Sykkelsesongen 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.304
    Antall liker
    3.749
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva med:



    81gram i 90mm. Men kanskje ikke stivt nok.









    Klart du må ha samme stem som Thor, Valentino.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.304
    Antall liker
    3.749
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Så dette bildet fra Pinkbike.com. Ser slett ikke godt ut, og håper fyren bruker goggles. (Edit: joda, han bruker det).



     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ojojoj.

    ---

    Må ikke ha samme stem som Thor (men jeg må ha samme farge på sykkelen som Fausto). Husker ikke helt hvordan jeg landet på 3T, sannsynligvis fordi nettsiden deres tydelig viser hvilke profiler de har på styrene sine. Ser litt flimsy ut den Extraliten.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.304
    Antall liker
    3.749
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Er på Hafjell om dagen. Hadde dagen idag, og det nye gjørmedekket foran sitter som klistret til underlaget. Men vind, nesten null og regn er ikke den beste komboen. Bor ute, så været spiller en stor rolle her.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    sorry herr Alshus. Fikk ikke tid til å se din link. Men siden det stod bilder fra kvaliken så tok jeg en kjangs på at finalene ikke var postet.
    Lærdommen må bli at en god ting kan ikke bli linket for ofte... ;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da er nye hjul på vei inn og jeg kan røpe hvor nav og eiker kommer fra:

    Men de er satt sammen et annet sted med felger spesiallaget for firmaet:

    Regner med testflight i Stangehallen om ikke lenge.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.304
    Antall liker
    3.749
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    DT lager fine ting. Og så er de jo omtrent uslitelige.

    Rigida felger?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    FFWD felger og bygg. Modellen er nå utgåtte F2R, en lavprofilsak. Nav er DT 240s, eiker DT Aerolite, og niplene i messing. Bilde av forhjulet fra nettet:



    DT-navenes rykte er omtrent som Campas. Det var en viktig faktor.


    Hver søndag kan forøvrig være den siste. Jeg fikk fem og en halv mil solo i dag: Syklet til Espa og spiste bolle, og så en herlig omvei til der bilen sto etter gårsdagens store 40-årslag. Lurer etterhvert på om jeg sykler best dagen derpå; I Toscana i sommer pimpet og drakk vi hele dagene, og syklet hver morgen. Tutto Sportivo!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.304
    Antall liker
    3.749
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Flott at du velger lavprofilfelger. Zipp 300 serien og oppover blir for mye for meg. Dette blir bra!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.492
    Torget vurderinger
    4
    Emokid sin afrikanske bror?? ;)

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I løpet av to dager har jeg nesten blitt meiet ned bakfra to ganger av syklister med sykkelbukse og full pakke på fortauet ved et buss-stopp i Ytre Sandviken. Jeg vil oppmode alle som sykler på fortau å ikke sykle så nærme fotgjengere at de kan føle lufttrykket. Noen ganger føler vi for å ta et skritt til høyre eller venstre, uten å gi beskjed om det.

    Men det er nok ingen sykkelfantomer i Sandviken her på forumet, er jeg redd.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fenomentet gang- og sykkelsti er en i rekken av utallige norske samferdselsfallitter. Håpløs for både fotgjengere og syklister. Godt at du ikke ble meid ned, baluba.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Fenomentet gang- og sykkelsti er en i rekken av utallige norske samferdselsfallitter. Håpløs for både fotgjengere og syklister. Godt at du ikke ble meid ned, baluba.
    Jeg overlevde. I Sandviken har vi en sykkelvei som er alternativet til å sykle på motorveien, som er forbudt. Men den veien er litt lenger enn det å ta fortauet, som ikke er en sykkelsti i det hele tatt. Og i alle fall ikke buss-stoppet. En av mine gamle naboer går ofte omveier for å velge et tryggere buss-stopp. Det er aldeles for galt at friske førtiåringer på sykkel skal skremme bort syttiåringer fra sitt lokale buss-stopp, fordi de ikke har balansen til å alltid gå snorrett fremover. Noe som disse friskusenes praksis er avhengig av, hvis de ikke skal havne i en ulykke til slutt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er hjertens enig i det du skriver, baluba, og det er godt å høre at det finnes muligheter til å unngå den usalige sammenblandingen av syklister og fotgjengere i tettraffikerte områder. Om nå bare disse syklisttullingene (sikkert birkenryttere) hadde vært litt mindre ego.

    Fant et bilde av 4 mann som sikkert kunne brukt motorveien.



    Sjekk det kranktannhjulet!
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    ;DUtrolig morsomt bilde, Valentino, og grattis med nye hjul og. Lekre!
    Byen sykkelmekaniker no.1 er allergisk mot slike sort-anodiserte eiker. Han mener anodiseringen gjør ekene sprø, svært skjøre og at de brekker av ved lang mindre stresspåvirkning enn blanke alu-eker. Jeg er tilbøyelig til å være enig, uten å ha noen teoretisk begrunnelse, bare av erfaring med hvilken type eker som oftest knekker. DT-eker er ikke noe unntak i denne sammenheng, så vidt jeg vet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Andreas!

    Jeg har ikke satt meg inn i metallurgien til DT, men kjenner til at såkalt de-embrittlement er en vanlig prosess etter sink-kromatering av festemidler av stål. En eike er jo bare en lang bolt med 90 graders bøy like under hodet og som er gjenget veldig kort.

    Vi får se. Mine Campa Eurus fra 2003 med sorte ståleiker har vært problemfrie. Jeg har ikke måttet rette dem en gang. Kan selvfølgelig ha med mine 75 kg å gjøre.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg er hjertens enig i det du skriver, baluba, og det er godt å høre at det finnes muligheter til å unngå den usalige sammenblandingen av syklister og fotgjengere i tettraffikerte områder. Om nå bare disse syklisttullingene (sikkert birkenryttere) hadde vært litt mindre ego.

    Fant et bilde av 4 mann som sikkert kunne brukt motorveien.



    Sjekk det kranktannhjulet!
    Steike! Passelig dimensjonert vil jeg si. Ellers er det hyggelig at du er enig, men noe annet hadde jeg ikke forventet heller. Det er mulig å både like noe, og ta hensyn til andre samtidig. Sett bort fra hjemmekino-entusiaster og teknohoder som bor i leilighet... ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så hjertelig enig, Baluba!

    Syklister på fortauet er en j*** uting. Barn bør fortsatt sykle på fortauet, voksne syklister bør ut i veien. Sterkt trafikerte veier bør tilpasses. Trafikalt grunnkurs og teorikurs bør bli en obligatorisk og gratis del av videregående skole (og gratis ekstraordning for de som av en eller annen grunn slutter etter ungdomsskolen).

    Syklistene bør følge trafikkreglene. Politiet bør bøtelegge syklister som ikke gjør det.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Så hjertelig enig, Baluba!

    Syklister på fortauet er en j*** uting. Barn bør fortsatt sykle på fortauet, voksne syklister bør ut i veien. Sterkt trafikerte veier bør tilpasses. Trafikalt grunnkurs og teorikurs bør bli en obligatorisk og gratis del av videregående skole (og gratis ekstraordning for de som av en eller annen grunn slutter etter ungdomsskolen).

    Syklistene bør følge trafikkreglene. Politiet bør bøtelegge syklister som ikke gjør det.
    Der annet er farlig er det greit å ferdes på fortau, men da må hastighet tilpasses omgivelsene. Og syklingen må opphøre hvis det står noen som vil komme nær ved en passering. Fotgjengere bør føle seg trygge når de ser en syklist. Hvis de ser at syklisten bremser tydelig ned så senker nok skuldrene seg på de fleste.

    Jeg burde egentlig pusse opp min gamle Cybertrack til neste sesong. Å sykle til byen herfra er perfekt, og det kan gjøres uten å skremme opp gamle folk på fortauene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    kjetinho skrev:
    Vil åtvare alle som brukar Merida S-presso. Måndag på veg heim frå jobb rauk gaffelen tvert av nederst i styrerøyret og eg flagra over styret og klaska i brusteinen. Alle med desse syklane bør oppsøke forhandlar for byte av gaffel.

    Her er pressemeldinga: http://www.stians-sport.no/tilbakekalling-merida-s-presso.4829658-76990.html
    Huff da, det høres ikke godt ut.
    Nå er ikke min Merida fra denne serien, og den har karbongaffel, ikke aluminium.
    Men det får meg til å lure litt, er ikke lette karbon-gafler ganske sprø og mer utsatt for brudd enn aluminium?
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Takkar, det går bra. Litt stiv, støl og mørbanka, men eg var heldig.

    No kjem dette av ein produksjonsfeil, så du kan sikkert vere trygg på karbongaffelen din. Vanlegvis er jo aluminiumsgaflar og sterke nok.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt at du er skrivefør, kjetinho! Gaffelbrudd er styggedom.

    ---

    Sykkelsesongen 2010 nærmer seg slutten, og enkelte er penere i antrekket enn andre:



    Vår mann i dagens forrett Giro del Piemonte, som Gilbert vant på patentert vis. Ikke glem årets siste hoverett Giro del Lombardia på lørdag!

     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er i ferd med å froste seg til, snart like glatt som ved Comosjøen!



    På tide å trekke innendørs for resten av sesongen. Stangehallen!
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    656
    Antall liker
    320
    Torget vurderinger
    11
    Det var åpning av ny +bank filial i hjembyen min i dag, og der dukket Hushovd opp.
    Var nede med de håpefulle og fikk autografen på klatretrøyene deres :)
     

    Vedlegg

    nacka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Takk, Andreas!

    Jeg har ikke satt meg inn i metallurgien til DT, men kjenner til at såkalt de-embrittlement er en vanlig prosess etter sink-kromatering av festemidler av stål. En eike er jo bare en lang bolt med 90 graders bøy like under hodet og som er gjenget veldig kort.

    Vi får se. Mine Campa Eurus fra 2003 med sorte ståleiker har vært problemfrie. Jeg har ikke måttet rette dem en gang. Kan selvfølgelig ha med mine 75 kg å gjøre.
    Har stort set kjørt på Mavic i 15 år, både landevei og offroad, og det uten problemer. Men fikk med et par DT 4.20 til min Specialized i fjor. Nå er disse skiftet, begge ble etter kort tid skjeve, og det var uhensiktsmessig å justere eiker da nipler var i mykt metall, alt bare sprutet. Det ene hjulet mistet forøvrig tre eiker med et smell på starten i birken i fjor og rittet ble gjennomført med skjevt hjul, og muligheter til persing røk pga DT :mad:Begge hjul er nå demontert og skrudd sammen med nye nipler og eiker. Så fabrikk-hjul fra DT kan i noen tilfeller være bare dritten.
    Nack
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.654
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nå er der kommet salt på fortauene i Oslo og sykkelen skal ned på vinterlagring.

    Opp skal rustholken!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    nacka skrev:
    Valentino skrev:
    Takk, Andreas!

    Jeg har ikke satt meg inn i metallurgien til DT, men kjenner til at såkalt de-embrittlement er en vanlig prosess etter sink-kromatering av festemidler av stål. En eike er jo bare en lang bolt med 90 graders bøy like under hodet og som er gjenget veldig kort.

    Vi får se. Mine Campa Eurus fra 2003 med sorte ståleiker har vært problemfrie. Jeg har ikke måttet rette dem en gang. Kan selvfølgelig ha med mine 75 kg å gjøre.
    Har stort set kjørt på Mavic i 15 år, både landevei og offroad, og det uten problemer. Men fikk med et par DT 4.20 til min Specialized i fjor. Nå er disse skiftet, begge ble etter kort tid skjeve, og det var uhensiktsmessig å justere eiker da nipler var i mykt metall, alt bare sprutet. Det ene hjulet mistet forøvrig tre eiker med et smell på starten i birken i fjor og rittet ble gjennomført med skjevt hjul, og muligheter til persing røk pga DT :mad:Begge hjul er nå demontert og skrudd sammen med nye nipler og eiker. Så fabrikk-hjul fra DT kan i noen tilfeller være bare dritten.
    Nack
    Det er vel allment kjent det at det kan være litt ymse med fabrikkhjul og at de bør gåes over før bruk.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    nacka skrev:
    Valentino skrev:
    Takk, Andreas!

    Jeg har ikke satt meg inn i metallurgien til DT, men kjenner til at såkalt de-embrittlement er en vanlig prosess etter sink-kromatering av festemidler av stål. En eike er jo bare en lang bolt med 90 graders bøy like under hodet og som er gjenget veldig kort.

    Vi får se. Mine Campa Eurus fra 2003 med sorte ståleiker har vært problemfrie. Jeg har ikke måttet rette dem en gang. Kan selvfølgelig ha med mine 75 kg å gjøre.
    Har stort set kjørt på Mavic i 15 år, både landevei og offroad, og det uten problemer. Men fikk med et par DT 4.20 til min Specialized i fjor. Nå er disse skiftet, begge ble etter kort tid skjeve, og det var uhensiktsmessig å justere eiker da nipler var i mykt metall, alt bare sprutet. Det ene hjulet mistet forøvrig tre eiker med et smell på starten i birken i fjor og rittet ble gjennomført med skjevt hjul, og muligheter til persing røk pga DT :mad:Begge hjul er nå demontert og skrudd sammen med nye nipler og eiker. Så fabrikk-hjul fra DT kan i noen tilfeller være bare dritten.
    Nack
    Det er vel allment kjent det at det kan være litt ymse med fabrikkhjul og at de bør gåes over før bruk.
    FFWD-hjulene (egentlig DT Swiss nav og eiker og FFWD-spesifikk felg og bygge) har tålt ti mil i Stangehallen uten å kreve justering, så da tenker jeg at nederlendere har sitt på det tørre angående hjulbyggeren sin.
    Forøvrig har jeg sett såpass mye ymse av ferdigMavic-hjul at jeg holder meg unna. Mavics felger har jeg på den annen side aldri hatt trøbbel med.

    Herlig bilde, janghell.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.304
    Antall liker
    3.749
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå som sommersesongen drar seg mot slutten, hvordan var sesongen?
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Sommersesongen er avsluttet, men holkeføre & Ice Spiker Pro sesongen har nettopp begynt. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn