XT/SLX nivå på utstyrs delen betyr bra avveining mellom funksjon og driftsikkerhet. Helst bør man ha bare XT. Dyrere utstyr er lettere men mindre robust.
Karbon rammer tåler velt hvor man får slag av stein i ramme rør dårlig. Sannsynligvis vil man velte før eller senere. Jeg hadde min første karbonramme ca 2 år før jeg hadde et par velter på stein som tok knekken på den. Til sammenligning har jeg en DBS Intruder XTR med Alcoa aluminium ramme som bærer 15 år i skog mark uten problemer.
Har nå gått over til Titan.
Min erfaring med XTR sier at det er kostbart i innkjøp. Mekanikken er fantastisk og holder, men tannhjul og frikranser som er slitedeler, er dyre å bytte.
XT/SLX nivå på utstyrs delen betyr bra avveining mellom funksjon og driftsikkerhet. Helst bør man ha bare XT. Dyrere utstyr er lettere men mindre robust.
Karbon rammer tåler velt hvor man får slag av stein i ramme rør dårlig. Sannsynligvis vil man velte før eller senere. Jeg hadde min første karbonramme ca 2 år før jeg hadde et par velter på stein som tok knekken på den. Til sammenligning har jeg en DBS Intruder XTR med Alcoa aluminium ramme som bærer 15 år i skog mark uten problemer.
Har nå gått over til Titan.
Min erfaring med XTR sier at det er kostbart i innkjøp. Mekanikken er fantastisk og holder, men tannhjul og frikranser som er slitedeler, er dyre å bytte.
Jeg har en karbon hardtail fra '97. Jeg har gått på trynet noen ganger (det var stort sett det jeg holdt på med i skogen). Ikke noe problem så langt. Selvfølgelig kan en sykkel gå i stykker om man har uflaks. Men er det noen som virkelig tror at det bare gjelder karbon? En bulk i et stressutsatt alurør er akkurat like ødeleggende.
Det er nok et poeng med barnesykdommer. Men, sett ut fra årsmodellen burde min være hardt plaget. Det er den ikke. Det handler sikkert mye om hva slags linje produsenten har lagt seg på i forhold til solid vs. lett også. Karbon kom omtrent samtidig med det verste vekthysteriet i andre halvparten av '90-tallet. Kanskje stammer noe av det dårlige ryktet fra den gang. Jeg har lagt merke til at syklene ikke har blitt så voldsomt mye lettere siden min var ny (den var en gang 10,4 med RS SID). Det som i ettertid har gått på sykkelen er forresten en bakfelg, noen eiker, gaffelen, barends (velt), styre (for sikkerhets skyld etter velt). Ramma ser ganske herja ut, men jeg kan ikke detektere et eneste aldringstegn ut over hakk og skraper i lakken.
Det er forresten en Trek, bare malinga skiller den fra Paola Pezzo's Gary Fischer (første OL-vinner i XC).
Har tenkt og forsket endel. Blir enten en 29er eller en "hybrid" sak. Akkurat nå er det en bros 29er evt. en diamant photon 50 (2011) (9.3kg) (visstnok samme som nakamura nitro 7.0) som det tenkes på. EN merida birkebeiner sl (tror jeg navnet var) var på tilbud her i Haugesund. Men det er en vanlig mtb...Er litt over budsjett men skal prøve å prute.
har fått tilbud på Nakamura Nitro 7.0 til 10000 beint. 12990 veil. Den er identisk med Diamant photon 50. Diamanten har tøffere farger.
Er det ikke slik at "det er samme hvordan sykkelen er bare fargen er rett?"
Venter på tilbud på Diamanten fra den lokale g-sport butikken også.
Spøk til side. Jeg tror du velger en smart sykkel til både Nordsjørittet og annen bruk med denne Merida/Diamant-modellen. Sørg nå for å få riktig størrelse også da. Disse sleipe kompisene dine har kanskje peil?
Angående farger: Dersom Photon 50 har like fancy lakkering som Photon 30 synes jeg at Nakamuraen er finere. Ensfargede sykler er stort sett det over tid.
Akkurat, du er ute etter noe mer vulgært enn mine dandy-forslag altså. Nu vel, da er det opp til Alshus å komme inn fra sidelinjen og fortelle om en amerikansk eller sveitsisk lodde-Yoda som du må trygle om å lage en sykkel på målsøm i bytte mot en skipskoffert med gull og edelstener.
Skal det være noe pent å parkere mot utekafébordet kan kanskje Specialized McLaren Venge være en idé. Den ble lansert i forrige uke og debuterte deretter i Milano-San Remo. Synd for Specialized at HTC ikke hadde vinner Matt Goss på den. Han syklet på en Tarmac, som seffern er gammelt ræl nå.
Jaa, jo........ stuket på ramma er greit, men det skal IKKE være bukkehorn. Dempergaffel. Feite slicks. Husker gamlingene her DBS Crossmaster med langpute? Tenk dere en slags langpute istedenfor sadel, ikke så ekstremt stor som på Crossmaster'n men allikevel. Så kan du sleide forover i litt spesielle partier, og dra deg bakover når det går i 80-90 ned fra Kollen.
Trenger ikke være så slick som den her, men må tåle juling. Mer som downhill for gata, men vettugt gira
Skal du ha en transportsykkel for bybruk, skal det selvsagt ikke se sånn ut.
Skal du ha en posørsykkel, kan du kjøpe hva som helst.
Jeg kjenner til Crossmaster, og det er jo bare en vanlig femtitalls guttesykkel med banansadel og crosserstyre, samt smale knastedekk.
Kommer sykkelen kun til å brukes på asfalt, skal du ikke ha støtdempergaffel. Forøvrig er stort sett alle dempergafler som sitter på hybridsykler søppel.
"Downhill for gata" er bare tull, er jeg redd, siden en downhillsykkel og en asfaltsykkel trenger HELT forskjellige (og gjerne motstridende) egenskaper.
Hvis jeg med det litt labre grunnlaget her, skal anbefale noe likevel, så tenker jeg solid terrengsykkelramme med stiv bakgaffel og brukbar støtdempergaffel foran, svære dekk med lite mønster, og hvis det lar seg gjøre, innelukket navgir-system (Shimano Alfine f.eks.)
...Men jeg vet fremdeles egentlig ingenting om hva du skal bruke sykkelen til annet enn "for gata", så det er vanskelig å si noe fornuftig.
Du kan jo se på min altmulig-sykkel, bygget for jobbsykling og crosscountry for godt utvokste karer, men som funker som fjell på sti også (men til det bruket har jeg andre sykler):
WTF?? Hva slags utveksling snakker vi om her? 1378/11? Har du lår til å trå den kranken rund med mindre enn 60 grader nedoverbakke er du alt annet enn aerodynamisk.
WTF?? Hva slags utveksling snakker vi om her? 1378/11? Har du lår til å trå den kranken rund med mindre enn 60 grader nedoverbakke er du alt annet enn aerodynamisk.
Foresten G-sport kunne ikke gi noe rabatt på Diamant photon 50 så det ble Nakamura Nitro 7.0 på meg. Skulle komme til butikken i neste uke en gang. Har en tilleggsjobb på toppidrettsgymnaset her og de har brukt intersport noen ganger så jeg fikk muligens en god pris pga. det? Vel vel..
Føler meg stiv og støl i lårene bare ved å skrive dette.
WTF?? Hva slags utveksling snakker vi om her? 1378/11? Har du lår til å trå den kranken rund med mindre enn 60 grader nedoverbakke er du alt annet enn aerodynamisk.
Jeg var forresten i sykkelbutikken i dag og hentet sykkelen som var julegaven fra meg til min bedre halvdel. Selv jeg som er mann synes den ser bra ut med sort, rosa og hvitt. Den fikk også hvit flaskeholder.