Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.611
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp, Brasse! Nettopp! Jeg bor ved siden av en slik bred fin sykkel/gangvei og hører dette (og verre ting) hele sommeren. Til og med lokale pensjonister, med lokal fartstid fra 1949 og el-rullestol får så øra henger. Og det er ALLTID Birken-gutta i fantomutstyr som byr på ukvemsord. Ingen andre. Rasshøl.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.611
    Torget vurderinger
    23
    xerxes skrev:
    pengesluk skrev:
    Ønsker meg en slik en, eller gjerne en som er enda råere rent designmessig, men samme konsept. Noen ideer til produsenter?
    Snakk med denne karen:
    Lutz Lundberg, sykkelmekaniker per excellence og liggesykkelentusiast. Holder til i Sandefjord. Hils fra Frank i Holmestrand.
    Telefon 992 24 719
    www.hpvelotechnik.com
    Herlig! Hjertelig takk. Skal kontaktes omgående. Trodde dette var danske ting, så en del der i fjor. Må kjøpes.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.611
    Torget vurderinger
    23
    Valentino skrev:
    pengesluk skrev:
    Alt var bedre før..

Lengter tilbake til den tiden da sykling var et sosialt foretak; hvor gutta stoppet, tok av sviskeskuffa (sixpencen for dere vårkyllinger) og HILSTE på damene istedenfor å bælje "fløtt deg'a, kjerringfaan - og ta me'rei den drittbikja di åsså"

Ballongdekk, flettede picknick-kurver (med ekte porselens-tallerker), muntert fargede strech-eikebeskyttere over bakhjulene, all verdens tid....
    Og sigaretter.

Njet zigaretski, Valentino, det er noe svineri vet du.. :( :( :mad: :mad: Men du har rett sånn historisk, husker godt de slunkne Tedemanns, Gul tobakkspakkene som stakk opp av baklommene, muntert vippende når gutta syklet forbi. Også caps'ene da, med "Oslo Sportslager" og skyggen brettet godt oppover i ikke helt aerodynamisk positur. Men hva gjorde vel det så lenge alle brettet likt..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    pengesluk skrev:
    Alt var bedre før..

Lengter tilbake til den tiden da sykling var et sosialt foretak; hvor gutta stoppet, tok av sviskeskuffa (sixpencen for dere vårkyllinger) og HILSTE på damene istedenfor å bælje "fløtt deg'a, kjerringfaan - og ta me'rei den drittbikja di åsså"

Ballongdekk, flettede picknick-kurver (med ekte porselens-tallerker), muntert fargede strech-eikebeskyttere over bakhjulene, all verdens tid....
    Og sigaretter.

Uten sigaretter blir ikke sykkelturen den samme, det hører liksom med som rømme og syltetøy på vaflene. Eller øl på en pub-til-pub-runde. TDF gikk åt skogen da de sluttet å gi fyr til hverandre underveis. Da var det slutt på gentlemansporten. Sigaretter er da en nødvendighet for en ekte gentleman! Da kan du til og med vise dannelse ved å ikke fyre opp når det er upassende, og stil ved å fyre opp når det er nødvendig. Verden går sakte men sikkert til helvetet på grunn av moralistene. De har ødelagt idretten, de har ødelagt tv-debattene - hva er det neste? At utestedene er røykfrie er faktisk helt ok, de er jo stort sett for bermen. Men vi trenger gentleman/røkeklubber med alle rettigheter og scene for live musikk. 8)

Dere får oppføre dere pent både på veien og sykkelstiene i år, gutter. Ingen roping eller skriking av ukvemsord til de som har bedre tid, sålenge de holder seg der de skal holde seg. Arrogante ungdommer som går fire i bredden på fortauer og sykkel/gangstier er unntaket. For å ikke snakke om de drittungene som går ekstra sakte når mannen er blitt rød.

Jeg kom på en liten hendelse da jeg var i Gøteborg med Carl Perkins i 1986. Av local promotor fikk vi tildelt en sjåfør som til daglig jobbet som testsjåfør for Volvo. Da vi kom til et gangfelt uten lys sneiet han forbi en svært gammel dame som forsøkte å komme seg helskinnet over veien samtidig som han hyttet med knyttneven ut vinduet og ropte "jäklade kjärring!!!!" ::)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    pengesluk skrev:
    "fløtt deg'a, kjerringfaan"
    det ropte faktisk ein idiot av ein sykkelist til madammen når vi sykla utover mot bygdøy sist.
    tydeligvis hans veg.
    Jeg syklet Farrisrunden i 2009. Syklistene foran meg fløy over styret i en utforkjøring så jeg stoppet for å se om det gikk bra og syklisten bak meg skrek "flytt deg". Blir ikke mer helt håpløst, jeg ble så forfjamset at jeg fikk ikke svart eller lagt merke til startnummer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.611
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D ;D Det er så vanvittig! Jeg reddet for en tid siden en mopedist fra å bli drept (knust under en 18-hjuls trailer) og takken var bråbrems foran meg, snile kjøring i 300 m. og konstant "idiotbanking" på hjelmen, og Norges lengste F.Y.-finger. Angrer nesten på at jeg ikke lot ham gå rett i tvillinghjula..

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Vi syklet Trondhjem-Oslo for noen år siden, og hadde med oss en artig kar, og storrøyker! Når vi kom til Strandlykkja midt i mørkeste natta så tente han opp en sigg, og sykla videre i mørkeste natta med siggen i kjeften.

Det var jo nesten som å se Rudolf med lysende rød nese, en artig syn for trøtte syklister ;D

Destiny.. :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    Anonym skrev:
    Valentino skrev:
    Hvis vi nå legger bort denne ufruktbare sykkelveidebatten en stund:

I år kommer det til å være enda flere "nye" treningssyklister på veiene enn i fjor. Folk som ikke kan å oppføre seg i trafikken på sykkel, enn si oppføre seg i sykkelfelt under turritt. Vi får passe på enten vi sykler eller kjører.
    Det er absolutt å anbefale for nye syklister å melde seg inn i en klubb så de kan lære seg å sykle.
    Helt klart. Dessuten er det MYE morsommere, uansett hvilket nivå du er på.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Vårfornemmelser.

Tror man må være innlogget for å se det bildet. Jeg får det ikke opp, og når jeg forsøker å åpne koblingen i en ny fane får jeg innlogging-siden.

Edit: Der kan jeg også se det, he he he. Tar heller bussen en stund til, før jeg satser på en kraftig vårpuss av sykkelen hvis ånden kommer over meg. ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men altså. Våren begynner på lørdag.

Milano-San Remo. 298 km med en avslutning som lukter svidd hver eneste gang.

U

utgatt60135

Gjest
    Ja, da ser det ut som Tour of Norway kan bli aktuelt :).

http://www.nrk.no/sport/sykkel/1.7551478

Men er kanskje litt skuffet over at man ikke velger penere sterkninger i Norge. Men skjønner jo at man vil legge rittene der det er litt mer folk. Men synes man kunne lagt i alle fall en fjelletappe på vestlandet et sted. Og avslutninger burde vært i Oslo, ikke bittelille Lillehammer.

Hva tenker dere?

U

utgatt60135

Gjest
    Valentino skrev:
    Men altså. Våren begynner på lørdag.

Milano-San Remo. 298 km med en avslutning som lukter svidd hver eneste gang.
    Ja, gleder meg masse til årets sesong. Tirreno-Adriatico var en fin forrett, særlig med siste klarting hvor Cadel Evans på sedvanlig vis timet perfekt.

Det triste var å se Danilo Di Luca i ritt igjen. Du skulle blitt utestengt på livstid spør du meg. To år er for lite.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:

Men er kanskje litt skuffet over at man ikke velger penere sterkninger i Norge. Men skjønner jo at man vil legge rittene der det er litt mer folk. Men synes man kunne lagt i alle fall en fjelletappe på vestlandet et sted. Og avslutninger burde vært i Oslo, ikke bittelille Lillehammer.

Hva tenker dere?
    Jeg blir løypemannskap; To dager i Hamar betyr mye dugnadsarbeid for Ottestad ILs sykkelgruppe.
    Avslutningen blir på Lillestrøm, ikke Lillehammer. Jeg håper at dette første året blir en arrangement- og publikumssuksess, slik at rittet blir oppgradert til neste år. En etappe i Romsdalsalpene hadde vært fin på TV...

U

utgatt60135

Gjest
    Lillestrøm? En av Norges kjipeste/styggeste småby/tettsted ???.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.080
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Lyngen skrev:
    Østfoldbyene er verre, selv om det finnes noen oaser i byene (t.d. Gamlebyen i Fredrikstad).

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    Lyngen skrev:

Hva tenker dere?
    Jeg synes det burde være en etappe fra Øvre Årdal - Turtagrø - langs Lusterfjorden. Det ville vært spektakulært. Faktisk kjenner jeg at jeg er litt forbannet på at det ikke er slik.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    En liten uke til med snø og issmelting her i midt-norge så er det bare og starte sykkelsesongen!

N

nb

Gjest
    Roberten skrev:
    Jeg synes det burde være en etappe fra Øvre Årdal - Turtagrø - langs Lusterfjorden. Det ville vært spektakulært. Faktisk kjenner jeg at jeg er litt forbannet på at det ikke er slik.
    Bakketempo fra Geiranger til Dalsnibba, det hadde vært noe. 1476 meter stigning på 21 kilomter.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hold hestene! Ikke riktig å kritisere nå. Man har tatt Ringerike GP-formatet og spredd det til de mest sykkelinteresserte delene av Østlandet. Det bor folk her...

Dette UCI 2.2 femdagersrittet er en begynnelse. Hungerholt vil først ha 2.1-status til neste år, slik at de store lagene kan være med, og så drømmer han om et nidagersritt, slik Paris-Nice er. Man tør gjøre oppmerksom på at et så flott ritt som Tirreno-Adriatico kun går over 6 dager.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    C. Alshus skrev:
    Lyngen skrev:
    Østfoldbyene er verre, selv om det finnes noen oaser i byene (t.d. Gamlebyen i Fredrikstad).
    Øh, hallo!! Ta deg en sykkeltur rundt Fredrikstad/Hankø/Torsnes/Kråkerøy og du vil komme på bedre tanker ;D (men jo, Gamlebyen er en perle)

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    51
    En ting er å ta hensyn til tilskuere for å skape en fin ramme om rittene, men arrangørene er også avhengig av frivillige som skal hjelpe til med avviklingen. Målgang i bysentrum krever mange vakter for sikkerheten.

Jeg gleder meg til å se målgangen i Larvik, avslutningen opp Kongegata (som i NM for noen år siden) er slem!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    atonal skrev:
    C. Alshus skrev:
    Lyngen skrev:
    Øh, hallo!! Ta deg en sykkeltur rundt Fredrikstad/Hankø/Torsnes/Kråkerøy og du vil komme på bedre tanker ;D (men jo, Gamlebyen er en perle)
    Brostein for syklister? Vil vel ikke akkurat kalle det for drømmedekke, men det er jo ikke lange biten heller da.
    Ellers er jeg enig i at gamlebyen er en perle.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.080
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Klart de omkringliggende områdene er vakre. Mente selve byen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.611
    Torget vurderinger
    23
    Lyngen skrev:
    Nå må De passe Dem litt, Herr Lyng, ellers innkasserer De straks en på nebbet! :D :D

Lillestrøm har blitt vesentlig forbedret i de senere årene og er i dag relativt trivelig som sykkelmål. Områdene rundt er blitt bra også, med gang- og sykkelmuligheter langs de nye boligene ved elva bl.a.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.746
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal ha sykkel... Trenger litt tips og råd.. Fortsettelse følger. Har meldt meg på et idiotisk ritt og må ha en doning med pedaler....
    Mest landevei, litt terreng.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    atonal skrev:
    C. Alshus skrev:
    Lyngen skrev:
    "Byene" sa han. langt ut i periferien på landet, er det sikkert ganske pent overalt. Dessverre har Alshus rett i at det ser forjævlig ut her nede. Sarpsborg Sentrum f.eks. blir man ikke akkurat oppstemt av en spasertur gjennom.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.611
    Torget vurderinger
    23
    C. Alshus skrev:
    Alshus inviteres hereved til å sykle "Hvaler Rundt" (c) Sluket med innlagte reker/pils-stopp på dertil egnede idyller. De er det mange av!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    C. Alshus skrev:
    Alshus inviteres hereved til å sykle "Hvaler Rundt" (c) Sluket med innlagte reker/pils-stopp på dertil egnede idyller. De er det mange av!
    Rundt? Det må bli med tråbåt, da? ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.611
    Torget vurderinger
    23
    Sarpsborg Sentrum (om det overhode kan kalles det) hadde antageligvis sett BEDRE ut etter en tsunami...

Er jo nesten litt kjernekraftverkstuk på industrien rundt der også :eek: :eek:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.611
    Torget vurderinger
    23
    Dazed skrev:
    pengesluk skrev:
    C. Alshus skrev:
    Rundt? Det må bli med tråbåt, da? ;)
    Hadde jeg ment tråbåt så hadde jeg invitert til "Rundt Hvaler" ;D ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.080
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fadern har kjøpt en Oselver, så det kan nok la seg gjennomføre. ;)

Sluket, vil du være cox?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.611
    Torget vurderinger
    23
    I'm there, dude!! Bedre coxemne har verden aldri sett...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Skal ha sykkel... Trenger litt tips og råd.. Fortsettelse følger. Har meldt meg på et idiotisk ritt og må ha en doning med pedaler....
    Nordsjørittet?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.746
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Val er inne på noe :)
    Helvetes kompiser.....og jeg som er så svak og lar meg presse til å ta helt feil avgjørelser.
    Vel vel...
    Noen tips. Fugler kvitrer om at det er noe som heter 29" som kan være noe.
    Jeg skal også flytte litt på meg og da får jeg en fin liten sykkeltur til byen (sentrum) så jeg kunne tenke meg noe som ruller ganske lett på asfalt.
    Pris... Vel la oss si opp til 10k... Kva seier ekspertisen?
    Er i rimelig god generell form men sykkelform? Det kan jeg ikke si ;)
    Driver vel omtrent motsatt treningsform. Eksplosivt, mye rykk og napp...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke peil på terrengsykler, men skulle vel tro at en med store hjul kunne ha noe for seg på Nordsjørittet, som jeg kunne tenkt meg å være med på om det var lov med bukkestyre. Men det er det ikke.

Apropos lørdag igjen: http://www.milansanremo.co.uk/
    Jeg elsker internettene.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    Ikke lov med cyclocross engang ? Lumpent.
    Hadde en feiende flott Yeti cyclocross for tusenvis av år siden, den var så griselekker at den ikke fikk stå i fred. Synd i grunn, vært fin å ha i triangelet Hegdehaugen - St. Hanshaugen - platebaren.

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    296
    Sted
    Tranby
    bambadoo skrev:
    Litt terreng betyr terrengsykkel, eller til nød hybrid. Setter man på dekk med fint mønster triller det bra. 29" triller bedre, men er foreløpig dyrt og stort.
    Kjøpte en slik Scott Scale 70 til sønnen min:
    http://www.scott-sports.com/gb_en/product/10024/55474/217947
    Sykkelen har brukbart og solid Shimano Deore/SLX utstyr. Bremsene ser veldig bra ut. Ramma er meget bra.
    Er ganske rimelig noe som gjør at særlig to komponenter drar vekta opp, demper gaffel og krank. Veier totalt 12.7 kg, er man villig til nesten å doble prisen, får man Scale 40 som veier 11 kg. Da er det ikke noe vits i å spytte i mer, hvis man ikke er proff. Man går også over på karbon rammer, som tåler mindre. Det totale kostnads nivået ved å holde sykkelen øker betraktelig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn