Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Minutten skrev:
    Får sykle en sesong først så får vi se om det er behov for noe mer sporty neste år.
    Eventuelt ta konseptet enda lenger: Dameramme og kurv på styret.

    Edit: rettet quoting
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Virket absolutt som et solid valg om du spør meg, noe ingen gjør.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Når man skal sykle hjem fra jobb i regnet og mørket med vanlige klær er skjermer og lys ikke det dummeste.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Minutten skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Minutten:
    Hvis du skal ha skivebremser, må du ha hydrauliske. Jeg liker godt skivebremser da de er mer pålitelige i dårlig vær. Dessuten er de veldig mye mer effektive enn ordinære v bremser.
    Det ble en litt mer "gubbete" sykkel en jeg først hadde tenkt ( Focus Aventura). Med skivebremser, skjermer, bagasjebrett ,støtte og lys med dynamo!
    Får sykle en sesong først så får vi se om det er behov for noe mer sporty neste år.
    Hvis det slik at du har lyst til å ta omveier med sykkelen på vei til jobb, eller bare en liten ekstra runde før du kommer hjem, vet du at du har kjøpt den rette sykkelen. Hvis sykleturen blir et ork, har du kjøpt feil.
    Lykke til med ny sykkel.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    totte skrev:
    Minutten skrev:
    Får sykle en sesong først så får vi se om det er behov for noe mer sporty neste år.
    Eventuelt ta konseptet enda lenger: Dameramme og kurv på styret.

    Edit: rettet quoting
    :D
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Minutten skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Minutten:
    Hvis du skal ha skivebremser, må du ha hydrauliske. Jeg liker godt skivebremser da de er mer pålitelige i dårlig vær. Dessuten er de veldig mye mer effektive enn ordinære v bremser.
    Det ble en litt mer "gubbete" sykkel en jeg først hadde tenkt ( Focus Aventura). Med skivebremser, skjermer, bagasjebrett ,støtte og lys med dynamo!
    Får sykle en sesong først så får vi se om det er behov for noe mer sporty neste år.
    Hvis det slik at du har lyst til å ta omveier med sykkelen på vei til jobb, eller bare en liten ekstra runde før du kommer hjem, vet du at du har kjøpt den rette sykkelen. Hvis sykleturen blir et ork, har du kjøpt feil.
    Lykke til med ny sykkel.
    Skal nok klare å komme meg på jobbe med denne. (Kanskje litt tung i de sist 4km opp til "fjellet" hjem?)


    Frame Focus Speed Trekking SL
    Fork Focus alloy Trekking
    Tires Continental Contact 2 Reflex
    Shifter Shimano XT black
    Brakes Magura MT2 hydraulic disc brake
    Brake lever Shimano XT black
    Handlebar Concept EX, Riser, Alloy, black, 640, OS
    Stem Concept EX adjustable
    Seatpost Concept EX
    Saddle Concept EX Trekking
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Seint i fjor kjøpte jeg en 29'er fra Giant. Etter bare 4-5 mil på sykkelen kom den første snøen og jeg bestemte meg for å vaske den og sette den i kjelleren. For noen få uker siden tok jeg den opp igjen for å starte sykkelsesongen.
    Når jeg kjøpte sykkelen hadde den litt ulyder i bremsene, men jeg regnet med at det bare var innkjøring.
    Tok med sykkelen inn på service i dag og innehaveren slipte ned bremseskiven og klossene foran. Det hjalp ingenting. Bremsene sender vibrasjoner igjennom sykkelen og bråker voldsomt.
    Selgeren mente at bremsene var dårlige siden jeg hadde kjøpt en billigsykkel. Sykkelen koster ca 10 tusen, noe jeg ikke synes kvalifiserer til et slikt stempel.
    Jeg har syklet på sykler som til sammenligning kunne kommet i et Kinderegg som ikke har hatt så dårlige skiver og klosser.
    Hva ville dere gjort nå i mine sko?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke bremser har du?

    Jeg har bakdemper til offroaden på vei til importør og så knakk jeg på en mirakuløs måte girskifteren bak på raceren så sesongen starter ikke så bra for min del :(
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Du kan jo prøve å vaske skivene med isopropanol for å se om det hjelper og så kan du se om det er kast i skivene.

    Det er ikke noe feil med bremsene dine, du har kjøpt deg en sykkel med gode bremser.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    totte skrev:
    Når man skal sykle hjem fra jobb i regnet og mørket med vanlige klær er skjermer og lys ikke det dummeste.
    Tenkte litt sånn jeg og, selv om jeg bruker klær som er nådelunde vind og regntette . (Om du da ikke mener det er normale klær på vestlandet)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Jeg likte sykkelen din Minutten, stilig og fornuftig.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:
    Jeg likte sykkelen din Minutten, stilig og fornuftig.
    Enig, hvor parkeres den? Jeg kunne tenke meg å stjele den før noen andre tar den.
    ::)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Anonym skrev:
    Du kan jo prøve å vaske skivene med isopropanol for å se om det hjelper og så kan du se om det er kast i skivene.

    Det er ikke noe feil med bremsene dine, du har kjøpt deg en sykkel med gode bremser.
    Kan godt vaske de med isopropanol, men det kjennes veldig ut som det er kast i skivene i og med at bremsene sender kraftige vibrasjoner inn i rammen. Jeg kjenner det godt i kroppen når jeg bremser for å si det slik. Det romler og skriker om hverandre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    totte skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg likte sykkelen din Minutten, stilig og fornuftig.
    Enig, hvor parkeres den? Jeg kunne tenke meg å stjele den før noen andre tar den.
    ::)
    Den står forhåpentligvis på Forus på dagtid, men der er det mye "snacks" å velge mellom så den står nok trygt der :).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Anonym skrev:
    Du kan jo prøve å vaske skivene med isopropanol for å se om det hjelper og så kan du se om det er kast i skivene.

    Det er ikke noe feil med bremsene dine, du har kjøpt deg en sykkel med gode bremser.
    Kan godt vaske de med isopropanol, men det kjennes veldig ut som det er kast i skivene i og med at bremsene sender kraftige vibrasjoner inn i rammen. Jeg kjenner det godt i kroppen når jeg bremser for å si det slik. Det romler og skriker om hverandre.
    Er det kast er det jo bare å bøye litt på de selv så de blir noenlunde rette eller kjøpe nye. Ikke noe problem :) Hvis du har 180-160 kan du få noen halvslitte av meg.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Anonym skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Anonym skrev:
    Du kan jo prøve å vaske skivene med isopropanol for å se om det hjelper og så kan du se om det er kast i skivene.

    Det er ikke noe feil med bremsene dine, du har kjøpt deg en sykkel med gode bremser.
    Kan godt vaske de med isopropanol, men det kjennes veldig ut som det er kast i skivene i og med at bremsene sender kraftige vibrasjoner inn i rammen. Jeg kjenner det godt i kroppen når jeg bremser for å si det slik. Det romler og skriker om hverandre.
    Er det kast er det jo bare å bøye litt på de selv så de blir noenlunde rette eller kjøpe nye. Ikke noe problem :) Hvis du har 180-160 kan du få noen halvslitte av meg.
    Takk for tilbudet, men siden sykkelen er såpass ny, satser jeg på å få nye av sykkelforhandleren.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Kjekk sykkel, Minutten.
    Om jeg ikke synes det er like gøy å sykle til jobb i vind og regn om noe måneder så har jeg en grei sykkel til vanlig bruk, blir jeg bitt av basillen så får vi se hva vi gjør neste år.
    Klarte å punktere sykkelen jeg lånte i går så jeg måtte ta bussen til igjen i dag, men selv med bussholdeplass 200m fra bolig og jobbbuss direkte til Forus som stopper 100m fra jobb, så tok det 20 min lenge med buss en å sykle. ( kun kjøretid på med buss, ikke venting)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har syklet Rallarvegen? Har kikket litt på turen tidligere, men med en økende interesse for skikkelig øl så frister det å kombinere en sykkeltur med et besøk hos Ægir. (Nydelig IPA, blant mye annet bra øl fra Ægir)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    I min sykkeljakt har jeg fått tilbud om en slik:



    Til rett under 16 laken ferdig levert og tunet.


    Ramme: HTX SCL 29 AFT Actinum
    Stilk: GHOST lys AS-025 31,8 mm
    Gaffel: FOX Forx 32F 29 RL Air 100mm Tapered 15 QR
    Headset: Ritchey Tapered
    Styre: GHOST flatt lys 680 mm 31,8 mm
    Sete post: GHOST SL SP 717 27.2mm
    Saddle: Selle Royal Seta
    Bakgir: Shimano XT 10-trinns
    Krankgir: Shimano XT
    Gear: Shimano XT SL
    Bremsehendler: Shimano XT
    Bunnbraketten: Shimano presspasning BB
    Kranksett: Shimano XT 42-32-24
    Bremser: Shimano XT Disc 180mm
    Foran dekk: Schwalbe Racing Ralph 2,25
    Bak dekk: Schwalbe Racing Ralph 2,25
    Felger: Alex FD19
    Eiker: DT sveitsiske 1.8
    Nav: Shimano XT
    Kassett: Shimano XT 11-34
    Reise: 100 mm
    Frame høyder: 44/48/52/56 cm
    Farge: svart / grå / svart
    Vekt: 11.60 kg

    God deal?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.682
    Antall liker
    6.369
    Sted
    Holmestrand
    tore_v1 skrev:
    I min sykkeljakt har jeg fått tilbud om en slik:



    Til rett under 16 laken ferdig levert og tunet.


    Ramme: HTX SCL 29 AFT Actinum
    Stilk: GHOST lys AS-025 31,8 mm
    Gaffel: FOX Forx 32F 29 RL Air 100mm Tapered 15 QR
    Headset: Ritchey Tapered
    Styre: GHOST flatt lys 680 mm 31,8 mm
    Sete post: GHOST SL SP 717 27.2mm
    Saddle: Selle Royal Seta
    Bakgir: Shimano XT 10-trinns
    Krankgir: Shimano XT
    Gear: Shimano XT SL
    Bremsehendler: Shimano XT
    Bunnbraketten: Shimano presspasning BB
    Kranksett: Shimano XT 42-32-24
    Bremser: Shimano XT Disc 180mm
    Foran dekk: Schwalbe Racing Ralph 2,25
    Bak dekk: Schwalbe Racing Ralph 2,25
    Felger: Alex FD19
    Eiker: DT sveitsiske 1.8
    Nav: Shimano XT
    Kassett: Shimano XT 11-34
    Reise: 100 mm
    Frame høyder: 44/48/52/56 cm
    Farge: svart / grå / svart
    Vekt: 11.60 kg

    God deal?
    Hva heter denne modellen?
    Jeg kjøpte en Lector 5800 (26") i fjor høst.
    Min har RS Reba gaffel, Rocket Ron dekk, ellers ser det mye likt ut med untak da av ramme (min har karbon, og litt andre dimensjoner 26/29").
    Tror du får den i karbon til nesten samme pris - hvis det er et poeng da.
    Geometri passer meg svært godt, og sykkelen gir meg en kvalitetsfølelse.
    Svært fornøyd, og anbefaler uten å nøle!
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Trykk på bildet :)

    HTX 9500 Actinum heter modellen. Ghost kommer med fulldempet 29" til neste år. Kjedelig timing!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    tore_v1 skrev:
    Ghost kommer med fulldempet 29" til neste år. Kjedelig timing!
    Mange andre produsenter lager fulldempede 29ere: Specialized, Trek, Niner, Santa Cruz, Cannondale (tror jeg), og sikkert mange fler.

    Må det være Ghost?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt ikke - jeg "selger" meg billig til den som gir meg mest for pengene i sykkelverdenen. Jeg har dog gode erfaringer med Skalstad i Kongsberg.

    Målet mitt blir antakeligvis å vente til det dukker opp en fulldempet 29er på finn eller terrengsykkel.no.

    Edit:

    Har noen erfaringer med å kjøpe sykler på Ebay?

    Edit2: Jeg ser uansett at det utelukkende er svært kostbare sykler som treffer kravene mine, om jeg vil ha en fulldemper til meg på to meter med 29-hjul..
    Mitt ebay-søk
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Ut av sykkelmerker som gir mye for pengene synes jeg Cube har veldig flotte sykler.

    Hvis du vil ha service i verdensklasse kjøper du en Intense fra Dogstar, både Spider og Tracer kommer som 29'er.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags prisklasse snakker vi der? Har du eventuelt en link?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.810
    Antall liker
    23.870
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Noen som har syklet Rallarvegen? Har kikket litt på turen tidligere, men med en økende interesse for skikkelig øl så frister det å kombinere en sykkeltur med et besøk hos Ægir. (Nydelig IPA, blant mye annet bra øl fra Ægir)
    Jeg kunne tenke meg å prøve turen til Juvasshytta som sto beskrevet i forrige Landevei.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    VGTV

    Jeeez.. Noen som vet hva sånt kamera koster? Det har vært fristende å anmelde et par bilister oppigjennom, selv om jeg fortsatt ikke har opplevd noe tilsvarende.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Går ut fra at du kan bruke de fleste vanlige "action-sport" kameraene til slikt. Finnes i ulike merker, kvaliteter og størrelser. Noen av de mest kjente er vel fra GoPro eller Contour som ligger fra ca 2000,- og litt oppover avhengig av ekstrautstyr/festemuligheter.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ser at bildet av min nye Giant tcx1 forsvant i dragsuget her, men nå har jeg iallafall fått noen mil på den. Den eneste endringen fra 2011 og til årets modell er utvekslingen på kassetten bak. Utveklslingen har blitt noe større/tyngre. Panaracer dekkene jeg fikk montert er nydelige å tråkke på. Det gjenstår fremdeles ett par mindre justeringer før alt sitte som det skal, men i løpet av 1 uke eller 2 tenker jeg at sykkelen er ferdig satt opp. Vurder å kjøpe en forlenget styrestem. Jeg er litt lenger i ryggen enn vanlig for min høyde.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Ashley og Jered Gruber tar, etter min amatørmessige mening, fantastisk flotte bilder. Det ser ut som om de fikk en ordning med Giro d'Italia-arrangøren, noe som er velfortjent etter at de brukte et av Jereds bilder uten tillatelse.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Spør du meg så synes jeg den ser fin ut.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    hva skal du trene Baldrick? Er det i skog og løyper er den bra, men du kommer til å tråkke mye for å få noe særlig fart på asfalt.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    hva skal du trene Baldrick? Er det i skog og løyper er den bra, men du kommer til å tråkke mye for å få noe særlig fart på asfalt.
    Det er først og fremst en kombinasjon av asfalt og grusveg, blir nok litt skogsveier også men først og fremst asfalt og grusveg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn