Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dette var en av de sprø kreasjonene til Brooklyn Machine Works rundt år 2000-2002. Rammen er 1 stål.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke helt kommet meg etter lørdagen. For et ritt!



    Vegard Stake Laengen helt foran i rød hjelm. Chapeau! Selv fikk jeg inn totalt 131 km i helgen...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Noen som har erfaring med å skifte styre på cyclocross (dvs. fra bukkestyre til flatt styre)? Tips til styre, girskiftere og brems?
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det der er ikke bare lett, iallefall om du ha Shimano, som bruker ulikt kabeltrekk på flat- og bukkestyregirskifterne sine. Har du SRAM går det om en annen.
    Men hvorfor bytte ut bukkestyre med flatt egentlig? En enklere løsning kan være å bytte til bukkestyre med en annen fasong og et annet framspring.

    ---

    Kom over dette bildet på http://racefietsblog.nl:



    Fra Afrika, sannsynligvis Burkina Faso eller et av de nærliggende landene. Legg merke til utstyret! Joggesko, rammegeometri som i Europa på 1920-tallet, ett gir, en dameramme. De kjører sikkert fletta av oss.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Jo, godt poeng det, trenger egentlig bare et styre som godkjennes under Birkebeinern. Girsystemet er Shimano. De aksepterer ikke bukkestyre såvidt jeg forstår:

    "Det er forbudt å montere utstyr for temporitt eller landeveiskonkurranser (bukkestyre) samt bruk av fastnav."
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    Ole_Martin skrev:
    Noen som har erfaring med å skifte styre på cyclocross (dvs. fra bukkestyre til flatt styre)? Tips til styre, girskiftere og brems?
    Har du 9 eller 10 delt?

    På 9 delt har jeg bygd om fra bukkestyre til flatt ved flere anledninger, og det har funka fint med LX komponenter fra mtb. Da har jeg bare bytta styre og girskiftere/bremsehendler.

    Du bør nok også bytte bremsene til v brems hvis du skal ha v brems hendler, eller så bør du bruke bremsehendler for cantilever bremser.


    Destiny.. :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tror jeg vilke kjøpt en 29'er istedenfor å fikle med skifte av styre og bremser på en cyclocross. Jeg har en av hver. Med litt smalere dekk på 29'ern ville jeg ikke hatt noe problem overhode å holde tritt med tiden jeg klokker på cyclocrossen. Dessuten er oversikten og sittestillingen ganske overlegen på 29'ern.

    Jeg kjøpte årets Talon 29'er fra Giant.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.044
    Antall liker
    34.349
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nå må dere slutte med disse kjededrevne syklene gutter ;)
    Det er jo flere ti-år siden bilmotorer gikk fra registerkjede til registerreim ;D


    gismo
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    gismo skrev:
    Nå må dere slutte med disse kjededrevne syklene gutter ;)
    Det er jo flere ti-år siden bilmotorer gikk fra registerkjede til registerreim ;D


    gismo
    Hva var fordelene med byttet? Mercedes bruker jo kjede, og det holder leeenge.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Ducati gikk fra kamskaft med snekkedrev til rem, og det var vel et spørsmål om kostnader?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En Marzocchi 888 RC3 EVO Ti. Utforgaffel. Så pløsj at den beveger seg om du legger et kamferdrops på styret.
     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    C. Alshus skrev:
    En Marzocchi 888 RC3 EVO Ti. Utforgaffel. Så pløsj at den beveger seg om du legger et kamferdrops på styret.
    Snadder!

    Ruller selv på 2008 mod specialized demo 8 med 888rcv.
    Tåler mye juling :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for den, Kim. Surly er virkelig en herlig nisjeprodusent.
    Var også en artikkel hos D2 om DBS' storhetstid og folk som tar vare på klenodiene.

     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.330
    Antall liker
    11.050
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En identisk slik den i midten til høyre hadde jeg. Men girspaken der og akkurat den salen..
    Skulle aldri kvittet meg med den nei :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    gismo skrev:
    Nå må dere slutte med disse kjededrevne syklene gutter ;)
    Det er jo flere ti-år siden bilmotorer gikk fra registerkjede til registerreim ;D


    gismo
    Var det et fremskritt da, Gismo?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Er i Benalmadena rett utenfor Malaga. Kom på fredag. Forlater en gang i neste uke.

    Har brista/brukket noen ribbein, ellers helt sjæf.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bambadoo skrev:
    En identisk slik den i midten til høyre hadde jeg. Men girspaken der og akkurat den salen..
    Skulle aldri kvittet meg med den nei :)
    Sjå fine Kråssmastaren!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Årets første tur var på lørdag og 2 timer+ på setet ga faktisk beskjedne, men fullverdige små gnagsår på utsatte punkter. Det har jeg aldri opplevd før, men jeg har nok hatt langt mer forsiktig tilvenning tidligere år.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.363
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    ---

    Kom over dette bildet på http://racefietsblog.nl:



    Fra Afrika, sannsynligvis Burkina Faso eller et av de nærliggende landene. Legg merke til utstyret! Joggesko, rammegeometri som i Europa på 1920-tallet, ett gir, en dameramme. De kjører sikkert fletta av oss.
    Sikkert. :)

    Fantastisk gaffelgeometri på den bakerste Corona-rytteren.
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Men en helt annen ting:

    Er det noen her som har vært på sykkeltur oppover i Nordmarka i det siste, og kan si om det ligger mye snø innover eller ikke? Vurderer en tur innover skogsbilveiene mot Kikutstua til uka.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.250
    Antall liker
    105.625
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har/vet om en DBS Crossmaster? Med original langpute og det hele? Alternativt Svithun's variant med doble bøyler på forskjermen?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    -HP- skrev:
    Men en helt annen ting:

    Er det noen her som har vært på sykkeltur oppover i Nordmarka i det siste, og kan si om det ligger mye snø innover eller ikke? Vurderer en tur innover skogsbilveiene mot Kikutstua til uka.
    Sakset fra Skiforeningens føremeldingstjeneste i dag:

    Sykkelmuligheter! Den rekordtidlige våren har gitt sykkelmuligheter på enkelte av veiene som har vært brøytet i vinter. Bra sykkelforhold fra Sørkedalen skole til Finnerud - Kikut. Sølete og stedvis isete fra Hammern - Skjærsjøen - Kikut. Det anbefales ikke å velge denne veien foreløpig. Fra Stryken er det vått og stedvis isete frem til Kalven i Nordenden av Store Sandungen. Herfra bra til Kikut og til Sørkedalen via Vesle Sandungen - Langlia.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    -HP- skrev:
    Men en helt annen ting:

    Er det noen her som har vært på sykkeltur oppover i Nordmarka i det siste, og kan si om det ligger mye snø innover eller ikke? Vurderer en tur innover skogsbilveiene mot Kikutstua til uka.
    I helgen var mye av veiene rett innenfor Sognsvann isdekket. Åpent nok til at snøen legger seg, men sola slipper ikke til og får tint det. Stiene er gjennomgående bedre, og også tørre.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.381
    Antall liker
    6.097
    Sted
    Holmestrand
    coolbiz skrev:
    Valentino skrev:
    ---

    Kom over dette bildet på http://racefietsblog.nl:



    Fra Afrika, sannsynligvis Burkina Faso eller et av de nærliggende landene. Legg merke til utstyret! Joggesko, rammegeometri som i Europa på 1920-tallet, ett gir, en dameramme. De kjører sikkert fletta av oss.
    Sikkert. :)

    Fantastisk gaffelgeometri på den bakerste Corona-rytteren.
    Ikke så farlig. Han kjører jo ved siden av en som har hjelm.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Noen som har en gammel sykkel til overs? (ikke nyere enn 1987)


    Prøver å få deltatt neste år :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.485
    Antall liker
    89.216
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Noen som har tips til enkelt å få en Scott sykkel til å slutte å klatre på girene?
    Kjøpte en Scott i sist sommer som fungerer ganske bra, bortsett fra at den av og til skifter gir av seg selv. Det gjelder spesielt tannhjulene/girene i midten bak når jeg har nest høyeste og høyeste tannhjul/foran. (jeg er dårlig til å forklare) Håper noen kan hjelpe. Uaktuelt å dra innom der jeg kjøpte den, da dette er på andre side av landet
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.407
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    TTmania skrev:
    Noen som har tips til enkelt å få en Scott sykkel til å slutte å klatre på girene?
    Kjøpte en Scott i sist sommer som fungerer ganske bra, bortsett fra at den av og til skifter gir av seg selv. Det gjelder spesielt tannhjulene/girene i midten bak når jeg har nest høyeste og høyeste tannhjul/foran. (jeg er dårlig til å forklare) Håper noen kan hjelpe. Uaktuelt å dra innom der jeg kjøpte den, da dette er på andre side av landet
    Slitte tannhjul - bytte kassett
    Dårlig justerte gir - justere gir
    Skjevt girøre - bytt girøre

    Hvis du ikke vil skru selv så klarer de å ordne det på hvilket som helst sykkelverksted.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    TTmania skrev:
    Noen som har tips til enkelt å få en Scott sykkel til å slutte å klatre på girene?
    Kjøpte en Scott i sist sommer som fungerer ganske bra, bortsett fra at den av og til skifter gir av seg selv. Det gjelder spesielt tannhjulene/girene i midten bak når jeg har nest høyeste og høyeste tannhjul/foran. (jeg er dårlig til å forklare) Håper noen kan hjelpe. Uaktuelt å dra innom der jeg kjøpte den, da dette er på andre side av landet
    Du trenger nok en girjustering, kanskje bytte girvaier og strømpe. Hvis vaiern er tråkk i strømpa hjelper det ikke hvor mye du prøver å justere, da er vaier og strømpebytte et must.

    Slitt kjede og kassett vil gi glipp, at kjede ikke sitter ordentlig på kassettdreva.

    Du kan jo prøve en girjustering selv, gir deg helt ut slik at kjede står på ytterste drev på kassetten, skru tønna på giret og girskifter helt inn, løsne vaieren på bakgir og dra den stram, fest vaier.

    Trykk et trykk på girspak, da skal kjede klatre et drev, hvis ikke skrur du innover på tønna bak på giret til kjede klatrer, så prøver du å slippe kjede ut igjen, sånn gjør du helt til kjede klatrer og slipper ut greit på alle dreva bak. Skjønner ;)


    Destiny.. :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.485
    Antall liker
    89.216
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Hei. Takker så mye for saklig og fin forklaring. Får ut i ettermiddag og teste. Tusen takk
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    F@£n ta Polar!!!

    Hva er det med pulsmonitoren min? Det virker som den justerer seg selv til makspuls etter '220-alder-regelen' med jevne mellomrom. Min makspuls er slett ikke 178, for å si det sånn. I fjor syklet jeg 20 km lagtempo med snittpuls på 180. Egenobservert 'maks' er 194 uten kontrollert test...

    Er det noe annet å gjøre enn å sjekke og rejustere med jevne mellomrom?

    Ehmm.. Rettet en skrivefeil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.407
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Zomby_Woof skrev:
    F@£n ta Polar!!!

    Hva er det med pulsmonitoren min? Det virker som den justerer seg selv til makspuls etter 'alder-220-regelen' med jevne mellomrom. Min makspuls er slett ikke 178, for å si det sånn. I fjor syklet jeg 20 km lagtempo med snittpuls på 180. Egenobservert 'maks' er 194 uten kontrollert test...

    Er det noe annet å gjøre enn å sjekke og rejustere med jevne mellomrom?
    Bytt til Garmin og alle irritasjonsmomenter er borte. Husker det som en gledens dag da jeg kvittet meg med min S725X.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn