Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der ja. Iglinsky skuldrer Cunego inn i Nordhaug. Gasparotto vinner. Mission accomplished.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer å begynne å sykle fra/til jobb, og trenger da en sykkel. Hadde i utgangstidspunktet tenkt meg en sykkel med innvendig gir da jeg ønsker å "skru" minst mulig. Men jeg fant ikke mange sykler med slike gir, og de jeg fant var relativt dyre: http://bikebrothers.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=178 Noen som har erfaringer med gir av denne typen?
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Søk på shimano alfine 11.
    Sikkert en sykkelbutikk som kan montere dette på en sykkel som passer deg...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.145
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor ikke ta den helt ut med Rohloff?

    14 innvendige gir tilsvarer 27 "vanlige" gir.
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.477
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    xerxes skrev:
    Rohloff veier omtrent som en middels pick-up også.
    Nå tenkte nok jeg på en pick-up beregnet for plateriller. Rohloff veier nok en del mer ;D.
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.477
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    Minutten skrev:
    ahe skrev:
    Rohloff er nok kjempebra, men en sykkel med dette giret koster jo like mye som en brukbar pick-up :).
    Har en slik i bestilling, Orbea Carpe H10, med Alfine 11 og skjermer.
    http://www.orbea.com/no-en/bicis/modelos/carpe_h10/#presentacion
    Ligger prisene på disse på nett?
    Ligger en veiledende prisliste på importørens hjemmeside, http://www.topbikes.no/
    Listepris for henvist sykkel er vel på 11K, men det er for utvendig gir, Shimano XT. Alfine 11S blir en tilleggskostnad.
    Men litt forhandlingsmuligheter på veil. pris er det nok.
    Det er også en mulighet for fradrag i pris om en velger bort karbon-gaffel.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Sesongens første treningsøkt på sykkel utendørs i går. Piggdekk, is, hagelbyger, minusgrader og kalde tær blir det ikke mange kilometer av, men fint er det likevel :).
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er i eie av en offroader med slicks som har fraktet meg rundt i 14 år. Den er stadig i bruk og i teknisk som ny stand minus litt lakk skader og noe slapp oljedemper.

    Jeg kommer til å kjøpe racer nå og har i overkant av 10K og bruke. Nytt og brukt er begge aktuelt.

    Jeg veier ca 85 kg og er 185 høy og har fått anbefalt en 57 ramme, men 56 går nok greit det og. Kikket på en Diamant til 20K med Esra Rival giring som virket bra.

    Noen som kan hjelpe meg med valget med mer peil enn meg?

    Det var en sykkel på g sport med shimano 105 system på, men jeg vet ikke helt hva jeg syntes om brukerkomforten til dette systemet kontra ersa rival systemet.

    McLaren
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ett klubbmedlem prøvde seg på en slik Diamant/Nakamura men syntes den rett og slett var for myk og kjøpte en Bianchi Sempre i stedet.

    Cannondale CAAD 10 med Shimano 105 er en svært god sykkel, men det er en ordentlig kvass racersykkel, kanskje ikke så egnet til de lange turene som en Cannondale Synapse, men sistnevnte er en god del dyrere ser jeg.
    CAAD 10'en med gode 25mm dekk er et sikkert valg til din vekt.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Ligger en CAD 9 på finn. Kan det være noe iforhold til en 10?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.145
    Torget vurderinger
    4
    McLaren skrev:
    Ligger en CAD 9 på finn. Kan det være noe iforhold til en 10?
    CAAD 9 er produsert i USA, personlig ville jeg heller hatt en CAAD 9 enn en CAAD 10 for det er litt kjipt i mine øyne med en Taiwan CAAD.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.998
    Antall liker
    6.677
    Sted
    Holmestrand
    Anonym skrev:
    McLaren skrev:
    Ligger en CAD 9 på finn. Kan det være noe iforhold til en 10?
    CAAD 9 er produsert i USA, personlig ville jeg heller hatt en CAAD 9 enn en CAAD 10 for det er litt kjipt i mine øyne med en Taiwan CAAD.
    Kommer det ikke fra Italia så går Taiwan helt fint. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.145
    Torget vurderinger
    4
    Svært mange Italia merker har produksjonen sin i Taiwan. Jeg mener en made in US sykkel har sin sjarm.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.998
    Antall liker
    6.677
    Sted
    Holmestrand
    Anonym skrev:
    Svært mange Italia merker har produksjonen sin i Taiwan. Jeg mener en made in US sykkel har sin sjarm.
    Anonym skrev:
    Svært mange Italia merker har produksjonen sin i Taiwan. Jeg mener en made in US sykkel har sin sjarm.
    Litt samme greia, så jeg ser den. Men det handler vel litt om at vi drømmer om at det er en virkelig håndverker som står og lager sykkelen vår. Når produksjonen flyttes ut f eks til Taiwan kommer det plutselig fra en upersonlig fabrikk (som lager mange forskjellige merker) og vi er en illusjon fattigere? :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Da kan det se ut til at sykkelsesongen 2012 kan bli en liten opptur for egen del. En godt utstyrt Isaac modell ble handlet inn i går.

    Etter en rask tur i dag var det ganske klart at overgang fra alu ramme og Sora gruppe til karbon ramme og Ultegra gruppe var en oppgradering. Mer enn jeg hadde trodd på forhånd.

    Så etter dagens kalde tur er det bare å glede seg til finværet. Får håpe det blir tid til mange mil i sommer. :)


    Geir Arne
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    xerxes skrev:
    Anonym skrev:
    Svært mange Italia merker har produksjonen sin i Taiwan. Jeg mener en made in US sykkel har sin sjarm.
    Anonym skrev:
    Svært mange Italia merker har produksjonen sin i Taiwan. Jeg mener en made in US sykkel har sin sjarm.
    Litt samme greia, så jeg ser den. Men det handler vel litt om at vi drømmer om at det er en virkelig håndverker som står og lager sykkelen vår. Når produksjonen flyttes ut f eks til Taiwan kommer det plutselig fra en upersonlig fabrikk (som lager mange forskjellige merker) og vi er en illusjon fattigere? :)
    Jeg leste en artikkel om rammeproduksjon i Kina, og det var en bildetekst der som sier det meste:
    Hadde dette bildet vært tatt i Europa ville det dere ser her blitt kalt fagarbeid av høyeste klasse.

    Bianchien min er laget i Taiwan. De eneste Colnagomodellene som lages i Italia er C59 og Master. Pinarello lakkerer i Italia, that's it. Bottechia lager Emme2 "hjemme", men det mener jeg er den eneste modellen. Skal du ha en De Rosa som er bygget i Italia må du velge en Titanio.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    665
    Antall liker
    324
    Torget vurderinger
    11
    Jeg driver og sykler rundt på en Trek Madone 5.0. Er vel en 2007 eller 2008 modell. Er igrunnen ganske godt fornøyd med den.
    Men så er det jo slik at diverse kompiser kjøper seg nye sykler, og skryter at den nye er sååå mye bedre/stivere enn den gamle...

    Så da begynner jeg jo å lure om min gamle plutselig er blitt "dårlig"...

    Så da lurer jeg på om noen dere kan si meg hvordan en Madone 5.0 07/08 modell står seg mot nyere sykler??
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.145
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    xerxes skrev:
    Anonym skrev:
    Svært mange Italia merker har produksjonen sin i Taiwan. Jeg mener en made in US sykkel har sin sjarm.
    Anonym skrev:
    Svært mange Italia merker har produksjonen sin i Taiwan. Jeg mener en made in US sykkel har sin sjarm.
    Litt samme greia, så jeg ser den. Men det handler vel litt om at vi drømmer om at det er en virkelig håndverker som står og lager sykkelen vår. Når produksjonen flyttes ut f eks til Taiwan kommer det plutselig fra en upersonlig fabrikk (som lager mange forskjellige merker) og vi er en illusjon fattigere? :)
    Jeg leste en artikkel om rammeproduksjon i Kina, og det var en bildetekst der som sier det meste:
    Hadde dette bildet vært tatt i Europa ville det dere ser her blitt kalt fagarbeid av høyeste klasse.

    Bianchien min er laget i Taiwan. De eneste Colnagomodellene som lages i Italia er C59 og Master. Pinarello lakkerer i Italia, that's it. Bottechia lager Emme2 "hjemme", men det mener jeg er den eneste modellen. Skal du ha en De Rosa som er bygget i Italia må du velge en Titanio.
    Jeg sier ikke at Taiwan lager noe dårligere sykler enn USA eller Italia.
    Det som er poenget mitt er at dersom det stod mellom identiske sykler ville hjertet mitt sagt Amerika eller Italia fremfor Taiwan.

    På Storck'en min står det "German engineered", det er den fancy måten å skrive "made in Taiwan" på.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fy søren, Nordhaug har fått fart på sakene. Får håpe han er med for fullt på søndag også!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Moro å følge Nordhaug denne uken.



    Pallplass koster!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har levert inn sykkelen til justering og smårep og har seriøse planer om å sykle jobbveien et par ganger i uka (16+ km) - så får vi se om det blir fasiten når regnskapet skal gjøres opp. Har løpt endel i det siste, men er mye asfalt og litt harde grusveier som gjør knær og bein litt såre.

    Litt skeptisk til å sykle langs landeveien med alle "villhuene" som kjører rundt, men en refleksvest får bedre oddsene. :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.353
    Antall liker
    3.957
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kos dere i helgen.

    Denne karen pakker for harde livet for å være med på:

     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Noen fornuftige tanker om kultur og syklister i trafikken.

    http://froy.org/oslo/froy.nsf/Attachments/B4BC39F0A7DBFCA9C12579E3007304B6/$FILE/Kommentar_paa_sykkel.pdf
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det jobbes med saken. Penger er på vei fra sparekonto til lønnskonto i dette øyeblikk. Deretter går de til Danmark, før det kommer pakke til meg, som så skal til Helsfyr, og deretter tilbake til meg. Litt komplisert, det hele. Men vi havner forhåpentligvis på veien om ikke alt for lenge. Kanskje det blir et par bilder underveis.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hadde en sykt gøy stitur sammen med en kompis som er erfaren stilsyklist i dag.
    Passerte noen fete crux som jeg for noen få mnd siden så på som umulige.
    Cuben er bare helt enorm.
    Landeveien er fantastisk, men sti er bare helt perverst gøy

    :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.145
    Torget vurderinger
    4
    thomand skrev:
    Landeveien er fantastisk, men sti er bare helt perverst gøy

    :)
    Enig, årets første stitur blir til helgen. Har byttet mye slitedeler på Intensen og Italiabremsene forsvant forrige høst så jeg satser på en aktiv og problemfri sesong.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har nå lagt min elsk på en biancha til 15k.

    Den er litt tyngre enn sykler i samme prisklasse og kategori. Selger sa dette ikke hadde noe og si ettersom en stiv ramme gir bedre kraftoverføring.

    Kan det ligge noe i dette?

    Skal kikke på en cannondale caad 10 imorgen hadde jeg tenkt.

    McLaren
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken Bianchi er det? Spør fordi den Bianchien som nok er likest en CAAD 10 i kjørefølelse er modellen Sempre. Via Nirone 7 og Impulso er mer "komfortracer" av type.

    Forøvrig ble en tysk Ghost EBS Lector Race testvinner i "15000-testen" i Landevei som kom i postkassen min denne uken. "Det eneste skumle med det tyske spøkelset, er at den er like god som våre egne sykler til mange ganger prisen." Meget godt balansert, stabil, super utstyrspakke (Ultegra) med flotte hjul. Skalstad importerer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.145
    Torget vurderinger
    4
    Har Bianchi en blillig billiglinje for offroad, by og hybridsykler eller er merket bare satt på syklene som på alt annet i Tyrkia? Da jeg var der så jeg veldig mye Bianchi men ikke en eneste racer.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Valentino skrev:
    Hvilken Bianchi er det? Spør fordi den Bianchien som nok er likest en CAAD 10 i kjørefølelse er modellen Sempre. Via Nirone 7 og Impulso er mer "komfortracer" av type.

    Forøvrig ble en tysk Ghost EBS Lector Race testvinner i "15000-testen" i Landevei som kom i postkassen min denne uken. "Det eneste skumle med det tyske spøkelset, er at den er like god som våre egne sykler til mange ganger prisen." Meget godt balansert, stabil, super utstyrspakke (Ultegra) med flotte hjul. Skalstad importerer.
    [/quote
    Hvordan kom cannondale/bianchi ut i denne testen?

    Hvem fører ghost sykler?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.998
    Antall liker
    6.677
    Sted
    Holmestrand
    McLaren skrev:
    Jeg har nå lagt min elsk på en biancha til 15k.

    Den er litt tyngre enn sykler i samme prisklasse og kategori. Selger sa dette ikke hadde noe og si ettersom en stiv ramme gir bedre kraftoverføring.

    Kan det ligge noe i dette?

    Skal kikke på en cannondale caad 10 imorgen hadde jeg tenkt.

    McLaren
    Hva er litt tyngre?
    Hvis sykkelen ellers føles riktig, så er vekta ikke så vesentlig for de fleste. De fleste (alle ?) moderne kvalitetsykler tilfredstiller normale vektkrav.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn