Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.352
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Destiny skrev:
    TTmania skrev:
    Noen som har tips til enkelt å få en Scott sykkel til å slutte å klatre på girene?
    Kjøpte en Scott i sist sommer som fungerer ganske bra, bortsett fra at den av og til skifter gir av seg selv. Det gjelder spesielt tannhjulene/girene i midten bak når jeg har nest høyeste og høyeste tannhjul/foran. (jeg er dårlig til å forklare) Håper noen kan hjelpe. Uaktuelt å dra innom der jeg kjøpte den, da dette er på andre side av landet
    Du trenger nok en girjustering, kanskje bytte girvaier og strømpe. Hvis vaiern er tråkk i strømpa hjelper det ikke hvor mye du prøver å justere, da er vaier og strømpebytte et must.
    Slitt kjede og kassett vil gi glipp, at kjede ikke sitter ordentlig på kassettdreva.
    Du kan jo prøve en girjustering selv, gir deg helt ut slik at kjede står på ytterste drev på kassetten, skru tønna på giret og girskifter helt inn, løsne vaieren på bakgir og dra den stram, fest vaier.
    Trykk et trykk på girspak, da skal kjede klatre et drev, hvis ikke skrur du innover på tønna bak på giret til kjede klatrer, så prøver du å slippe kjede ut igjen, sånn gjør du helt til kjede klatrer og slipper ut greit på alle dreva bak. Skjønner ;)

    Destiny.. :)
    Dette går som en drøm, nå etter at jeg kjøpte meg stativ

    No-brainer fra clasen
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så var første "offisielle" trening for sesongen unnagjort. Vi begynte like godt med 20 km individuel tempo. Paracetamol og ibuprofen nå.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Muskulært har jeg vondt både der og andre steder, ja. Perineum har det bra. Man har jo sete fra Selle SMP!
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Zomby_Woof skrev:
    F@£n ta Polar!!!

    Hva er det med pulsmonitoren min? Det virker som den justerer seg selv til makspuls etter '220-alder-regelen' med jevne mellomrom. Min makspuls er slett ikke 178, for å si det sånn. I fjor syklet jeg 20 km lagtempo med snittpuls på 180. Egenobservert 'maks' er 194 uten kontrollert test...

    Er det noe annet å gjøre enn å sjekke og rejustere med jevne mellomrom?

    Ehmm.. Rettet en skrivefeil.
    Den funksjonen skal du kunne slå av. Jeg har brukt Polar i mange år nå og har aldri opplevd det du skriver. Den generelle regelen for beregning av maxpuls blir veldig feil for meg også - jeg skulle visst vært 30 år yngre ;D
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.773
    Antall liker
    4.410
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Muskulært har jeg vondt både der og andre steder, ja. Perineum har det bra. Man har jo sete fra Selle SMP!
    Trevlig att det finns personer(bakar) som trivs med denna sadel, kom själv inte riktigt överens med den på min Ridle Damocles.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Selle SMP er litt uvant å justere inn, og det er ikke alle modellene som er like vellykkede. Jeg begynte med Evolution (lett padding) men har nå et Full Carbon (Samme skall uten padding, men med karbonskinner for avfjæring) og det er strålende. Andre modeller som mange liker er Dynamic og Lite 209.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.486
    Antall liker
    89.217
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Vil rette en stor takk til Destiny for fin forklaring ang girjustering. Har vært ute i boden og mekket på sykkelen og nå går giringen som en drøm. Tør til og med stå oppreist i oppoverbakke for å trå uten være redd for å bli "tante". He he. Blir en runde bak styret i morgen. God påske allesammen
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Da har jeg bestillt deler for reparasjon og vedlikehold av mine to sykler. Våren kan komme!

    (1) Shimano Chainrings - MTB XT Middle Chainring M770 4-Bolt 32t 9sp
    (1) Shimano Cassettes - MTB XT Cassette 10 Speed M771 11-32
    (1) Shimano Chainrings - MTB XT Outer Chainring M770 4-Bolt 44t 9sp
    (1) RaceFace Chainrings - MTB Race Rings Middle 4-Bolt 104mm 34t Silver 8/9sp
    (1) KMC Chains X10 93 Chain Silver
    (1) Sunline Handlebars Riser V3 Handlebar Black 711mm 50mm Rise 25.4mm
    (1) Shimano Derailleurs - MTB Rear Alivio Rear Mech 7/8sp M410 SGS - Long Cage - Silver
    (1) Truvativ Seatposts Stylo T40 Seatpost 2012 25mm offset 400mm 27.2 Blast Black
    (1) Fire Eye Seat Clamps FE-QR Seat Clamp 2012 29.8mm - Black
    (1) ODI Grips Ruffian MX Lock-On Bonus Pack Red - Black
    (2) Shimano Brake Pads - Disc XT/SLX Disc Pads M775/M660 1 x Resin M775
    (2) Schwalbe Tyres - MTB 26" City Jet Tyre 26 x 1.5 Wire Black Amber Wall
    (4) Clarks Cables - Gear Universal Inner Gear Wire Stainless Steel - Each
    (2) Shimano Cables - Gear MTB/Road Inner Gear Cable Each
    (6) Shimano Cables - Gear XT/XTR Gear Cable Outer Only Black Long 600mm

    :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yay!



    Mest til ungdommen, selvfølgelig, men det kan vel hende at vi gubbene og kjerringene får bruke den vi også.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    TTmania skrev:
    Vil rette en stor takk til Destiny for fin forklaring ang girjustering. Har vært ute i boden og mekket på sykkelen og nå går giringen som en drøm. Tør til og med stå oppreist i oppoverbakke for å trå uten være redd for å bli "tante". He he. Blir en runde bak styret i morgen. God påske allesammen
    Bare hyggelig TTmania ;) da er det bare å nyte en ny sykkelsesong ;D

    Destiny.. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har blitt målt i dag, og vi ble enige om at jeg er størrelse 53. Fortsettelse følger....  8)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Akkurat kommet hjem fra Spanien. 10 dager i flotte forhold!

    Her er en liten snutt fra området. Kommer kanskje mer siden.

     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1



    Blir dritspennende i morra ;D

    Destiny.. :)
     

    Sigmund_B

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    140
    Antall liker
    28
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da var babyen tatt frem igjen, og i morgen skal Grefsenkollen bestiges - fornemmer syra allerede ;D
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hadde en rolig start på sesongen i dag. 16 km med rolig tempo ( 23 km/t snitt ) Har egentlig fått beskjed av Kiropraktoren om å ta det rolig med syklingen, men det er vrient å la vær. Må dog prøve å holde meg til turer på under 3 mil før korsryggen er helt restituert.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    249
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei ;D Nydelige sykler :) Figge, Skywalker, Satser på en fin dag for de Norske Guttene våre i Morgen (1pl) :p
    Ha en fin Sommer , Renner på en Eddy mercx selv
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    991
    Torget vurderinger
    1
    No vert det bra :)Smerte er vakkert ;D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Tom Boonen er jo helt rå! Tenkte det ikke ville vært mulig 5 mil fra mål, men tenkte det er greit at han bruker krefer bare det ikke overstiger 1. min. Nå er det rett før :eek:. Dårlig samarbeid! Edvald må jobbe han også nå.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei! Etter å ha syklet til jobben (ca 50 km) noen ganger i fjor høst med lånt sykkel fra lillesøster, ble jeg skikkelig bitt av basillen. Ønsket meg penger til egen sykkel til bursdagen min 3. Mars og drømmen gikk i oppfyllelse! Fikk kjøpe en et år gammel sykkel av kjæresten til lillesøster, som han syklet Birken med i fjor. Han skulle ha seg en ny 29" Skjønner at dette kan bli en dyr hobby for de som skal kjøpe seg ny sykkel hvert år. Selv betalte jeg kr 4000,- inkludert et ekstra sett smale dekk. Jeg er strålende fornøyd etter mange mil på landeveien :)

    http://www.aktivfritid.no/product_info.php?manufacturers_id=72&products_id=1069&osCsid=18818f0c2c1e5d8ecd74604e0f4aee3e
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med flott sykkel.
    Har på følelsen at flere og flere kommer til å sykle med 29'ers i Birken. Etter å ha gått fra 26" til 29 selv, kan jeg ikke forstå noe annet.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Griffenfeldt skrev:
    Grattis med flott sykkel.
    Har på følelsen at flere og flere kommer til å sykle med 29'ers i Birken. Etter å ha gått fra 26" til 29 selv, kan jeg ikke forstå noe annet.
    Takk, har fått mange fine lange turer så langt.

    29'ere har sine fordeler helt klart. Selv med litt høyere vekt, får man overført mer effekt fra hjulene til underlaget. Ujevnheter i underlaget blir også tatt bedre.

    Hvor lang tid bruker dere på å vaske sykkelen etter langtur?

    Selv syns jeg det er mere motiverendes å sykle på en sykkel som skinner, enn en møkkete en..

    Angående motivasjon, er en pulsklokke for meg en gjenstand som kan gjøre treningen mer lystbetont :)

    Trener selv alt fra langrenn til svømming og min følgesvenn, Garmin Forerunner 310XT, gir meg mye glede! Den holder meg også i ørene, viser når jeg må roe ned. Den gir meg det siste lille ekstra under harde intervaller og lagrer mine mil som blir til smil! Anbefales.
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da var årets Mallorcatur unnagjort. 740 km på sju dager. Ganske mange høydemeter også. Høydepunkter? Sa Calobra, selvfølgelig, Bunyola-Orient-Alaro, Nedkjøringen Lluc-Selva, Lavkarbodietten.
    Vi delte hotell med Gabba og Birger Hungerholt, og jaggu var ikke riggesjefen fra ToN i fjor der også.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    656
    Antall liker
    320
    Torget vurderinger
    11
    Var på Klepp i dag og kjørte temporitt. 21km smerte :p
    Kom på en delt 11 plass. (12 plass etter resultatliste med samme tid som nr.11).
    42,84km i gjennomsnittsfart i regnvær er jeg godt fornøyd med!
    2 meter kropp i "bodysuit" ut fra strartblokka; (sjekk droppen sadel/styre!!)
     

    Vedlegg

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.381
    Antall liker
    6.099
    Sted
    Holmestrand
    Griffenfeldt skrev:
    Grattis med flott sykkel.
    Har på følelsen at flere og flere kommer til å sykle med 29'ers i Birken. Etter å ha gått fra 26" til 29 selv, kan jeg ikke forstå noe annet.
    Synes det ser interessant ut, selv om jeg kjøpte meg ny 26" i fjor høst. Jeg droppet til slutt 29" fordi jeg bare er 170 cm lav, dertil med mye rygg.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    janghell skrev:
    Var på Klepp i dag og kjørte temporitt. 21km smerte :p
    Kom på en delt 11 plass. (12 plass etter resultatliste med samme tid som nr.11).
    42,84km i gjennomsnittsfart i regnvær er jeg godt fornøyd med!
    2 meter kropp i "bodysuit" ut fra strartblokka; (sjekk droppen sadel/styre!!)
    Kult! Plusspoeng for matchende hansker og skoovertrekk, samt beinvarmere over buksa som Tommeke.
    Du er vel voksen nok til å kjøre veteranklasse, så hjertelig velkommen til NM.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    656
    Antall liker
    320
    Torget vurderinger
    11
    Valentino skrev:
    janghell skrev:
    Var på Klepp i dag og kjørte temporitt. 21km smerte :p
    Kom på en delt 11 plass. (12 plass etter resultatliste med samme tid som nr.11).
    42,84km i gjennomsnittsfart i regnvær er jeg godt fornøyd med!
    2 meter kropp i "bodysuit" ut fra strartblokka; (sjekk droppen sadel/styre!!)
    Kult! Plusspoeng for matchende hansker og skoovertrekk, samt beinvarmere over buksa som Tommeke.
    Du er vel voksen nok til å kjøre veteranklasse, så hjertelig velkommen til NM.
    He he, måtte jo skjule mine ubarberte legger :-[
    Er nok gammel nok for veteran NM ja, men så var det farten da...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ingen som er interessert i proffene her? Norhaug så ut til å være i sin livs form og lå på hjul med vinneren før Cunego meiser ned Lars Petter. Hva skjedde egentlig? Klarer ikke å se ut i fra bildene hvorfor han gjør den manøveren.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    xerxes skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Grattis med flott sykkel.
    Har på følelsen at flere og flere kommer til å sykle med 29'ers i Birken. Etter å ha gått fra 26" til 29 selv, kan jeg ikke forstå noe annet.
    Synes det ser interessant ut, selv om jeg kjøpte meg ny 26" i fjor høst. Jeg droppet til slutt 29" fordi jeg bare er 170 cm lav, dertil med mye rygg.
    Jeg sykler egentlig bare på sti* og peiser ikke i full fart på grus, men 29" og 173 stutte cm passer meg veldig fint.

    *Men det skal prøvesykles en Specialized Roubaix på torsdag...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Ingen som er interessert i proffene her? Norhaug så ut til å være i sin livs form og lå på hjul med vinneren før Cunego meiser ned Lars Petter. Hva skjedde egentlig? Klarer ikke å se ut i fra bildene hvorfor han gjør den manøveren.
    Ikke jeg heller. Han forandrer retning noe aldeles fabelaktig og kjefter ut LPN etterpå. Ser ut som selvforskylt med påfølgende eksternalisering. Kanskje det er slik oppførsel som har gitt Cunego kallenavnet Den lille prinsen?
    Alt observert med norske briller, selvfølgelig,
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.407
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Hadde årets første tur på landeveissykkel i dag. Av en eller annen mystisk grunn ville mitt GP24 bakdekk av felgen i dag og fikk hard medfart av bremsen. Kjedelig med et dekk som var nytt på sensommeren ifjor og jeg forstår ikke hvorfor det ville av felgen. Tok bussen hjem i dag.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Ingen som er interessert i proffene her? Norhaug så ut til å være i sin livs form og lå på hjul med vinneren før Cunego meiser ned Lars Petter. Hva skjedde egentlig? Klarer ikke å se ut i fra bildene hvorfor han gjør den manøveren.
    Iglinsky (Astana) svinger høyre (i bildet), mens Cunego er på vei mot venstre. Cunego gjør en kjempekontra og meier Nordhaug rett ned.

    Forbanna synd. Kommer til å ta litt tid før jeg kommer over det.

    Virker som om Nordhaug må stå over FW også.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Wergeland skrev:
    Lyngen skrev:
    Ingen som er interessert i proffene her? Norhaug så ut til å være i sin livs form og lå på hjul med vinneren før Cunego meiser ned Lars Petter. Hva skjedde egentlig? Klarer ikke å se ut i fra bildene hvorfor han gjør den manøveren.
    Iglinsky (Astana) svinger høyre (i bildet), mens Cunego er på vei mot venstre. Cunego gjør en kjempekontra og meier Nordhaug rett ned.
    Jeg har sett gjentagende ganger i slow motion, men selv om jeg antok den muligheten klarte jeg ikke å se det. Hvordan ser du det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn