Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.900
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jaja, det er noen som stemmer på Rødt her i landet også, et parti som uttrykker beundring for Stalin og har proletariatets konfiskasjon av privat eiendom på partiprogrammet sitt i 2012. Men dèt betyr neppe at disse personene egentlig kunne tenke seg å få all sin eiendom konfiskert av staten og ytringsfriheten fjernet. Poenget er vel at vi heldigvis er mangefasetterte, og at dogmatisme ikke (takk og lov) ikke ligger i vår natur.

Har forresten skumlest gjennom rapporten jeg linket til, morsom lesning, og det er interessant å få se det man har visst lenge understøttet med hårde tall. Prestasjonene i proffsykling gikk drastisk opp fra begynnelsen av nittitallet, med en peak i 1996, for så å synke til ca det tidligere nivået tidlig på 2000-tallet. Armstrong var aldri i nærheten av prestasjonene til Riis og Pantani, og det var den kollektive prestasjonen (TTT og total gjennsomsnitt av pelotonen) som utmerket seg i Armstrongæraen. Det er også interessant at prestasjonene til Anquetil, Hinault, Merckx og LeMond er nogenlunde like.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Noen synes å mene at konkurransesykling de senere 10-årene kun har handlet om doping. Jeg er ikke med på det. Min favoritt var Vino, som i tillegg til å være dopet var rask, frekk, spektakulær, underholdende og stilig.
    Ja,ja. Det understreker poenget mer enn noe annet
    :confused: fordi?
    Man uttrykker beundring for noen som har brukt dop. Håpløst.
    Nettopp. Jeg ser dog fortsatt ikke hvilket poeng dette mer enn noe annet understreker, eller hvorfor, men pyttsann. Bygones.

Men til noe lystigere: Stravainitiativet var fint. Jeg har Stravaregistrert meg og meldt meg inn i gruppen. Nå trenger jeg bare en GPS og en moped.
    Er det noen av dere som løper også? Jeg ser til min betydelige begeistring at man kan få resultatene per vektkagori. Per BMI hade vært enda bedre.

totte

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.900
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen synes å mene at konkurransesykling de senere 10-årene kun har handlet om doping. Jeg er ikke med på det. Min favoritt var Vino, som i tillegg til å være dopet var rask, frekk, spektakulær, underholdende og stilig.
    Ja,ja. Det understreker poenget mer enn noe annet
    :confused: fordi?
    Man uttrykker beundring for noen som har brukt dop. Håpløst.
    Nettopp. Jeg ser dog fortsatt ikke hvilket poeng dette mer enn noe annet understreker, eller hvorfor, men pyttsann. Bygones.

Men til noe lystigere: Stravainitiativet var fint. Jeg har Stravaregistrert meg og meldt meg inn i gruppen. Nå trenger jeg bare en GPS og en moped.
    Er det noen av dere som løper også? Jeg ser til min betydelige begeistring at man kan få resultatene per vektkagori. Per BMI hade vært enda bedre.

totte
    Det understreker at det trengs en fulstendig opprenskning, der alle som har hatt befatning med dop kastes på hodet ut og nektes å ha noe som helst med denne sporten å gjøre. Det er jo helt hinsides å uttrykke beundring for idioter som har dopet seg.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det understreker at det trengs en fulstendig opprenskning, der alle som har hatt befatning med dop kastes på hodet ut og nektes å ha noe som helst med denne sporten å gjøre. Det er jo helt hinsides å uttrykke beundring for idioter som har dopet seg.
    Jeg har skjønt at du mener allt bortsett fra selve sykkelkonstruksjonen og førstemannfremprinsippet, samt en og annen junior skal ut. Nesten allt annet er doping og bare doping. Greit nok.

Det jeg ikke skjønner er at det at jeg påpeker at Vino også var en underholdende type understreker behovet for opprensing, med mindre du ser det som et symptom på at selv publikum er så besudlet at også disse må ut? Alle som fortsatt tenker med fryd tilbake på Lance opp Alpe de'Huez (sikkert feilstavet), Phonak og Landis gruse feltet på vei inn i første stigning i come-back-etappen, eller Vino som stikker og gir jernet mens alle andre bare ser på hverandre nektes å se TdF for all fremtid. Fotlenke kombinert med dekoder som jammer TV2 når de urene i tanken er for nærme ville virket.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    @totte: Ja, jeg drev med løping i skauen og halvmaraton en stund, men har ikke løpt noe i år, så ikke fått testet Strava på denne måten. Kommer sikkert til å løpe litt i vinter.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.900
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har skjønt at du mener allt bortsett fra selve sykkelkonstruksjonen og førstemannfremprinsippet, samt en og annen junior skal ut. Nesten allt annet er doping og bare doping. Greit nok.

Det jeg ikke skjønner er at det at jeg påpeker at Vino også var en underholdende type understreker behovet for opprensing, med mindre du ser det som et symptom på at selv publikum er så besudlet at også disse må ut? Alle som fortsatt tenker med fryd tilbake på Lance opp Alpe de'Huez (sikkert feilstavet), Phonak og Landis gruse feltet på vei inn i første stigning i come-back-etappen, eller Vino som stikker og gir jernet mens alle andre bare ser på hverandre nektes å se TdF for all fremtid. Fotlenke kombinert med dekoder som jammer TV2 når de urene i tanken er for nærme ville virket.
    Med fryd? Herregud, mann! Ja,ja. Sykkelsporten blir mer og mer latterlig om dette er en gjengs oppfatning.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du ikke har byttet kjede mer enn to ganger på ti år tror jeg du bør gå til innkjøp av en strekkmåler.
    Tror strekkmålere er mer for filisterne (sorry, måtte bare). Campakjeder strekker seg ikke, de bare knurrer.
    Jeg er ganske sikker på at Campa kjeder også strekker seg og at du bør vurdere bedre vedlikeholdsrutiner.

Forøvrig har jeg komplett C-Record med Simplex skiftere på ene sykkelen min.

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    @Fidelio: Utmerket, så er vi i det minste 2.
    @Lars_Erik: Slapp av, det er sikkert bare meg.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Anonym: Vakkert! Hadde vært stas med et bilde av hele sykkelen også, så man kan beskue skjønnheten!

Jeg har for øvrig fått veldig lyst på et par slike, Ambrosio Reine du Nord tubular. Superunderstated og griselekre. Sikle.

d.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke til å komme bort fra at gjennomdopede syklister har gitt oss sportsøyeblikk som dette:

Dessverre/heldigvis er de fleste av de involverte tatt for doping. Dessverre er Vino sterkt involvert i videreføringen av ånden fra denne tiden med sine politiske forbindelser i Kasakhstan. Det er sterke indisier på at den federale etterforskningen av Armstrong og hans kumpaner ble stoppet etter politisk press. Armstrong er gode busser med et par ekspresidenter, og når en ekspresident forteller en politisk oppnevnt etterforskningssjef at man ikke detroniserer en amerikansk helt blir det gjerne slik. Heldigvis finnes USADA, som ikke lot seg dupere av press og trusler.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser det skrives "på den ene sykkelen" og lignende. Selv synes jeg ikke jeg har fler enn jeg trenger, og knapt nok det, men det blir jo noen allikevel: 1 landevei - Østland, 1 landevei Vestland, 1 fulldempet stisykkel og en billig og kurant ht til jobb og by-sykling (i tillegg til et par oppbrukte vrak, som faktisk er vrak). En superlett, udempet liten singlespeed (titan)sykkel til stibruk og en cyclocross hadde vært kjekt. På den annen side: Når man skal løpe og gå/jogge i skogen med hunden noen ganger i uken så blir det ikke så mye sykling, og man vil jo gjerne bruke dem man har litt. Skal man fordele syklingen på 5 sykler blir det lite på hver.

Hva med dere andre? Har dere en stall dere rullerer på, en som brukes og mange som står stille, eller kun 1 som får all oppmerksomhet?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heh. Jeg har to fungerende sykler. En stivgaffel terrengsykkel fra '93 som står på piggdekk året rundt og en ganske ny landeveissykkel med tre hjulsett til. Merde, Fidelio! Jeg trenger ett til!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har en landeveissykkel, behørig fotografert og postet i denne tråden. Min forrige hadde såpass med liv igjen at den ble montert med den opprinnelige 9-delte DA-gruppa og 'lånt' bort til bruttern (som virker smått bitt, og det er veldig hyggelig). I tillegg har jeg en '96-'97 Trek OCLV terrengsykkel med XTR/Mavic Crossmax som begynner å bli smått sliten, men strengt tatt ikke brukes stort lenger. Skulle gjerne byttet XC'n til en CX, jeg har nesten alt unntatt ramme og bremser.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jeg har nå to landeveissykler, én terrengsykkel og én dustebysykkel (gammel damesykkel lakkert i gull med kurv foran. Helt herlig faktisk). Sykler er som sko, man må rullere på dem så de holder.

Rule #12// The correct number of bikes to own is n+1.

While the minimum number of bikes one should own is three, the correct number is n+1, where n is the number of bikes currently owned. This equation may also be re-written as s-1, where s is the number of bikes owned that would result in separation from your partner.

Valentino, de er faktisk ikke så dyre altså. Man får bygget dem for 500 pund med Recordnav. Smell på et par FMB Paris-Roubaix 27mm og tut og kjør hvor som helst. Fra Ambrosio koser de 900 euro med Recordnav tror jeg.

amb.jpg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Sprekt av Wiggle (engelsk sykkelsjappe på nett) må jeg si! Dette var visst for reals.

p416.jpg.scaled500.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er langt mer forbanna på Svein Gaute Hølestøl enn på Steffen Kjærgaard.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Anonym: Vakkert! Hadde vært stas med et bilde av hele sykkelen også, så man kan beskue skjønnheten!
    Bildet var et illustrasjonsbilde. Har altfor mange uferdige prosjekter og Colnagoen kommer i den rekken.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har nå to landeveissykler, én terrengsykkel og én dustebysykkel (gammel damesykkel lakkert i gull med kurv foran. Helt herlig faktisk). Sykler er som sko, man må rullere på dem så de holder.
    Sko er en god sammenligningen også utover det. Noen sko/sykler kan man ha megen glede av selv om de ikke brukes så mye og de egentlig ikke er overdrevet funksjonelle. Jeg har et par Enzo Bonafe fjellstøvler som sitter som skutt på foten og med ankelstøtte som kan ta den stusseligste ankel trygt gjennom vanskelig ur. Det delikate kalveskinnet gjør at de selvsagt aldri vil se noe røffere terreng enn turveien til Ullevålseter, men jeg er allikevel ikke med på at dette er en litt dum sko.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er langt mer forbanna på Svein Gaute Hølestøl enn på Steffen Kjærgaard.
    Det er du ikke alene om. Klar tale fra Esten O....
    Han sviktet grovest - sport - Dagbladet.no
    Jeg hadde ikke fått med meg at det finnes en oppegående sportsjournalist i dette landet. Han var kvass på Debatten i går, og denne kommentaren er av det nakkeristende slaget: N� m� Aamb� snart bli sjef - sport - Dagbladet.no

Programmet ligger ute, forresten: http://tv.nrk.no/serie/debatten1/nnfa51102512/25-10-2012

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror ikke det er noen god idé å kaste ut alle tidligere dopere på livstid. Det er badevannet vi vil kvitte oss med, ikke sant?

Men sannheten vil jeg ha, vorter og alt. Det beste forslaget så langt er ekstern gransking av UCI. Kanskje vi kan få Julian Assange til å ta jobben?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg likte Paul Kimmages tweet i ettermiddag. Han siterte:

Så tvitret han at han håper å kunne gi signalet veldig snart.

Popcorn time!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kimmage og "ut med tidligere dopere", forresten.... Jeg kommer ikke på en kjeft sykkelsporten trenger mer akkurat nå.

Esten O. er forresten en av svært få journalister som ikke passer til Kimmages beskrivelse av yrkesgruppen; "fans with typewriters"...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Julich og Skys pågående utrenskninger. Denne tegningen er ganske treffende (pling!):

skygun.jpg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ekkorre og jeg hadde en helt nydelig og lang tur i dag, men jeg sliter fremdeles med å aksepterer norske bilisters oppførsel i forhold til syklister. I dag var det faktisk stort sett veldig behagelig, med fine forbikjøringer der man blinker ut som man skal, men problemet er fremdeles at bilførere her til lands later til å ha en grunninnstilling som går på at hvis man ser en syklist på veien, er det om å gjøre å komme seg så fort forbi som overhodet mulig... Faktisk er dette mest farlig for møtende bilister, da det er en del sprelske forbikjøringer, som selv om de er behagelig klar av oss, neppe er så morsomme for den møtende bilisten over bakketoppen eller rundt svingen.

Tipper vi ble forbikjørt av 400-500 biler, av disse var det 10 som gjørte svinfort og farlig, 4-5 som sneiet oss ubehagelig, 3 som indikerte med gestikulering at vi faen meg ikke kunne sykle to i bredden, og 5-6 som tutet. I tillegg kommer 10-15 forbikjøringer som kunne blitt fatale i forhold til eventuelle møtende bilister. Jeg har syklet hundrevis av mil i Frankrike, og summen farlige situasjoner med bilister gjennom en tolvårsperiode der nede er den samme Ekorre og jeg drar på oss på én tur her til lands. Jeg synes det er trist.

Men en fin tur var det!

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Skulle gjerne vært med. Dog er man litt sjenert i forhold til bena om dagen. Verken forrige helgs oligarkfyll i Polen eller tre uker med småforkjøla har vist seg å være noen fullgod erstatning for manglende trening.

Biler ser ut til å bringe fram det verste i enkelte.|

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ekkorre og jeg hadde en helt nydelig og lang tur i dag, men jeg sliter fremdeles med å aksepterer norske bilisters oppførsel i forhold til syklister. I dag var det faktisk stort sett veldig behagelig, med fine forbikjøringer der man blinker ut som man skal, men problemet er fremdeles at bilførere her til lands later til å ha en grunninnstilling som går på at hvis man ser en syklist på veien, er det om å gjøre å komme seg så fort forbi som overhodet mulig... Faktisk er dette mest farlig for møtende bilister, da det er en del sprelske forbikjøringer, som selv om de er behagelig klar av oss, neppe er så morsomme for den møtende bilisten over bakketoppen eller rundt svingen.

Tipper vi ble forbikjørt av 400-500 biler, av disse var det 10 som gjørte svinfort og farlig, 4-5 som sneiet oss ubehagelig, 3 som indikerte med gestikulering at vi faen meg ikke kunne sykle to i bredden, og 5-6 som tutet. I tillegg kommer 10-15 forbikjøringer som kunne blitt fatale i forhold til eventuelle møtende bilister. Jeg har syklet hundrevis av mil i Frankrike, og summen farlige situasjoner med bilister gjennom en tolvårsperiode der nede er den samme Ekorre og jeg drar på oss på én tur her til lands. Jeg synes det er trist.

Men en fin tur var det!
    Jeg har vært på hytta i Son i dag og tenkt på at man skulle vært ute på veiene der med nysykkelen (som kun har vært testet et par km), og at jeg skal ut i morgen. Det er vel fortsatt planen, selv om solen blir borte og tempen kryper ned mot og under 0 ihht yr.no. Jaja.

Men til dette med sykling 2 i bredden: Når man sykler i felt (hvilket jeg ikke en gang har prøvd) må man nødvendigvis være 2 i bredden, men når man er kun 2? Jeg synes ofte det er ubehagelig å være på fottur i byen og i rulletrapper med andre, siden de fleste ikke deler min motvilje mot å være unødig i veien*. Er den gjengse landeveissyklist med på at det er greit å ligge 2 i bredden for å prate sammen også når dette er på bekostning av fremkommeligheten for raskere traffikanter? Jeg synes ikke det.

*heller ikke nådeløsheten mot dem som er det...

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ingen grunn til sjenanse; det viktigste på langturer er å sykle sammen og ha det fint! Dessuten er det alltid mange stopp på en slik tur. I dag fant vi ut at Ekorre kanskje hadde setet litt for høyt, hvilket medførte forsøk på justering av setehøyde. Dessverre ødela vi, ved en ren inkurie, setepinneklemmen hans i forsøket. Dermed ble det noen ekstra kilometer til Drøbak Senter og Jernia (nytt Stravasegment: Jernia til utgang innendørs på Drøbak Senter), hvor de lånte oss verktøy, og Ekkorre måtte betale den nette sum av 2,50,- for en skrue og en mutter:

sdag.JPG

Et fint tre, en fin kirke og en fin sykkel. Pokker, høsten er fin. Avispapir på sensitive steder, and off you go

dshews.JPG

@totte: Hvis man skal snakke regelverk, har man like stor rett til å ligge to i bredden på veien (men ikke 3 faktisk), som bilister har til å kjøre der. Uansett er det omtrent like vanskelig å kjøre hensynsfullt forbi to syklister som ligger i bredden som det er å ta på seg en hatt, så jeg ser egentlig ikke problemet. Stakkars bilførere som mister seks sekunder av sin dyrebare tid pga noen som har like stor rett til å være på veien som dem selv... Poenget er at at det er ikke på bekostning av fremkommeligheten for andre trafikanter å ligge to i bredden på sykkel, og hvis man synes at de få sekundene man mister på å bremse ned og foreta en hensynsfull og ansvarlig forbikjøring er nok til å sette sitt eget og andre trafikanters liv i fare bør man vurdere hva slags føkkings møkkainnstilling man har i utgangspunktet. Jeg blir så jævla provosert av bilister som skal "fort frem" i trafikken, når det eneste de gjør er å skape farlige situasjoner.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    To i bredden er helt OK. Mer enn det, faktisk. Der man ikke skal kjøre forbi to syklister i bredden skal man heller ikke kjøre forbi en enslig syklist. Det er ikke plass til en syklist og to biler i bredden. Dermed skal du ikke kjøre forbi når det kommer trafikk imot, eller du ikke har oversikt langt nok fram på veien. To i bredden er også kortere, og dermed raskere å kjøre forbi enn to i lengden. Dette har dere tid til, ærlig talt!

Sist redigert av en moderator:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    I grove trekk enig. På vanlig landevei må man ha klar bane i mot for å komme forbi også 1 syklist, og da er det jo heller ingen grunn til å gremme seg mer over 2 i bredden enn 1 (tvert i mot, som zomby skriver), men en del steder er det plass. Jeg har nok syklet mye mindre enn de fleste her (landevei kun i år) og jeg opplever mer eller mindre aldri gruff på landeveien. Jeg mistenker at det er fordi jeg prøver å plassere meg hensynsfult, bruker veiskuldre når disse dukker opp og jeg har biler bak etc. Dette fordi jeg tenker som så at uavhengig av hva jeg har rett til så er jeg en treging som er i veien for andre som har nok med sitt. Forstå ikke dette dithen at totte er en mild og snill syklist. I byen er totte i stridssonen og nådeløs i forhold til bilister som ikke har lyst til å overholde vikeplikt eller parkerer i sykkelfeltet. Langfingre vises, speil klaskes og ukevmsord utveksles.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    (...)en del steder er det plass.
    Og akkurat der er det at den fornuftige syklisten viser hensyn. Noen ganger trenger man ikke å være i veien, rett og slett. I lav fart opp bakker kan man godt legge seg ut på veiskulderen. Man kan godt bruke en busslomme til å slippe en bilist forbi (selv om de ofte tar signalet for sent), og så videre. Men en hel sykkeltur på veiskulderen betinger utbedring av veinettet.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Det er to sider av denne saken: Alminnelig folkeskikk, og hårde regler. Når det gjelder regelverket, har jeg like stor rett til å sykle på veien, alene eller med en syklist ved siden av meg, som bilister har til å kjøre der. Så enkelt er det. Likevel skjønner jeg selvsagt at jeg av og til enkelt kan velge å ligge på veiskulderen, og samarbeide med bilister som vil forbi meg, slik at forbikjøringer kan foretas på en ansvarsfull måte. Men da skal jeg pokker heller slippe idiotisk, egoistisk, farlig og direkte ulovlig adferd i gjengjeld. Dette er et trafikkkulturelt problem i Norge som ikke oppleves i Europa.

Hyggelig adferd i trafikken avler mer hyggelig adferd. Jeg hadde en trailer bak meg på Mosseveien for et par uker siden, men der driver de veiarbeid (og det blir jo aldri ferdig såklart, siden dette er Norge), så det var betongblokker langsmed veien, og jeg hadde ingen mulighet til å vike til høyre for å slippe ham forbi. Etter er par kilometer kom vi til en åpen strekning med klar veibane, og jeg la meg inn og sakket farten så han kunne kjøre forbi. Det hele gikk greit, jeg vinket takk til ham og han blinket et par ganger med bremselysene til meg tilbake, og i min begeistring over at jeg hadde opplevet noe sånt her til lands ble jeg raskt skuffet da jeg så traileren hadde italienske skilter...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med to i bredden og sykling på såpass trafikkerte veier at dere blir passert av 400-500 bilister er det i mine øyne en unødvendig provokasjon. Men for all del, dere har retten på deres side.

Selv er jeg ganske selektiv ved veivalg og velger nesten konsekvent de minst trafikkerte alternativene både med tanke på turopplevelsen og egen sikkerhet.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Med to i bredden og sykling på såpass trafikkerte veier at dere blir passert av 400-500 bilister er det i mine øyne en unødvendig provokasjon. Men for all del, dere har retten på deres side.

Selv er jeg ganske selektiv ved veivalg og velger nesten konsekvent de minst trafikkerte alternativene både med tanke på turopplevelsen og egen sikkerhet.
    4-500 bilister på fem timer er da ikke så mye. Hvis du synes det er en "provokasjon" å ferdes lovlig og hensynsfullt på veien må du virkelig revurdere ditt ståsted. Vi velger løype ut ifra de overhodet minst trafikkerte veiene det er mulig for oss å velge. Selvsagt vil vi sykle på veier med minst mulig bilister - fordi bilister i Norge i 5% av tilfellene oppfører seg som idioter som aldri skulle ha hatt førerkort. 5% er nok. I mer dannede land er det 0,005%.

Spar oss for tåpelige, selvgode og ignorante synspunkter, som, ærlig talt, ikke er annet enn latterlige. Du kan i det minste unnlate å forgifte eteren med å skrive slikt visvas. Makan til idioti, blir helt oppgitt!

Sist redigert:

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Jeg er glad for å slippe stor trafikk når jeg sykler på landeveien, indre Vestfold er svært lite trafikkert.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På hedmarken synes jeg bilistene oppfører seg omtrent som i Toscana og på Mallorca.

Vi sykler stort sett to i bredden, og når vi sykler på linje ligger vi en meter fra den hvite stripen, så det går for det samme.
    Men vi tilpasser oss også og legger oss helt ut på skulderen om nødvendig for trafikkflytens del. Når det er sagt er trafikktettheten er en hel del lavere enn den er i områdene rundt Oslofjorden. Vi er heldige slik.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn