Det er to sider av denne saken: Alminnelig folkeskikk, og hårde regler. Når det gjelder regelverket, har jeg like stor rett til å sykle på veien, alene eller med en syklist ved siden av meg, som bilister har til å kjøre der. Så enkelt er det. Likevel skjønner jeg selvsagt at jeg av og til enkelt kan velge å ligge på veiskulderen, og samarbeide med bilister som vil forbi meg, slik at forbikjøringer kan foretas på en ansvarsfull måte. Men da skal jeg pokker heller slippe idiotisk, egoistisk, farlig og direkte ulovlig adferd i gjengjeld. Dette er et trafikkkulturelt problem i Norge som ikke oppleves i Europa.
Hyggelig adferd i trafikken avler mer hyggelig adferd. Jeg hadde en trailer bak meg på Mosseveien for et par uker siden, men der driver de veiarbeid (og det blir jo aldri ferdig såklart, siden dette er Norge), så det var betongblokker langsmed veien, og jeg hadde ingen mulighet til å vike til høyre for å slippe ham forbi. Etter er par kilometer kom vi til en åpen strekning med klar veibane, og jeg la meg inn og sakket farten så han kunne kjøre forbi. Det hele gikk greit, jeg vinket takk til ham og han blinket et par ganger med bremselysene til meg tilbake, og i min begeistring over at jeg hadde opplevet noe sånt her til lands ble jeg raskt skuffet da jeg så traileren hadde italienske skilter...