Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2014

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har plutselig begynt å få vondt i kneet. Sena på undersiden av kneskåla. Noen tanker om årsaker? Triks? Ikke spesielt keen på 'ikke sykle på en stund'-trikset....

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Setet 5mm ned og 5mm frem, og så noen svært rolige turer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Høres veldig drastisk ut. Jeg har i mellomtiden lest litt Steve Hogg, og der er det bare vanskelig. Sånn snakk med noen som har peiling-vanskelig, glem fastlegen og den vanlige fysioterapeuten-vanskelig, kanskje retül kan være svaret-vanskelig.

KNEE PAIN ? Bike Fit ? Steve Hogg's Bike Fitting Website

POWER TO THE PEDAL – CLEAT POSITION ? Bike Fit ? Feet ? Steve Hogg's Bike Fitting Website

Problemet har ellers meldt sin ankomst etter at jeg kjøpte nye sko. Men på den annen side har jeg nå normal følelse i føttene også etter en time, noe jeg ikke hadde før. Det kan godt være at jeg har endret posisjon på klossene i den forbindelse.

Ellers synes jeg ikke at jeg sitter høyt, og jeg er så langt fram at 5mm til muligens er et brudd på UCI-reglene. Mulig jeg gjør et lite forsøk på å flytte klossene lenger bakover og ser om det hjelper. Klossene på terrengskoa (crossen) har klossene litt lenger bak, og det er på raceren jeg sliter.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klossene for langt fram kan være del av problemet. Jeg følger Steve Hogg slavisk på klossplassering.
    Sjekk om de nye skoene bygger mindre/mer enn de gamle.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Det er jo jumper's knee det der Zomby....noe skikkelig dritt. Ikke like ille som runner's knee, men dog kjipt. De gangene jeg har hatt det, har jeg egentlig bare prøvd å flytte litt på ting her og der og se hva som hjelper. For meg var det litt lavere sete, men det er nok svært individuelt. Uansett, prøv å forandre på noe. Du kan få jumper's knee med sadelen både for høy og for lav. Hvis sadelen er alt for langt frem blir ikke baksiden av låret trent godt nok, noe som også kan føre til jumper's.

Voltaren fungerer aldeles utmerket også, men prøv justeringer først :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    ^^Nå nærmer vi oss en fornuftig sittestilling.

Men jeg mener å ha lest at Laurent Fignon tapte Touren på hestehalen. Litt mer aero sveis, kanskje?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmmm... Prøver å sette foten lengre frem på pedalene først. Kanskje heller tilbake enn fram med sadelen, tror jeg. Det kan forresten også være vinkel på klossen også jeg har en naturlig tærne ut, hælen inn fotvinkel, og mer på høyrefoten enn venstre. Kanskje teste litt rundt det også.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Angående skoklossplassering: Ta ti spensthopp på et A3-ark, og hold føttene på plass der de landet etter det siste. Sier svært mye om hvordan klossene skal være.

ØyvindH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    140
    Taktakk, akkurat hva jeg prøvde å vise

Zomby, slikt kan være vanskelig å finne ut av. Jeg får f.eks problemer med dovne tær hvis setevinkel og setehøyde er feil.
    Sliter fortsatt med sweetspot..

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Skalldyrrittet gjennomført i pøøøøøs regn og vind fra helv.....
    Klarte å henge med de raskeste første halvdelen, men så kom en grusom bakke, og da måtte jeg gi meg. Vi var 3 stk som ble liggende mellom to felt, og klarte ikke å komme oss opp igjen, og ble heller ikke tatt igjen av noen, så var grusomt tungt siste milene. Men kom inn på en respektabel tid, og snittfart på ca 36km/t på de blauteste 8,5 milene jeg noensinne har syklet. Ble snaue 15 minutt etter vinneren med mine 2:15:11.

Skal unne meg en kald øl nå tror jeg. Veldig fornøyd.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    OV&VK på tur igjen. Børsumveien prøvd for første gang. Trenger veteransykkel, stadig mer lyst på L'Eroica.

Fantastisk naturopplevelse. Virkelig. Det høstes korn om dagen, en kort sykkeltur fra byen.

Uten navn.png

Status på vondt kne: Flyttet begge klossene maks bak på skoene, og vinklet litt mer hæl inn. Litt murring, men mye bedre enn sist.

Status på fysikken generelt: Elmer Midd trår lett opp bakkene. Undertegnede Ikke fullt så lett...

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880
    Skalldyrrittet gjennomført i pøøøøøs regn og vind fra helv.....
    Klarte å henge med de raskeste første halvdelen, men så kom en grusom bakke, og da måtte jeg gi meg. Vi var 3 stk som ble liggende mellom to felt, og klarte ikke å komme oss opp igjen, og ble heller ikke tatt igjen av noen, så var grusomt tungt siste milene. Men kom inn på en respektabel tid, og snittfart på ca 36km/t på de blauteste 8,5 milene jeg noensinne har syklet. Ble snaue 15 minutt etter vinneren med mine 2:15:11.

Skal unne meg en kald øl nå tror jeg. Veldig fornøyd.
    Kult, bra tid, Skalldyrrittet idag ble nok en våt opplevelse ja. Syklet samme et par år siden. Hadde ikke tatt med raceren og måtte bruke hybriden jeg hadde tilgjengelig. Trakk feltet, sprakk og var inne på 2:40. Ikke noe mer deprimerende øyeblikk enn når man innser at man vil minste halen..

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Enig. Mistet halen på CLST 2011. Så ubeskrivelig demprimerende.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.257
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    OV&VK på tur igjen. Børsumveien prøvd for første gang. Trenger veteransykkel, stadig mer lyst på L'Eroica.

Fantastisk naturopplevelse. Virkelig. Det høstes korn om dagen, en kort sykkeltur fra byen.

Vis vedlegget 273158

Status på vondt kne: Flyttet begge klossene maks bak på skoene, og vinklet litt mer hæl inn. Litt murring, men mye bedre enn sist.

Status på fysikken generelt: Elmer Midd trår lett opp bakkene. Undertegnede Ikke fullt så lett...
    Neste sesong har jeg lust og kjøpe en sykkel og bli med dere på turer:) alene treningen på rulleski/løping er lite sosialt:p Men trenger opplering fra grunden og bruke/kjøpe sykkel:rolleyes:

Z

Zomby_Woof

Gjest

Vis vedlegget 273158

Neste sesong har jeg lust og kjøpe en sykkel og bli med dere på turer:) alene treningen på rulleski/løping er lite sosialt:p Men trenger opplering fra grunden og bruke/kjøpe sykkel:rolleyes:
    Hadde regna med det. Dette, blant andre ting, skal vi diskutere over en øl på sommerfesten. :D

Kjørte forresten over broa di i dag. Elmer er informert. ;)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.257
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Begynnt og se litt på landeveis sykler. Trur jeg satser på noe brukt første gang? Inom Finn og sjekket brukt markedet, er det andre steder man bør se etter brukt sykkel også?
    I en prisklasse mellom 5-10k? Ellers er det masse ting jeg bør vite om sykkel kjøp! det jeg vet er att jeg er 190høy lange ben/armer og slank:D hvilken størelse på ramma blir det då?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Synes Trek'en ser veldig fin ut. Utstyrsmessig gjennnomført og alt. Den andre har jeg aldri hørt om. Jeg ser at krank of bremser er fra FSA, gjerne for å spare i forhold til å holde seg til Shimano.

Størrelser er jeg litt usikker på. Det er lurt å snakke med folk som har peil for veiledning der.

Ellers et par tanker. Sykkelsalget er rett rundt hjørnet. Det er ofte veldig hyggelige priser å få. Shimano har også nylig oppgradert til 11-delt, som nok er å få til høstrabatterte priser snart. Ikke bare fint med et gir ekstra, men det blir enklere å få tak i deler til dem etterhvert.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.257
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Takk for svar zomby:)
    Trek'en ser som sagt fin ut men har noen år på nakken, vad det betyr??? Ser att det ligger en til til 8k og med litt pruting så vil vel iaf 7 tallet ikke være nån urimelig pris?

Fant en tabell for beregning av ramme størelse 0.65x skritt lengde målte 90cm på meg, vilket skulle tilsvare ca st58?

Som du sier kommer salget snart og bla XXL pleier dumpa prisene bra, ser dem har nån White mod til ca 12k kan man få nått sånt til 50% kanske! sen spørs det vad som finns av størelser igen?
    Dette med 11-delt satt meg ut zomb:p

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skrittlengde 90? Hvor høy er du cash?
    Jeg ville unngått husmerkene til XXL og Gintersport. De selges som rimelige innstegsmodeller men geometrien er lang og lav belgisk, Dvs. ikke for voksne nybegynnere.
    Ta en tur til F.eks Anton Sykkeldelisk og spør hva de skal ha for en 2015 Cannondale Synapse 105 mot forhåndsbestilling og betaling ved bestilling. De hjelper deg også med riktig størrelse (men 58 er neppe langt unna).

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    det jeg vet er att jeg er 190høy lange ben/armer og slank:D hvilken størelse på ramma blir det då?
    Om du kan gå ned en 15-17cm i høyde og bli litt mindre langlemmet og mer kompaktbygd så vil 52-54 etter egen erfaring passe utmerket. Jeg vil tro Zomby kan si seg enig. Jeg håper dette var til nytte.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Meget fornuftig betraktning. Snåle greier dette, forresten, at syklister ikke er høydejusterbare. Teleskopiske knokler måtte da vært aldeles genialt. Jeg har i årevis klaget over at evolusjonen ikke har gitt oss nok hender til å holde to emner og en limtube, eller helst to emner, loddebolt og tinn. Nå har jeg enda mer beef med Charlie D. :D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ellers synes jeg denne er riktig pen:

cann-14-C8-105-1000.jpg

Og du som pendler ut og inn av EU i eninga kunne sikkert gjort noen riktig fine kjøp på andre siden av tollbarrierene?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.257
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Skrittlengde 90? Hvor høy er du cash?
    Jeg ville unngått husmerkene til XXL og Gintersport. De selges som rimelige innstegsmodeller men geometrien er lang og lav belgisk, Dvs. ikke for voksne nybegynnere.
    Ta en tur til F.eks Anton Sykkeldelisk og spør hva de skal ha for en 2015 Cannondale Synapse 105 mot forhåndsbestilling og betaling ved bestilling. De hjelper deg også med riktig størrelse (men 58 er neppe langt unna).
    Måtte sjekke igen, joda 90cm blir det helt opp mot der scrotum henger:rolleyes: og høyden er 190-91cm samme som mitt pers i høydehopp:D

Ok da ska jeg sjekke litt med Anton! Den Trek2.5 som jeg linket til er det ikke noe og gå videre med? jeg ville isf tilbytt en lavere pris.

Zomby/ Den Cannondale'n var stilig! men vilken mod er det? Har sett litt rundt på Blocket i Swe! får intrykk av att prisene er nog høyere der enn i Norge på brukt, litt det samme som med brukt hifi Nor/Swe

Skall følge litt med på den T4.3 men får en lang reise til Stockholm! Gøteborg hade passet bedre.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Valentinos forslag om Cannondale Synapse er også et sikkert valg! Det er en sterk kandidat på min korte liste for neste sykkel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Cannondale'n er denne: Sykkelsenteret Cannondale Caad 8 105 Compact 2014

Den skal visst være litt høyere i fronten enn den som fikk serveren til terrengsykkel.no til å krasje. På kampanje hos sykkelsenteret, men de har ikke din størrelse. Tror sikkert den er å få tak i andre steder også.

Men Trek'en er lekker, altså. Tror den er litt nedspekka på kranken (samme som brutter har på sin Battaglin), og sikkert hjul. Men det ser virkelig ut som en klassesykkel.

Når det gjelder Göteborg i stedet for Stockholm. Jeg holder øya skrelt. Eller I'll keep my eyes peeled som de sier på engelsk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Når du er 190-191 er du i grenseland til 60 cm i Cannondale. Ikke kjøp for liten sykkel.
    Caad 8 er helt lik Caad 10 i geometrien bortsett fra at styrerøret er 2 cm lenger. Den er ikke så dønn stiv/hard som Caad 10 heller.
    Synapse har lenger akselavstand og mer stabil styrefølelse enn caadene.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Valentino, du må ikke skrive CAAD for mye, hvis sykdommen sprer seg går det til helvete med serveren her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn