Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2014

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Fikk virkelig en pangstart på sykkelsesongen, ref. ny sykkel-innlegg for noen sider siden. I går fikk den midlertidig en bråstopp, tråkka XTR-giret tvert av bak. Hørte ett knekk, så ned og så logoen glise til meg helt fremme ved kranken. Gir-øret knakk midt på. Kjedet tvert av. Slarkete kassett. Ser ingen årsakssammenheng, men.

Jeg hopper og kjører på, men skulle tro at dagens utstyr skulle tåle litt bruk? Kommer riktignok fra BMX og triksing, men en Hardtail til 20.000 veil. skal vel tåle både fart og moro, regna jeg i alle fall med...Forhåpentligvis engangstilfelle.

Har lett etter synlige skader på selve giret og utstyret rundt, men har ikke vært borte i noe ser det ut til...sykkel er levert inn der jeg kjøpte den.

DSC_0537.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.010
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Erfarne fjellfolk har med girøre på tur, emo. :)
    Greia er at skulle du plukke opp en kvist eller bare kile kjedet skal girøret ta støyten og redde finmekanikken.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.010
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    [video]https://mtc.cdn.vine.co/r/videos/33068EC95C1109635159923326976_25a16229eb9.2.1.1603 2760845820690280.mp4?versionId=ZtDM2dMEQlmA3EUqoWW uVX_S5hMMmBQ8[/video]

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    ^Erfarne fjellfolk har med girøre på tur, emo. :)
    Greia er at skulle du plukke opp en kvist eller bare kile kjedet skal girøret ta støyten og redde finmekanikken.
    Takk! All teknisk sykkelerfaring begrenser seg foreløpig til singlespeed, og sist jeg hadde vaier/brems var i 08. Sikkert tilfeldig, men rart at kassetten og var herpa...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.010
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Overså den detaljen. Kan være at en løs kassett startet det hele.

--

299090d1408105793-what-crazy-jerseys-jerseys.jpg

D

Desillusjonert

Gjest
    "- I Norden er det blitt trendy å være sporty og å se sporty ut. Det handler om økt bevissthet på helse, men også om at det gir status. I dag er det ikke kult å si at man ikke trener. Å ta vare på kroppen gir status. Treningsbølgen har de siste årene blitt enda mer ekstrem i form av konkurranser som Birken og Triathlon. Dermed blir treningsutstyret enda viktigere, sier Kristiansen."

Trening for alle penga - Aftenposten

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    "- I Norden er det blitt trendy å være sporty og å se sporty ut. Det handler om økt bevissthet på helse, men også om at det gir status. I dag er det ikke kult å si at man ikke trener. Å ta vare på kroppen gir status. Treningsbølgen har de siste årene blitt enda mer ekstrem i form av konkurranser som Birken og Triathlon. Dermed blir treningsutstyret enda viktigere, sier Kristiansen."

Utstyret betyr minimalt på triathlon og Birken, det som betyr noe er mannen oppå sykkelen: )

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    På lørdag starter moroa. Med årets startliste og en av de beste løypene jeg har sett i en Grand Tour på årevis, må dette bare bli bra!

WATSON_00003483-048-659x440.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.010
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Utstyret betyr minimalt på triathlon og Birken, det som betyr noe er mannen oppå sykkelen: )
    Du er dårlig for business du! Pass deg så ikke Elvis kommer flyvende i 707-en sin og tar deg!

---

Andreas Klöden har lagt opp men her er hva han syklet på den gang blod var mye tykkere enn vann:

10604687_831527756866202_535852250193981420_o.jpg

Campas vakreste krank, og magenta blir aldri feil.

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Oioioi! Pinarello laget vakre sykler en gang faktisk. Og ADA-hjul og alt! Nederlandske Lightweight-aktige hjul som er enda lettere enn Lightweight vel?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Har foretatt et genialt innkjøp i dag: 42t ring til SR-kranken! Større er som kjent bedre. Fra nå av skal jeg fnyse av alle med puslete 39t :rolleyes:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Selv om jeg ikke henger helt med stilmessig på sykkelfronten så reagerer jeg ikke negativt på flashy og poshe sykkelbutikker, sykler eller utstyr. Min lokale sykkelbutikk (Torshov) har fått et betydelig estetisk løft i år, hvilket kler den. Torshov Sport har et antall butikker innenfor et par kvartaler, og i vår flyttet hockeybutikken inn i fotballbutikken, mens løpeavdelingen fikk ny butikk i de gamle hockeylokalene. Denne nye løpebutikken er så fargerik, polert og glorete motebutikkaktig at jeg føler at jeg har kommet feil når jeg går inn dit. Jeg merker at jeg ser på og kommenterer de estetiske kvalitetene til sykkelsko, mens å forholde seg til det samme når det gjelder løpesko forekommer meg fullstendig absurd. Doble standarder altså, og godt er det. Jeg håper jeg ikke lar meg påvirke av posørløpere og om et par år hører meg selv si til løpebutikkekspeditrisen: "Knæsj og lekker den turkise tightsen der". Huff.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Har foretatt et genialt innkjøp i dag: 42t ring til SR-kranken! Større er som kjent bedre. Fra nå av skal jeg fnyse av alle med puslete 39t :rolleyes:
    Hvorfor? Er det noen oppside i det bortsett fra at det er tøft?*

På vestlandsroubaixen har jeg beholdt 50/34 som fulgte med. Isolert sett kan det kanskje være litt flaut, men når man samtidig kjører 12-30 bak demonstrerer man at her har man et selvbilde så sterkt at erting neppe biter på kompaktrytteren oppå.

Tenk litt på det.

*For det er det.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.010
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt trippelkrank 52/42/32 på Mallorca en gang. Tette steg har noe for seg, iallefall på flatene. Det er jo vanlig å kjøre 53/46 på proffenes Paris-Roubaix, gjerne med 11-delt 11-23 der 23en er sperret slik at man får ekstra sikkerhetsavstand mellom gir og eiker.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

Du er dårlig for business du! Pass deg så ikke Elvis kommer flyvende i 707-en sin og tar deg!

---

Andreas Klöden har lagt opp men her er hva han syklet på den gang blod var mye tykkere enn vann:

Vis vedlegget 274455

Campas vakreste krank, og magenta blir aldri feil.
    Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør :)
    Er svært god for business :)
    Har sykler til 80000 i nypris og la igjen over 8000 hos Bikeshop i forgje uke, men hadde like raskt i Birken med en sykkel til under 10000 :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Tenkte rett og slett å eksperimentere litt med giring. 39/25 er lett nok for turene jeg vanligvis sykler, og siden jeg nå har fått meg tantekassett også (12/27), blir det interessant å få testet 42 foran. 42/27 er marginalt lettere enn 39/25 faktisk. Subjektivt sett foretrekker jeg å sykle på storeskiva hvis jeg kan (hater lilleskiva), så det er egentlig et forsøk på å få lilleskiva mer anvendelig. 34 som minste foran kan jeg ikke utstå. Jeg tror det er en grunn til at det heller brukes tantekassetter og standardkrank i konkurranse enn kompaktkrank og barskere kassett.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fellestrening med OV&VK 30. eller 31. Er vi klar?
    Jajamensan! Da bør den va på plass håper jeg:) Ett spørsmål dette med sko? ser det er forskjell på hullene landevei/terreng sko, en kollega fortalte noen bruker terr sko på landevei også?
    John Harald/ Jeg prøver først, kjøper i nærområde!

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jajamensan! Da bør den va på plass håper jeg:) Ett spørsmål dette med sko? ser det er forskjell på hullene landevei/terreng sko, en kollega fortalte noen bruker terr sko på landevei også?
    Selv bruker jeg terrengsykkelsko til både landevei- og terrengsykkelen. Det er jeg veldig fornøyd med og særlig skoene.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjøp landeveissko, sideveis fleks er gull verdt.

Jeg legger jo ved klosser for landevei :)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ja. Det er forskjell.

Generelt er det ikke plass til store klosser på terrengsko, de skal jo gjerne ha et mønster som egner seg til å gå av og bære når terrenget blir for mye. Derfor har terrengpedaler små klosser, med to skruehull tett inntil hverandre.

Landeveispedaler trenger ikke dette. Dermed er det plass til større klosser, og større kontaktflate mellom sko og pedal. Dette gir bedre stabilitet tråkket. Klar fordel på sykkelen, men skoene blir ikke spesielt gode å gå i.

Hvis du tenker å jobbpendle på sykkel kan terrengpedaler være en ide (litt avhengig av hvor langt du må trille sykkelen). Ellers er min klare anbefaling landeveispedaler og sko.

Tipper det blir min tur å sykle lengst neste gang. Hvis Elmer kan, så svipper jeg innom han, og så svipper vi innom deg. Litt ukjent på din kant av byen, men vi finner sikkert en fin runde likevel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tantegir foran, bak alt fra oldemor til überbarskt.
    Har du den 11-delte 11-21 kassetten jeg maste om en gang i tida? :D

Ellers går det i 11-25 bak på raceren her, og 12-29 på crossen. Man merker at hjuldiameteren blir større med knottedekkene, og det er oftere brattere i marka.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.010
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    11-21 forsvant med tidelt om jeg husker riktig.
    Den gang da jeg var ung og sprek syklet jeg Trondheim-Oslo på 53/39 og 12-21 åttedelt. Jeg var såpass sprek at jeg også syklet rundt Mjøsa med 40 i snitt det året. Artig hva 15 års forfall kan gjøre med en.

--

Jensie driver og sykler i Colorado før han reiser hjem til kone og alle barna på søndag.

Stg2USAPro2014_Gallery-610x350.jpg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ja. Det er forskjell.

Generelt er det ikke plass til store klosser på terrengsko, de skal jo gjerne ha et mønster som egner seg til å gå av og bære når terrenget blir for mye. Derfor har terrengpedaler små klosser, med to skruehull tett inntil hverandre.

Landeveispedaler trenger ikke dette. Dermed er det plass til større klosser, og større kontaktflate mellom sko og pedal. Dette gir bedre stabilitet tråkket. Klar fordel på sykkelen, men skoene blir ikke spesielt gode å gå i.

Hvis du tenker å jobbpendle på sykkel kan terrengpedaler være en ide (litt avhengig av hvor langt du må trille sykkelen). Ellers er min klare anbefaling landeveispedaler og sko.

Tipper det blir min tur å sykle lengst neste gang. Hvis Elmer kan, så svipper jeg innom han, og så svipper vi innom deg. Litt ukjent på din kant av byen, men vi finner sikkert en fin runde likevel.
    Jeg vil gjerne prøve å bli med jeg og. Jeg tror jeg er tilbake fra Vestlandet fredag 29.

Kan man skaffe klubbtrøyer med "Vinyl og Velo" på?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Høres veldig bra ut, Totte. Vi har så smått begynt å tenke på en ny runde med T-trøyer til OVK. Jeg er som vanlig sein i avtrekket der. Logoen vår må nok tegnes på nytt siden det beste vi sitter på pr. i dag er denne (400x423 jpg):

OVK logo.jpg

Kan sikkert ha med sykkeltrøye i tankene også. Hva tenkes om lys blått, hvitt felt vanntett eller loddrett, svart logo inne i et sykkelhjul med OV&VK som undertekst?

Elmer Midd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Antall liker
    1.903
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kan sikkert ha med sykkeltrøye i tankene også. Hva tenkes om lys blått, hvitt felt vanntett eller loddrett, svart logo inne i et sykkelhjul med OV&VK som undertekst?
    Hvis trøya skal være vanntett, blir den nok veldig klam...
    Ellers er det en god tanke, sykkelhjulet i logoen må selvfølgelig være et platehjul.
    Noen som er flinke til å tegne?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn