Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2014

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hvor mye jobb er det å bytte mellom ulike dekk på et pariserhjul?
    Flere dager, korte økter, men det er ingen snarveier med lim. Tror ikke det er i nærheten av aktuelt for min del. Her blir dekkene stående på til de er brukt opp, og så er det på med nytt.
    Så praktisk at han i Danmark har flere sett Nemesis til salgs da:)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    På torsdag må man skru på Eurosport og heie på Jens!

    jens.JPG
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Oh yes! Lekker som pokker. Celeste styretape og så er du helt i mål.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Da har man fått klatrehjulene levert på døren og betalt for Ambrosioene som kommer med posten. 2300 danske inkl. frakt + norsk mva og tollbehandling = ca 3500,-.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Nice pris på Ambrosio. Jeg betalte til sammen litt over 5k for mine bygget av Dogstar. Men regner med at hjulbyggeren bak de du får er rimelig effen også, i og med at de kommer fra et profflag.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Denne må dere se. Hva kan man si. Farlig, kult, idiotisk, imponerende, respektløst........... og så videre.
    Råe skills er det ihvertfall :)

     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Jan Eriks: Det var en utrolig fin Bianchi! Kudos for å bare ha en flaskeholder :p

    Her har man vært ute å testet crosshjula før de får sin rettmessige plass på cxen. Eller skal man kjøre dark label dekaler og beholde de på ræcern. eller skal man ha FMB PR dekk med hudfarvede sider for max euro look. hmmm de harde valgene.

    fulcrum test.jpg
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Dark Label-dekaler, hudfarvede sider og beholde på racer'n. CX'en kan få Kinahjul eller fruen sine hjul.

    Synes for øvrig det begynner å lukte hvit styretape og sort sete, tror det kan bli fett med den paintjoben.
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Har faktisk kjøpt inn hvit fizik tape så blir nok hvit tape neste . Ellers frister dark label og hudfarvede sider . Men tror jeg bruker dem på både crossen og ræcern. Crossen vår og og høst men Racer på sommeren. Har jo ambrosio også så... :p
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Dark Label-dekaler, hudfarvede sider og beholde på racer'n. CX'en kan få Kinahjul eller fruen sine hjul.

    Synes for øvrig det begynner å lukte hvit styretape og sort sete, tror det kan bli fett med den paintjoben.
    Innertier. Kommer til å bli sååååå riktig
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Første ritt i regi av klubben jeg er med i:

     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Var på Oppdal Sticamp 2014 i helga og fikk opplevd endel fine turer og praktfull natur i strålende vær! :rolleyes:

    Synes jeg dro kjensel på den "strong" sykkelen avbildet på to sider siden? Var du også der?

    Her er litt film.Chestmounten spretter veggimellom så kvaliteten ble sådær...

     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Var på Oppdal Sticamp 2014 i helga og fikk opplevd endel fine turer og praktfull natur i strålende vær! :rolleyes:

    Synes jeg dro kjensel på den "strong" sykkelen avbildet på to sider siden? Var du også der?

    [/video]
    Det var jeg! Dette var artig. Jeg stiller nok til neste år også, med litt mer trening (og et kortere stem) :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Denne sykkelen ble lagt ut på finn.no for noen år siden da han som eide den skulle over på sponsing. Sykkelen ble i sin tid bygget opp av Christian Velle som da jobbet hos Trollsport. (Seven, Pearl Izumi, Niterider etc.). Etter endel lobbyvirksomhet fikk jeg senior til å kjøpe sykkelen da hans Rossin fra 1982 begynte å dra på åra. Sykkelen passet perfekt. Setehøyden var klin lik som den gamle og den originale eieren veide like mye. Senior er utrolig fornøyd. Han betalte forøvrig 19000,- for herligheten.




    Setet er Becker Carbon, styret er et Schmolke. Navene fra Tune.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.256
    Antall liker
    105.653
    Torget vurderinger
    23
    Denne karen hadde vunnet om han ikke hadde hoppet for langt. Verdt å titte på.




    Oh look - a penny!

    Lovlig nærme granleggene ved et par anledninger :cool: Sanseløs løype og ufattelig at redskapen holder. Denne må jeg sykle neste år - baklengs, på min etthjuling!

    Ufordrer herved Cash :D
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fy flate, det må da være fortfilm innimellom alle trærne :eek:

    Hvordan gikk det, brøt han foten - han tråkka vel av pedalarmen i landingen
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.512
    Han sykla avsindig fort, mener han hadde 84km\t på enden av den ene sletta. Urutta å hoppe så langt, han lå flere sekunder foran 2.plassen helt til siste hoppet. Synd!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har kanskje en mulighet til å skaffe meg en DBS La Migliore fra rundt midten av '80-tallet. Rett og slett skitlekkert utstyrt, med Campa Record rund baut, og i det hele tatt (6-delt). Delt lugga realt i baguetten da jeg så den, for å si det sånn. Forslaget er byttehandel mot en OK racer til en kar på 179?

    To spørsmål:

    Innafor til L'Eroica? Kanskje han klarer å lokalisere de originale hendlene og skifterne til ramma. Hvis ikke er det tidlig gir og bremskombo på styret (utafor, jeg vet). Så rammeskiftere er et must uansett. Ellers er det å håpe på at han klarer å finne igjen originale pedaler med klips og reimer.

    Hva er den verdt? Noen tanker? Den er rett og slett skitlekker, ordentlig klassisk stuk, pent holdt, men trenger å tilbakestilles til originalt. Bianchist som jeg er ligger det nok an til å bygge over på en celestefarget skjønnhet av riktig årgang og størrelse. Nye dekk er ikke til å unngå, og så videre. Noen kroner, med andre ord...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vet du har hatt en. Må si ramma var en skjønnhet også, stål og muffer, krom på gaffel og baktriangel, og i det hele tatt (sjokkerende lett, forresten). Nedtonet Dacordimerke på kjedestaget, ellers DBS. Men, sempre celeste, og i det hele tatt....
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Her kommer turrapporten i sin helhet fra januar i år, opprinnelig postet på terrengsykkel.no i går:





    Etter at turkamerat Sverre og undertegnede hadde gjennomført flere kortere overnattingsturer i 2013, var vi interessert i å utvide horisonten med en lengre tur under ikke optimale værforhold. Starten av januar i Oslo/omegn var varm og særdeles snøfatting. Dette gjorde turen mulig. Vi hadde krysset Nordmarka flere ganger i fjor og var klar for nytt terreng i Østmarka. Da vi kun har syklet i området mellom Østmarkssetra og Sandbakken ville vi se hva annet Østmarka har å by på. Øverst på kartet fant vi Fjellhamar togstajon og tenkte at dette ville være et ypperlig startpunkt. Vi hoppet på toget på Oslo S.


    Dag 1.





    I det vi gikk av toget, begynte det å regne.
    Vi tråkket oss sakte ned forbi Ahus og inn mot Skihytta.


    Det var vått, glatt og bratt både opp og ned. Men stiene var generelt gode.








    Etter endel kåling hit og dit, slo vi leir på vestsiden av Åmotdammen.


    Sverre lagde camp og Christian sanket ved. Så var det tid for middag. Hjemmelaget ertesuppe med økologisk griseknoke og hveteøl. Greit å spise de tyngste matvarene på starten av turen.








    Dag 2.


    I løpet av natta blåste det opp samtidig som det regnet sidelengs, så vi trykket litt ekstra lenge i soveposen under duken. Om å gjøre å ikke bli våt. Litt uvant å oppleve dårlig vær på tur da samtlige turer i fjor gikk utelukkende i tørrvær. Flaks! Det krever mye ekstra organisering å passe på at utstyret ikke blir vått. God læring.


    Christian ligger i fosterstilling på morran når Sverre var oppe og fyrte opp bålet.





    Etter en laaang frokost og mye båling, syklet vi rett sydover forbi Østbyputten og mot Djupdalen.





    Viktig å fylle vann der man kan.





    Sverre sykler grusen mot Finnland. (Halvøya mellom Mønevannet og Fløyta)


    Vi slo leir på sørsiden av Finnland i le av en bergvegg, nesten i stien. Siden det blåste godt, fungerte det ikke å campe ute på odden hvor det allerede var en etablert telt og bålplass. Vi døpte stedet Dassen da det sto en ordentlig utedo rett bortenfor. Og for en luksus å spre skinkene på en ekte dass uti skogen.
    Det ble faktisk riktig trivelig etter at bålet tok skikkelig fyr. Det tok lang tid i og med at alt var vått. Det regnet litt hele dagen.








    Bålet fungerer utmerket til å tørke støvlene på kvelden.





    Bålkos.




    Dag 3.



    Morratryne mens havregrøten koker ferdig.


    Sverres havregrøt:


    1 kopp store havregryn
    1 ss linfrø
    2 ss kokosflak (kjøpes hos helsekosten)
    2 ss solsikkefrø
    1/2 ts kanel
    1/2 ts salt
    (eventuelt tørrmelk - les på pakken for rett dosering)


    Tørrvarene blandes hjemme og pakkes i pose.
    Blandes ut med passe mengde vann og en klunk kremfløte eller vann/tørrmelk.


    Serveres med brutalt stort smørøye og uante mengder mørk lønnesirup. For å toppe det hele bør man ha stekte pølsebiter eller godt bacon til.







    Over demningen ved Fløyta.





    Grus mot Røyrivannskoia. Stien inn til koia var super. Deretter lunsj med Rett i koppen, knekkebrød med smør, marmelade og varm Eplegløgg fra Ringi. (Den er fantastisk).





    Fortsatte sydover over Vesle Tonekollen og Pølseberget. Stien var i overkant tung oppover, men uten oppakning er nok stiene helt supre. Ditto morsomme nedover. Av og til ganske tekniske.





    [imghttp://i189.photobucket.com/albums/z98/chalshus/ostmarka5/DSCF4010_zpsae8e8c87.jpg][/img]








    Her er Christian på en superglatt bro ved Tonevannet.





    Sverre i stien. Vått og herlig.




    I skumringen ankom vi Vangen. Her var det stengt. Vi lurte om vi skulle trille ned til Mosjøen for å se om vi fant en fin leirplass der, men om det ikke fungerte var det så langt tilbake (60 høydemeter) at vi droppe det. Kanskje vi fant gull vestover. Vi fortsatte på grusen mot Skjelbreia.





    I fint driv.


    I enden av veien måtte nødprovianten fram. Det ble Real turmat før stien begynte.





    Uten at vi visste det selv, forvillet vi oss inn på Flykningsruta ved Eriksvann. Denne stien er gjennomgående svært lite egnet for sykling da den går på tvers av Østmarka, mens alle de fine stiene går nord/sør.
















    Her hadde det gått ras. Et virvar av rotvelter og kampestiener gjorde terrenget nesten ufremkommelig. Nevnte vi at det regnet, var bratt og var bekmørkt. En prøvelse der og da. En artig historie nå.


    Etter å ha bært både opp og ned i fem timer forbi Tretjerna og Smørholet slo vi endelig leir vest for Fingerbølmyrene. Prøvde å få til et bål, men dette fungerte ikke.




    Dag 4.


    Morran var hustig. Dunjakka var fin å ha.





    Vi vurderte om vi skulle avslutte og sykle ned til byen, men vi kom raskt på bedre tanker. Vi hadde jo mye god mat igjen. Etter gårsdages slit, ble det en særdeles kort etappe denne dagen. Vi syklet inn i traséen til Terrengsykkelrittet over Slettfjell. Ganske nøyaktig på toppunktet slo vi leir like ved stien. Vi fyrte bål og fant ved med skikkelig fart i.








    Middag/snacks. Grøstad Gris pølser og brie er en vinner.





    Så hyggelig kan man ha det.





    Vi fyrte så hardt at det steg en ånd opp av bålet.







    Siste dagen tok vi sjarmøretappen rundt Nøklevann og ned til Østmarksetra. Så ble det sjokolademelk og hvetebakst på butikken.






     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Flott rapportert fra en uvanlig og strabasiøs tur !

    Godt eksempel på at man ikke trenger å bevege seg så langt inn i marka for å finne "furet værbitt" naturopplevelse. For mange av oss er det rett utenfor dørstokken. På vei mot Vangen er vel der dere var lengst fra folk, men ellers var dere nok ikke mer enn ca 5-6 km fra bebygde strøk. Området mellom Østbyputten og Losby, og sørover, er sogar fredet som urskog. Fantastisk.

    Dag 1 er mine barndomstrakter hvor jeg bygde hytter, kuttet fingertupper, pelte bær og badet. Dag 1-3 har jeg krysset de fleste veier i joggesko, fjellsko, på ski og sykkel (som i dag), men aldri har jeg funnet på 4 dagers sykkeltur i januar!

    Bra motvekt til jålete landeveisracere med barberte legger ;-)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.535
    Antall liker
    23.247
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bringer balansen tilbake jeg da Trane. På vei ned Col de Aravis i juli. Godt å ha barberte og velinnsmurte ben i slik vær. ;)

    nedaravis768.jpg

    Takk for at du postet turrapporten her, chalshus. Gikk glipp av den på terrengsykkel.no. Sverres havregrøt må jeg prøve!
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.256
    Antall liker
    105.653
    Torget vurderinger
    23
    Herlig reportasje C.A.!

    Dette er femten reiser barskere enn å fise rundt på et asfaltert stuegulv slik pinglerammefashionistaene holder på med...:cool:

    Her lurer både jerv, bjørn og ulv rundt leirplassen i tillegg til det skumle nattemørket! Nå fikk jeg lyst til å gjøre alvor av det jeg snakket med deg om sist, tælje til en grom FatBike. Bor tross alt nærmest i Østmarka - forøvrig et suverent utgangspunkt for et stjernespekket turprogram, d.v.s. at en i overkant grovt bygget kar som meg (re. "spekket") da kan kjøre inn og ut til de forskjellige markastuene i et stjerneformet opplegg med heimen som trygt midtpunkt! ;) ;)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    All work and no play makes Jack a dull boy. Jeg er i Bologna og har hatt noen dager med ferie før jobbmøtene begynte og har fått syklet litt, på tross av tidenes hardeste og mest gjenstridige og tilbakevendende forkjølelse/bronkitt. Lengde og innsats på turene har derfor blitt holdt nede.

    Noen få punkter:
    -Selv om jeg skulle ta det med ro var småfjellene i sør området jeg holdt meg i - mye finere enn flatlandet i de andre retningene og med nydelig trange veier med lite/ingen trafikk. Vinmarker, bondeland, geiter, fasaner og naturreservater.
    -Bratt! På grunn av svinger og vegetasjon rundt veiene ser man det ikke, men det merkes nedover. Flere skilt som advarte mot 20%.
    -Italienerne bærter før blinde svinger for å signalisere at de kommer, men de overgår norske bilister i tette og raske forbikjøringer. Dette oppleves ikke som aggressivitet, men mer som et utsag av den generelt tette og racingaktige italienske kjørestilen.

    Men nå må sykkelen tilbake i kofferten.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    ^Etter Chalshus' langt mer forbilledlige reiseskildring i går lurte jeg på å vente noen dager med å legge ut min. Jeg ser at det er litt stusselig.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Litt knot hører med blant ca 100% av dem som prøver seg på terrengsykling...
    De som er teknisk gode knoter bare på andre steder enn de som er litt mindre gode :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Det stemmer nok. Men jeg var for feig og passiv i hodet. Kom meg dog helskinnet hjem :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Mottok et Deda Superleggera-styre til Milaninoen i dag, og universet ser ut til å ha ramlet sammen. Deda oppgir 180 gram, og jommen meg var det ikke dèt det veide på grammet gitt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Deda akkurat på spesifisert vekt? Må nok være produsert i Taiwan da.... :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ellers. Jeg er for tiden involvert i oppstart av et sykkelverksted på jobben. En av opptil flere ting som byr på problemer er tilgang til utgåtte deler, eldre standarder, og denslags. Jeg slet med en girskifter, 8-delt Shimano, fra rundt midten av '90-tallet i går, og rekognoserte eBay for å se om det var mulig å finne noe brukbart. Fy F****! Det var ikke småpenger og lommerusk blodsugerne skulle ha for dette. Svindyrt, var det. Helt uaktuelt for en som kun er ute etter å forlenge livet til en gammel traver.

    Noen tips til steder å få tak i sånt uten at det blir dustedyrt?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hør med noen på Velocipedesalon, det er nok stedet for slikt. eBay er helt tøysete på sånne greier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn