Tok ny FTP test i går, kan ikke skryte av kjempeform med 211W all den tid jeg veier 80kg.
https://www.wattkoden.no/ftp-i-verdensklasse/
ihht denne så blir det midt mellom "utrent" og "noe trent"... Kunne tenke meg å ta en slik test selv, redd det ikke blir all verden det heller. Vi deler forresten vekt, men ikke høyde.
Det er mange som ikke trener sykkel på vinteren, i forhold til de har du et stort forsprang med å faktisk gjøre det hele året.
Det er ofte store misvisninger fra en wattmåler til en annen, så ta resultatet med en stor klype salt.
For et år siden fikk jeg FTP på 270 watt med Wahoo Kickr og 78 kg.
Watt/kg betyr vel kun virkelig noe på typiske klatreetapper, men på tempo og landeveissykling som Lillehammer - Oslo betyr vekten mindre.
Oppskriften for å få en god Watt/kg er å ikke ha muskler i overkroppen + lav fettprosent. Fokuser heller på å øke FTP watt, enn watt/kg er mitt råd!
Har aldri trent så bra som i høst og vinter og er fornøyd med FTP. Sist uke 4,5 time rundt sweet spot. Har dessverre kjøpt meg en ny personvekt som viser noen kilo mer enn den gamle, dvs mer riktig. I tillegg har jeg trent styrke i hele kroppen siden sommer og blitt tyngre. Med ny vekt så tipper jeg fettprosentene ligger rundt 13% nå, litt over 10% i alle fall. Har litt å gå på der også, men syns jeg har en fin trivsels vekt. Har pga økningen av muskler fått en BMI på 25 nå (182 cm og 83 kg). Det er i følge kalkulatoren overvektig!!! Ser jeg meg selv i speilet ser jeg hverken stor eller overvektig ut, liker det jeg ser og treningen gir meg økt livskvalitet. Derfor mener jeg at fokus heller bør ligge i sunn helse i hele kroppen og øke FTP, i stede for tyne watt/kg med å fjerne muskler/vekt.
I kveld har jeg bestilt årslisens for sykling. I tillegg meldt meg på Elgrittet og Oslo Triathlon
Ønsker alle en flott sesong.