Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Nei nei nei Assos. Fixie uten hjelm!?! Finnes det mer smakløs sykling?

    (Men lekker dame og knallbra klær er det fortsatt)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Fixie med hjelm og langt unna bytrafikk var noe helt annet ja. Mangler lekker dame, men lekre veier var det ihvertfall.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.051
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Holmestrand
    Ser virkelig ikke poenget med en sykkel uten frihjul og bremser.
    Hvis poenget er å gjøre det ukomfortabelt og farlig burde kanskje styring og sadel også fjernes?
    :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.807
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Seabase har brems bak. Dog: Ifølge norsk lov er ikke sykkel uten to bremser lov i trafikken:

    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119 :
    § 1.Forskriftens virkeområdeForskriften gjelder for sykkel som tas i bruk første gang i Norge 1. januar 1971 eller senere.

    § 2.DefinisjonSykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek.
    Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.
    Sykkel med to sitteplasser kan ha elektrisk hjelpemotor med nominell effekt på høyst 0,5 kW når det kan dokumenteres at kjøretøyet er tildelt eller utlånt som hjelpemiddel fra Arbeids- og velferdsetaten. Det er tilstrekkelig at én av syklistene trår/veiver for at hjelpemotoren skal gi effekt. For øvrig gjelder kravene i forrige ledd. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.
    Sykkel som tilfredsstiller kravene i NS-EN 15194 anses å oppfylle definisjonen i annet ledd.
    0Endret ved forskrifter 26 juli 2013 nr. 931, 23 mars 2015 nr. 281.

    § 3.Alminnelige bestemmelser om konstruksjon, utstyr, merking m.m.
    1.Sykkel skal være bygd, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at den tåler de påkjenninger som den vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe.
    2.Sykkel skal være tydelig og varig merket med fabrikasjonsnummer, som skal være angitt på rammen. Det skal være plassert og utført slik at det er godt synlig og slik at det ikke lett kan fjernes eller endres.

    § 4.Bremser
    1.Sykkel skal ha minst to separate bremser, som er slik at bremsingen kan kontrolleres og sykkelen kunne stanses på sikker, effektiv og hurtig måte.
    2.Den ene bremsen skal virke på forhjulet og den andre på bakhjulet.
    3.Betjeningsinnretningene (håndtak, pedaler) skal virke uavhenging av hverandre. Den må kunne brukes med begge hendene på styret.

    § 5.Lys og refleks
    1.Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.
    2.Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.
    3.Lyktene skal være festet til sykkelen.
    4.Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.
    0Endret ved forskrifter 27 juni 2001 nr. 813, 22 des 2006 nr. 1605 (i kraft 1 mars 2007).
    ������

    § 6.Lydsignal
    Sykkel skal ha signalklokke. Annet varselapparat er forbudt.
    Selv synder jeg på følgende:
    Paragraf 5.1, iallefall etter lovens bokstav. Jeg har refleks på sko og eventuelle skotrekk.
    Paragraf 6: Jeg har ikke signalklokke. Pleier å rope ding-ding. Det virker. :)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har man Hope eller Tune nav så får man automatisk fritak fra kravet om ringeklokke.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mener jeg har nevnt det før? Jeg har det på Shamal også, det er "skjerpings, du trår ikke-alarmen".
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Uten navn2.jpg

    Ble ikke DT 240, men disse:

    Tror det endte litt billigere uten at hjulene blir kjipe av den grunn.

    Uten navn.png

    Og litt sokker og capser. Det ble noen kroner uansett, upraktisk om jeg ender med å ødelegge det...
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.569
    Antall liker
    110.898
    Torget vurderinger
    23
    Gearsluts galore... derre psyklister er verre enn hifigutta når det gjelder gadgets!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Må du ikke overdrive! Vi er kanskje nest verst, men opp til hifinivå er en drøy klatring, Col de l'Iseran er en bagatell i forhold.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.569
    Antall liker
    110.898
    Torget vurderinger
    23
    Bikers do better rimjobs! :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og bok: Wheelbuilding book for building bicycle wheels

    Hustrykkeriet på jobben trodde de kunne lage papirbok, eventuelt spiralhefte for en rimelig penge.

    Så er det å tenke eiker og eikemønster. Lurer på tre kryss med DT Revolution eller Aerolite og messingnipler. Mener Sheldon Brown antydet at tynnere eiker kunne gi et sterkere hjul fordi de strekker seg mer og fordeler kreftene på flere eiker, som igjen fordeler kreftene på flere eikenipler og hull/maljer i felgen.

    Men lese litt, og med litt flaks kurs, før jeg bestemmer meg. Så begynne å bygge en dag jeg har ro i sjelen.
     
    Sist redigert av en moderator:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en Nemesis-felg igjen som må bygges opp. Bygger du på bestilling?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    La meg først ødelegge et par egne felger.... Hvis jeg får det til, så bygger jeg gjerne for deg også.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.569
    Antall liker
    110.898
    Torget vurderinger
    23
    BTW, er dere klar over at det ligger ei sykkelsjappe / verksted med det glimrende navnet "Krankenhaus" i Markveien?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så langt har jeg sett et par videoer på juttub:



    Det virker som en overkommelig oppgave. Tunga rett i munnen, metodisk og nøyaktig og ta den tiden man trenger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vi har en hjulbygger blant oss på forumet..
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er OBS på den. Den er på vei inn på jobben regner jeg med (Sykkelverkstedet i Oslo fengsel). Snakket med Deler (en av leverandørene våre), som har den som skaffevare. Valentino tipset også om den litt lenger opp i tråden. Eneste problemet skulle være at Schraner døde for noen år siden, og dermed ikke har oppdatert med det siste nye i komponenter, i den lille grad det har noe å si.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da har jeg lastet ned og lest boka til Roger Musson. Inntrykket er at han avmystifiserer det hele, veldig lite dill her. Tydelig og forståelig beskrivelse av hans egen metode, det eneste jeg synes er litt kålete er at han har brukt mye tid på egenproduserte verktøy, bl.a. eget stativ, og at dette griper inn i metoden på en måte som i en viss grad styrer metodikken. Spesielt gjelder det hans egen skrutrekker for montering av eikene. Kommer antageligvis til å prøve meg på innledende eikestramming til gjengene forsvinner inn i niplene, som mange andre beskriver, og håpe at det lar seg forene med hans fremgangsmåte videre. Tror heller ikke jeg kommer til å snekre meg eget stativ for et hjulsett eller to, og vi har Park sine på jobben.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sykkel i camo? Hva med syklist i ghillie suit med det samme?

    bullseye-kids-ghillie-suit-woodland.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.569
    Antall liker
    110.898
    Torget vurderinger
    23

    Etter det bildet over stoler jeg ikke heeelt på dere velocipedkara....


    tumblr_nqu9g2TVG81rebxsto1_400.gif
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Apropos. Overraskende at han ikke allerede har gjort alvor av tankene om alternativ jobb.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.807
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    De er fine! Passformen? Jeg klarer knapt å få annet enn Diadora til å passe.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.807
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Diadora blir litt for brede for meg, men lissestrammingen gjør SLXene ganske så tilpasningsdyktige. Jeg lurer meg på om ikke forgjengeren Empire ACC var bredere enn SLX. Mener å ha lest noe sånt.

    Screen_Shot_2015-09-02_at_10.59.02.png

    ACC. Damevariant, dessverre.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da passer de nok ikke for meg. Sånn er det å ha truger inni skoene.....
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.807
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk Wide-utgavene til Lake, f.eks av CX237. De har minst like mye plass som Diadora.

    Lake-CX237-road-bike-shoe-long-term-review01.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synes egentlig Didora er mer enn gode nok. Ser greie ut også:

    126364_00_d.jpg

    Må minst være lisser før jeg begynner å tenke på å bytte. Celestefargede lisser var forresten en lekker idè.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.807
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Boa er nå mer praktisk enn lisser da.
    Uansett. Empire finnes også i terreng/krossutgave, VR90:

    Giro-Empire-VR90-Cyclocross--MTB-Shoe.jpg

    Det følger med metallknotter til krossløpebakkene. Blåfargen er den samme som jeg har på Canna... og Sidiene blir jeg ikke helt fortrolig med. Merkelig det. Sidi var helt bong til beina mine for 15 år siden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn