Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    Nå er sykkelsesongen for faen meg i gang folkens!

Lå avsted på året første tur til Son i morges, og bortsett fra et par grusete sykkelstier og fortau, så var det perfekte forhold med rene og fine veier, lettskremt hjort på jordene og sol som tidvis gløttet frem og varmet et allerede lykkelig sinn.

Vinterens rulletrening var tydligvis heller ikke bortkastet, for selv om turen tok 4 timer med hjerterytme på 161 i snitt, så føles beina overraskende friske og fine etter å ha kommet hjem, og det til tross for at jeg kun hadde en ussel liten banan i nistepakken.

IMG_20190330_105528.jpg

Tilpasningene jeg gjorte med fast bike fit appen føles også ut som en foreløpig suksess, og føler jeg sitter mye mer riktig nå etter å ha kjørt setet noen cm lenger frem og senket stemmet et hakk.
    sitter mye mer aero enn før, men det funker, og ryggen takler det foreløpig fint.

aeronova styret fortjener fortsatt stempelet som tidenes kjøp, og passer nevene mine som hånd i hanske - hundre ganger mer komfortabelt enn det gamle generiske cannondale kompakt-styret.

IMG_20190330_120658.jpg

så konklusjonen er altså at livet smiler til en sulteforet landeveis-syklist, og jeg mistenker at det blir et forbasket bra sykkelår! :cool:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Skulle vært ut en tur på eftermiddagen men da begynte det og hølje ner:p prøver imorrn siste sjanse i Mars.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    ja, bare flaks at jeg så på værmeldingen i dag tidlig.
    hadde planlagt å vente med turen til litt senere på dagen, men med trussel om regn så dro jeg ut 8:45 istedenfor.

veldig deilig med så lite trafikk tidlig på morrakvisten - kunne for en gangs skyld våge meg til å ligge i det infamøse kollektivfeltet forbi bekkelaget nedover mot ulvøya.
    Hvilken luksus!

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.392
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøper en ny pumpe, usikker på vad det er som er gærnt? og har heller ikke lust og finne ut av det med mer penger på SKS:p
    Vad anbefales sånn opp mot 500kr? ser Antonsport har Blackburn Piston 2 i en butikk nære meg, tenkte kjøpe imorrn.

https://www.antonsport.no/sykkel/ti...pumpe-piston-2floor-p12198/sort-cyan-1-v66658
    Eller lite dyrere
    https://www.foss-sport.no/sykkel/sy...-flr-pumpe-red-sykkelpumpe-127827-p0000027847

Moro med Kristoff;)
    Strongt att först jaga ikapp, såg lite krokig ut ett tag. En mäktig spurt.
    Har du en sån på Mallis blir det tufft?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En pumpe av viss kvalitet virker sikkert lenge uansett.

Jeg har fortsatt BBB pumpen jeg kjøpte i 2007, har byttet et par pumpehoder men pumpen er like fin.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke noe annet galt på min SKS enn pumpehodet. Slet med det samme på den forrige fra Park. Tror rett og slett slangeløst og guffe er dårlig nytt for sånne automatiske kombinasjonshoder. Nå får vi se om SKS sin kopi av Silcahodet virker. Ser sånn ut fra kundeanmeldelsene på ebay. En som ikke liker, og for meg ser det ut som han ikke har klart å få slangen til å sitte på pumpehodet, antageligvis fordi han ikke bruker slangeklemme. Akkurat den tror jeg er helt uproblematisk om man surrer sytråd stramt rundt slangen og fikserer med lynlim som jeg gjorde på billighodet jeg kjøpte.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kan virke som det er pumpe sylindern som er problemet? viss jeg bikker/bryter frem/bakover når jeg pumper gir den luft ibland, ferdig med SKS.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Da er nok pumpa di død, ja. Sikkert pakningen på stempelet i pumpa, muligens noe det finnes reservedel for, men sikker masse jobb å lete opp.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg kanske tatt knekken på den når jeg fyllt opp Tire Booster'n? blitt mange ganger når jeg prøvde med Schwalbe TL på bakfelgen:rolleyes:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det blev en Topeak Joe Blow Max HP kjøpt hos Rasta sykkel fin liten sykkel butikk i Lørenskog selger bla 3T,Giant og Lapierre:)
    20190401_121203.jpg

Sist redigert:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    Fikk meg en tur på Everesten i dag, og jeg må si at jeg er litt sjokkert over hvor bra den er, litt mer feedback fra veien kontra CAADen, men det kan jo også være litt fordi jeg kjører på 25mm rubino pro kontra 28mm corsa G+.
    Ellers er den tight og fin, lett til beins og svinger som en gepard på speed.
    verden går jaggu meg ikke like fort fremover som man skulle tro, og gamle alurammer er definitivt bedre enn sitt rykte.

kjøpte også akkurat en ISM PN3.0 sadel som også fikk jomfruturen i dag - den fungerte utmerket, og jeg vil påstå at den er enda bedre på å fordele vekten fornuftig enn Specialized Power ARC setet.
    lå i bukken med flat rygg sikker 85% av turen, og kjente ingen press eller ubehag, og hoften kunne roteres fremover der den burde være.
    bare synd at den er så tung, for ellers ville den fått 10 av 10 stjerner ;)

svartskogbakken ble forresten rimelig slitsom med 39/25 som letteste utveksling, men på den positive siden så tvang det meg til å sette ny PR opp bakken :rolleyes:
    https://www.strava.com/activities/2268567470

attack race.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Herfra kan det ikke meldes annet enn at pumpehode av messing fra SKS funker bra. Ikke helt perfekt på veldig korte ventilstammer, men godt innafor. Innmaten ser ut som en, ahemm.... hyllest til Silca, sånn ut fra det jeg har sett av bilder. I en verden hvor det ser ut som om Silca er kjøpt av amerikanere, flyttet til USA, og hvor messing er byttet ut med syrefast stål, og hvor prislappene sikkert er justert fra Lire til Dollar uten å endre tall, så vil jeg gjette at SKS-hodet er et godt kjøp.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fikk meg en tur på Everesten i dag, og jeg må si at jeg er litt sjokkert over hvor bra den er, litt mer feedback fra veien kontra CAADen, men det kan jo også være litt fordi jeg kjører på 25mm rubino pro kontra 28mm corsa G+.
    Ellers er den tight og fin, lett til beins og svinger som en gepard på speed.
    verden går jaggu meg ikke like fort fremover som man skulle tro, og gamle alurammer er definitivt bedre enn sitt rykte.

kjøpte også akkurat en ISM PN3.0 sadel som også fikk jomfruturen i dag - den fungerte utmerket, og jeg vil påstå at den er enda bedre på å fordele vekten fornuftig enn Specialized Power ARC setet.
    lå i bukken med flat rygg sikker 85% av turen, og kjente ingen press eller ubehag, og hoften kunne roteres fremover der den burde være.
    bare synd at den er så tung, for ellers ville den fått 10 av 10 stjerner ;)

svartskogbakken ble forresten rimelig slitsom med 39/25 som letteste utveksling, men på den positive siden så tvang det meg til å sette ny PR opp bakken :rolleyes:
    https://www.strava.com/activities/2268567470

Vis vedlegget 536611
    En av bruene på vinterbru krysset dette va? syns jeg kjenner igjen betong arbeidet fra tidl -90t:rolleyes:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mmmmm... Slapp søndag. Kaffe fra godkoppen, og nerdemeditasjon for de helt spesielt interesserte.

IMG_2271.jpg

Hva skal dette være godt for? File fire hakk i endepluggene?

Joda. Han har en plan.

IMG_2272.jpg

En ørliten belgisk referanse for en ellers ganske italiensk sykkel. Mye Fausto, og litt Eddy.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.539
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har erfaring med Vestfold Rundt? Vurderer mellomdistansen der i år, aldri vært med på noe ritt før så er litt skeptisk - er det trygt og greit å være en amatør her? Er av og til noen ritt som går forbi husdøra her og det ser jo ut som folk sykler tandem :) Biler er forsåvidt en ting, men mer bekymret for syklister som ligger oppå meg. Er vel fult mulig å legge seg litt bak ett felt og sykle mer for seg selv? Målet her er åpenbart å fullføre, ikke vinne. Er vant til å sykle alene.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke syklet VR siden 98. Da var det fellesstart. 500 ryttere samtidig ut på det som i dag er gamle E18. 75 km/t på begge sider av midtdeleren med trafikk i mot nedover mot kneika over Holmestrandtunnellen. Galskap. Vet ikke hvordan arrangementet er i dag. God tur. Du må ikke være med på galskapen om den fremdeles finnes, men det er alltid kjekt å finne noen å dele arbeidet med.

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Vestfold Rundt har vært galskap tidligere med fellesstart, men med den nymoderne gruppekjøringen er det langt tryggere. Jeg har ikke syklet mellomdistansen selv, men antar den starter etter de galeste. En venn syklet denne distansen selv i fjor og skal gjøre det i år også.

Den lengste distansen har endret ruten sydover Lågendalen. Istedenfor den kjedelige hovedveien vil man sykle østsiden på smale og svingete veier isteden. En langt flottere vei, men desto tøffere. Asfalten er dårlig, så det kommer til å bli velt. PS: Dette gjelder IKKE mellomdistansen.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.539
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takker for tilbakemelding. Hadde vært gøy å prøve på seg noe sånt i allefall, vi får se. Bor i Hvittingfoss så har flere turer nedover østsiden av lågendalen, flotte omgivelser.

Er det eventuelt noen andre løp på østlandet som er mer egnet for amatører?

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Norsjø rundt går 1. mai fra Skien og kan anbefales. 11. mai er det Baglerrunden fra Sem/Tønsberg og 10. juni (2. pinsedag) er det Sandefjord Tour (tror jeg). Alle disse rittene er egnet for amatører.

Du finner terminliste på eqtiming.no.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var skuffet over mangelen på utsikt til sjøen langs nordøstsiden der. Sikkert mindre viktig i et ritt enn på solotur som jeg gjorde, og det er uansett mye fint å se på ellers på runden og også bakker å svi av krutt i.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ett par nye byxor iår syns mine gamle Equipe begynner bli litt flate i paddingen etter 3sesonger men duger fint som ombyttes byxa, til Vättern rundan vil jeg ha optimal komfort så det blev ett par T.Cento S7.
    20190412_131013.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Håper det blir bra. Jeg foretrekker equipe framfor cento.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Håper det blir bra. Jeg foretrekker equipe framfor cento.
    Førstått det sånn att Equipe er mer racefit, litt løsere i formen skall Cento være (Comfort fit) på kroppen føles den ivf ikke løs og ledig direkte, den gamle Equipe'n var slappere.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.927
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ser alle har skivebremser på syklene i dag. Har alle gått over til det fast nå eller er det kun fordi det er Roubaix?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så akkurat noen kommentere på fjesboka at noen fortsatt kjører på den gamle Bianchi Infinito med felgbremser?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer. Jumbo-Visma kjører fremdeles kun på felgbrems, så de brukte gamle Infinito CV i dag. Den splunknye kommer ikke for felgbrems. UAE (som hadde en skikkelig drittdag) var også på felgbremser.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.927
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Stemmer, må innrømme at jeg bare så siste 45 minuttene og da klarte jeg ikke se noen med felgbrems

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Husker dere Edvaldas Siskevicius som i fjor var var hors delai allerede tre mil før mål og ble forlatt av feiebilen og snakket seg gjennom den låste velodromporten slik at kunne sykle hele Paris-Roubaix?
    I år ble han nummer ni.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn