Mat, drikke og røyk Tacokrydder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tuxflux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Innlegg
    261
    Antall liker
    0
    Vi prøvde blandingen i burgere i går. Smakte meget bra men tror jeg skal kutte ned litt på spisskummen neste gang. Det ble litt for mye av det gode for min del, kona syntes det var spot on og hun var skeptisk når jeg sa jeg skulle bruke en taco mix oppskrift i burgerene våre jeg fikk fra Hi Fi Sentralen ;D
     

    Triver

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.10.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    0
    Supert Vidar P - denne skal prøves - tusen takk :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for vennlige tilbakemeldinger og for tips til forfining og utvidede bruksområder.

    Kan levende forestille meg at det blir litt vel mye til burger ja, det er jo dosert for tacokjøtt av karbonadedeig, og det er mulig også at man bør justere noe ift kjøttdeig. Salt f.eks.

    Bakgrunnen for oppskriften er enkel; jeg har prøvd forskjellige oppskrifter man finner på nett (man finner flere ved å google på "hjemmelaget tacokrydder" f.eks), og så har jeg satt sammen det jeg selv syntes virket mest hensiktsmessig fra flere oppskrifter. Så denne oppskriften er såvidt jeg vet unik, selv om den er basert for det meste på de "vanlige" tacokrydderingrediensene.

    Men mulighetene for videre dypdykk og eksperimentering med ingredienser (f.eks ferske eller umalt krydder) er jo nær uendelige, som denne tråden har belyst. Det er dermed jeg som skal takke for respons!

    Ønsker alle et velsmakende taco-måltid!
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Så er det gjort (dvs på fredag)! Fulgte oppskriften til punkt&prikke, men med litt mer spisskummen (3.5-4ts) og knust tørket cayennepepper (ikke malt).

    De små bitene ytrefilet freste ganske raskt i pannen (500g) og krydderet (blandet som beskrevet), men i dobbel dose, ble tilsatt sammen med litt vann. Lot det stå å putre. Rørte så ut ørlite maizena i vann og helte i. Putre-putre. Kjøttet i deilig tykk krydder saus var klart.
    Så (etter den tradisjon som gjelder i denne del av landet) ble dette fylt i skjell. Litt ost på toppen og bang i ovnen til skjellene ble sprø og osten smeltet. Serverte det med masse rå løk, chili, små-tomater, mais, paprika, avokado, agurkbiter, div sauser og bøttevis med rødvin.
    Dette var veldig bra. Tro meg!!!! Takk igjen!
     
    N

    nb

    Gjest
    Hugh skrev:
    Så er det gjort (dvs på fredag)! Fulgte oppskriften til punkt&prikke, men med litt mer spisskummen (3.5-4ts) og knust tørket cayennepepper (ikke malt).

    De små bitene ytrefilet freste ganske raskt i pannen (500g) og krydderet (blandet som beskrevet), men i dobbel dose, ble tilsatt sammen med litt vann. Lot det stå å putre. Rørte så ut ørlite maizena i vann og helte i. Putre-putre. Kjøttet i deilig tykk krydder saus var klart.
    Så (etter den tradisjon som gjelder i denne del av landet) ble dette fylt i skjell. Litt ost på toppen og bang i ovnen til skjellene ble sprø og osten smeltet. Serverte det med masse rå løk, chili, små-tomater, mais, paprika, avokado, agurkbiter, div sauser og bøttevis med rødvin.
    Dette var veldig bra. Tro meg!!!! Takk igjen!
    Jeg lurer på hvorfor herren gidder å bruke ytrefilet om han lar det stå å putre og så putre-putre igjen. Såpass fint (og magert) kjøtt skal med fordel ikke utsettes for putring etter min bok. Ei heller å utsettes for så mye smakstilsetninger.

    Tips til neste gang:
    - bruk like mange bøtter rødvin
    - stek ytrefileten hel i panne, medium rare eller mindre stekt.
    - server f.eks med grillet paprika, hel maiskolbe, ovnssteke poteter eller annet egnet tilbehør
     
    H

    Hugh

    Gjest
    kjære Dem. Dette putrer ikke lenge. Dessuten er kjøtt bedre. terninger på 1x2cm som freses raskt. Krydder+vann. Putre, putre. Maizena. Putre. Ferdig!
     
    N

    nb

    Gjest
    Hugh skrev:
    kjære Dem. Dette putrer ikke lenge. Dessuten er kjøtt bedre. terninger på 1x2cm som freses raskt. Krydder+vann. Putre, putre. Maizena. Putre. Ferdig!
    God stil. Rødt kjøtt er stas.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Takk for oppskrift. Jeg liker Taco's dagen derpå. Old El Paso pulveret på Rema er vel rørt sammen på fabrikk i Sverige tror jeg, og det inneholder sikkert mye dritt.
    Tester til helga jeg tenker jeg ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Håper det er greit med litt off topic i denen kryddertråden!

    Var på en indisk resturant på en reise nylig og bestilte noe som viste seg å være biffstrimler, og ble servert i en slikt varm støpejernskål.

    Poenget med dette var at det var utolig sterkt! Og da sterkt på en slik måte at det ikke smakte noe. OG jeg har rikelig med varianter av Cayennepepper hjemme - og dette var sterkt på en friskere måte. Det fremhevet i grunn mørheten og smaken i kjøttet. Helt nydelig var maten, og såpass sterk at man ble skikkelig varm i toppen!

    Jeg vil nok ikke blande det like sterkt selv, men hva er det de bruker som det er såpass mye krutt i og paradoskalt nok lite egensmak....?

    mvh
    OMF
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    Takk for vennlige tilbakemeldinger og for tips til forfining og utvidede bruksområder.

    Kan levende forestille meg at det blir litt vel mye til burger ja, det er jo dosert for tacokjøtt av karbonadedeig, og det er mulig også at man bør justere noe ift kjøttdeig. Salt f.eks.

    Bakgrunnen for oppskriften er enkel; jeg har prøvd forskjellige oppskrifter man finner på nett (man finner flere ved å google på "hjemmelaget tacokrydder" f.eks), og så har jeg satt sammen det jeg selv syntes virket mest hensiktsmessig fra flere oppskrifter. Så denne oppskriften er såvidt jeg vet unik, selv om den er basert for det meste på de "vanlige" tacokrydderingrediensene.

    Men mulighetene for videre dypdykk og eksperimentering med ingredienser (f.eks ferske eller umalt krydder) er jo nær uendelige, som denne tråden har belyst. Det er dermed jeg som skal takke for respons!

    Ønsker alle et velsmakende taco-måltid!
    Jeg tilsatte også en 1/2 teskje sterk curry da jeg alltid har det i karbonadedeig..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Og hvordan fungerte det? Hva gjør det med karbonadedeigen, om det er mulig å beskrive? Nå ble jeg nysgjerrig.. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.166
    Antall liker
    8.542
    Torget vurderinger
    1
    Da var det meste kjøpt inn, men det er umulig å oppveie spisskumen her i byen; selv ikke Coop Mega har det. Det blir vel å ty til krydderblanding... :p
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det bør vel være muligheter for en butikk som forhandler f.eks Santa Maria eller Hindu å ta inn et glass, f.eks sammen med sine øvrige bestillinger fra disse leverandørene. Det vil jeg tro de bør kunne hvis du spør.

    Det er jo også hovedingrediensen i tacokrydder, så det blir ikke det samme uten. Og det fins jo selv i de fleste bygder her i området iallefall.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg begynte innkjøp på vei hjem fra jobb i dag. Toskete timing å lete etter krydder på Grønland klokka 21:15... Men, Kiwi og Rema hadde tilsammen alt unntatt løkpulver. Henter opp siste rest i morra, og prøver snart. På dagtid kunne jeg nok gjort en 'one stop shop' hos en av flere titalls småhandlere

    Jeg lurer på en ting. Hva med å bytte ut løkpulver og hvitløkspulver med ekte vare? Noe annerledes blir det vel. Fersk hvitløk er jo nesten søtt, og helt uten den bitterheten man finner i tørkede varianter.

    I så fall, hva med mengder?

    Gleder meg forresten til oreganoen min begynner å vokse igjen. Det må være det mest takknemlige en klønete hobbygartner kan drive med.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    Og hvordan fungerte det? Hva gjør det med karbonadedeigen, om det er mulig å beskrive? Nå ble jeg nysgjerrig.. :)
    nå er ikke jeg noen kokk men bruker nesten alltid curry til karbonadedeig...synes det får frem de andre smakene bedre,bruker det også endel i supper,sauser osv i tacoen så blir ikke smaken så fremtredende.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg lurer på en ting. Hva med å bytte ut løkpulver og hvitløkspulver med ekte vare? Noe annerledes blir det vel. Fersk hvitløk er jo nesten søtt, og helt uten den bitterheten man finner i tørkede varianter.

    I så fall, hva med mengder?
    Løk er en viktig ingrediens når man lagger krydder-paste, f.eks. curry paste. Det man gjør da er å først tilsette olje i panne og så kryderne som man freser i oljen, så tilsetter man løk i det hele og blanker denne i krydderoljen. Oljer trekker forøvrig, godt ut smaken i krydderet. Når løken er blank så hiver man den opp i en blender og kjører denne en liten stund. Da har man en fin paste. Den kan man så tilsette når man steker kjøttdeig, køjøttbiter, bruke i saus og gryter etc. Den kan oppbevares i et glass i kjøleskapet også hvis man ikke bruker det hele med en gang. Den står seg gjerne en stund. Det er også egnet å bruke ferske chilier i en slik oppskrift i stedet for pulver.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da er krydderet blandet. Jeg fant en oppskrift på guacamole også, og mosa sammen og satt i kjøleskapet. Alt er klart, og blir med på jobben i morra.

    Dommen faller etter pausen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dette var godt. Jeg synes paprikaen bble litt i overkant fremtredende. Kanskje fordi jeg slumpet litt? Jeg kommer til å prøve oppskriften flere ganger!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    2 ts paprikapulver
    1 ts chilipulver (meksikansk)
    2-3 ts spisskummen
    1/4 ts salt
    1/2 ts pepper
    1/2 ts hvitløkspulver
    1/2 ts koriander
    1/2 ts cayennepepper
    1/2 ts løkpulver
    1/2 ts oregano
    Da har jeg laget istand krydder; byttet ut tre krydre mot ferske nå. Spent, men får ta ferskifisering i små skritt.

    1/2ts hvitløkspulver er byttet mot to fedd fersk hvitløk finhakket
    1/2ts cayennepepper er byttet mot 2/3-dels fersk chili finhakket
    1/2ts løkpulver byttet mot 1/4-dels fersk løk, finhakket

    Tenkte å steke karbonadedeigen, og ha i disse tre helt på slutten av steketiden for å brase de litt noen få minutter. Deretter krydder og vann. Skal bli spennende!
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Spisskummen er det samme som karve går jeg ut fra?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    oddgeir skrev:
    Spisskummen er det samme som karve går jeg ut fra?
    Beslektet, men det er ikke det samme.

    Spisskummen er Cuminum cyminum, mens karve er Carum carvi. Smaken er ganske forskjellig.

    Karve er krydderet du finner i surkålpakker, mens spisskummen er det som brukes mye i asiatisk kjøkken.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forsøkte litt ferskifisering i dag, jeg óg. Jeg gikk for en hel liten løk, fire fedd hvitløk og to ferske chili. Dette lot jeg erstatte løk-/hvitløk-/og chilipulver. Jeg stekte alt sammen forsiktig på forhånd og moset det med stavmikseren fær jeg hadde det sammen med kjøttet.

    Det ble en 'paste' med fin konsistens og god smak, men det ble litt for mildt. Jeg går for mer chili og mindre løk neste gang. kanskje jeg drar på med litt ekstra cayenne også.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, fredag igjen og krydderne er samlet på bordet. Det blir krydder fra glass idag. Jeg har prøvd litt ferskifisering etter inspirasjon fra tråden, og det er godt det. Men jeg synes jammen det blir like godt med gode krydder også jeg.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vær nå bittelittegrann oppfinnsomme, gutter. Greit at taco minus skjell kan være godt, men det er annen hjemmelaget junk som er godt også. Her min tolkning av norsk helgepizza, som alltid er det frijazz med hensyn til menge som gjelder:

    Fyll

    - stek kjøttdeig/karbonadedeig/annet kjøtt godt. Krydre med pepper og timian under stekingen
    - stek en del bacon i strimler
    - stek en stor løk, en fire-fem-sek fedd finhakket hvitløk, samt litt finkuttet gulrot
    - ha alt tilbake i pannen, hell på et godt glass rødvin (her passer det godt med et glass i kokken også) og kok nesten helt inn
    - ha i en god boks passada de tomato eller tomatpure og litt vann eller hakkede hermetiske tomater
    - krydre med raust med oregano, knuste fenikkelfrø, chili og litt pepper
    - ha i noen stilker frisk timian og et par-tre lauberblader. Rosmarin funker også bra
    - sleng i noen grove biter stangselleri (skal fjernes, så la de være så store at du finner de igjen)
    - kjør i litt demi-glace av okse. Alternativt buljong eller fond på glass, disse er som relgel veldig salte, så ikke under noen omstendighet bruk salt før du har i buljong/fond fra flaske. Salte eventuelt etterpå, du trenger det dog neppe.
    - har du brukt demi-glace erller selvlaget kraft som ikke er full av salt, kjør i et par-tre ansjonsfilleter som er finhakket.
    - ta ut stangselleri og lauberblader
    - frisk basilikum tilsettes helt til slutt om du har. Om ikke, dropp det. Tørket er ikke et substitutt.
    - smak til med salt og pepper


    kok ganske lenge mens du lager bunn og lar den heve. Guffa skal være tykk.

    Kjevle ut bunnen, ha på godt med fyll og riv over store mengder ost. Her, som alltid ellers, gjelder prinsippet om å holde seg langt unna Norvegia som ikke smaker noesomhelst. Jeg bruker gruyère og parmesan eller jarlsberg og parmesan.

    Stek passe lenge til den er ferdig og osten er gyllen.

    n-joy.

    Prøv dette, og ta heller mer taco neste fredag.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Vær nå bittelittegrann oppfinnsomme, gutter...
    Helt sikkert veldig godt, og skal med glede prøves. Men taco på fredag er jo norsk tradisjon omtrent på linje med Norge Rundt, og en måte nettopp å lage god mat og slippe å være så voldsomt oppfinnsom.

    Folk flest er jo slitne etter ei full uke på jobb, kanskje med full fart etter jobb også med barn osv, men allikevel klar for noe godt å sette tenna i. Man orker ikke nærmest en full arbeidsdag på kjøkkenet. Lørdager er man straks mer uthvilt og kreativ, eller oppfinnsomme om man vil. Iallefall den arbeidende minoritet i kongeriket.

    Derav denne tråden; et hopp, eller nærmest et kvantesprang, historisk viktig i HFS-sammenheng såvel som i internasjonale gastronomiske miljøer; fra usunn pose-taco til velsmakende genuine krydre.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.135
    Antall liker
    1.454
    Torget vurderinger
    4
    Kvantesprang er jo noe veldig lite........... ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Derav denne tråden; et hopp, eller nærmest et kvantesprang, historisk viktig i HFS-sammenheng såvel som i internasjonale gastronomiske miljøer; fra usunn pose-taco til velsmakende genuine krydre.
    Og initiativet ditt er så absolutt prisverdig. Se mitt bidrag som en håndsrekning til de som måtte spise Grandis eller lignende istendenfor ordentlig junk-pizza.

    Til eventuelle purister: Jeg vet hvordan man lager italiensk pizza også, ta det helt med ro.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.135
    Antall liker
    1.454
    Torget vurderinger
    4
    Drar fram denne igjen.
    Vi har testet Vidar P`s tacoblanding og den smakte fortreffelig.
    Aldri mere pose her i huset.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var svært hyggelig å høre RJEL, vi hadde også taco her førdagen, det har altså blitt en sann fryd. Jeg ser heller ingen som helst grunn til å bruke pose igjen.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    stek kjøttdeig/karbonadedeig/annet kjøtt godt
    Prøv å la vær å steke karbonadedeigen før du legger den på pizzaen. Karbonadedeigen steker seg selv i ovnen hvis du strør den oppå osten. Da blir den mye saftigere..
     
    N

    nb

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Prøv å la vær å steke karbonadedeigen før du legger den på pizzaen. Karbonadedeigen steker seg selv i ovnen hvis du strør den oppå osten. Da blir den mye saftigere..
    Skal prøve det en gang.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    stek kjøttdeig/karbonadedeig/annet kjøtt godt
    Prøv å la vær å steke karbonadedeigen før du legger den på pizzaen. Karbonadedeigen steker seg selv i ovnen hvis du strør den oppå osten. Da blir den mye saftigere..
    Mye bedre
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    Jeg bbruker helst annet kjøtt enn kjøttdeig/karbonadedeig, men skal teste med denne fremgangsmåten en gang. Eneste jeg er litt bekymret for er om den blir delvis kokt, siden min junk-pizza har mye guffe. Men det er jo bare en måte å finne ut på. Lager jeg mer italinesk type pizza bruker jeg ikke kjøtt i noen annen form enn spekemat uansett.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Jeg bbruker helst annet kjøtt enn kjøttdeig/karbonadedeig, men skal teste med denne fremgangsmåten en gang. Eneste jeg er litt bekymret for er om den blir delvis kokt, siden min junk-pizza har mye guffe. Men det er jo bare en måte å finne ut på. Lager jeg mer italinesk type pizza bruker jeg ikke kjøtt i noen annen form enn spekemat uansett.
    Foretrekker speket kjøtt på Pizza selv men det er verdt å prøve rå karbonade
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Jeg bbruker helst annet kjøtt enn kjøttdeig/karbonadedeig, men skal teste med denne fremgangsmåten en gang. Eneste jeg er litt bekymret for er om den blir delvis kokt, siden min junk-pizza har mye guffe. Men det er jo bare en måte å finne ut på. Lager jeg mer italinesk type pizza bruker jeg ikke kjøtt i noen annen form enn spekemat uansett.
    Billig kjøttdeig med høyt innhold av vann blir naturlignok kokt, men karbonadedeig av god kvalitet inneholder lite vann og da byr det ikke på noe problem.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Foretrekker Taco med lettstekt indrefilet av god kvalitet. Funket denne krydderblandingen med fersk løk istedenfor pulverløk til filetbaserte tacoen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn