Jeg hadde egentlig tenkt å skrive et flammende innlegg om hvordan to subber hadde reparert bassgjengivelsen i de tynneste metallåtene hos meg og fått de til å låte slik de skal låte – mektig!
![Smilende fjes med smilende øyne :blush: 😊](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f60a.png)
Men så kom jeg til å tenke på at det sannsynligvis ikke er en kjeft her inne som egentlig bryr seg om hvordan Diabulus in Musica, Unsun, Xandria, Penumbra, Midnattsol eller Evig Natt låter. Og det begynner vel å bli gammelt nytt at drittmusikken bare låter bedre og bedre hos meg, så det er ikke vits å drøvtygge videre på det i denne tråden.
For ordens skyld: Hemmeligheten er nok jevnere spredning av bassen. Etter min mening er spredning en underkommunisert faktor ved å gå fra én sub til to subber. Alle snakker om bedre kapasitet, men hos meg er spredning den virkelig store forskjellen. Så skal det sies at jeg spiller med brede kanter da. Kanskje det er derfor det har så stor effekt hos meg.
Men nok om basstynn metal. Interessen er nok mye større for min nyeste oppdagelse på musikkfronten, nemlig horrorcore! Noen tenker vel kanskje at det fortsatt dreier seg om metal, men nå skal vi over på noe helt annet. Hold dere fast: Det skal handle om hiphop.
Jeg har ikke hørt noe særlig på hiphop siden ungdomstida da Cypress Hill herja som verst. Men i den perioden hørte jeg også litt på National Rap Show på P3, så hiphop må være skikkelig badass om det skal funke for meg. Jeg spissa derfor ørene en dag jeg satt ved middagsbordet og ante fred og ingen fare mens P2 stod på i bakgrunnen. En kjent artist innenfor sjangeren horrorcore hadde bursdag og programlederne snakka litt om sjangeren og spilte et par låter fra denne artisten. Ikke husker jeg navnet på denne artisten og ikke likte jeg låtene de spilte, men frøet var likevel sådd: Horrorcore! Det måtte sjekkes ut.
Det var selvsagt enkelt å finne ei spilleliste på Spotify med navnet "Horrorcore rap", og et lite stykke nedi spillelista var det en låt som fanga interessen spesielt. Jeg sjekka ut artisten, og etter at jeg først hadde begynt på denne artisten var spillelista glømt. Nå har jeg vært gjennom hele katalogen til denne artisten, så kanskje man kan snakke om kjærlighet ved første lytt?
Denne reisen inn i hiphopens univers har også gitt meg stor respekt for sjangeren. Ikke bare det musikalske, men jeg har aldri før hørt hiphop spille med en slik presisjon! Det skal sies at jeg aldri før har hørt hiphop på et så bra anlegg som jeg har nå heller, så tidligere har jeg nok gått i den vante fella og begynt å tenke på "dårlig innspilling" når det egentlig er snakk om dårlig avspilling. Hiphop er kanskje den mest undervurderte sjangeren i hifisammenheng. Litt rart egentlig, for den er jo helt ypperlig til å teste hva anlegget virkelig er laget av. Gløm alt om "naturtro" lyd. Dette er gjennomprodusert ned til minste detalj. Men det er jo nettopp dét som er hiphop da. Fragmenter satt sammen, som et slags lappeteppe. Da skal det ikke mye til før det blir rotete. Det er nettopp dette jeg legger merke til nå. Det spiller med full kontroll hele veien. Uansett om beaten ligger og hamrer i midbassen eller går avgrunnsdypt, eller kanskje ligger og vugger opp og ned i frekvens, så er det alltid dønn presist, helt tight og med full kontroll. Og de legger ofte lag på lag med vokaler, og gjerne noen samples og/eller lydeffekter oppå der igjen. Da skal det godt gjøres å la være å rote dette til. Derfor er det så utrolig kult når det sitter, dønn presist, helt ryddig og med full kontroll!
Da er det virkelig gøy å høre på ordentlig badass-hiphop
Men tilbake til artisten. Først av alt vil jeg bare beklage til dem som har et bilde av New Orleans som en koselig by med en fargerik jazzfestival. Det er et helt annet New Orleans som blir presentert nå. Og dette blir stygt. Vi skal til duoen $uicideboy$. Jeg har egentlig lyst til å presentere en bråte med låter fra denne artisten, for de har gjort så mye forskjellig. Men for å unngå inflasjon er det lurt å begrense seg. Derfor blir det kun to låter.
Den første låta var den første jeg virkelig stoppa opp ved og fikk umiddelbart lyst til å spille igjen og igjen. Og igjen. Da jeg søkte opp låta på YouTube oppdaga jeg at jeg ikke var den eneste som hadde det på den måten:
Den andre låta er for å vise spennvidden både i sjangeren og ikke minst produksjonen fra selvmordsgutta. Mens den første er en ordentlig badass-gangsterlåt, handler denne om hvordan det er å gå på avrusing i form av tung medikamentell behandling. Og måten de formidler denne historien på er bare helt overlegen. Også her var det andre på YouTube som følte det på samme måten:
Ha en strålende søndagskveld, motherfuckers!