Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener dette er en spennende tråd med et vell av tips, råd og tildels godt begrunnede synspunkter fra Chris André. At tonen noen ganger kan bli noe krass tror jeg vi kan leve med, men det går selvsagt an å dempe seg en smule når det spisser seg til og heller begrunne en gang til hva man mener.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Ja, erru gæern, CA har masse erfaring og er dedikert når det gjelder Sl12xx. Tonen kan nok bli noe skarp og karakteristikkene sitter vel løst enkelte ganger, selv om jeg lo godt av å omtalt som cheerleader. Det viktigste tror jeg likevel er at hva den enkelte kan, vil og ønsker bidra med er opp til den enkelte uansett hvordan man vil tråden skal utvikle seg. Jeg irriterer meg etterhvert lite i trafikken også selv om jeg skulle ønske folk tedde seg anderledes. Essensen er at jeg kan ønske det, men ikke kreve det.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.098
    Antall liker
    286
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For de som leter etter best mulig matte til best mulig pris, anbefales Funkfirm Achromat 1200. Dette er versjonen som er tilpasset SL1200/1210 sin tallerken; da tallerken ytterst har en leppe. Denne er nå tilgjengelig hos Mala Audio, hvor du tidligere måtte bestille den fra utlandet. Jeg betalte kr. 1500 for min fra England for to år siden (pluss frakt/ mva). Mala selger de for kr. 1249,- Vesentlig oppgradering fra gummimatta, som dreper dynamikken og drivet i musikken og filtmatta som gjør at det høres ut som du har bomull i øra. En god matte har mye å si!


    Achromat SL1200 - Mala Audio

    /QUOTE]





    //
    Jeg har svært god erfaring med Herbie's turntable mat. Gikk for 6,35 mm da den erstatter Technismatta direkte
    Herbie's Turntable Mats
    At prisen er god gjør saken enda bedre
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Herbie og Achromat er bedre enn gummi-matta som dreper dynamikken. Enkelte som har prøvd begge sier Achromat er bedre, noen liker Herbie. Gode matter begge to.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Transfi Resomat er også en av de bedre. Her hviler LPn oppå dempe-knotter og man skal ikke bruke noen form for platevekt. Brukes opprinnelig på platespilleren Transfi Salvation, men produsenten vet hvor god og populær SL-1200/1210 er og har også laget en til disse.


    image.jpg
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Har du testet denne?

    Den er interessant da den har en overkommelig pris i forhold til Achromat og Herbie`s
    .
    Ser at de blir laget i 286 eller 300mm, jeg skulle hatt 293mm på SP10 mkII.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har ike testet denne sjøl, men jeg forsøkte med en DIY type her i vinter. Testet ved å ta slike gjenomsiktige gummiknotter som pleier å følge med Ikea møblement; slike som skal settes mellom skuffer og skapdører for å dempe lukkelyder. Satte de på i et likt mønster som Resomat direkte på den gode Oyaide MJ-12. Og det ble faktisk veldig bra lyd. Nå var Oyaide i en klasse for seg ift alle matter jeg har testet, så jeg tok knottene av etter 14 dager. Men ift andre matter, veldig spennende.

    Når min mike New ETP tallerken ankommer som skal jeg teste litt om jeg skal ha den bar, Achromat eller Resomat.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dersom jeg kan gi et tips til en helt enestående pickup som passer utrolig godt til SL-12XX; både med originalarm og med Jelco 750D (da med litt dempeolje)...

    Jeg er mer eller mindre litt lamslått av hvor god lyd det kommer ut av denne rimelige pickupen!! Jeg snakker om AT-120E/b som er oppfølger til AT-120E. Jeg leser nå litt kunde-omtaler på Amazon. Gjennomgående godt! Også en med dyre pickuper fra Zyx var lettere sjokkert.

    Her sitter bassen stram, dynamisk og dyp. Men ikke noe boom. Mellomtone er så klar og herlig og med en topp som gir store smil. Rockefoten står ikke stille. For å dra noen sammenligninger så spiller den bedre enn Ortofon 2M Bronze på en slik måte at den er mer balansert. 2M Bronze heller mot analytisk og er skarpere enn den vesentlig billigere AT-120E/b. Mellomtonen har mye mer kropp enn det jeg husker med 2M Bronze.

    Jeg har og tidligere hatt 2M Black, som jeg likte veldig godt, og jeg vil si at AT-120E/b gir 95% av 2M Black. Det sier jeg fordi AT ikke er gått mer enn ca 5 timer og venter på å bli innspilt. Denne må ikke undervurdere pga den lave prisen og jeg tror den hadde kostet opp mot 4000kr dersom den var laget av Ortofon.

    Liker du PRaT og dynamikk så er dette PU du bør kikke på; og jeg spiller mest jazz, klassisk og type Dire Straits, Chris Rea og Eva Cassidy. Ikke mye rock her, men den må jo bare spille glimrende på rock også.
    image.jpg
     

    Vedlegg

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takk så mye:) I morgen kveld er kona på jobb og jeg er heeeeelt alene i huset. Lurer på hva jeg skal finne på:rolleyes:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer på å skaffe meg vinylspiller, hva er riktig brukt pris for en standard 1210mk2/mk5?

    Ser det ligger noen ute på finn.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.900
    Antall liker
    15.218
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Lurer på å skaffe meg vinylspiller, hva er riktig brukt pris for en standard 1210mk2/mk5?

    Ser det ligger noen ute på finn.
    En pent brukt mk2 går for mellom 3000 og 5000 kr. For 5k burde den være svært pen. Mk5 vet jeg ikke prisen på, den er en god del dyrere enn mk2 etter hva jeg har forstått.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Riktig som ragwo sier. Mk5 er ikke den samme som 1210M5G, bare så man vet det:). 1210M5G og 1200 Gold ligger som regel på 10.000kr og oppover for en spiller som da ikke er benyttet som DJ-spiller.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.310
    Antall liker
    1.183
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Å jadda:):)

    Mike New ETP Platter på plass:)

    Første kritiske lytteinntrykk:
    GÅSEHUD

    Vis vedlegget 329472
    Fin spiller, men det skurrer veldig i mine øyne med den armen. Armbasen og det karakteristiske opphenget er en viktig del av sjelen til disse spillerne som er en av de virkelige klassikerne. Vet du synes det låter mye bedre og at den er fin, men det hjelper ikke. Blir som å sette et Mondeo panser på en Januar E Type ;). Der er og en del andre detaljer som skurrer.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Smak og behag.

    Målet til ChrisAndre er å ta den helt ut og se hvor god han kan få spilleren. Det har han sagt hele tiden.
    I vår verden blir det litt som å si at ungen din er stygg. :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.310
    Antall liker
    1.183
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Smak og behag.

    Målet til ChrisAndre er å ta den helt ut og se hvor god han kan få spilleren. Det har han sagt hele tiden.
    I vår verden blir det litt som å si at ungen din er stygg. :)
    Greit nok, men så lenge tråden handler om Technics SL 2010 og ikke hans baby bør det være greit å ha synspunkter.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Med kun helt originale spillere hadde det i alle fall ikke blitt mange interessante poster i tråden. ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Riktig som ragwo sier. Mk5 er ikke den samme som 1210M5G, bare så man vet det:). 1210M5G og 1200 Gold ligger som regel på 10.000kr og oppover for en spiller som da ikke er benyttet som DJ-spiller.
    Takker begge to.

    Får se litt på det utover sommer /høsten..
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Smak og behag.

    Målet til ChrisAndre er å ta den helt ut og se hvor god han kan få spilleren. Det har han sagt hele tiden.
    I vår verden blir det litt som å si at ungen din er stygg. :)
    Greit nok, men så lenge tråden handler om Technics SL 2010 og ikke hans baby bør det være greit å ha synspunkter.
    Er vel bare chassis fra en 1210 igjen her nå, så CA sin spiller er vel muligens diskvalifisert fra tråden, spør du meg.

    Jørgen.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke artig og spennende å se hvor langt det går an å modifisere en platespiller? Her er det brukt deler som er laget nettopp for å forbedre prestasjonene til denne spilleren. Nyttig både for tilhengere av Technics og de som foretrekker andre drivsystem skulle jeg tro.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Nå skal vi spille en hurtig blues av Charlie Parker som heter now is the time. Jeg har skrevet nye ord og ole ny musikk og siden vi har kalt den nå er tida inne så er det ikke så mye igjen av Charlie Parker.

    Fra Ole Bull Show fritt etter hukommelsen ....

    Ellers er vel dette tråden for alle varianter, modifikasjoner, ombygginger og oppgraderinger av SL12xx spør du meg.




    !!!!! jeg ble ikke spurt?
     
    Sist redigert:

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Det håper jeg. Hvis ikke har jeg en Rega Planar 3 som ikke er en Rega Planar 3 lengre pga oppgraderinger og oppdateringer.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Smak og behag.

    Målet til ChrisAndre er å ta den helt ut og se hvor god han kan få spilleren. Det har han sagt hele tiden.
    I vår verden blir det litt som å si at ungen din er stygg. :)
    Greit nok, men så lenge tråden handler om Technics SL 2010 og ikke hans baby bør det være greit å ha synspunkter.
    Er vel bare chassis fra en 1210 igjen her nå, så CA sin spiller er vel muligens diskvalifisert fra tråden, spør du meg.

    Jørgen.
    Litt kunnskap kunne vært greit, lyntoft.....
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Å jadda:):)

    Mike New ETP Platter på plass:)

    Første kritiske lytteinntrykk:
    GÅSEHUD

    Vis vedlegget 329472
    Fin spiller, men det skurrer veldig i mine øyne med den armen. Armbasen og det karakteristiske opphenget er en viktig del av sjelen til disse spillerne som er en av de virkelige klassikerne. Vet du synes det låter mye bedre og at den er fin, men det hjelper ikke. Blir som å sette et Mondeo panser på en Januar E Type ;). Der er og en del andre detaljer som skurrer.
    Skjønte ikke helt den der må jeg si. For jeg vurderte armer som SME 309 og Audiomods også, men de er rette armer. Med Jelco 750 arm så blir den så lik som den kan ift originalarmen; bare vesentlig bedre. Så kan man jo sette på et sort armbord i ibenholt fra Speedy Steve:)

    Skal lytte mer i kveld, men ETP platter er en formidabel oppgradering, ja:)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Kom igjen med beskrivelser av nyinvesteringen, både lydmessige og eventuelle andre!
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.468
    Sted
    Fredrikstad
    Eide en SL-1210 for mange år siden. Bra spiller, men et bytte til Luxman PD-350, var for meg et solid løft.
    Hadde vært artig å vist hva totalsummen av spiller, og alle oppgraderinger til ChrisAndre ville være, kontra hva du kan finne nytt/brukt for samme beløp. Her er det lyden som er viktigst, og ikke eieglede, og blingfaktor.
    Betviler ikke på at alle oppgraderingene gjør den til en bedre platespiller. Ser jo bra ut også.

    /Rubyred:)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener det blir veldig feil å se bort fra eierglede, blingfaktor- hva har det med saken å gjøre, i dette tilfellet. Her har CA jobbet frem en riktig godbit i løpet av flere år, brukt en del penger- men ikke SÅ mye av gangen og kommet i mål med en platespiller som gir han gåsehud. Da synes jeg at eierglede blir noe av det viktigste med hele prosjektet. Pris/kvalitetsforhold er noe det er vanskelig å bli enig om uansett. Jfr. alle konfliktene ellers her på HFS. Det en person synes er gull er ikke akkurat dét for en annen.
    Det har vært en del merkelige innlegg i denne tråden i det siste som jeg ikke helt forstår hensikten med. Er det slik at trådene må være "feelgoodtråder " for at slikt skal unngås?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.270
    Sted
    Oslo
    Jeg mener det blir veldig feil å se bort fra eierglede, blingfaktor- hva har det med saken å gjøre, i dette tilfellet. Her har CA jobbet frem en riktig godbit i løpet av flere år, brukt en del penger- men ikke SÅ mye av gangen og kommet i mål med en platespiller som gir han gåsehud. Da synes jeg at eierglede blir noe av det viktigste med hele prosjektet. Pris/kvalitetsforhold er noe det er vanskelig å bli enig om uansett. Jfr. alle konfliktene ellers her på HFS. Det en person synes er gull er ikke akkurat dét for en annen.
    Det har vært en del merkelige innlegg i denne tråden i det siste som jeg ikke helt forstår hensikten med. Er det slik at trådene må være "feelgoodtråder " for at slikt skal unngås?
    Merk: Det er p.u. & riaa som teller. Her som på helt nye drivverk & armer. Tonearmkabel har litt å si, men de to første parametere gjør utslaget om det blir god el. mindre god lyd. Ellers en fortreffelig god tråd.


    mvh
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Ikke helt enig i det. Jeg har hatt samme pickup og RIAA på 2 vidt forskjellige drivverk/armer med vidt forskjellig resultat...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Jepp. Og armen.... Arm/pickup må selvfølgelig matche og så har vi drivverkets gangstabilitet, feedback, vibrasjoner osv, osv
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.468
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg mener det blir veldig feil å se bort fra eierglede, blingfaktor- hva har det med saken å gjøre, i dette tilfellet. Her har CA jobbet frem en riktig godbit i løpet av flere år, brukt en del penger- men ikke SÅ mye av gangen og kommet i mål med en platespiller som gir han gåsehud. Da synes jeg at eierglede blir noe av det viktigste med hele prosjektet. Pris/kvalitetsforhold er noe det er vanskelig å bli enig om uansett. Jfr. alle konfliktene ellers her på HFS. Det en person synes er gull er ikke akkurat dét for en annen.
    Det har vært en del merkelige innlegg i denne tråden i det siste som jeg ikke helt forstår hensikten med. Er det slik at trådene må være "feelgoodtråder " for at slikt skal unngås?
    Har ingen problemer med ditt argument. Er ikke ute etter å "disse" hverken spiller, eller eier, men faktisk belyse problematikken med kost/nytte verdien med oppgraderinger.

    Har vel hatt minst 20 platespillere gjennom 40 år med HiFi, og har ved flere anledninger gått vel langt når det gjelder oppgraderinger. Vel, og bra, men problemet oppstår når suget etter ny spiller blir for stort, og den skal selges.

    Ser verdien av mest lyd, for minst mulig penger, derav spørsmålet.
    Håper på et seriøst svar.

    /Rubyred:)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.270
    Sted
    Oslo
    Jepp. Og armen.... Arm/pickup må selvfølgelig matche og så har vi drivverkets gangstabilitet, feedback, vibrasjoner osv, osv
    Vet at dette er mekanisk vitenskap. Mon tro om bransjeaktørene har gjort ting korrekt hos meg:confused:. Ikke egentlig o.t. i en Technics tråd.


    mvh
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.310
    Antall liker
    1.183
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Med Jelco 750 arm så blir den så lik som den kan ift originalarmen; bare vesentlig bedre. Så kan man jo sette på et sort armbord i ibenholt fra Speedy Steve:)

    Rent estetisk er det nok denne armen som burde sitte på din 1210, ChrisAndre
    Technics EPA-250.
    Noe slikt hadde passet bedre kosmetisk ja - på en Technics av denne klasse.
     

    PålK

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    41
    Antall liker
    24
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    7
    Med Jelco 750 arm så blir den så lik som den kan ift originalarmen; bare vesentlig bedre. Så kan man jo sette på et sort armbord i ibenholt fra Speedy Steve:)

    Rent estetisk er det nok denne armen som burde sitte på din 1210, ChrisAndre
    Technics EPA-250.
    QUOTE]

    Noe slikt hadde passet bedre kosmetisk ja - på en Technics av denne klasse.
    Kan ikke skjønne hvorfor denne skulle passe bedre på noen som helst måte, estetisk eller ikke... Personlig ville jeg ikke benyttet den istedetfor CA sin! I min naivitet trodde jeg lyden var det viktigste når man snakker om hifi og gleden med denne hobbyen (eieren får gåsehud, eller kanskje du foreslår at gåsehuden blir enda mer markant?), og personlig bryr jeg meg kun om mine egne lydmessige preferanser (selv om det er hyggelig å lese om andres erfaringer) :)

    Men for all del, noen liker bling og noen liker bang-for-the-bucks... Kanskje det er det som er sjarmen med denne hobbyen..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn