Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre, : Takk. Du har skjønt det, du. :cool: Humor er en viktig del av min stil- det har jeg hjemmefra, det..på den annen side er jeg- som du veit- ikke overbegeistret for den ironi enkelte bruker her inne.

    Kleine Freiheit: Misforståelser skjer- bla tror jeg du har misforstått meg. Enkelte ting ER absolutte sannheter,/fakta ser du. Som at Ortofon og Technics er utviklet med- og for- hverandre matchmessig. Du vet også at åtte av ti her tar for lett på prosessen med matching og valg i anleggsøyemed. Ellers hadde vi aldri hatt så mye uenighet i trådene. Så av og til er det greit med en humoristisk "uskreven regel" eller "bankers" match, om du vil. For å hjelpe den som enten er ny på vinyl eller ikke klarer å følge "klubben" her på Sentralen, som aldri greier å bli enige, med sine egne mer eller mindre konkrete forslag og postulater. Det er flere som har etterlyst dette her enn de som ikke har det, for å si det sånn. Svar er kun interessante hvis du stiller riktig spørsmål.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.232
    Antall liker
    16.976
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Fantastisk flott ragwo. :) Drømmer om en dag å kanskje gjøre det samme. Føtter og matte er forhåpentligvis på vei om ikke så lenge, så får jeg bare ta det derfra. Lurer litt på den støvkosten din. Har den noen effekt? Har lurt litt på en selv, men lurer på nytten. Hvor kjøpte du den, og hva betalte du? Har bare funnet en til c. 2000, men regner med at det er mulig å få den betraktelig billigere.
    Takker! :)
    Matte og bein vil hjelpe godt på. Kosten hjelper mot statisk elektrisitet og den fjerner støv som platebørsten ikke har tatt. Har hatt mindre knitring etter den kom i hus. 2000 kr hørtes veldig dyrt ut, jeg betalte under 200 kr inkludert frakt på ebukta.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.137
    Antall liker
    8.161
    Torget vurderinger
    12
    Hva blir egentlig sluttsummen for en SL12xx når man oppgraderer med lager, tallerken, arm, strømforsyning, føtter etc?
    En god del :p
    Neida, kjøper du brukt koster det ikke skjorta, bare et erme ;)
    Har sluppet unna med litt over 15k selv, ikke medregnet pickup. Synes det er helt greit med tanke på at jeg også kan ta DJ-jobber for å spe på hifibudsjettet, må bare huske å skifte pickup før jobb :p
    Såpass, men ikke mer. Jeg har fått inntrykk av at det er "lett" å bruke vesentlig mer, men det er ikke sikkert det stemmer. Kommer selvfølgelig an på utgangspunktet og hvor man kjøper oppgraderingene. Jeg tenkte bare at ved en vesentlig høyere er kanskje nye SL-1200 like aktuell for den ser rett og slett dritfet ut. Så vidt jeg skjønte var de 300 første ex solgt i Japan for litt over 20000 pr stk som introduksjonstilbud :). Samuraien i meg var nok på feil sted den dagen ;). Rettere sagt den snaue timen det tok før de var solgt alle som en.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Fantastisk flott ragwo. :) Drømmer om en dag å kanskje gjøre det samme. Føtter og matte er forhåpentligvis på vei om ikke så lenge, så får jeg bare ta det derfra. Lurer litt på den støvkosten din. Har den noen effekt? Har lurt litt på en selv, men lurer på nytten. Hvor kjøpte du den, og hva betalte du? Har bare funnet en til c. 2000, men regner med at det er mulig å få den betraktelig billigere.
    Takker! :)
    Matte og bein vil hjelpe godt på. Kosten hjelper mot statisk elektrisitet og den fjerner støv som platebørsten ikke har tatt. Har hatt mindre knitring etter den kom i hus. 2000 kr hørtes veldig dyrt ut, jeg betalte under 200 kr inkludert frakt på ebukta.
    Kan skrive under på samme erfaringer selv, regner med det er denne ragwo også har kjøpt :

    Analogue Studio Anti Static Record Cleaning Arm Hi Fi Choice Recommended | eBay

    Det er så billig uansett, at opplever du ingen forskjeller er det ikke det store tapet..
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.232
    Antall liker
    16.976
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Hva blir egentlig sluttsummen for en SL12xx når man oppgraderer med lager, tallerken, arm, strømforsyning, føtter etc?
    En god del :p
    Neida, kjøper du brukt koster det ikke skjorta, bare et erme ;)
    Har sluppet unna med litt over 15k selv, ikke medregnet pickup. Synes det er helt greit med tanke på at jeg også kan ta DJ-jobber for å spe på hifibudsjettet, må bare huske å skifte pickup før jobb :p
    Såpass, men ikke mer. Jeg har fått inntrykk av at det er "lett" å bruke vesentlig mer, men det er ikke sikkert det stemmer. Kommer selvfølgelig an på utgangspunktet og hvor man kjøper oppgraderingene. Jeg tenkte bare at ved en vesentlig høyere er kanskje nye SL-1200 like aktuell for den ser rett og slett dritfet ut. Så vidt jeg skjønte var de 300 første ex solgt i Japan for litt over 20000 pr stk som introduksjonstilbud :). Samuraien i meg var nok på feil sted den dagen ;). Rettere sagt den snaue timen det tok før de var solgt alle som en.
    Jeg slapp billig unna da jeg fikk en gammel DJ-spiller av min gamle arbeidsgiver i Bergen. Rett over 20k for den nye er en no brainer hos meg, ser at en norsk leverandør tar 35k for den.
     

    runess

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    19
    Da fant jeg den på ebay, så nå er den bestilt. :)

    Fantastisk flott ragwo. :) Drømmer om en dag å kanskje gjøre det samme. Føtter og matte er forhåpentligvis på vei om ikke så lenge, så får jeg bare ta det derfra. Lurer litt på den støvkosten din. Har den noen effekt? Har lurt litt på en selv, men lurer på nytten. Hvor kjøpte du den, og hva betalte du? Har bare funnet en til c. 2000, men regner med at det er mulig å få den betraktelig billigere.
    Takker! :)
    Matte og bein vil hjelpe godt på. Kosten hjelper mot statisk elektrisitet og den fjerner støv som platebørsten ikke har tatt. Har hatt mindre knitring etter den kom i hus. 2000 kr hørtes veldig dyrt ut, jeg betalte under 200 kr inkludert frakt på ebukta.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det ble et knallbra resultat @ragwo. Gratulerer med en solid oppgradering! :) :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Bare husk dere som ønsker å oppgradere deres 12xx. De første oppgraderingene MÅ være:
    - PSU (altså vekk med den interne og kjøp ny oppgradert PSU med regulator)
    - Isonoe føtter.
    - Jelco 750D arm (finnes andre alternativer som mange bruker: SME309, Origin Live men jeg liker ikke rett arm på Technics)
    - En platematte av kvalitet: Funk Platter 1200, Oyaide, Analogue Studio Crystal Mat eller Reso-Mat)

    Når man har gjort disse oppgraderingene, det er først da utbyttet med ETP Platter/ Funk sin tallerken og nytt lager fra enten Mike New eller lageret til Funk har noe for seg;)

    edit: man kan gjerne kjøre KAB Fluid Damper og nye armkabler fra KAB, men det er fortsatt ikke såpass bra som Jelco 750D. Ergo ny arm før ny tallerken og nytt lager!
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Hyggelig å se flere med Black ja! En fantastisk PU det der!
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    419
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Da var det min tur, post fra Australia - 11 dager og rett i postkassa. Blankt og fint lager på plass! ;)
    WAy7sNX.jpg


    Umiddelbart hører jeg som dere andre med oppgradert lager flere detaljer dratt opp av vinylen. Gleder meg til mer lytting etterhvert som det er kjørt inn:):cool:
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.232
    Antall liker
    16.976
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Da var det min tur, post fra Australia - 11 dager og rett i postkassa. Blankt og fint lager på plass! ;)
    Vis vedlegget 385222

    Umiddelbart hører jeg som dere andre med oppgradert lager flere detaljer dratt opp av vinylen. Gleder meg til mer lytting etterhvert som det er kjørt inn:):cool:
    Gratulerer med oppgraderingen og velkommen i klubben! :)
    Lyden skal vel forbedre seg ytterligere etter 50 timer, så det er bare å glede seg :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja hvordan låt det egentlig for 50+ timer siden :rolleyes:

    8)

    Gratulerer med ny oppgradering :)
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    419
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Takk og takk!
    Ikke noe tvil om at lagerbytte har noe for seg iallefall - for forbedringen fra første plate er ikke liten i mine ører. Her kommer alt som er i rillene bedre og renere fram. Hele spektret har flere detaljer og lydbildet er merkbart større. Vel verdt oppgradering til platesnurreren!
    Hva som skjer etter 50 timer får tiden vise :p:)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner jeg gleder meg til å montere min. Ligger vel å venter på meg på bordet som mistenkelig sending når jeg kommer hjem på torsdag. :rolleyes: 8)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takker:) Finmålt til Baerwald og 15mm overheng (målt med Jelco overheng tool som fulgte i pakka). Har ikke sp mye som et fnugg av IGD. Skulle gjerne kontrollmålt med en Dr. Feickert protractor om noen vil låne ut sin for en dag eller to;) Lurer og å investere i en Ortofon VTF vekt.

    2M Black er på en måte en god miks av det beste fra AT440MLb og DL-103R. Varm, men oppløst. Full av trøkk, men og delikat.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Ragwo: Du har en litt annen klasse på pickupen din, du. Absolutt null negativt om Black, men Cadenza er et helt annet diamantnåledyr..

    ChrisAndre: De Funk-oppgraderingene klemmer glatt prisen på en god 12xx FullyFunked m/Ortofon Black opp i 35 000 fjelldaler- hvis du vil ha full pakke med:

    -Råemne i pen stand
    -Utvendig forsyning
    -Jelco 750D
    - Funk Achromat SL1200
    -Funk Strata platter
    -Funk Spin lager
    -Isoføtter
    -2M Black

    Da skal du være rimelig oppsatt på at det er riktig for din egen del. Samt ha uhellet at Grand Class Anniversary glipper. om svaret på foregående er et stort JA. Klart det er en skikkelig RR som nok tilogmed tåler Windfeld..MEN...
    Har man derimot et bra SL-emne kan det fort bli sånn at det lønner seg å fullgradere den istedenfor å hente en ny- la oss si østerriker..derom hersker liten tvil. Jeg veit hvilken vei jeg ville valgt for egen del i det prisleiet. Men en Uptown Funknichs som nummer to- til 45 RPM? JA, TAKK- mer enn gjerne. :rolleyes: Glad i dem, jeg. En topp 78 RPM whiskypram fra Skottland til steinkakene er heller ikke feil..
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk og takk!
    Ikke noe tvil om at lagerbytte har noe for seg iallefall - for forbedringen fra første plate er ikke liten i mine ører. Her kommer alt som er i rillene bedre og renere fram. Hele spektret har flere detaljer og lydbildet er merkbart større. Vel verdt oppgradering til platesnurreren!
    Hva som skjer etter 50 timer får tiden vise :p:)
    På et presisjonsinstrument vil lageret alltid være essensielt for sluttresultatet uansett hvor det brukes. Er ikke det top notch vil ytelsen i kjeden begrenses av lageret. Moro at du hører forskjellen. Spennende! ;D

    Jeg vurderer muligheten for å dempe tallerken og i tillegg få litt mer vekt på den, men utseende har jeg lyst til å beholde. Time will show. 8)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Så litt halvferdig ut, den der, Bartesam..:cool:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.137
    Antall liker
    8.161
    Torget vurderinger
    12
    Bør vel renses og serviceres og montere pickup samt bytte det grusomme armboardet tenker jeg :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, sånn ja:) For spilleren ser jo komplett ut. Men så er nær sagt samtlige SP10mk2 som er igjen oppussingsobjekter og da;) Ferdig oppusset så må man være beredt på å bla opp over 60k:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre: Litt Reodor-stil. Men det passer enkelte, det og..hehe..selv foretrekker jeg noe mer strøkent:cool:

    Tråden har vel fått med seg kampanjen hos EB nå? Jelco 750D og Nagaoka MP500 i pakke. For den som syns Ortofon blir for nøytralt..
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei, men nå er det vel knapt noen som bruker original plint på SP10... Hiv på en kraftig plint i tre og man skal fortsatt lete lenge etter et bedre drivverk:) Men dette blir veldig ot. Dette er 1200-tråden...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kunne vært interessant å lese litt om den nye 1200, ja. Får til de grader skryt i siste HFN. Målingene er mildt sagt fantastiske også. Det var noen antydninger om at det kanskje kunne dukke opp en ren motorenhet også, det hadde vært spennende.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.137
    Antall liker
    8.161
    Torget vurderinger
    12
    Og jeg tenker at en ny 1200 ikke koster mer enn en fullrigget gammel 1200, men jeg tror bruktverdien er bedre.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Den nye 1200G og 1200GAE er totalt forbedret ift gamle SL12xx-serien, og kan på mange måter sies å være en helt ny og annen spiller. Det de har gjort er å få den til å ligne utseendemessig på klassikeren; etter at tusenvis skrev underskrifter til Technics om at 12xx måtte gjenoppstå fra de døde. I dag hadde jeg nok kjøpt 1200GAE dersom jeg ikke hadde hatt 1210M5G;)
    1200g.jpg
    technics_sl1200g.jpg
    Technics-Platter-.jpg
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har kjøpt en 1210 mk2, og har demontert den for en lett oppussing/rens.
    Jeg har gjort dette en gang tidligere omskrevet tidligere i tråden. Da trodde jeg at bunndelen var en del, men nå ser jeg at den faktisk består av to deler.
    Den delen som er i kontakt med toppdelen er en slags tung støpt plastikk. Toppdelen alene ringer ganske kraftig når en slår på den med knokene, mens plastdelen er ganske død.
    IMG_0379.jpg



    Jeg vurderer å lime denne delen til topplaten for å oppnå demping av denne. Har noen prøvd dette?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er gummiblanding og ikke plast. Jeg vet fler har forsøkt å dempe den allerede godt dempede 12xx ytterligere, og resultatet er blitt overdempet; døll lyd...

    Edit: ser frem til å følge oppussings-prosjektet ditt:)
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er mulig at jeg var uklar, men underdelen består av 2 deler. Den nederste/ytterste er av en fleksibel gummiblanding, men innenfor denne er det delen som er avbildet i mitt forrige innlegg. Denne delen er definitivt ikke gummi, det er en slags armert hard plast som er stiv. Kanskje er denne orignalt limt til gummidelen? Jeg husker som sagt ikke at denne delen var løs på den forrige jeg pusset opp.

    Jeg har funnet noen diskusjoner på nettet om å lime denne delen til topplaten, men ingen informasjon om at noen faktisk har gjort det.

    Så kanskje blir jeg den første?
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Det er mulig at jeg var uklar, men underdelen består av 2 deler. Den nederste/ytterste er av en fleksibel gummiblanding, men innenfor denne er det delen som er avbildet i mitt forrige innlegg. Denne delen er definitivt ikke gummi, det er en slags armert hard plast som er stiv. Kanskje er denne orignalt limt til gummidelen? Jeg husker som sagt ikke at denne delen var løs på den forrige jeg pusset opp.

    Jeg har funnet noen diskusjoner på nettet om å lime denne delen til topplaten, men ingen informasjon om at noen faktisk har gjort det.

    Så kanskje blir jeg den første?
    Mener å huske at jeg så at denne delen var løs på min også, da jeg demonterte for å montere hengsler til lokk.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    For meg er det helt ukjent at det er en eneste plastdel på SL-serien. Så langt meg bekjent består chassis og plint kun av gummilegeringer og aluminium.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn