Bedre demping etter hva jeg har lest meg opp til. Kanskje det ikke spiller noen rolle egentlig...?
Med tykkere matte får jeg vel også arnen i riktigere høyde? Og dermed bedre, riktigere vinkel på stiften...
Men dette er synsing fra mi side. Ikke sikkert at det er viktig.
Tja.. mer emning er ikke nødvendigvis en god ting. Platemattas oppgave er å gi bedre kontakt mellom plate og tallrerken ved å være fleksibel nok til å ta opp en del ujevnheter, men blir den for myk, dempes kanskje selve bølgeformen i rillene også. Ikke kjekt, i så fall. Hvor myk eller tykk matte man bør ha avhenger jo av masse variabler. Overflaten på tallerkenen, overflaten til plata, stifttrykket, massen av plata, etc, etc.
Jeg tror ikke nødvendigvis at tykkere matte gir bedre resultater, og videre at det nok er en grunn til at de aller fleste matter er 3mm tykke. Det er nok et godt kompromiss.
Ikke dermed sagt at en 5mm matte ikke kan funke. Acromat kommer f.eks i både 3 og 5mm.
Hvis du har problemer med å få negativ nok VTA kan det selvsagt løses med tykkere matte, men har du det? Det er vel litt merkelig? Og har ikke 1210 justerbar høyde på armbasen?