Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da er det sikkert bra nok. Hvis svaret hadde vært "HÆ? Jeg skrudde den fast med to skruer, jeg." hadde det vært noe å følge opp.

Gjetter at forvrengningen din kommer fra pickup eller arm-/pickupinnstillinger. ...Eller fra plata. Har svært vondt for å se at resten av spilleren skal kunne gjøre noe slikt.

vanilla_ninja

Medlem
    Ble medlem
    28.05.2017
    Antall liker
    3
    Gah.
    Åpna spilleren i dag for å finne ut hvorfor beina satt fast og for å se om noe av sølet som er synlig bakpå spilleren haddd funnet veien videre ned i plinthet.

Man kan trygt si at noe hadde funnet veien dit.
    Når strømforsyningen skal ut blir det en grundig rens samtidig. I tillegg må elektronikken saumfares for å se om den kan ha blitt utsatt for det samme.
    Det ser heldigvis ut som at plastdekselet under tallerkenen har tatt av for det verste.

Der har man igjen for å kjøpe usett.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Det ser da ut som elektronikken har sluppet unna sølet. ;) Den står jo på spacere på rundt 10mm, så det må være høy vannstand for at det skal nå elektronikken.

Litt TLC, så blir den god som ny. :)

vanilla_ninja

Medlem
    Ble medlem
    28.05.2017
    Antall liker
    3
    Ja, jeg regner med det har gått bra, altså. Alt over gulvnivå så rent ut.
    Måtte bare få ut litt frustrasjon etter å ha revet en sammenklistret spiller fra hverandre. :)

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    256
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    1210 er en MASKIN, og ikke "en spiller"!
    Vask bort gammal morro, og den er klar for ny! :p

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke se bort fra at ulyden du har skyldes samme guffa. Møkkete stift det låter som du beskriver... ???

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Heisann, nettopp hoppet på vinyl avspilling med en technics 1210mk2. Men trenger ny gummimatte og støvlokk inkl hengsler. Er det noen som har no slikt liggende.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Retep: Lokket finner du på Ebay, ei ordentlig matte hos Mala (Funk Acromat SL1200). Evt sjekk Finn etter den 1210en som lå ute for 750 kr for noen dager siden. Der kan det hende du finner delene. Den mangler en hel del, men er fin som delemaskin. Husk for all del også en god Ortofon på...

Vanilla Ninja: Full rens og service, få vekk ALT uvedkomment,- også på kortene- så...Skal mye til for å kverke de der.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for tips Auditor. Hva er spes med den matta fra Mala? Siden den koster det den gjør? Finner orginale matter på ebay til undet 1/3 av pris.

Pickup og stift mener jeg skal være god.

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Achromat 1200 er fin for den kan bindes til tallerkenen med ett tynt lag vaselin(anbefaler vaselin istedenfor medfølgende teipputer) og bli til en hel enhet med tallerkenen. Gjør susen for å temme ringinga i tallerkenen. Achromat er en helt hard overflate mot den myke orginale gummimatta.
    Lydmessig rydder den opp en del i det mørke mudderet som orginalgummien kan presantere. Mer dynamikk kommer fram.

Min klare matteanbefaling er alikevel reso-mat som gjør 'alt' bedre. Men ser ut som at de er utsolgt for tiden(handles på ebay).

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.563
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har en sl-1200 og vil skaffe ny plate. står sikkert masse i tråden hvis jeg leiter,men hvis noen gidder å chime inn hva status er for beste matte om dagen vil jeg bli glad. Kork? gummimatte fra kabusa? etc. ønsker mer "beltedrevet sound",synes den låter clean som en cd spiller nå.

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    En annen matte jeg synes fungerer bra her er SDS isoplatmat, gjerne med en tynn skinnmatte oppå.
    Naturlig skinn var min favoritt når jeg hadde Rega RP6 ihvertfall. Men på 1210 må man ha "noe mer" for å dempe ringingen i aluminiumstallerkenen som lett forplanter seg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som vet hva den tykke technics matta heter. Er flust med typer på ebay. Jeg er ute etter den tykke.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror det er den tynne utgaven Lgrons. Den der er 2.7mm tykk.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bedre demping etter hva jeg har lest meg opp til. Kanskje det ikke spiller noen rolle egentlig...?

Med tykkere matte får jeg vel også arnen i riktigere høyde? Og dermed bedre, riktigere vinkel på stiften...

Men dette er synsing fra mi side. Ikke sikkert at det er viktig.

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    KAB ELECTRO ACOUSTICS får du en erstattningsvariant av den tykke matta med ett aluminiumsinnlegg og den tynne gummimatta i en pakke.
    Sannsynligvis bedre enn bare den tykke gummien.

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Var ikke så enkelt. Trykk på bildet "Everything Technics starts here", bla ned til "KAB Poly-Metal Mat & Techics Thin Mat.".

Siden er ikke siste skrik innen nettdesign, men fyren er skjeldent flink på disse spillerne og har drevet i mange år.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bedre demping etter hva jeg har lest meg opp til. Kanskje det ikke spiller noen rolle egentlig...?

Med tykkere matte får jeg vel også arnen i riktigere høyde? Og dermed bedre, riktigere vinkel på stiften...

Men dette er synsing fra mi side. Ikke sikkert at det er viktig.
    Tja.. mer emning er ikke nødvendigvis en god ting. Platemattas oppgave er å gi bedre kontakt mellom plate og tallrerken ved å være fleksibel nok til å ta opp en del ujevnheter, men blir den for myk, dempes kanskje selve bølgeformen i rillene også. Ikke kjekt, i så fall. Hvor myk eller tykk matte man bør ha avhenger jo av masse variabler. Overflaten på tallerkenen, overflaten til plata, stifttrykket, massen av plata, etc, etc.

Jeg tror ikke nødvendigvis at tykkere matte gir bedre resultater, og videre at det nok er en grunn til at de aller fleste matter er 3mm tykke. Det er nok et godt kompromiss.

Ikke dermed sagt at en 5mm matte ikke kan funke. Acromat kommer f.eks i både 3 og 5mm.

Hvis du har problemer med å få negativ nok VTA kan det selvsagt løses med tykkere matte, men har du det? Det er vel litt merkelig? Og har ikke 1210 justerbar høyde på armbasen?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo. Høyden på basen kan justeres. Når denne er helt nede, så lav som mulig, så er det alikevel helling på arm mot pickup siden av arm. Tenkte da at en tykkere matte kanskje vike vere gunstig. Men jeg vet jo ikke.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Det er ingen verdens ting som sier at armen må være parallel med plate.
    Dette er noe Rega har funnet på, og som muligens er korrekt om man benytter denslags.

I det virkelige liv er det andre vinkler som gjelder.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok. Forklare meg som er helt nybegynner på dette.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Stikkord VTA / SRA men jeg orker ikke å ta den runden igjen akkurat nå :)
    Noen andre som føler seg kallet?

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Det som iallefall spiller en rolle er å ha kontroll på ringingen i tallerkenen disse spillerne har, og det får du ikke med den tynne matta alene.
    Imo bør du styre unna de myke mattene - her hos meg stjeler de for mye av dynamikken.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jo. Høyden på basen kan justeres. Når denne er helt nede, så lav som mulig, så er det alikevel helling på arm mot pickup siden av arm. Tenkte da at en tykkere matte kanskje vike vere gunstig. Men jeg vet jo ikke.
    Dette er korrekt. Rart. Er pickupen din ekstremt lav?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Det er ingen verdens ting som sier at armen må være parallel med plate.
    Dette er noe Rega har funnet på, og som muligens er korrekt om man benytter denslags.

I det virkelige liv er det andre vinkler som gjelder.
    Som oftest er det jo slik at når armen er vannrett er VTA nøytral. Alt annet strengt tatt spesialtilfeller.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.164
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det er noen få Pickuper som skal stå med helling,husker ikke i farta hvem,men tror AT OC 9 er en av de.
    Peter sin heller litt nedover (Arm altså) :) hvor hørbart det er er jeg ikke sikker på.

O

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har en Glanz GMC-20E MC pick-up på et Ortofon headshell.

Kan ta bilder å legge ut.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_0089.jpg

DSC_0083.jpg
    DSC_0081.jpg
    DSC_0085.jpg

Vanskelig å ta gode bilder med min gamle mobil. På det siste bilde har jeg forsøkt å løfte headshell slik at armen blir rett.

Vinylen ligger på en tynn korkmatte og er en 180g. Bord og spiller er vatret opp.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan godt være at det er hifinevrosene som slår til her. Men man blir jo usikker når man starter med noe nytt og leser på www.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Var ikke så enkelt. Trykk på bildet "Everything Technics starts here", bla ned til "KAB Poly-Metal Mat & Techics Thin Mat.".

Siden er ikke siste skrik innen nettdesign, men fyren er skjeldent flink på disse spillerne og har drevet i mange år.
    Denne du tenkte på?
    Screenshot_20170613-050216.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den orginale tykke technics matta heter forresten RGS0010A er 6mm tykk og veier 470g

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da skjønner jeg at du vil ha tykkere matte. Er den som ligger på uoriginal og tynnere enn den skal være? Kan det være Ortofon-headshellet som monterer pickupen høyere enn ditto Technics? Rart, dette.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Leser at standard matte på 1200 er 6,3mm, mens Acromat 1200 er 5mm. Da blir det jo for lavt med 3mm og tynnere på denne spilleren.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp er det jeg tror jeg sier. Vil ha den orginale matta som er 6mm eller tilsvarende. Lurer på om jeg skal lage en matte av den gummimatta jeg har liggende. Den er 7mm og død som fy.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn