Går den ut døra så kjapt?Takker
Det er tvillingen som blir solgt på finn.noGår den ut døra så kjapt?
Aha, da forstår jeg.Det er tvillingen som blir solgt på finn.no
Hei kontra min Audio technica lp5 med samme pickup så er denne helt fri for støy når den står oppkoblet og spilleren er strøken. Kjører nå på den innebygde riaaen i Regaen. Sliter med knitring men skal prøve et par av de vinylene med manuel vask.@amason
Takk for fine bilder! Låter det bra?
Gjetter en av to ting - ett kulelager som er skadet eller noe som er ikke er korrekt i anti-skate i basen på armfestetSikkert et dumt og noob-spørsmål vedrørende anti skate.
Men med min Ortofon Concord Century som har anbefalt stifttrykk på 1.8 gram, så må jeg stille anti skate på 1210 på hele 3 gram for å få pickupen til å holde seg rolig på en blank lp-plate. VTA er stilt inn etter boka på nivå 1.
På Ortofon 2M Black PnP som har anbefalt stifttrykk på 1.5 gram, så må jeg justere opp anti skate på 1210 på 2,1 gram.
Er dette innafor, eller er det "innkjøring" av armen som gjør at jeg må øke anti skate utover hva som er anbefalt. Tenker da på at vandringen på armen må "kjøres inn".
Vis vedlegget 665064 Vis vedlegget 665065 Vis vedlegget 665066 Vis vedlegget 665067 Vis vedlegget 665068 Vis vedlegget 665069 Vis vedlegget 665070
Takk for innspill. Da er det vel ingen bekymring om at det er noe galt med armen på min 1210GAE.Ei blank plate uten riller er ikke «rett» måte å stille inn anti-skating. Draget mellom tuppen/spissen av PU-nåla og blank vinyl er ikke representativ for den drag-kraften som oppstår mellom rilleveggene og PU-nåla.
Skating-kraften som skal motvirkes av antiskating er en funksjon av offset og overheng, i kombinasjon med nåletrykk, -sliping og rillevegg (modulasjon - frekvens og nivå) og radiusen til spindelen. Den beste måten å sette antiskatingen på er å bruke ei testplate med økende nivå i mono, og antiskatingen settes slik at feilsporingen på grunn av økende modulasjon opptrer omtrent likt i begge kanaler. Testplata til Hifi news har test-spor som er egnet til formålet.
mvh
KJ
Er en ny 1210GAE. Ingen ulyd eller noe som tilsier at det er noe galt med armen.Gjetter en av to ting - ett kulelager som er skadet eller noe som er ikke er korrekt i anti-skate i basen på armfestet
Jeg hadde liknende problem med min eldre SL1200 - det var kulelageret på toppen av armfestet som var gåen. Min ble bra etter skifte av hele armen, inkludert alle bevegelige deler i opphenget av armen
Hvis spilleren er under garanti, ville jeg fått den sjekket....
Hvis ikke garanti, og det spiller som det skal ville jeg latt det være i fred
Da gjetter jeg du kan sette den slik at det fungerer slik det skal og være glad og fornøydEr en ny 1210GAE. Ingen ulyd eller noe som tilsier at det er noe galt med armen.
Det gjør jegDa gjetter jeg du kan sette den slik at det fungerer slik det skal og være glad og fornøyd
Selvsagt.Jeg regner med du startet justering av arm med anti-scating på 0.
Ei blank plate uten riller er ikke «rett» måte å stille inn anti-skating. Draget mellom tuppen/spissen av PU-nåla og blank vinyl er ikke representativ for den drag-kraften som oppstår mellom rilleveggene og PU-nåla.
Skating-kraften som skal motvirkes av antiskating er en funksjon av offset og overheng, i kombinasjon med nåletrykk, -sliping og rillevegg (modulasjon - frekvens og nivå) og radiusen til spindelen. Den beste måten å sette antiskatingen på er å bruke ei testplate med økende nivå i mono, og antiskatingen settes slik at feilsporingen på grunn av økende modulasjon opptrer omtrent likt i begge kanaler. Testplata til Hifi news har test-spor som er egnet til formålet.
mvh
KJ
Takk! Så jelco funker, men noe tyngre headshell kan gi bedre lydgjengivelse, eller oppfører seg bedre?Målinger av Jelco HS-25 vs Sumiko HS-12. Jelco headshellet er ypperlig og et annet alternativ som passer godt til Denon DL-103(R) er Ortofon LH-2000. Sistnevnte veier 15.5g mot Jelcos 12g, som kan være greit med en såpass stiv pickup som Denonen. Jeg eier forøvrig fem LH-2000 selv og er svært godt fornøyd. Yamamoto HS-1A veier på sin side 10g og kan bli litt lettere enn optimalt.
Jeg kan i og for seg ikke så mye om fysikken og friksjon, men min legmannsforståels (og erfaring) er at dragkraften mellom tuppen nålespissen og ei blank plateside uten rille, ikke er representativ for dragkraften mellom rilleveggene (med modulasjon) og den samme nåla i det same oppsettet i normal drift. Det blir ulike anleggsflater, kontakttrykk og deformasjon av vinylen. Formen, kontaktarealet og poleringen av selve tuppen på nålespissen har antagelig ingen «positiv» sammenheng med formen, kontaktarealet og poleringen av anleggsflatene på pickupen, og selve tuppen på nålespissen skal i normal drift helst ikke komme i kontakt med bunnen av rillene på vinylen (nåla er ikke en meisel). Koniske og elliptiske nåler har stort sett en del mindre anleggsflate mot rilleveggene enn mer avanserte og skarpe nåleslipinger, mens avanserte nåleslipinger kan ha mye «skarpere» nålespiss enn det koniske og eliptiske nåler har, denne er fra Jico (mht tuppen er det ikke så stor forskjell i frontprofil men legg merke til forskjellen i sideprofil) :Jeg tror den er det.
Skating oppstår pga friksjon mellom plata og stiften som påvirker stiften i tangentiell retning fra plata, og ikke sideveis krefter fra rillene på stiften, så da bør dette være en representativ fremgangsmåte.
Men en testplate er muligens bedre.
Selv gjør jeg det bare på øyemål. Ser nøye på nålefanen om armen vil innover eller utover når stiften treffer plata.
Friksjonskraften er uavhengig av arealet til kontaktflaten, og påvirkes kun av det gitte friksjonstallet og den vertikale kraftkomponenten mellom stiften og plata. Det er derfor det funker å sette anti skating etter VTF.o.t
Jeg kan i og for seg ikke så mye om fysikken og friksjon, men min legmannsforståels (og erfaring) er at dragkraften mellom tuppen nålespissen og ei blank plateside uten rille, ikke er representativ for dragkraften mellom rilleveggene (med modulasjon) og den samme nåla i det same oppsettet i normal drift. Det blir ulike anleggsflater, kontakttrykk og deformasjon av vinylen. Formen, kontaktarealet og poleringen av selve tuppen på nålespissen har antagelig ingen «positiv» sammenheng med formen, kontaktarealet og poleringen av anleggsflatene på pickupen, og selve tuppen på nålespissen skal i normal drift helst ikke komme i kontakt med bunnen av rillene på vinylen (nåla er ikke en meisel). Koniske og elliptiske nåler har stort sett en del mindre anleggsflate mot rilleveggene enn mer avanserte og skarpe nåleslipinger, mens avanserte nåleslipinger kan ha mye «skarpere» nålespiss enn det koniske og eliptiske nåler har, denne er fra Jico (mht tuppen er det ikke så stor forskjell i frontprofil men legg merke til forskjellen i sideprofil) :
Vis vedlegget 671976
F.eks. Ortofon hekter hensikten med antiscatingen på sporingsevnene til PU :
jf. pkt. 2.6 i FAQ en https://www.ortofon.com/support/support-hifi/faq-installation/
jf. også spor 9-14 på testplata https://www.ortofon.com/test-record-p-707
Jeg mener det er bedre å følge bruksanvisningen for tonearmen enn å bruke ei blank plateside uten riller. Dvs stille inn etter VTF (som er den viktigste variabelen gitt armens geometri), ev med en kompensasjon for nålesliping, eller som du gjør å ta det på øyemål.
mvh
KJ
Jeg hadde lenge en 750E selv og den taklet alt jeg hev på den uten problemer. 103R prøvde jeg aldri (på Jelco), men det ville forbause meg veldig om ikke også den skulle fungere helt fint. I alle fall har jeg sett mange si seg godt fornøyd med akkurat den kombinasjonen.Takk! Så jelco funker, men noe tyngre headshell kan gi bedre lydgjengivelse, eller oppfører seg bedre?
Takk for tips om denne lanseringen fra Denon.Når alt dette er sagt er jeg fortsatt litt nysgjerrig på hva en low output MC PU kan varte opp med, men jeg prøver å unngå de aller dyreste MC-ene. Ser hos Hifiklubben at Denon kommer med en utgave av sin MC, Denon DL-A110 inkl. headshell, i forbindelse med sitt 110(!)-års jubeleum. Vet ikke hva folket tror? I følge reklamen til Klubben passer den aller best på tyngre armer, og arma til 1200G er vel ikke spesiell tung?
Vis vedlegget 671044
Overheng-justering, pluss azimuth, og i tre forskjellige vekter. Glirmrende. Ser Platekompaniet selger på nett. Takk for tips!Tror nok jeg heller hadde plukket opp en DL-103 og et AT-LH13H headshell, som har også har en lignende overheng-justering. Vips, 2500,- spart.
Det er et godt poeng.Min erfaring er at innjustering med blanke plater kan gi ganske så feilaktige resultater. Med en skarp nål blir trykket i kontaktpunktet alt for høyt, og nåla virker som en plog i vinylen. Det er bare å sjekke ripene som oppstår i den blanke vinylen under prosessen. Rillemodulasjonen i en vanlig plate kan skape litt friksjon og mekanisk motstand, men motstanden blir gjerne mye høyere når nåla får funksjon som plog i blank vinyl. Min erfaring baserer seg på Ortofons testplate med en blank side og musikk på den andre. Mulig at andre blanke plater har hardere overflate og gir bedre resultater.
Hm, interessert dette. Det ligger nå en veldig god test av Nagaoka mp 500 på stereonet.co.uk. Men Ortofon Cadenza Black er vel ca dobbelt så dyr, så det er en logikk i at den er enda bedre.Har forresten nettopp satt opp en ortofon cadenza black på min 1200 g, og , ja det ble betraktelig mer av alt , i forhold til Nagaoka mp 500. Men riiaen må selvsagt kunne takle en pickup i høyere prisklasse. Nagaoka mp 500 er dog en fremragende mm pickup.
Jeg tenkte nok mest på plug&play -muligheten til DL-A110, men du kan ha rett i at merprisen er litt høy her. Svenske Hifi&Musikk har bebudet test av DL-A110 i neste nummer, så jeg får kanskje se hva de skriver. Har jeg flaks bruker de 1200G når de tester.Tror nok jeg heller hadde plukket opp en DL-103 og et AT-LH13H headshell, som har også har en lignende overheng-justering. Vips, 2500,- spart.
I mine ører er cadenza black så pass mye bedre at når det skal spares på cadenzaen, og nagaokoaen må overta blir det kortvarig. God lyd er vanedannende!Hm, interessert dette. Det ligger nå en veldig god test av Nagaoka mp 500 på stereonet.co.uk. Men Ortofon Cadenza Black er vel ca dobbelt så dyr, så det er en logikk i at den er enda bedre.
Ok, takk for innspill. Jeg har stadig noe å tenke på når det gjelder valg av PU.I mine ører er cadenza black så pass mye bedre at når det skal spares på cadenzaen, og nagaokoaen må overta blir det kortvarig. God lyd er vanedannende!