Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Du burde bade mindre og spise kald mat oftere.:)
    Ja, har mer å si enn om jeg kjører elbil i alle fall... eller ta på en ekstra genser og senke innetemperaturen et par-tre grader. I et normalt hjem står oppvarming og varmtvann for et sted mellom 60-75% av forbruket av elektrisk energi. En elbil vil typisk stå for 5-10% av totalen avhengig av hvor mye man kjører og hvor stort forbruket i huset er. Bor man i leilighet ser det selvsagt annerledes ut.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.766
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Vel, det han sier er jo bare at hvis vi bruker mer av strømmen vi produserer blir det mindre å eksportere, og andre må produsere denne strømmen på en annen måte. Å dra inn at det er andre måter vi kan spare inn dette på er irrelevant. Som du sier kan vi jo lett spare inn dette ved å dusje litt sjeldnere eller å skru ned innetemperaturen en grad eller to, men det betyr jo ikke at det han sier er galt. Gitt at ingen ting annet endres vil det at vi eksporterer mindre ren elektrisitet føre til at noen andre må produsere den (på en eller annen måte).
    Om dette forbruket har noe praktisk betydning pr. i dag er en helt annen sak.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, det han sier er jo bare at hvis vi bruker mer av strømmen vi produserer blir det mindre å eksportere, og andre må produsere denne strømmen på en annen måte. Å dra inn at det er andre måter vi kan spare inn dette på er irrelevant. Som du sier kan vi jo lett spare inn dette ved å dusje litt sjeldnere eller å skru ned innetemperaturen en grad eller to, men det betyr jo ikke at det han sier er galt. Gitt at ingen ting annet endres vil det at vi eksporterer mindre ren elektrisitet føre til at noen andre må produsere den (på en eller annen måte).
    Om dette forbruket har noe praktisk betydning pr. i dag er en helt annen sak.
    Men hvordan kan du regne andres forbruk inn i min elbil? At vi eksporterer overskuddskraft i perioder med fulle magasiner istedenfor å bare la det flyte over er et gode, ikke et problem
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Vi importerer vel like mye strøm også! Da er det vel et problem?
    Dessuten, hva med å regne hele livsløpet til en el-bil, fra ting blir laget, til alt må destueres. Jeg har en følelse av at den miljøbeviste ville fått litt sjokk over hvor lite miljøvennlig el-biler (per dags dato) er da...

    http://www.tu.no/kraft/2010/10/28/norsk-strom-er-ikke-ren-halvparten-er-kull--og-atomkraft
    http://www.strombytte.no/node/128
    http://www.fjernvarme.no/index.php?pageID=29&openLevel=4&cid=2624
    http://www.aftenposten.no/okonomi/Mer-avhengig-av-europeisk-kraft-7259511.html
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.766
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Som sagt - om det er et reelt problem i dag er en annen sak. Jeg regner forøvrig ikke andres forbruk inn i din elbil. Jeg bare sier at hvis Norges befolkning bruker 1% mer strøm enn i dag, vil det blir 1% mindre å eksportere til andre land (og 1% mer å importere i perioder vi importerer strøm) som så må hente strømmen på andre måter, f.eks. produsere den selv eller importere den fra et annet sted. Da kan det jo godt være at den strømmen er produsert i et gass- eller kullkraftverk, men det vet vi ikke.
    Du kan selvfølgelig redusere ditt forbruk på andre måter slik at ditt totale forbruk ikke øker, og den mengden strøm vi eksporterer ikke synker, men det er et annet argument.

    Det er mye vi kan gjøre for å redusere strømforbruket - jeg flyttet nettopp til et nytt hus. Det er større enn det jeg flyttet fra, og vi holder høyere temperatur i det nye huset enn i det gamle. Vi dusjer og bader mer enn vi gjorde i det gamle, men likevel er strømforbruket i det nye huset under halvparten av det vi brukte i det gamle. Så jeg kan kjøre 3 eller 4 elbiler og totalt sett fremdeles komme i pluss i forhold til der jeg bodde før. Siden jeg ikke har en el-bil så har jeg jo egentlig sponset deg, weld77 og Asbjørn og sikkert noen til. Er jeg ikke snill ;)
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi importerer vel like mye strøm også! Da er det vel et problem?
    Dessuten, hva med å regne hele livsløpet til en el-bil, fra ting blir laget, til alt må destueres. Jeg har en følelse av at den miljøbeviste ville fått litt sjokk over hvor lite miljøvennlig el-biler (per dags dato) er da...

    Norsk strøm er ikke ren: Halvparten er kull- og atomkraft
    Norge importerer kullkraft, gasskraft og atomkraft. Er det MILJØVENNLIG? | Strømbytte.no
    Norge igjen avhengig av kraftimport
    Mer avhengig av europeisk kraft - Aftenposten
    Hvorfor er det det? vi har jo totalt sett kraftoverskudd i Norge med noe få unntak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.865
    Antall liker
    42.216
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir nokså komplisert å regne inn en "alternativkost" med at noen andre velger å bruke kullkraft fordi jeg bruker vannkraft, og så hevde at det ville vært mer miljøvennlig om jeg hadde brukt oljefyr i stedet for varmepumpe for å la noen andre bruke den miljøvennlige vannkraften. Selv har jeg kraftabonnement med opprinnelsesgaranti, så jeg kan hevde med stor sikkerhet at den strømmen jeg bruker til både hus og bil kommer fra vannkraft og vindkraft. Det blir altfor innviklet for mitt hode å skulle regne inn hvordan dette påvirker tyske og italienske konsumenters beslutninger. Alt det er innkalkulert i kraftprisen, og det holder for meg.

    Dessuten er det fortsatt et ganske stort kraftoverskudd av fornybar energi i Norden. Det er bare handelen med kraftsertifikater som tilsier at "halvparten" er kull- og atomkraft. Rent fysisk er det knapt et elektron på det norske strømnettet som kommer fra et kullfyrt kraftverk.

    Artiklene det ble lenket til beskriver vel tall for 2013.
    Her kan man derimot studere kraftbalansen time for time gjennom året: Import og eksport - Drift og marked - Statnett
    Akkurat nå eksporterer alle norske regioner kraft: Nordisk kraftflyt - Drift og marked - Statnett

    Vi koster på oss et bilde av balansen mellom produksjon og forbruk på det nordiske nettet for siste 12 måneder:

    kraftbalanse.jpg

    Det er også gjort (mange) studier på livsløpsutslippene fra elektriske biler vs fossilbiler. Her er et par forholdsvis ferske:

    EVs do produce more emissions in the manufacturing phase, but in most cases the emissions savings from driving the EV more than makes up this difference. Taking the two vehicles' entire lifecycles into account, making and using an EV in the United States produces less global warming emissions than a conventional gasoline-powered car.
    http://www.ucsusa.org/publications/ask/2014/lifecycle-emissions.html

    According to a new lifecycle analysis by a team at Carnegie Mellon University, a battery electric vehicle (BEV) powered with natural gas-based electricity achieves around an average 40% lifecycle greenhouse gas (GHG) emissions reduction when compared to a conventional gasoline vehicle.
    http://www.greencarcongress.com/lifecycle_analysis/
    http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.est.5b00815

    Our results show that net abatement benefits from EVs depend primarily on two key factors: 1) the marginal source of electricity generation, which depends on the composition of the electricity grid; and 2) the effect of ambient temperatures have on the efficiency of charging and discharging batteries. In areas with warm temperatures and a relatively clean electricity grid, like California and Florida, EVs provide substantial GHG abatement gains relative to a comparable ICE. But in regions with cold temperatures and dirty marginal electricity generation technology, EVs will provide little GHG abatement gains, and can even cause emissions to increase. Other factors also contribute to the emissions balance of EVs, such as battery life (which shortens in hot temperatures) and differences in the manufacturing footprint of EVs vs ICEs. However, these effects are smaller and relatively similar across regions.
    https://ei.haas.berkeley.edu/research/papers/WP263.pdf
     
    Sist redigert:

    PerCK

    Medlem
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    21
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    This is relevant to my interrests :) Har ikke fått autopilot oppdateringa på min S85D ennå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.865
    Antall liker
    42.216
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det der er noe for seg selv. Man kan gi en del mild korreksjon på rattet før autopiloten gir opp. Jeg vet ikke om min har lært så mye ennå, eller om det er jeg som har blitt vant til den, men det fungerer helt utmerket.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.645
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette betyr vel i klartekst at om ikke så lenge overtar datamaskinene hele verden. De lærer av menneskenes bruk, bearbeider og forbedrer. Dette implementeres i nye maskiner som reproduserer seg selv, og vips har maskinene overtatt hegemoniet.

    Ingen ukjent tanke, og kanskje greit for jorden. Trolig vil maskinene være intelligente nok til å ta vare på jorda i motsetning til oss mennesker.

    Med Tesla går det nok til helvete i en slik verden. Det finnes garantert bedre måter å sikre transport på enn ved at det sitter en person i hver sin elbil. Men kanskje Tesla kan havne på museum ved siden av Bestemor Ducks bil. Også den gikk jo på strøm - sikkert produsert på gården på bærekraftig økologisk måte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.865
    Antall liker
    42.216
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok et stykke til at to Teslaer som møtes på veien parrer seg med hverandre og skaper en drøss små-Teslaer. Det steget med selvreproduserende maskiner er et ganske stort et. Omtrent hvor mye ekstra vekt må en maskin (f eks en bil) drasse rundt på for å kunne være selvreproduserende? Hint: En bilfabrikk veier ganske mye. Hvorfor skulle noen bygge inn den funksjonaliteten i noen slags maskin?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Da oppgir Tesla faktisk effekt på de amerikanske sidene. Ikke så langt unna estimatene og de har bløffet big time.

    P85d har 463 hester, 85d har 417. Begrenset av batteriet.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.645
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er nok et stykke til at to Teslaer som møtes på veien parrer seg med hverandre og skaper en drøss små-Teslaer. Det steget med selvreproduserende maskiner er et ganske stort et. Omtrent hvor mye ekstra vekt må en maskin (f eks en bil) drasse rundt på for å kunne være selvreproduserende? Hint: En bilfabrikk veier ganske mye. Hvorfor skulle noen bygge inn den funksjonaliteten i noen slags maskin?

    Du har jo to Teslaer så vidt jeg forstår. Som en sunn sosial tanke synes jeg absolutt at du skal forsøke å parre dem, og rundelig spre de små Tesla-barna blant vanlige dødelige.


    Nå finnes det jo atskillig datakraft utenfor Tesla-karosseriene også. Den dagen biologiske maskiner blir en realitet, rykker nok muligheten for selvreproduksjon atskillig nærmere. Parring eller kloning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.865
    Antall liker
    42.216
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da oppgir Tesla faktisk effekt på de amerikanske sidene. Ikke så langt unna estimatene og de har bløffet big time.

    P85d har 463 hester, 85d har 417. Begrenset av batteriet.
    Ja, det stiller jo prisforskjellen mellom P85D og 85D i et nokså grelt lys. Jeg sendte selv inn en henvendelse til Tesla om dette i sommer, med et par påminnelser utover høsten, men det ser ut som om "rette vedkommende" har et problem med utgående mail. Jeg avventer fortsatt et svar derfra før jeg eventuelt begynner å gjengi de synspunktene her. Men jeg har ikke vært helt blid i den kommunikasjonen.

    På den andre siden: Jeg har fortsatt to Model S, og her i høst fikk jeg en idé om å sette det nyeste settet vinterdekk på den bakhjulsdrevne. Det var fort gjort, men det viste seg at dekktrykksensorene i de to bilene er forskjellige, og jeg fikk feilmeldinger i begge biler. "It seemed like a good idea at the time." Da jeg kontaktet Tesla om dette tilbød de seg faktisk å fikse det på garantien, men det syntes jeg var litt i meste laget når det var jeg selv som hadde skapt problemet. Så jeg kjøpte i stedet et ekstra sett dekktrykksensorer og får det lokale dekkverkstedet til å bytte dem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.865
    Antall liker
    42.216
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De tallene der ser mer sannsynlige ut, ja. Jeg trodde Ludicrous ville havne såvidt over 600, og at "vanlig" P85D ville ligget enda litt lavere, men OK.

    Det har tydeligvis blitt tatt en eller annen beslutning i California om hvordan dette skal håndteres, så Rette Vedkommende tar forhåpentlig kontakt med eierne etterhvert.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    2.010
    Det er nok et stykke til at to Teslaer som møtes på veien parrer seg med hverandre og skaper en drøss små-Teslaer. Det steget med selvreproduserende maskiner er et ganske stort et. Omtrent hvor mye ekstra vekt må en maskin (f eks en bil) drasse rundt på for å kunne være selvreproduserende? Hint: En bilfabrikk veier ganske mye. Hvorfor skulle noen bygge inn den funksjonaliteten i noen slags maskin?
    Pøsj... Gravemaskinene har jo gjort dette lenge...: https://m.facebook.com/story.php?st...nstructionMachines.CM/videos/378329899004493/
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.511
    Antall liker
    14.125
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Syntes det flytta seg fælt fra rødt til grønt i Oslo sentrum sen kvelds da Roald ga flatt jern i sin p85d, men det står over her; 0-100 3 sec. ....eeh, det stemmer vel ikke. Har kjørt og sitti på i mye raskere biler enn dette.
    Bevares, en besnærende opplevelse med lydløs rakett, ...helt uvirkelig, og gøy;)
    B
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Syntes det flytta seg fælt fra rødt til grønt i Oslo sentrum sen kvelds da Roald ga flatt jern i sin p85d, men det står over her; 0-100 3 sec. ....eeh, det stemmer vel ikke. Har kjørt og sitti på i mye raskere biler enn dette.
    Bevares, en besnærende opplevelse med lydløs rakett, ...helt uvirkelig, og gøy;)
    B
    0 - 100 på 3,0 sekunder er ren løgn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    P85d har 0-100 på ca 3.7 sek. Motortrend måler først når bilen har kjørt 1 fot (ca 30cm). Høres udramatisk ut, men utgjør 0.3-0.4 sek forskjell. De og Tesla oppgir et sted mellom 5 og 10 km/t til 100. Ikke 0-100. Dog kun for toppmodellen for å få de til å høres ekstra kvikke ut relativt til de andre. Merk også at forskjellen på 85D nå og 85D da den kom har gått ned med 1 sek (uten rollout). Dvs at den har blitt ca 3 ganger bedre enn hva ludicrous utgjør uten at noen har betalt en krone ekstra for det. Om man tar oppgraderingen på p85d blir tiden visstnok 0.2 sek bedre siden 85kWh-batteriet ikke kan levere like mye guffe som 90kWh-pakken kan.

    Ludicrious er fortsatt dårligere enn hva p85d ble solgt som i utgangspunktet. Der den skal være på aks, langt unna på effekt.

    60mph er 96.5 km/t ikke 100 km/t. Forskjellen utgjør rundt 0.1 sek. Så Tesla akselererer fort, og fortere enn det meste av sportsbiler, men ikke så fort som Tesla påstår. Da p85d kom skrøt Elon Musk av at den var like rask fra 0-60mph som McLaren f1. Men tiden til f1 er uten rollout mens Teslas tid er med.

    Dette har selvsagt Elon og Tesla sentralt visst hele tiden. Tesla Norge tror jeg ikke har visst det. De pitcher fortsatt 700 hester for p85d selv om det har vært kjent i månedsvis at den ikke er i nærheten. I presentasjonen da bilen kom sa Elon "Half again as much power" som P85 uten firehjulstrekk hadde, mens den relle forskjellen er noen få prosent. Over ca 50 km/t er det ingen forskjell siden det da er motoreffekt og ikke friksjon som er begrensningen. p85d aksellererer raskere enn p85 kun fordi førstnevnte har firehjulstrekk og følgelig et større friksjonsbudsjett å ta av for å få bilen opp i fart. Motoreffekten er mer eller mindre identisk siden batteripakken og sikringer er identiske.

    De har bløffet bevisst. Helt meningsløst siden bilen er en fryd å kjøre. Men de hadde nok litt for lyst på blesten og de ekstra pengene de lurte de første kjøperene for.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    2.010
    Hm.. Motortrend også med rollout?
    Det så jeg ikke. Luringene..
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.560
    Antall liker
    3.514
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    0 (eller rullende et eller annet..) - 100 spurten er svært viktig for denne Tesla bossen & hans disipler. Må være helv*** hver gang man blir bil nr. 2 mens man venter på grønt. Jeg sier som min kompis med Porsche turbo og 600 + hestekrefter å rutte med; det artige er 100 - 250. Selv om det vanskelig i dette landet (og svært ulovlig). Men det finnes jo baner... :)

    Men som melk og brødbil er jo elbilen utmerket vil jeg tro....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.865
    Antall liker
    42.216
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De har bløffet bevisst. Helt meningsløst siden bilen er en fryd å kjøre. Men de hadde nok litt for lyst på blesten og de ekstra pengene de lurte de første kjøperene for.
    Jeg tipper det var Elon selv som skjøt litt fra hofta her og gikk ut med de høyeste tallene før marketing og juridisk hadde fått tenkt ferdig. Deretter har det vært litt varierende forklaringer, inkludert Straubels nokså pinlige bloggposting tidlig i høst. Det er ikke noe som helst vanskelig eller uklart med hvordan effekten i en elektrisk bil skal defineres og måles, men det kan være litt komplisert å padle seg tilbake til land etter at sjefen har plumpet uti.

    Det vil nok komme en eller annen løsning på dette etter hvert. Tesla ønsker formodentlig ikke å havne i rettssak med sine egne kunder, så de vil bli nødt til å komme med et eller annet fornuftig. De nye effektangivelsene på hjemmesidene er jo en klar innrømmelse av at de første tallene var feil/misvisende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    For min del er det penga. Ludi er jeg ikke interessert i med mindre jeg også får 90kwh-pakken (som aldri kommer til å skje).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Hm.. Motortrend også med rollout?
    Det så jeg ikke. Luringene..
    Husk på at opptil ca 50 så er det friksjon som begrenser, så der er ikke p90d noe raskere. Over det er det effekten og den er ikke så mye høyere ned Ludi enn uten.

    Når farten øker så øker marktrykket og man kan plante mer guffe i asfalten. I teorien kan en formel 1 klare 0-100 på ca 1 sek men den bruker 1.6 eller noe slikt, det er for lite friksjon tilgjengelig i lav fart for å benyttet alle kreftene. Tesla er visstnok også begrenset ved lave hastigheter siden den bare ville spinne om all guffen ble gjort tilgjengelig. Skal ikke være veldig vått på veien før antispinn jobber aktivt med bånn gass.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.865
    Antall liker
    42.216
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en mer interessant problemstilling enn at bilene plutselig skal bli selvreplikerende. Jeg tror nok eneste akseptable logikk i en bil vil være at den gjør sitt ytterste for å begrense skadene i en uunngåelig ulykke så mye som mulig, og at den prioriterer fører og passasjerer i bilen hvis det ser ut til å være en slik avveining som i de hypotetiske scenariene. Veldig få ville kjøpt en bil som har en "kill driver"-funksjon innebygget. Hva om den utløses ved en feil?

    Jeg opplever heller ikke scenariene fra artikkelen som spesielt realistiske. Dilemmaet forsvinner jo med litt lengre sensorrekkevidde, litt raskere algoritmer og litt lavere hastighet, slik at de tenkte bilene kan stoppe kontrollert uten at noen ulykke inntreffer. Jeg regner med at produsentene vil fokusere på den siden av problemstillingen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Da har Forbrukerrådet vært i møte med Tesla. Tesla kom ikke med noe konkret løsningsforslag, men de skulle komme tilbake med et skriftlig tilsvar innen 1. Desember.

    De må vel uansett spørre noen voksne på hovedkontoret i USA om lov før de gjør noesomhelst. Jeg blir overrasket om Tesla slipper unna med dette uten å tilby en kompensjasjon eller tilbakekjøp (noe Tesla faktisk kan tjene på siden prisen har steget såpass mye i mellomtiden). Påstått aksellerasjon kan de komme ganske nærme ved å gi Ludicrous-oppgraderingen, men den påståtte effekten er det fint lite som tyder på er mulig å få til med eksisterende batteripakker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn