Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Da har Forbrukerrådet vært i møte med Tesla. Tesla kom ikke med noe konkret løsningsforslag, men de skulle komme tilbake med et skriftlig tilsvar innen 1. Desember.

    De må vel uansett spørre noen voksne på hovedkontoret i USA om lov før de gjør noesomhelst. Jeg blir overrasket om Tesla slipper unna med dette uten å tilby en kompensjasjon eller tilbakekjøp (noe Tesla faktisk kan tjene på siden prisen har steget såpass mye i mellomtiden). Påstått aksellerasjon kan de komme ganske nærme ved å gi Ludicrous-oppgraderingen, men den påståtte effekten er det fint lite som tyder på er mulig å få til med eksisterende batteripakker.
    Det minste de bør tilby er at bilen prises som en 85D og ikke P85D siden den er mye nærmere de spesifikasjonene de reklamerte med. Og at mellomlegget blir refundert.

    Gjenkjøp blir nok en dårlig løsning som få vil godta, siden det sannsynligvis vil innebære et fratrekk i pris for bruk. Jeg finner ikke en eneste P85D på finn til mindre enn hva jeg gav for min ny, og den var ganske bra spesifisert.

    Et tredje alternativ kan være noen år med fri service, og så bytte av sikringer og batteri om noen år når de faktisk kan levere de spesifikasjonene de reklamerte med. Da vil man få ulempen med at bilen er som den er noen år, med en oppside av fri service og et nytt batteri når det gamle likevel har begynt å miste kapasitet. Bare en ren ludi nå vil jo ikke gi den ytelsen de reklamerte med.

    Et fjerde alternativ kan være å tilby et fritt bytte til en X P90D.

    ..

    Et eller annet bør de i alle fall tilby. Tesla er jo enda i startgropen og er de lure kan de snu dette til en positiv opplevelse for kundene. Det kan komme godt med som merkevarebygging om de ser for seg et massivt volum av salget på model III. De trenger jo ikke åpne så mange aviser heller for å se den negative effekten av bilmerker som blir forbundet med juks og lureri.

    ..

    Det blir interessant å se hva de bestemmer seg for.

    De har jo til nå satset mye på at fornøyde kunder skal være salgsfremmende, og at dette er mer verdt enn tradisjonell markedsføring. Men denne strategien fordrer jo at kjøperne av deres premiumversjoner ikke blir misfornøyde eller føler seg lurt.

    ..

    For min del er bilen like god som da jeg kjøpte den, og ytelsen holder egentlig til mitt bruk. Men jeg har jo også liten forståelse for lureri, villedende markedsføring og tekniske beskrivelser som ikke er riktige. Så gleden av å eie og kjøre bilen vil ikke bli mindre uansett hva som skjer, bilen er et teknisk vidunder og den blir bedre for hver eneste oppdatering. Men mitt forhold til Tesla som selskap vil nok bli litt farget av hvordan de takler denne problemstillingen.

    Hadde denne saken aldri dukket opp ville jeg vært like lykkelig uvitende om at ytelsen var mindre enn lovet. Jeg har egentlig ingen erfaring fra før med hvordan en bil med 700 HK skal oppføre seg, så jeg ble nok litt lurt av bare 450 eller hva det nå er de har landet på. Fiaten hadde bare 180, og forskjellen var stor nok.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Vi importerer vel like mye strøm også! Da er det vel et problem?
    Dessuten, hva med å regne hele livsløpet til en el-bil, fra ting blir laget, til alt må destueres. Jeg har en følelse av at den miljøbeviste ville fått litt sjokk over hvor lite miljøvennlig el-biler (per dags dato) er da...

    Norsk strøm er ikke ren: Halvparten er kull- og atomkraft
    Norge importerer kullkraft, gasskraft og atomkraft. Er det MILJØVENNLIG? | Strømbytte.no
    Norge igjen avhengig av kraftimport
    Mer avhengig av europeisk kraft - Aftenposten
    Hvorfor er det det? vi har jo totalt sett kraftoverskudd i Norge med noe få unntak.
    Du leste ikke linkene nei...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    + og -, eksport og import er tydeligvis vanskeligere å forstå enn hvordan man legger inn linker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Jeg husker også aksellerasjonen som råere helt i børjan, men jeg har aldri målt den. Om den de facto har blitt langsommere eller om det er jeg selv som har vendt meg til den aner jeg ikke. Fra 0-50 ca er det så vidt jeg har forstått uansett friksjon som er den begrensende faktor, så jeg synest kanskje det er litt merkelig om det skal ha skjedd noe der. Om de har redusert max strømtrekk så slår ikke det inn før en del senere. Effekten er ikke på maks før ved et sted rundt 50km/t. For øvrig et poeng som det ser ut som en del ikke heeelt har fått med seg i diskusjonen om manglende/overdrivelse av effekten. Det er dreiemomentet som gir den kraftige aksellerasjonen, ikke antall hestekrefter. Med større strømtrekk (som Ludicrous-modellen har) så tar det lengre tid før aksellereasjonen avtar, dvs at den er kjappere over 50-60 km/t før den også begynner å miste dreiemoment ett eller annet sted.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Ellers så er det en del okking og oiing over at de - utrolig nok - har klart å føkke opp varmeapperatet i siste versjon av programvaren. Jeg tenderer til å være enig - nå har det ikke vært veldig kaldt i Oslo-området i det siste, men etter å ha kjørt hjem fra sentrum her om dagen merket jeg at jeg var ganske kald på bena - og det er akkurat manglende varme i fotbrønnen som trekkes frem som det største ankepunktet. Det er smått imponerende om en eller annen ingeniør i California har tenkt at han skulle være litt lur for så å ikke klare å levere en funksjonalitet som de aller, aller fleste bilprodusenter har klart de siste 20 årene - nemling å holde kupeen noenlunde jevnt varm.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En ting som plager med litt er ryggekameraet når det regner, og spesielt når det er litt mørkt også. Linsen/dekselet ser ut til å tiltrekke seg vann og fører til at hele bildet ser ut som et abstrakt vannmaleri.

    Noen som har byttet ut dette eller påført noe vannavstøtende belegg eller noe?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.378
    Antall liker
    1.974
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat dette er nok et problem uansett merke og modell. Linsen må ha en lett puss med jevne mellomrom.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.401
    Antall liker
    18.793
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    En ting som plager med litt er ryggekameraet når det regner, og spesielt når det er litt mørkt også. Linsen/dekselet ser ut til å tiltrekke seg vann og fører til at hele bildet ser ut som et abstrakt vannmaleri.

    Noen som har byttet ut dette eller påført noe vannavstøtende belegg eller noe?
    Jeg har akkurat det samme problemet på min BMW, så dette gjelder nok ikke bare Tesla.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.767
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    På en Golf ligger ryggekameraet bak VW merket på bakluken. Når bilen settes i revers, vippes VW-merket opp slik at kameraet får fri sikt. Ganske grei løsning (så lenge motoren som vipper VW-merket opp fungerer).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.869
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker også aksellerasjonen som råere helt i børjan, men jeg har aldri målt den. Om den de facto har blitt langsommere eller om det er jeg selv som har vendt meg til den aner jeg ikke. Fra 0-50 ca er det så vidt jeg har forstått uansett friksjon som er den begrensende faktor, så jeg synest kanskje det er litt merkelig om det skal ha skjedd noe der. Om de har redusert max strømtrekk så slår ikke det inn før en del senere. Effekten er ikke på maks før ved et sted rundt 50km/t. For øvrig et poeng som det ser ut som en del ikke heeelt har fått med seg i diskusjonen om manglende/overdrivelse av effekten. Det er dreiemomentet som gir den kraftige aksellerasjonen, ikke antall hestekrefter. Med større strømtrekk (som Ludicrous-modellen har) så tar det lengre tid før aksellereasjonen avtar, dvs at den er kjappere over 50-60 km/t før den også begynner å miste dreiemoment ett eller annet sted.
    Yes. Effekten er produktet av dreiemoment og turtall, så å opprettholde konstant dreiemoment litt høyere oppover i hastighet og turtall betyr det samme som å øke effekten. Det er mulig at momentkurven har blitt litt rundere i siste software-oppdatering, men den fløtter fortsatt på seg.

    Derimot forsvant hillholder-funksjonen på P85 (huh?) samtidig med at den ble forbedret på P85D. Det forstår jeg ikke helt, så jeg regner med at den funksjonen er tilbake i neste versjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.869
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt perifert til trådens tema, men siden enkelte troglodytter fortsatt harper på det utslitte argumentet om at "elbiler går egentlig på kull": https://www.sierraclub.org/sites/www.sierraclub.org/files/BeyondCoal-Paris15_Factsheet.pdf

    USA har nå laveste CO2-utslipp siden 1995, til tross for høykonjunktur og økonomisk vekst. Over 200 kullkraftverk er nedlagt de siste 5 årene, og resten er i ferd med å gå konk. De utkonkurreres av naturgass og fornybar energi. USA ligger an til å nå klimamålene for 2030 minst fem år før tiden. Og prisene på solar og batterier faller fortsatt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du ser i Europa fra 2010 til nå så ser det ikke like bra ut.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.869
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, kanskje det er bedre å fase ut kullfyringen enn å prate i det uendelige om "månelandinger" og bruke masse skattepenger på utredninger. Den amerikanske kullindustrien er nå "circling the drain". Industritalsmenn sier at selv om lovforslagene som fortsatt debatteres i kongressen blir stoppet, så er det likevel kroken på døra. Så hva gjør vi med åljå?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har sparepengene mine i olja, ikke det at jeg har så mye sparepenger (holder vel akkurat til en brukt Leaf) og har god tro på økt etterspørsel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.869
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ På vei gjennom Oslo-trafikken hver morgen lever bilen i en konstant tilstand av mild panikk. Den funksjonen der utløses rett som det er. Man kjenner at bilen napper litt i rattet og vil lengre unna ting den oppfatter som en trussel. Hittil har det bare vært falske alarmer, så den er nok litt for sensitiv for mulig påkjørsel skrått bakfra.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    ^ På vei gjennom Oslo-trafikken hver morgen lever bilen i en konstant tilstand av mild panikk. Den funksjonen der utløses rett som det er. Man kjenner at bilen napper litt i rattet og vil lengre unna ting den oppfatter som en trussel. Hittil har det bare vært falske alarmer, så den er nok litt for sensitiv for mulig påkjørsel skrått bakfra.
    Det høres slitsomt og lite komfortabelt ut.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.869
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke egentlig, men objekter som nærmer seg i en viss vinkel bakfra trigger altså en respons. Skjer typisk når mange felt flettes og biler beveger seg i alle retninger. Det er ikke aktuelt å kjøre på autopilot uansett i slike situasjoner, så det skjer ikke noe mer enn et lite rykk i rattet. Det gir i det minste en kvittering på at den følger med.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke egentlig, men objekter som nærmer seg i en viss vinkel bakfra trigger altså en respons. Skjer typisk når mange felt flettes og biler beveger seg i alle retninger. Det er ikke aktuelt å kjøre på autopilot uansett i slike situasjoner, så det skjer ikke noe mer enn et lite rykk i rattet. Det gir i det minste en kvittering på at den følger med.
    Systemet er i beta ennå og det må man være klar over. Det vesentlige er at systemet analyserer data og lærer og at det over tid vil forbedres. Slike aspekter ved denne biler er mye mer spennende enn ytelsesspesifikasjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.869
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det mest interessante med den studien er at elbiler har vesentlig lavere CO2-utslipp over levetiden enn fossilbiler, selv i de statene hvor el-miksen inneholder store deler kullkraft. Etterhvert som kullet erstattes av naturgass, solar og vindkraft vil fordelen bare øke. Hvis man ekstrapolerer til europeisk og skandinavisk kraftmiks blir fordelen enda mye større. Det er game over for "long tailpipe"-argumentet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har tro på at en Bmw i3 som er laget av gjenvunnet komposittmaterialer og sendt til Norge og kjørt i Norge er mer miljøvenlig. En Tesla bygget i stål og sendt med båt hit? Neppe..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har tro på at en Bmw i3 som er laget av gjenvunnet komposittmaterialer og sendt til Norge og kjørt i Norge er mer miljøvenlig. En Tesla bygget i stål og sendt med båt hit? Neppe..
    Stål? Det er ikke en dampveivals vi snakker om men en moderne bil.

    Det greie med slike vitenskapelig dokumentasjon forøvrig, er at de trumfer det hva folk måtte tro eller "ha tro på".

    "The scientific group based its modeling on the Nissan Leaf and Tesla Model S -- the two bestselling electric cars in the U.S. Each has a different greenhouse gas emissions profile because of their batteries.The bigger the battery, the more pollution results from its production. That’s why the smaller Nissan -- which also has less than half the range of a Tesla -- offsets its excess manufacturing emissions in about 4,900 miles, or six months of driving. The Tesla offset comes within 19,000 miles, or 16 months of operation."

    Det vil selvsagt også alltid være forskjeller på biler innen samme kategori, også elbiler. Det kan godt hende at en i3 kommer bedre ut enn en Model S, men det er ikke sikkert forskjellen er så stor som man skulle tro ved første øyekast. det kan jo f.eks. godt hende at gjennomsnitts levetid for en Model S blir ekstremt mye lengre enn for en i3, tipper i alle fall dobbel levetid. En annen ting er hvilket nivå av etterbruk og gjenbruk vi kan se frem til for komponenter i disse bilene.

    Det mest interessante i undersøkelsen forøvrig er at selv under de dårligste forhold er de milevis bedre enn forbrenningsbiler, og den forskjellen vil bare øke etterhvert som energiproduksjon og lagring også endres til det bedre.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    2.010
    Jeg har tro på at en Bmw i3 som er laget av gjenvunnet komposittmaterialer og sendt til Norge og kjørt i Norge er mer miljøvenlig. En Tesla bygget i stål og sendt med båt hit? Neppe..
    Den er bygget i sin helhet i aluminium, med et par stålforsterkninger i taket og fremme og bak.
    Aluminium er for øvrig det enklest og mest energivennlige resirkuleringsobjektet du kan få tak i.
    Resirkulering av aluminium - Hydro i Norge
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Siden vi ikke bryr oss om global forurensing så trenger vi vel ikke bry oss om en test som er relevant kun for USA?
    "A car running on electricity -- even when powerplant emissions are considered -- produces pollution equivalent to a theoretical conventional car with fuel economy of 87 miles per gallon, according to the study, released Thursday by the Union of Concerned Scientists."

    Blir vel 0.3 liter på mila ca.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har tro på at en Bmw i3 som er laget av gjenvunnet komposittmaterialer og sendt til Norge og kjørt i Norge er mer miljøvenlig. En Tesla bygget i stål og sendt med båt hit? Neppe..
    Stål? Det er ikke en dampveivals vi snakker om men en moderne bil.

    Det greie med slike vitenskapelig dokumentasjon forøvrig, er at de trumfer det hva folk måtte tro eller "ha tro på".

    "The scientific group based its modeling on the Nissan Leaf and Tesla Model S -- the two bestselling electric cars in the U.S. Each has a different greenhouse gas emissions profile because of their batteries.The bigger the battery, the more pollution results from its production. That’s why the smaller Nissan -- which also has less than half the range of a Tesla -- offsets its excess manufacturing emissions in about 4,900 miles, or six months of driving. The Tesla offset comes within 19,000 miles, or 16 months of operation."

    Det vil selvsagt også alltid være forskjeller på biler innen samme kategori, også elbiler. Det kan godt hende at en i3 kommer bedre ut enn en Model S, men det er ikke sikkert forskjellen er så stor som man skulle tro ved første øyekast. det kan jo f.eks. godt hende at gjennomsnitts levetid for en Model S blir ekstremt mye lengre enn for en i3, tipper i alle fall dobbel levetid. En annen ting er hvilket nivå av etterbruk og gjenbruk vi kan se frem til for komponenter i disse bilene.

    Det mest interessante i undersøkelsen forøvrig er at selv under de dårligste forhold er de milevis bedre enn forbrenningsbiler, og den forskjellen vil bare øke etterhvert som energiproduksjon og lagring også endres til det bedre.
    Hva du tipper om levetiden til Tesla vs Bmw i3 er igrunn lite relevant.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har tro på at en Bmw i3 som er laget av gjenvunnet komposittmaterialer og sendt til Norge og kjørt i Norge er mer miljøvenlig. En Tesla bygget i stål og sendt med båt hit? Neppe..
    Den er bygget i sin helhet i aluminium, med et par stålforsterkninger i taket og fremme og bak.
    Aluminium er for øvrig det enklest og mest energivennlige resirkuleringsobjektet du kan få tak i.
    Resirkulering av aluminium - Hydro i Norge
    Er den laget av ny aluminium eller resirkulert aluminium?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Jeg har tro på at en Bmw i3 som er laget av gjenvunnet komposittmaterialer og sendt til Norge og kjørt i Norge er mer miljøvenlig. En Tesla bygget i stål og sendt med båt hit? Neppe..
    Den er bygget i sin helhet i aluminium, med et par stålforsterkninger i taket og fremme og bak.
    Aluminium er for øvrig det enklest og mest energivennlige resirkuleringsobjektet du kan få tak i.
    Resirkulering av aluminium - Hydro i Norge
    Er den laget av ny aluminium eller resirkulert aluminium?
    Aluminium blir i stor grad resirkulert fordi det koster enormt mye mindre å resirkulere enn å lage "nytt". Den rimeligste antagelsen er at den - som alt annet - er laget på verdens miks av ny og resirkulert siden det neppe skilles på det i markedet for aluminium. Rundt 75% av aluminiumet som noensinne er produsert er fortsatt i bruk.

    På generelt grunnlag er komplett livsyklusanalyser for hvasomhelst en ganske komplisert øvelse siden man må gjøre en rekke antagelser om hva som skjer og hvordan det funker og svaret man får vil i stor grad avhenge av disse antagelsene. Om man ser på elbiler så er det eksempelvis ganske vesentlig om man tror batteripakken blir skrotet, resirkulert så langt det er mulig eller om den finner nytt liv som batteri et annet sted hvor det ikke gjøre noe at kapasiteten er redusert til 50-60-70% av den opprinnelige eller at evnen til å levere mye strøm innenfor et kort tidsrom ikke er så viktig. Eksempelvis som batteri i en solcelleinstallasjon ett eller annet sted.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hva du tipper om levetiden til Tesla vs Bmw i3 er igrunn lite relevant.
    At det er stor forskjell på levetiden til premiumbiler og dinky dukkevogner uansett fremdrift er ikke noen statshemmelighet. Hvor stort utslaget blir på akkurat disse to er vanskelig å si men man kan få en indikasjon om man sammenligner en MB300 med en Nissan Micra. Statistikk over bilers levetid er lett tilgjengelige, og når saken handler om totale energikostnader i en bils levetid så vil jo driftsdelen av regnestykket gjøre til at bilde som kjører langt før de blir skrotet kommer bedre ut av det forholdet enn biler som ikke er bygget for å vare like lenge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.869
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Resirkulering av aluminium krever bare ca 5 % så mye energi som å produsere nytt. Alle produsenter av aluminiumsprofiler etc vil forsøke å bruke resirkulert hvor overhodet mulig. Rundt en aluminiumssmelter vil man alltid finne et antall binger med aluminiumsskrot i ulike legeringer og fraksjoner. Fabrikker som produserer aluminiumsprofiler har gjerne sine egne små smelteverk for å kunne smelte ned riktig miks av skrot og justere med legeringsmetaller ved behov. Man bruker bare nytt metall hvis det ikke er mulig å få tak i tilstrekkelige mengder resirkulert, eller hvis produktet har helt spesielle krav til mekaniske egenskaper (f eks enkelte profiler i deformasjonssonene i en bil).
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Hva du tipper om levetiden til Tesla vs Bmw i3 er igrunn lite relevant.
    At det er stor forskjell på levetiden til premiumbiler og dinky dukkevogner uansett fremdrift er ikke noen statshemmelighet. Hvor stort utslaget blir på akkurat disse to er vanskelig å si men man kan få en indikasjon om man sammenligner en MB300 med en Nissan Micra. Statistikk over bilers levetid er lett tilgjengelige, og når saken handler om totale energikostnader i en bils levetid så vil jo driftsdelen av regnestykket gjøre til at bilde som kjører langt før de blir skrotet kommer bedre ut av det forholdet enn biler som ikke er bygget for å vare like lenge.
    En i3 er vel ca like premium som en Model S, bare i småbilsegmentet. 300 000 er ikke akkurat billig for en bil som kun rommer håndbagasje. En I-Miev eller i10 koster under halvparten av BMW.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har tro på at en Bmw i3 som er laget av gjenvunnet komposittmaterialer og sendt til Norge og kjørt i Norge er mer miljøvenlig. En Tesla bygget i stål og sendt med båt hit? Neppe..
    Stål? Det er ikke en dampveivals vi snakker om men en moderne bil.

    Det greie med slike vitenskapelig dokumentasjon forøvrig, er at de trumfer det hva folk måtte tro eller "ha tro på".

    "The scientific group based its modeling on the Nissan Leaf and Tesla Model S -- the two bestselling electric cars in the U.S. Each has a different greenhouse gas emissions profile because of their batteries.The bigger the battery, the more pollution results from its production. That’s why the smaller Nissan -- which also has less than half the range of a Tesla -- offsets its excess manufacturing emissions in about 4,900 miles, or six months of driving. The Tesla offset comes within 19,000 miles, or 16 months of operation."

    Det vil selvsagt også alltid være forskjeller på biler innen samme kategori, også elbiler. Det kan godt hende at en i3 kommer bedre ut enn en Model S, men det er ikke sikkert forskjellen er så stor som man skulle tro ved første øyekast. det kan jo f.eks. godt hende at gjennomsnitts levetid for en Model S blir ekstremt mye lengre enn for en i3, tipper i alle fall dobbel levetid. En annen ting er hvilket nivå av etterbruk og gjenbruk vi kan se frem til for komponenter i disse bilene.

    Det mest interessante i undersøkelsen forøvrig er at selv under de dårligste forhold er de milevis bedre enn forbrenningsbiler, og den forskjellen vil bare øke etterhvert som energiproduksjon og lagring også endres til det bedre.
    Vel, står ikke disse like mye på verksted og skifter driveunit som de er på veien. Slik sett lever de relativt kort mellom hver gang de må fikses ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Er neppe så verst. Den som har rullet lengst i Norge har ca 200.000 på telleren (ett batteribytte på garanti). Det tilsvarer vel ca 10-15 års vanlig bruk. Jeg har 13k kun og null feil.

    Men det kan se ut som de fortsatt har en issue med drive unit, ja. Regner med det finnes en løsning innen 4.5 år som er når garantien går ut.

    Tviler uansett på at jeg eier bilen mår garantitiden er over. Drivlinjen har vel 8 års og ubegrenset km garanti.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hva du tipper om levetiden til Tesla vs Bmw i3 er igrunn lite relevant.
    At det er stor forskjell på levetiden til premiumbiler og dinky dukkevogner uansett fremdrift er ikke noen statshemmelighet. Hvor stort utslaget blir på akkurat disse to er vanskelig å si men man kan få en indikasjon om man sammenligner en MB300 med en Nissan Micra. Statistikk over bilers levetid er lett tilgjengelige, og når saken handler om totale energikostnader i en bils levetid så vil jo driftsdelen av regnestykket gjøre til at bilde som kjører langt før de blir skrotet kommer bedre ut av det forholdet enn biler som ikke er bygget for å vare like lenge.
    Hva er det som tyder på at Tesla er en premiumbil? Driftssikkerheten? Prisen? Antall feil og gjennomsnitlig tid brukt på verkstedet? Lakktykkelsen?
    Hva holder seg egentlig best av komposittmaterialer og aluminium?

    Hvor finner du relevansen i sammenligningen mellom Mercedes og Nissan?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Her er forresten et par bilder av en Bmw i3 jeg hadde inne. Denne hadde kjørt av veien, sklidd ned en skråning og truffet et tre.

    image.jpg

    Her er resultatet etter lakkrens

    image.jpg

    Dette kom på ca 2500,- for eieren og ikke på 200000,- for forsikringsselskapet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn