Jepp. Jeg blir stadig overrasket over hvor lite folk flest tenker over hvilken formidabel produktivitetsvekst det har vært på mange område de siste årene og tiårene. Den klassiske arbeideren blir mer og mer marginalisert. Rett nok trenger man et par mann for å kjøre en lastebil og en gravemaskin, men man skal ha særdeles mange anleggsarbeidere bevæpnet med spade og trillebår for å matche produktiviteten til to mann + en gravemaskin og en lastebil. Uansett hvor lite man betaler i lønn er det vanskelig å matche leiekostnaden for en heisekran + fører + strøm når et lass av byggevarer skal løftes opp til hver av de 10 etasjene i en boligblokk.
Så lenge man har designet en produksjonslinje med et minimum av manuelt arbeid finnes det
ingen gode grunner for å legge den til Kina eller omegn, men svært mange gode grunner for å legge den et annet sted. Det er også, som artikkelen er inne på, grunnen til at "resourcing" har blitt et begrep - produksjon flyttes tilbake til høykostland, eller man lar være å flytte den til lavkostland.
Om vi holder oss til bilproduksjon så er en svært stor del av kostnadene rene råvarekostnader. Om man tar utprisen fra fabrikk på en vanlig bil med vekt på rundt 1.5 tonn så ser man ganske greit at materialene involvert faktisk utgjør en del, og siden de skal prosesseres til deler med svært høy presisjon så er selvsagt kostanden for deler langt over den rene råvarekostnaden. I tilegg skal man finansiere R&D (VW er faktisk det selskapet i verden som bruker mest penger på forskning og utvikling), administrasjon, bygninger, produksjonslinjer osv osv osv. Når man ser hva man faktisk kan kjøpe en bil for før avgifter så skal det ikke mye til å skjønne at produksjonen er særdeles effektiv.
For eksempler på det motsatte er det bare å se på HiFi. At en eller annen fyr sitter hjemme i garasjen og mekker for hånd i USA, Tyskland, Frankrike eller hvorsomhelst gir sikkert en fin historie. Men fremfor alt garanterer det at sluttproduktet blir svindyrt og multiplikatoren i forhold til deler brukt blir veldig, veldig høy. Derfor kan en kabel koste mange ganger mer enn en flatskjerm selv om det siste er ca en million ganger mer teknologisk avansert og delekostnaden langt høyere.