Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    ^ jeg har samme ladestrategi. Liten vits at bilen er ferdigladet om kvelden eller midt på natten. Lader for øvrig kun til ca 60% til daglig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.249
    Antall liker
    10.837
    Man skal være ganske merkeentusiast for å se noe revolusjonerende i det designet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man skal være ganske merkeentusiast for å se noe revolusjonerende i det designet.
    Kanskje mer enn det. Jeg er merkeentusiast men jeg liker ikke i det hele tatt dette forslaget til en herregårdsvogn.

    Det ødelegger bilen.

    Duger ikke en gang til en likbil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Det er altfor lang ventetid på servicesenterene og snart kommer Model X som sikkert har sin dose barnesykdommer. Det sagt så er det så vidt jeg skjønner et "visst" sprik mellom stillinger Tesla lyser ut og stillinger de har tenkt til å / faktisk får besatt. Det er jo en ganske annen idrett enn å skru på en "vanlig" bil så det er ikke så lett å få tak i folk som kan det, alternativt tar det lang tid å lære de opp.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    1.396
    The first person to hack the iPhone build a self-driving car. In his garage. George Hotz is taking on Google and Tesla by himself.

    Sitting cross-legged on a dirty, formerly cream-colored couch in his garage, Hotz philosophizes about AI and the advancement of humanity. “Slavery did not end because everyone became moral,” he says. “The reason slavery ended is because we had an industrial revolution that made man’s muscles obsolete. For the last 150 years, the economy has been based on man’s mind. Capitalism, it turns out, works better when people are chasing a carrot rather than being hit with a stick. We’re on the brink of another industrial revolution now. The entire Internet at the moment has about 10 brains’ worth of computing power, but that won’t always be the case.

    “The truth is that work as we know it in its modern form has not been around that long, and I kind of want to use AI to abolish it. I want to take everyone’s jobs. Most people would be happy with that, especially the ones who don’t like their jobs. Let’s free them of mental tedium and push that to machines. In the next 10 years, you’ll see a big segment of the human labor force fall away. In 25 years, AI will be able to do almost everything a human can do.


    Noe sier meg at vi kommer til å høre mer om Hotz.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er altfor lang ventetid på servicesenterene og snart kommer Model X som sikkert har sin dose barnesykdommer. Det sagt så er det så vidt jeg skjønner et "visst" sprik mellom stillinger Tesla lyser ut og stillinger de har tenkt til å / faktisk får besatt. Det er jo en ganske annen idrett enn å skru på en "vanlig" bil så det er ikke så lett å få tak i folk som kan det, alternativt tar det lang tid å lære de opp.
    En helt annen idrett å skru på en bil med 20 beveglige deler ja enn å skru på en "vanlig" bil ja..
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.460
    Antall liker
    2.686
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Var på prøvekjøring i fjor høst, og i går kom de til byen her med 4x4 (90D). Tok en runde på en time, i år som i fjor, dedriten vinterføre.. dvs hardpakka kramsny og plussgrader.. sleipt føre kan det kalles. I fjor var dette ikke spesielt morro.. da også piggfritt på demobilen, men i går var det andre boller. Blåste opp bakken til boligen som en rakett. Dette kunne jeg godt gjort hver dag :)

    IMG_0276.jpg
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.665
    Antall liker
    7.411
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En helt annen idrett å skru på en bil med 20 beveglige deler ja enn å skru på en "vanlig" bil ja..
    Det er bokstavelig talt en veldig annen idrett å skru elbil enn en vanlig bil. Det involverer høye spenninger og høye strømmer, i tillegg til temmelig gufne kjemikalier - hvis de behandles feil.

    En skal være veldig nøye på prosedyrene for å håndtere elbilelektronikk på en sikker måte. Likeledes må en handtere batteriene på sikkert vis, for å unngå personskader, materiellskader og brann.

    Et 85kWh Li-ion-batteri innheholder nok energi til å gjøre forferdelig mye skade, om en idiot får fikle rundt...

    Johan-Kr
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Any powerful and compact battery meets the definition of a bomb.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.952
    Antall liker
    1.320
    Hvor vanlig er det egentlig å skru på motor og drivlinje på en moderne bil? Hvis man kikker innom ett bilverksted, består stort sett arbeidet i å bytte understellsdeler, bremser og andre slitedeler og kanskje bytte en sensor i ny og ne. Motorarbeidet blir skjeldent mer avansert enn oljeskift, luftfilter etc, og dette finnes jo ikke på Tesla.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.424
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er altfor lang ventetid på servicesenterene og snart kommer Model X som sikkert har sin dose barnesykdommer. Det sagt så er det så vidt jeg skjønner et "visst" sprik mellom stillinger Tesla lyser ut og stillinger de har tenkt til å / faktisk får besatt. Det er jo en ganske annen idrett enn å skru på en "vanlig" bil så det er ikke så lett å få tak i folk som kan det, alternativt tar det lang tid å lære de opp.
    En helt annen idrett å skru på en bil med 20 beveglige deler ja enn å skru på en "vanlig" bil ja..
    Jepp, men det er nok å ta tak i selv om man holder seg unna høyspent'n. Kan nevne: sikkerhetsbelter som ikke er festet forsvarlig. plateskjøter med 10 mm avvik eller mer og som skal være slik, bølger i dørplater i underkant og som skal være slik, antiripe plate i speil som ramler ut, dørhandtak som ikke kommer ut, lekkasje i takluke, ujevn lakk med steinsprut på en spiller ny bil og så videre og så videre.

    Ikke rart de trenger 60 nye mekanikere for å holde tritt med service behovet. Veldig glade det aldri ble en Tesla på meg gitt, og blir det nok aldri heller da kvaliteten er begredelig...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.319
    Antall liker
    904
    Hadde med to amerikanerne en gang i en høyt automatisert fabrikk; overhørte dem si til hverandre "this is so much better than the handmade crap we get made back home" Arbeidskraft er billig i USA; sammen med dårlige kvalitetsrutiner får man store produksjonsforskjeller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Da får Tesla Spotify-app med mulighet for pålogging med eget premium-abonnement. Det passer meg sånn ca 8353 ganger bedre enn den løsningen som er der i dag for streaming av musikk. Kommer i neste programvareoppdatering. Da kan man lage seg spillelister på dataen hjemme og så er det tut & kjør i bilen (da forutsatt at det faktisk virker...)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    17.100
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Smurfeland
    Er det ikke lithium-ion batteri som brukes i Tesla? Ikke noe å spøke med hvis det først begynner å brenne.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Slukkemetode er vann. Svært mye vann. Har man ikke nok vann er det like greit å la være. Vil alltid også være en avveiing mellom å slukke brannen og beskytte omgivelsene.

    Spent på hva årsaken er. Mest sannsynlige er nok varmgang i ladekontakten eller noe slikt.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Visstnok ikke avklart om brannen opppstod i den midlertidige ladestasjonen eller i bilen.
     
    T

    TT.

    Gjest
    Slukkemetode er vann. Svært mye vann. Har man ikke nok vann er det like greit å la være. Vil alltid også være en avveiing mellom å slukke brannen og beskytte omgivelsene.

    Spent på hva årsaken er. Mest sannsynlige er nok varmgang i ladekontakten eller noe slikt.
    Slukkemetoden er absolutt ikke vann, men skum! Vann og Lithium er ikke en god kombinasjon.

    Fra Wikipedia: Litium er et sølvgrått alkalimetall som er mykt nok til å kunne skjæres i med kniv. Det er også kjent for å være det letteste av alle metaller med en densitet på 0,535 g/cm3 (535kg/m3). I fuktig luft dannes raskt et svart overflatesjikt av litiumhydroksid (LiOH og LiOH·H2O), litium nitrid (Li3N) og litiumkarbonat (Li2CO3). I vann reagerer litium kraftig, men ikke like kraftig som de andre alkalimetallene. Det vil antennes og brenne i oksygen hvis det kommer i kontakt med vann eller vanndamp. Litium har en tetthet som er omtrent halvparten av vanns, og det flyter også i parafin. Litiums tenntemperatur er 179 °C, og det brenner med en rød flamme. Ved temperaturer under 400 μK blir litium superledende.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    17.100
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Smurfeland
    Slukkemetode er vann. Svært mye vann. Har man ikke nok vann er det like greit å la være. Vil alltid også være en avveiing mellom å slukke brannen og beskytte omgivelsene.

    Spent på hva årsaken er. Mest sannsynlige er nok varmgang i ladekontakten eller noe slikt.
    Slukkemetoden er absolutt ikke vann, men skum! Vann og Lithium er ikke en god kombinasjon.

    Fra Wikipedia: Litium er et sølvgrått alkalimetall som er mykt nok til å kunne skjæres i med kniv. Det er også kjent for å være det letteste av alle metaller med en densitet på 0,535 g/cm3 (535kg/m3). I fuktig luft dannes raskt et svart overflatesjikt av litiumhydroksid (LiOH og LiOH·H2O), litium nitrid (Li3N) og litiumkarbonat (Li2CO3). I vann reagerer litium kraftig, men ikke like kraftig som de andre alkalimetallene. Det vil antennes og brenne i oksygen hvis det kommer i kontakt med vann eller vanndamp. Litium har en tetthet som er omtrent halvparten av vanns, og det flyter også i parafin. Litiums tenntemperatur er 179 °C, og det brenner med en rød flamme. Ved temperaturer under 400 μK blir litium superledende.
    Det kommer litt an på, man må skille mellom lithium-ion og lithium-metal batterier. Sistnevnte skal bare slukkes med skum, men førstnevnte inneholder så lite lithium at man anbefaler å slukke med vann.

    A Li-ion fire can be handled like any other combustible fire and for best result use a foam extinguisher, CO2, ABC dry chemical, powdered graphite, copper powder or soda (sodium carbonate).

    If the fire occurs in an airplane, the FAA instructs flight attendants to use water or pop soda. Water-based products are most readily available and are appropriate since Li-ion contains very little lithium metal that reacts with water. Water also cools the adjacent area and prevents the fire from spreading. Research laboratories and factories also use water to extinguish Li-ion battery fires.

    Safety Concerns with Li-ion Batteries – Battery University
     
    T

    TT.

    Gjest
    Uansett ble det sagt av fagpersoner på NRK P1 sine nyheter i ettermiddag, at det var komplisert å slukke en brann i en elbil da disse inneholdt mye Lithium og skum var det eneste saligjørende i så måte!
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.319
    Antall liker
    904
    Argumentet til brannvesenet var vel fare for elektrisk støt fra batteripakke (og ev ladestasjon) ved bruk av vann?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Tesla sier vann, men hva vet vel de?

    Uansett har brannvesen rimelig nok lite erfaring med elbiler. Og det har også liten hensikt å prøve å redde noe som uansett er gone. Mer sentralt å beskytte omgivelsene.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.551
    Antall liker
    14.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Uansett ble det sagt av fagpersoner på NRK P1 sine nyheter i ettermiddag, at det var komplisert å slukke en brann i en elbil da disse inneholdt mye Lithium og skum var det eneste saligjørende i så måte!
    Ombord på flyg, om en brand uppstår i Lithium-batterier (laptops, pdc, mobiler etc) är proceduren att släcka med Halon eller vatten och därefter hålla temperaturen i batteriet nede med vatten för att undgå thermal runaway i fler battericeller. Så vatten är det som gäller ombord flyg.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Fædrelandsvennen om slukkingen. For the record: jeg aner ikke hvem som har rett og ikke vet jeg hva flour gass er :)
    fvn tesla brann.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn