De færreste kjører 400 000 på 5 år også. Selv over 18 år skal man kjøre mye for å få den kilometerstanden.
Blar man litt i annonser for Audi A7, BMW F60 og tilsvarende ser man at 131k er bare 1 år eller 2 med reparasjoner og da har man brukt betydelig med penger på service også.
Aner ikke hva drosjesjåfører typisk legger bak seg, men 80k km i året over fem år kan det da ikke være mange privatbilister som kjører?
Det får vi inderlig håpe. Om vi antar en snittfart på 60km/t (som nok er høyt - spesielt for en elbil som må lades). Så tilsier det at vedkommende er underveis i bil i litt over 3 timer og 30 minutter / dag 365 dager i året. Om snittet er 80 (relativt urealistisk så er det 2 timer og 45 minutter pr dag året rundt). Det er nok en del yrker utover å være transportarbeider som medfører svært mye kjøring - typisk en del jobber innen salg og service. Listen over folk som kjører så mye på privaten tror jeg er ekstremt kort. Jeg vet forresten om en som lå på 60k / år, men det var en kombinasjon av noe jobb og lange privatturer.
Man må nesten også anta at noen som kjører så mye bil ikke er spesielt keen på å kjør i helger og fereir så det daglige snittet er nok enda høyere.
Men helt umulig er det forsåvidt ikke - om man dagpendler Oslo - Lillehammer 230 dager i året så blir det 80k bare på jobbpendlingen. Den turen er mulig å gjøre med høy snittfart og uten ladestopp underveis.
Edit: Jeg spurte forresten en drosjesjåfør i Oslo Taxi en gang, han sa han kjørte rundt 20-25 mil om dagen. Bilen går selvsagt mer da den har flere sjåfører.