Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.722
    Antall liker
    6.409
    Sted
    Holmestrand
    Makseffekt på motoren har fint lite å si ifb maks kjørelengde - der har kjørestilen alt å si. Forskjellen i pris (og størrelse) på en elmotor på 400Hk kontra en på 200Hk er relativt liten.

    Kjører man lyskryssrally, så er det ikke mange milene batteriet holder, men kjører man bevisst så holder batteriet lenge.

    Johan-Kr
    Sjekket pris på vanlige 3-fasemotorer:
    Effekt Pris Lengde Vekt
    150 kW 6000 € 1310 1100
    300 kW 8000 € 1500 1850

    Tesla bruker ikke en slik motor, og har sikkert litt triks opp i ermet, men litt forskjell er det nå.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det vil jo sånt sett være litt rekkevidde å hente på redusert vekt, uten at jeg skal si at jeg har dyp innsikt i temaet.

    Med softwarejustering kan man sikkert strupe motoren til et gitt antall hester (selv om en lett fot antakeligvis har større effekt for rekkevidde, som flere har poengtert).
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Top Gear viste vel hvor radig det går unna på batteriene ved "sportslig kjøring." Ikke for det - det gikk temmelig radig unna på bensinen og, når de kjørte Ford GT. Tanken varte ikke mange runder, så sånn sett er ikke elbilen egentlig værre enn bensinbil. Aberet er at det tar lengre tid å "tanke"...

    Johan-Kr
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Ingen som vet hvor mye varmeapparatet reduserer kjørelengden?
    Antar det blir litt feil å få innstallert Wabasto her:).

    Nåvel, jeg prøver så godt jeg kan å ikke ende opp som en gammel gretten gubbe. Så jeg sitter på gjerdet å følger med på utviklingen, med en god posjon skeptisk. El-biler har vært prøvd før, første gang faktisk for 100 år siden, med vekslende hell. Om det lykkes denne gangen skal jeg ikke vedde på. Leser man liten utenom det politisk korrekte, så får man et litt mere nyansert syn på saken. F.eks. hadde Autofil (bladet) en omtale av en fyr under overskriften "Mr. 12 Volt" som visstnok har jobbet med batteriteknologi hele livet. Han mener elbiler er et like stort blindspor i dag som for 100 år siden. Fremtiden får vise om han tar feil.
     

    thorleif.d

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Ingen som vet hvor mye varmeapparatet reduserer kjørelengden?
    Kanskje litt vagt svar, men ikke så forferdelig mye, men litt mer enn sommerkjøring med AC. Batteriet varmes også litt for optimal virkning. På den annen side er det også individuelt kontrollerbare oppvarmede bakseter.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Har vel nevnt det før - Hva med å kjøpe Tesla med tilhengerfeste, og kjøre rundt med en 70-talls dieselgenerator på slep (uten katalysator, avgiftsfri diesel)?
    Hvis man vil være miljøvennlig kjøper man bruktbil..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.244
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, min kom i slutten av august. P85 med 19" felger. Registreringsnummeret er litt morsomt, men jeg har ikke funnet menyen for katapultsete og utfellbare mitraljøser ennå.

    IMG_0136.jpg

    Fenomenal bil. Alt annet føles som damplokomotiver etter å ha kjørt det romskipet noen dager. Går ganske bra. I dag tidlig hadde jeg sluppet av junior ved gymnaset, svingte tilbake ut på veien og trykket litt på høyre pedal. Akselerasjonen var såpass at gulvmatten på passasjersiden rullet seg pent opp omtrent som asfaltstripene i Flåklypa Grand Prix, hvis noen husker den. Øyeblikkelig respons uansett hastighet. Kan ligge i 110 på motorveien, se en luke i venstre fil, punche inn pedalen, og vips smetter man inn i 140+. Ikke noe tøys med nedgiring, riktig turtall, turbotrykk og alt det andre man har lært seg for å kunne time en forbikjøring. Veldig enkelt: Pek. Trykk. Ferdig.

    Men det er litt dekkstøy når man kommer over 100, så det er egentlig mye mer attraktivt å dorge avgårde i 90-100 mens man hører på musikk. Lydstudiopakken fortjener navnet, og uten bakgrunnsstøyen fra en forbrenningsmotor kan man fint ha litt kvalitetstid med musikksamlingen på vei til jobb. Jeg har ladet en 32 GB minnepinne med AAC-filer, og det låter helt utmerket, takk.

    Det er også veldig enkelt å krypekjøre den i lave hastigheter. Motoren trekker like godt ned til stillestående og går helt jevnt nesten helt ned. Det er bare i hastigheter på en brøkdel av en km/t at man såvidt kan kjenne at det er en trefase-motor som driver tingen. Dessverre har den ikke adaptiv cruisekontroll med avstandsmåling til forankjørende (kommer nok snart). Hvis den hadde hatt det ville køkjøring vært trivielt enkelt: Sett cruisekontrollen på 50, sikt på nærmeste bil, og nyt musikken. Nå må man passe avstanden selv, men den lineære responsen gjør det likevel enklere enn på noen annen bil jeg har kjørt. Som et perfekt automatgir som ikke behøver å gire, omtrent.

    Økonomien i caset er latterlig god. Min kostet jo en del penger, 670' med vinterdekk, serviceavtale og alt. Det er omtrent som en Volvo V70 med litt utstyr, eller en V60 med litt motor. Jeg har omtrent 42 km til jobb. Det går med omtrent 8 kWh for å kjøre en vei. Hver kWh koster i underkant av en krone med alle avgifter, så det blir 7-8 kroner for jobbreisen. Hjem igjen kjører jeg gratis, ettersom det er en stikkontakt i parkeringshuset. Til sammenligning koster togbilletten 90 kr en vei, og med fossilbil blir det fort en 50-60 kr i drivstoff pluss bompengene. Fordelen av billig drivstoff og fritak for bompenger over forventet levetid for bilen blir fort en 200' eller så, sånn at den reelle kostnaden er omtrent som en nokså standard Passat eller Mondeo. Men det man får i stedet er en Panamera-killer med 416 hk og et teknologinivå og utstyrsnivå som ikke har reelle konkurrenter på undersiden av 2 mill. At jeg dessuten sparer et sted mellom 15 og 30 min hver vei til og fra jobb er en fin bonus, men vanskelig å sette en verdi på.

    Den er også fritatt for moms, vredens, ikke bare registreringsavgifter. Det er ikke engang moms på tilbehør som leveres sammen med bilen, som vinterdekkene. Derfor er den billigere i Norge enn noe annet sted i Europa. Tesla har en felles pris for Europa, som så belastes med lokale avgifter i hvert land. Vanligvis er det ihvertfall moms, men ikke i Norge. For en gangs skyld en bil som er billigere i Norge enn i Sverige.

    Så langt ser bruktbilprisen ganske bra ut. Det ligger et par stykker på Finn til ca 100' over butikkpris. Alle andre biler går ned i pris i det man starter den for første gang og kjører ut av porten hos forhandleren, men slik har det ikke vært med disse.

    Teslaen koster like mye å forsikre som den gamle VW Caravellen jeg har, ca 9500 i året med 75% bonus. Men da fulgte det med streng beskjed fra forsikringsselskapet om at ingen under 24 år får lov til å ta i rattet på den bilen. Det var et absolutt krav, ikke et rabattvilkår. Greit for meg, for jeg vil ha den for meg selv. :)

    Vet ikke så mye om vinteregenskaper og rekkevidde i kulde ennå, men jeg regner med en 25 % reduksjon eller deromkring. Ingen dramatikk, altså. Jeg kjørte en Model S på vinterføre tidlig i år og kan forsikre om at det er mye moro for en enkel gutt fra landet. Over to tonn bil med 416 hk på bakhjulene og øyeblikkelig gassrespons kan logre litt, men ikke mer enn at stabilitetskontrollen holder det hele noenlunde på linje. Det som gjør størst forskjell for rekkevidde er kjørestil og hastighet, ikke været. Her er en rekkeviddekalkulator å leke med, hvis noen vil vite hvordan utetemperatur, AC, varmeapparat etc påvirker rekkevidden: Your Questions Answered | Tesla Motors

    Langkjøring er ikke noe problem, egentlig. Ved normal lading til 80 % har den en realistisk rekkevidde på ca 350 km, og med fullading for maks rekkevidde kanskje 450 km. Tesla har satt ut superladere langs hovedveiene mellom de største byene, og det vil bli mange fler etterhvert. På vei til Trondheim står de på Lillehammer og Dombås. Da er det uansett på tide med en kaffekopp og en tissepause, og på den halvtimen lader bilen nye 150-200 km rekkevidde. Det holder med én ladestopp på den turen. Har ikke kjørt Oslo-Trondheim med den ennå selv, men har ingen motforestillinger mot å ta den turen når som helst. Det økonomiske konseptet med superladerne er også ganske lettfattelig: Free. Forever. Altså gratis drivstoff for langturer så lenge du eier bilen. Selvfølgelig tar man Tesla'n hvis man skal på langtur med bil.

    Det mer relevante rekkeviddespørsmålet er aksjonsradius i daglig bruk, altså hvor mye man rekker å lade fra man kommer hjem og parkerer bilen på kvelden til man skal ut igjen neste morgen. Hvis man har en helt alminnelig 16 A utestikk vil bilen lade med en rate på 230 V x 16 A = 3680 W. Hvis det går 12 timer fra man er ferdig med bussingen av barneaktiviteter til man skal på jobb, blir det 12x230x16 = 44,16 kWh. Så langt er gjennomsnittsforbruket hos meg omtrent 0,19 kWh/km, så jeg kan kjøre 44,16 / 0,19 = 232 km hver dag og fortsatt finne en fulltanket bil neste morgen. Det er ganske langt. Jeg har faktisk satt ned laderaten til 10 A i stedet for 16 A, ettersom det er nok i massevis med mitt kjøremønster.

    Men tilhenger kan den ikke trekke, med eller uten dieselaggregat på.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye som appellerer med denne bilen ifht økonomi og ytelser... Dessverre faller den ikke i smak visuelt for min del... Ser ut som en Mazda 6 sett på siden foran... En Mondeo bak og Citroen når en ser på taket... Men spennende bil og skal bli artig å se hvordan konseptet fungere i minus 30 , evt om 10 år... Amerikanske biler er det mye bra å si om, men holdbare over tid, vel det er mer usikkert..
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med rå bil!
    Uten tvil mitt første valg om jeg hadde hatt 600-700k til å handle bil familie bil får!
    Det blir spennende å se om de klarer å lage en 1000km elbil snart! Da vil jeg tørre å påstå at dem blir dominerende i luksus saloon klassen, noe dem egentlig er allerede? : P Dem har vel solgt fler model S enn 7 serie, S klasse & A8 tilsammen om jeg ikke tar helt feil
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.244
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samme designer som Mazda 6, så den likheten er langt fra tilfeldig. Henrik Fisker (ex Aston Martin) gjorde første utkast, men Franz von Holzhausen gjorde mesteparten av designjobben. Det virker som en viktig del av briefen var at bilen ikke skulle skremme hestene utseendemessig.

    Joda, Model S solgte bedre enn Mercedes S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie i USA i første kvartal, men det er litt mer spektakulært at den solgte bedre enn VW Golf i Norge forrige uke. Hhv 6,1 % og 4,9 % markedsandel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    N

    nb

    Gjest
    Det som jeg tror en del ikke har tenkt over er belastningen på elanlegget i huset. For vanlig toppladning holder det jo med 16A, noe som ikke er et problem i de fleste hjem og som lett dekker daglig bruk om man lader om natten f.eks., men de som har tenkt å ha en av de saftige laderene vil muligens støte på et problem når de skal lade bilen, varme opp huset, ta en dusj og deretter lage middag på induksjonstoppen. Man bør tenke seg om både en, to og tre ganger - samt konsultere noen som har peil (dvs elektrikeren) før man baserer seg på en av de kraftige laderene i garasjen.

    Vurderer en selv faktisk. Men jeg kjører såpass lite at det er mye penger for en bil. Siden jeg kom hjem fra (bil)ferie i Norge for en måned siden har bilen min totalt gått 32 mil. Dvs at jeg måtte ha ladet omtrent en gang i måneden... På kjøreturn Oslo - Sunnmøre - Trøndelag - Oslo med litt lokaltrakfikk på de ulike stedene kjørte jeg i løpet av en drøy uke 18% av den totale distansen bilen min har gått på ett år. Og så har jeg to småbarn så er litt bekymret for plassen med barneseter i baksetet. Bagasjeplassen virker tilstrekkelig.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det som er mest fascinerende med Tesla er at det innen elbilverdenen ikke har vært noe mellomstadie. Man har gått rett fra små tullebiler til en luksuriøs muskelbil.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk bil! Skulle gjerne kjøpt en slik om lommeboka hadde villet.. Gratulerer!


    mvh
    lassemann
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer så mye med feit donig, Asbjørn :)

    45 mil rekker bra for de fleste formål man har. I de tilfellene man trenger lengre rekkevidde, så kan man jo leie en bil som går på "gamle dinosaurer" :)

    Johan-Kr
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.161
    Antall liker
    1.634
    Torget vurderinger
    1
    Fasinerende lesning Asbjørn! Kjører "desverre" så lite at økonomien ikke er like opplagt i mitt tilfelle. Kjøpte ny bil for 20mnd siden og den har nettopp rundet 12000, inkludert et par langturer. Venter nok på Model X og innen den tid kan det jo være at mye har skjedd med konkurerende modeller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.244
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skjer nok mye fremover. Hvis folk holder det de har lovet, rekker vi også såvidt å se den lille Tesla'en (kodenavn Bluestar, kanskje Model E?) før avgiftssystemet endres. Den blir på størrelse med en BMW 3-serie og sikter på en inngangspris på ca $30' i USA. Jeg tipper ca $60' for en fullutstyrt versjon, mens Model S dekker spennet $50 - 100'. Det tyder på en pris rundt 200-350' i Norge.

    Den bilen er lovet i 2016-17 og er trinn tre i Tesla-planen for å erobre verden. Fabrikken i Fremont, CA har jo tidligere produsert oppimot en halv million biler i året, og Elon vil gjerne fylle den opp med mer enn ca 20000 Model S pr år. Vi kan tippe at den bilen lanseres høsten 2016 som en 2017-modell.

    Så langt er det politisk enighet om å frede avgiftsreglene for elbiler i Norge til 2017. Det kan bli trangt i døra hos Tesla i dagene mellom lanseringsdato og fremleggelsen av statsbudsjettet for 2017 midt i oktober 2016. I mellomtiden funderer Tesla på hvor de skal bygge de neste to-tre fabrikkene etter at den i Fremont er full.

    Tesla BlueStar - Wikipedia, the free encyclopedia
    Tesla Weighs Overseas Plants for Mass-Market Electric Car
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.413
    Antall liker
    5.184
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny kjerre, Asbjørn!

    Jeg hadde en prøvetur i min brors Model S "Performance" for noen uker siden og var spesielt imponert av den sinnsyke men fascinerende udramatiske og linjære aksellerasjonen, samt at "fit & finish" og materialvalg ga et veldig tillitvekkende førsteinntrykk, spesielt med tanke på at dette er en fersk produsent, og at dette ofte er under pari på amerikanske biler.

    Designet er vel en smakssak, men jeg synes den tar seg en hel del bedre ut i virkeligheten enn på bilder, spesielt med 21" hjul. Jeg syntes heller ikke at dekkstøyen var spesielt ille, selv med de 35-profil 21" dekkene som bruttern hadde valgt.

    Spørsmål: Jeg har tenkt å lage til en USB minnepinne med musikk til broremann. Hvilke filformater er støttet? Noen lossless varianter?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.244
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla sier at anlegget i bilen "støtter MP3-, AAC- og MP4-musikkformater." Jeg har 128 kb/s AAC på min. Det låter faktisk riktig bra, men man kan jo velge en litt høyere bitrate hvis man vil.
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Har jeg lest en plass at batteripakken må byttes hvert fjerde år...eller tar jeg feil...hvis det stemmer kan man jo spekulere i hvor miljøvennlig det er...og det blir interessant og se på "fordelene" disse har med avgifter, om de blir værende når flere kjøper denne type bil...flotte er de..hadde vært morro og prøvd en...men jeg skal ha ny Suburban.. :)

    Vh

    s
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.244
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt hende at du har lest det, men det stemmer jo ikke for det. Tesla gir åtte års garanti på batteripakken. Da skal batteriet fortsatt ha minst 80 % av opprinnelig kapasitet. Hvis du greier å ødelegge batteriet i mellomtiden (uten å bruke vinkelsliper eller skjærebrenner) får du et nytt med tilsvarende gjenværende levetid. Ikke godt å si hva en batteripakke koster om åtte år, men du kan forhåndsbestille den nå for $12000 for leveranse om åtte år. Vet ikke om noen faktisk gjør det, men det sier noe om forventet pris.

    Miljøeffekten vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at bilen er ekstremt energieffektiv i daglig bruk og ikke legger ut svarte røykskyer slik som dieselbilen min, men det var heller ikke derfor jeg kjøpte den.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.244
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tusen-og-noen-kilometer senere, og tingen går fortsatt som en kule. Beste bil jeg noensinne har kjørt med god margin. Gjennomsnittlig energiforbruk er ganske nøyaktig 0,2 kWh/km. Det er samme energiforbruk som en bil som drar 0,2 liter bensin på mila. 1 kWh er 3 600 kWs eller 3 600 kJ. Det er tilfeldigvis sånn at en liter bensin eller diesel inneholder ca 36 MJ energi, altså 36 000 kJ eller 10 kWh. Da blir 0,2 kWh/km det samme som 2 kWh på mila, eller like mye energi som det er i 0,2 liter bensin (eller diesel). Det er ganske bra for en bil på 2,1 tonn på fete lavprofildekk med en blanding av motorveikjøring, bykjøring og lett underholdning i akselerasjonsfeltene.

    En annen observasjon er at jeg får litt større rekkevidde nå på høsten med 10-15 grader utetemperatur enn hva jeg hadde på sensommeren med 18-25 grader. Kanskje 5-10 km mer igjen på batteriet når jeg kommer hjem fra jobb enn de første ukene. Forklaringen er antagelig at AC'en ikke lenger slår seg på automatisk. Derimot bruker jeg varmetrådene i bakruten for å bli kvitt morgenduggen, men det ser ikke ut til å gjøre noen nevneverdig forskjell.

    Jeg har også oppdaget at man skal være litt forsiktig med å stemple inn gasspedalen på våt vei. Joda, traction control og stabilitetskontroll fungerer bra, men man rekker å kjenne at 600 Nm og 416 hk rett på bakhjulene på en to-tonns bakhjulsdreven bil gir litt logring før elektronikken får overtaket igjen. Uten stabilitetskontroll ville dette vært litt av en håndfull ved uforsiktig kjøring.

    To små irritasjonsmomenter har dukket opp:
    1. Lading på norsk IT-nett forvirrer en del av logikken i bilen, sånn at den får panikk ved normale variasjoner på strømnettet. Da kan man finne urovekkende feilmeldinger i displayet på morgenen, type "Charging cable problem" og "Car needs service", men bilen utfører en selvtest når man setter foten på bremsepedalen, og da slukker feilmeldingene igjen. Jobben med å tilpasse den til norsk (og albansk) IT-nett er ikke helt ferdig ennå, ser det ut til. Det blir nok løst i en fremtidig software-oppdatering.

    2. Bilen trenger virkelig en adaptiv cruise control med avstandsmåling til forankjørende. Nå smyger man lydløst innpå en bil som holder litt lavere hastighet, men har da valget mellom å klikke ned cruisekontrollen i litt for store steg (+/- 5 km/h pr klikk) eller å slå den av helt, tilpasse farten og sette den på ny. Altfor mye jobb. :)
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvor høy er du Asbjørn? Jeg prøvekjørte en slik denne uka, jeg er 191 og fant meg ikke til rette(frontrute/tak) men hærligland for en bil!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.244
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    186 på sokkelesten og litt lang i ryggen. Går akkurat inn i en Model S med soltak, men stikker opp en tomme bak frontruta i en Mazda MX-5. Ikke at det er noen hindring.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    I Trondheim fjerner man nå busslommer, og bygger bussholdeplasser midt i gata/veien i stede for. Ser da kanskje for meg at det blir flere stopp bak bussen også for el-biler..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig fet bil. Har mer eller mindre bestemt meg for å bytte ut BMWen min neste år med en el-bil. Tesla S blir nok trolig for dyr og mer aktuelt med en Nissan eller VW. BMW i3 er jeg skeptisk til. Bakhjulsdrift på så liten bil har jeg litt dårlig erfaring med. Spesielt å starte i glatt bakke er nesten umulig, uavhengig av antispinn funksjon. Da hjelper det bedre med sekker med sand i bagasjerommet....

    Tror det er fornuftig å kjøpe el-bil snart. Selv om, skal man tro uttalelser fra partier, det er sansynlig at e-bil fordelene bli utvidet til 2020. Med høye salgstall er det derimot stor sjanse for at i det minste 100% avgiftsfrihet vil bli endret på. Uansett handler det ikke bare om økonomi for min del. Mindre lokale utslipp er viktig. At man sparer en del er en fin bonus. Annenhåndsverdien tror jeg vil holde seg greit. Det største fallet som vi så med Nissan Leaf (fra 260k til 230k) og Miev p.g.a. konkurranse har nok skjedd. Det som hovedsakelig kan føre til større tap er lavere batteripriser og batterier med større rekkevidde.

    Uansett er nok plug-in hybrider det beste alternativet for mange når det ikke er snakk om bil nr.2. Kommende plug-in hybrider som f.eks Audi A3 Sportsback er oppgitt med et forbruk på 0,15 pr mil. Sier vi 0,2-0,25 som reelt forbruk er det veldig lavt og man har ingen bekymringer for rekkevidden. Toyota kommer forøvrig med hydrogen bil om noen få år, men vil nok ta tid før det tar av. Toyota satser ikke på el-bil overhodet. Det tror jeg de vil angre på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.244
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I Trondheim fjerner man nå busslommer, og bygger bussholdeplasser midt i gata/veien i stede for. Ser da kanskje for meg at det blir flere stopp bak bussen også for el-biler..
    Hmm, hva sier drosjekuskene om det? Blir de også stående i stim til tante Anna har løst billett og stavret seg på plass i bussen?

    Jeg oppdaget forresten en ny, interessant egenskap med Tesla'n i dag: Man får respekt. Jeg kom smygende opp bak en svart BMW 640i cabriolet med Bærums-skilter på motorveien. Den gled bare pent inn i høyre fil et godt stykke foran meg uten å mukke. Litt senere hadde jeg svingt tilbake i høyre fil, og trafikken der gikk litt saktere enn i venstre. BMWen kom bakfra i venstre fil, men tok ned farten rett bak meg og lå der i respektfull avstand i venstrefilen en stund. Etter at jeg ikke gjorde noe tegn til å sprette tilbake i venstre fil, tok den mot til seg og kjørte forbi. Litt senere kom det en varebil med logoer for et skadebegrensningsfirma i høy hastighet bakfra i venstre fil. Den la seg to meter bak BMW'n og herjet med blinklys og lyshorn. Da hadde BMWen derimot all verdens tid og vinglet litt frem og tilbake i venstre felt et minutt eller to før den allernådigst la seg inn i høyre fil igjen og slapp forbi varebilen. Den gamle Xantia'n min gikk også som et uvær, men sånn respekt fikk jeg aldri. :)

    Jeg er enig i at Toyotas satsing på hydrogenbiler antagelig er en blindvei. Hvem vil kjøpe en mobiltelefon eller laptop som må fylles med eksplosivt hydrogen fra spesielle tanker fremfor en som kan lades fra enhver stikkontakt? Men Toyota har faktisk en aldri så liten reserveløsning med el-biler også. Toyotas satsing på el-bil heter Tesla.
    The cheapest Tesla you can buy is a 2013 Toyota RAV4 EV

    Toyota kjøpte en eierandel i Tesla i forbindelse med salget av fabrikken i Fremont. I praksis ga Toyota Tesla pengene som Tesla så brukte til å kjøpe fabrikken av Toyota, men Toyota har hatt en hyggelig avkastning på den investeringen. Det sies at dealen ble til ved at Musk ga Akio Toyoda en kjøretur oppover åsene bak Berkeley i en Tesla Roadster før de stoppet på Space X og spiste iskrem fra iskremmaskinen i rakettfabrikken. Den første bilen Akio satte sitt fingeravtrykk på som CEO var den nye GT86, og det sier litt om hva slags personer dette er. Bilnerder, begge to.
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Toyota skal starte produksjonen av hydrogen brenselcellebiler fra 2015 beregnet for salg i USA og Japan. Prisen skal ligge på nivå med batteribilen Tesla. På grunn av rekkevidde og tid på fylling av tank sammenlignet med ladetid, tror Toyota at hydrogen drift og ladbare hybridbiler er framtiden i biler som skal rulle langt. Det samme tror Mrecedes-Bentz og Hyundai. Toyota mener å selge 2000 brenselcellebiler første året.

    Så en mercedes med HY skilter i dag. avventer utviklingen for egen del
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Teslabilen er eksepsjonell, flott og anderledes. Jeg ønsker den og alle eierne alt godt. Det er dukket opp noen Teslaer på joben i det siste og spesielt en i sort (Performance S) er en ren nytelse å se på. Den hvite var litt døll i virkeligheten, men men.

    Når leveringstider er mer ordnet - og ikke litt jalla slik jeg tolker den til å være nå - så frister det med en Tesla så absolutt. :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt å lese Asbjørn, det gjør ikke ventetiden min lettere. Og mens jeg venter, her er mitraljøse og katpultsete til bondkjerren din peaceMaker :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.244
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leter fortsatt etter den menyen i skjermbildene. Er nok der et sted, skal du se. Vi snakker tross alt om et kjøretøy fra samme nerd som driver denne virksomheten:


    Det er litt merkelig at Model S ikke har adaptiv cruise control fra start, men jeg vet at de jobber med det. Autopilot som holder bilen pent innenfor oppmerkingen på veien også. Det Space X-eksemplet viser at det er noen som kan ganske mye om sanntids kontrollsystemer deromkring.

    Forøvrig flyttet jobben min til nye kontorer denne uken. Det er ikke satt opp stikkontakter for el-biler der ennå, så jeg parkerer bare på vanlig plass uten å lade. 43 km hver vei og 3 grader kaldt da jeg startet hjemmefra i dag tidlig. Helt udramatisk, kunne kjørt videre til Göteborg (250 km lenger) før jeg ville blitt nødt til å lade. Da hadde jeg ikke engang ladet for maksimal rekkevidde i natt. Og i morgen tidlig har bilen fulltanket batteri igjen, helt av seg selv, fra en alminnelig 10 A stikkontakt.

    Rekkeviddeangst? Hva er det? Forstår ikke. Er det når det er langt til neste bensinstasjon?
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Fy flate, er det mulig!?
    Menyen må du nok nøye deg med å laste ned fra Teslatuner. Dessverre følger det ikke med nødvendig hardware, enn så lenge.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er enig i at Toyotas satsing på hydrogenbiler antagelig er en blindvei. Hvem vil kjøpe en mobiltelefon eller laptop som må fylles med eksplosivt hydrogen fra spesielle tanker fremfor en som kan lades fra enhver stikkontakt?
    Man kan se for seg at det vil bli presset frem av kommersielle hensyn. Dessuten kan man bruke argumentet i mange land at elektrisitet ikke er miljøvennlig. Vi har en litt spesiell situasjon i Norge der. Så slipper en resirkulering av batterier.

    Uansett vanskelig å spå hva som blir fremtiden, men både el-bil og plug-in hybrider vil nok holde seg en stund.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.244
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Teslabilen er eksepsjonell, flott og anderledes. Jeg ønsker den og alle eierne alt godt. Det er dukket opp noen Teslaer på joben i det siste og spesielt en i sort (Performance S) er en ren nytelse å se på. Den hvite var litt døll i virkeligheten, men men.

    Når leveringstider er mer ordnet - og ikke litt jalla slik jeg tolker den til å være nå - så frister det med en Tesla så absolutt. :)
    Jeg synes de mørkegrå er aller stiligst. De litt mørkere fargene får frem designet bedre enn de lyse.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Tesla er sikker grei den, men den mangler en ting : LYD.
    Har ikke noe særlig til overs for gamle amerikanske biler, men har en tjommi med en Plymouth Roadrunner Superbird.
    Lyden i denne er så hinsides rå at nakkehårene reiser seg, men kjøreegenskaper er "så som så"
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    I Trondheim fjerner man nå busslommer, og bygger bussholdeplasser midt i gata/veien i stede for. Ser da kanskje for meg at det blir flere stopp bak bussen også for el-biler..
    Hmm, hva sier drosjekuskene om det? Blir de også stående i stim til tante Anna har løst billett og stavret seg på plass i bussen?
    Tror ikke det er spesielt populært blant noen bilister, men Trondheim Komune har visstnok bestemt at sånn skal det bli (de har allerede startet gravearbeidet). Men el-biler vil sikkert fortsatt spare tid på å kunne kjøre i kollektivfeltet, ser bare for meg at det blir litt flere stopp bak bussene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn