Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Biler i Norge kjøres lengst i Bærum om jeg ikke husker feil. Mye pendling til Oslo og til hyttene i helgene drar nok opp.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Synes det er fasinerende å se hvordan folk som bor trygt innafor Ring 3 har bastante meninger om hvor langt "folk flest" har behov for å kunne kjøre på en dag. I gamle dager, da jeg var meget yngre enn idag, kjørte jeg Kirkenes - Trondheim i ett med kun pauser for tanking og toalettbesøk. Nå kjører jeg vanligvis Kirkenes - Hamar men grunnet at jeg faktisk finner det noe slitsom å kjøre så langt blir det delt inn i tre etapper, hvorav den første er Kirkenes - Luleå, en bagatell av 800 km. Med en el bil med 300 km rekkevidde må jeg da bruke 3 dager for å gjøre unna første etappe. Det samme når jeg kjører Kirkenes - Tromsø. Før man får et virkelig "hurtig" ladesystem der alle, absolutt alle bensinstasjoner har et el-ladessytem som kan lade bilen på maks 30 minutter blir ikke el bil noe alternativ. 30 mil og så "natta" er ikke et alternativ. Så må vi heller ikke glemme alle FrP velgerne i grilldress og campingvogn, de må faktisk kunne ta med seg caravanen når de reiser på ferie. Selv har jeg ikke "Sjampinjong" men har titt som ofte store varehengere av ymse typer. Mulighet til å trekke tilhenger er et problem med el-bil som også må løses.
    Folk flest bor ikke i Finnmark. Det finnes en del statistikk på hvor langt en gjennomsnittlig bil kjøres pr dag, og du er ganske langt oppi kvantilene før du trenger å kjøre 800 km pr dag. Selvfølgelig dekker ikke en el-bil alt, like lite som jeg ville prøvd å kjøre flyttelass med en Mazda MX-5, men poenget er at el-bil vil være i stand til å dekke det aller meste av behovene til de aller fleste. Det er nytt.

    I følge TØI (856/2006) er gjennomsnittlig kjørelengde per dag er 43 km. I 88 % av bilreisene er det maks to personer i bilen. Rundt 80 % av alle bilreiser er kortere enn 100 km og over 40 % kortere enn 3 km (EBL, 200.
    http://www.regjeringen.no/upload/SD...lan_elektrifisering_veitransport-12052009.pdf
    Jepp. Mange bruker bil til det de kunne løst med en sykkel, og fått litt mosjon samtidig.
    Fikk storøyde reaksjoner da jeg fortalte om 40km/dag snittet for amerikanerne på prosjektet jeg arbeidet med.
    Rekkevidde er ikke et problem når det gjelder markedspotensialet til el-biler. Det er kun et problem i folks hoder, omstillingen kommer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det første folk spør om er jo rekkevidden mellom lading, og deretter hvor lang tid det tar å lade. Det er nesten irrelevante spørsmål.

    Bruksmønsteret blir annerledes enn med en bensinbil som man kjører til den er nesten tom, for så å lete opp en bensinstasjon og fylle tanken på noen minutter. Tesla'n går langt nok til at du bruker den hele dagen til det du behøver en bil til, så plugger du den inn når du setter fra deg bilen for kvelden, og neste dag gjør du det samme igjen fra full tank. I dag var det igjen 248 km rekkevidde da jeg satte den fra meg, og i morgen tidlig vil den vise 350 km igjen.

    Svarene på de to opplagte spørsmålene er da "nesten ubegrenset" og "fem sekunder" i praktisk bruk, men man må nok ha prøvd det selv en stund for å skjønne akkurat det.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg er bileier som ikke bruker bilen i det daglige. Som nenvt i en annen tråd har jeg kjørt i overkant av 50 kilomter siden midten av august. Total kjørelengde i året er i området 8-10k, hvorav 1200-1800 av de kommer på den årlige bilturen til Sunnmøre og evt Trøndelag og tilbake til Oslo. Det er kun denne ene gangen i året jeg kjører lengre på en dag enn hva jeg hadde klart med normal Tesla-rekkevidde. Ellers kjører vi litt til hytta (15 mil hver vei fra Oslo), en og annen harrytur (10-12 mil hver vei) og noen få turer til ett eller annet sted på Østlandet noen ganger i året (helgeturer o.l.). Langturen går på hurtiglader-strekning, forresten, så det hadde også gått fint. Om vinteren er daglig bilbruk t/r barnehagen, en tur på totalt i underkant av 4 kilometer.

    Hadde besteforeldre og annen famile bodd på Østlandet eller omegn hadde jeg ikke hatt en eneste langtur i løpet av de siste 4-5 årene.

    Ingen grunn til å bli indignert fordi man bor i Finnmark og noen på Østlandet mener at elbil funker fint for de aller fleste - som nevnt bor de aller fleste andre steder enn i Finnmark og de aller fleste kjører aldri 800km på en dag.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kuldegrader på morgenen i dag. Bilen viste 335 km rekkevidde ved start, 238 km gjenværende da jeg parkerte for dagen med 12 grader på termometret. De tilsvarende tallene var 350 og 253 med temperaturer rundt 20 grader. Det blir ca 5 % reduksjon i rekkevidde. Fortsetter det slik, vil jeg bare ha ca 224 km rekkeviddeoverskudd på en vinterdag med 20 kuldegrader. Forferdelige greier. ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Var og så på den eneste BMWi3 i Norden i går i Stavanger.
    Vi er 300 personer fra Stavanger som har bestilt denne til nå.
    Det utgjør ca. 30% av forhåndsbestillingene.
    Venter den i månedsskiftet feb/mars.
    Kan legge ut et par bilder hvis dette er interessant i denne tråden.....
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tesla er ikke den perfekte bil. Årsak: Den perfekte bil finnes ikke. Men, Tesla skal ha seriøst og ærbødigst skryt for å ha rørt litt rundt i bilgryta. Selv så kunne jeg kjøpt en Tesla på dagn - men jeg ville savnet lyden av motorlyd ved bunndrag etter at fascinasjonen av "rask aks" hadde lagt seg. Som sagt; nydelig bil - men ikke perfekt.

    BMW i3 er for spesielt (ultra, hyper, merke, miljø) interesserte. På samme måte som Leaf og andre dølle el-biler. Men, takk til de som kjøper disse som "demomodeller" - slik at vi andre på sikt kan kjøpe Tesla og andre lignende modeller når utviklingen innen segmentet el-biler har modnet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Tesla er ikke den perfekte bil. Årsak: Den perfekte bil finnes ikke. Men, Tesla skal ha seriøst og ærbødigst skryt for å ha rørt litt rundt i bilgryta. Selv så kunne jeg kjøpt en Tesla på dagn - men jeg ville savnet lyden av motorlyd ved bunndrag etter at fascinasjonen av "rask aks" hadde lagt seg. Som sagt; nydelig bil - men ikke perfekt.

    BMW i3 er for spesielt (ultra, hyper, merke, miljø) interesserte. På samme måte som Leaf og andre dølle el-biler. Men, takk til de som kjøper disse som "demomodeller" - slik at vi andre på sikt kan kjøpe Tesla og andre lignende modeller når utviklingen innen segmentet el-biler har modnet.
    Vel, smaken er som baken.
    Vi har vel 5-6 Tesla på parkeringsplassen hos oss.
    Den er fin, men samtidig litt for klassisk.
    Jeg liker ikke amerikansk design og ihvertfall ikke kromlister som gir et ekstravagant gammelmannspreg.
    Den er vel også basert på en ordinær bilmodell etter det jeg skjønner.
    Men for all del - all honnør til Tesla.
    BMWi3 er vel det eneste el-bil konseptet så langt som er bygget opp helt fra bunn av som en elektrisk bil.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    BMW venter jeg med lengsel etter, rask smidig og komfortabel regener jeg med at den er...en fin erstatning for min imiuv eller hva den nå heter, hehe-..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla er ikke den perfekte bil. Årsak: Den perfekte bil finnes ikke. Men, Tesla skal ha seriøst og ærbødigst skryt for å ha rørt litt rundt i bilgryta. Selv så kunne jeg kjøpt en Tesla på dagn - men jeg ville savnet lyden av motorlyd ved bunndrag etter at fascinasjonen av "rask aks" hadde lagt seg. Som sagt; nydelig bil - men ikke perfekt.
    Ingen ting er perfekt. Men jeg trodde også at jeg ville savne motorlyd ved pådrag. Det gjør jeg ikke. Den lille "starship Enterprise"-lyden som kommer ved bunndrag er fascinerende, men jeg kunne fint vært foruten. Kjøreopplevelsen blir litt distansert, spesielt hvis vi sammenligner med en MX-5 med taket nede som man kjører med dobbelclutching og mellomgass ved hver nedgiring, men stillhet som bakgrunn for musikken på stereoanlegget er fint, det også. Det kunne gjerne vært enda mindre dekkstøy også. Skal shoppe litt rundt etter dekk med lav rullestøy når jeg må bytte om et år eller to.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    BMWi3 er vel det eneste el-bil konseptet så langt som er bygget opp helt fra bunn av som en elektrisk bil.
    Det er vel også Nissan Leaf?

    Som antydet tidligere så tror jeg du skal oppleve problemer med bakkestart på vinterføre med BMWen.

    Denne hadde jeg derimot ikke sagt nei til.
     

    Vedlegg

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tull og tøys, Tesla S er da bygd fra bunnen som en erke-elbil.
    BMW i8 er tøff den, bare synd den (foreløpig?) kun blir levert som hybrid
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Som antydet tidligere så tror jeg du skal oppleve problemer med bakkestart på vinterføre med BMWen.
    Ja, Herregud. BMW har kun kjørt 20 millioner testkilometer med sine e-drive plattformer, og det er garantert at det å prøve vinterstart i en bakke fortsatt gjenstår i testprogrammet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Tull og tøys, Tesla S er da bygd fra bunnen som en erke-elbil.
    BMW i8 er tøff den, bare synd den (foreløpig?) kun blir levert som hybrid
    Det som burde stått er at designet kommer fra andre biler gjennom de to designerene Tesla hentet inn.
    Nissan Leaf er basert på Tiida.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

    Vedlegg

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det som burde stått er at designet kommer fra andre biler gjennom de to designerene Tesla hentet inn.
    Nissan Leaf er basert på Tiida.
    Slik vil det jo alltid være. Designerne og merkevaren har sitt formspråk, enten det er BMW, Audi eller andre. Vi ser det også på andre bilmerker hvor kjente designere hentes inn og får gjøre sine preg og som vi lett kjenner igjen fra andre bilprodusenter.
    Jeg er ikke den typen som mener at elbiler må se ut som noe annet enn en el-bil, tvert imot så mister jeg da interessen for produktet. BMW i3 synes jeg er akkurat på grensen til å minne meg om stereotypt el-bil design, men også akkurat innenfor til at designet treffer nok til at jeg har vurdert bilen (Rekkevidde ble dessverre ikke god nok ift. mitt behov). Kunne forresten tenkt meg å se den med et litt mindre outrert og candy fargevalg.
    Design er og blir en personlig greie. Jeg er vel så mye opptatt av teknikken og jeg er imponert over hva Tesla har fått til, firmaets korte og beskjedent bemidlede historie tatt i betraktning. Det er IMO ingen enda som er i nærheten av Tesla hva rene elbiler angår.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tesla S er jo i prinsippet en opphypet Mazda 6 ifht design...Uten å si noe om teknikken ellers... Like det eller ikke...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den andre måten å se det på er at en Mazda 6 også er en veldig pen bil... :)

    Det var åpenbart ikke meningen at designet for Model S skulle være radikalt på noen måte. Tanken var å pakke inn revolusjonerende teknologi i et konvensjonelt skall, og hvis man først skal headhunte designere basert på ting de har gjort før er vel ikke Henrik Fisker og Franz von Holzhausen de verste man kan hale inn.

    Fisker gjorde et mer innovativt design på bilen han satte sitt eget navn på, men teknikken ble aldri ferdigutviklet, bilen hadde en tendens til å ta fyr og det ene med det andre. Da foretrekker jeg det konvensjonelle designet med ferdigutviklet avant garde teknologi inni. Henrik Fisker og Elon Musk røk forresten skikkelig uklar i løpet av prosjektet. Jeg mener det var noe med at Fisker jobbet på sitt eget prosjekt på si og brukte de beste ideene sine der. Den bilen ble også flott, men jeg er ikke helt sikker på den meksikanske bandittmustasjen midt i oppsynet på'n:

    fisker-karma.jpg
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den andre måten å se det på er at en Mazda 6 også er en veldig pen bil... :)
    Og det er den faktisk... Tatt noen linjer ifra Aston Martin.... Så blir det opp til enhver...Teknikken er outstanding, designet er helt greit..
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Believe you me, jeg har konfigurert opp og i mente og rundspilt Internett for i3. Den er et kjærkomment friskt pust fra en ellers baktung bilindustri og forteller nok en del om hva vi kan forvente oss fremover. Ikke et vondt ord om den sånn sett, men (til den doble prisen av i3) så synes jeg også Tesla har innfridd utrolig godt ift. en mer komplett familie bruksbil. Hadde mitt behov for rekkevidde vært mer begrenset så hadde jeg kanskje valgt i3 og kjøpt meg et sett horn og ALE drivere av mellomlegget :D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som antydet tidligere så tror jeg du skal oppleve problemer med bakkestart på vinterføre med BMWen.
    Ja, Herregud. BMW har kun kjørt 20 millioner testkilometer med sine e-drive plattformer, og det er garantert at det å prøve vinterstart i en bakke fortsatt gjenstår i testprogrammet.
    De testet sikkert skikkelig i 1-serien også, men det er alikevel en betydelig svakhet i en så liten bil med bakhjulstrekk. Vanskelig å unngå fysiske lover, uavhengig av hvor mye man tester.

    Mulig dog det fungerer bedre når et batteri er plassert under som gir en annen vektfordeling. Det gjenstår å se. Uansett liten grunn til å være sarkastisk. Små BMWer er ikke gode på vinterføre.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den er som baken - jeg likte den selv om den kanskje er hakket for futorisk.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har en viss likhet med en annen andunge som aldri helt ble en salgssuksess
    Audi A2.png
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Som antydet tidligere så tror jeg du skal oppleve problemer med bakkestart på vinterføre med BMWen.
    Ja, Herregud. BMW har kun kjørt 20 millioner testkilometer med sine e-drive plattformer, og det er garantert at det å prøve vinterstart i en bakke fortsatt gjenstår i testprogrammet.
    De testet sikkert skikkelig i 1-serien også, men det er alikevel en betydelig svakhet i en så liten bil med bakhjulstrekk. Vanskelig å unngå fysiske lover, uavhengig av hvor mye man tester.

    Mulig dog det fungerer bedre når et batteri er plassert under som gir en annen vektfordeling. Det gjenstår å se. Uansett liten grunn til å være sarkastisk. Små BMWer er ikke gode på vinterføre.
    null problem med BMW 1 serie og bakkestart på glatt føre. du må lære deg å kjøre bil
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vel. Velkommen til Bergen med isete underlag som normen om vinteren og litt bratt bakke. Da skal du nok slite litt mer. Selv med dine kjøreferdigheter!

    Dæven den var stykk den Audien.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    har du forsøkt å kjøre BMW 1 serie i Bergen på vinterføre?. For tiden kjører jeg Smart 2/4 med all vekt på bakhjulene. det funker det også. Det er faktisk bakker her i oslo også
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det finnes vel knapt noe som er bedre på vinterføre enn trekk på bakhjulene, men det forutsetter at man KAN kjøre bil.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    har du forsøkt å kjøre BMW 1 serie i Bergen på vinterføre?. For tiden kjører jeg Smart 2/4 med all vekt på bakhjulene. det funker det også. Det er faktisk bakker her i oslo også
    Skulle tro det, når jeg eier en slik bil. Har flere ganger erfart at jeg kommer ikke av flekken om vinteren ved bakkestart. Hjelper med sekker med sand/singel i bagasjerommet, men det beste er å rygge opp.
    Ellers har ikke 1-serien spesielt godt veigrep på glatte veibaner om vinteren heller. Nevnes som regel i tester av bilen. Man må ta det litt roligere, selv om det også kan være morsomt med sladding. Bakhjulsdrift har dårligere fremkommelighet om vinteren. Når man derimot kommer opp til 3 og 5-serien, så merker man det ikke så mye. Men bakhjulsdrift har jo sine fordeler. Du kan gi full gass og bilen trekker overhodet ikke til sidene som forhjulsdrift har en tendens til å gjøre. Man får fortere understyring med forhjulsdrift.

    Husker forøvrig en kamerat sin gamle Toyota Hiace med bakjulsdrift. Den var regel rett en kjelke om vinteren. Heldigvis har det skjedd litt siden da.
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    har du forsøkt å kjøre BMW 1 serie i Bergen på vinterføre?. For tiden kjører jeg Smart 2/4 med all vekt på bakhjulene. det funker det også. Det er faktisk bakker her i oslo også
    Skulle tro det, når jeg eier en slik bil. Har flere ganger erfart at jeg kommer ikke av flekken om vinteren ved bakkestart. Hjelper med sekker med sand/singel i bagasjerommet, men det beste er å rygge opp.
    Ellers har ikke 1-serien spesielt godt veigrep på glatte veibaner om vinteren heller. Nevnes som regel i tester av bilen. Man må ta det litt roligere, selv om det også kan være morsomt med sladding. Bakhjulsdrift har dårligere fremkommelighet om vinteren. Når man derimot kommer opp til 3 og 5-serien, så merker man det ikke så mye. Men bakhjulsdrift har jo sine fordeler. Du kan full gass og bilen trekker overhodet ikke til sidene som forhjulsdrift har en tendens til å gjøre. Man får fortere understyring med forhjulsdrift.

    Husker forøvrig en kamerat sin gamle Toyota Hiace med bakjulsdrift. Den var regel rett en kjelke om vinteren. Heldigvis har det skjedd litt siden da.
    bakhjulsdrift har sine fordeler og ulemper på vinterføre. Slipper den lille smarten er den en snurrebass på glattføre
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.712
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så en tesla midt på Haukelifjell idag så litt rekkevidde må det være :)
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.468
    Antall liker
    422
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Tesla S eller andre el.biler vil aldri bli en option for meg, så lenge det ikke er mulig å få et hengerfeste som er et must. Da kjører jeg inntil videre bensinbil med moderat motorkraft og som drikker 3/4 liter på mila, med 500 kg fyringsklar ved på hengeren.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvor skulle man ikke kunne ha hengerfeste på en el-bil ? Skjønner det ikke går på Donald Duck biler, men hvorfor ikke på Tesla S - det er da nok av dreiemoment og Power ?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.712
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tesla s går vel under betegnelsen sportsbil. Har ikke sett mange ferrari og lignende med hengerfeste ;)

    Vet ikke hvordan ramma, konstruksjonen er ellers. Å dra noe etter seg stiller endel krav til slikt også. I tillegg er det el-motorer som også har slitasje og spesielt dersom den "kjøres hardt" - tenk på drillen om du bare bruker den tungt.. Da brukes også batteriet opp rimelig kjapt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde å kjøre litt pent i går, til en forandring. Bytur med alt fra 100-sone på motorvei til åling i parkeringshus. Jeg brukte cruise control når det var mulig og holdt fartsgrensene. Snittforbruk 0,179 kWh/km over ca 80 km med blandet kjøring. Det blir 475 km rekkevidde på 85 kWh batteri, og hvis jeg hadde holdt meg under 90 er jeg ganske sikker på at forbruket ville havnet enda en god del lavere. Oppgitt 480 km tilsvarer 0,178 kWh/km, men jeg vet at folk har greid å hale ut et fulladet batteri til langt over 600 km rekkevidde. Jeg tror rekorden så langt er 423 miles, ca 680 km. Det er et snitt på 0,125 kWh/km.

    Dutch Drivers Cover 388 Miles On Single Charge Of Tesla Model S
    How Far Will A Tesla Model S Go? One Owner Did 405 Miles

    Elon Musk selv har tenkt å laste opp bilen med unger og bagasje og kjøre fra Los Angeles til New York litt senere på høsten. Nordover på vestkysten, så Interstate 80 tvers over USA. Han regner med å bruke seks dager på turen, men bare ni timer ladetid.
    Elon Musk's Tesla Electric Car Cross-Country Road Trip Finalized

    Det er ingen ting i veien for å sette hengerfeste på en el-bil, men Model S er bare ikke konstruert for det. Hengerfeste forutsetter en ramme med tilstrekkelig styrke i underkant av bakparten. Tesla valgte å bruke den plassen til en fotbrønn for passasjerer i det bakovervendte klappsetet i stedet, beskyttet av en støtabsorberende sone helt bakerst. Derfor 7-seter i stedet for trekkvogn. Det kommer en Tesla pickup etterhvert. Vent og se.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn