N
nb
Gjest
Biler i Norge kjøres lengst i Bærum om jeg ikke husker feil. Mye pendling til Oslo og til hyttene i helgene drar nok opp.
Jepp. Mange bruker bil til det de kunne løst med en sykkel, og fått litt mosjon samtidig.Folk flest bor ikke i Finnmark. Det finnes en del statistikk på hvor langt en gjennomsnittlig bil kjøres pr dag, og du er ganske langt oppi kvantilene før du trenger å kjøre 800 km pr dag. Selvfølgelig dekker ikke en el-bil alt, like lite som jeg ville prøvd å kjøre flyttelass med en Mazda MX-5, men poenget er at el-bil vil være i stand til å dekke det aller meste av behovene til de aller fleste. Det er nytt.Synes det er fasinerende å se hvordan folk som bor trygt innafor Ring 3 har bastante meninger om hvor langt "folk flest" har behov for å kunne kjøre på en dag. I gamle dager, da jeg var meget yngre enn idag, kjørte jeg Kirkenes - Trondheim i ett med kun pauser for tanking og toalettbesøk. Nå kjører jeg vanligvis Kirkenes - Hamar men grunnet at jeg faktisk finner det noe slitsom å kjøre så langt blir det delt inn i tre etapper, hvorav den første er Kirkenes - Luleå, en bagatell av 800 km. Med en el bil med 300 km rekkevidde må jeg da bruke 3 dager for å gjøre unna første etappe. Det samme når jeg kjører Kirkenes - Tromsø. Før man får et virkelig "hurtig" ladesystem der alle, absolutt alle bensinstasjoner har et el-ladessytem som kan lade bilen på maks 30 minutter blir ikke el bil noe alternativ. 30 mil og så "natta" er ikke et alternativ. Så må vi heller ikke glemme alle FrP velgerne i grilldress og campingvogn, de må faktisk kunne ta med seg caravanen når de reiser på ferie. Selv har jeg ikke "Sjampinjong" men har titt som ofte store varehengere av ymse typer. Mulighet til å trekke tilhenger er et problem med el-bil som også må løses.
http://www.regjeringen.no/upload/SD...lan_elektrifisering_veitransport-12052009.pdfI følge TØI (856/2006) er gjennomsnittlig kjørelengde per dag er 43 km. I 88 % av bilreisene er det maks to personer i bilen. Rundt 80 % av alle bilreiser er kortere enn 100 km og over 40 % kortere enn 3 km (EBL, 200.
Vel, smaken er som baken.Tesla er ikke den perfekte bil. Årsak: Den perfekte bil finnes ikke. Men, Tesla skal ha seriøst og ærbødigst skryt for å ha rørt litt rundt i bilgryta. Selv så kunne jeg kjøpt en Tesla på dagn - men jeg ville savnet lyden av motorlyd ved bunndrag etter at fascinasjonen av "rask aks" hadde lagt seg. Som sagt; nydelig bil - men ikke perfekt.
BMW i3 er for spesielt (ultra, hyper, merke, miljø) interesserte. På samme måte som Leaf og andre dølle el-biler. Men, takk til de som kjøper disse som "demomodeller" - slik at vi andre på sikt kan kjøpe Tesla og andre lignende modeller når utviklingen innen segmentet el-biler har modnet.
Nå blir det vel i8 som blir verstingen.BMW venter jeg med lengsel etter, rask smidig og komfortabel regener jeg med at den er...en fin erstatning for min imiuv eller hva den nå heter, hehe-..
Ingen ting er perfekt. Men jeg trodde også at jeg ville savne motorlyd ved pådrag. Det gjør jeg ikke. Den lille "starship Enterprise"-lyden som kommer ved bunndrag er fascinerende, men jeg kunne fint vært foruten. Kjøreopplevelsen blir litt distansert, spesielt hvis vi sammenligner med en MX-5 med taket nede som man kjører med dobbelclutching og mellomgass ved hver nedgiring, men stillhet som bakgrunn for musikken på stereoanlegget er fint, det også. Det kunne gjerne vært enda mindre dekkstøy også. Skal shoppe litt rundt etter dekk med lav rullestøy når jeg må bytte om et år eller to.Tesla er ikke den perfekte bil. Årsak: Den perfekte bil finnes ikke. Men, Tesla skal ha seriøst og ærbødigst skryt for å ha rørt litt rundt i bilgryta. Selv så kunne jeg kjøpt en Tesla på dagn - men jeg ville savnet lyden av motorlyd ved bunndrag etter at fascinasjonen av "rask aks" hadde lagt seg. Som sagt; nydelig bil - men ikke perfekt.
Det er vel også Nissan Leaf?BMWi3 er vel det eneste el-bil konseptet så langt som er bygget opp helt fra bunn av som en elektrisk bil.
Ja, Herregud. BMW har kun kjørt 20 millioner testkilometer med sine e-drive plattformer, og det er garantert at det å prøve vinterstart i en bakke fortsatt gjenstår i testprogrammet.Som antydet tidligere så tror jeg du skal oppleve problemer med bakkestart på vinterføre med BMWen.
Det som burde stått er at designet kommer fra andre biler gjennom de to designerene Tesla hentet inn.Tull og tøys, Tesla S er da bygd fra bunnen som en erke-elbil.
BMW i8 er tøff den, bare synd den (foreløpig?) kun blir levert som hybrid
Ikke meningen og hijacke tråden, men her er et par bilder ihvertfall:bring it on
Slik vil det jo alltid være. Designerne og merkevaren har sitt formspråk, enten det er BMW, Audi eller andre. Vi ser det også på andre bilmerker hvor kjente designere hentes inn og får gjøre sine preg og som vi lett kjenner igjen fra andre bilprodusenter.Det som burde stått er at designet kommer fra andre biler gjennom de to designerene Tesla hentet inn.
Nissan Leaf er basert på Tiida.
Og det er den faktisk... Tatt noen linjer ifra Aston Martin.... Så blir det opp til enhver...Teknikken er outstanding, designet er helt greit..Den andre måten å se det på er at en Mazda 6 også er en veldig pen bil...
Her er et par alternativer på i3 eksteriør, mm:BMW i3 synes jeg er akkurat på grensen til å minne meg om stereotypt el-bil design, men også akkurat innenfor til at designet treffer nok til at jeg har vurdert bilen (Rekkevidde ble dessverre ikke god nok ift. mitt behov). Kunne forresten tenkt meg å se den med et litt mindre outrert og candy fargevalg.
Believe you me, jeg har konfigurert opp og i mente og rundspilt Internett for i3. Den er et kjærkomment friskt pust fra en ellers baktung bilindustri og forteller nok en del om hva vi kan forvente oss fremover. Ikke et vondt ord om den sånn sett, men (til den doble prisen av i3) så synes jeg også Tesla har innfridd utrolig godt ift. en mer komplett familie bruksbil. Hadde mitt behov for rekkevidde vært mer begrenset så hadde jeg kanskje valgt i3 og kjøpt meg et sett horn og ALE drivere av mellomleggetHer er et par alternativer på i3 eksteriør, mm:
http://www.bmw.no/no/no/_common/shared/I01_07_2013_Nettprisliste.pdf?download=true
De testet sikkert skikkelig i 1-serien også, men det er alikevel en betydelig svakhet i en så liten bil med bakhjulstrekk. Vanskelig å unngå fysiske lover, uavhengig av hvor mye man tester.Ja, Herregud. BMW har kun kjørt 20 millioner testkilometer med sine e-drive plattformer, og det er garantert at det å prøve vinterstart i en bakke fortsatt gjenstår i testprogrammet.Som antydet tidligere så tror jeg du skal oppleve problemer med bakkestart på vinterføre med BMWen.
null problem med BMW 1 serie og bakkestart på glatt føre. du må lære deg å kjøre bilDe testet sikkert skikkelig i 1-serien også, men det er alikevel en betydelig svakhet i en så liten bil med bakhjulstrekk. Vanskelig å unngå fysiske lover, uavhengig av hvor mye man tester.Ja, Herregud. BMW har kun kjørt 20 millioner testkilometer med sine e-drive plattformer, og det er garantert at det å prøve vinterstart i en bakke fortsatt gjenstår i testprogrammet.Som antydet tidligere så tror jeg du skal oppleve problemer med bakkestart på vinterføre med BMWen.
Mulig dog det fungerer bedre når et batteri er plassert under som gir en annen vektfordeling. Det gjenstår å se. Uansett liten grunn til å være sarkastisk. Små BMWer er ikke gode på vinterføre.
Tror heller det er lavere VCG som er positiv.Mulig dog det fungerer bedre når et batteri er plassert under som gir en annen vektfordeling.
Skulle tro det, når jeg eier en slik bil. Har flere ganger erfart at jeg kommer ikke av flekken om vinteren ved bakkestart. Hjelper med sekker med sand/singel i bagasjerommet, men det beste er å rygge opp.har du forsøkt å kjøre BMW 1 serie i Bergen på vinterføre?. For tiden kjører jeg Smart 2/4 med all vekt på bakhjulene. det funker det også. Det er faktisk bakker her i oslo også
bakhjulsdrift har sine fordeler og ulemper på vinterføre. Slipper den lille smarten er den en snurrebass på glattføreSkulle tro det, når jeg eier en slik bil. Har flere ganger erfart at jeg kommer ikke av flekken om vinteren ved bakkestart. Hjelper med sekker med sand/singel i bagasjerommet, men det beste er å rygge opp.har du forsøkt å kjøre BMW 1 serie i Bergen på vinterføre?. For tiden kjører jeg Smart 2/4 med all vekt på bakhjulene. det funker det også. Det er faktisk bakker her i oslo også
Ellers har ikke 1-serien spesielt godt veigrep på glatte veibaner om vinteren heller. Nevnes som regel i tester av bilen. Man må ta det litt roligere, selv om det også kan være morsomt med sladding. Bakhjulsdrift har dårligere fremkommelighet om vinteren. Når man derimot kommer opp til 3 og 5-serien, så merker man det ikke så mye. Men bakhjulsdrift har jo sine fordeler. Du kan full gass og bilen trekker overhodet ikke til sidene som forhjulsdrift har en tendens til å gjøre. Man får fortere understyring med forhjulsdrift.
Husker forøvrig en kamerat sin gamle Toyota Hiace med bakjulsdrift. Den var regel rett en kjelke om vinteren. Heldigvis har det skjedd litt siden da.
Litt over 4 timer til nærmeste Tesla supercharger (Gol og Aurland).Så en tesla midt på Haukelifjell idag så litt rekkevidde må det være