Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så Tesla er det nye Nordost Valhalla ? ;)....

Seriøst, Volvo greier ikke å komme seg opp i dette segmentet.Så derav er tesla en bedre bil enn Volvo om en følger enkel logikk... :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg kjører min E-klasse enda noen 100.000 km til jeg - etter å ha lest litt i denne tråden... :cool:

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Fingre krysset. Selv regner jeg med at det sikkert vil være noen småting, for kombinasjonen av ny teknologi, nytt firma og amerikanere generelt er som den er. Jeg har nok vært heldig så langt.
    Joda, jeg kommer fortsatt ikke til å regne med at det ikke skulle oppstå noe i fremtiden også. Det viktigste for meg er å ha et serviceapparat som griper fatt i problemene umiddelbart så feilene ikke akkumulerer til ren frustrasjon. Bilen er jo på mange områder en glimrende bil.

Seriøst, Volvo greier ikke å komme seg opp i dette segmentet.Så derav er tesla en bedre bil enn Volvo om en følger enkel logikk... :)
    Det handler vel mest om ambisjonsnivå og imagebygging. Det er flere kvaliteter med Tesla som antyder i retning av premiumbil. Men jeg mener også det gjenstår en del på funksjoner og detaljer før de helt er der oppe sammen med de store anerkjente, også Volvo.
    Så ikke helt koblingen mellom Nordost og Tesla... Tesla virker da beviselig ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.922
    En stund til de er på nivå med Volvo?
    Med den læringskurven de har nå vil de ha passert lenge før noen i Gøteborg får tenkt seg om.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

De fleste på Hifisentralen har mer igjen å kjøpe et komplett, brukt sett med Nordost Valhalla enn en Tesla..

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    En stund til de er på nivå med Volvo?
    Det var ikke meg som satte tidsbegrep på det, men jeg mener at større Volvo (enn så lenge) overgår Tesla på noen elementer av følt kvalitet, kvalitet i sammenstilling og bruk av aktive sikkerhetssystemer. Så får vi se hvor lenge det forspranget varer.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En tidligere kollega av meg endte opp med å kjøpe X5 etter å ha prøvekjørt Tesla.

Jeg sitter på gjerdet enn så lenge, hvis prisutviklingen om kort tid vil følge Leaf eller I-Miev så kan det bli aktuelt med bruktkjøp.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.821
    Sted
    Holmestrand
    En tidligere kollega av meg endte opp med å kjøpe X5 etter å ha prøvekjørt Tesla.

Jeg sitter på gjerdet enn så lenge, hvis prisutviklingen om kort tid vil følge Leaf eller I-Miev så kan det bli aktuelt med bruktkjøp.
    Kjøper du en X5 i stedet for en Tesla, da skulle du ikke ha en Tesla, men en X5.

Det blir vel en nokså merkelig sammenligning?
    En SUV diger som et hus eller en sedan?

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396

Kjøper du en X5 i stedet for en Tesla, da skulle du ikke ha en Tesla, men en X5.

BMW X5 mål og vekt:
    4886 mm x 2184 mm (LxB)
    Vekt 2225 kg

Tesla mål og vekt:
    4970 mm x 1964 mm (LxB)
    Vekt 2108

??????

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

BMW X5 mål og vekt:
    4886 mm x 2184 mm (LxB)
    Vekt 2225 kg

Tesla mål og vekt:
    4970 mm x 1964 mm (LxB)
    Vekt 2108

??????
    Verden har tre dimensjoner. En av de heter høyde over havet.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

BMW X5 mål og vekt:
    4886 mm x 2184 mm (LxB)
    Vekt 2225 kg

Tesla mål og vekt:
    4970 mm x 1964 mm (LxB)
    Vekt 2108

??????
    En annen heter plass innvendig, x5 har mindre plass enn 5-serie. Hadde heller valgt en BMW M5, enn Tesla :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BMW X5 mål og vekt:
    4886 mm x 2184 mm (LxB)
    Vekt 2225 kg

Tesla mål og vekt:
    4970 mm x 1964 mm (LxB)
    Vekt 2108

??????
    En annen heter plass innvendig, x5 har mindre plass enn 5-serie. Hadde heller valgt en BMW M5, enn Tesla :)
    Og hvis avgiftene hadde vært de samme, hadde den også vært langt billigere. Helt enig.

Denne fascinasjonen for SUVer som verken har spesielt god plass, eller kjører spesielt god, men som kun har den gode egenskapen at de viser at du har litt mer penger enn meningmann, har jeg egentlig adri forstått. Dvs; jeg viser vel egentlig at jeg har forstått det.....

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det blir spennende å se om amerikansk bil-industri får det til denne gangen. De har ligget nede siden starten av 70-tallet på de fleste områder og lagd mye fælt. Nå har de laget en bil som en stor Mazda 6, sitterputer i setene som ifra Subaru, best rekkevidde og med mange smarte løsninger. Skal bli spennende når konseptet får satt seg mer og de lager en bil med identitet ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    BMW X5 mål og vekt:
    4886 mm x 2184 mm (LxB)
    Vekt 2225 kg

Tesla mål og vekt:
    4970 mm x 1964 mm (LxB)
    Vekt 2108

??????
    Og hvis avgiftene hadde vært de samme, hadde den også vært langt billigere. Helt enig.

Denne fascinasjonen for SUVer som verken har spesielt god plass, eller kjører spesielt god, men som kun har den gode egenskapen at de viser at du har litt mer penger enn meningmann, har jeg egentlig adri forstått. Dvs; jeg viser vel egentlig at jeg har forstått det.....
    Kjører "godt" ifht hva da ? I sin klasse er X5 blant topp tre. Ikke så galt det kanskje ?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Kjører "godt" ifht hva da ? I sin klasse er X5 blant topp tre. Ikke så galt det kanskje ?
    I sin klasse ja. Men les posten min. I forhold til feks en 5 serie stasjonsvogn med bedre innvendig plass og lavere pris. Som også kan fås med firehjulsdrift. Så da er det bare behovet for bakkeklaring på vei til hytta igjen som rasjonelt argument.....

Edit: Legg også lavere forbruk og mindre utslipp til stasjonsvognas (eller sedanens) fordeler. I det hele ser jeg SUV som en særdeles lite miljøvennlig måte å vise at man har penger på. Bedre å kjøpe dyre kabler....;)

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Både en Tesla og en X5 signaliserer en fyldig lommebok, det er viktig for enkelte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om M5 vs Tesla, såvidt jeg forstår:
    Og hvis avgiftene hadde vært de samme, hadde den også vært langt billigere.
    Den hadde nok ikke det. I USA er disse priset som direkte konkurrenter. M5 MSRP $95850, Model S MSRP $94390 med like avgifter (dvs ingen). Kanskje man greier å prute ned M5 til litt under Tesla, men ikke så veldig mye. Tesla-prisen er ferdigprutet.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Om M5 vs Tesla, såvidt jeg forstår:
    Og hvis avgiftene hadde vært de samme, hadde den også vært langt billigere.
    Den hadde nok ikke det. I USA er disse priset som direkte konkurrenter. M5 MSRP $95850, Model S MSRP $94390 med like avgifter (dvs ingen). Kanskje man greier å prute ned M5 til litt under Tesla, men ikke så veldig mye. Tesla-prisen er ferdigprutet.

Var vel snakk om X5...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.859
    Sted
    Trondheim
    Ja, SUVer er underlige biler, og de som kjøper dem føler jeg også noen ganger er litt underlige. Her kjøper man en bil som er lagd for å kjøre i terrenget og som er lagd for litt røff behandling, og når de kjører på vegen snegler de seg over fartsdumper i 10 km/t. Hvor ofte har man ikke ligget bak en X5, en Volvo XC90 eller en VW Touareg der man omtrent må stå på bremsene fordi de skal snike seg over en fartsdump.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Både en Tesla og en X5 signaliserer en fyldig lommebok, det er viktig for enkelte.
    Kommentaren som sådan synes jeg ikke er verdt å bruke tid på, men når man kjøper en bil så er en ikke helt uvesentlig faktor totalregnskapet. Da spriker det mye mellom Tesla og X5 selv om begge skulle anskaffes til samme pris.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kommentaren som sådan synes jeg ikke er verdt å bruke tid på, men når man kjøper en bil så er en ikke helt uvesentlig faktor totalregnskapet. Da spriker det mye mellom Tesla og X5 selv om begge skulle anskaffes til samme pris.
    Syns at X5 er en av de beste 7-syvseterene med baksetene riktig vei. Få alternativer med de kjøreegenskapene.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ja, SUVer er underlige biler, og de som kjøper dem føler jeg også noen ganger er litt underlige. Her kjøper man en bil som er lagd for å kjøre i terrenget og som er lagd for litt røff behandling, og når de kjører på vegen snegler de seg over fartsdumper i 10 km/t. Hvor ofte har man ikke ligget bak en X5, en Volvo XC90 eller en VW Touareg der man omtrent må stå på bremsene fordi de skal snike seg over en fartsdump.
    Det verste er jo at de fleste SUV'er er totalt ubrukelige i terrenget. Først og fremst bygd for "Soccer-moms" i Beverly Hills...

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det verste er jo at de fleste SUV'er er totalt ubrukelige i terrenget. Først og fremst bygd for "Soccer-moms" i Beverly Hills...
    Akkurat som Tesla!

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Av en eller annen grunn tror bymennesker at en SUV er et terrengkjøretøy. For alle oss andre som bor der det er snø om vinteren, hvor plogen i beste fall er ute og kjører i ny og ne, og hvor veisalt er noe helt ukjent er en 4x4 med store hjul og god plass nærmest en nødvendighet. Her trenger vi nyttekjøretøy. Det er forresten veldig få som har bil nr to og tre i tillegg.

Hadde egentlig vært morsomt å se hvordan en Tesla var i praktisk bruk her i innlandet hvor 2 mnd med -25 i strekk ikke er uvanlig. Regner med at man må ta et valg om man skal komme frem eller holde varmen.

Hvor fort pleier du å kjøre over fartsdumpene?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at den er en riktig god vinterbil. Slå på varmeapparatet via appen en halvtime før du skal noe sted, slik at den kan varme kupeen og batteriet med strøm fra veggen. Dra ut pluggen, hopp inn, kjør. Ikke noe tomgangskjøring mens man skraper is. God stabilitetskontroll og tractionkontroll - ikke behov for firehjulstrekk, selv på vått hålkeføre i bakken opp til meg. Kan stoppe midt i bakken, gi full gass, bilen tenker "for en idiot" mens den regulerer kraften mykt ned på isen og ruller videre oppover. Ikkeno' drama. Kan også dra opp noen cm ekstra bakkeklaring for brøytekanter etc.

Jeg hadde egentlig tenkt å bytte opp til firehjulsdreven Model S når den blir tilgjengelig, men tror nå at jeg dropper det. Ikke nødvendig, og det er litt kult å ha så lavt registreringsnummer. :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Totalregnskapet vet vel ingen enda. Kommentaren min er ikke negativt ment og jeg er overbevist om at en andel bikjøpere bryr seg mer om bilen er fet og hva naboen synes enn produktets egenskaper.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Totalregnskapet vil vise seg etterhvert, men en rask titt på finn.no viser fortsatt at biler tilsvarende min annonseres for over 100' mer enn hva jeg ga for den for et år siden, også med omtrent samme kilometerstand. Verditap? Hvilket verditap? Hva koster en ett år gammel X5 med 27000 km på telleren?

Det er ingen som snur seg etter en Tesla lenger i Norge, så hvis man kjøper for å imponere naboen bør man finne noe annet. Jeg så en perlemorshvit Maybach med Bærumsskilter i Moss i dag. Da snudde jeg meg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.951
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg snudde meg etter en liten hvit Tesla cabriolet på Forus igår.
    Tror det var en Raodster eller noe sånt. Forsvant fort, men den var knalltøff.
    Visste ikke at disse fantes her til lands.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Totalregnskapet vil vise seg etterhvert, men en rask titt på finn.no viser fortsatt at biler tilsvarende min annonseres for over 100' mer enn hva jeg ga for den for et år siden, også med omtrent samme kilometerstand. Verditap? Hvilket verditap? Hva koster en ett år gammel X5 med 27000 km på telleren?

Det er ingen som snur seg etter en Tesla lenger i Norge, så hvis man kjøper for å imponere naboen bør man finne noe annet. Jeg så en perlemorshvit Maybach med Bærumsskilter i Moss i dag. Da snudde jeg meg.
    Det artige er det at mens Tesla har steget i verdi har ordinære elbiler som Leaf og trilling vært i fritt fall.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2

Selvfølgelig Asbjørn, totalregnskapet er det ingen som har fasitsvar på enda. Alt etter hvor man bor i landet og hvor mye man bruker bilen så vil det være forskjell på driftsbudsjettet. For en vestlending som hele tiden er på farten gjennom svinedyre bom og ferjesamband og med en brøkdel i drivstoffutgifter, så skal verdifallet på Tesla være latterlig stort før totalregnskapet utligner seg mot tilsvarende prisede fosilbiler. Som du påpeker, så viser historien så langt en for meg helt grei utvikling i favør Tesla.

C

cruiser

Gjest
    Leaf har vel stort verditap pga prisnedgang i flere omganger på nybil?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kommentaren min er ikke negativt ment og jeg er overbevist om at en andel bikjøpere bryr seg mer om bilen er fet og hva naboen synes enn produktets egenskaper.
    Dette eksisterer innenfor alle lag og sjangre i samfunnet og er ikke spesielt for biler. Hus, hytte, båt, klær, klokke, sykkel, dass, hifi - you name it ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Selv om du ser på en 1 år gammelt Leaf ser du et katastrofalt verditap sammenlignet med en nøktern tysk/japansk fossilbil med samme størrelse.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Likevel var det en kollega som mente at hvis han beholdt Leaf'en i tre år og så kastet den, ville han likevel spare penger sammenlignet med å kjøre fossilbil i tre år. Drivstoff, bompenger, fergetakster - kronestykkene triller ganske fort.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Selv om du ser på en 1 år gammelt Leaf ser du et katastrofalt verditap sammenlignet med en nøktern tysk/japansk fossilbil med samme størrelse.
    Jaha, en 2013 leaf koster på finn.No fra 200 til 230k, 10-15% tap på ett år anser ikke jeg som katastrofalt
    Tja, >100 000 på 2 år er ganske mye for en bil som koster sub 300k. Alternativt 30% besparelse på å kjøpe en 1. år gammel US&A Leaf sammenlignet med en ny norsk bil.

Faren min fikk tilbud om nær 50% av nypris for sin 08 Golf i innbytte hos VAG forhandler.

C

cruiser

Gjest
    I
    Jaha, en 2013 leaf koster på finn.No fra 200 til 230k, 10-15% tap på ett år anser ikke jeg som katastrofalt
    Tja, >100 000 på 2 år er ganske mye for en bil som koster sub 300k. Alternativt 30% besparelse på å kjøpe en 1. år gammel US&A Leaf sammenlignet med en ny norsk bil.

Faren min fikk tilbud om nær 50% av nypris for sin 08 Golf i innbytte hos VAG forhandler.
    Hadde tallene dine vært riktige så hadde du jo hatt ett poeng :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I

Hadde tallene dine vært riktige så hadde du jo hatt ett poeng :)
    Det er bare å se på finn.no det, du får en 2013 Tekna for 20X tusen.

C

cruiser

Gjest
    Skiller man ut de franske og amerikanske så ligger man på ca 15% verditap første året med 20+-5k på telleren. Problemet med leafen er som sagt prisnedganger og paralellimport, mange ønsker en norsk bil og de ligger høyere i pris på bruktmarkedet. Kjøper ikke argumentet ditt at den har rast i pris fordi det er en el bil

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skiller man ut de franske og amerikanske så ligger man på ca 15% verditap første året med 20+-5k på telleren. Problemet med leafen er som sagt prisnedganger og paralellimport, mange ønsker en norsk bil og de ligger høyere i pris på bruktmarkedet. Kjøper ikke argumentet ditt at den har rast i pris fordi det er en el bil
    Du bør ikke se på brukt I-miev, de koster fra 90k.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn