Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Hvis bussene bruker lengre tid så vil jo flere kjøre bil, vanskelig regnestykke som det er vanskelig å regne på
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.664
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Trondheim
    Som sagt er biltrafikken redusert med ca 10% i Trondheim som en konsekvens av satsing på infrastruktur for miljø - dvs satsing på kollektivtransport samt gang- og sykkelveier. For kollektivtransport betyr det i praksis kollektivfelt. Så la oss si at hvis man lar bilene kjøre i kollektivfeltet vil biltrafikken øke med 7-8% (noen vil fortsette med å sykl og gå, så biltrafikken vil nok ikke øke med 10%). Gjennomsnittlig kjøretid for en med bil vil muligens kunne reduseres med 10-15% (kanskje mer) med en ganske stor reduksjon i drivstofforbruket. Det burde være mulig å regne på dette.

    Men for all del - det er positivt med tiltak som kan redusere biltrafikken, jeg er bare ikke helt sikker på at kollektivfelt er det beste i forhold til miljøhensyn. Jeg hadde sansen for den ordningen man hadde i Trondheim før (og som man vel har noen steder i Bergen fremdeles?), der man kunne kjøre i kollektivfeltet hvis man var 2 eller flere i bilen. Man kunne godt endre det til 3+.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.167
    Antall liker
    10.723
    Jeg tror strengt tatt (uten å ha noen tall å vise til) at utslippene ville blitt mindre hvis bilene fikk kjøre i kollektivfeltene (men bussene ville jo bruke lenger tid).
    Merkelig resonnement. Hvis kollektivfeltet blir fyllt opp så er det vel kø der også?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Jeg tror strengt tatt (uten å ha noen tall å vise til) at utslippene ville blitt mindre hvis bilene fikk kjøre i kollektivfeltene (men bussene ville jo bruke lenger tid).
    Merkelig resonnement. Hvis kollektivfeltet blir fyllt opp så er det vel kø der også?
    På E18 inn til Oslo er det tre (eller fire?) kjørefelt inkl kollektivfeltet. Ved å maksimere flyten i alle tilgjengelige felt vil trafikken gå raskere og totale utslipp fra trafikk vil gå ned siden reisetiden minker - dette forutsetter dog at eventuell økning i antall biler ikke spiser opp effekten. Kø vil det nok bli uansett, men den vil gå raskere som vil gi mindre drivstofforbruk i sum.

    For utslipp er forresten ikke den optimale hastigheten 80 km/t, men en god del lavere. Så målet er ikke at trafikken flyter i 80 men at den flyter jevnt.

    Edit: Kan faktisk se ut som utslipp pr. kilometer har sitt minimum rundt 70 km/t, så da var det jeg sa over feil. Ganske liten forskjell på 60, 70 eller 80 som hastighet, men det som er dødaren er stadige stopp og start.

    Med elbil så har man ganske bra oversikt over effekten som trengs for å gjøre noe siden bilen til enhver tid viser effekten til motoren. I oppoverbakke i lav hastighet kan motoren fort produsere 70-90 hestekrefter, cruiser jeg i 80 ligger det rundt 30 hester. I nedoverbakke er effekten negativ siden den regenerative bremsingen lader batteriene. Køkjøring går ganske hardt utover rekkevidden pga stadige start og stopp, og aksellerasjon krever en del effekt og nedbremsingen klarer ikke å regenere alt. Med en fossilbil er det jo null regenerering så der blir kjøkjøring ekstra ille.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.167
    Antall liker
    10.723
    ^Hvis alle matpakkebilistene kjørte 2,5 meter lange Smart istedefor 5 meter lange SUVer ble det plass til dobbelt så mange biler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Visning av effekt man bruker og har tilgjengelig er det mulig å hente ut av en fossilbil også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Visning av effekt man bruker og har tilgjengelig er det mulig å hente ut av en fossilbil også.
    Joda, men det er mer sentralt å kjøre effektivt med en elektrisk bil siden det er forbundet med potensielt en del hassle å fylle "tanken". Særlig om man til daglig kjører opp mot den faktiske rekkevidden til bilen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.664
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Trondheim
    Jeg vil jo tro at hvis man dobler kapasiteten på veien (åpner et ekstra felt) og dette fører til en 8% økning av trafikken, vil trafikken totalt gå fortere, med resulterende reduksjon i utslippene. Dette forutsetter selvfølgelig at trafikken ikke dobles.

    Jeg er klar over at det ikke er så enkelt - erfaring fra USA viser vel at hvis du øker kapasiteten på veien, vil dette føre til en økning i trafikken slik at etter kort tid vil vi være tilbake i Status Quo - men det er andre måter å redusere utslippene på enn å bare gjøre det vanskeligere for bilistene. Her i Trondheim har vi flere eksempler på veier der lyskryssene står så tett at trafikken klomper seg og biler fra sideveiene ikke kommer gjennom krysset fordi det blir rødt i kryss nr. 2 mens det er grønt i kryss 1 slik at krysset blir blokkert. Dermed reduseres fremkommeigheten og bilene blir stående på tomgang selv om veien i teorien har overkapasitet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Ift nypris så er det vel en utvikling noenlunde i tråd med vanlige biler i tilsvarende prisklasse? Men det er klart at det nå dyttes ut ganske mange modeller i et tynt marked, tipper mange av de som selger skal ha den nye versjonen med 4WD og derfor ønsker å bytte. Noen har muligens levd i den villfarelse at markedet for elbil til 700k ish er hur stort som helst, men det er det ingen grunn til å anta.

    Personlig har jeg ingen illusjoner om at mitt Tesla-kjøp er smart rent økonomisk. Jeg renger med at verdifallet kan bli ganske betydelig, når Model X kommer så er det sikkert en del som vil bytte til den også siden nordmenn som rase lider av en SUV-fetisj jeg aldri helt har skjønt meg på. Men klart, til Sjusjøen og Geilo og lignende er veiene kanskje helt ned mot 6 meter brede på det smaleste, så da kommer man seg ikke frem med hvasomehelst.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg vil anta at prisene holder seg bra så lenge det er garanti, etter den tid vil man nok merke at det er en stor og dyr bil all den tid det ikke er momsfritak på deler.
    Med mindre man gjør skade på den kan jeg ikke helt se for meg noe stort deleforbruk. Det er en enkel konstruksjon med mindre deler som kan gå i stykker enn det meste annet. (motorer, turboer, girkasser, eksosanlegg, etc.) De viktigste gjenværende delene er det også 8 års garanti på).

    Når det gjelder selve bilen er den nedskrevet i løpet av 10-12 år i mitt hode. Alt over er en bonus. Likevel er det forsvarlig økonomiski min situasjon sammenlignet med enten å beholde den bensinbilen jeg har, eller kjøpe en ny tilsvarende. Den reelle totale prisforskjellen er så liten at jeg er villig til å betale den forskjellen og som bonus kjøre en god bil de neste 10-12 årene i stedet for enten en aldrende bil med alle de problemer det medfører, eller en ny kjedelig sak i fornuftig prisklasse.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.406
    Antall liker
    1.938
    Nåh... Det er en nokså kompleks bil Gjestemedlem. Mangler en del roterende rask, men de har fylt på med rikelig annet som erstatning. Dørene er et kapittel for seg med vinduer som må senke seg for å få åpnet dem f.eks. Understellsdeler, oppheng og bremser som kunne passet til en lett lastebil. Bra at delene er med i serviceprisen for å si det sånn...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Apropos service. Noen tanker om det har noe for seg å forhåndsbetale dette? Utover det å spare noen kroner totalt sett.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil anta at prisene holder seg bra så lenge det er garanti, etter den tid vil man nok merke at det er en stor og dyr bil all den tid det ikke er momsfritak på deler.
    Med mindre man gjør skade på den kan jeg ikke helt se for meg noe stort deleforbruk. Det er en enkel konstruksjon med mindre deler som kan gå i stykker enn det meste annet. (motorer, turboer, girkasser, eksosanlegg, etc.) De viktigste gjenværende delene er det også 8 års garanti på.
    Stort sett så holder motor og drivlinje ti år uten store problemer på alt av biler. Er det andre som går først.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil anta at prisene holder seg bra så lenge det er garanti, etter den tid vil man nok merke at det er en stor og dyr bil all den tid det ikke er momsfritak på deler.
    Med mindre man gjør skade på den kan jeg ikke helt se for meg noe stort deleforbruk. Det er en enkel konstruksjon med mindre deler som kan gå i stykker enn det meste annet. (motorer, turboer, girkasser, eksosanlegg, etc.) De viktigste gjenværende delene er det også 8 års garanti på.
    Stort sett så holder motor og drivlinje ti år uten store problemer på alt av biler. Er det andre som går først.
    Ikke Tesla - der er det det som går først.....

    Men som sagt er det nok av ting som bremser, foringer med mer som er helt likt, så jeg fatter liksom ikke at denne skal være vedlikeholdsfri. Og når det gjelder garantier så står det alltid noe med små skrift....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Bremsene brukes svært mye mindre på en elektrisk bil enn på en fossilbil så det er i alle fall i elbilens favør i utgangspunktet. Den regenerative bremsingen er såpass effektiv at bremsepedalen brukes sjelden. Problemene med drivlinjene har så langt jeg har forstått i hovedsak knyttet til en begrenset produksjonsserie som sammenfallt med mange leveranser til Norge, så akkurat det problemet er nok løst. Selv om drivlinjer selvsagt vil ryker her også, som det er tilfeller av på alle andre biler.

    Det dukker sikkert opp noe som det gjør med de fleste biler. Jeg er mest bekymret for bling-sakene som dørhåndtakene som kommer ut av seg selv, vinduet som må opp og ned ved åpning og lukking av dørene og slike ting. Mye av funksjonaliteten til bilen er jo software-basert så feil der kan fikses med programvareoppdateringer uten å måtte gjøre fysiske inngrep på bilen.

    Ellers er det som med alle biler en hærskare av underleverandører som leverer deler til Tesla, så det er ikke slik at de har funnet opp absolutt alt på en bil på nytt, mye av mekanikken burde kunne være relativt velutprøvd. Og fabrikken der de produseres har bygget en og annen bil opp gjennom årene så de er neppe helt lost.

    Men jeg skal gladelig innrømme at en av grunnene til at jeg ikke kjøpte da de kom i 2013 var at jeg ville ikke være blant de første prøvekaninene. Elom Musk sa i et intervju for en tid tilbake at de gjøre ca 20 hardware-modifikasjoner i uka. Mesteparten av dette er selvsagt småting man ikke merker, men de har i det minste fått litt mer hands-on-erfaring og oppdaget ting som må/bør endres.

    Den største bekymringen i utgangspunktet var reduksjon i batterikapasiteten. Så langt tyder alt på at den er svært liten, selv om man selvsagt ikke har gode data for mange år, men det er etter hvert en god del som har kjørt titusener av kilomter og hurtigladet ofte, så noe empiri har man i det minste.

    På Tesla-eventen her om dagen snakket jeg med en som skulle ha en P85D som konebil. Han selv kjørte en fancy Mercedes 500 med alt mulig av bling, og den hadde det vært veldig mye krøll med sa han, men slikt hører man jo ikke så mye om. Enn så lenge er det tydligvis en nyhetssak i seg selv når noe skjer med Tesla.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.217
    Antall liker
    40.728
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke Tesla - der er det det som går først.....
    Bortsett fra den ene produksjonsfeilen som forlengst er rettet opp: Hvor tar du det fra? En trefase vekselstrømsmotor (som det er i denne) har en levetid på 20-30 år ved kontinuerlig bruk. Det er heller ingen merkbar endring i batterikapasitet hos meg etter to år og over 40000 km.

    Jeg kjøpte min(e) med serviceavtale. Grunnen til det var at jeg mistenkte at de svære Brembo-bremsene ville ruste fast, så lite som de brukes, og at det kom til å bli dyrt å fikse, men så langt har de også vært problemfrie etter to vintre i saltsørpa rundt Oslo.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den som er til salgs i linken har ikke bare fått ny motorenhet, den har også fått ny batteripakke.

    Når det gjelder motorer så er det de med glidelager som går lengst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.217
    Antall liker
    40.728
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den som er til salgs i linken har ikke bare fått ny motorenhet, den har også fått ny batteripakke.
    Det har Subaruen min fått også. Som nevnt tidligere måtte jeg bytte hele motoren ved 88000 km. Heldigvis tok Subaru det på goodwill, for det var en 120000-kroners jobb. Batteriet har vel også blitt byttet en gang, mener jeg å huske. Det er litt økonomisk risiko ved å eie en bil uansett type og merke. Men antall ting som kan ryke på en Tesla er ganske lavt, og de tingene som er der er både solid overdimensjonerte og lette å komme til ved service.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.406
    Antall liker
    1.938
    Batteriet funker som regel helt fint det. En av de tingene de virkelig har kontroll på. Jeg vet de har skiftet en del batterier pga feil på hovedkontaktoren. Ettersom den ligger i batteripakken har de ikke så mye annet valg en å bytte hele pakken. (Eller be kunden vente til de har reparert den, dvs lenge...)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla er også den eneste elbilen med et elegant utseende. Her hvor jeg bor er det en god del elbiler og jeg må si at jeg liker utseendet på Model S bedre for hver gang jeg ser den.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Etter å ha vært Tesla-eier en hel uke fremstår det for meg som noe av et mysterium hvofor noen vil betale rundt en million for en fossilbil her i landet når de kan kjøpe en tilnærmet fullspekket P85D for godt under samme prisen. Om det oppstår et lass av feil i fremtiden så vil det selvsagt se annerledes ut, men når man faktisk innser hva et vanlig kjøremønster medfører og hvor lite hassle lading er så er det å kjøpe BMW/Adui/Merce med et fjell av avgifter veldig, veldig rart. Med mindre planen er å race på bane, men det er den jo som regel ikke.

    Jeg lader fra klokken 00:00 og til neste morgen med 5A ladestrøm. Har vært helt nede i 16 mil tilgjengelig rekkevidde på det drøyeste.

    Med mindre bilbruken tilsier hyppige og lange turer utenfor superladernettverket så er det veldig, veldig rart å med åpne øyne betale hundretusenvis av kroner i avgifter her i landet for å kunne kjøre 80 mil i slengen (som man uansett aldri gjør) eller kunne dra på tur langt inn i de dypeste skogene (som man heller aldri gjør) eller å kunne race rundt passe fort på en bane (som heller aldri skjer).

    Til helgen skal vi ut på tur for å hente noe stæsj i Sverige. Kjører fra Oslo, har babysvømming på Ski, kjører til Solli. Superlader ca 10 min for å være sikker, kjører til Sverige, henter greiene, kjører hjem. Dersom tingens tilstand tilsier det superlader jeg på Solli enda en gang i ca 10 min, men trenger det neppe. Når vi er hjemme er det definitivt slutt på kjøringen den dagen, plugger i bilen og neste morgen er batteriene ladet til der de bør være for daglig bruk.

    Om jeg plutselig skulle finne på noe ala "Faen. Nå stikker vi til Finnskogen!" så ville jeg ha et problem. Men det skjer jo heller ikke.

    Smooth as silk.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke Tesla - der er det det som går først.....
    Bortsett fra den ene produksjonsfeilen som forlengst er rettet opp: Hvor tar du det fra? En trefase vekselstrømsmotor (som det er i denne) har en levetid på 20-30 år ved kontinuerlig bruk. Det er heller ingen merkbar endring i batterikapasitet hos meg etter to år og over 40000 km.

    Jeg kjøpte min(e) med serviceavtale. Grunnen til det var at jeg mistenkte at de svære Brembo-bremsene ville ruste fast, så lite som de brukes, og at det kom til å bli dyrt å fikse, men så langt har de også vært problemfrie etter to vintre i saltsørpa rundt Oslo.
    Tesla med store motorproblemer i Norge - Elbil - VG

    Men her er det jo en sak som helt klart dekkes av garanti og kjøpslov.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den som er til salgs i linken har ikke bare fått ny motorenhet, den har også fått ny batteripakke.
    Det har Subaruen min fått også. Som nevnt tidligere måtte jeg bytte hele motoren ved 88000 km. Heldigvis tok Subaru det på goodwill, for det var en 120000-kroners jobb. Batteriet har vel også blitt byttet en gang, mener jeg å huske. Det er litt økonomisk risiko ved å eie en bil uansett type og merke. Men antall ting som kan ryke på en Tesla er ganske lavt, og de tingene som er der er både solid overdimensjonerte og lette å komme til ved service.
    Dette er vel en kjent blunder fra Subaru som ingen skal behøve å betale noe for - også helt klart dekket av kjøpslov og ikke noe goodwill. Tetningsmasse inne i motor som løste seg opp og tettet smørekanal til bakre veivelager (var det vel ?).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.664
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Trondheim
    Tesla er også den eneste elbilen med et elegant utseende. Her hvor jeg bor er det en god del elbiler og jeg må si at jeg liker utseendet på Model S bedre for hver gang jeg ser den.
    Her er jeg veldig uenig. Den ser ut som en mislykket Panamera.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    7.925
    Tesla er også den eneste elbilen med et elegant utseende. Her hvor jeg bor er det en god del elbiler og jeg må si at jeg liker utseendet på Model S bedre for hver gang jeg ser den.
    Her er jeg veldig uenig. Den ser ut som en mislykket Panamera.
    Smak og behag muligens men jeg synes de har knabbet mange fine designideer med nennsom hånd. Fine linjer og akkurat passe avslappet i uttrykket i forhold til krefter og ytelser. Fikk prøvesittet en (dessverre parkert) P85D her om dagen og liker også det innvendige designet veldig godt. Setene virket også meget gode selv for mine +190cm.

    Det eneste jeg finner å trekke for designmessig er at emblemet ser litt korketrekkeraktig ut samt plasten i grillen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.664
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Trondheim
    Smak og behag som du sier. Jeg synes den ser vulgær ut. Det er ingen skikkelig definert front, og hekken har en alt for bred hoftelinje. Jeg liker ikke designet i det hele tatt.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Etter å ha vært Tesla-eier en hel uke fremstår det for meg som noe av et mysterium hvofor noen vil betale rundt en million for en fossilbil her i landet når de kan kjøpe en tilnærmet fullspekket P85D for godt under samme prisen.

    Det kan jo være fordi den ikke har en eneste bruksmessig fordel i forhold til det som trengs når du bor i innlandet. -25 i tre uker? 30 cm nysnø og brøytebilen har fremdeles ikke vært ute? Hvor mye skal du ha med deg sa du? Skal du ha med deg henger må den være liten, hvis du ikke har kl.2 lappen da, men bilen leveres kanskje ikke med hengerfeste? Høres ut som en praktisk bil!

    Min hverdag vil nok være fossil lenge enda. Jeg er forresten såpass miljøbevisst at jeg kjører på LPG (propan). Tesla og andre el-biler er fremdeles et byfenomen selv om det dukker opp en og annen her hvor jeg bor også. Fremtiden er nok elektrisk, men ikke enda.

    Det er forresten ingen vits i å flotte seg med miljøhensyn ved kjøp av el-bil. Pga batteripakken er vel miljøpåvirkningen den samme for både el-biler og biler med forbrenningsmotor når hele livsløpet tas i betraktning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Joda, jeg skjønner at konseptet ikke funker for en del - særlig om man bor bestemte steder. Tesla Model S har ikke hengerfeste, nei. Den kommende Model X skal ha det, men om man drar på et tonn ekstra i oppoverbakke går det ganske hardt utover batteriet. Men det er uansett ikke så vanlig å dra tilhenger med personbiler til rundt millionen eller så. Jeg har ikke sett noen fjonge biler på Grønmo Gjenbruksstasjon i alle fall som er stedet jeg stort sett kjører henger til.

    Men jeg mener ganske bestemt at svært mange har en ganske stor vrangforestilling om hva deres bilbruk faktisk er, hvor langt de faktisk kjører pr. dag osv. Jeg hadde det selv også forsåvidt helt til jeg bestemte meg for elbil og tenkte gjennom hva vi faktisk bruker bil til i familen. Tilhengerproblemet løser jeg ved å låne en bil av svigers noen timer en fire-fem-seks ganger i året eller så, så det var ingen dealbreaker for meg. Men om behovet virkelig skulle melde seg kjøper jeg en rimelig sak som kan dra tung henger, men tviler på at så skjer med det første.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Tesla er også den eneste elbilen med et elegant utseende. Her hvor jeg bor er det en god del elbiler og jeg må si at jeg liker utseendet på Model S bedre for hver gang jeg ser den.
    Javel? Hva med denne? Hybrid, men likevel.....

    2015-bmw-i8-hybrid.jpg

    Kan jo bli litt morsomt å se hva som skjer når de som faktisk kan lage bil kaster seg på el-bølgen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.217
    Antall liker
    40.728
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den som er til salgs i linken har ikke bare fått ny motorenhet, den har også fått ny batteripakke.
    Det har Subaruen min fått også. Som nevnt tidligere måtte jeg bytte hele motoren ved 88000 km. Heldigvis tok Subaru det på goodwill, for det var en 120000-kroners jobb. Batteriet har vel også blitt byttet en gang, mener jeg å huske. Det er litt økonomisk risiko ved å eie en bil uansett type og merke. Men antall ting som kan ryke på en Tesla er ganske lavt, og de tingene som er der er både solid overdimensjonerte og lette å komme til ved service.
    Dette er vel en kjent blunder fra Subaru som ingen skal behøve å betale noe for - også helt klart dekket av kjøpslov og ikke noe goodwill. Tetningsmasse inne i motor som løste seg opp og tettet smørekanal til bakre veivelager (var det vel ?).
    Det var en av flere ting Subaru slet med. På min bil var det noe annet som førte til gammeldags rådebank, og hele motoren måtte byttes. Ikke mulig bare å bytte lagre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Om ikke kronen styrker seg igjen kommer det nok en prisjustering om kun kort tid. Under normale omstendigheter skulle en greit spekket P85D bli ca 50k dyrere ift hvor den lå etter den forrige store prisjusteringen i desember 2014. Model X ligger an til å bli en svært dyr fornøyelse for de mange her i landet som har reservert. Blir også spennende å se om Tesla etter hvert gjør noe med marginene sine i Norge siden det tross alt er et ganske viktig marked for de enn så lenge.

    Grunnprisen for P85D er 105.000 USD i USD, den er 768.000 NOK i Norge enn så lenge. Med en kurs på 8.00 skulle det tilsi 840.000 i grunnpris. Usikker på om den amerikanske prisen inkluderer noen form for sales tax eller ikke.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja.. Hvis jeg går inn på den amerikanske siden og setter opp en identisk bestilling til min, omregner USD til Nkr - så er forskjellen nå over 150.000 kr mer enn hva som står på min faktura. Da måtte jeg nok ha meldt pass.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Og problem nr. 2 for Tesla er at folk nå etter hvert skjønner at prisene svinger med valutakurser på en måte som er helt ukjent for norske bilkjøpere. Grunnen er jo relativt enkelt - særavgifter er denominert i NOK og i bortsett fra mva er de uavhengige av innprisen i Norge så prisene til forbruker i Norge ville svingt mindre om det var avfigter på bilene. Hos andre importører er det også mye vanligere at hovedkontoret i Tyskland etc tar valutarisikoen for nasjonale importører.

    Å ha kjøpt på en kurs som tilsvarer 6 eller 7 og se hva prisen hadde vært med kurs 8 er hyggeligere enn å kjøpe på kurs 8 og så faller kursen til 7 igjen, og det begynner folk nok å bli redde for. Om krona ikke styrker seg markant ut året kommer det til å bli massive kanselleringer av Model X. Nå er Tesla svært fleksible med folk som vil kansellere bestillingene - man kan visstnok kansellere helt til bilen er betalt uten å tape depositumet en gang. Men Tesla kan selge bilene på nytt til ny pris og tjene mer penger så det er ikke så rart at det er greit for de. De kan også sende de til andre land for å selge de der.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og problem nr. 2 for Tesla er at folk nå etter hvert skjønner at prisene svinger med valutakurser på en måte som er helt ukjent for norske bilkjøpere. Grunnen er jo relativt enkelt - særavgifter er denominert i NOK og i bortsett fra mva er de uavhengige av innprisen i Norge så prisene til forbruker i Norge ville svingt mindre om det var avfigter på bilene.
    Njæ, svingningene i prisene vil nok bli minst like høy for biler med masse avgifter. I kroner vel og merke, og ikke i prosent av prisen. Faktisk vil jo svingningene bli enda større i kroner siden MVA-økning blir en prisøkning som kommer på toppen av importprisøkningen. men 100.000 i økning på en bil il 700.000 ser nok voldsommere ut enn 120.000 økning på en til 1.500.000
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Og problem nr. 2 for Tesla er at folk nå etter hvert skjønner at prisene svinger med valutakurser på en måte som er helt ukjent for norske bilkjøpere. Grunnen er jo relativt enkelt - særavgifter er denominert i NOK og i bortsett fra mva er de uavhengige av innprisen i Norge så prisene til forbruker i Norge ville svingt mindre om det var avfigter på bilene.
    Njæ, svingningene i prisene vil nok bli minst like høy for biler med masse avgifter. I kroner vel og merke, og ikke i prosent av prisen. Faktisk vil jo svingningene bli enda større i kroner siden MVA-økning blir en prisøkning som kommer på toppen av importprisøkningen. men 100.000 i økning på en bil il 700.000 ser nok voldsommere ut enn 120.000 økning på en til 1.500.000
    Jeg tenkte i prosent av prisen - ellers er jeg enig med deg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.217
    Antall liker
    40.728
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg plutselig skulle finne på noe ala "Faen. Nå stikker vi til Finnskogen!" så ville jeg ha et problem.
    Neida, det ville du ikke. Det er 176 km til tjukkeste Finnskogen fra Oslo sentrum, mesteparten av dem på veier med lav fartsgrense. Du kommer til og med hjem igjen etter å ha sett deg om. Alt uten å lade en eneste gang, og med en god del strøm igjen på batteriet når du parkerer hjemme.

    Jeg kjørte til Smögen i Sverige og hjem igjen på samme dag uten å lade. Det er også ca 175 km hver vei, men mye motorvei, og dessuten ble det et par raske sightseeing-turer frem og tilbake over Smøgensbron for å vise frem vidunderet til noen lokale bekjente. No problem, men jeg satte cruise control på ca 95 på returen i stedet for 110 for å være sikker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn