C
cruiser
Gjest
Hvis bussene bruker lengre tid så vil jo flere kjøre bil, vanskelig regnestykke som det er vanskelig å regne på
Merkelig resonnement. Hvis kollektivfeltet blir fyllt opp så er det vel kø der også?Jeg tror strengt tatt (uten å ha noen tall å vise til) at utslippene ville blitt mindre hvis bilene fikk kjøre i kollektivfeltene (men bussene ville jo bruke lenger tid).
På E18 inn til Oslo er det tre (eller fire?) kjørefelt inkl kollektivfeltet. Ved å maksimere flyten i alle tilgjengelige felt vil trafikken gå raskere og totale utslipp fra trafikk vil gå ned siden reisetiden minker - dette forutsetter dog at eventuell økning i antall biler ikke spiser opp effekten. Kø vil det nok bli uansett, men den vil gå raskere som vil gi mindre drivstofforbruk i sum.Merkelig resonnement. Hvis kollektivfeltet blir fyllt opp så er det vel kø der også?Jeg tror strengt tatt (uten å ha noen tall å vise til) at utslippene ville blitt mindre hvis bilene fikk kjøre i kollektivfeltene (men bussene ville jo bruke lenger tid).
Joda, men det er mer sentralt å kjøre effektivt med en elektrisk bil siden det er forbundet med potensielt en del hassle å fylle "tanken". Særlig om man til daglig kjører opp mot den faktiske rekkevidden til bilen.Visning av effekt man bruker og har tilgjengelig er det mulig å hente ut av en fossilbil også.
Jeg vil anta at prisene holder seg bra så lenge det er garanti, etter den tid vil man nok merke at det er en stor og dyr bil all den tid det ikke er momsfritak på deler.
Med mindre man gjør skade på den kan jeg ikke helt se for meg noe stort deleforbruk. Det er en enkel konstruksjon med mindre deler som kan gå i stykker enn det meste annet. (motorer, turboer, girkasser, eksosanlegg, etc.) De viktigste gjenværende delene er det også 8 års garanti på).Jeg vil anta at prisene holder seg bra så lenge det er garanti, etter den tid vil man nok merke at det er en stor og dyr bil all den tid det ikke er momsfritak på deler.
Stort sett så holder motor og drivlinje ti år uten store problemer på alt av biler. Er det andre som går først.Med mindre man gjør skade på den kan jeg ikke helt se for meg noe stort deleforbruk. Det er en enkel konstruksjon med mindre deler som kan gå i stykker enn det meste annet. (motorer, turboer, girkasser, eksosanlegg, etc.) De viktigste gjenværende delene er det også 8 års garanti på.Jeg vil anta at prisene holder seg bra så lenge det er garanti, etter den tid vil man nok merke at det er en stor og dyr bil all den tid det ikke er momsfritak på deler.
Ikke Tesla - der er det det som går først.....Stort sett så holder motor og drivlinje ti år uten store problemer på alt av biler. Er det andre som går først.Med mindre man gjør skade på den kan jeg ikke helt se for meg noe stort deleforbruk. Det er en enkel konstruksjon med mindre deler som kan gå i stykker enn det meste annet. (motorer, turboer, girkasser, eksosanlegg, etc.) De viktigste gjenværende delene er det også 8 års garanti på.Jeg vil anta at prisene holder seg bra så lenge det er garanti, etter den tid vil man nok merke at det er en stor og dyr bil all den tid det ikke er momsfritak på deler.
Raser og raser - 535k er omtrent 100k under nyprisen jeg betalte for snart to år siden. Det er ca 16 % verdifall på to år, ca 8 % i året. La oss ta i litt og si at den kanskje har falt 20 % i verdi på to år. Hvor mye faller en ny BMW eller Audi i verdi på de to første årene?
Bortsett fra den ene produksjonsfeilen som forlengst er rettet opp: Hvor tar du det fra? En trefase vekselstrømsmotor (som det er i denne) har en levetid på 20-30 år ved kontinuerlig bruk. Det er heller ingen merkbar endring i batterikapasitet hos meg etter to år og over 40000 km.Ikke Tesla - der er det det som går først.....
Det har Subaruen min fått også. Som nevnt tidligere måtte jeg bytte hele motoren ved 88000 km. Heldigvis tok Subaru det på goodwill, for det var en 120000-kroners jobb. Batteriet har vel også blitt byttet en gang, mener jeg å huske. Det er litt økonomisk risiko ved å eie en bil uansett type og merke. Men antall ting som kan ryke på en Tesla er ganske lavt, og de tingene som er der er både solid overdimensjonerte og lette å komme til ved service.Den som er til salgs i linken har ikke bare fått ny motorenhet, den har også fått ny batteripakke.
Tesla med store motorproblemer i Norge - Elbil - VGBortsett fra den ene produksjonsfeilen som forlengst er rettet opp: Hvor tar du det fra? En trefase vekselstrømsmotor (som det er i denne) har en levetid på 20-30 år ved kontinuerlig bruk. Det er heller ingen merkbar endring i batterikapasitet hos meg etter to år og over 40000 km.Ikke Tesla - der er det det som går først.....
Jeg kjøpte min(e) med serviceavtale. Grunnen til det var at jeg mistenkte at de svære Brembo-bremsene ville ruste fast, så lite som de brukes, og at det kom til å bli dyrt å fikse, men så langt har de også vært problemfrie etter to vintre i saltsørpa rundt Oslo.
Dette er vel en kjent blunder fra Subaru som ingen skal behøve å betale noe for - også helt klart dekket av kjøpslov og ikke noe goodwill. Tetningsmasse inne i motor som løste seg opp og tettet smørekanal til bakre veivelager (var det vel ?).Det har Subaruen min fått også. Som nevnt tidligere måtte jeg bytte hele motoren ved 88000 km. Heldigvis tok Subaru det på goodwill, for det var en 120000-kroners jobb. Batteriet har vel også blitt byttet en gang, mener jeg å huske. Det er litt økonomisk risiko ved å eie en bil uansett type og merke. Men antall ting som kan ryke på en Tesla er ganske lavt, og de tingene som er der er både solid overdimensjonerte og lette å komme til ved service.Den som er til salgs i linken har ikke bare fått ny motorenhet, den har også fått ny batteripakke.
Her er jeg veldig uenig. Den ser ut som en mislykket Panamera.Tesla er også den eneste elbilen med et elegant utseende. Her hvor jeg bor er det en god del elbiler og jeg må si at jeg liker utseendet på Model S bedre for hver gang jeg ser den.
Smak og behag muligens men jeg synes de har knabbet mange fine designideer med nennsom hånd. Fine linjer og akkurat passe avslappet i uttrykket i forhold til krefter og ytelser. Fikk prøvesittet en (dessverre parkert) P85D her om dagen og liker også det innvendige designet veldig godt. Setene virket også meget gode selv for mine +190cm.Her er jeg veldig uenig. Den ser ut som en mislykket Panamera.Tesla er også den eneste elbilen med et elegant utseende. Her hvor jeg bor er det en god del elbiler og jeg må si at jeg liker utseendet på Model S bedre for hver gang jeg ser den.
Etter å ha vært Tesla-eier en hel uke fremstår det for meg som noe av et mysterium hvofor noen vil betale rundt en million for en fossilbil her i landet når de kan kjøpe en tilnærmet fullspekket P85D for godt under samme prisen.
Javel? Hva med denne? Hybrid, men likevel.....Tesla er også den eneste elbilen med et elegant utseende. Her hvor jeg bor er det en god del elbiler og jeg må si at jeg liker utseendet på Model S bedre for hver gang jeg ser den.
Det var en av flere ting Subaru slet med. På min bil var det noe annet som førte til gammeldags rådebank, og hele motoren måtte byttes. Ikke mulig bare å bytte lagre.Dette er vel en kjent blunder fra Subaru som ingen skal behøve å betale noe for - også helt klart dekket av kjøpslov og ikke noe goodwill. Tetningsmasse inne i motor som løste seg opp og tettet smørekanal til bakre veivelager (var det vel ?).Det har Subaruen min fått også. Som nevnt tidligere måtte jeg bytte hele motoren ved 88000 km. Heldigvis tok Subaru det på goodwill, for det var en 120000-kroners jobb. Batteriet har vel også blitt byttet en gang, mener jeg å huske. Det er litt økonomisk risiko ved å eie en bil uansett type og merke. Men antall ting som kan ryke på en Tesla er ganske lavt, og de tingene som er der er både solid overdimensjonerte og lette å komme til ved service.Den som er til salgs i linken har ikke bare fått ny motorenhet, den har også fått ny batteripakke.
Njæ, svingningene i prisene vil nok bli minst like høy for biler med masse avgifter. I kroner vel og merke, og ikke i prosent av prisen. Faktisk vil jo svingningene bli enda større i kroner siden MVA-økning blir en prisøkning som kommer på toppen av importprisøkningen. men 100.000 i økning på en bil il 700.000 ser nok voldsommere ut enn 120.000 økning på en til 1.500.000Og problem nr. 2 for Tesla er at folk nå etter hvert skjønner at prisene svinger med valutakurser på en måte som er helt ukjent for norske bilkjøpere. Grunnen er jo relativt enkelt - særavgifter er denominert i NOK og i bortsett fra mva er de uavhengige av innprisen i Norge så prisene til forbruker i Norge ville svingt mindre om det var avfigter på bilene.
Jeg tenkte i prosent av prisen - ellers er jeg enig med deg.Njæ, svingningene i prisene vil nok bli minst like høy for biler med masse avgifter. I kroner vel og merke, og ikke i prosent av prisen. Faktisk vil jo svingningene bli enda større i kroner siden MVA-økning blir en prisøkning som kommer på toppen av importprisøkningen. men 100.000 i økning på en bil il 700.000 ser nok voldsommere ut enn 120.000 økning på en til 1.500.000Og problem nr. 2 for Tesla er at folk nå etter hvert skjønner at prisene svinger med valutakurser på en måte som er helt ukjent for norske bilkjøpere. Grunnen er jo relativt enkelt - særavgifter er denominert i NOK og i bortsett fra mva er de uavhengige av innprisen i Norge så prisene til forbruker i Norge ville svingt mindre om det var avfigter på bilene.
Neida, det ville du ikke. Det er 176 km til tjukkeste Finnskogen fra Oslo sentrum, mesteparten av dem på veier med lav fartsgrense. Du kommer til og med hjem igjen etter å ha sett deg om. Alt uten å lade en eneste gang, og med en god del strøm igjen på batteriet når du parkerer hjemme.Om jeg plutselig skulle finne på noe ala "Faen. Nå stikker vi til Finnskogen!" så ville jeg ha et problem.