Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.664
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Trondheim
    Tesla er også den eneste elbilen med et elegant utseende. Her hvor jeg bor er det en god del elbiler og jeg må si at jeg liker utseendet på Model S bedre for hver gang jeg ser den.
    Javel? Hva med denne? Hybrid, men likevel.....

    Vis vedlegget 310192

    Kan jo bli litt morsomt å se hva som skjer når de som faktisk kan lage bil kaster seg på el-bølgen.
    Som du sier - en hybrid og ikke en ren el-bil. Nå kommer vel hele BMWs flåte som plug-in hybrid, og det blir spennende. i8 er alt for upraktisk, og vel lagd som et prøveprosjekt, men jeg har stor tro på BMWs plug-in hybrider. Når 3-serien kommer som plug-in hybrid blir de veldig aktuelle for mitt vedkommende.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Her kjører en Tesla Model S P85D mot en Corvette C7 som som koster omtrent halvparten, denne gangen med en god sjåfør bak rattet i motsetning til Tesla vs Hellcat videoen som har blitt postet overalt.
    P85D lost -- Tesla Model S P85D races C7 Corvette Stingray | 1/4 mile Drag Racing | HD | Forums | Tesla Motors

    Det artige er det at en toppspecet Z06 som er langt mer potent enn C7 koster 80k USD så for å selge store volum i land som ikke har like fordelaktige avgifter bør nok utsalgsprisen ned 50%.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Skal være rimelig korka om man tror at P85D er en sportsbil uansett hva prisen er. Tesla kan selge i Norge og ellers til folk som vil ha en elektrisk bil som funker stort sett som en vanlig bil uten begrensningene andre elbiler har. Vil man ha en kombinasjon av aksellerasjon, høy toppfart og kjøreegenskaper bør man absolutt velge noe annet. Men til sedan å være er ytelsene ganske rå, i alle fall så lenge man holder seg innen de fleste lands fartsgrenser. Sportsbilytelsene begrenser seg stort sett til 0-100 rett fremover. Den holder greit følge i ca 4 sekunder i videoen og da har kraften begynt å dabbe av siden farten er godt over 100 km/t da. Hadde de puttet på en girkasse hadde vel Teslaen kjørt fra, men girkasse er meningsløst på en slik bil.

    Min eneste innvending så langt er at sikten bakover ikke er allverden sammenlignet med hva jeg er vandt til, men den har jo ryggekamera. Svingradiusen er også noe stor, men det er mest en vanesak og jeg må rygge inn i et litt annen vinkel enn før.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.406
    Antall liker
    1.938
    Etter å ha prøvd en P85D i dag kan jeg ihvertfall skrive under på at ytelsen fra 0-100 holder. Det begynte faktisk å prikke litt i ansiktet med full pupp. Firehjulsdriften må være noe av det råeste som er å oppdrive. Full gass i lang sving på våt asfalt og de greiene der bare bet seg fast og hogg tak som en sulten flått etter vinterdvalen.
    Til tvilerne her: Dette må dere holde dere langt unna hvis dere har tenkt å fortsette å ha samme holdning til elektrisk fremdrift. Quattro go home...
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Ok, her MÅ jeg få bryte inn litt... Om man tror at en Tesla på 2,5 tonn har så sinnsykt grep bør man prøve f.eks en Nissan GT-R eller en Carrera 4. Det er klart det er fryktelig imponerende for Corolla-brigaden, men skikkelige sportsbiler kan da saktens tygge tak i asfalten de også. Det er bra gjort å få en 2,5 tonns kjelke til å svinge i det hele tatt, men den bryter ingen fysiske lover, selv om det nok kan kjennes sånn ut....
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.406
    Antall liker
    1.938
    Edit til det innlegget mitt lenger opp Atle. Bilen må tas for det den er. En vanlig sedan. Prøv gjerne å last inn 5-7 pers i en GT-R eller lignende. Ta også med
    bagasje til disse.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Her kjører en Tesla Model S P85D mot en Corvette C7 som som koster omtrent halvparten, denne gangen med en god sjåfør bak rattet i motsetning til Tesla vs Hellcat videoen som har blitt postet overalt.
    P85D lost -- Tesla Model S P85D races C7 Corvette Stingray | 1/4 mile Drag Racing | HD | Forums | Tesla Motors

    Det artige er det at en toppspecet Z06 som er langt mer potent enn C7 koster 80k USD så for å selge store volum i land som ikke har like fordelaktige avgifter bør nok utsalgsprisen ned 50%.

    Dette er omtrent like raskt som en Toyota Tundra med TRD-kompressor. En mye brukt kombinasjon for å trekke store tunge tilhengere i USA.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.167
    Antall liker
    10.723
    Artig å se hvordan Teslaistene griper ethvert halmstrå for å bevise at deres bilvalg er "best" ;)
    Greit at den er lynkjapp rett frem, men det gjør den ikke til en sportsbil. La meg velge vei/bane så skal jeg kjøre fra den med min lille sportsbil.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Artig å se hvordan Teslaistene griper ethvert halmstrå for å bevise at deres bilvalg er "best" ;)
    Greit at den er lynkjapp rett frem, men det gjør den ikke til en sportsbil. La meg velge vei/bane så skal jeg kjøre fra den med min lille sportsbil.
    Opplever vel egentlig at det er omvendt. Inn i denne tesla tråden kommer syklister og annet rask trekkende med 2 setere, motorsykler, joggesko og gud veit hva som er bedre enn bilen tråden omhandler. Hvertfall for meg er dette bare støy og kjipt at tesla eiere gidder å bite på _hver_ gang.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Artig å se hvordan Teslaistene griper ethvert halmstrå for å bevise at deres bilvalg er "best" ;)
    Greit at den er lynkjapp rett frem, men det gjør den ikke til en sportsbil. La meg velge vei/bane så skal jeg kjøre fra den med min lille sportsbil.
    Opplever vel egentlig at det er omvendt. Inn i denne tesla tråden kommer syklister og annet rask trekkende med 2 setere, motorsykler, joggesko og gud veit hva som er bedre enn bilen tråden omhandler. Hvertfall for meg er dette bare støy og kjipt at tesla eiere gidder å bite på _hver_ gang.
    Ingen kan ta fra deg din opplevelse.

    Syns det er underholdende å lese hvordan Teslaeiere mener at bilen sin er bedre enn alt annet. I innlegg 2566 kommer en sammenligning fra en Teslaeier mot en snøskuter.

    I mine øyne har bilen bra rekkevidde og bra aks opp til litt over 100km/t, på alle andre områder finnes det bedre alternativer.

    Her ville jeg brukt kortere tid med joggesko til barnehagen enn dere ville brukt med Tesla :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Ser ut som P85D - spekulantene begynner å få panikk. Kan kjøpe en konfigurasjon for 865k (før pruting) som nå koster 910k ny (han har betalt ca 820k for den selv regner jeg med). Og dette før nybilene nok gjør ennå et prishopp.

    Kan ikke si jeg synest veldig synd på de som nå merker at de risikerer å brenne inne med spec-bilen sin.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dollarkurs akkurat nå 8,19

    En konfigurasjon i USD i dag tilsvarende 1 million kr = $122.100
    1 oktober var prisen på $122.100 - 786.000 kr


    Rentemøte 19 mars. Tipper det vil komme en ny priskorreksjon like etter det hvis det ikke skjer noe drastisk med kronekursen etter den.

    Tror spekulantene kan tjene på å ha litt is i magen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Artig å se hvordan Teslaistene griper ethvert halmstrå for å bevise at deres bilvalg er "best" ;)
    Greit at den er lynkjapp rett frem, men det gjør den ikke til en sportsbil. La meg velge vei/bane så skal jeg kjøre fra den med min lille sportsbil.
    Opplever vel egentlig at det er omvendt. Inn i denne tesla tråden kommer syklister og annet rask trekkende med 2 setere, motorsykler, joggesko og gud veit hva som er bedre enn bilen tråden omhandler. Hvertfall for meg er dette bare støy og kjipt at tesla eiere gidder å bite på _hver_ gang.
    Ingen kan ta fra deg din opplevelse.

    Syns det er underholdende å lese hvordan Teslaeiere mener at bilen sin er bedre enn alt annet. I innlegg 2566 kommer en sammenligning fra en Teslaeier mot en snøskuter.

    I mine øyne har bilen bra rekkevidde og bra aks opp til litt over 100km/t, på alle andre områder finnes det bedre alternativer.

    Her ville jeg brukt kortere tid med joggesko til barnehagen enn dere ville brukt med Tesla :)
    Gjerne kom med ett alternativ med 7 seter og god bagasjeplass til betalbar/tilsvarende pris..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det burde nå være rom for nye spekulanter til og med.

    Er du amerikaner, bestiller en bil i Norge, veksler kjøpesummen til Nkr, og setter dem inn på en norsk konto og lar dem stå der til betalingen forfaller, henter bilen hjem eller får den utlevert i USA.

    Kan ikke se hvordan de skal kunne tape på dette, uansett hvordan dollarkursen skulle utvikle seg fremover.

    En unik arbitragemulighet med andre ord.

    --

    Så jeg kan ikke forstå annet enn at dette må bety at den norske prisen får et kraftig hopp ganske så snart.

    Jeg tipper prisen hopper rundt 100.000kr på en velutstyrt P85D innen 10 dager, og kanskje mye tidligere også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Neppe veldig stor, nei. Jeg droppet de ekstra setene siden vi er fire og ikke blir flere. En del sv bagasjeplassen foran går også bort i ekstra motor om man har AWD.

    Det er også høyst diskutabelt hvor mye bagasje det er trygt å ga bak om det sitter barn der. Men ekstrasetene er veldig enkle å ta ut visstnok.

    Jeg kjører med et forovervendt barnesetet bak førersetet og et bakovervendt bak passasjersetet. Det går fint, omvendt ville blitt litt trangt i førersetet (jeg er 180). Takhøyden bak er litt lav for å laste minstejenta ut og inn men det går fint. Jeg kommer dog fra Skoda superb som har noe i nærheten av verdens største plass bak. Plassen bak er bedre enn i Skoda octavia stv jeg hadde før det. En voksen kan fint sitte bak, men er vedkommende lang kan takhøyden bli en issue.

    Bagasjeplassen i bilen er svært god som 5-seter. Jeg har takgrind så kan slenge på en skiboks om nødvendig. Har visstok ikke mye å si for rekkevidden, men setter man en sykkel på taket merkes det nok godt.

    De nye setene synest jeg er svært gode. Dårlig oppbevaringsplass inne siden det ikke er lommer bak fremsetene, ikke midtarmlen bak som kan felles ned (kuker til skitransport om man ikke har takstativ) og ikke oppbevaring i sidedørene. På en annen side lå det bare skit det uansett sammen med noen CDer. Nå er all musikken på USB-pinne eller mobilen så i praksis ikke allverdens forskjell.

    Fraværende girkasse og drivaksling gir også god gulvplass foran og bak.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Artig å se hvordan Teslaistene griper ethvert halmstrå for å bevise at deres bilvalg er "best" ;)
    Greit at den er lynkjapp rett frem, men det gjør den ikke til en sportsbil. La meg velge vei/bane så skal jeg kjøre fra den med min lille sportsbil.
    Opplever vel egentlig at det er omvendt. Inn i denne tesla tråden kommer syklister og annet rask trekkende med 2 setere, motorsykler, joggesko og gud veit hva som er bedre enn bilen tråden omhandler. Hvertfall for meg er dette bare støy og kjipt at tesla eiere gidder å bite på _hver_ gang.
    Ingen kan ta fra deg din opplevelse.

    Syns det er underholdende å lese hvordan Teslaeiere mener at bilen sin er bedre enn alt annet. I innlegg 2566 kommer en sammenligning fra en Teslaeier mot en snøskuter.

    I mine øyne har bilen bra rekkevidde og bra aks opp til litt over 100km/t, på alle andre områder finnes det bedre alternativer.

    Her ville jeg brukt kortere tid med joggesko til barnehagen enn dere ville brukt med Tesla :)
    Gjerne kom med ett alternativ med 7 seter og god bagasjeplass til betalbar/tilsvarende pris..
    Til å frakte 7 voksne mennesker med endel bagasje er Tesla ubrukelig!

    Her er et bedre alternativ til betalbar pris :)
    big_ceb51d3_Hester1.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ok, som regel pleier man å frakte ett par voksne og en skokk med barn
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    Ekstrasetene kan man maks være 130 cm høy i tror jeg. Det er definitivt barneseter.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg har 7 seter.. De har vært flittig brukt på utallige fotballballtreninger, samlinger, turneringer, skolekjøring etc etc
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.167
    Antall liker
    10.723
    Så 7-seter med stor bagasjeplass har krympet til 5+2 med liten bagasjeplass?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ekstrasetene kan man maks være 130 cm høy i tror jeg. Det er definitivt barneseter.
    Typisk Teslafrelste å overdrive fakta.
    Skal man frakte mer enn 5 voksne, er Mercedes Viano eller R-klasse et bedre valg.
    Det er litt enten eller med deg? For de fleste av oss så handler det om familiebil, å frakte 2 voksne og 2-3 barn med mulighet for å ta med 1-2 ekstra barn fra fotballtrening eller skole så får du heller bare konstruere problemstillinger hvor bilen ikke passer mens du balanserer 6 unger på sykkelstyret
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    John Harald får tilføye til listen sin at "Tesla Model S jammen ikke funker som Maxi-taxi heller".

    Lever du av å dikte opp konsturerte problemer? I løpet av de 6 årene jeg har eid bil har jeg ikke en eneste gang hatt mer enn 4 voksne i bilen. Da måtte jeg forresten legge barnesetene i bagasjerommet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sammenlignet med en V70 er ikke Model S optimal for de med helt små barn og dypvogn.
    15-IMG_20131221_152450.jpg
    Model S Shooting Brake ville sikkert blitt en kjempesuksess her i landet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.150
    Antall liker
    14.695
    John Harald er for øvrig et vandrende encyclopedie på at en vanlig skepsis til elektriske biler bunner i at folk ikke har tenkt over hvordan en bil faktisk brukes av folk flest. For det første står den parkert i rundt 22 av døgnets 24 timer, så er det mulig å lade da er det greit. På langtur trenger man hurtigladere - et problem Tesla har fikset rimelig greit. I det daglige er rekkevidde et ikke-problem med mindre man har svært sære behov eller ikke mulighet for å lade der bilen vanligvis står parkert. Hadde jeg bodd i blokk uten egen parkeringsplass med strøm hadde i alle fall ikke jeg kjøpt en elektrisk bil.

    Jeg blir stadig spurt hvor lang tid jeg trenger for å lade Teslaen fra null til full hjemme. Svaret på det er litt under 40 timer. Men når jeg forklarer folk hvorfor det er helt irrelevant og noe som aldri skjer i praksis så får de det "oi, det har jeg aldri tenkt over!"-blikket og innser at de selv kanskje bare kjører noen veldig få mil til daglig. Med mitt daglige kjøremønster lader jeg fra 1 om natten til neste morgen med laveste mulige ladestrøm, som er 5A. Det er mindre strøm enn en middels panelovn trekker, så det er ikke noen belastning på mitt elektriske anlegg eller på nabolaget. Hele Oslo kunne ladet samtidig på denne måten - "alle" kan lage middag noenlunde samtidig om vinteren uten at elnettet knekker sammen.

    Til helgen skal jeg til Sverige for å hente noen greier. Om jeg topper opp batteriet natten før (jeg pleier å lade til 85% til daglig) så kan jeg kjøre hele strekningen uten å lade, og det inkluderer å kjøre i motorveihastighet frem og tilbake. Siden jeg er litt urutinert kommer jeg til å hurtiglade nord for Sarpsborg på den tiden jeg trenger for å pisse og kanskje ta en kaffi. Det er ikke nødvendig, men jeg er ikke så rutinert rekkeviddeplanlegger ennå så gjør det åkke som. Passerer samme lader på vei tilbake, men vil garantert ikke trenge å lade der. Når jeg så parkerer hjemme plugger jeg i og kan lade ca 15 mil neste morgen. Noe som for meg holder til 3-4 dagers vanlig bilbruk - minst. Om jeg plutselig skal kjøre litt rundt i Oslo for å ordne litt er det heller ikke noe problem. Jeg kan ikke kjøre direkte til Töcksfors samme dag, men det skal jeg heller ikke. Hadde det vært planen kunne jeg hurtiladet på vei tilbake så ville det også være overkommelig.

    Jeg kunne dog aldri gjort dette med en elbil som kan kjøre 8-10-12 mil pr. lading. Da måtte jeg stoppet mye for å lade og det gidder jeg ikke og samboeren og ungene ville neppe synest det var særlig stas heller. Jeg kjører ikke på bane, holder stort sett fartsgrensene og driver ikke med burning. Så en sportsbil har jeg null behov for. Jeg synest dog det er gøy å stoppe helt og trykke gassen i bånn, det skal jeg innrømme. Og på akkurat den øvlsen slår Tesla det meste, så jeg har betalt ca 100k ekstra for akkurat den morroa de neste årene.

    Jeg bruker mindre tid på tanking nå enn med fossilbil. Plugge inn og plugge ut tar ca 10-15 sek pr. operasjon og jeg gjør det sånn ca annenhver dag.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    John Harald er for øvrig et vandrende encyclopedie på at en vanlig skepsis til elektriske biler bunner i at folk ikke har tenkt over hvordan en bil faktisk brukes av folk flest. For det første står den parkert i rundt 22 av døgnets 24 timer, så er det mulig å lade da er det greit. På langtur trenger man hurtigladere - et problem Tesla har fikset rimelig greit. I det daglige er rekkevidde et ikke-problem med mindre man har svært sære behov eller ikke mulighet for å lade der bilen vanligvis står parkert. Hadde jeg bodd i blokk uten egen parkeringsplass med strøm hadde i alle fall ikke jeg kjøpt en elektrisk bil.

    Jeg blir stadig spurt hvor lang tid jeg trenger for å lade Teslaen fra null til full hjemme. Svaret på det er litt under 40 timer. Men når jeg forklarer folk hvorfor det er helt irrelevant og noe som aldri skjer i praksis så får de det "oi, det har jeg aldri tenkt over!"-blikket og innser at de selv kanskje bare kjører noen veldig få mil til daglig. Med mitt daglige kjøremønster lader jeg fra 1 om natten til neste morgen med laveste mulige ladestrøm, som er 5A. Det er mindre strøm enn en middels panelovn trekker, så det er ikke noen belastning på mitt elektriske anlegg eller på nabolaget. Hele Oslo kunne ladet samtidig på denne måten - "alle" kan lage middag noenlunde samtidig om vinteren uten at elnettet knekker sammen.

    Til helgen skal jeg til Sverige for å hente noen greier. Om jeg topper opp batteriet natten før (jeg pleier å lade til 85% til daglig) så kan jeg kjøre hele strekningen uten å lade, og det inkluderer å kjøre i motorveihastighet frem og tilbake. Siden jeg er litt urutinert kommer jeg til å hurtiglade nord for Sarpsborg på den tiden jeg trenger for å pisse og kanskje ta en kaffi. Det er ikke nødvendig, men jeg er ikke så rutinert rekkeviddeplanlegger ennå så gjør det åkke som. Passerer samme lader på vei tilbake, men vil garantert ikke trenge å lade der. Når jeg så parkerer hjemme plugger jeg i og kan lade ca 15 mil neste morgen. Noe som for meg holder til 3-4 dagers vanlig bilbruk - minst. Om jeg plutselig skal kjøre litt rundt i Oslo for å ordne litt er det heller ikke noe problem. Jeg kan ikke kjøre direkte til Töcksfors samme dag, men det skal jeg heller ikke. Hadde det vært planen kunne jeg hurtiladet på vei tilbake så ville det også være overkommelig.

    Jeg kunne dog aldri gjort dette med en elbil som kan kjøre 8-10-12 mil pr. lading. Da måtte jeg stoppet mye for å lade og det gidder jeg ikke og samboeren og ungene ville neppe synest det var særlig stas heller. Jeg kjører ikke på bane, holder stort sett fartsgrensene og driver ikke med burning. Så en sportsbil har jeg null behov for. Jeg synest dog det er gøy å stoppe helt og trykke gassen i bånn, det skal jeg innrømme. Og på akkurat den øvlsen slår Tesla det meste, så jeg har betalt ca 100k ekstra for akkurat den morroa de neste årene.

    Jeg bruker mindre tid på tanking nå enn med fossilbil. Plugge inn og plugge ut tar ca 10-15 sek pr. operasjon og jeg gjør det sånn ca annenhver dag.
    Jeg er helt enig med deg og skriver i post 2573:
    "I mine øyne har bilen bra rekkevidde og bra aks opp til litt over 100km/t"
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Enig, ingenting som slår stasjonsvogn når det kommer til dypvogn
    Enig, digg å kunne kjøre vogna rett inn.
    Her er familiebilen som jeg solgte i januar 2013.
    93_498812304_xl.jpg

    Skikkelig drittbil, men gikk fort nok rett frem med halve fotball laget bak :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men selv i en Touran er det dårlig plass til 7 voksne, da må man ha en Caravelle.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Men selv i en Touran er det dårlig plass til 7 voksne, da må man ha en Caravelle.
    Enig. Elendig plass til to, voksne, fem barn og bagasje.
    Touran passer godt til fire voksne, akkurat som Tesla.

    For at det ikke skal være noen misforståelser, så kunne jeg tenkt meg en Tesla selv.
    Grei til sitt bruk, men ikke fantastisk på alle områder som noen skal ha det til..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.218
    Antall liker
    40.729
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos weld77's planlagte Sverigetur: I går skulle jeg først til kontoret og så til Gøteborg for et møte i dag tidlig. Dessverre glemte jeg å øke ladingen på mandag kveld. Jeg hadde vel ca 275 km rekkevidde fra start i går. Det var litt i underkant, så jeg plugget inn bilen mens jeg var på kontoret (noe som vanligvis er unødvendig) og hadde ca 340 km på ettermiddagen. Kjørte til superladeren i Uddevalla og tok en hamburger der. Strengt tatt var det ikke nødvendig å lade på vei til Gbg, men jeg hadde ikke sjekket med hotellet om de hadde lademulighet, og ville ha litt reserve for å være sikker på å rekke tilbake til Uddevalla uansett. Fikk tekstmelding fra bilen om at den snart var ferdigladet før jeg selv var ferdig på burgerjoint'en.

    Det viste seg at hotellet bare hadde en eneste stikkontakt (j...a u-land!), og der sto det allerede en Volvo, men det var jo ikke noe problem. Etter møtene kjørte jeg tilbake til Uddevalla og tok en ny halvtimes burgerpause som tidlig middag. Alle 8 superladerbåser var ledige. Derfra kjørte jeg nonstop til Gardermoen for å rekke et fly til Bergen. Lå vel i snitt på 100 km/t på cruise control hele veien, stort sett i fartsgrensen, kanskje litt under i 110-sonene, litt over i 90-sonene. Dessuten var det noen korte blasts på 120 eller deromkring for å komme forbi kolonner av vogntog. Displayet viste 15 % batteri i reserve da jeg plugget inn på Gardermoen tidligere i kveld. Snittforbruk 0,174 kWh/km fra Uddevalla, litt mer i reserve enn hva navigasjonssystemet anslo da jeg plugget ut av superladeren, og tre-fire minutter tidligere ankomst enn anslått. Når jeg kommer tilbake i morgen kveld finner jeg bilen ferdigladet til de 80 % jeg ba den forsyne seg med. Har ikke ladet mer enn det hele uken, og ser ingen grunn til å lade til max nå heller. Da kommer jeg hjem med litt mer på batteriet enn da jeg dro hjemmefra, og jeg har ikke betalt en krone for strøm underveis.

    Det mest dramatiske med dette er det totale fraværet av drama. Det trengs ikke så veldig mye planlegging heller, rotehue som jeg er. Soundtrack for turen: "shuffle play" fra en 256 GB minnepinne med 320 kb/s AAC-filer. Det tar en stund før samme sang spilles igjen, for å si det slik.

    Tesla ringte også i dag og antydet at den nye bilen kommer rett før månedsskiftet, men kunne ikke gi eksakt dato ennå.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.406
    Antall liker
    1.938
    Trenger ikke mye planlegging nei, så lenge en passerer superladerne på ferden. Jeg hadde tidenes jobbtur med min nå under flystreiken. Trondheim-Florø, Florø-Bømlo og til slutt Bømlo-Trondheim via E16 og E6. (Gikk lei av rasstengte veier og innstilte ferger og kjørte rett hjem.) Utover det som er normale pauser på en sånn tur, ventet jeg ca 15 minutter på lading ved Aurland før fjellet. Totalt ca 30 minutter påfyll. Fikk kalde føtter og fylte litt ekstra.
    Bilen i seg selv kan en vel fortsette å diskutere opp og i mente, men ladeopplegget deres er helt genialt. Ingen over og ingen ved siden.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vil oppfordre alle til å ikke ligge under fartsgrensen når forholdene tilrettelegger det, dette gjelder også Teslaeiere i 110 sonen!
    Det spiller vel liten rolle om dere bruker strøm for en krone ekstra :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Apropos weld77's planlagte Sverigetur: I går skulle jeg først til kontoret og så til Gøteborg for et møte i dag tidlig. Dessverre glemte jeg å øke ladingen på mandag kveld. Jeg hadde vel ca 275 km rekkevidde fra start i går. Det var litt i underkant, så jeg plugget inn bilen mens jeg var på kontoret (noe som vanligvis er unødvendig) og hadde ca 340 km på ettermiddagen. Kjørte til superladeren i Uddevalla og tok en hamburger der. Strengt tatt var det ikke nødvendig å lade på vei til Gbg, men jeg hadde ikke sjekket med hotellet om de hadde lademulighet, og ville ha litt reserve for å være sikker på å rekke tilbake til Uddevalla uansett. Fikk tekstmelding fra bilen om at den snart var ferdigladet før jeg selv var ferdig på burgerjoint'en.

    Det viste seg at hotellet bare hadde en eneste stikkontakt (j...a u-land!), og der sto det allerede en Volvo, men det var jo ikke noe problem. Etter møtene kjørte jeg tilbake til Uddevalla og tok en ny halvtimes burgerpause som tidlig middag. Alle 8 superladerbåser var ledige. Derfra kjørte jeg nonstop til Gardermoen for å rekke et fly til Bergen. Lå vel i snitt på 100 km/t på cruise control hele veien, stort sett i fartsgrensen, kanskje litt under i 110-sonene, litt over i 90-sonene. Dessuten var det noen korte blasts på 120 eller deromkring for å komme forbi kolonner av vogntog. Displayet viste 15 % batteri i reserve da jeg plugget inn på Gardermoen tidligere i kveld. Snittforbruk 0,174 kWh/km fra Uddevalla, litt mer i reserve enn hva navigasjonssystemet anslo da jeg plugget ut av superladeren, og tre-fire minutter tidligere ankomst enn anslått. Når jeg kommer tilbake i morgen kveld finner jeg bilen ferdigladet til de 80 % jeg ba den forsyne seg med. Har ikke ladet mer enn det hele uken, og ser ingen grunn til å lade til max nå heller. Da kommer jeg hjem med litt mer på batteriet enn da jeg dro hjemmefra, og jeg har ikke betalt en krone for strøm underveis.

    Det mest dramatiske med dette er det totale fraværet av drama. Det trengs ikke så veldig mye planlegging heller, rotehue som jeg er. Soundtrack for turen: "shuffle play" fra en 256 GB minnepinne med 320 kb/s AAC-filer. Det tar en stund før samme sang spilles igjen, for å si det slik.

    Tesla ringte også i dag og antydet at den nye bilen kommer rett før månedsskiftet, men kunne ikke gi eksakt dato ennå.
    Blir mye usunn og dyr mat med el-bil gitt :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn