Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Uavhengig av om det er 0.2 - 0.3 kWh så er det et latterlig lavt forbruk.

    Grattis med ny bil Weld77.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.208
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jaha, så kall det lusekjøring om du vil, men vis meg gjerne en fossilbil med samme kombinasjon av egenskaper. 0-100 på tre-komma-litt og et energiforbruk tilsvarende 0,2-0,3 liter fossilt drivstoff på mila, begge deler i en stor sedan som veier godt over to tonn og med et kjøremønster som inneholder noen sånne akselerasjoner.

    @weld77: Din observasjon om at akselerasjoner ikke drar spesielt mye energi stemmer med min erfaring. Det er nesten bare hastigheten som bestemmer forbruket. 120 på svenske motorveier gjennom Skåne drar vesentlig mer effekt enn norsk landevei ved 70-80 km/t.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Det er helt riktig, ved frisk kjøring så strupes effekten.
    Hvis det er noen som er usikker på hva frisk kjøring betyr, tar jeg dere gjerne med på en frisk kjøretur :)
    Ja, Tesla Model S er definitivt ikke en bil for banekjøring eller generell gateracing. Fin bil å cruise i og bra med krefter for å aksellerere, god plass til flere personer og masse bagasjeplass. De 700 hestene er jo litt en gimmick, det utgjør ikke veldig stor praktisk forskjell på en slik en om den har 300 eller 700 hester slik som den vanligvis kjøres. Vurderte faktisk å kjøpe versjonen uten P (380 hester) og men tenkte at skal det være så skal det være, prisforskjellen var ca 130k om jeg ikke husker feil, og noen av de pengene får jeg også tilbake når bilen en gang skal selges. Om det er verdt det i mellomtiden får være opp til den enkelte, jeg synest i alle fall så langt at det var verdt pengene;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er helt riktig, ved frisk kjøring så strupes effekten.
    Hvis det er noen som er usikker på hva frisk kjøring betyr, tar jeg dere gjerne med på en frisk kjøretur :)
    Ja, Tesla Model S er definitivt ikke en bil for banekjøring eller generell gateracing. Fin bil å cruise i og bra med krefter for å aksellerere, god plass til flere personer og masse bagasjeplass. De 700 hestene er jo litt en gimmick, det utgjør ikke veldig stor praktisk forskjell på en slik en om den har 300 eller 700 hester slik som den vanligvis kjøres. Vurderte faktisk å kjøpe versjonen uten P (380 hester) og men tenkte at skal det være så skal det være, prisforskjellen var ca 130k om jeg ikke husker feil, og noen av de pengene får jeg også tilbake når bilen en gang skal selges. Om det er verdt det i mellomtiden får være opp til den enkelte, jeg synest i alle fall så langt at det var verdt pengene;)
    Gratulerer med kul bil!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Aksens påvirkning på kjørelengde er ganske enkel: Klampen i bånn og la oss si 400kW. (Ca 550 hester) Hold det i fire sekunder som er ca hvor lang tid det tar å nå en fart hvor lappen ryker i Norge. Da er forbruket 400.000*4/3600 = ca 0.45kWh eller halvannen kilometer rekkevidde. For forbikjøringer blir det mindre siden de ikke krever masse gass i 4 sekunder.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Er jeg den eneste som har fått utlevert? jeg bestillte såpass sent som i midten av desember i fjor.

    Ellers merker jeg ganske fort en av de største effektene av å kjøre elektrisk: Et bevisst forhold til forbruk. Med diesel eller bensin så er det ikke så nøye, kan uansett nårsomhelst tanke, men med elbil så er jo lading en issue, i alle fall til man venner seg til hva rekkevidden faktisk er under ulike forhold. Selv på første tur i dag på en strekning med 0 risk for å gå strømtom (superlader på veien til og fra) og første dag i bilen og alt det der så tenkte jeg faktisk en del over hvordan jeg kjørte. Informasjonen om energibruk er tydelig og konseptet inviterer veldig til å kjøre energiøkonomisk. Uten ganske hyppig testing av akesllerasjonen kunne jeg nok ha kjørt hele dagens tur uten å lade. Jeg ladet som nevnt 20 mil typical og kom hjem med litt over 16 mil rekkevidde. De fire i mellom der kunne jeg lett ha spart inn om det var veldig viktig. Merket også litt forskjellen på Telsa og kortrekkevidde-elbil. Tok den ekstra turen til Strømstad (17 km ekstra hver vei) for å besøke systembolaget når jeg først var i området. En slik eskapade - over 3 mil ekstra kjøring - ville være helt utenkelig med en hvilkensomhelst annen elbil. Det ville føkket opp ladeplanen for turen fullstendig.

    Selv om det ikke var nødvendig tok jeg en tur innom superladeren på vei hjem også - måtte på do og tok en kaffi. På tiden jeg brukte på de to aktivitetene hadde jeg ladet 10 mil, eller sånn ca hele batterikapasiteten til en Nissan Leaf. Superladere må være det mest geniale Tesla har kommet på.

    Lader nå med 6A ladestrøm i garasjen. Tidligste bilen skal brukes er i morgen ettermiddag og da vil jeg ha ca 300 km rekkevidde tilgjengelig. Om jeg nå mot all formodning skulle våkne opp midt på natten og ha et akutt behov for langtur har jeg rekkevidde til å nå første superlader i alle relevante retninger.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er jeg den eneste som har fått utlevert? jeg bestillte såpass sent som i midten av desember i fjor.
    De hverken produseres eller utleveres i den rekkefølge bestillingen ble lagt inn. Jeg bestilte vel en del uker før deg og Asbjørn også. Har prøvd å slite noen mer eksakt dato ut av leveringsmannen, men: "Akkurat nå vil rundt påske være et optimistisk estimat, og innen de to første ukene etter påske mer realistisk, men det er som sagt for tidlig å si noe enda, var det mest konkrete jeg fikk.

    Kjekt å høre at den svarer til forventningene så langt. :)

    Har begynt forberedelsene dog. Ladeboks er på plass på veggen, dashcam er bestilt, og jeg holder på å fylle en 1TB disk med kjøremusikk i FLACformat. Utover det får man bare hygge seg med rapporter av andres erfaringer og opplevelser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Jeg vurderer å installere en permanent ladestasjon i garasjen. Ikke fordi jeg trenger så mye effekt men fordi det da blir enklere å plugge inn bilen hver gang. Nå kan selvsagt den medfølgende ladekablen ligge i garasjen hele tiden siden den ikke trengs i det daglige, men skulle man glemme å ta den med på tur en gang så har man et potensielt problem om det ikke kan lades på superladere. De ligger på rundt 6000 i pris og så må en elektriker koble den til eller installere et blått CEE-stikk noe som tar ca 2 minutter en gang det unasett er elektriker på besøk.

    Alternativ 2 er å kjøpe en ekstra ladekabel, men det koster ca det samme og er en mindre robust lading om jeg en eller annen gang skulle trenge litt mer guffe og lade med 15A kontinuerlig (eller 32A om jeg skal ta kostnaden ved å legge det ut til garasjen). Har IT-nett så får uansett ikke 3-faselading og å betale titusenvis for en trafo utgår med skyhøye kneløft.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg kjøpte en Saltoboks som Sønnico innstallerte. La inn egen kurs, og den kan trekke 32A/230V, men da er det ikke så mye igjen på hovedsikringen så jeg kommer nok til å bruke mindre til vanlig. Fant ut at fast kabel var best. Da er den låst til Teslaer, men jeg ser ikke det som noe problem. Enkelt og greit å bruke regner jeg med.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Trenger ikke så mye guffe - så lenge du med litt margin lader den daglige kjørelengden så er du stort sett home free. Har du 80-85% hver morgen har du masse slack om du skulle trenge en ekstra runde en gang. Du kan også sette bilen til å lade kun om natten med høy effekt om det er snaut på hovedsikringen din, eller i det minste vente til middagen er ferdiglaget.

    Nå er jeg kun hatt bilen noen få dager, men så langt lader jeg kun med 6A. Kunne ladet med 2A eller 3A også for den saks skyld, men jeg kjører ikke til og fra jobben.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Jeg er glad jeg har stort batteri.... bilen stod ikke tilkoblet lading. Varmet opp kupeen (burde satt den på litt tidligere), kjørte til Rema, handlet, kjørte til en annen butikk og kjørte hjem (ok, også litt mild aksellereasjonstesting et par ganger). Brukte 5 kWh og kjørte under to mil. Om jeg plutselig hadde kommet på at når jeg først er ute kan jeg ordne det, det og det også så hadde det vært grei skuring uten å lade eller få rekkeviddeangst, selv om det hadde vært kø på Ring 3. "Småkjøring" med elbil drar tydligvis en del energi pr. kilometer siden det krever sitt å få kupeen opp fra 1 til 20 grader på akseptabel tid. Om den er koblet til stikket så tar den jo det den kan derfra for å forvarme, men om bilen ikke er plugget inn så må selvsagt batteriet trå til.

    Høyt frobruk, vi snakker helt opp mot 2 kroner og 50 øre mila i drivstoffkostnader inkludert oppvarming og ladetap fra kald bil og kjøre litt under to mil.

    Når jeg parkerte var den regenererende bremsingen kun på halv effekt (ca 30kW) noe som heller ikke hjelper på snittforbruket.

    Fint timet og klar til innsats i morgen tidlig: 4A ladestrøm hadde vært perfekt, men kan ikke stille lavere enn 5A.

    lading.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.208
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper at batterivarmeren sto for det meste av strømforbruket. Hvis du starter med kaldt batteri og gasser på litt, vil bilen finne ut at det er best å få opp varmen på batteriet og setter på varmeelementene i batteriet. De drar mye mer effekt enn kupevarmeren. Batterivarmeren slår seg av igjen etter noen minutter, men her hadde ikke batteriet rukket å bli helt varmt på den korte turen, siden regen fortsatt var begrenset da du parkerte.

    En måte å unngå det på er å la bilen starte ladingen på morgensiden en gang slik at den fortsatt lader på 10-12 A når du skal bruke den. Da er batteriet varmt fra start, og du slipper at batterivarmeren slår inn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Ja, kanskje bedre med høyere ladestrøm og utsatt ladestart. Men det er jo uansett småpenger til eller fra det er snakk om på den korte morgenkjøreturen. Kjørte til sentrum i dag tidlig med 0.19 på kilometeren, riktignok netto en del nedoverbakke men i tillegg en del køstamping og litt opp og ned.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Dagens elbilfordeler er fredet inntil 2017 eller når det har blitt registrert 50.000 elbiler. Det forventes at denne grensa passeres allerede i mai. Hva skjer dersom man bestiller en Tesla nå med levering i mai og den blir registert som elbil nr 50.001? Risikerer man at det blir innført moms på elbiler og man ender opp med at bilen blir bortimot 200.000 dyrere enn først antatt?

    Jeg regner med at de fordelene som forsvinner først er tilgang til kollektivfelt, gratis ferge, gratis bompassering og gratis parkering. Disse tingene er ikke noe viktig for meg, men hvis det blir innført 25% moms så blir jo bilene plutselig veldig mye dyrere. Jeg går ut fra at det er en viss treghet i det politiske systemet og at nye regler ikke blir innført med en gang. Kanskje de blir innført til høsten eller fra 01.01.2016. Noen som kan komme med litt kvalifisert gjetning?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det gir vel uansett ikke tilbakevirkende kraft, dvs. at det blir vel bare bestillinger gjordt etter den dato som beslutningen trer i kraft som blir gjeldende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Iht til kontrakten med Tesla har man visstnok walkaway svært lenge og taper evt kun depositumet. Jeg har ikke finlest den, men det har vært noe snakk omdet. Om det blir mva på elbiler så blir det neppe full sats fra dag 1. Tipper det om noen år starter en gradvis innføring av det.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Det gir vel uansett ikke tilbakevirkende kraft, dvs. at det blir vel bare bestillinger gjordt etter den dato som beslutningen trer i kraft som blir gjeldende.
    Det stemmer nok, men eventuelle avgifter som vekt/effekt som blir innført vil jo gjelde når bilen skal registreres uavhengig av når den ble bestilt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Bilavgifter er så vidt jeg vet definert i en forskrift, og den kan endres over natten. Mva er muligens nor verre uten at jeg kjenner detaljene rundt det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.208
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dagens elbilfordeler er fredet inntil 2017 eller når det har blitt registrert 50.000 elbiler. Det forventes at denne grensa passeres allerede i mai. Hva skjer dersom man bestiller en Tesla nå med levering i mai og den blir registert som elbil nr 50.001? Risikerer man at det blir innført moms på elbiler og man ender opp med at bilen blir bortimot 200.000 dyrere enn først antatt?

    Jeg regner med at de fordelene som forsvinner først er tilgang til kollektivfelt, gratis ferge, gratis bompassering og gratis parkering. Disse tingene er ikke noe viktig for meg, men hvis det blir innført 25% moms så blir jo bilene plutselig veldig mye dyrere. Jeg går ut fra at det er en viss treghet i det politiske systemet og at nye regler ikke blir innført med en gang. Kanskje de blir innført til høsten eller fra 01.01.2016. Noen som kan komme med litt kvalifisert gjetning?
    Det skjer ikke noe magisk med bil nr 50001, men regjeringen og støttepartiene forhandler nå om bilavgiftene for revidert nasjonalbudsjett som legges frem i midten av mai. Ved tidligere omlegginger av avgiftssystemet for biler har det blitt gjort med øyeblikkelig virkning. Dvs at biler som registreres etter fremleggelsesdatoen får ny avgiftssats, med et eller annet forbehold om at det refunderes hvis Stortinget ikke vedtar økningen. Det gjøres for å unngå rush på bilsalg i tiden mellom fremleggelse og vedtak.

    Forhandlingene startet tidligere denne uken, og det er fritt frem for å gjette hva V og FrP eventuelt blir enige om. Men noe kommer til å skje i midten av mai.

    Nå starter kampen om bilavgiftene - DN.no
    Statsbudsjettet 2015: Bilavgiftene i statsbudsjettet - Dinside
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.208
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    5 år er kanskje lang tid i silicon valley, men det er kort tid i mekanisk industri. Det er mye leamikk i gode biler, og det kreves mye know-how og erfaringsbasert know-why for å få det til å funke. Som gammel maskiningeniør har jeg respekt for slikt. Det er ikke noe man kan lese eller simulere seg til. Jeg tror den tradisjonelle bilbransjen har mange tekniske konkurransefortrinn, så jeg ser ikke bort fra at både google og Tesla får noe å bryne seg på her. Men det blir spennende å se hva som skjer i denne bransjen framover.
    Dette er et sent svar på innlegget, men det som gjorde at jeg selv bestilte en Model S omtrent tre år før lansering var nyheten om at Tesla hadde hatt slik griseflaks at de fikk overta Toyotas og GMs felles fabrikk New United Motor Manufacturing Inc. (NUMMI) i Fremont, California. Dette var (og formodentlig er) en av verdens beste bilfabrikker. Teslas opprinnelige plan var å bygge en greenfield i Arizona eller New Mexico. Da GM gikk konk trengte ikke Toyota hele fabrikken selv og ville selge den. En bilfabrikk i Silicon Valley er rimelig avsides sett fra Detroit, men for Tesla var det rett utenfor dørstokken.

    Tesla fikk overta fabrikken for 50 mill USD selv om bokført verdi et par år tidligere var ca 1000 mill. Ikke bare det, men Toyota kjøpte aksjer i Tesla for 50 MUSD og ga dermed Tesla kontantene for å kjøpe fabrikken. Deretter begynte gamlekara å banke på døren og sa sånt som at "Jeg jobber gjerne gratis de første årene, men dette prosjektet vil jeg være med på!" Jeg vil påstå at det er mer kompetanse på bilbygging og problemløsning i den fabrikken enn i hele Volvo. Sånn flaks som Tesla hadde der er det nesten ikke lov til å ha, men da sendte jeg inn mitt depositum.

    Deretter etablerte også Tesla et samarbeid med Mercedes-Benz om premiumkvalitet og visse felles komponenter. Model S har f eks samme ratt som E63 AMG, mens siste bil som slapp ut av NUMMI var en Corolla. Dessuten ansatte de en fabrikksjef fra Lexus for å være sikker. Det er seriøst mange gearheads i denne organisasjonen, ikke bare Silicon Valley geeks.

    NUMMI - Wikipedia, the free encyclopedia
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Det skjer ikke noe magisk med bil nr 50001, men regjeringen og støttepartiene forhandler nå om bilavgiftene for revidert nasjonalbudsjett som legges frem i midten av mai. Ved tidligere omlegginger av avgiftssystemet for biler har det blitt gjort med øyeblikkelig virkning. Dvs at biler som registreres etter fremleggelsesdatoen får ny avgiftssats, med et eller annet forbehold om at det refunderes hvis Stortinget ikke vedtar økningen. Det gjøres for å unngå rush på bilsalg i tiden mellom fremleggelse og vedtak.

    Forhandlingene startet tidligere denne uken, og det er fritt frem for å gjette hva V og FrP eventuelt blir enige om. Men noe kommer til å skje i midten av mai.

    Nå starter kampen om bilavgiftene - DN.no
    Statsbudsjettet 2015: Bilavgiftene i statsbudsjettet - Dinside
    Min gjetning: En forlengelse av fredningsperioden med signaler om gradivs innfasing av mva en gang i fremtiden. Ikke tilgang til kollektivfelt blir annonsert. Vridning bort fra HK-avgift og enda mer på CO2. Hybridbiler blir (mye) billigere, diesel/bensin en hel del dyrere. Etter hvert kommer det til å bli svært dyrt å kjøre gjennom bomringene i de større byene med dieselbil.

    MVA kan dog komme tidlig pga provenyvurderinger fra Finansdepartementet. De har som kjent stor innflytelse.

    Det kommer ikke et avgiftsregime som rammer Tesla spesifikt, for det er ikke lov etter EU-regler.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det blir sikkert mange som kommer til å fryde seg over et eventuelt forbud av el biler i kollektivfeltet.
    De har også rikelig med tid til å fryde seg iom. at de kommer til å bruke en halvtime ekstra til og fra jobb når alle el bilene skal presses inn i det venstre feltet og dermed blokkere trafikken helt, mens et par busser og taxier passerer i et glissent høyrefelt.
    Men som man vet så er egen lykke vel og bra, men andres ulykke er heller ikke å forakte, så man må jo ha noe som driver en....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Elbiler bør ut av kollektivfeltet hvis de er til hinder for kollektivtrafikken. Blir de mange nok vil de bli det før eller siden. Men det vil være litt stupid å fjerne dem før de blir et problem, for det vil jo bare føre til mer kø i de vanlige feltene og dårligere fremkommelighet for alle.

    MVA er en dårlig ide. Grunnen til at elbiler har blitt en slik success i Norge er jo nettopp at det er økonomisk gunstig å kjøre og eie dem. 20% av nybilsalget er nå elbiler og det er galskap å ville ødelegge denne utviklingen.

    Hvis noen partier nå begynner å snakke om å fjerne driftsfordelene, så skaffer de seg i alle fall en fiende for livet.

    Målet med det hele må være å få til en hel og total omlegging av bilbarken på sikt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.208
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alt er mulig, men jeg tror ikke det skjer noe med adgangen til kollektivfeltet i mai. Helt enkelt fordi det som behandles er revidert nasjonalbudsjett hvor temaet er statens inntekter og utgifter. Avgiftsregimet er definitivt et tema, men adgangen til kollektivfeltet påvirker ikke budsjettbalansen. En endring måtte i så fall være en del av et eller annet stort kompromiss. Vi får se.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Alt er mulig, men jeg tror ikke det skjer noe med adgangen til kollektivfeltet i mai. Helt enkelt fordi det som behandles er revidert nasjonalbudsjett hvor temaet er statens inntekter og utgifter. Avgiftsregimet er definitivt et tema, men adgangen til kollektivfeltet påvirker ikke budsjettbalansen. En endring måtte i så fall være en del av et eller annet stort kompromiss. Vi får se.
    Det finnes mange bajaser i frp-miljøene som hater elbiler. Men det vil være herlig ironisk om det partiet skulle være de som offentlig går i bresjen for en sterk økning av skatter, avgifter og offentlige inngrep. Egglikøren hadde snudd seg i graven.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Uansett så tror jeg at politikere (SV + Venstre, feks.?) som innbiller seg at kjøpelysten for elbil blir opprettholdt (grunnet et brennende miljøengasjement) når man tar bort mange økonomiske incitamenter (som noen kanskje ville kalt statlige subsidier) vil sannsynligvis oppleve tidenes oppvåkning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Uansett så tror jeg at politikere (SV + Venstre, feks.?) som innbiller seg at kjøpelysten for elbil blir opprettholdt (grunnet et brennende miljøengasjement) når man tar bort mange økonomiske incitamenter (som noen kanskje ville kalt statlige subsidier) vil sannsynligvis oppleve tidenes oppvåkning.
    Det er mange gode grunner til elbil i Norge, men det er ingen subsidier. I mange andre land, USA (noen stater), Frankrike, UK er de subsidiert ved at staten betaler mange titusener av prisen på elbiler, gjerne 70-80.000 kroner. Det utgjør ganske mye om man kjøper en Leaf eller noe.

    Mange byer i Europa strammer også kraftig inn på rett og slett hvem som har lov til å kjøre inn til byene i det hele tatt.

    Jeg har liten tro på at man vil ødelegge for denne utviklingen i Norge nå som vi er godt i gang. Endringer som kommer nå tror jeg vil bli mer av praktisk art, som kollektivfeltskjøring hvis det hindrer kollektivtrafikken og slikt.

    Bilparken kommer til å bli skiftet ut etterhvert np, det er bare tempoet som er et usikkerhetsmoment. Det er også en glimrende måte å bli kvitt hele bompengesvineriet en gang for alle, og det burde være en god mulighet for partier som til nå har løyet på seg bompengemotstand å bli kvitt det ved å insistere på fritak for nullutslippsbiler, og beholde ordningen også når det store flertallet av bilene blir slike. Da kan veiene igjen finansieres over offentlige budgetter og ikke ved å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Nja en del har nok oppdaget at elbil har sine fordeler i seg selv. Som svært lave driftskostnader. Avgifter vil sannsynligvis dreies mye mot CO2 og NOx fremover så elbiler vil relativt sett være gunstige lenge. tror jeg Å kjøre diesel tror jeg blir veldig dyrt i de større byene.

    Særlig i husholdninger med to biler er det mye som taler for at en av de er elektrisk til å ta småkjøringen til daglig.

    Jeg har tenkt å klare meg helelektrisk med Teslaen og så låne bil av svigers de få gangene i året jeg skal trekke tilhenger. Men det hadde ikke funket med andre biler grunnet lav rekkevidde. Når det kommer rimeligere biler som kan kjøre opp mot 30 mil tror jeg mange seriøst vil vurdere dert også selv med avgifter etc. Særlig om man pendler halvlangt daglig. Kan spare enormt mye på drivstoff. I dag kjørte jeg ca 5 mil og brukte strøm for under en tikroning inkl ladetap. Hadde kostet fire-fem ganger så mye i diesel. Blir fort en del penger av det om man har 5 mil hver vei til jobben hver dag.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg støtter tildels argumentet med driftsomkostinger for drivstoff, men jeg lurer samtidig på om diskusjonen rundt kollektivfelt-bruken også dreier seg om den økende sutringen fra fossilbilistene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    På ett eller annet tidspunkt så skjer det nok noe rundt eksempelvis kollektivfelttilgangen. Om det er å snart eller om fire år har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om - jeg kjører svært sjelden bil i rushtiden i Oslo og der jeg kjører når jeg gjør det er det uansett ikke kollektivfelt, så har ikke sett det med selvsyn. Men har registrert debatten og nå ganske nylig har visst Vegvesenet vært på E18 for å telle biler. Men om elbiler mister kollektivfelttilgangen så blir jo bare køene enda værre så lenge ingen faktisk parkerer bilen og reiser kollektivt.

    Det er nok også i ferd med å skje en endring blant elbilister. Inntil ganske nylig har det vært pioneerer, folk som vil redde verden fra CO2, generelt "early adopters" osv. Nå er det litt mer hvemsomhelst som kan ha en elbil (som meg selv - kjører ikke på ideologisk grunnlag) og alle har nok ikke like stor forståelse for symboleffekten og hensyn til andre elbilister. Siden jeg kjører Tesla vil jeg ikke under noen omstendighet ta en parkeringsplass med ladestolpe i Oslo og omegn siden jeg ikke trenger å lade - folk med kortrekkeviddebiler med et reelt behov for lading bør få de synest jeg, men samtidig så skjønner jeg at ikke alle tenker slik. Står det "reservert elbil" så parker nok noen der selv om de ikke trenger å lade. Den monetære verdien av gratis lading på en stikkontakt den timen man er på et kjøpesenter utgjør under 2 korner og man får i beste fall ladet et sted mellom 1 og 2 mils kjørelengde. For meg er det helt irrelevant siden jeg nesten aldri er under 25 mil rekkevidde igjen til daglig, men for andre kan det utgjøre stor forskjell i den daglige rutinen. Tiden det tar å ta ladekabelen ut i garasjen og pakke den i bilen, dra ut ladekabelen på ladestedet, låse opp ladestolpen, koble til, koble fra, pakke ned kabelen er jeg ikke villig til å bruke for å få en krone eller to gratis strøm.

    Jo flere elbiler som kommer jo mer tungvindt vil det også bli for de som er avhengige av å få parkert på et sted med lademulighet. Dersom manglende lading i arbeidstiden medfører en halvtime-times ekstra ladestopp på vei hjem (kanskje er det kø på ladestasjonen på vei hjem også) så vil det bli mindre attraktivt å kjære elektrisk.

    Jeg er av den oppfatningen at svaret på nesten alt er "biler med lengre rekkevidde". Når en bil kan kjøre 20-30 mil på en lading er det begrenset hvor mye ekstra infrastruktur som trengs - da blir det litt som en hvilkensomhelst bil, men med lave driftskostander. I en slik verden vil det være helt rasjonellt å kjøpe en elbil til 400.000 kontra en bensinbil til 400.000 selv med mva og full veiavgift på begge. Om verditapet er noenlunde likt (long shot - klar over det) så vil elbilholdet være betydelig billigere om man kjører en del. De svært få gangene i året elbilen ikke duger kan man leie, brukt bilkollektiv eller byttelåne med noen man kjenner.

    Men det må en mentalitetsendring til. Jeg tenkte egentlig ikke særlig over hvor komisk lite jeg kjører pr. dag 350 av årets 365 dager før jeg vurderte elbil. I dag har jeg kjørt fra Oslo til Ski for babysvømming, innom et par handlestopp i Ski, kjørt hjem til Oslo og tatt et par småærender. Dette er ganske mye bilbruk til meg å være på en lørdag (totalt 50km ca). Jeg har bukt totalt 12kWh elektrisk energi så vidt jeg husker. Ville vært lett gjennomførbart med enhver elektrisk bil av nyere dato uten å måtte lade. Og slik er det nok for mange. Det kjøres ikke mye til daglig, så behovet for tank som tar 60 liter bensin eller diesel er ikke til stede. Lading gjøres i garasjen så det er ikke noe hassle forbundet med det heller. Hr begynt med utsatt lading etter tips fra Asbjørn. Lader med lav strøm og starter ladingen rundt midnatt, da er bilen nesten fulladet om morgenen og ting er varmt og klart til bruk. På ethvert tidspunkt har jeg rekkevidde til å kjøre til nærmeste superlader og da er jeg good to go. Om jeg akkurat nå bestemte meg for en spontantur til Trondheim eller Bergen så ville det vært helt uproblematisk.

    I morgen skal jeg spise pizza på Villa Paradiso i sentrum med ungene. Går kanskje strøm for 3 kroner på turen. Siden jeg slipper å betale bomringen og halvannen times parkering sparer jeg 70 kroner på det også. Så fordeler i form av fri bomring og fri parkering har mye å si for totalregnestykket for noen som passerer og parkerer ofte i sentum. Men om det forsvinner så vil jeg fortsatt kjøre elektrisk. Nå er min fossilbil langfra det kuleste som finnes (Skoda) men det føles like fullt å sette seg inn i steinalderen sammenlignet med Teslaen.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.164
    Antall liker
    10.716
    Er ikke kollektivfeltet allerede fyllt opp av elbiler? Syntes jeg har hørt noen bussjåfører sutre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er ikke kollektivfeltet allerede fyllt opp av elbiler? Syntes jeg har hørt noen bussjåfører sutre.
    Det er nok veldig forskjellig rundt om i landet. Her i Bergen er det lite kollektivfelt generelt, og ikke mange som kjører i det av hverken elbiler eller busser. Tror jeg passerer 400m kollektivfelt totalt på vei til jobb, og kan ikke en gang huske å ha sett en buss i dem. En og annen Leaf sparer kanskje 30 sek på strekningen, men det er også det hele.

    For min egen del spiller det absolutt null rolle om man kan kjøre i det feltet eller ikke. Men det er sikkert andre forhold andre steder. Der biler er til hinder fro kollektivtrafikken bør de vike, der de ikke gjør det er det en fordel for hele trafikkavviklingen at alle felt tas i bruk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.208
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke kollektivfeltet allerede fyllt opp av elbiler? Syntes jeg har hørt noen bussjåfører sutre.
    Det begynner kanskje å fylle seg opp innover E18 fra Sandvika mot Oslo, men ellers er dette et ikke-problem. Jeg kjører Mosseveien inn mot Oslo, og det er god plass i kollektivfeltet. Jeg kan stort sett ligge i fartsgrensen hele veien inn, mens fossilbilene står stille og ryker i nabofeltet. Det eneste stedet det blir litt trengsel er når kollektivfeltet slutter og alle må flette sammen i ett felt. Det er kanskje en 100-150 meter kø foran flettepunktene. Enkelte drosjesjåfører ser ut til å irritere seg grønne over at noen fletter inn foran dem. Hadde kollektivfeltet gått hele veien, ville det ikke vært noen kø whatsoever.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.850
    Antall liker
    3.397
    Er ikke kollektivfeltet allerede fyllt opp av elbiler? Syntes jeg har hørt noen bussjåfører sutre.
    Det begynner kanskje å fylle seg opp innover E18 fra Sandvika mot Oslo, men ellers er dette et ikke-problem. Jeg kjører Mosseveien inn mot Oslo, og det er god plass i kollektivfeltet. Jeg kan stort sett ligge i fartsgrensen hele veien inn, mens fossilbilene står stille og ryker i nabofeltet. Det eneste stedet det blir litt trengsel er når kollektivfeltet slutter og alle må flette sammen i ett felt. Det er kanskje en 100-150 meter kø foran flettepunktene. Enkelte drosjesjåfører ser ut til å irritere seg grønne over at noen fletter inn foran dem. Hadde kollektivfeltet gått hele veien, ville det ikke vært noen kø whatsoever.
    Kos deg i kollektivfeltet så lenge du kan :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.661
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Trondheim
    Kollektivfelt må vel være et av de mindre vellykkete miljøtiltakene? Tvinge fossilbiler til å stå og stampe på tomgang og slippe ut masse CO2. Jo mer man tvinger bensin/diesel-biler til å kjøre langsomt, jo mer forurenser de.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.147
    Antall liker
    14.691
    Kollektivfelt må vel være et av de mindre vellykkete miljøtiltakene? Tvinge fossilbiler til å stå og stampe på tomgang og slippe ut masse CO2. Jo mer man tvinger bensin/diesel-biler til å kjøre langsomt, jo mer forurenser de.
    Kollekivtransportens forte er jo at det som regel koster mindre og går raskere enn alternativene, forsvinner en av de faktorene så er det nok mange som reiser på annen måte (les: kjører).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.661
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Trondheim
    Joda - hvis det fører til at mange flytter over til kollektivtransport. Trondheim sies jo å ha en av de bedre satsningene på kollektivtransport - ca 10% økning i kollektivtransporten, men kollektivfeltene står stort sett tomme, og bilene står i kø og spyr ut eksos. Jeg tror strengt tatt (uten å ha noen tall å vise til) at utslippene ville blitt mindre hvis bilene fikk kjøre i kollektivfeltene (men bussene ville jo bruke lenger tid).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn