Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.560
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Altså ingenting galt med bilen...

    Prøvde selv en Tesla for noen mnd. siden (ikke den "verste" utgaven). Artig bil, gikk bra fra start - hadde vært fin som bil til jobb / kortere turer / ut og handle med kona. Selv liker jeg stempelmotorer som lager litt "godlyd". Har en ganske stor, og tilårskommen, SUV (Cayenne) som er mer behagelig å kjøre enn Teslabilen. Bruker relativt mye bensin etc. - men har det altså bra med den. Kunne vel skaffet meg en Tesla om jeg hadde følt for det, men gjør altså ikke det. Kanskje blir det en el-bil av et eller annet slag en gang frem i tid.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    hvorfor kjører dere Tesla? hadde vært greit å ha minst 10 gode grunner til å kjøpe seg en.
    LOL - Når jeg kjøpte min P85 i sin tid så vel lista mi sånn ca sånn ut...

    1-6: Fordi den er gøy
    7: Kan kjøre i kollektivfeltet når andre står i kø (bor i Oslo)
    8: Stor nok til hele familien
    9: Fantastisk bil på passiv sikkerhet
    10: Ikke dyrere i et 5-årsperspektiv enn en Passat

    At jeg slipper mandagskøen for å fylle billig drivstoff er bare et hyggelig pluss jeg helt glemte å tenke på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.661
    Antall liker
    41.608
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hvorfor kjører dere Tesla? hadde vært greit å ha minst 10 gode grunner til å kjøpe seg en.
    Min liste er omtrent slik:
    1. Kjøreegenskaper. Maks dreiemoment fra null omdreininger og perfekt lineær akselerasjon er sterkt vanedannende, enten det er en "vanlig" Model S eller en P85D. Ingen hakking fra motor som skal opp i turtall og gir som skal skiftes, bare et jevnt skyv. Alt annet fremstår som damplokomotiv når man først har opplevd dette.
    2. Ytelser. Tall som 0-100 på 3-4 sek og kvartmila på ca 11 sek er brutalt. En P85D akselererer så voldsomt at kroppen har vanskelig for å forholde seg til det.
    3. Avgiftsfritaket. For en enkel mann fra landet er det bare en ting å si om avgiftsfri biler med 6-700 hk og ytelsene i pkt 2: Løp og kjøp. Det kommer ikke til å vare.
    4. Teknologi. Dette er et ekstremt innovativt transportsystem bestående av selve bilen, superladernettverket og programvareoppdateringene. En helt ny måte å tenke "bil" på, som det er morsomt å være med på fra starten.
    5. Brukergrensesnittet. En iPad med hjul. Den 17" flatskjermen er det første folk ser i bilen.
    6. Økonomi. Bruktbilprisen har holdt seg ganske bra så langt, og bilen er tilnærmet gratis i bruk. Det koster nesten ingen ting å kjøre langtur. Totalkostnaden over 5-8 år er som en familiebil i mellomklassen.
    7. Design. Den ser jo ikke så verst ut.
    8. Bagasjeplass. Det er utrolig hvor mye som kan stappes inn i den.
    9. Adgang til kollektivfelt etc. Så lenge det varer.
    10. Musikk. Det er veldig lite bakgrunnsstøy i moderate hastigheter, og stereoanlegget er helt OK, så en Tesla som kjører langt i norske hastigheter er et utmerket sted å høre på musikk.

    Du kan også få to punkter på minussiden:
    -1: Størrelsen. Den er i største laget for norske parkeringsplasser og P-hus.
    -2: Manglende tilhengerfeste. Jeg må ha tilgang til en annen firehjulstrekker med tilhengerfeste for å få båten i og ut av vannet.

    Jeg har jo et par andre biler stående, men det er de to Teslaene våre som brukes kontinuerlig. Snart 50000 km på P85 og 15000 km på P85D.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.215
    Antall liker
    10.780
    ..........Maks dreiemoment fra null omdreininger og perfekt lineær akselerasjon er sterkt vanedannende, enten det er en "vanlig" Model S eller en P85D. Ingen hakking fra motor som skal opp i turtall og gir som skal skiftes, bare et jevnt skyv. Alt annet fremstår som damplokomotiv når man først har opplevd dette.......
    He-he, litt gal sammenligning her, Asbjørn. En el.motor er vel mer lik en dampmotor enn en forbrenningsmotor når det gjelder moment/effektkurver.

    (N.B.Overhode ikke flåsete ment, snarere motsatt)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fremtidens batteribiler får nok gir, de har gir i Formel E.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.560
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    hvorfor kjører dere Tesla? hadde vært greit å ha minst 10 gode grunner til å kjøpe seg en.
    Min liste er omtrent slik:
    1. Kjøreegenskaper. Maks dreiemoment fra null omdreininger og perfekt lineær akselerasjon er sterkt vanedannende, enten det er en "vanlig" Model S eller en P85D. Ingen hakking fra motor som skal opp i turtall og gir som skal skiftes, bare et jevnt skyv. Alt annet fremstår som damplokomotiv når man først har opplevd dette.
    2. Ytelser. Tall som 0-100 på 3-4 sek og kvartmila på ca 11 sek er brutalt. En P85D akselererer så voldsomt at kroppen har vanskelig for å forholde seg til det.
    3. Avgiftsfritaket. For en enkel mann fra landet er det bare en ting å si om avgiftsfri biler med 6-700 hk og ytelsene i pkt 2: Løp og kjøp. Det kommer ikke til å vare.
    4. Teknologi. Dette er et ekstremt innovativt transportsystem bestående av selve bilen, superladernettverket og programvareoppdateringene. En helt ny måte å tenke "bil" på, som det er morsomt å være med på fra starten.
    5. Brukergrensesnittet. En iPad med hjul. Den 17" flatskjermen er det første folk ser i bilen.
    6. Økonomi. Bruktbilprisen har holdt seg ganske bra så langt, og bilen er tilnærmet gratis i bruk. Det koster nesten ingen ting å kjøre langtur. Totalkostnaden over 5-8 år er som en familiebil i mellomklassen.
    7. Design. Den ser jo ikke så verst ut.
    8. Bagasjeplass. Det er utrolig hvor mye som kan stappes inn i den.
    9. Adgang til kollektivfelt etc. Så lenge det varer.
    10. Musikk. Det er veldig lite bakgrunnsstøy i moderate hastigheter, og stereoanlegget er helt OK, så en Tesla som kjører langt i norske hastigheter er et utmerket sted å høre på musikk.

    Altså en helt grei bil. Skulle gjerne hatt en som nr.2 ja...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.663
    Antall liker
    7.383
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En dampmotor (dvs. stempelmotor basert på damp) har max moment og traction ved 0 turtall.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om man ikke har oppdaget det vil jeg anbefale at man tar en titt under Tunein og leter opp podcasts. Mange virkelig gode der.

    Favoritten er Freakonomics radio. Virkelig mange gode episoder. Endel bra ted-talks også, men det er det jo mer varierende hvor interessante de er. Ser også at Serial ligger der. Og den har jo fått godord fra mange, så kommer til å prøve den også etterhvert.

    Mange jeg ikke vet hva er også, så det blir artig å finne det ut etterhvert.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.661
    Antall liker
    41.608
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Øh, ja. En dampmaskin har også max moment fra null omdreininger. Det var jo attraksjonen med biler som Doble også. Men dere skjønte hva jeg mente. :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    hvorfor kjører dere Tesla? hadde vært greit å ha minst 10 gode grunner til å kjøpe seg en.
    3. Avgiftsfritaket. For en enkel mann fra landet er det bare en ting å si om avgiftsfri biler med 6-700 hk
    Det er ren løgn, som mange tåstår, å påstå at Tesla har 700 hk. Dette er dokumentert nok i denne tråden fra før av.
    Slike løyner er helt vanlig villedning av av Teslaeiere og media. Bilen er kraftig nok som den er, hvorfor ikke holde seg til fakta?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.731
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Min liste er omtrent slik:
    1. Kjøreegenskaper. Maks dreiemoment fra null omdreininger og perfekt lineær akselerasjon er sterkt vanedannende, enten det er en "vanlig" Model S eller en P85D. Ingen hakking fra motor som skal opp i turtall og gir som skal skiftes, bare et jevnt skyv. Alt annet fremstår som damplokomotiv når man først har opplevd dette.
    Dette har vel strengt tatt ikke noe med kjøreegenskaper å gjøre. Bilen veier over 2 tonn, men har et lavt tyngdepunkt, så kjøreegenskapene er sikkert OK, men det sier du ingen ting om.
    Uansett har en moderne automatigirkasse mye av de samme egenskapene - du merker ikke giriingen og føler bare et jevnt skyv. Du merker ikke mye hakking med VAGs 7 girs DSG-kasse og BMWs nye 8-girs automatkasse.

    2. Ytelser. Tall som 0-100 på 3-4 sek og kvartmila på ca 11 sek er brutalt. En P85D akselererer så voldsomt at kroppen har vanskelig for å forholde seg til det.
    Ingen tvil om at bilen har en rå aksellerasjon, men hvis du benytter den mye mister du mye rekkevidde. Uansett er dette ikke noe stort poeng for de fleste. Min bil går til 100 på ca 7 sek (nærmere 6 i svak unnabakke) og for meg holder det lenge.

    3. Avgiftsfritaket. For en enkel mann fra landet er det bare en ting å si om avgiftsfri biler med 6-700 hk og ytelsene i pkt 2: Løp og kjøp. Det kommer ikke til å vare.
    Dette er vel hovedargumentet for mange. Og det kommer nok ikke til å vare. Bakgrunnen for avgiftsfritaket er, etter min mening, feilslått. Ja, en elbil er marginalt mer miljøvennlig enn en vanlig bil hvis du ser globalt på det, men ikke så mye at rettferdiggjør en så stor rabatt. Jeg skjønner imidlertid godt at folk lar seg lokke av denne gulroten.

    4. Teknologi. Dette er et ekstremt innovativt transportsystem bestående av selve bilen, superladernettverket og programvareoppdateringene. En helt ny måte å tenke "bil" på, som det er morsomt å være med på fra starten.
    Det er et godt poeng, og kanskje det ene av to poeng i denne listen som jeg har en forståelse for.

    5. Brukergrensesnittet. En iPad med hjul. Den 17" flatskjermen er det første folk ser i bilen.
    Og det tror jeg ikke er spesielt positivt. Alt er samlet på en skjerm. Dermed kan man fort miste 2 vesentlige elementer i et godt brukergrensesnitt - posisjon (plassering av brytere, som gjør at man kan bruke dem uten å se hvor de er) - og taktil tilbakemelding (den fysiske følelsen av å bevege noe).

    6. Økonomi. Bruktbilprisen har holdt seg ganske bra så langt, og bilen er tilnærmet gratis i bruk. Det koster nesten ingen ting å kjøre langtur. Totalkostnaden over 5-8 år er som en familiebil i mellomklassen.
    Det er vel det andre elementet i listen din som jeg synes er relevant.

    7. Design. Den ser jo ikke så verst ut.
    Jeg liker den ikke. Den er for spinkel i fronten og for fet over baken. Noen har prøvd å etterligne en Aston Martin, men har ikke helt fått det til. Grunnen til at Aston Martin designet fungerer er at en Aston Martin er ganske liten - dermed blir proposjonene riktige. Det nytter ikke å bare etterligne designet på en bil som er vesentlig lenger. Det blir litt som en Posche Panamera. Den er heller ikke helt vellykket, men tross alt vesentlig bedre enn Tesla.

    8. Bagasjeplass. Det er utrolig hvor mye som kan stappes inn i den.
    Det kan godt være. Det er sikkert god plass i den - det skulle bare mangle så stor som den er i og med at el-motoren er så liten og batteripakken er plassert i bunnen av bilen.

    9. Adgang til kollektivfelt etc. Så lenge det varer.
    Antagelig ikke så lenge. Dette er jo helt avhengig av hvor du bor. I Trondheim er rusjtrafikken ganske kortvarig, og unngår du å kjøre bil i periodene 0730 - 0815 og 1530 - 1630 på de største veiene er det ikke noe problem. Jeg har fleksitid så det er ikke noe problem for meg å unngå disse tidspunktene. For folk som ikke har denne fleksibiliteten og bor i Oslo eller Bergen er det sikkert et poeng.

    10. Musikk. Det er veldig lite bakgrunnsstøy i moderate hastigheter, og stereoanlegget er helt OK, så en Tesla som kjører langt i norske hastigheter er et utmerket sted å høre på musikk.
    Det gjelder alle moderne biler. Jeg hører ikke motoren i min bil - det er hjulstøyen som er hørbar. Motorstøyen betyr ingen ting inne i bilen - det er evt. utenfor den er merkbar.

    Du kan også få to punkter på minussiden:
    -1: Størrelsen. Den er i største laget for norske parkeringsplasser og P-hus.
    -2: Manglende tilhengerfeste. Jeg må ha tilgang til en annen firehjulstrekker med tilhengerfeste for å få båten i og ut av vannet.
    For meg passer bilen rett og slett ikke i forhold til mine behov. Jeg trenger primært en liten bil som er lett å kjøre og parkere i byen. Her kommer Tesla til kort. Jeg har f.eks. tilgang til parkeringsgarasje i kjelleren i leiligheten min i Praha, og her vil ikke en Tesla komme gjennom døren inn i garasjen en gang.
    Sekundært trenger jeg en bil for langkjøring, og da mener jeg langkjøring. 90-100 mil på en dag. Ikke nødvendigvis uten å stoppe for å tisse, men jeg kan godt tenke meg å stoppe når jeg trenger å tisse og ikke når bilen sier at nå må du stoppe. Dessuten synes jeg at tissepausene godt kan være 3 min lange og ikke en halvtime eller mer om gangen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.661
    Antall liker
    41.608
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @John_Harald: Du la merke til at jeg skrev "6-700", nettopp fordi de eksakte tallene er usikre og vil variere? Eneste uavhengige dyno-måling jeg har sett med en P85D så langt førte til at dynoen gikk i stykker. Vi får vente og se hva den og en "ludicrous"-utgave egentlig vil være god for. Den nyeste batteripakken bør være i stand til å levere effekt tilsvarende et godt stykke over 600 hk (strøm x spenning), men den vil nok ikke komme helt opp til den kombinerte motoreffekten på 691 hk.

    @otare: Så det er ikke en bil for deg. Helt greit det. Spørsmålet jeg svarte på var rettet til de som har en (eller to), og dette var en grovsortert liste av mine grunner for å kjøpe en (og etterhvert to).

    @KjellR: Jeg tror også det vil være litt feil å kjøpe en slik som bil nr to. Den vil veldig fort bli bil nr en for de aller fleste. Jeg har litt vanskelig for å se hva slags annen bil og kjøremønster man skulle ha for å foretrekke den andre bilen i det daglige. Kanskje om man dagpendler på Autobahn mellom Berlin og Stuttgart og vil se litt mer miljøvennlig ut i helgene?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.261
    Antall liker
    14.817
    @otare

    Å gi bånn spiker noen ganger på en kjøretur betyr så godt som ingen ting for rekkevidden. Det er mye effekt, men kort tidsrom, så energien blir uansett ikke så veldig stor. Om vi sier at bånn spiker gir 400kW trekk fra batteriet og man holder dette i 2 sekunder for å få farten opp i en forbikjøring e.l så har man forbrukt totalt 222Wh på øvelsen, eller tilsvarende ca 1 km rekkevidde. En stor del av denne energien blir også regenerert når man minker farten uten å trykke på bremsepedalen så den reelle reduksjon av rekkevidde er betydelig lavere. Jeg har ikke regnet på det, men forskjell på å aksellere fra 0-100 i ro og mak eller gi bånn gass er neppe veldig stor i forbrukt energi siden elmotorene er så energieffektive.

    Uansett er det kun relevant på kjøreturer hvor man ikke helt vet om man kommer frem eller ikke, og slike er det fint få av. Om man ankommer en ladestasjon med 90 eller 80 km restrekkevidde på batteriet eller parkerer i garasjen med 220 eller 210 km igjen i det daglige spiller ingen praktisk rolle.

    Snittfart, utetemperatur og mot- eller medvind betyr mye mer for rekkevidden enn hvor ofte man bruke kreftene som er tilgjengelig.

    Jeg kjører en del E6 nordover fra Oslo. Nå i sommer med rundt 20 grader lå jeg i 110-115km/t hele tiden i 110-sonen og 100-110 i 100-sonen sånn ca og brukte 190Wh da det var slutt på motorveien litt sør for Hamar. Da jeg skulle på ferie tidligere i "sommer" var det 9 varmegrader og bra motvind, da lå forbruket på den samme strekningen på 230Wh med sånn ca samme snittfart, om ikke lavere.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    @John_Harald: Du la merke til at jeg skrev "6-700", nettopp fordi de eksakte tallene er usikre og vil variere? Eneste uavhengige dyno-måling jeg har sett med en P85D så langt førte til at dynoen gikk i stykker. Vi får vente og se hva den og en "ludicrous"-utgave egentlig vil være god for. Den nyeste batteripakken bør være i stand til å levere effekt tilsvarende et godt stykke over 600 hk (strøm x spenning), men den vil nok ikke komme helt opp til den kombinerte motoreffekten på 691 hk.
    Ja, jeg la merke til at du skrev 6-700. Fasiten er ca 360 kw som tilsvarer 482,57 hk. Dette kan man enkelt finne ut av med å trykke gasspedalen i bunn og lese av powermeteret i bilen.

    Å påstå at bilen leverer 600 hk er ren løgn. Det blir som å tro på julenissen eller at kablene dine har overnaturlige egenskaper :)

    Jeg vil tro at Asbjørn og mange andre kan forklare hvorfor mye bedre enn meg, så ta det under med en klype salt.

    Det ligger en softwarebegrensning som begrenser strømmen til maks 1200 A, sikker på grunn av sikringen. De legger seg helt sikkert litt under dette for å ha en sikkerhetsmargin. Batteriet trekker vel maks 415 kw.

    Den tekniske forklaringen på hvorfor en dynobenk blir ødelagt, er pga for høyt dreiemoment. Ikke pga for mange hk.
    Tesla har blitt målt på dyno til ca 1300 Nm, det tar knekken på de fleste.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.560
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    @KjellR: Jeg tror også det vil være litt feil å kjøpe en slik som bil nr to. Den vil veldig fort bli bil nr en for de aller fleste. Jeg har litt vanskelig for å se hva slags annen bil og kjøremønster man skulle ha for å foretrekke den andre bilen i det daglige. Kanskje om man dagpendler på Autobahn mellom Berlin og Stuttgart og vil se litt mer miljøvennlig ut i helgene?
    Jeg ville nok foretrukket el-vogna på handletur med kona og annen kjøring i ("nær")området. Ellers - Cayenne. Ingen tvil. Jeg prøvde Teslabilen - fin (og artig) bil, men det var godt å sette seg bak rattet i P.boksen etterpå.

    Men som nevnt skulle jeg gjerne hatt en Tesla som nr. 2 bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.261
    Antall liker
    14.817
    Ja, jeg la merke til at du skrev 6-700. Fasiten er ca 360 kw som tilsvarer 482,57 hk. Dette kan man enkelt finne ut av med å trykke gasspedalen i bunn og lese av powermeteret i bilen.

    Å påstå at bilen leverer 600 hk er ren løgn. Det blir som å tro på julenissen eller at kablene dine har overnaturlige egenskaper :)

    Jeg vil tro at Asbjørn og mange andre kan forklare hvorfor mye bedre enn meg, så ta det under med en klype salt.

    Det ligger en softwarebegrensning som begrenser strømmen til maks 1200 A, sikker på grunn av sikringen. De legger seg helt sikkert litt under dette for å ha en sikkerhetsmargin. Batteriet trekker vel maks 415 kw.

    Det er ikke lett å lese av powermeteret i bilen siden skalaen er logaritmisk. Jeg stusser selv på at så få har reagert på at den aldri er i nærheten av 480kW, noe som i seg selv er en bra indikator på at bilen ikke har de påståtte 691 hestekreftene. Det er mulig å laste ned en app som henter data direkte og som gir mer detaljert oversikt over effekten som leveres, men jeg har ikke gjort det selv.

    Konsenus ser ut til å være at den leverer maks 550Hk fra batteriet, dvs før tap i inverter osv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.261
    Antall liker
    14.817
    Her er et stillbilde fra en youtube-video der noen gir full spiker - ikke lett å se hvor mange kW det er snakk om eksakt, men lett å se at det ikke er 480kW (ca 650Hk) i alle fall. Også greit å se at den er høyere enn midt i mellom 240 og 480 - men skalen er som man kan se logaritmisk.

    aks.JPG
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.731
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    @KjellR: Jeg tror også det vil være litt feil å kjøpe en slik som bil nr to. Den vil veldig fort bli bil nr en for de aller fleste. Jeg har litt vanskelig for å se hva slags annen bil og kjøremønster man skulle ha for å foretrekke den andre bilen i det daglige. Kanskje om man dagpendler på Autobahn mellom Berlin og Stuttgart og vil se litt mer miljøvennlig ut i helgene?
    Jeg ville nok foretrukket el-vogna på handletur med kona og annen kjøring i ("nær")området. Ellers - Cayenne. Ingen tvil. Jeg prøvde Teslabilen - fin (og artig) bil, men det var godt å sette seg bak rattet i P.boksen etterpå.

    Men som nevnt skulle jeg gjerne hatt en Tesla som nr. 2 bil.
    Tesla er nok ikke noen nr. 2 bil. Hvis den passer ditt kjøremønstert blir den fort bil nr. 1. Hvis du bare trenger en bil for handleturer og kjøring i nærområdet er det nok andre elbiler som passer bedre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.261
    Antall liker
    14.817
    Korrekt, Model S er lite praktisk som bil nr. 2 pga størrelsen (og prisen om man bryr seg om denslags). I urbane strøk merkes det godt i parkeringshus at man sitter i 10 kvadratmeter bil.

    Det er også ganske vanlig å kjøpe en mindre elbil som bil nr. 2 og så finne ut at den blir bil nr.1 siden det er praktisk, billig drift og har åpenbare fordeler i byer (bomring, parkering og evt kollektivfelt). Forbrenningsbilen brukes da til langturer, når man trenger tilhenger eller noe annet der en mindre elbil egner seg dårlig / ikke kan brukes. Som nevnt flere ganger i tråden er nok reell kjøring for de aller fleste til daglig godt innenfor 8-10 mil, og da kommer man seg greit frem og tilbake med enhver elbil. Tesla har fordelen av å fungere bra som eneste bil i en husholdning. Tilhenger er det åpenbare, men der varierer behovene mye. Selv har jeg hatt bruk for tilhenger en gang siden jeg fikk Teslaen, men den kjøreturen tok svigers.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.731
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Jeg har kjøpt en plug-in hybrid med hengerfeste. Med 4 mil reell rekkevidde på batteri kan jeg kjøre på strøm i det daglige. Jeg må betale bompenger, men bor innenfor bomringen i Trondheim og trenger sjelden å kjøre utenfor. Jeg har ikke gratis parkering, men går til jobb og handler vanligvis der det er gratis parkering. Jeg kan ikke kjøre i kollektivfelt, men det er svært sjelden det er køer i Trondheim - litt i rusjtrafikken, men med fleksitid kan jeg unngå den køen hvis jeg må kjøre på jobb. Den eneste reelle fordelen jeg ville hatt ved å kjøpe en elbil ville vært å spare mva, men det sparer jeg ved at jeg ikke trenger 2 biler.
    Hvis jeg hadde bodd på Stjørdal og pendlet til Trondheim på jobb ville det nok stilt seg anderledes, da det er relativt mye bompenger på den strekningen.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.560
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    @KjellR: Jeg tror også det vil være litt feil å kjøpe en slik som bil nr to. Den vil veldig fort bli bil nr en for de aller fleste. Jeg har litt vanskelig for å se hva slags annen bil og kjøremønster man skulle ha for å foretrekke den andre bilen i det daglige. Kanskje om man dagpendler på Autobahn mellom Berlin og Stuttgart og vil se litt mer miljøvennlig ut i helgene?
    Jeg ville nok foretrukket el-vogna på handletur med kona og annen kjøring i ("nær")området. Ellers - Cayenne. Ingen tvil. Jeg prøvde Teslabilen - fin (og artig) bil, men det var godt å sette seg bak rattet i P.boksen etterpå.

    Men som nevnt skulle jeg gjerne hatt en Tesla som nr. 2 bil.
    Tesla er nok ikke noen nr. 2 bil. Hvis den passer ditt kjøremønstert blir den fort bil nr. 1. Hvis du bare trenger en bil for handleturer og kjøring i nærområdet er det nok andre elbiler som passer bedre.
    Tja, den blir vel blitt litt drøy / stor (og dyr for den type kjøring). Hadde nok passet bedre med en E-Golf e.l. til nærkjøring. En Tesla hadde uansett ikke blitt bil nr. 1 på lengre turer - der er Cayenne boksen "uslåelig".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.661
    Antall liker
    41.608
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger en softwarebegrensning som begrenser strømmen til maks 1200 A, sikker på grunn av sikringen. De legger seg helt sikkert litt under dette for å ha en sikkerhetsmargin. Batteriet trekker vel maks 415 kw.
    Ja, men poenget med "ludicrous"-oppgraderingen er en pyroteknisk sikring som først bryter ved 1500 A. Så kan man gjette på hvor stort spenningsfall batteriet får ved det strømuttaket (altså utgangsimpedansen), men jeg anslo 300 V, ned 100 V fra de nominelle 400 V. 1500 A x 300 V = 450 kW = 611 hk.

    Dine 415 kW tilsvarer 1200 A x 346 V. I så fall er impedansen R = U/I = (400-346)/1200 = 0,045 ohm, og da bør spenningen ved 1500 A strømtrekk være 333 V. I så fall leverer pakken 1500 A x 333 V = 499 kW = 678 hk. Vi kan til og med legge på 90 % virkningsgrad for motoren, men vi er fortsatt et sted i det intervallet jeg antydet.

    Det er klart at slik moro kommer til å bli skattlagt etterhvert.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det ligger en softwarebegrensning som begrenser strømmen til maks 1200 A, sikker på grunn av sikringen. De legger seg helt sikkert litt under dette for å ha en sikkerhetsmargin. Batteriet trekker vel maks 415 kw.
    Ja, men poenget med "ludicrous"-oppgraderingen er en pyroteknisk sikring som først bryter ved 1500 A. Så kan man gjette på hvor stort spenningsfall batteriet får ved det strømuttaket (altså utgangsimpedansen), men jeg anslo 300 V, ned 100 V fra de nominelle 400 V. 1500 A x 300 V = 450 kW = 611 hk.

    Dine 415 kW tilsvarer 1200 A x 346 V. I så fall er impedansen R = U/I = (400-346)/1200 = 0,045 ohm, og da bør spenningen ved 1500 A strømtrekk være 333 V. I så fall leverer pakken 1500 A x 333 V = 499 kW = 678 hk. Vi kan til og med legge på 90 % virkningsgrad for motoren, men vi er fortsatt et sted i det intervallet jeg antydet.

    Det er klart at slik moro kommer til å bli skattlagt etterhvert.
    Du må¨også regne med begrensningen som ligger i software. Er også sikringen er en vanlig smeltesikring, så må det en serviceteknikker til å bytte den. Derfor legger de inn en sikkerhetsmargin på 7 - 8 % under maks ampere på sikringen. Hvis batteriet f.eks er 40% oppladet, batteripakken er for varm eller man har kjørt noen minutter på Autobanen (Ja, jeg kjører der), blir tilgjengelig maks effekt strupet ytterligere.
    Med P85D kjøper man et 85kwh batteri uten oppgraderingen og 90kwh med. Men de som har kjøpt bilen får heller ikke lov til å bruke hele batterikapasiteten man har betalt for! Pga begrensningen som ligger i software, ligger dessverre batterikapasiteten langt lavere.

    Å skattlegge Tesla etter effektavgiften blir billig. Hvor mye effekt står det at den har i vognkortet ditt? :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.661
    Antall liker
    41.608
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Effekten i vognkortet er liten og søt.

    Igjen, poenget med "Ludicrous" er at det ikke er en smeltesikring, men en programvarestyrt pyroteknisk sikring som klipper tvert eksakt ved innstilt verdi. Da kan man gå mye nærmere det punktet hvor dramatiske ting begynner å skje uten så mye sikkerhetsmargin som en smeltesikring vil kreve. Noen kontaktflater byttes også til Inconel som heller ikke smelter ved grusomme strømtrekk. Det flytter grensen enda litt høyere. Den grensen skal nå gå ved 1500 A, og det tilsier at batteripakken kan levere et sted mellom 600 og 700 hk under optimale betingelser.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.261
    Antall liker
    14.817
    Tro meg, du har IKKE lyst til å tømme et Li-Ion batteri helt... så at det er en begrensning i bunnen skulle bare mangle. Ditto sannsynligvis helt i toppen, det sliter bra på cellene å lade de smekkfulle. Reelt har man 76-77kWh tilgjengelig for å kjøre visstnok med 85kWh batteripakken. Når det står på displayet at rekkevidden er 0 kan man kjøre et par mil til for å komme seg til et ladested.
    Formell struping av effekt inntreffer først når man har ca 50 km rekkevidde igjen, da er den begrenset til 240kW tror jeg det er. Struping ved høy temp har jeg ikke sett ennå.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Lærerik tråd.

    Er vi da enige om at p85d (som Asbjørn skriver om i tråd #3773) har ca 360 kw som tilsvarer ca 482,57 hk og ikke 700 hk som stort sett all media skriver at den har?

    Når det gjelder effekten til p90d i kraftigste versjon finner jeg ingen dynomålinger eller tilbakemeldinger fra eiere enda. Blir spennende å følge hva sluttresultatet blir !
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.261
    Antall liker
    14.817
    Hvor har du 360kw fra? At den ikke har i nærheten av 691hk er vi enige om
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.661
    Antall liker
    41.608
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er vi da enige om at p85d (som Asbjørn skriver om i tråd #3773) har ca 360 kw som tilsvarer ca 482,57 hk og ikke 700 hk som stort sett all media skriver at den har?
    Neppe. Du skrev selv 415 kW (= 564 hk) for et par innlegg siden. Hvis det stemmer sånn noenlunde, bør en P90D "ludicrous" havne på 650 eller så.

    P85 ble oppgitt til 416 hk da den ble lansert, før de begynte å oppgi motoreffekt i stedet for "systemeffekt" (i mangel på et bedre ord). Denne dynotesten av en P85D endte på 413 hk, men dynoen knelte underveis, så jeg er ikke sikker på om tallene stemmer. Likevel kan dynoen tyde på at den batteripakken makser ut et sted rundt 415 hk = 305 kW på hjulene og kanskje 340-350 kW fra det "gamle" P85-batteriet avhengig av hvilken effektivitet man gjetter på gjennom motor og girkasse.

    De 700+ oppstår bare ved å summere motoreffektene foran og bak. Teksten på Teslas sider er nøye formulert: "259 hp front, 503 hp rear motor power". Den motoreffekten er den samme enten bilen har "ludicrous" eller ikke. At journalister ikke helt forstår det som står der og summerer de to tallene er vel en misforståelse som Tesla ikke gjør så veldig mye for å forhindre. Da får man 762 hk tilsammen, men bilen som helhet vil jo ikke være i stand til å levere så mye effekt. Tilsvarende sum da P85D ble lansert var 691 hk, også det en god del mer enn hva batteripakke og inverter kan levere.

    Jeg anslår fortsatt at mine P85 og P85D antagelig makser ut et sted rundt 415 hk hver, mens at en P90D "ludicrous" antagelig havner et sted i intervallet 6-700 hk ettersom den leverer såpass mye mer strøm og holder dreiemomentet lenger opp i turtall, noe som øker effekten en god del. (Effekt = moment x turtall = strøm x spenning). La oss tippe nederste ende av intervallet og si 600 hk, sånn for argumentets skyld.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvor har du 360kw fra? At den ikke har i nærheten av 691hk er vi enige om
    Du skriver selv i tråd #3777 at batteriet maks kan levere 550 hk, som er ca 415 kW. Differansen mellom effekt ut fra hjulene 360 kW og batteriets maks effekt på 415 kw er ca 55 kW og ligger i tap i vekselretter, motorer og drivverket pluss software begrensninger pgs sikringen.

    Det er noen dansker som har kommet frem til 360 kW på p85d, men da må du lese hele tråden.
    Kan en P85D levere 515 kW. Og hvad med Ludicrous på 565 kW ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.261
    Antall liker
    14.817
    Ok, svaret er vel at ingen vet nøyaktig utover Tesla selv, men at den er langt under de 691 oppgitte.

    Jeg er for øvrig uenig med Asbjørn. I børjan sa Tesla 691hk, så ble teksten på den amerikanske nettsiden endret og er par måneder senere ble den norske endret. At Tesla har løyet rett ut er det i min bok liten tvil om. De som kontakter Tesla om dette blir stort sett møtt med en vegg av taushet.

    Denne saken kommer til å bli såpass omfattende at Tesla snart må si noe. Jeg regner det også som sannsynlig at de ender opp med å gi bort ludicrious til eksisterende kjøpere. For med den så er bilen ca det man trodde man kjøpte i utgangspunktet. Det er ikke mulig å få en pris på upgrade av Tesla i Norge. Noe som tyder på at de er i tenkeboksen.

    Vi får se hva som skjer. Aksellereasjonen er dårligere enn oppgitt, så kjapp som den nå enn er, og faktisk motoreffekt er laaangt under det oppgitte. Det varierer ganske mye i hvor stor grad eiere bryr seg. For min del er det i området "litt under sånn passe" men dett er mange som er temmelig sure på Tesla for dette.

    Det er litt som om BMW skulle si at motoren yter 700hK, men så tie stille om at den får ikke sprøytet inn mer bensin enn at den faktisk leverer 500 eller hva det nå er.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ok, svaret er vel at ingen vet nøyaktig utover Tesla selv, men at den er langt under de 691 oppgitte.

    Jeg er for øvrig uenig med Asbjørn. I børjan sa Tesla 691hk, så ble teksten på den amerikanske nettsiden endret og er par måneder senere ble den norske endret. At Tesla har løyet rett ut er det i min bok liten tvil om. De som kontakter Tesla om dette blir stort sett møtt med en vegg av taushet.

    Denne saken kommer til å bli såpass omfattende at Tesla snart må si noe. Jeg regner det også som sannsynlig at se ender opp med å gi bort ludicrious til eksisterende kjøpere. For med den så er bilen ca det man trodde man kjøpte i utgangspunktet. Det er ikke mulig å få en pris på upgrade av Tesla i Norge. Noe som tyder på at se er i tenkeboksen.

    Vi får se hva som skjer.
    Det største problemet syns jeg, er at media videreformidler denne løgnen. Tesla er som Apple, dyktige på å bruke media til å markedsføre produktene sine gratis for seg. Når "alle" artiklene og testene som omhandler Tesla og maks effekt er feil, føler jeg meg lurt. Hadde jeg i tillegg kjøpt bilen, også pga disse løgnene, hadde jeg fælt meg enda mer lurt. Takk til dere i denne tråden som har fått frem fakta :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.215
    Antall liker
    10.780
    Det har ikke slått dere at en "latterlig" oppgradering er nettopp.....latterlig? :rolleyes:

    Mulig Tesla & co. gliser når de går til banken med seddelbunkene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.661
    Antall liker
    41.608
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv føler jeg meg ikke spesielt lurt av dette, kanskje fordi jeg forsto hvordan regnestykket var blitt satt opp. Jeg legger mer vekt på at bilen går som ville helvete allerede som den er. Tallene passer også noenlunde med min gamle tommelfingerregel om at vekt i kg delt på effekt i hk gir 0-100 i sek. 2200 kg/690 hk = 3,2 sek. Close enough, for min del.

    Jeg er likevel enig i at "ludicrous" er nærmere hva en P85D burde vært fra start. Akselerasjonen på P85D gir seg litt for tidlig når hastigheten øker, formodentlig fordi strømbegrensningen ved 1200 A slår inn. Med 1500 A i stedet vil den fortsette å dra like vanvittig til et godt stykke forbi punktet for førerkortbeslag, og stort mer enn det behøver vi strengt tatt ikke.

    Jeg har heller ikke fått noe svar på hva oppgraderingen til "ludicrous" vil koste, men det kunne være morsomt å prøve seg med argumentasjonen om at "dere sa 691 hk og den gir seg lenge før det - jeg vil ha oppgraderingen gratis som reklamasjon!"

    Og selvfølgelig er den oppgraderingen helt latterlig. Dette er et hifi-nettsted, tross alt.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vi får se hva som skjer. Aksellereasjonen er dårligere enn oppgitt, så kjapp som den nå enn er, og faktisk motoreffekt er laaangt under det oppgitte.

    Det er litt som om BMW skulle si at motoren yter 700hK, men så tie stille om at den får ikke sprøytet inn mer bensin enn at den faktisk leverer 500 eller hva det nå er.
    At akselerasjonen er dårligere enn oppgitt, har jeg valgt å ikke kommentere enda. Det får være måte på hvor mye galle en forumdeltager skal spre i en tråd på samme tid :)

    Tesla burde heller sett litt mot hvordan tyske bilmerker faktisk oppgir en effekt som lavere enn den er. Har selv eid Audi TT quattro og BMW 325D hvor målt effekt på dynorulle ligger langt over oppgitt effekt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.261
    Antall liker
    14.817
    Mesteparten av aksellerasjonsavviket kommer av at Tesla oppgir med rollout, noe ingen i Europa gjør (men visstnok er vanligere i junaiten). Det har også være en del forrvirring mellom 0-60mph og 0-100km/t, noe som ikke er det samme.

    Etter europeisk standard, dvs fra faktisk stillestående er tiden i området rundt 3.7 sek mot påståtte 3.3. Med rollout er tidene visstnok ca som Tesla påstår at de er.

    Det sagt så krever det 0 skills å benytte seg av aksen i en Tesla, det er bare å gi bånn spiker. De færreste vil nok klare å oppnå faktisk bestetid fra 0-100 med en konvensjonell bil med girkasse og ganske varierende dreiemoment.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Er vi da enige om at p85d (som Asbjørn skriver om i tråd #3773) har ca 360 kw som tilsvarer ca 482,57 hk og ikke 700 hk som stort sett all media skriver at den har?
    Neppe. Du skrev selv 415 kW (= 564 hk) for et par innlegg siden.
    Hehe! Skrev at batteriet på P85D maks kunne levere maks ca 415 kW og at effekten på hjulene var ca 360 kw som tilsvarer ca 482,57 hk.
    Er vi nå enige at P85D leverer en effekt på hjulene på mindre eller lik ca 360 kw?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.661
    Antall liker
    41.608
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mesteparten av aksellerasjonsavviket kommer av at Tesla oppgir med rollout, noe ingen i Europa gjør (men visstnok er vanligere i junaiten). Det har også være en del forrvirring mellom 0-60mph og 0-100km/t, noe som ikke er det samme.

    Etter europeisk standard, dvs fra faktisk stillestående er tiden i området rundt 3.7 sek mot påståtte 3.3. Med rollout er tidene visstnok ca som Tesla påstår at de er.

    Det sagt så krever det 0 skills å benytte seg av aksen i en Tesla, det er bare å gi bånn spiker. De færreste vil nok klare å oppnå faktisk bestetid fra 0-100 med en konvensjonell bil med girkasse og ganske varierende dreiemoment.
    Ja, det ser ut som om det er et tilfelle av misvisende markedsføring her. Jeg er fortsatt ikke med på å kalle det løgn, men det er lagt unødvendig mye kreativitet i å finne definisjoner og testmetoder som gir et uriktig inntrykk. Det kommer på toppen av ganske kreativ beskrivelse av prisen, og gir tilsammen et vel sleipt inntrykk. Synd, og totalt unødvendig. Tingen er awesome nok som den faktisk er.

    Det ser ut til at jeg har en glimrende unnskyldning til å teste litt 0-100 tider selv så snart veien tørker opp. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn