The Gunner's Dream

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fra prog-rockens spæde begyndelse.
    Colusseum havde dengang ry som en af de bedst spillende grupper.
    Fabelagtig trommeslager (Jon Hiseman), og vinyllyd helt i top
    Takk for info, nv. Har ikke fått tid til å lytte noe mer på platen. Er litt mett på prog og sånt om dagen:p
    Lytter akkurat nå på en av mine favoritter. Kanskje ukjent for dere dansker?

     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Måtte melde pass der gitt!
    Har vel et par Colosseumplater.
    god helg:)
    Takk for tipset, blues. Det blir nok ikke sånt at jeg aktivt jakter på Colosseum, men kommer jeg tilfeldigvis over noen skiver til grei pris, så er jeg nok ikke vond å be. Da er det desto gledelig å kunne skryte av at to stk Little Feat på inngående - henter til onsdag ;).

    Og god helg til deg også!
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hver gang jeg tar frem denne, blir jeg påminnet om at jeg bør anskaffe meg et arsenal av subwoofere. Fetere skive finnes knappest innen sjangeren, og spes låta "Ageipolis" er himmelsk (og krevende, skal man ha med seg alt).

     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Fra prog-rockens spæde begyndelse.
    Colusseum havde dengang ry som en af de bedst spillende grupper.
    Fabelagtig trommeslager (Jon Hiseman), og vinyllyd helt i top
    Takk for info, nv. Har ikke fått tid til å lytte noe mer på platen. Er litt mett på prog og sånt om dagen:p
    Lytter akkurat nå på en av mine favoritter. Kanskje ukjent for dere dansker?


    Du har ret. Dem kender jeg ikke. Er de norske?
    Men de lyder bra og kunne sagtens være noget jeg selv havde stående.

    Er enig med dig, prog-rock (f.eks Gentle Giants) kan være for anstrengende at lytte sent på natten:).

    ps.

    I midt 70érne dannedde Jon Hiseman gruppen, Colusseum-2. Det er også bra musik (jazz-rock).
    Måden Hiseman spiller sine trommer, er ganske kopieret i dag. Men dengang ganske unik.

    god week-end
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    De er norske, ja. Gi platen et par gjennomhøringer. Jeg er trygg på at du vil like den, nv.
    Jeg skal merke meg navnet Hiseman.

    God helg!:)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Godt! Blir interessant. Penger spart eller penger ut av vinduet...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ojsann! Mana Acoustics -plattformer! Gratulerer! Vatring er viktig det, særlig av platespiller. Hører du forskjeller, eller?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Blir først i kveld at jeg får noen timer.
    Nordost Quasar Points ligger rett ved, så intet er avgjort. Funker Mana - som egentlig er tiltenkt under ht - minst like bra, så går Quasar til under pre'en.

    Marginsport, serru! Jeg får holde på mens jeg gidder. Men som sagt, største motivasjon er å kunne vatre opp.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    pass godt på de, gunz.
    bedre isolajonsplattformer (primært til gulvstående høyttalere, men kan fint brukes under elektronikk også) finnes ikke å kjøpt.
    ikke akkurat budsjettkomponenter disse her, men i en tid der f.eks. magico krever 30 tusen for åtte spikes og townsend krever nesten det samme for et par plattformer, skulle jeg ønske at mana fremdeles var i business.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så tøffe ut. Kan disse justeres? Siden de passer under både høyttalere og evt platespiller, disse har neppe samme vekt..
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Visst pokker, mezutz. Husker jo Mana var da shit da de holdt på (hva skjedde med de?). Da var de det uoppnåelige merket, iaf for meg, med sine loftige priser. De hadde vel knapt posisjonert seg i mellomklassen i dagens galloperende prissetting innen hiend. Går helt av hengslene, som innen fotball. Prisene skyter i været, selv om dagens spillene neppe er kvalitativt bedre enn for noen år tilbake.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mana-plattformen er helt dødt.
    aner ikke åssen de vil funke under platespillere, men det finner gunner ut av.
    vekttilpasning finner du andre steder.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er det en Kallax du bruker under alt?
    Kallax, de to der, ja. Enkelte vil jo ikke besudle sin dyrebar vinyl med sånne engang. Men de er praktiske og gjør jobben hos meg. Det er visst gunstig for lyden også, siden noen bruker plater av de til å ha under snurrerne sine. Hva vet vel jeg, så jeg booster hiendlooken med Mana plattformer i tillegg :cool:! Drøyer med selvbygg, selv om jeg ser at du har gjort det strålende.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg dømmer ikke, bare lurte. :) Eneste fornuftige møbelet til vinyloppbevaring, har aldri prøvd snurrern oppå, men om den ikke veier et tonn går det vel bra.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg brukte forresten manaene under et par living voice obx-r2, og det var sjokkerende mye bedre enn vanlige spikes.

    trengte ikke gullører for å høre at de ryddet bra opp i bassen, noe som naturligvis også forplantet seg oppover i frekvensene.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hadde jeg hatt to stk Mana til, så det vært nok til å ha under ht, ja. Platen er av HDF, som jo har en annen resonansfrekvens enn MDF, så vi får se. Kanskje jeg får skjært til to plater i akryl? Men nå fabler jeg mer enn jeg gidder:rolleyes:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    HDF får man da kjøpt, Gunner. Det er bare å lage etpar og sette spikes på.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg dømmer ikke, bare lurte. :) Eneste fornuftige møbelet til vinyloppbevaring, har aldri prøvd snurrern oppå, men om den ikke veier et tonn går det vel bra.
    Montana har jo noe i enda mer passende dimensjoner, og langt penere også. Ulempen er at man da må perforere bakplaten - den har ikke Kallax - for å føre kabler. Har hverken råd eller hjertet til å herpe så dyre møbler.:p
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    HDF får man da kjøpt, Gunner. Det er bare å lage etpar og sette spikes på.
    Platene er av HDF, impulse. Disse Mana-greiene har jo stått lagret hos mesut i mange år, tiltenkt ht, og blir nå overtatt av meg siden jeg tilfeldigvis har (mange) midsize komponenter.

    Men vi får se etter at ungene er lagt. Uansett er alt dette mest for moro skyld og mental hifihygiene, og ikke der det store slaget står, selvsagt (som med kabler). Drivverkene står endelig i vater - mission completed! :cool:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    manaene dreier seg nok ikke bare om hdf-plata (eller hva det er de har brukt), men hele rammen/spiksene.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Helt riktig, mesut. I alt dette pratet om treflisen som ligger øverst, så må man ikke glemme hva som gjorde at disse var kostbare og lovpriset i sin tid, bla av grunner du nevnte. Spesielt rammen er gjennomtenkt og forseggjorte.

    Edit: Jeg har en platehylle stående også hvis jeg må hulle ut veggen. Sånt som det er nå, så hviler begge Kallax på vekttilpassende SD-føtter, før Mana-greiene tar seg av drivverkene.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Leker litt med ht-plassering og kraftig toe in (krysser ca 0,5m foran nesa, i et forsøk på å minske siderefleksjonene). De nye plattformene har iaf ikke gjort noe lydmessige skader - win some lose some. Har lyst å prøve Quasar Points under platespilleren, men er lat. Dessuten blir det ruvende høyt og uestetisk:rolleyes:. Kanskje en annen gang.

    P1080852.jpg
    P1080851.jpg
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hvordan funker det med living voice-toe in?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, det er jeg og spent på. En sparer seg for refleksjon fra sidevegger bla, men selv synes jeg det ble for "hodetelefon"..
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tja. vet ikke helt om det er hodetelefoneffekt som er greia her - det får jeg mest av ved å sitte veldig nær ht - men synes bredden på lydbildet blir noe redusert, samt at det hele låter uvant - klarer ikke å sette ord på det pt. Ikke ble følelsen av mindre siderefleksjoner påtagelig heller, mulig fordi jag kanskje ikke er så plaget av det fra før av (det er jo en åpning på venstre siden, samt at CD-stativene er jo plassert der for å avhjelpe det). En annen ting er at det ble litt mindre bass siden sideveggene nå ikke "spiller med" i samme grad. Sluttresultatet er at det hele låter faktisk litt lysere(!).

    Vetta faen, gikk lei etter å først leke med isolasjonsplattformer, så ht-kabler og til slutt med ht-plassering. Har aldri vært særlig flink på dette. Gikk litt i surr og sur til slutt :p
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er jo ikke store jobben å leke seg litt frem med dette, i alle fall.
    veldig forskjellig hvordan ulike høyttalere reagerer.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Helt klart, mesut. Så man må bare prøve seg frem. Imidlertid opplever jeg ikke Ta'us som ht hvis lyd faller og står med noen cm forflytning hit og dit. Har heller ikke helt godfølelsen for plassering av snurreren. Får fikle litt mer etter hvert

    Ser etter alternative 6922/6DJ8 også (de som sitter i nå er JJ, som kanskje er slitne?)....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Her var det mye digg. Selvom fluefiske overgår min tålmodighet og indre styrke. Hvilke kabler har du fått deg ? :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her var det mye digg. Selvom fluefiske overgår min tålmodighet og indre styrke. Hvilke kabler har du fått deg ? :)
    Tror det er Xindak. Strømpen ligner på mine SC høyttalerkabler fra samme firma. Tror de er make til et sett linjekabler broderen har. Eller kanskje en kopi? Xindak har jo blitt merkevare.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nice!
    fælt så poppis du er, gunz, som får pakker stadig vekk.

    (jeg får en morsom pakke fra england neste uke ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her var det mye digg. Selvom fluefiske overgår min tålmodighet og indre styrke. Hvilke kabler har du fått deg ? :)
    Tålmodighet og indre styrke er noe man får gjennom timevis venting på vak, eller at vinden skal løye, eller at regnet slutter.;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her var det mye digg. Selvom fluefiske overgår min tålmodighet og indre styrke. Hvilke kabler har du fått deg ? :)
    Tror det er Xindak. Strømpen ligner på mine SC høyttalerkabler fra samme firma. Tror de er make til et sett linjekabler broderen har. Eller kanskje en kopi? Xindak har jo blitt merkevare.
    Kopi av Xindak? Næh, dette er Harmonic Tech. Det kjipe er at de er 10 cm for korte, så en ommøblering må til hvis de presterer.

    Liker å ha noe å velge mellom hva kabler og andre duppeditter angår.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    To viktige hobbyer!
    R
    Visst, roger, selv om jeg må innrømme at fluefiske er lidende nå som jeg har to små møkkaunger som krever sitt. Blir da lettere å kræsjlande i lyttestolen fremfor å karre seg ut på tur. :rolleyes:

    Du driver med begge delene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn