The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Jo - er så lei dere hemmelighetsfulle luremusDIY'ere som skal hause opp greiene, også er det bare luftslott og evighetsprosjekter som aldri materialiserer seg :mad:

Vi vil vite ALT med engang - NÅ! Slik at det er god tid til å sable ned og legge inn besserwisserkommentarer!
    Sa mannen som har sett ferdige tegninger ;)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Blir det en satelittløsning ala min? Dvs mid/øvre mid/diskant?
    Forstod det slik at du hadde 1" driver til mellomtonen før? Kjenner ikke ALE men det er vel mer å gå på med en storformatdriver til mellomtonehornet. Var diskanten i "superdiskant" kategorien, dvs delt fra 6K+ og vesentlig mindre membran enn på en 1" driver?
    Det blir en satelittløsning.
    ALE-modellene er ganske logisk navngit: 1710 = ø17mm membran, integrert horn. 4550 = ø45mm membran, 1" exit. 7550 = ø75mm membran, 1.4" exit. Oppgitt til hhv 5k, 500 og 100hz respons. Anbefalt XO en del lenger opp.

Ikke si superdiskant da, værsåsnill :p

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Nekter konsekvent å snakke med folk som ikke skiller mellom en genuin diskant og såkalt superdiskant. :mad: Graverende feiltolkning.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Nei - bare rydder opp og effektiviserer livet generelt :D

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Hva er nedre brukbare gense Hz på feks 7550 , ?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.098
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Forstod det slik at du hadde 1" driver til mellomtonen før? Kjenner ikke ALE men det er vel mer å gå på med en storformatdriver til mellomtonehornet. Var diskanten i "superdiskant" kategorien, dvs delt fra 6K+ og vesentlig mindre membran enn på en 1" driver?
    ALE-modellene er ganske logisk navngit: 1710 = ø17mm membran, integrert horn. 4550 = ø45mm membran, 1" exit. 7550 = ø75mm membran, 1.4" exit. Oppgitt til hhv 5k, 500 og 100hz respons. Anbefalt XO en del lenger opp.

så ALE følger ALTEC hals std og har ikke 2"?
    mvh
    Leif

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Hørt om noen av gutta i japan som kjører den som midbass i svæææære horn....Jeg har testa til 250 hos meg da jeg lånte de av Hato. Ser de har flott respons til 200, som er anbefalt nedre XO.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685

så ALE følger ALTEC hals std og har ikke 2"?
    mvh
    Leif
    Nei. Ser at 126-driveren har en del større exit...sikkert 3 eller 4", men den er jo ikke til midrange.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    OK, har lest 200 Hz tidligere og, men trodde dette var upraktisk.

Skulle gitt noen "likes" , men mobilen min halter..

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Du får heller komme å gi noen fysiske likes når det er oppe å går, Per Morten!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    ALE følger ingen "standard" hva størrelse angår. 7550 driveren har 36 mm. diameter i utløpet, med 0 grader vinkling. 4550 har 25 mm. 1750 har 17 mm. dia. på membranet, men i og med at denne driveren har integrert horn så er utløpsdiameteren ikke så relevant. 126 har 126 mm. membran som går rett ut, 160 har tilsvarende konstruksjon og 160 mm. membran. 126 spiller helt greit opp til 1k for øvrig, dersom hornet er egnet.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Ups! Var en smule upresis, driverne er "tilsvarende" 1", 1.4" etc, de kjører sin egen standard. Samme med gjengepartiet på enden.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Virkelig "siklevarer" det her. Og 126 drivern er jo og særdeles interessant,

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Nekter konsekvent å snakke med folk som ikke skiller mellom en genuin diskant og såkalt superdiskant. :mad: Graverende feiltolkning.
    Jeg bruker ordet "superdiskant", i gåseøyne vel og merke, i ren medlidenhet, empati og sympati overfor de som kun bruker en 1" mellomformat komprensjonsdriver med gigantiske 5 cm membraner som diskantsurrogat hi hi.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bruker ordet "superdiskant", i gåseøyne vel og merke, i ren medlidenhet, empati og sympati overfor de som kun bruker en 1" mellomformat komprensjonsdriver med gigantiske 5 cm membraner som diskantsurrogat hi hi.

Den rodde du elegant i land, Hornis! " wanabe diskanter sees gjerne hos eldre herrer med ikke helt fullfrekvent hørsel!

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Så er det oss forskrudde som lykkelig uvitende lar en 10cm membran ta seg av topp-oktavene...
    Tross relativt ung alder kan en årrekke med slepphendt håndtering av skytevåpen og motorsager være en forklarende årsak

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Det er jo mange "store" elementer grei output lenger opp. Om det er optimalt med tanke på lydkvaliteten er jo stadig et diskusjoneemne, men med ALE blir det ikke noe særlig valg da de er optimalisert for et relativt lite frekvensområde.

Ellers spikker man jo ikke med motorsag, eller?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Fra spøk til revolver. Jeg har inntrykk av at optimal spredning er viktigere enn "utstrakthet" i mitt lille rom og at den største fordelen med Fostex T500 rett og slett er at den gir mer reflektert lyd som matcher de andre hornene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    er det oss forskrudde som lykkelig uvitende lar en 10cm membran ta seg av topp-oktavene...
    Tross relativt ung alder kan en årrekke med slepphendt håndtering av skytevåpen og motorsager være en forklarende årsak

Du skal faktisk ikke se bort ifra akkurat det, for å dra det inn på litt mer saklig grunn. Vi er forskjellige både i hode og kropp, vi mennesker - og det gjelder selvsagt hørsel også.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Så ja, det bare måtte bli ALE igjen. Har ikke engang vurdert en alternativ retning når det gjelder drivere over 500Hz...Dynamikk, sort bakgrunn, søt tonalitet uten harde kanter....boksehanske i silke var det noen som sa en gang. Må bare.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Og nå regner jeg med at du blir med i 5veis klubben, når du først skal dra til mener jeg8)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Det kommer et innlegg om prioriteringer, kompromisser, hva som er viktig her i livet (ref. familiesituasjon etc) snart.....

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, ser tegninga. 4 veis it is.... Prioriteringer og kompromisser vil det alltid være, selv i ALE ligaen. Heier fra sidelinjen og stikker mer enn gjerne innom etterhvert som prosjektet ditt skrider frem!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Da har jeg (og Hato) vært hos Grelv og kvalitetsikret kompresjonsforhold, driverdata, lengde, flæring etc på midbassene mine. Med to stackede horn ser det ut som at 80-90Hz er nedre grense for løsnignen, samt nok nivå oppover til å dele så høyt som 700-900? Det gir litt fleksibilitet og passer godt med planene jeg har for toppene.

Grunnen til at jeg tegner dette fra bunnen av og ikke bruker tilgjengelige, ferdigtygde løsninger med 15" er totalhøyde på satelitten. Jeg sitter relativt nærme og liker å ha mellomtonehornet i ørehøyde foran meg. Tightest mulig driverplassering gir mindre lobing og enklere integrering, så valget av 12" er rett og slett for å komprimere hornstacken så mye som mulig. Midbassene blir 750mm høye.

Doble midbasshorn loader bedre enn ett (overaskende mye, ble understreket av Grelvs simuleringer), så jeg har valgt dette over singel 15". Litt økt kapasitet er heller ikke dumt, selv om jeg aldri har tømt noe mer enn ca 10W i J-horna jeg har hatt til nå på livenivå. Smekk, here we come.

Må rette en stor takk til Grelv. Hva skulle hornDIY-folket gjort uten?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.098
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kult
    ja vi ble overrasket over hvor mye bedre det målte med stackede midbasshorn...og så var det det med følsomhet da
    og subhornet falt i smak?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hvor mye følsomhet vinner du med 12" i FLH da? Jeg vurderte PD driverne, men valgte 18sound pga. høyere følsomhet. Totalt 105dB med 2x12" Mener at Sluket hevdet at det ikke var særlig mye å vinne følsomhetsmessig med FLH vs. kasseløsning for en 12" driver, men jeg husker kanskje feil??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    2 stk. 12" i en kasseløsning tilsvarer en 15" i horn, sånn ca. 2 x 12" i horn (gitt egnet element) så kan du normalt regne med en 6 dB heving, men noe kan bli spist opp i justeringer , avhengig av systemlineariteten.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Så må du jo også se på hvor i "leiet" drivern er følsom, så vidt jeg husker er 12" dine sin følsomhet oppgitt over 200hz. Her får jeg 112dB/1w helt ned til rundt 100 før det detter av.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    kult
    ja vi ble overrasket over hvor mye bedre det målte med stackede midbasshorn...og så var det det med følsomhet da
    og subhornet falt i smak?
    mvh
    Leif
    Har absolutt noe for seg dette. Subhornet falt selvfølgelig i smak, Hato er på tokt.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Hehe, ser tegninga. 4 veis it is.... Prioriteringer og kompromisser vil det alltid være, selv i ALE ligaen. Heier fra sidelinjen og stikker mer enn gjerne innom etterhvert som prosjektet ditt skrider frem!
    Alt under femveis er direkte feigt.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Et innlegg om prioriteringer, kompromisser, langsiktige planer og de viktige ting i livet.

Jeg har kvernet rundt med valg av komponenter til nye oppsettet lenge. ALE er kostbare saker med stor avstand mellom trinnene i stigen når man klatrer oppover i modellene. Tidlig ble jeg obsessed med tanken på å ta det heeelt ut. Jeg har lite skrupler når det gjelder å prioritere Hifi, gjerne over det meste andre jeg både burde og må bruke ressurser på. Jeg diskuterte med samboer og fikk ikke bare «tilgivelse» for å strekke strikken til bristepunktet, men lov til å låne av hennes egne sparepenger dersom jeg behøvde det. Snakk om partner, dere.

Andre audiofile og guru’s må jo også rådspørres, men det er vanskelig når meninger spriker så mye til og med innen samme nisje. Søvnløse netter, tegning, skissing, tekniske vurderinger, filosofiske vurderinger….Hifi blir en stor del av hverdagen og tankegodset i en slik planleggingsprosess. Magefølelsen må til slutt bestemme...

Har til slutt falt på noe mer økonomisk forsvarlig modell, og grunnen er enkel. Jeg har veid «tatt helt ut»-anlegget i eksisterende stue opp mot «mer enn godt nok»-anlegg i optimale forhold. Jeg og sambo har lenge snakket om å prøve å finne/bygge drømmeboligen før barnet vårt når skolealder. En bolig tilpasset våre noe sære behov; mest relevant for denne tråden en egen avdeling, gjerne (hvertfall akustisk) avskåret fra resten til musikk og stereoanlegg. Denne investeringen vil på sikt gi langt mer musikk og hifigleder enn å tømme ressursene på komponentnivå i denne omgang. Men det er liten grunn til bekymring, noe sier meg at dette blir meeer enn fett nok ;)

Etter at nytt stereoanlegg er bygget begynner hardcore nedbetaling på huslån og sparing!
    Regner med det blir ny tråd om optimalt(?) lytterom og akustikk som parallell til denne i den sammenheng.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Alt under femveis er direkte feigt.
    I en aktiv setting og uten cd horn - virker det som det eneste riktige

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn