Sakset fra noen diskusjoner i Danmark:
Fra hifi4all.dk - diskusjon med bl.a. Sven Palvig og Duelund om kabellengde:
Sven:
"Det har vist sig ved lytteforsøg, at længden har noget at sige. Et signal kabel på f.eks. 100 cm. er lidt bedre end et på 75 cm. 150 cm. er bedre end 100 cm. Det betyder ikke, at et kabel på 75 cm. er dårligt, bestemt ikke.
Et strømkabel på en meter er godt. 2 meter er bedre. 2,5 meter er endnu bedre. Jeg har lyttet på det flere gange. Nordmænd jeg har haft på besøg har også kunne høre det uden problemer. Hvorlangt det skal være for at toppe, ved jeg ikke. En teori siger 2,5 meter i et træk.
Normalt er kabler bedre jo kortere de er. Det skyldes isoleringen med plastik, der er et paramagnetisk materiale. Det virker tiltrækkende, når der er strøm på. Teflon er også paramagnetisk, dog i mindre grad. Teflon er også bedre end plastik. Dyre kabler bruger som regel teflon.
Silke, lindolie er et diemagnetiske materiale, der virker frastødende, når der er strøm på. Det påvirker strømpulsen. Ferro magnetisme som jern er, virker tiltrækkende hele tiden."
Duelund om audiofile stikkontakter (han hadde sine egne meninger i hvert fall!):
"Flotte dyrt udseende stik er interessante, for de lokker lyde frem som fejlagtigt tolkes som
mikrodetaljer, men det er lydbidrag som stikket laver. I samme familie har vi kabler, tynde
sølvledere individuelt lakerede og indpakket i plastik, det vælter frem med detaljer, og skulle der
være brugt forsølvet kobber, er det endnu værre - gift for god lyd - kan forvandle en harpe til et
hakkebræt."
Fra hifi4all.dk:
"Jeg har undesøgt stik lige så grundigt som kabler. De bedste er såmænd de absolut billigste. Men det kan stikfabrikanter jo ikke leve af, så der hittes på og bringes alle mulige salgsfremmende krumspring på bane."