The ignorance that shocks and the audiophile who talks

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
JK skrev:
Anonym skrev:
JK skrev:
Anonym skrev:
JK skrev:
Har en heller ikke tro på at dette er viktig for å unngå støy videre i kjeden så har en gått glipp av ganske mye.....
Hva med å utdype hva en går glipp av?
Det skulle vel være opplagt, men jeg kan forklare vettu ;) Støy forringer kvaliteten på lyden din. Støy blir det mer og mer av på strømmen din p.g.a switch mode strømforsyninger, varmepumper, dimmere og lysrør.

Tenker du på bruken av skikkelig strømkabel så kan denne skape støy på signalkabler o.s.v. Dette vil også gi deg dårligere lyd ;)
Tror du må utdype for det er fortsatt ikke opplagt for meg :)
Støy på strømnettet i form av EMI/EFI (som er der i større eller mindre grad), vil forringe lyden på anlegget. Anbefaler deg å lese om temaet visst det er uklart. Er masse artikler og lovverk ang. problemet og er velkjent fra industrien. EU har også et eget lovverk ang dette problemet som blir større og større.....
Når du slenger ut en påstand bør du være i stand til å underbygge den uten å henvise til google.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Nå er jo selve nettspenningen på 50 Hz et sabla kraftig støysignal i seg selv da, mye kraftigere enn alt annet som kommer på kabelen inn i huset. Heldigvis har man alltid et filter som tar bort denne, som normalt sett kalles "strømforsyning". :)
Kan en mulighet ligge i at mange forsterkere faktisk ikke har gode nok strømforsyninger på plass? De typiske hifi forsterkerne er som regel andre merker enn hva objektivist gjengen holder seg til.

M

Mr-T

Gjest
Nei, hadde strømforsyningene ikke klart å fjerne 50 Hz "støysignalet" som totalt dominerer nettspenningen ville vi alle hatt et enormt brum i høyttalerne. Så er nok ikke tilfelle.

U

utgatt19288

Gjest
Ulf-B skrev:
Så det koker vel ned til hvilke øyne som leser alt det som skrives om dette.
Nja - synes ikke det var en god oppsummering. Det er mer til tema enn tolkning og hvilke øyner som leser hva.

I tillegg til den tradisjonelle firma siten så er de også representert på et brukerforum der de har valgt å være i dialog med kundene, veldig bra Bryston!

Og i denne dialogen med brukerne kommer det fram mer enn det som presenteres på den offisielle siten. James Tanner sier helt klart at 3-parts kabler kan ha noe for seg, men de kan ikke garantere for effekten i ulike oppsett hos brukerne. Og det er noe helt annet ennå si at 3-parts kabler ikke gjør en forskjell!

Oppsummert fra Bryston: Kabler har en effekt og effekten framkommer ikke gjennom tradisjonelle målinger.

M

Mr-T

Gjest
Baard skrev:
Oppsummert fra Bryston: Kabler har en effekt og effekten framkommer ikke gjennom tradisjonelle målinger.
Jo kanskje, men bare til det værre.

Sitat:
In sum, it is certainly possible for a six-foot power cord to have an affect on the sound. It is not possible, unfortunately, for this change to be an improvement, at least in connection with Bryston products.

U

utgatt19288

Gjest
Ja ja - vi er der vi pleier å være. Google og frambringe sitater for hverandre :)

M

Mr-T

Gjest
Hva skulle vi gjort uten Google? Tenkt sjøl? nei det skulle tatt seg ut.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Min teori (åpen for revisjon) er at dersom man har kvalitetskomponenter (og vel så det) og grei kvalitet på strømmen, så kan man bruke gratiskabler for strømmen helt greit.. Bruker forresten ujordede kontakter.

(Men har ikke prøvd Odin strømkabel da.. ;D)

Er avslappende å for en gangs skyld være på samme side som FORNEKTERNE. Sånn mens man lader opp til neste store slag ;D

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Mr-T skrev:
Hva skulle vi gjort uten Google? Tenkt sjøl? nei det skulle tatt seg ut.
Jah vettu hva, sånt tull skakke vi ha noe av vettu. Huffameien som Ole Brum pleier å si ;) Et av de beste sitatene hans : Det virket så lurt inni hodet mitt, men så skjedde det noe på veien ut...... ;D ;D

Mvh :)

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
bjornh skrev:
Jeg har sittet å lest Denne artikkelen fra 6moons.com angående nettkabler (eller nettfilterkabler) -og mens jeg leser den gjentatte ganger er det åpenbart at noe av premissene (antagelig bla. det som menes med "Nature") går meg hus forbi.

Er det noen som kan forklare meg i klartekst hva artikkelen søker å si? Jeg sitter noe snaut tilbake her og er noe forvirret da jeg føler noe er "holdt tilbake".

Mvh.
Artikkelforfatterens indignasjon går vel på det velkjente argumentet (mht strømkabels effekt på et audiosignal) mot å "oppgradere" strømkabel mellom anlegg og veggstøpsel når strømmen likevel må gjennom kilometervis med standard kobberledning osv. osv. før den når frem til stikk,

Motargumentet fortoner seg noe merkelig; at disse kilometerne tvertom fungerer som et naturlig "støyfilter"?.. I artikkelen presenteres et logisk "regnestykke" der "høyfrekvent søppel" faktisk avtar i sin ferd frem til forbruker, men "nettstøy" (hvis det er det siktes til?) vil da vitterlig tilføres også etter elektrisitetens "utgangspunkt"... eller?

Hvordan noe av dette støtter opp om en oppgradering av strømkabel er uvisst – synes det virker som vedkommende sager over den greinen han sitter på...

Selve faktagrunnlaget her baseres dessuten på frekvenser via signalkabel, så ikke vet jeg, men er denne informasjonen i det hele tatt overførbart til et elektrisk anlegg?..

mvh e

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Nei, hadde strømforsyningene ikke klart å fjerne 50 Hz "støysignalet" som totalt dominerer nettspenningen ville vi alle hatt et enormt brum i høyttalerne. Så er nok ikke tilfelle.
Googlet du det? ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
espege skrev:
... men "nettstøy" (hvis det er det siktes til?) vil da vitterlig tilføres også etter elektrisitetens "utgangspunkt"... eller?
...
Mot bedrevitende ... jeg har ikke sett spec på kraftverktype generatorer (legg på noen trinn med opp og nedtransformering også), men jeg tipper at omkring 70-90 % av av nettstøy og -forvenging oppstår på/i et forbrukssted (nærmere noen og 90 mht forvrenging). Det meste av det resterende tipper jeg er antennevirkninger i strømledningene i strømnettet

mvh
KJ

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
KJ skrev:
espege skrev:
... men "nettstøy" (hvis det er det siktes til?) vil da vitterlig tilføres også etter elektrisitetens "utgangspunkt"... eller?
...
Mot bedrevitende ... jeg har ikke sett spec på kraftverktype generatorer (legg på noen trinn med opp og nedtransformering også), men jeg tipper at omkring 70-90 % av av nettstøy og -forvenging oppstår på/i et forbrukssted (nærmere noen og 90 mht forvrenging). Det meste av det resterende tipper jeg er antennevirkninger i strømledningene i strømnettet

mvh
KJ
:) Isåfall havarerer jo artikkelforfatterens "strømnettet som naturlig støyfilter" teori totalt.

mvh e

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
espege skrev:
KJ skrev:
espege skrev:
...

mvh
KJ
:) Isåfall havarerer jo artikkelforfatterens "strømnettet som naturlig støyfilter" teori totalt.

mvh e
Lange kabelstrekk er effektive for å fjerne thd.

Hvis en er inne i en høyspentfordeling og ser på stasjonært måleutstyr for thd er det unormalt å lese av annet enn 0.0% total thd (Siemens har inntil 21. som standard).

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.330
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Er det fordi induktans og kapasitans i kabelstrekket filtrerer bort høyere frekvenser, eller er det noe annet som skjer?

I så fall fungerer jo noen kilometer kabelstrekk ganske nøyaktig som et vanlig strømfilter med motstander, spoler og kondensatorer.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg liker salgslogikken - 1.5m nettkabel løser alle "problemene" med dårlig strømforsyning, og er SAMTIDIG transparent, dvs. lyden blir altså bedre, det blir fastere bass og mindre skrikende diskant og veldig riktig mellomtone, men selve kabelen er transparent, osv.

Synd hifi er slik.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Enhver bransje kan bli slik dersom forutsetningene er til stede:

Stor pengemengde
Stor vilje til å kvitte seg med pengene
Stort press fra likemenn til å ha det beste
Stor kunnskapsløshet

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Er det fordi induktans og kapasitans i kabelstrekket filtrerer bort høyere frekvenser, eller er det noe annet som skjer?

I så fall fungerer jo noen kilometer kabelstrekk ganske nøyaktig som et vanlig strømfilter med motstander, spoler og kondensatorer.
Det er induktans og kapasitans som filtrerer bort høyere frekvenser.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Baard skrev:
Ulf-B skrev:
Så det koker vel ned til hvilke øyne som leser alt det som skrives om dette.
Nja - synes ikke det var en god oppsummering. Det er mer til tema enn tolkning og hvilke øyner som leser hva.

I tillegg til den tradisjonelle firma siten så er de også representert på et brukerforum der de har valgt å være i dialog med kundene, veldig bra Bryston!

Og i denne dialogen med brukerne kommer det fram mer enn det som presenteres på den offisielle siten. James Tanner sier helt klart at 3-parts kabler kan ha noe for seg, men de kan ikke garantere for effekten i ulike oppsett hos brukerne. Og det er noe helt annet ennå si at 3-parts kabler ikke gjør en forskjell!

Hehe - du treffer jo hodet på spikeren: "Alle" har forskjellige synspunkter på dette, og kan hende forskjellige agendaer - men når til og med én og samme aktør, i dette tilfellet Bryston, kommer med to vidt forskjellige budskap - hva skal man tro? Jeg velger å lese det jeg leser - i kombinasjon med mine egne erfaringer - på min måte: at det er bortkastet for meg å bruke penger på strømkabler - det er min tolkning og min oppsummering. Så får andre sette sammen de forskjellige bruddstykkene som svirrer rundt på sin måte......

V

vredensgnag

Gjest
Dette er en erfaring high-end leverandører har gjort, og som de retter seg inn etter. Går helt tilbake til Roger Russel, som opplevde at kundene mislikte McIntosh sin bruk av enkle ht-ledninger, og hvor Russel måtte installere "high-end" kabel så kundene kunne konsentrere seg om det McIntosh ønsket å selge.

Selv i det første sitatet fra Bryston kan man se at de har gjort seg flid med å stille saken åpen og opp til den enkelte bruker. Utsagnets fire bestanddeler er meget nøyaktig formulert. (1) er hatten av til subjektive inntrykk, (2) er et nikk til mer vitenskapelig orienterte audiofile og kolleger. (3) er skutt inn nærmest som en ettertanke, men meget viktig. (4) kan tolkes meget åpent, og subjektive audiofile kan lese det som en attestering av "hvor lite man forstår innen hifi", mens jeg kan lese det som en erkjennelse av alt sprøytet som påstås omkring hifi.

1. My position on these kinds of things is that you can not tell a person they do not hear what they claim they hear -

2. ... all we can do is try to understand as scientifically as possible what could be going on to cause one cable to sound different from another -

3. ...not to mention whether that difference is a plus or minus.

4. Being an audiophile myself I know there are many aspects of an audio system that defy common measurements so I am certainly open to all and any input that comes our way.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.330
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:

Stor pengemengde
Stor vilje til å kvitte seg med pengene
Stort press fra likemenn til å ha det beste
Stor kunnskapsløshet
I tillegg:
Subjektive ytelseskriterier ("god lyd")

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Anonym skrev:
espege skrev:
KJ skrev:
espege skrev:
...

mvh
KJ

mvh e

Hvis en er inne i en høyspentfordeling og ser på stasjonært måleutstyr for thd er det unormalt å lese av annet enn 0.0% total thd (Siemens har inntil 21. som standard).
...men hvis KJ har rett i at 70-90% av støy og forvrengning oppstår ved forbrukersted, har man vel ikke lenger noe kabelstrekk å snakke om?..

mvh e

U

utgatt19288

Gjest
@Vreden
Trur Ulf-B har rett. Dette leses, tolkes og analyseres akkurat som man ønsker. Hvis man med like stor flid leser oppsummering etter show, messer og utstillinger så legger man fort merke til at Bryston demonstreres med 3-parts kabler. Kanskje flere har noe å lære av å henge rundt på Bryston's brukerforum.

Ja ja - men kan lede hesten til vannet men den får drikke selv......

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
@Baard:

Bryston er et av få merker som er svært tydelige på at det finnes mye dyrt og dårlig ute på markedet.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Sakset fra noen diskusjoner i Danmark:

Fra hifi4all.dk - diskusjon med bl.a. Sven Palvig og Duelund om kabellengde:
Sven:
"Det har vist sig ved lytteforsøg, at længden har noget at sige. Et signal kabel på f.eks. 100 cm. er lidt bedre end et på 75 cm. 150 cm. er bedre end 100 cm. Det betyder ikke, at et kabel på 75 cm. er dårligt, bestemt ikke.

Et strømkabel på en meter er godt. 2 meter er bedre. 2,5 meter er endnu bedre. Jeg har lyttet på det flere gange. Nordmænd jeg har haft på besøg har også kunne høre det uden problemer. Hvorlangt det skal være for at toppe, ved jeg ikke. En teori siger 2,5 meter i et træk.
Normalt er kabler bedre jo kortere de er. Det skyldes isoleringen med plastik, der er et paramagnetisk materiale. Det virker tiltrækkende, når der er strøm på. Teflon er også paramagnetisk, dog i mindre grad. Teflon er også bedre end plastik. Dyre kabler bruger som regel teflon.
Silke, lindolie er et diemagnetiske materiale, der virker frastødende, når der er strøm på. Det påvirker strømpulsen. Ferro magnetisme som jern er, virker tiltrækkende hele tiden."

Duelund om audiofile stikkontakter (han hadde sine egne meninger i hvert fall!):

"Flotte dyrt udseende stik er interessante, for de lokker lyde frem som fejlagtigt tolkes som
mikrodetaljer, men det er lydbidrag som stikket laver. I samme familie har vi kabler, tynde
sølvledere individuelt lakerede og indpakket i plastik, det vælter frem med detaljer, og skulle der
være brugt forsølvet kobber, er det endnu værre - gift for god lyd - kan forvandle en harpe til et
hakkebræt."

Fra hifi4all.dk:
"Jeg har undesøgt stik lige så grundigt som kabler. De bedste er såmænd de absolut billigste. Men det kan stikfabrikanter jo ikke leve af, så der hittes på og bringes alle mulige salgsfremmende krumspring på bane."

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.330
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
"Det har vist sig ved lytteforsøg, at længden har noget at sige. Et signal kabel på f.eks. 100 cm. er lidt bedre end et på 75 cm. 150 cm. er bedre end 100 cm.
Mine lytteforsøk har vist at signalkabel blir verre og verre desto lengre den er. 3 meter gir hørbar degradering, 0.5 meter gjør det ikke. Skjønt, hvis man ønsker å farge lyden mest mulig med kabelen som equalizer blir det selvsagt motsatt.

Det utsagnet om at "plastik" er paramagnetisk er også interessant. Paramagneter tiltrekkes av et magnetisk felt, men beholder ikke noen magnetisme når feltet fjernes. Det hadde vært riktig hendig for søppelsortering om det var som det danske sitatet hevder, dvs at "plastik" var paramagnetisk i større eller mindre grad, slik at man kunne skille mellom ulike typer plast ved å sende dem gjennom et magnetfelt og fraksjonere plasten på den måten. Dessverre er de svakt diamagnetiske hele hurven, så du må ha et så sterkt magnetfelt at du nærmest kan levitere frosker med det før du får noen respons. Ihvertfall her i den virkelige verden. Se her hvis du vil ha nøyaktige tall for graden av diamagnetisme i ulke plastmaterialer: http://jjap.jsap.jp/link?JJAP/44/6801/

Superledende magneter blir litt dyre for et søppelsorteringsanlegg, for ikke å snakke om hva som skjer hvis det skulle slumpe til å være en feilsortert jernbit i plasten. Derfor er det nødvendig å gjøre sånt som dette:
http://www.eriez.com/resources/content/en-us/documents/brochures/pdf/industryspecific/MagneticPlasticReprint221.pdf

U

utgatt19288

Gjest
Anonym skrev:

Dette er helt avhengig av produksjonsform - vi importerer kraft. Det som importeres overføres som DC. Bilde nedenfor er fra Statnett's filter anlegget på Feda. Her termineres en av "hovedpulsårene" for import og eksport av strøm. Norge - Nederland. På vår side omformes DC siden til AC før den distribueres til kundene. Filtret har til oppgave å ta de harmoniske komponentene, men klarer langt fra alle.

Folk på sørlandet i nærheten av industri og kraftledninger er vel vant til psofometriskstøy fra strømnettet. Det manifisterer seg bla. som støy på fasttelefonen - POTS.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Barbaresco skrev:

1.Stor pengemengde
2.Stor vilje til å kvitte seg med pengene
3.Stort press fra likemenn til å ha det beste
4.Stor kunnskapsløshet
1. De pengene jeg bruker på anlegg må jeg "la vær" å bruke på andre kjekke ting. Har ikke ubegrenset med penger, så må prioritere
2. ???
3. ??? hahaha. Har ingen bekjente som kunne tenke seg å sjekke ut kablene mine, for å si det sånn.
4. Jeg har praktisk kunnskap om hva signalkabler og høyttalerkabler kan gjøre for et anlegg. Det holder for meg. Vet nok til å ikke høre på humbugspredere som den dauhørte tosken Roger Russel.

Jeg har forresten aldri hatt ulike lengder av samme kabel slik at jeg har kunnet sammenligne (har heller aldri hatt noe annet enn 1 meter signal og 3 meter høyttalerkabel faktisk), men rent logisk så vil forvrengning kumuleres jo større lengden blir. Det er og mulig at mer ”etablert” elektrisk teori spiller inn her og sier det blir ugunstig når kabelen blir for lang. Det siste er ikke jeg den rette til å svare på.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:
Vet nok til å ikke høre på humbugspredere som den dauhørte tosken Roger Russel.
Her om dagen ble jeg overrasket og imponert over et langt, seriøst, tilsynelatende gjennomtenkt og godt skrevet innlegg du postet i "hva beviser en blindtest"-tråden, selv om jeg ikke er enig i innholdet.

Hvis du hadde fortsatt å skrive sånne, hadde jeg tatt deg på alvor, men når du kommer med sånn åpenbar forutinntatt og negativ galle og svada som det der, ramler du bare dypere ned i "tullprat"-kategorien min, dessverre.

Åpenbart kan du hvis du gidder, så hvorfor gidder du ikke?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Du kan ta hvem du vil på alvor for meg, enten det er meg eller Asbjørn eller Vredens Gnag eller sinep..

Jeg har faktisk lest gjennom det meste av dette en gang i tiden

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Konklusjonen er hele veien at bare idioter legger penger i høyttalerkabler, for det er ingen forskjell likevel. Jeg må få lov til å være helt uenig i dette, uten at jeg må skrive avhandling om hvorfor jeg er uenig.

(Forresten han kaller ingen idioter, men han mener tydelig det er idiotisk å bruke penger på dette..)

U

utgatt19288

Gjest
Anonym skrev:
@Baard:

Bryston er et av få merker som er svært tydelige på at det finnes mye dyrt og dårlig ute på markedet.
Helt klart - det er ikke en "fix" for alt. Men de er langt mer nyanserte i sin dialog med kunder enn de 1-dimensjonale holdningene som ofte råder her inne. Her blir mye klipp og lim av småplukk/sitater og man mister fokus.

Også Bryston promoterer og anbefaler strømfiltre - og det her ikke noe småtteri av installasjoner som anbefales. Alt fikses ikke av strømforsyningen fra egne forsterkere:
http://bryston.com/pdfs/TORUSUPDATE_PowerQuality.pdf

V

vredensgnag

Gjest
Kule-Trygve skrev:
Du kan ta hvem du vil på alvor for meg, enten det er meg eller Asbjørn eller Vredens Gnag eller sinep..

Jeg har faktisk lest gjennom det meste av dette en gang i tiden

Konklusjonen er hele veien at bare idioter legger penger i høyttalerkabler, for det er ingen forskjell likevel. Jeg må få lov til å være helt uenig i dette, uten at jeg må skrive avhandling om hvorfor jeg er uenig.
Og det finnes vel knapt noen innen HiFi som er dummere enn Roger Russel, mener du, siden du er helt uenig med ham?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.330
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:

Jeg kikket på den siden en gang til. Han skriver da vitterlig sånt som at:
The test proved his point. When I took the test, I was unable to hear any differences using several different 8-ohm speaker systems. BUT, when I deliberately played one particular 4-ohm speaker and I switched to the line cord position, I could hear differences. I knew this system dipped down to 2.6 ohms in one frequency range, and 3 ohms in another. It verified that differences can be heard if the wire is too light for a lower impedance system. A system this low in impedance requires heavier wire. After replacing the line cord with a heavier line cord of equal length, differences could no longer be heard.
Med andre ord: Russell skriver at det kan være hørbar forskjell, og at han selv har opplevd dette.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Baard skrev:
Anonym skrev:

Dette er helt avhengig av produksjonsform - vi importerer kraft. Det som importeres overføres som DC. Bilde nedenfor er fra Statnett's filter anlegget på Feda. Her termineres en av "hovedpulsårene" for import og eksport av strøm. Norge - Nederland. På vår side omformes DC siden til AC før den distribueres til kundene. Filtret har til oppgave å ta de harmoniske komponentene, men klarer langt fra alle.

Folk på sørlandet i nærheten av industri og kraftledninger er vel vant til psofometriskstøy fra strømnettet. Det manifisterer seg bla. som støy på fasttelefonen - POTS.
De harmoniske komponentene som filteret ikke tar blir tatt av kabelstrekkene.

Jeg har jobbet en god del med den største omformerserien til ABB og selv med en last på 3*48MW er oppstrøms total thd 0.0%. http://www.abb.no/product/seitp322/a2408079354e2f01c1256dd7003052d0.aspx?productLanguage=no&country=NO

Så selv Nederlandsk kraft i Norge er "rein" etter å ha blitt transportert et stykke inenlands.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Asbjørn skrev:
Kule-Trygve skrev:

Jeg kikket på den siden en gang til. Han skriver da vitterlig sånt som at:
The test proved his point. When I took the test, I was unable to hear any differences using several different 8-ohm speaker systems. BUT, when I deliberately played one particular 4-ohm speaker and I switched to the line cord position, I could hear differences. I knew this system dipped down to 2.6 ohms in one frequency range, and 3 ohms in another. It verified that differences can be heard if the wire is too light for a lower impedance system. A system this low in impedance requires heavier wire. After replacing the line cord with a heavier line cord of equal length, differences could no longer be heard.
Med andre ord: Russell skriver at det kan være hørbar forskjell, og at han selv har opplevd dette.
Kabler må være tykke nok til å unngå slike direkte feil pga for stor impedans, og lange nok til å rekke frem. Kabler er viktige!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
espege skrev:
...men hvis KJ har rett i at 70-90% av støy og forvrengning oppstår ved forbrukersted, har man vel ikke lenger noe kabelstrekk å snakke om?..
...
Det viktigste momentet i dette tror jeg er at det meste av støy og forvregning på strømnettet er forholdsvis lokalt. F.eks. kan en stor effektforsterker ha en betydelig ulinær belastning av strømnettet, i serdeleshet dersom den har en «overdimensjonert» strømforsyning >> dvs at det er effektforsterkeren som påfører forvregning i nettspenningen. På den andre siden er forvregning av nettspenningen antagelig ikke et særlig stort problem i de fleste tilfeller. Med antakelsen om at det meste av støy of forvregning på nettspenningen oppstår lokalt, så er det også god logikk i å behandle evt. problemer der de oppstår i stedet for å behandle symptomene og dille med boutique-nettkabeler.

mvh
KJ

U

utgatt19288

Gjest
Anonym skrev:
Jeg har jobbet en god del med den største omformerserien til ABB og selv med en last på 3*48MW er oppstrøms total thd 0.0%. http://www.abb.no/product/seitp322/a2408079354e2f01c1256dd7003052d0.aspx?productLanguage=no&country=NO

Så selv Nederlandsk kraft i Norge er "rein" etter å ha blitt transportert et stykke inenlands.
Ren (rein er noe annet) i denne sammenheng er noe upresist da de forhold jeg trekker opp kommer inn under begrepet EMC. Uten å gå nærmere innpå hvor man jobber og hva man jobber med så skjønner jeg at du er involvert på leverandørsiden, mens jeg er på bruker siden og har kontakt med Statnett og dels ABB via Statnett
.
Ønsker ikke å ta opp interne forhold og grensesnitt fram her, men kan gi deg noen stikkord som du absolutt bør være kjent med om ikke annet kan du spørre dine kollegaer.
Statnett’s krav til HVDC – filter
TIF verdier
ITU- rekommandasjoner for psofometrisk støy (Utp=500mV)

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
vredensgnag skrev:
Og det finnes vel knapt noen innen HiFi som er dummere enn Roger Russel, mener du, siden du er helt uenig med ham?
Mcintosh forsterkere MÅLER jo rett og fint, men de låter jo ikke nøytralt i det hele tatt.
Hadde mr. Russel tatt seg bryet med å kikke litt på signalveien mellom høyttalerutgangene og utgangstransistorene, hadde han nok skjønt hvorfor de låter som de gjør.

Nå er det jo akkurat denne mørke fargingen av lyden mange vil ha i dag p.g.a. klinisk og lys lyd og da blir forsterkerne gjerne sett på som nøytrale og riktig konstruerte, mens alle andre forsterkere er "skarpe og lyse".

Mr. Russel har mye å lære....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.330
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Å si at McIntosh'er måler "rett og fint" er vel å ta i litt. Her er noen:
http://www.stereophile.com/content/mcintosh-mc275-power-amplifier-measurements
http://www.stereophile.com/content/mcintosh-labs-mc2000-power-amplifier-measurements
http://www.stereophile.com/content/mcintosh-mc501-monoblock-power-amplifier-measurements
http://www.stereophile.com/content/mcintosh-mc1201-monoblock-power-amplifier-measurements

Ruller av tidlig i diskanten og reagerer voldsomt på endringer i lastimpedans, ville nå jeg sagt. Den svarte kurven er frekvensgang i en simulert høyttalerlast (heller enn en 8 ohms motstand). Den har jo det reneste notch-filtret i presensområdet.

::)

Topp Bunn