Vi tenker i veldig forskjellige baner Asbjørn.Asbjørn skrev:Det er ingen stor bombe om det er hørbar forskjell på 1.5 og 6 kvadrat, hvis lasten har litt vrien impedans og forsterkeren bryr seg om sånt.
Det er fortsatt ingen som mener at det ikke finnes forskjeller, men spørsmålet er hvorvidt det finnes noen andre årsakssammenhenger enn de opplagte R, L og C, hvor mye disse i så fall bør koste, og om kabler til de prisene som vi ser i butikkene i det hele tatt er i nærheten av å være en kosteffektiv oppgradering sammenlignet med å bruke like mange tusenlapper til nærmest hva som helst annet i anlegget. Det kan hende at svarene er ja, ganske lite, og nei.
Når du tenker på kabler, tenker du kun RLC og seriemotstand.
Jeg tenker forholdsvis lite på dette og det er jo av den enkle grunn at verdiene er veldig små..
RLC forklarer jo bare hvordan enkelte frekvensområder blir dempet p.g.a. impedans.
Kabler i mitt anlegg, har en helt annen betydning enn en ørliten demping i volum fra 19-20khz eller hva det måtte være.
Disse verdiene forteller meg ikke en dritt om hvorfor diskanten plutselig blir kornete, hvorfor bassen blir pløsete og mellomtonen uklar og rotete.
Grunnen til at jeg anbefaler 1,5kv PR kabel er av følgende grunner:
- Det koster omtrent ingenting, d.v.s. at alle her inne har mulighet til å prøve det og man sponser ikke hifikabel-instrien med én krone i forsøket.
- Man får demonstrert forskjell i dynamisk tap på flerledere og solidcore ledere.
- Skin effect - tykke ledere gir dempet diskant og mellomtone og gir en opplevd skeivhet i tonal balanse. 1,5kv er ikke optimalt på noen måte, men greit nok. Dette er som sagt bare for å demonstrere forskjellene. Tykkere ledere vil dempe det øvre frekvensregisteret enda mer, men om man vil parallellkoble 4 stk 1,5kv ledere for å oppnå samme seriemotstand - for all del.
Om tykkelsen på kablene gir en forskjell på 0,01 ohm eller hva det måtte være, så ser jeg ikke problemet med det i det hele tatt.
Legg forresten merke til at Magico høyttalere som nå er "verdens beste" (enn så lenge), bruker solidcore internkabling.