Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Ah, but this one goes to eleven.



    Det gjelder altså back catalog, hvor det en gang i tiden fantes en brukbar versjon. Nyutgivelser hvor artist og produsent skriker "Make it LOUD!!!" inn i ørene til mastering engineer finnes det ikke håp for. Bare å boikotte.

    Det som er synd med å boikotte alt som er brukt limiter på, er at man går glipp av mye ny, bra musikk.
    Om man nøyer seg med gammel musikk er det jo greit å oppspore originaler.

    Skjønner fortsatt ikke at bransjen ikke har begynt å selge både mastret versjon "for folk flest" og en umastret versjon rett ut av miksen for de audiofile. Da hadde man i det minste hatt tilgang til lyden slik teknikeren mente det burde være FØR mastering.

    Frustrasjonen er nok aller størst for dem med de aller beste hifi'ene. Et slags paradoks dette dessverre, jo bedre anlegget er, jo tydeligere hører man en dårlig miks/master.
    Samtidig er studiodøden langt fremskreden blant de store og beste studioene, og det er mange artister som tyr til sine egne studioer og er sin egen tekniker av økonomiske årsaker. Det behøver slett ikke bli dårlig, men i mange tilfeller er det ikke så enkelt å både være god musiker, god tekniker og god ME for seg selv. Det kan slå uheldig ut.

    Man får bare håpe på bedre tider, bedre økonomi i musikkbransjen, bedre standardisering for å håndtere musikk.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    8
    Denne gjorde meg litt sur da jeg oppdaget hva som egentlig hadde skjedd. Roxy Music, "Avalon" (1982) i henholdsvis ur-CD fra 1984 og "Remastered Edition" HDCD fra 1999. Gjett hva som er hva:

    Vis vedlegget 200371

    Jaha, bare skrudd opp gain en sju-åtte dB og kjørt rett i en brickwall limiter. "Ny og bedre", liksom.

    Men, den er jo en HDCD! En HDCD har funksjoner for å pakke inn 20 bits dynamikk på en 16-bits CD, så kanskje det finnes håp hvis jeg pakker ut HDCD-materialet til 24-bits filer?

    Vis vedlegget 200372

    Jovisst sa jeg HDCD. Ingen av HDCD-funksjonene er slått på. Signalet er bare kjørt rett gjennom en HDCD-prosessor for å kunne skrive HDCDTM som salgsargument på skiva uten at noen engang har forsøkt å bruke funksjonaliteten.

    Jeg kjøpte både "Avalon" og "Siren" i den 1999-utgaven til full pris, og stusset litt over at de kanskje ikke låt så bra som jeg hadde forventet, men de ble nå stående og samle støv i CD-hylla som så mye annet. Er det noen andre bransjer som er så gjennomsyret av fuskefanter som musikkbransjen?
    Skulle tro hele musikkbransjen består av idioter og banditter! Går ikke an å syte å klage på at salget går ned når produktet en selger er fullstendig ødelagt...Er helt ufattelig at dei ikke forstår hva som skjer....
    Selv fjortisene forstår at det ikke er noen vits å betale 190kr for noe som låter like dårlig som det en laster ned gratis på internett.

    Er snart bare ny "obskur" og eldgammel musikk som er å få tak i med god lyd. Heldigvis er samlingen såpass at jeg ikke har det store behovet for musikk fremover.....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man ser mye den samme dritten på Spotify også nå. Selskapene fjerner alle de gamle utgivelsene og erstatter dem med nye maltrakterte versjoner.

    En god kilde til originale utgivelser er å låne dem på bibliotekene. Magasinene der er fulle av godbiter, og heldigvis er det stort sett originaler og ikke nyutgivelsene man finner. Rip dem til HD så har man sikret seg dem mens det ennå er mulig. Biblioteket er din venn.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Kunne ønsket meg en åpen Spotify spilleliste med alle de gode eksemplene fra denne tråden samlet. Ikke bare ville man fått ny input, men man ville VISST at det var god, dynamisk musikk man fikk servert.

    HFS Loudness War Playlist

    Skulle være mulig for alle å legge til spor og album her. Jeg begynner å gå gjennom denne tråden i omvendt kronologisk rekkefølge og legger til det jeg finner.
     
    Sist redigert:

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Er loudness war årsaken til at jeg ofte må skru opp volumet med 5-10db for få samme oppfattelse av lydnivå når jeg av og til hører på klassisk?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er loudness war årsaken til at jeg ofte må skru opp volumet med 5-10db for få samme oppfattelse av lydnivå når jeg av og til hører på klassisk?
    Ja - det meste av akustisk musikk spilles inn med hensyn til spennet i instrumenter og vokalprestasjoner, og det å arbeide med et realistisk dynamisk spenn er helt naturlig. Om ikke, ville innspilt musikk lyde veldig underlig, sammenlignet med hva man opplever på konserter, som for det aller meste er akustiske. Tilsvarende for mye jazz.
    Det er mest innen pop og rock at man manipulerer for trøkk. Dette er også kategorier der live-versjonene også i de fleste tilfeller sikter mot maksimalt "trøkk." Dermed blir det samsvar mellom hva man opplever fra scenen og hva man får fra innspillingen.

    Problem oppstår når musikk i disse kategoriene er innspilt før Loudness War satte i gang, og skal gjenutgis i konkurranse med barn av krigen. Da ofrer man detaljer og dynamisk spenn, for å oppnå tilsvarende "trøkk."
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo bare trist. Ser for meg Dovregubbens hall med loudness war der første delen er like høy i lydstyrke som avslutningen. Ville høres helt rart ut...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.368
    Antall liker
    37.207
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For ikke å snakke om Ravel's "Bolero". Den ville blitt totalt meningsløs hvis alt skulle vært høyere enn alt annet, hele tiden.

    Det er noe i den gamle påstanden om at musikken befinner seg i stillheten mellom. Når alt blir like høyt, dør musikken.
     

    karo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.06.2012
    Innlegg
    88
    Antall liker
    23
    Var dårlige produksjoner før i tiden også, sitter og spiller gammelt nå, uff, uff. Enig med mye av det som står skrevet i denne tråden da det er mye dårligeproduksjoner ute og går, men det vat det før i tiden også. Heldigvis kan jeg skru opp og ned bass/diskant ++ som jeg vil,være litt produsent av lyden selv. :)
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Er klar over at de fleste/mange her inne foretrekker original innspillinger, men snakker man da om LP plater, eller CD plater?

    Bestilte opp samtlige Reo Speedwagon fra www.amazon.com og prisen er jo helt latterlig lav kun 3,99 dollar pr. stk. (+ porto), men likte ikke original utgivelsene i det hele selv om mange her inne mener at dynamikken er mye bedre på de første utgivelsene!


    Samtlige utgivelser havna hos broderen til den nette sum av en hel hundrelapp ( ni utgivelser), og han mente at de hørte ganske ok. ut når han hadde ratta litt på diskanten/bassen og han måtte ratta ganske mye på volumkontrollen også (oppover)! Her hørtes det bare helt for jævlig ut, men så er jo prisforskjellen hos oss to på langt over 200000,00 N. Kr. også, og er det kanskje mange av oss som kanskje sitter på litt for dyre anlegg når det gjelder hvilken musikksjanger man velger å høre på?

    Det er hevet over enhver tvil at Asbjørn og flere her inne har rett når det gjelder mange innspillinger/rem astringer av mange gamle tidligere utgivelser, men mener helt bestemt at det er ikke gjelder alle rem astringer/reutgivelser av nyere dato!

    Vi har vel blitt mer, eller mindre enige om at vi er uenige når det gjelder kabler, men 1000 kroners spørsmålet må da nødvendigvis bli om vi er like uenige om når det gjelder nyutgivelser av gamle utgivelser?



    Mvh. tidligere flinkgutt!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Man (jeg, vi, alle) bør kanskje være litt forsiktig med generaliseringer, og jeg kan forsåvidt forstå at man foretrekker litt "nyere lyd" i enkelte tilfeller. For egen del oppleves (dvs. subjektivt) eldre utgivelser ofte, men ikke alltid, som friskere og mer vitale, mens hardt komprimerte remasteringer fort blir kjedelige, trettende og anonyme. Nyere musikk som er komprimert fungerer som regel bedre enn skvisede remastere.

    Når det gjelder eldre innspillinger (som av og til låter tamt og kleint), tror jeg at man med fordel kunne kjørt remix i stedet for å kjøre totalpakken gjennom kompressorer for å nærme seg en moderne sound.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Har du noen kommentar til den merkelige "flate" pyramideformen på histagrammet til Deep Purple utgivelsen i innlegg #2805, Asbjørn?
    Lyden på denne CD-utgivelsen er ok helt til bandet trykker til. Da blir det masete og travelt å høre på. Det samme gjelder vinylutgaven.

    mvh
    larkuz
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.368
    Antall liker
    37.207
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som en "soft knee" limiter sprer energien litt utover heller enn å bare brickwall'e knallhardt ved 0 dBFS. Derfor er det bare noen små "djevlehorn" oppe ved -0,1 dBFS og litt skrå flanke derfra og opp til 0 dBFS. Dette er formodentlig et forsøk på å redusere den hørbare forvrengningen som følger med så høyt mastringsnivå og hard limiting som dette. Her er det noen partier med naturlig dynamikk, men så går den rett i taket på resten. Det hadde vært mye bedre å mastre den 8-10 dB lavere. Da ville man sluppet den harde og pressede lyden i de sterke partiene.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    3.519
    Torget vurderinger
    49
    Kunne ønsket meg en åpen Spotify spilleliste med alle de gode eksemplene fra denne tråden samlet. Ikke bare ville man fått ny input, men man ville VISST at det var god, dynamisk musikk man fikk servert.

    HFS Loudness War Playlist

    Skulle være mulig for alle å legge til spor og album her. Jeg begynner å gå gjennom denne tråden i omvendt kronologisk rekkefølge og legger til det jeg finner.
    Bra tiltak mann :)
    Nå et det bare å lage en "best off" liste .
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.420
    Antall liker
    2.670
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd å returnere album rett til plateselskapet der man forklarer at utgivelsen grunnet mangel på dynamikk er nærmere støy enn musikk……..
    Jeg har noen nykjøpte som er aktuelle kandidater og vurdere dette kun for moro skyld, da jeg tviler på at det vil gjøre noe fra eller til:mad:
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    @Roald:
    Jeg har faktisk vært inne på tanken, ja, opptil flere ganger.
    Men dessverre tror jeg ikke det vil hjelpe stort, en bransje som har så til de grader skutt seg selv så mange ganger hører sikkert ikke på kundene sine.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    8.537
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd å returnere album rett til plateselskapet der man forklarer at utgivelsen grunnet mangel på dynamikk er nærmere støy enn musikk……..
    Jeg har noen nykjøpte som er aktuelle kandidater og vurdere dette kun for moro skyld, da jeg tviler på at det vil gjøre noe fra eller til:mad:
    Plateselskapene er befolket med 21 årige blonde bimbo babes. De vet ikke hva dynamikk er.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.368
    Antall liker
    37.207
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Florence + the Machine, førstesporene fra "Lungs" (2009) og "Ceremonials" (2011), henholdsvis fra CD og LP. Det er ingen premie for å gjette hva som er hva. Hint: CD'ene låter pyton, LP'ene låter musikk (men fortsatt litt hissige i diskanten).

    Florence CD vs LP.gif


    Forskjellen har selvsagt ingen ting med lagringsmediet å gjøre. Det er bare helt forskjellige mastringer, såpass at CD og LP låter som helt ulike plater.
     
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Florence + the Machine, førstesporene fra "Lungs" (2009) og "Ceremonials" (2011), henholdsvis fra CD og LP. Det er ingen premie for å gjette hva som er hva. Hint: CD'ene låter pyton, LP'ene låter musikk.

    Forskjellen har selvsagt ingen ting med lagringsmediet å gjøre. Det er bare helt forskjellige mastringer, såpass at CD og LP låter som helt ulike plater.
    Det positive her er i allefall at det er forskjell på masterene på CD og vinyl. Og om det da ligger med kode for nedlasting av flac fra den gode masteren er det enda bedre. Uheldigvis er det ikke alltid det er slik :(
     
    L

    larkus

    Gjest
    Nyeste Black Sabbath, "13". Fæle greier. Det låter like forferdelig som det ser ut.
    Jeg tviler på om det er noe bedre på vinylutgaven.
    13a.gif


    Og så noe helt annet.
    Keith Jarret at the Blue Note, The Complete Recordings, CD2. (Jan Erik Kongshaug/ Eberhard Weber)
    Og ja, det låter minst like flott som det ser ut.
    jarrett.gif


    mvh
    larkuz
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    @larkuz, i følge dynamisk range databasen er lyden betraktelig bedre på den nye Sabbath vinylen enn hva tilfellet er på cd platen.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Takker for info, Eviledorf. Jeg får gi vinylen en sjanse. Cd'en er bare å kaste.

    mvh
    larkuz
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.391
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "Dritt" fra Empire of the sun..
    Skal kjøre en masvis også.

    foobar2000 1.2.7 beta 1 / Dynamic Range Meter 1.1.1log date: 2013-06-14 11:06:28


    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Empire of the Sun / Ice on the Dune
    --------------------------------------------------------------------------------


    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR8 -0.78 dB -14.16 dB 1:26 01-Lux
    DR3 0.00 dB -4.69 dB 3:55 02-DNA
    DR4 0.00 dB -5.41 dB 3:25 03-Alive
    DR4 0.00 dB -5.31 dB 3:41 04-Concert Pitch
    DR5 -0.10 dB -5.67 dB 3:26 05-Ice on the Dune
    DR5 0.00 dB -6.23 dB 3:46 06-Awakening
    DR5 -0.10 dB -6.13 dB 4:31 07-I'll Be Around
    DR4 0.00 dB -5.49 dB 3:55 08-Old Flavours
    DR5 0.00 dB -5.28 dB 3:19 09-Celebrate
    DR4 0.00 dB -6.21 dB 3:18 10-Surround Sound
    DR5 0.00 dB -6.60 dB 3:52 11-Disarm
    DR4 0.00 dB -5.74 dB 4:28 12-Keep a Watch
    --------------------------------------------------------------------------------


    Number of tracks: 12
    Official DR value: DR5


    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 973 kbps
    Codec: FLAC
    ================================================================================
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    3.519
    Torget vurderinger
    49
    Sammenlignet Ted Nugent Original Album classics med Remaster utgaven fra 1999 , de så temmelig like ut .
    Trodde OAC var basert på orginal utgivelsene .
    Overview OAC.gif

    Overview 1999 Remaster.gif

    01 - Stranglehold Original album classics.gif

    01 Stranglehold 1999 remaster.gif
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.368
    Antall liker
    37.207
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De der ser identiske ut for meg. Original Album Classics er vel en 5CD-boks fra 2008. Den er tydeligvis basert på 1999-remasterne. Skal du ha originaler, tror jeg du må lete her: ted nugent cd | eBay
     

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Jeg hørte på noen usignerte artister/band på nettet og dette var faktisk hørende på. Ble imponert over lyden. Noe annet enn musikken som kommer ut på cd som hard og ubehagelig å høre på. Ja, rett og slett støy.
    Hvorfor skal jeg betale for et ødelagt produkt? Kan jeg kjøpe en cd og returnere den og få pengene tilbake grunnet elendig lydkvalitet?
    Jeg vurderer å kjøpe meg en platespiller.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg hørte på noen usignerte artister/band på nettet og dette var faktisk hørende på. Ble imponert over lyden. Noe annet enn musikken som kommer ut på cd som hard og ubehagelig å høre på. Ja, rett og slett støy.
    Hvorfor skal jeg betale for et ødelagt produkt? Kan jeg kjøpe en cd og returnere den og få pengene tilbake grunnet elendig lydkvalitet?
    Jeg vurderer å kjøpe meg en platespiller.
    Jeg har nå fått satt opp en Garrard 301 ganske godt, med en SPU Royal GMII PU, og en Ortofon 12" tonearm, på en plinth som er spesiallaget for spilleren. Signalet går via en Rogue Audio Ares gjennom en SET forsterker til mine sære høyttalere.
    Lyden er slik at hunden sitter forbauset ved siden av meg i lyttesofaen og flytter blikket fra lydkilde til lydkilde - klart opprørt over å ikke kunne se hva det er som spiller. Det gjorde han aldri før jeg ble analog i kjeden. Noen ganger reiser han seg opp, bestyrtet over hvem det nå er som kommer inn til oss, som han ikke kan se.

    Good sound, til tross for rør og ræl og mekanikk. Mye skyldes at jeg nærmest utelukkende lytter til plater med utmerket opptaksgjennomføring og helt realistisk, akustisk dynamikk.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sammenlignet Ted Nugent Original Album classics med Remaster utgaven fra 1999 , de så temmelig like ut .
    Trodde OAC var basert på orginal utgivelsene .
    Det er forskjell på Original Album Classics og Original Album Series. Den førstnevnte er ikke alltid ubesudlet.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    3.519
    Torget vurderinger
    49
    Sammenlignet Ted Nugent Original Album classics med Remaster utgaven fra 1999 , de så temmelig like ut .
    Trodde OAC var basert på orginal utgivelsene .
    Det er forskjell på Original Album Classics og Original Album Series. Den førstnevnte er ikke alltid ubesudlet.
    Oki :)
    Har blandet dem litt, takk for opplysningen .
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    3.519
    Torget vurderinger
    49
    De der ser identiske ut for meg. Original Album Classics er vel en 5CD-boks fra 2008. Den er tydeligvis basert på 1999-remasterne. Skal du ha originaler, tror jeg du må lete her: ted nugent cd | eBay
    Har samlet endel orginaler derifra, etter å bli opplyst om "The loadness war" og er ikke i tvil om at orginalene låter bedre ;)
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    793
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Nyeste Black Sabbath, "13". Fæle greier. Det låter like forferdelig som det ser ut.
    Jeg tviler på om det er noe bedre på vinylutgaven.
    Vis vedlegget 203258

    mvh
    larkuz
    Dusten Rick Rubin som har produsert denne plata så det overrasker ikke at det låter komprimert og jævlig. Var til og med nevnt i anmeldelsen på Dagbladet:

    "Noen ankepunkter finner man. Det er vanskelig å bli venn med produksjonen - det låter litt for hardt og komprimert for et organisk band som Black Sabbath. Mye av dynamikken forsvinner ut bakdøra og det er jo synd i og med at mye av spenningen i låtene hviler nettopp på det aspektet."

    Ikke første plata Rick Rubin har ødelagt for å si det slik.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.680
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kommentar til "13" på dynamic range database:


    Comment: The LP sounds great, I would NOT recommend anyone to buy this on CD.

    vinyl:
    --------------------------------------------------------------------------------


    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR10 -2.31 dB -14.51 dB 8:11 01, 01-End Of Beginning
    DR11 -2.04 dB -14.18 dB 8:59 02, 02-God Is Dead?
    DR10 -1.23 dB -13.34 dB 5:04 03, 03-Loner
    DR10 -4.70 dB -17.61 dB 4:44 04, 04-Zeitgeist
    DR10 -1.97 dB -13.15 dB 7:06 05, 05-Age Of Reason
    DR10 -2.78 dB -13.82 dB 4:52 06, 06-Live Forever
    DR10 -3.11 dB -14.34 dB 7:57 07, 07-Damaged Soul
    DR10 -2.31 dB -14.14 dB 7:18 08, 08-Dear Father
    --------------------------------------------------------------------------------
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en mistanke om at siste QOTSA (...Like clockwork) ikkje var så veldig mye bedre enn siste Sabbath

    qotsa like clockwork masvis.gif


    Ikkje superfantastisk. Noen som vet om vinylen er mye bedre her også, slik tilfelle er med siste sabbath?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    3.519
    Torget vurderinger
    49
    Her er til sammenligning Donald Fagen - The Nightflight Japanese SACD 2011


    foobar2000 1.1.17 / Dynamic Range Meter 1.1.1


    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: DONALD FAGEN / THE NIGHTFLY
    --------------------------------------------------------------------------------


    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR17 -6.26 dB -27.03 dB 6:05 01-I.G.Y.
    DR16 -5.64 dB -27.45 dB 3:50 02-GREEN FLOWER STREET
    DR16 -5.75 dB -27.28 dB 5:39 03-RUBY RABY
    DR14 -6.17 dB -26.40 dB 3:50 04-MAXINE
    DR15 -6.01 dB -27.25 dB 6:22 05-NEW FRONTIER
    DR16 -6.18 dB -26.41 dB 5:46 06-THE NIGHTFLY
    DR17 -5.67 dB -28.46 dB 4:51 07-THE GOODBYE LOOK
    DR16 -5.73 dB -27.70 dB 2:41 08-WALK BETWEEN RAINDROPS
    --------------------------------------------------------------------------------


    Number of tracks: 8
    Official DR value: DR16


    Samplerate: 2822400 Hz / PCM Samplerate: 88200 Hz
    Channels: 6
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 16934 kbps
    Codec: DST64
    ================================================================================


    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: DONALD FAGEN / THE NIGHTFLY
    --------------------------------------------------------------------------------


    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR15 -6.04 dB -22.60 dB 6:05 01-I.G.Y.
    DR16 -5.80 dB -24.79 dB 3:50 02-GREEN FLOWER STREET
    DR15 -6.30 dB -23.91 dB 5:39 03-RUBY RABY
    DR14 -6.33 dB -22.94 dB 3:50 04-MAXINE
    DR15 -6.38 dB -23.83 dB 6:22 05-NEW FRONTIER
    DR15 -6.07 dB -22.85 dB 5:46 06-THE NIGHTFLY
    DR15 -5.96 dB -23.32 dB 4:51 07-THE GOODBYE LOOK
    DR16 -5.94 dB -24.39 dB 2:41 08-WALK BETWEEN RAINDROPS
    --------------------------------------------------------------------------------


    Number of tracks: 8
    Official DR value: DR15


    Samplerate: 2822400 Hz / PCM Samplerate: 88200 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 5645 kbps
    Codec: DST64
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Når det gjelder QOTSA ser det ut som om Dr. Loudness gir en noe bedre diagnose på vinylen. RMS verdien ligger litt over 4 dB lavere på vinylen. Jeg har kun vinylen og har ikke sammenlignet med den digitale versjonen selv.

    CD:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Queens of the Stone Age / …Like Clockwork
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR6 -0.20 dB -8.05 dB 5:04 01-01 Keep Your Eyes Peeled
    DR5 -0.20 dB -6.30 dB 3:56 02-02 I Sat By The Ocean
    DR7 -0.20 dB -10.28 dB 3:35 03-03 The Vampyre Of Time And Memory
    DR6 -0.20 dB -8.39 dB 4:56 04-04 If I Had A Tail
    DR5 -0.20 dB -6.61 dB 3:55 05-05 My God Is The Sun
    DR6 -0.20 dB -9.91 dB 4:38 06-06 Kalopsia
    DR6 -0.20 dB -7.44 dB 3:43 07-07 Fairweather Friends
    DR6 -0.20 dB -7.36 dB 4:51 08-08 Smooth Sailing
    DR5 -0.20 dB -6.59 dB 6:01 09-09 I Appear Missing
    DR6 -0.20 dB -10.12 dB 5:24 10-10 …Like Clockwork
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 10
    Official DR value: DR6

    Vinyl:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Queens of the Stone Age / Like Clockwork (1644 Vinyl)
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR9 -0.88 dB -12.22 dB 5:04 01-Keep Your Eyes Peeled
    DR8 -0.78 dB -10.52 dB 3:56 02-I Sat By The Ocean
    DR10 -0.36 dB -14.59 dB 3:36 03-The Vampyre Of Time And Memory
    DR9 -0.62 dB -12.54 dB 4:57 04-If I Had A Tail
    DR9 -0.30 dB -10.66 dB 3:58 05-My God Is The Sun
    DR9 -0.86 dB -13.93 dB 4:39 06-Kalopsia
    DR9 -0.33 dB -11.68 dB 3:43 07-Fairweather Friends
    DR9 -0.29 dB -11.75 dB 4:52 08-Smooth Sailing
    DR8 -0.52 dB -11.03 dB 6:01 09-I Appear Missing
    DR10 -0.86 dB -14.79 dB 5:22 10-…Like Clockwork
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 10
    Official DR value: DR9

    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 798 kbps
    Codec: FLAC
    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 760 kbps
    Codec: FLAC
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn