Når det gjelder Ortofonene og min historie med dem, jeg har gått fra Kontrapunkt h, til Jubilee, til PW (forrige utgave).
Jeg elsker dem!
Dyrere er bedre, egentlig ikke så mye å diskutere, og PW Ti er sikkert enda bedre enn den gamle PW igjen, og så videre. Det er ganske moderate mengder tøys hos Ortofon.
Sliping i min rekke går fra Fine line til Shibata til Replicant. Skarpere nål er enkelt forklart mindre kontakt med rillene i lengderetningen, og mer i høyden. Det stiller større krav til justering av VTA/SRA for maksimal utnyttelse av forbedringen. Men det skal selvsagt tas hensyn til selv på den billigste, og det er ikke sånn at alt faller i grus med et bittelite avvik på den dyreste. Det er snakk om å få ut så mye av potensialet som man klarer. Det er snakk om økt båndbredde og redusert forvregning i diskanten.
Alle andre justeringer er omtrent like kritiske, uavhengig av pickupen. Altså, bortsett fra at jo bedre og mer presist produsert den er, jo bedre blir resultatet. Sånn omtrent.
Å sette bort justering til en 'proff' tror jeg ikke noe på. Jeg har sett og hørt nok av 'proff'-historier. Er du usikker på noe, så anbefaler jeg DVD'en til Michael Fremer:
https://www.amazon.com/21st-Century-Vinyl-Practical-Turntable/dp/B000HA4WU2
Pust gjennom nesa, ta den tiden du trenger, så går det bra.
Når det gjelder kombinasjonen med armene til Rega. Kontrapunkt h veier 10 gram i følge Orto, og selv med den slet jeg med å få loddet til å balansere armen på RB600. Jeg endte med å lime fast ei stor stålskive på hver side av loddet en stund. Så byttet jeg til et ettermarkedslodd av denne typen (tror ikke de er i salg lenger, men lignende finnes):
Vis vedlegget 484064
Det løste problemet helt fint, og ga enda bedre lyd.
Jubilee og 'gammel' PW veier vel begge rundt 13 gram, og trenger nok helt klart et tyngre lodd enn standard (Rega leverer selv et som er tyngre, men jeg ville valgt fra noen andre). PW Ti har vel blitt hårfint lettere enn den forrige, men jeg tror ikke det endrer på noe i praksis.
Du må ha shims under armbasen. Jeg ville kjøpt inn 2 mm og 4 mm, og dermed hatt mulighet til å teste 2, 4, og 6 som alternative høyder. Finere justeringer enn dette tror jeg like greit du gjør med bittelitt endring i VTF/nåltrykk.
Gi gass. Jeg tror du blir lykkelig med hvilken som helst av Ortofonene.