Var å kikket på One serien i helgen, og jeg skjønte at Genesis One konverterte AC inn til DC og tilbake til AC. Dermed har de full kontroll både på volt og hz. Skjønte også at den bare takler ca 100 watt, og dermed kun kan brukes på kilder og kanskje preamp. Men ikke på effekt.
Det stemmer. Genesis One er glimrende til kildekomponenter, men leverer for lite effekt til å kunne drive effektforsterkere. Den kan brukes i kombinasjon med deres billigere filtre, for å fordele strømmen mellom flere komponenter. På mitt system driver den både CD-transport, DAC, forforsterker og hodetelefonforsterker, og har fortsatt 15+ watt å gå på. Genesis One er min største oppgradering på lenge, og jo flere separate komponenter systemet har, jo mer kommer den til sin rett.
Titan One så jeg også. Den funket på effekt, men nøyaktig hva den gjorde for å "vaske" strømmen skjønte jeg ikke. Den fungerte hvertfall ikke på samme måte som Genesis, for når jeg spurte om et konkret støyproblem jeg har fikk jeg beskjed om at det var Genesis som måtte til.
Hva er det da Titan renser hvis den ikke kan påvirke forstyrrelser i sinuskurven?
Titan reduserer RFI og EMI (Radio Frequency Interference og Electromagnetic Interference), også kalt Common Mode og Differential Mode noise, og er spesialdesignet for effektforsterkere / subwoofere.
For å få en synkronisert sinuskurve fra deres "vanlige" filtre, for eksempel Titan - altså fjerne DC-offset / krypstrøm - må man bruke
Syncro-kabelen mellom vegguttaket og Titan. Hvis du har trafobrum vil denne hjelpe på problemet.
Nå ser jeg de har noe som heter Nova også i denne serien. Antar den heller ikke fungerer som Genesis. Men er den da bare en modifisert Titan, eller har den noe annet å fare med?
Nova One synes jeg er et litt snodig produkt, for den leverer langt mer strøm enn ett enkelt kildekomponent vil trekke (2.300 watt), så der mener jeg de heller burde lansert et filter i rack-størrelse, med flere uttak. Den er spesialtilpasset for komponenter som bruker moderate mengder strøm, og egner seg ikke til effektforsterkere pga Adaptive Gating. Nova One kan også fint brukes i kombinasjon med rimeligere filtre, for å forgrene strømmen.