Thohaugs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Fem stjernes tilbakemelding BB!! Gøy å lese. :)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Kan ikke annet enn å takke for de fantastiske ordene BB. Hyggelig å høre at du koste deg! Det blir mye drodling fremover, det er sikkert å visst. Jeg tar å lurke innom deg en dag så vi kan få spekulert litt på forskjellige design og prosjekter.

Navnet på whiskyen vi drakk var vanlig Talisker. Fåes til gunstig pris på de fleste pol rundtom.

EDIT:
    Ang. Kommentaren om horn, så hadde jeg muligens prøvd meg på noe slikt, og kommer muligens til å gjøre det i fremtiden. Men i dette rommet slik det står nå, så er det ikke plass til å få spredningskontrollen så langt ned i frekvens jeg ønsker i rommet slik det er bygget opp i dag. I mitt neste lytterom så blir det kanskje noe slikt, men for nå så får det holde med en vanlig treveis apekiste. Jeg mener det skal være mulig å få brukanes lyd ut av dette også, selvom det ikke er horn eller OB.

Sist redigert:

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat nå har jeg bare harddisk kabinetter koblet opp via e-sata kobling rett i high end Gaming maskinen min. Harddiskkabinettene har innebygde raid kontrollere, men har også et raidkort liggende for å koble flere kabinetter sammen til et stort raid. Siden dette er en multiløsning hvor det ikke bare skal kunne spilles musikk og se film men også gjøre andre ting på maskinen synes jeg dette for såvidt var den enkleste løsningen Da blir også film og spill biblioteket mitt bærbart og kan tas med rundt om jeg skulle trenge det. Lagrer spillene mine digitalt på maskinen også og synes det ble veldig tregt før med serverløsningen jeg brukte før siden jeg ofte installerer og avinstallerer spill.

EDIT: Dette er langt fra like elegant som ditt system. Får heller satse på noe lignende som du har den gangen jeg får et rom som er 100% dedikert til musikk og film. Da kommer jeg nok også til å ta akustikken knusende seriøst fra byggestart med avstemte/ressonerende vegger etc.
    Hvordan beregner man dette med avstemte/resonerende vegger, er nok helt :D på området.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Man kalkulerer hvilke frekvenser rommet/veggene kommer til å få stående bølger ved i forhold til lengde/bredde/høyde også lager man et hulrom bak veggene og lager vekten på veggplatene slik at de resonnerer med / vibrerer bort energien på den første axielle bølgen til hhv lengde bredde og høyden. Kortveggen er nok verst, siden det fort blir veldig mange lag gips der for å få den ressonerende frekvensen helt ned til der den første bølgen er.

EDIT: legger ved at det er veldig vanskelig å kalkulere frem dette når du ikke har et rektangulært/ firkantet rom.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hadde 2 trøndere som forvillet seg inn hit i går. Det var veldig hyggelig. Håper de likte det de hørte. Alltid hyggelig å stifte nye bekjentskaper og møte nye fjes her fra HFS.

Tusen takk for en hyggelig kveld! :)

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Man kalkulerer hvilke frekvenser rommet/veggene kommer til å få stående bølger ved i forhold til lengde/bredde/høyde også lager man et hulrom bak veggene og lager vekten på veggplatene slik at de resonnerer med / vibrerer bort energien på den første axielle bølgen til hhv lengde bredde og høyden. Kortveggen er nok verst, siden det fort blir veldig mange lag gips der for å få den ressonerende frekvensen helt ned til der den første bølgen er.

EDIT: legger ved at det er veldig vanskelig å kalkulere frem dette når du ikke har et rektangulært/ firkantet rom.
    Ikke rektangulært/firkantet, tenker du da på skråtak

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    F.eks skråtak ja. Men det kan også være f.eks et L formet rom eller slikt. Det blir mye vanskeligere å finne ut hvordan de stående bølgene oppfører seg når man får mange flere forskjellige flater og forholde seg til.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    ok, rommet jeg tenker på blir rektangulært med skrå tak.
    4,6 x 5,5 med skrå i lengderetning og nesten full takhøyde der hvor taket møte sidevegger, blir det for vanskelig?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Kan ta prøve å regne litt på det, men det er ikke det enkleste å beregne akkurat. For deg vil det nesten være best å kjøre en måling for å se. Det gir de beste resultatene. Da vet du akkurat hva du har med å gjøre. Skal du gjøre noe slikt så anbefaler jeg deg å ta kontakt med noen i nærområdet som driver med akustikk osv og få de til å hjelpe deg å beregne dette. Dette er en relativt kompromissløs tilnærming.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Takk men du trenger ikke legge noe jobb i dette, ser du har mye å styre med selv :)
    Kan nok ikke ta målinger nå siden det kun er ringmuren som står klar, snekkerene skulle starte i dag men det ble utsatt til i morgen siden de hadde en mur å pusse som ikke kunne tas i forige ukes regnvær.
    Bygger med skråtak siden det er lettere å flate det ut om det ikke blir vellykket enn motsatt, får jo plass til endel rockwool i spissen på taket.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Litt drodling på kveldinga.

Har gjort om litt på skissene av det nye mellomtone kabinettet mitt til Miles. Fant ut at det andre designet ikke hadde tilstrekkelig med plass til å få dempet kassen skikkelig. Så jeg bestemte meg for å tegne litt om. Har også fått på plass støperørene som skal være i tak/bunn. Sånn i første omgang tenker jeg 20cm demping bak i kassen, og 5-10cm i sideveggene. Om støperørene ikke fungerer tilstrekkelig, så blir det 5-10 cm i tak/gulv også. Skal ikke være mye stående bølger inne i denne kassen her. Volumet på denne kassen blir ca 50 liter med avstivningene, men uten støperørene medregnet. Volumet er nok ikke like kritisk når jeg skal dele såpass høyt. Dessuten blir det jo delt aktivt.

Her er MKII utkastet:

Front.jpg

Side.jpg

Avstivninger.jpg

Avstivninger bak.jpg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har gått til innkjøp av ny prosjektor ettersom min gamle benq w5000 endelig har tatt kvelden etter mange års bruk. Lever i Peters nåde for øyeblikket og bruker en låneprosjektor av han. Valget falt på en jvc x500 og henter den i morgen. Gleder meg som et lite barn til å få koblet opp denne. Den vil få proffkalibrering her i rommet og vil bli koblet til en ekstern 3d Lut boks for optimalt bilde. Skal også få hengt opp dreamscreen v5 lerretet mitt som har stått inntil veggen her i snart et år.

Dette blir bra!

www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/jvc-dla-x500r-2

jvc-dla-x500r_1.jpg

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Nå låter det litt rart her. Driver å pusser opp det ene soverommet så alt stuffet står her og ødelegger musikken min! Må bli ferdig hører jeg her.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.786
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lagt har du kommet med Miles mkII, er mellomtonen på plass?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Skal ut å handle plater ila den kommende uken, så bygging begynner veldig snart.
    Jeg laget en tråd på diy delen som jeg kommer til å oppdatere med bilder etterhvert som det sakte beveger seg fremover med prosjektet. Jeg er ikke noe racer med trearbeid, så får ta tiden til hjelp for å få et skikkelig bra resultat.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for at vi fikk komme på besøk til deg på lørdagskvelden etter kurset, Thomas! Det ble virkelig en spennende kveld med testing av spennende ting Midas hadde med seg, og godlyd etterpå. Helt vanvittig hvor bra dine Miles spiller hos deg! Det blir spennende å se hva du får til med den nye mellomtonen!
    Du skal få prøve deg hos meg når jeg skal sette opp mine nybygde Miles, med nye forsterkere, utpå året en gang. Håper vi kan få det til som en liten samling hos meg, da må du regne med invitasjon og pliktig oppmøte...;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Thomas har kontroll på systemene ja. Liker meg godt i sweetspot der.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Tusen takk for at vi fikk komme på besøk til deg på lørdagskvelden etter kurset, Thomas! Det ble virkelig en spennende kveld med testing av spennende ting Midas hadde med seg, og godlyd etterpå. Helt vanvittig hvor bra dine Miles spiller hos deg! Det blir spennende å se hva du får til med den nye mellomtonen!
    Du skal få prøve deg hos meg når jeg skal sette opp mine nybygde Miles, med nye forsterkere, utpå året en gang. Håper vi kan få det til som en liten samling hos meg, da må du regne med invitasjon og pliktig oppmøte...;)
    Tusen takk ja for en hyggelig kveld! Var veldig spennende! Hyggelig å høre at du også likte det du hørte :)
    Du får si ifra, så tusler jeg vel nedover en tur til deg for å høre den fantastiske kinoen din. Nå dukker platene opp til uka så håper på å få påbegynt bygging kanskje i helgen eller enda før. Det avhenger litt av når jeg får kappet platene.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Da har jeg begynt med å rive ned bassfeller. Nå blir det grøtete lyd fremover. Skal se om jeg ikke får tatt en måling når alt er nede her.

Er lite live bilde :
    20160308_151138.jpg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Da har vi samme kløen. Hva skal testes i stedet?
    Prøver noen prinsipper her også som bygger mindre enn glavastabler. Rommet mitt blir for klaustrofobisk med de...

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Skal lage plass i fellen til at de nye ekstra modulene til høyttalerne kommer på plass. Det skal også lages en litt mer fleksibel åpning slik at jeg jeg eksperimentere mer med plassering og slikt. Har litt diy i tankene på andre ting også, men pga økonomi blir det ikke kommersielt akkurat nå.
    Skal male om rommet, og da må ting ned.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.786
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Skal du male alle veggene i en lys og delikat farge for å dekke dem til med sortkledd Glava?;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde vert helt konge om du tok noen målinger ja av rommet uten tiltak. Bare slik at man får sett hvor mye dette bidrar.
    Angrer som en hund på at jeg ikke fikk tatt målinger av nakent rom selv og hele tiden hatt målinger etter hva som kom opp av tiltak.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hadde vert helt konge om du tok noen målinger ja av rommet uten tiltak. Bare slik at man får sett hvor mye dette bidrar.
    Angrer som en hund på at jeg ikke fikk tatt målinger av nakent rom selv og hele tiden hatt målinger etter hva som kom opp av tiltak.
    Gleder meg til neste gang jeg får hørt oppsettet, med egen mellomtone. Du går opp nye stier for å nå godlyden, og må si meg imponert over hva du har fått til så langt.
    Trenger tips om hva som er best for meg fremover, med tanke på bass og akustikk.
    Dere har jo målinger fra den gang rommet mitt var nakent og lettere utfordrende. Mener tohaug har målinger etter demping. Tror dere den lange og dype dippen mellom 160-200hz ville minsket om jeg la på ytterligere 30 cm med demping på frontveggen, så jeg fikk totalt 65cm tykk dempet frontvegg.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ikke nødvendigvis om det kommer av en refleksjon..Det kan Like gjerne være sidevegg og tak som lager akkurat den utfasingen. Der må det eksperimentering til.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    Gleder meg til neste gang jeg får hørt oppsettet, med egen mellomtone. Du går opp nye stier for å nå godlyden, og må si meg imponert over hva du har fått til så langt.
    Trenger tips om hva som er best for meg fremover, med tanke på bass og akustikk.
    Dere har jo målinger fra den gang rommet mitt var nakent og lettere utfordrende. Mener tohaug har målinger etter demping. Tror dere den lange og dype dippen mellom 160-200hz ville minsket om jeg la på ytterligere 30 cm med demping på frontveggen, så jeg fikk totalt 65cm tykk dempet frontvegg.
    Har du allerede 35cm på frontvegg som dekker stort nok område arealmessig og er riktig plassert så er det ikke frontveggen som fører til problemet ved 160hz, 35cm isolasjon med lav luftgjennomstrømningsmotstand skal fint absorbere 100% 160hz.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har du allerede 35cm på frontvegg som dekker stort nok område arealmessig og er riktig plassert så er det ikke frontveggen som fører til problemet ved 160hz, 35cm isolasjon med lav luftgjennomstrømningsmotstand skal fint absorbere 100% 160hz.
    Mye som er uheldig i kjellerstua mi dessverre. 100% kvadratisk med 1/2 takhøyden (4x4,35m vegger x 2,15m takhøyde)
    Sist thohaug målte hos meg hadde jeg stor L-sofa, som tok mye av rommet. Byttet til en vanlig 2,5 seter skinnsofa, som gir et symetrisk utgangspunkt fra høyttalerene til øret. Tidligere stakk 170 cm av sofaen ut mot den ene høyttaleren. Mulig problemet er kraftig minsket.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg tror også forøvrig at den dippen i midbass område ikke er frontveggen din. Er nok større sjanse fire at det er tak eller noe slikt. Kan også være en av hjørnene bak f.eks.
    Må få tatt noen målinger for å finne problemet. Blir bare gjetting ellers.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    I dag dukket platene opp! Så da er vel starten på byggingen av diverse nært forestående. En ting jeg har lurt litt på i det siste er om jeg skal forsenke hele mellomtonen og kun feste det i den innerste kassen. Jeg vil da få en hel kasse på utsiden som ikke er i kontakt med elementet overhodet. Noen som har tanker rundt dette? Eller om det vil være like effektivt å koble elementet i ytterkassen, siden dette ser penere ut og vil være enklere. Det er selvsagt lyden som teller her.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    Mye som er uheldig i kjellerstua mi dessverre. 100% kvadratisk med 1/2 takhøyden (4x4,35m vegger x 2,15m takhøyde)
    Sist thohaug målte hos meg hadde jeg stor L-sofa, som tok mye av rommet. Byttet til en vanlig 2,5 seter skinnsofa, som gir et symetrisk utgangspunkt fra høyttalerene til øret. Tidligere stakk 170 cm av sofaen ut mot den ene høyttaleren. Mulig problemet er kraftig minsket.
    Vanskelige dimensjoner, kan godt være stående bølger som forårsaker problemet http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm ,som Thohaug skriver så må det måles for å finne ut hva som forårsaker problemet.

Sist redigert:

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    I dag dukket platene opp! Så da er vel starten på byggingen av diverse nært forestående. En ting jeg har lurt litt på i det siste er om jeg skal forsenke hele mellomtonen og kun feste det i den innerste kassen. Jeg vil da få en hel kasse på utsiden som ikke er i kontakt med elementet overhodet. Noen som har tanker rundt dette? Eller om det vil være like effektivt å koble elementet i ytterkassen, siden dette ser penere ut og vil være enklere. Det er selvsagt lyden som teller her.
    Det absolutt beste er å koble elementet til den innerste kassen. Er ikke komplisert i det hele tatt. Legg en vinduspakning eller tilsvarende mellom platelagene så ikke dempelimet kommer ut der elementet er festet. Har nettopp bygget en kasse for en kunde med dette prinsippet. Hvis du lurer på detaljene så er det bare å ta kontakt! ;)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det absolutt beste er å koble elementet til den innerste kassen. Er ikke komplisert i det hele tatt. Legg en vinduspakning eller tilsvarende mellom platelagene så ikke dempelimet kommer ut der elementet er festet. Har nettopp bygget en kasse for en kunde med dette prinsippet. Hvis du lurer på detaljene så er det bare å ta kontakt! ;)
    Takker for tips. Høres bra ut. Skal ikke se bort ifra at jeg gjør det! Tenkte å lage en shim mellom element og innerkasse for å få elementet i flukt med front. Bruker da hele ytterkassen som innsenk + at jeg legger til litt så ting ikke er nær ytterkassen. Så legges det bare gjennomsiktig silikon eller lignende rundt til slutt for å få overflaten til å bli helt smooth.

Skal møte BB i helgen også, og han har sikkert noe lurt på lur han også.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Begynner å hjelpe på nå. Bassfellen er nesten nede. Lempet ut 20 søppelsekker med Glava i går og det er fortsatt mer igjen, og jeg har ikke engang begynt på platene i førsterefleksjon.
    Skulle nesten tro jeg var ansatt hos Glava:rolleyes:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Slik ser det ut nå etter 20 søppelsekker med Glava er ute: størrelsen på fella blir egentlig beskrevet greit av drillen nederst i midten av bildet..Er ikke noe vits å knusle med småtterier føler jeg.
    20160312_002257.jpg

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    I løpet av DSP-kurset fikk jeg (og Hunsbedt og Sidechain) sjansen til å besøke Thohaug (på bekostning av sosial sammenkomst i baren).

Nå var ett av målene med besøket å få testet ut DigTap og over på AES/EBU slik at du kan ta det inn i Lynx og jriver. Konklusjonen der var at det fungerte (jah!), men det å ta inn multikanals AES/EBU inn i jriver samtidig som man hadde volumkontroll var ikke noe vi fikk til på den lille tiden vi var der.

Jeg hadde sett frem til å høre anlegget, basert på forventningene fra forumet samt at dette også var en variant av Miles, som jeg kjenner fra Hunsbedt. Og jeg må si at det absolutt ikke skuffet. I det hele tatt. Jeg ble så betatt av lyden utover natten at jeg "mistet" meg selv i en rekke Snarky Puppy-låter -- som jeg sikkert kunne holdt på med hele natten om jeg kunne. Jeg syns lyden var åpen og pen, men samtidig ivaretatt fylden i lowmid slik at tyngre rock ikke blir puddelrock. En ting jeg er allergisk mot, spesielt når man hornlader diskanter, er om de blir for harde rundt 2.5-3k, og dette syns jeg var meget godt avbalansert her. Og jeg er rett og slett imponert over dynamikken. Sammen med et knusktørt rom (iallefall i lytteposisjon), så er det bare magi!

Jeg syns tidvis at lyden var litt i det lyseste laget. Jeg undret meg litt på om det var for lyst, men har vel egentlig kommet til samme konklusjon som Thohaug, at det er mangelen av mellomtone som utgjør denne forskjellen. Jeg tror en egen mellomtone vil gjøre bra ting i lydbildet. En annen ting, er at jeg ikke kunne merke diffusoren i særlig grad. Om dette er fordi man ikke skal merke diffusoren, eller om det var på grunn av en provisorisk prosjektorholder (=pappesker) skal være usagt.

Thohaug, låten vi bl.a. testet, som vi bruker på PA-anlegg, er Boz Scaggs - Thanks to you. Den har et basspor som er fantatisk, både typbass og melodibass. Men den er rimelig striglet, så mange anlegg låter bra med denne låten.

Igjen, Thomas, tusen hjertelig takk for at vi fikk komme på besøk. Meget hyggelig! Dette kan jeg absolutt tenke meg å gjenta.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn