Kvålsvoll, at dette mest sannsynlig er det beste elementet som er å oppdrive for lukkede kasser, er konklusjonen jeg kom frem til etter å ha trålet webben en god periode også. Jeg har ikke mye erfaring med subber fra før og absolutt null erfaring med DIY; men etter at jeg hørte elementet hos anders1234, så begynte jeg å tråle webben og leste mye på blant annet AVSForum, i tillegg til å snakke med anders. Resultatet ble at jeg tok meg vann over hodet med dette prosjektet, fordi det er en god læringsmulighet, samtidig som resultatet kan bli meget bra bare jeg tar tiden til hjelp.
Synes selv forvrengningsmålingene er 'wacky', for fra andre målinger jeg har sett, så ser det ut til at noe er galt. Hva er konvensjonen for nærfeltsmålinger? Jeg visste ikke engang at man ved å bevege musepekeren/crosshairen i REW fikk oppgitt forvrengning i valgt frekvens. Skal jeg f.eks. ta forvreningsdata fra {20, 30, 40, 50, 60, 80, 100} Hz fra hvert sveip? Ekskluderer 10 Hz, siden UMIK-1 neppe gir valide resultater her. Bør muligens også holde meg under 110 dB av samme grunn (jf. innspill fra Armand).
Har tenkt på mulige feilkilder;
(1) Risting i panel, dører og annet løsøre i rommet under sveip
(2) Tross at kassene veier 100 Kg, så oscillerer de litt ved de dypeste frekvenser ved høy SPL. Mulig jeg bør støpe inn noe skrapbly i en sokkel for å øke vekt.
(3) Mikrofonens egenskaper
(4) Vibrasjoner som setter seg i mikrofonstativet (er stort stativ som står foran subben, med boom arm pekende ned)
Er helt avhengig av at jeg får litt rettledning her. Har primært brukt REW for å tweake med EQ, og har i bunn og grunn kun overflatekunnskap. Hvis jeg får litt veiledning, så kan jeg presentere bedre informasjon i postene mine.
I disse relativt store kassene, så er nok bunning den største faren, ja.
Det finnes de som har klart å svi spolen, men da har det gått heftig for seg i langt mindre kasser. Det er frykten for bunning som driver meg til å sjekke utgangsvolt på forsterker ved forskjellige frekvenser. Jeg vet at idet surround får dimpler, så er man nærme xmech. Har fortsatt ikke sett dette på mine elementer, fordi jeg får hætta når det begynner å vandre mye. Er tross alt en grønnskolling
Målet med disse øvelsene er:
(a) å finne frekvensen der konstruksjonen er excursion limited
(b) finne maks volt ved denne frekvensen uten bunning så jeg kan limite ampen ved å sette Voltage Climp Limiter her.
(c) optimalisere gainstrukstur og sette gain på ampen ift. denne utgangsvolten, slik at jeg ikke kan gå over.
(d) integrere resten av anlegget ut fra dette utgangspunktet
På denne måten kan man altså sette en limit for volum uten fare for å ødelegge noe, og da er systemet idiotsikkert. Slik går i alle fall logikken min mtp dette.
Når alle disse tingene er gjort rede for, så legger jeg det ut på en enkel og oversiktlig måte hvis andre vil ta designen og informasjonen i bruk.
PS: Har du tittet på notnyt sine åpne kasser på AVSForum? Han kjører 8 portede LMS-U i megakasser. Han gikk fra 8 i lukket til 8 i åpne, og er storfornøyd med endringene, forteller han.
PPS: Tar gjerne input på alt ovenfor.
PPPS: Skal måle litt igjen nå, har vært dehydrert og i dårlig form som tusan i dag. Nesten fyllesjuk, selv om jeg ikke har drukket, hehe.