Ti tommler og to 18-tommere - målet om øredøvende bass uten mye forvrengning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg har vært i kontakt med Sanway som produserer FP14000-klonene igjen. De har en termostatstyrt versjon som skrur på viftene ved 85 grader og av ved 50 grader. Jeg tror ikke den koster noe ekstra, og hvis den gjør det, er det snakk om småpenger. Man må spesifisere at man ønsker dette ved bestilling.

    Det er ikke garanti på disse ampene, men man får kjøpt alt av deler billig fra Sanway; dvs, power boards etc.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    venter på penger fra noe fond så mandag tenker eg eg trukker på bestillingsknappen, hvordan får du dei billegere?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har vært i kontakt med Sanway som produserer FP14000-klonene igjen. De har en termostatstyrt versjon som skrur på viftene ved 85 grader og av ved 50 grader. Jeg tror ikke den koster noe ekstra, og hvis den gjør det, er det snakk om småpenger. Man må spesifisere at man ønsker dette ved bestilling.

    Det er ikke garanti på disse ampene, men man får kjøpt alt av deler billig fra Sanway; dvs, power boards etc.
    Hva koster de?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    venter på penger fra noe fond så mandag tenker eg eg trukker på bestillingsknappen, hvordan får du dei billegere?
    I USA er det ikke uvanlig å ringe inn for å be om rabattert price quote, dvs, få ting billigere :) Jeg har fått vite at man får dem rimeligere av amerikanere som har gjort det. Jeg ville bare ringt inn og presentert meg som tidligere kunde, sagt at jeg vurderte å kjøpe 4 stykker, og spurt hva slags pakkepris de kunne tilby meg. Tipper du kan få en relativt god pris på 4 stk. Sender du med Jetcarrier, sparer du cirka 2k pr element. Mulig du kan skrive mail også, men jeg vet ikke om de er så hissige på å gi price quotes med gode rabatter skriftlig, det er derfor amerikanerne pleier å ringe inn.

    Hva koster de?
    Skrev kort om det i første innlegg. Sanway sin FP14000 koster $726 + $150 i frakt + mva (men kinesere setter jo ofte lav verdi på pakkene, hehe). Blir sendt via DHL og ankommer 5-6 dager etter betaling via Paypal. Sanway har god ettersalgsservice, og svarer gjerne på spørsmål etter handel, i tillegg er de (det vil si Mr Johnson Tang) raske og har høy teknisk kompetanse.

    Dette er virkelig en amp jeg er storfornøyd med. Den er veldig fleksibel gaininnstillinger og Voltage Clip Limiter. SpeakON-utganger, banan- og spadeutganger, XLR innganger og XLR passtrhough i tillegg til voltage clip limiter og bridge. Superkraftig, som du ser, så har den absolutt ingen problemer med å drive disse monsterne. Her går elementer før amp. Mange på AVSForum bruker disse, både i hjemmekinoene sine og i public events på andre siden av dammen.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Gratulerer med bra bygg. Ser meget bra ut :)
    Angående tidligere artikkel jeg linket til så vet jeg ikke hvor den kommer fra. Bare fant den på nettet.

    Når det gjelder målinger så er jo frekvensrespons og forvrengning kjekk info ja. Skal du måle forvrengning ved høye lydtrykk kan man ikke bruke en hvilken som helst mikrofon. Det er mange som ikke klarer mer enn 110dB før forvrengningen i mikrofon/preamp er større enn den i høyttaleren. Skal man få gode resultater må mikrofonen plasseres nærmest mulig elementet for å minimere refleksjoner fra rommet (Hvis man ikke gjør det ute). I mine forsøk ble jeg lenge lurt av forvrengning i målemikrofonen og måtte bygge min egen basert på denne designen:
    System Test.
    Her er også noen flere tips: Gainphile: Cheap and accurate speaker measurement.
    Jeg laget også min egen variant: http://www.hifisentralen.no/forumet...ere-etc/69404-kja-pe-ny-ma-lemic-nei-diy.html

    Pass på hørselen nå da ;)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har sendt anders1234 en PM om at vi kanskje skulle bestille elementer sammen for å presse prisen. Håper egentlig han er for utolmodig for å akseptere mitt ønske om å få det sendt med båt, for ellers tror jeg det blir vanskelig å avstå om prisen på mine to av da totalt seks elementer på orderen blir veldig rimelig, haha.

    Ble lei av å sitte i bekmørke med projektor så jeg bytta lerretveggen med en stor tv, da var det ikke lenger plass til frontrekka... Den stooore JBL kinoen ble da nedgradert til en noget mindre JBL kino (LS serie med svs i bunnen). Så hva høyttalere angår er det ikke noe diy for øyeblikket og siden glavaveggen min og rockwoolplatene røk ut med den store kinoen er ikke akkurat akkustikken den den var.

    Neste selvfikseprosjekt her i huset er litt mer elegante akustikktiltak i form av bassfeller og demping av førsterefleksjon (altså ikke to kubbikk glava over hele frontveggen). For å ikke bare smøre inn vegger og tak med dempemateriale tenkte jeg å lese meg litt opp på akustikk så er for øyeblikket godt inni Master Handbook of Acoustics (under). Lært masse så langt så kan anbefale denne til de som ikke måtte ha en akustikkutdannelse i baklomma.

    Vis vedlegget 270904

    Før byggestart koser jeg meg med blandt annet ditt byggeprosjekt og surfing av andre relevante tråder her på sentralen. Skummet nettopp 8X12_Toms tråd, der er det jo noe å strekke seg etter både hva akustikk og høyttalere angår! *Respect*
    Hei, :) Litt tregt svar, men ville ikke spore av tråden helt da jeg var så godt igang. Akustikk er mitt neste stadie også, siden jeg primært har brukt UMIK-1 og REW for å gjøre DSP. Har lastet ned og skal lese i boken. Er en "top down learner", så håper på å ha et godt overfladisk overblikk over emnet hvis boken er pedagogisk bygget opp fra "bottom up", dvs fokus på detaljer først, så sy dem sammen i helhet til slutt.

    Skjønner at glavaveggen ikke er det trivligste å titte på, ja, hehe. Hadde gardiner hengende i tegnestifter fra taket før jeg plasserte subbene, men tok dem bort under prosessen, da det så ut som en invitasjon til å etablere romleir her. ;D Synes nok gardinene gjorde sitt for å dempe rommet i de høyeste frekvensene, så får muligens lage noe mer skreddersydd og montere opp ei skinne i taket el.l. ;D

    Da ses vi nok i akustikkforumet, for jeg skal tråle det mye fremover ;D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Gratulerer med bra bygg. Ser meget bra ut :)
    Angående tidligere artikkel jeg linket til så vet jeg ikke hvor den kommer fra. Bare fant den på nettet.

    Når det gjelder målinger så er jo frekvensrespons og forvrengning kjekk info ja. Skal du måle forvrengning ved høye lydtrykk kan man ikke bruke en hvilken som helst mikrofon. Det er mange som ikke klarer mer enn 110dB før forvrengningen i mikrofon/preamp er større enn den i høyttaleren. Skal man få gode resultater må mikrofonen plasseres nærmest mulig elementet for å minimere refleksjoner fra rommet (Hvis man ikke gjør det ute). I mine forsøk ble jeg lenge lurt av forvrengning i målemikrofonen og måtte bygge min egen basert på denne designen:
    System Test.
    Her er også noen flere tips: Gainphile: Cheap and accurate speaker measurement.
    Jeg laget også min egen variant: http://www.hifisentralen.no/forumet...ere-etc/69404-kja-pe-ny-ma-lemic-nei-diy.html

    Pass på hørselen nå da ;)
    Takk, takk, Armand! ;D

    Har UMIK-1 og bruker den i nærfelt når jeg estimerer F og Q for å finne koeffesientene til biquad for å gjøre linkwitz transform med MiniDSP 4x10 HD. Jeg kjører da 90dB sveip, men skal kjøre en rekke nærfeltsmålinger i morgen – forhåpentligvis uten at elementet slår rett i mikrofonen når det vandrer, hehe. Jeg tror ikke UMIK-1 er veldig nøyaktig under 20 Hz, og er usikker på når den distorter mtp SPL.

    Hehehe, du er ikke villt lite kompetent heller; jeg må nok åpne pungen og betale for moroa. Kunne tenkt meg en høypresisjonslasermåler for å måle excursion også, men slike koster straks mer enn elementene, så da blir det billigere å kjøpe flere elementer enn å maksimere ytelsen av disse uten å risikere bunning, hahaha.

    Cy7hN5a.jpg


    Det viste seg at skruehullene i basketen på elementet ikke er rett ift. logoen i senter av elementet; toleransene var små, men de var der, så det endte opp med at jeg monterte en grønn laserpeker i et mikrofonstativ og brukte klesklyper for å balansere vekten. Deretter vatret jeg den ift. toppen på kassen og brukte øynene for å få det rett ift. laseren. ;D Jeg har lurt på å bruke grønn laser mot senter av conen, filme dette med mange FPS, ha et linjal til referanse i videoen, og deretter se hvor langt det vandrer. Har du noe tro på dette?

    Målinger i morgen altså, og da håper jeg dere chimer inn! ;D
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Filme med høy FPS går nok bra. Jeg har gjort dette selv med små tape biter limt på membranen. Bare ikke bli sjokkert hvis det ser ut som membranen bøyer seg. Det er en artefakt som kommer av at digitale kameraer scanner linje for linje når de filmer.
    En annen måte å gjøre det på er å bruke et stroboscop som du synkroniserer med signalet til elementet. Da kan man se membranen i sakte film eller i statisk posisjon i hele vandringsområdet. Høy nerdefaktor og meget tøft!
    Jeg har laget et slik et selv men jeg vet det er å få kjøpt også.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Bruk av stroboscop var en meget god idé, siden man da kan se det med det nakne øyet. Det gjør det langt enklere enn å rigge opp kamera, laser og linjal. Må i tilfellet også hacke Panasonic GH2, som jeg bruker for filming, siden stock firmwaren på det ikke har særlig fleksibilitet ift. filming med høy fps.

    Vil en "normal" diskostrobe fungere for dette formålet? I såfall kan jeg plukke opp en brukt på Finn og selge den igjen når jeg er ferdig med den. Slik jeg forstår det, er det som kreves at man kan justere antall hertz på stroben relativt til antallet hertz man sender til elementet via en signalgenerator.

    Siden man må ha ting smått ute av fase ift. frekvensen elementet vandrer med, så regner jeg med at det er best å velge en strobe med kontinuerlig justeringsmulighet for antall hertz. Hvor mange Hz ute av fase må stroben kunne gå, for å gi ønsket slow motion-effekt? Hvis man har 1 Hz ute av fase, så vil vel elementet se ut til å bevege seg 1 Hz per sekund? (Men dette gir kanskje ikke mening?)

    Spør, fordi dette er viktig ift. innstillinger på en diskostrobe.

    Godt man ikke har eplepsi.

    Edit:

    Stilig, akkurat dette jeg er ute etter, hehehe.

     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nærfeltsmålinger

    Edit: Se bort fra disse målingene, de er feil.

    Fk2R0Hd.jpg


    Alle målinger gjort uten EQ eller andre tiltak i nærfelt med mikrofonen cirka 65 mm fra conen.

    Støygulv i rommet
    01-noisefloor.jpg



    Frekvensrespons u/smoothing og u/EQ ved hhv. 80, 90, 100 og 110dB, 10-200 Hz (xover @ 200 Hz med BW 48dB/oct)

    02-near-field-frp.jpg


    Forvrengning


    80dB, THD 11,8 %
    03-nearfield-80db.jpg

    XzEEoXm.jpg


    90dB, THD 4,95 %
    04-nearfield-90db.jpg

    7rMPZBV.jpg


    100dB, THD 2,28 %
    05-nearfield-100db.jpg

    Aekj81R.jpg


    110dB, THD 4,61 %
    06-nearfield-110db.jpg

    MZrgbbu.jpg


    Disse THD-tallene så jo rimelig merkelige ut. Kan det være at mikrofonstativet ikke er godt isolert fra gulvet? Det skranglet litt hist og pist i ting, da jeg kalibrerte for de forskjellige SPL-nivåene. Skal prøve igjen for å se om det forbedrer seg.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kattungene holder på villt i etasjen over, de har sovet ut hele dagen og våknet til live nå (akkurat som meg, sånn halvveis, haha). Mulig de kan være medvirkende årsak, haha. Skal parkere dem utenfor og gjøre nye målinger straks, men tar gjerne imot kommentarer på de ovenfor også. Skal rigge til mikrofonen på noe som isolerer den fra gulvet au.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nærfeltsmålinger #2

    Edit: Se bort fra disse målingene, de er feil.

    Det durer litt i saker og ting når jeg kjører 110dB-sveipet, så det er muligens greit å være klar over, men her er de nye målingene. Denne gangen har jeg ikke EQ, har fjernet xover-punktet og HPF @ 11 Hz, så dette er uten noen form for DSP. Jeg måler også til 400 og ikke 200 Hz denne gangen.

    FRP, ingen smoothing
    01-swipes-b.jpg


    Litt bedre oppløsning av FRP

    06-response.jpg




    80dB
    02-distortion-80.jpg

    90dB
    03-distortion-90.jpg


    100dB
    04-distortion-100.jpg


    110dB
    05-distortion-110.jpg
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Med Linkwitz-Transform

    Edit: Se bort fra disse målingene, de er feil.

    Med Linkwitz-Transform, ser det slik ut fra 10-100 Hz @ 110dB

    linkwitz-transform.jpg


    Biquad-koeffesienter
    Kode:
    biquad1,
    b0=1.0002456407038,
    b1=-1.99786778772752,
    b2=0.997630431415341,
    a1=1.997870798094,
    a2=-0.997873061752664
    Grafisk representasjon;
    0pvCaEt.jpg


    Jeg bør nok tweake filteret ytterligere, men det er meget bra nå, synes jeg.

    frp-lt.jpg
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Du har skjønt det. Det er slik du beskriver. Finnes det på finn?
    Suverent. ;D Jeg fant bare noe kinajallimport på Finn, så jeg satser heller på å kjøpe noe kinajall selv. ;D Det ligger en del på ebay som kan fungere, og de er angitt etter RPM, ikke Hz, men jeg antar at RPM/60 = Hz. Blir ikke dette riktig?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mer EQ og nærfeltsmålinger

    Edit: Se bort fra disse målingene, de er feil.

    Har tuklet mer med EQ av low end i natt, og dette er resultatene

    EQ vs ingen EQ
    eq-vs-no-eq.jpg


    Distortion uten EQ
    no-eq-distortion.jpg


    Distortion med EQ
    eq-distortion.jpg


    Diverse EQ-filtere i MiniDSP 4x10 HD

    glrklKo.jpg


    Kjører HPF @ 11 Hz med 24dB/oct for å beskytte elementet. ;D
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Edit: Se bort fra disse målingene, de er feil.

    Koblet voltmeter på den ene terminalen. Mikrofon on axis 1m fra ene subben, men begge spillte.

    c3R444o.png


    Det var skummelt, ja. Ingen dimpler i surround, som indikerer mer å gå på, men synes nok det holdt der, ja, haha.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Ser jo bra ut det der. Jeg sliter litt med å se tallene på skalaen på bildene dine på grunn av for høy komprimering. Jeg tror det er bedre å konvertere til GIF. Ved hvilken frekvens har du "cursoren" på TDH målingene dine?
    Jeg ser ikke det siste attachmentet det??
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det er Hifisentralen som har begynt å komprimere bildene så mye at de blir tilnærmet ubrukelige... Sinnsykt kjedelig, men sånn er det. Jeg kan la dem ligge på tredjeparts server, for da komprimeres de ikke, men samtidig finnes det ingen garantier for at de blir liggende der, og da ender tråden opp som uforståelig på sikt. Skal ordne dette forut for dagens målinger.

    Jeg rettet opp det siste bildet, og har jobbet mer med dette i natt.

    Det jeg har gjort er

    (1) Måle SPL 1 m on axis på den ene subben med alle EQ-innstillinger
    (2) Spille av korte sinustoner mellom 20 og 10 Hz.
    (3) Funnet maksimalt volum av hva jeg er komfortabel med for hver frekvens (så ingen dimpler, som betyr at det er nær ved å bunne, samt at den er utenfor det lineære området). Kunne nok gått litt høyere i volum, sett dimplene og gått litt ned i volum igjen, men kjenner ikke sensitiviteten til systemet godt nok til å tørre å presse så høyt enda.
    (4) Funnet maksimalt volum for alle frekvenser mellom 10 og 20 Hz, siden disse er boostet.
    (5) Skrevet ned frekvens, volum, volt og målt SPL for begge elementene, volten er tenkt brukt for å bestemme Voltage Clip Limiter innstilling og optimalisere gainstruktur.

    Vis vedlegget 271638

    119 dB er ikke helt halvgalt ved 10 Hz, synes jeg. Skal måle mye mer senere i dag, er stuptrett her etter å ha kålet med dette i hele natt. Satt riktignok med hørselvern mens jeg holdt på, men huff, blir sliten av for mye bass likevel, haha.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ja, jeg husker selv godt den tiden det var om og gjøre å få ting til å riste mest mulig:) Har i den senere tid konsentrert meg mer om kvalitets bass.
    Si i fra når du runder 131db ved 10hz, noe som var et slags "høydepunkt" i det forrige rommet mitt.:p
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hehehe, jeg er faktisk ikke ute etter å riste ting selv om det kan se slik ut. :) Forsøker å finne grensene for konstruksjonen, slik at jeg ikke bunner elementet de få gangene jeg vil dra skikkelig på. Lytter stort sett til normalt volum, men er artig å kunne dra på også. Har eliminert en del ting som rister, men har en god del igjen. Dette er kjeller også, så lite risting i gulv pga betong.

    vet jo at du har koll på lyd, så jeg har nok litt å lære, men grunnen til at jeg gikk for disse elementene er nettopp pga kvalitetsbassen, de er kjent for ekstremt lav forvrengning. Dette er ikke et typisk maks spl element.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Kapasitet er ett av parametrene som må på plass for å få fullfrekvent bass av høy kvalitet, med dette på plass, så er det en god start.

    Disse driverene er vel det beste som er å oppdrive hvis man skal lage en lukket box nå i dag, og det er absolutt ingenting som skulle tilsi at det er noe som ligner på kompromiss i forhold til lydkvalitet her.
    De kan også brukes i reflex da motoren faktisk er ganske kraftig.

    Det er muligens noe rart med forvrengningsmålingene dine, jeg ville tro det egentlig er betydelig lavere forvrengning, i området <1% ved litt moderate spl.

    Morsomt å lese, pass på å ikke bottne dem, det er vel omtrent eneste måten å ødelegge dem på.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kvålsvoll, at dette mest sannsynlig er det beste elementet som er å oppdrive for lukkede kasser, er konklusjonen jeg kom frem til etter å ha trålet webben en god periode også. Jeg har ikke mye erfaring med subber fra før og absolutt null erfaring med DIY; men etter at jeg hørte elementet hos anders1234, så begynte jeg å tråle webben og leste mye på blant annet AVSForum, i tillegg til å snakke med anders. Resultatet ble at jeg tok meg vann over hodet med dette prosjektet, fordi det er en god læringsmulighet, samtidig som resultatet kan bli meget bra bare jeg tar tiden til hjelp.

    Synes selv forvrengningsmålingene er 'wacky', for fra andre målinger jeg har sett, så ser det ut til at noe er galt. Hva er konvensjonen for nærfeltsmålinger? Jeg visste ikke engang at man ved å bevege musepekeren/crosshairen i REW fikk oppgitt forvrengning i valgt frekvens. Skal jeg f.eks. ta forvreningsdata fra {20, 30, 40, 50, 60, 80, 100} Hz fra hvert sveip? Ekskluderer 10 Hz, siden UMIK-1 neppe gir valide resultater her. Bør muligens også holde meg under 110 dB av samme grunn (jf. innspill fra Armand).

    Har tenkt på mulige feilkilder;

    (1) Risting i panel, dører og annet løsøre i rommet under sveip
    (2) Tross at kassene veier 100 Kg, så oscillerer de litt ved de dypeste frekvenser ved høy SPL. Mulig jeg bør støpe inn noe skrapbly i en sokkel for å øke vekt.
    (3) Mikrofonens egenskaper
    (4) Vibrasjoner som setter seg i mikrofonstativet (er stort stativ som står foran subben, med boom arm pekende ned)

    Er helt avhengig av at jeg får litt rettledning her. Har primært brukt REW for å tweake med EQ, og har i bunn og grunn kun overflatekunnskap. Hvis jeg får litt veiledning, så kan jeg presentere bedre informasjon i postene mine. :)

    I disse relativt store kassene, så er nok bunning den største faren, ja. :) Det finnes de som har klart å svi spolen, men da har det gått heftig for seg i langt mindre kasser. Det er frykten for bunning som driver meg til å sjekke utgangsvolt på forsterker ved forskjellige frekvenser. Jeg vet at idet surround får dimpler, så er man nærme xmech. Har fortsatt ikke sett dette på mine elementer, fordi jeg får hætta når det begynner å vandre mye. Er tross alt en grønnskolling ;)

    Målet med disse øvelsene er:

    (a) å finne frekvensen der konstruksjonen er excursion limited
    (b) finne maks volt ved denne frekvensen uten bunning så jeg kan limite ampen ved å sette Voltage Climp Limiter her.
    (c) optimalisere gainstrukstur og sette gain på ampen ift. denne utgangsvolten, slik at jeg ikke kan gå over.
    (d) integrere resten av anlegget ut fra dette utgangspunktet

    På denne måten kan man altså sette en limit for volum uten fare for å ødelegge noe, og da er systemet idiotsikkert. Slik går i alle fall logikken min mtp dette.

    Når alle disse tingene er gjort rede for, så legger jeg det ut på en enkel og oversiktlig måte hvis andre vil ta designen og informasjonen i bruk.

    PS: Har du tittet på notnyt sine åpne kasser på AVSForum? Han kjører 8 portede LMS-U i megakasser. Han gikk fra 8 i lukket til 8 i åpne, og er storfornøyd med endringene, forteller han.

    PPS: Tar gjerne input på alt ovenfor.

    PPPS: Skal måle litt igjen nå, har vært dehydrert og i dårlig form som tusan i dag. Nesten fyllesjuk, selv om jeg ikke har drukket, hehe.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Mål i lyttepos i stedet, mindre spl.
    Med 2 slike bør det ikke være mye over 1% thd ned til en 15-20Hz opp mot en 100dB, uten å ha hverken simulert eller beregnet noe som helst ifht romstørrelse og ytelse på disse, men det er om lag hva jeg mener en bør forvente.

    THD målinger er ugreie å gjøre innendørs på slikt, det blir for høyt, risikerer å ødelegge ting (i huset), alt rister og skramler.
    Men å måle opp mot en 110dB med (korte) sinussweep bør gå.
    Sinussweep er vel det eneste som kan varme opp spolen nok til å ødelegge den, når det begynner å lukte brent er det kanskje lurt å ta en pause, kanskje gi seg på det.
    Dette er jo ikke en måling du må ha, mere som fint å ha gjort for å se på.

    Musikk/film signaler er foskellig fra sinussweep, og det kan kanskje være like greit å bruke et filmklipp fra en passende scene til å sette limiter.
    Med både hp-filter og limiter så bør det være mulig å få satt opp slik at det blir noenlunde sikkert.
    Spill testklipp, observer utsving, justere.

    Sett gummiklosser eller lignende under kassene slik at de ikke flytter for mye på seg, mere vekt vil kun hjelpe marginalt.

    Nå vil sikkert mange tro at med to slike så er det så stor kapasitet at dette aldri vil nå max uansett.
    Feil.
    I neste omgang skal du jo justere inn frekvensresponsen, og om du ikke ender opp med en solid boost under 30Hz, så er det en opsjon som vil bli prøvd, og da når du limiten.
    Problemet er ikke konstant output eller kraftig bass, det er når du setter på Kon-Tiki og tauet som hvalhaien reiser avgårde med ryker - akkurat der, så kommer det en ekstra puls ved veldig lave frekvenser, som gir stort utsving i et kort øyeblikk.

    I portet kasse (reflex, horn, alt som er "åpent" på et eller annet vis) er dette enda verre, fordi membranen ikke bremses akustisk under tuningen.
    Da kan andre drivere være et bedre valg.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    PS: Har du tittet på notnyt sine åpne kasser på AVSForum? Han kjører 8 portede LMS-U i megakasser. Han gikk fra 8 i lukket til 8 i åpne, og er storfornøyd med endringene, forteller han.
    ...
    Kan godt forestille meg at han er storfornøyd med det oppsettet.
    Interessant å se, skulle tro det var bra nok i utgangspunktet, men, nei, det var rom for mer, og det antyder vel at det aldri kan bli nok headroom i et bassystem.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Jeg ser at det er ganske stor forskjell mellom "fundamental" og selve målingen på THD bildene dine ved de laveste frekvensene. Dette har ikke jeg sett tidligere og har derfor ikke tenkt over hvorfor REW gjør det slik. Men det er nok sannsynlig at det er forskjellen mellom fundamental og de harmoniske som blir kalkulert.
    En annen ting er at du har mer 2 harmonisk enn 3 harmonisk forvrengning. Dette er ikke typisk for basselementer, men så er jo ikke din bass helt vanlig heller da. :)
    Prøv å lagre dine screenshot som GIF i stedet for jpg. Mindre filstørrelse og bedre kvalitet (bortsett fra fargeoppløsning da).
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mål i lyttepos i stedet, mindre spl.
    Med 2 slike bør det ikke være mye over 1% thd ned til en 15-20Hz opp mot en 100dB, uten å ha hverken simulert eller beregnet noe som helst ifht romstørrelse og ytelse på disse, men det er om lag hva jeg mener en bør forvente.

    THD målinger er ugreie å gjøre innendørs på slikt, det blir for høyt, risikerer å ødelegge ting (i huset), alt rister og skramler.
    Men å måle opp mot en 110dB med (korte) sinussweep bør gå.
    Sinussweep er vel det eneste som kan varme opp spolen nok til å ødelegge den, når det begynner å lukte brent er det kanskje lurt å ta en pause, kanskje gi seg på det.
    Dette er jo ikke en måling du må ha, mere som fint å ha gjort for å se på.

    Musikk/film signaler er foskellig fra sinussweep, og det kan kanskje være like greit å bruke et filmklipp fra en passende scene til å sette limiter.
    Med både hp-filter og limiter så bør det være mulig å få satt opp slik at det blir noenlunde sikkert.
    Spill testklipp, observer utsving, justere.

    Sett gummiklosser eller lignende under kassene slik at de ikke flytter for mye på seg, mere vekt vil kun hjelpe marginalt.

    Nå vil sikkert mange tro at med to slike så er det så stor kapasitet at dette aldri vil nå max uansett.
    Feil.
    I neste omgang skal du jo justere inn frekvensresponsen, og om du ikke ender opp med en solid boost under 30Hz, så er det en opsjon som vil bli prøvd, og da når du limiten.
    Problemet er ikke konstant output eller kraftig bass, det er når du setter på Kon-Tiki og tauet som hvalhaien reiser avgårde med ryker - akkurat der, så kommer det en ekstra puls ved veldig lave frekvenser, som gir stort utsving i et kort øyeblikk.

    I portet kasse (reflex, horn, alt som er "åpent" på et eller annet vis) er dette enda verre, fordi membranen ikke bremses akustisk under tuningen.
    Da kan andre drivere være et bedre valg.
    Takk for at du utbroderer så bra. Tar rådene dine til følge, men vil også kjøre målinger. Mer om det under.

    Jeg er helt enig med deg; det er headroom og lav distortion i de få øyeblikkene hvor det faktisk trengs som kan gi den helt ultimate opplevelsen, og selv om det er dyrt å komme dit og det er få slike øyeblikk, så er det noe å strekke seg etter. Er tross alt hobby, dette. Bare basert på opplevelsene jeg har hatt så langt med disse subbene og den testkassen jeg bygde for det første elementet, så er jeg bare sikker på én ting, og det er at det ikke blir andre subber, bare flere av disse, men har bestemt meg for å avvente med flere og optimalisere disse før jeg evt. går til innkjøp av flere.

    Det er mest sannsynlig noe alvorlig på bærtur med målingene jeg har postet her både i SPL og distortion. Jeg har et eksternt lydkort og en dB-måler også, så får kjøre målinger med begge to og sammenlikne. Siden det rister så villt, så kommer jeg også til å dra med en av wooferne ut, men det vil heller ikke bli helt perfekt, siden det ikke er helt åpent landskap rundt. Det er grisegrendt, men ikke danmark-flatt, og jeg må ha tilgang til strøm, så å kjøre en vilkårlig plass nytter nok heller ikke siden jeg ikke har aggregat.

    Har funnet og lest litt om CEA2010-standarden for subwoofermålinger, så skal prøve å konforme mest mulig til den innen alle praktiske beskrankninger. Må sette meg mer inn i standarden, så poster jeg målinger av resultatene her, men det vil kunne ta noen dager. Det er tross alt gøy å gjøre målinger også. I tillegg kan man se hva det er man setter pris på, om det er forbedringspotensiale m.v. Er som sagt langt fra ekspert, men vet hva jeg ikke vet og litt av hva jeg bør vite. :)

    Rent subjektivt kan jeg fortelle at det låter utrolig rent helt ned i det dypeste, hvor jeg har en rimelig massive boost via et LT-filter jeg har implementert basert på målinger for å eliminere den iboende avrullingen ved lukkede kasser. Selv om distortion og SPL høyst sannsynlig er off, så regner jeg med at det relative forholdet i FRP er rimelig sikker.

    De står på tykke tepper nå, men gummiklosser er nok bedre. Dette er laminat > spon > betong, men knapt noe vibrasjoner går via gulvet. Er ikke meg som har lagt sponen, så ander ikke hvordan det er bygget opp. Skal forsøke å finne noe med passelig "viskositet".
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg ser at det er ganske stor forskjell mellom "fundamental" og selve målingen på THD bildene dine ved de laveste frekvensene. Dette har ikke jeg sett tidligere og har derfor ikke tenkt over hvorfor REW gjør det slik. Men det er nok sannsynlig at det er forskjellen mellom fundamental og de harmoniske som blir kalkulert.
    En annen ting er at du har mer 2 harmonisk enn 3 harmonisk forvrengning. Dette er ikke typisk for basselementer, men så er jo ikke din bass helt vanlig heller da. :)
    Prøv å lagre dine screenshot som GIF i stedet for jpg. Mindre filstørrelse og bedre kvalitet (bortsett fra fargeoppløsning da).
    Jeg tror ikke vi skal se for mye på de målingene før jeg har verifisert dem ved å teste et setup til (se svar til Kvålsvoll). Jeg kommer til å gjøre dette innendørs i nærfelt før den ene subben blir dratt med ut, og skal da sørge for høyoppløste bilder av verifiseringsmålingene.

    Edit: Jeg har lagt inn rød skrift øverst i postene med målingene angående målefeil, for det er dessverre store feil i dem. Nye (nærfelts)målinger kommer snart. Kommer til å følge opp med å måle utendørs etter CEA2010-standarden også.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Her er en måling (10-100 Hz) av begge subbene fra lytteposisjon, hpf @ 11 hz, xover @ 80 hz. Her er det boostet mye i bunn med LT.

    Dette ser mer riktig ut, men det rister stadig i ting under sveip.

    Freq
    THD
    105,14 %
    201,83 %
    300,85 %
    400,75 %



    Fullt bilde

    http://i.imgur.com/jg8wklV.png

    Skal fortsette senere, har integrert ting bedre og gjort nærfeltsmålinger av htt og slikt.

    Edit: Jeg kommer til å legge ut råfilene til REW av utendørsmålingene i håp om at noen vil crunche dem og komme med noen tilbakemeldinger.
     
    Sist redigert:

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    så er jeg bare sikker på én ting, og det er at det ikke blir andre subber. konge å lese att d eg sa kom til å sje sjedde, har du først testet ut denne subben, vurderer du ingen andre ettepå
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    så er jeg bare sikker på én ting, og det er at det ikke blir andre subber. konge å lese att d eg sa kom til å sje sjedde, har du først testet ut denne subben, vurderer du ingen andre ettepå
    Hehehehe, ja, du fikk rett der ;D Sitter stadig og leker med tanken på to til, faktisk, haha. Det er vanskelig å kaste fra seg, men jeg har et par 2235h bassere som jeg kunne tenkt meg å bygge en dual portet kasse til også, noe i likhet med de du har til BMS'ene dine, men dette blir nok to stykker i ei kasse. Dette er de samme basserne jeg har i JBL 4343B, så da blir det i tilfellet 4 stk JBL 2235h sammen med 2 stk LMS Ultra 5400. Meningen er da å få alle fire 2235h-elementene til å spille i fase over samme intervall og låte likt (ned til cirka 35 Hz, hvor jeg har lagt inn high pass filter, selv om de ruller av der naturlig pga konstruksjonen til 4343B). Det vil gi et villt midbass punch, for der er 2235h helt råe. Det er forsåvidt LMS også, men nå har jeg to ekstra 2235h, ikke LMS'er. ;D

    En annen ting jeg kan fortelle at at jeg har pushet dette systemet vanvittig hardt i det siste. Jeg måler power consumption, max, min o.l. på stikket til ampen, og maks power draw er 1781 watt på begge elementene, så tviler på at det er lett å svi noen spoler i disse kassene!! Maks volt (jeg har observert) ved én terminal har vært 71 V, så jeg har enda ikke vært i nærheten av voltage clip limiteren såvidt jeg vet.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    En annen ting jeg kan fortelle at at jeg har pushet dette systemet vanvittig hardt i det siste. Jeg måler power consumption, max, min o.l. på stikket til ampen, og maks power draw er 1781 watt på begge elementene, så tviler på at det er lett å svi noen spoler i disse kassene!! Maks volt (jeg har observert) ved én terminal har vært 71 V, så jeg har enda ikke vært i nærheten av voltage clip limiteren såvidt jeg vet.
    Men.....hvor mange dB får du i SweetSpot på 20Hz, 25Hz og 30Hz?
    Standarden for musikksystemer er 20Hz - 20kHz...
     
    T

    Tittentei

    Gjest


    Dette og mer til, men jeg tør ikke måle høyere SPL enn dette, for det blir helt sjukt villt å gjøre innendørs. Det dundrer i hele huset. Har lest av 123 dB under vill musikklytting, men det er uvisst hva som spiller i 123dB (C-vekting).

    Dette er bare fra senter a lytteposisjon, skulle vel helst gjort flere målinger med 5-cm avstand fra hverandre, og så tatt gjennomsnittet av målingene, men det er sikkert riktig nok.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Prøv med bassrefleks, jeg synes ihvertfall det var morsomst når jeg hadde slike element! 2 i bassrefleks gir nok også mer lyd enn 4 i lukket.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    1. Dette og mer til, men jeg tør ikke måle høyere SPL enn dette, for det blir helt sjukt villt å gjøre innendørs.
    2. Har lest av 123 dB under vill musikklytting, men det er uvisst hva som spiller i 123dB (C-vekting).
    3. Dette er bare fra senter a lytteposisjon, skulle vel helst gjort flere målinger med 5-cm avstand fra hverandre, og så tatt gjennomsnittet av målingene, men det er sikkert riktig nok.
    1. Utfør målingene med MV på -20dB

    2. Det er derfor du måler systemet ;)

    3. LP(SweetSpot) er det eneste riktige å måle.....i bassen er variasjonene pr. 5 cm. svært små...ref. bølgelengdene.

    Legger ved et eksempel på målinger i REW som viser både sveip og sinus - hvordan ser det ut når du måler tilsvarende hos deg?
    sub_rew_02082014.jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Prøv med bassrefleks, jeg synes ihvertfall det var morsomst når jeg hadde slike element! 2 i bassrefleks gir nok også mer lyd enn 4 i lukket.
    Hehehe, ja, du sier noe :) Estimerte portede og lukkede kasser før valget falt på lukket, og output i refleks er mye høyere over tuning, selvfølgelig. Grunnene til at jeg gikk for lukket var flere. Bedre group delay, mindre fare for å bunne elementet siden det unloader fort under tuningsfrekvens, mer komplisert å bygge samt tanken om at en portet kasse vil ha mindre punch enn en åpen. Var bassen tight og fin i refleks, tenker da helt opp mot 200 Hz (og spesielt rundt 125 Hz hvor brystkassetrykket ligger for meg). Liker fleksibiliteten i å kunne dele høyt.

    Nå som jeg har erfaring med bygging og etterhvert som jeg lærer elementet bedre å kjenne, så skal man ikke se bort fra at det blir et par portede kasser for å teste.

    Har du noen ressurser på buildsa dine(?), tenker tråder her eller andre plasser.

    1. Utfør målingene med MV på -20dB

    2. Det er derfor du måler systemet ;)

    3. LP(SweetSpot) er det eneste riktige å måle.....i bassen er variasjonene pr. 5 cm. svært små...ref. bølgelengdene.

    Legger ved et eksempel på målinger i REW som viser både sveip og sinus - hvordan ser det ut når du måler tilsvarende hos deg?
    1. Hva mener du med MV?
    2. Det er mest sannsynlig bare en peak som slår ut, hehe. Jeg tweaker fortsatt med responsen til hele systemet, og kommer til å lage en tråd om dette når jeg begynner med bygging av akustikkremedier.
    3. Takk, dette med bølgelengder på bass og behovet for gjennomsnittsmålinger tenkte jeg faktisk ikke på.

    Hvordan måler man sinus på denne måten? Er det bare å sette sviepet fra f.eks. 20 Hz til 20 Hz, eller hva?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    God kveld:) Interessant prosjekt! Takk for sist forresten, du husker kanskje jeg var å kikka sammen med far (naboen din)? Her er forresten mitt prosjekt http://www.hifisentralen.no/forumet...forsterkere-etc/75031-custom-ha-yttalere.html
    Hei, og takk for sist, ja. Klart jeg husker det, er ikke hver dag det er høyttalerbyggere i området. ;D Kikket på tråden din, og det ser veldig bra ut finishmessig. Buer er nok verre og mer tidkrevende enn mine firkantede bokser, hehe.

    Det gjenstår en god del, og mye må læres og erfares, spesielt mtp optimalisering og integrasjon i systemet, men det er jo som du sa; man blir aldri ferdig, hehe. Det neste blir nok å lese seg opp på akustikkremedier og DIY-løsninger på den fronten. Er fornøyd med lyden, men målemessig over hele frekvensbåndet så er det tydelig at det er forbedringspotensiale. Liker selv at det er en gradvis heving i bassen, men at responsen er helt være gjevn, samt at det ikke ringer i noen av frekvensene pga romnoder, og der er jeg ikke helt enda. Mye av dette har nok med stort membranareale i kombinasjon med lite rom å gjøre, men man får tweake med det man har.

    Hvis du vil høre, så får du bare rope over hekken nestegang du er i området. :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    1. Hva mener du med MV?
    2. Det er mest sannsynlig bare en peak som slår ut, hehe. Jeg tweaker fortsatt med responsen til hele systemet, og kommer til å lage en tråd om dette når jeg begynner med bygging av akustikkremedier.
    3. Takk, dette med bølgelengder på bass og behovet for gjennomsnittsmålinger tenkte jeg faktisk ikke på.
    Hvordan måler man sinus på denne måten? Er det bare å sette sviepet fra f.eks. 20 Hz til 20 Hz, eller hva?
    MV = MasterVolum - kalibrert til 85dB ved -20

    Ville vel ikke bygget noen "akustikkremedier" før basserne er optimalisert... ?! Og hvis du ikke kommer rimelig greit i havn bør du heller "Gå tilbake til Start" og vurdere fysisk mindre elementer....18" gir alltid(nesten) en ubehagelig boost i 40Hz-45Hz

    For å måle sinus i REW bruker du den innebygde RTA-funksjonen...
    rew_rta.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn