Tidenes peneste bildesign

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    7.143
    Brasse skrev:
    Som ein hyllest til R-gruppe, ja. Det kunne gått mykje verre.
    Det skal du få meg til å tro, det synes ingen ende å ta...

    Forøvrig synes det å være et pussig sammenfall mellom det å modde hifi og bil, hvor investering i arbeid og dilldall som spoilere og linolje synes å være omvendt korrelert med sluttproduktets verdi på markedet. Ikke så rart kanskje, for har man først en utviklet moddefetisj så vil man vel helst stå for besudlingen selv?
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    922
    Antall liker
    1.091
    Torget vurderinger
    4
    noruego skrev:
    For mye av det gode blir ofte, erh, akkurat det. Slike harry felger og dekk ødelegger jo bare for den estetiske nytelsen av en slik designklassiker...
    Da bilen bygges opp fra grunnen av med moderne understell og en oppborra 993-motor som yter 420hk i hekken nytter det lite med 185/70/15 bak...
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.232
    Antall liker
    1.375
    KJ skrev:
    Trondmeg skrev:
    911 er vel finest i originalutgave. Den har bare lagt på seg etterpå. Tuningselskapene har heller ikke bidratt med å gjøre den finere etter mitt syn.
    Til å være spolied med spoiler så synes jeg RUF CTR er en av de bedre enten det er orginal Porsche eller «styled beyond».



    Fortrinnsvis uten luftinntaket over bakskjermen som likevel ikke fungerte etter hensikten.


    mvh
    KJ
    CTR er noe av det mest vanvittige som er konstruert. CTR også kjent som Yellowbird, satte topphastighetsrekord med 342 km/t på Nardo banen i 1987. Den grusa absolutt alt som var av supersportbiler på den tiden.

    Kjenner ett par brødre som hadde hver sin, en gul og en grønn. Det var ett mektig skue når de stod samlet på gårdsplassen!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.216
    Antall liker
    9.542
    Jeg er litt i tvil når det gjelder tidlig E-type. Sporviddeøkningen som kom med V12 modellen gjorde susen. 2+2 ugaven er bare fæl.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at bilen er laget i en annen tid med andre syn på hva som er/var pent og at den er en av de store klassikerne.
    Det jeg misliker er at hjula sitter langt innunder bilen og det fremstår for meg som direkte stygt, beklager vg, jeg vet at du har eid en slik (om jeg ikke husker feil) ;)

    Selve karosseriet er jo nydelig (og langt panser var jo veldig in da) men hjulplasseringen da man.

    Mvh.KW
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    397
    Antall liker
    152

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Jeg er litt i tvil når det gjelder tidlig E-type. Sporviddeøkningen som kom med V12 modellen gjorde susen. 2+2 ugaven er bare fæl.
    Er nok uenig. Jeg syns V12 og Power-Steering i en slik blir unødvendig. Det var engelskmennene som prøvde å være amerikanske.

    I et tilfelle av tidlig hjernedød kom jeg til å selge en 1970 S2 4.2l Coupe - sølvgrå med røde lærseter og sort dash - med alt i "as new" tilstand. Dumme meg. Som denne, men i sølv med røde lærseter...

    Den var fin.

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Delahaye er ikke til å kimse av. Men siden du nevner Talbot.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Jeg synes feks Civic er et horribelt såpestykke horet ut med plastkrimkrams for å få den til å se interessant ut....men for ikke å henge ut Supertramp, det er mye rart å se i denne tråden ut fra min oppfatning av hva som er pent.
    Kunne ikke vært mer enig!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    1
    zerum skrev:
    Riktig nok gamle biler men ikke direkte stygge.......
    Det kan vel diskuteres ;D. Det har blitt sagt at man aldri må undervurdere amerikanernes dårlige smak.... ;D
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    397
    Antall liker
    152
    Voff skrev:
    zerum skrev:
    Riktig nok gamle biler men ikke direkte stygge.......
    Det kan vel diskuteres ;D. Det har blitt sagt at man aldri må undervurdere amerikanernes dårlige smak.... ;D
    Bildene er av franske biler ;D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    1
    zerum skrev:
    Voff skrev:
    zerum skrev:
    Riktig nok gamle biler men ikke direkte stygge.......
    Det kan vel diskuteres ;D. Det har blitt sagt at man aldri må undervurdere amerikanernes dårlige smak.... ;D
    Bildene er av franske biler ;D

    :-[ Vel, man skal aldri undervurdere franskmennenes dårlige smak heller.... ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Delahaye var vel en fransk bil bygd for amerikanere. Men: alt kan kjøpes for penger, unntatt god smak. Noe som er alt for tydelig i alt for mange sammenhenger.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det var en "streamlined" fase på 30-tallet som fikk enorm innflytelse i design. Og Delahaye-linjene må forstås i forbindelse med denne.

    Noen vidunderlige linker nederst her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Streamline_Moderne

    Du parkerer ikke hva som helst foran denne:






    Hekken på Talbot Lago påvirket 16 svenske flyingeniører da de skulle bygge sin første bil.




    ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Det var en "streamlined" fase på 30-tallet som fikk enorm innflytelse i design. Og Delahaye-linjene må forstås i forbindelse med denne.
    Jeg synes ikke Delahayen er stygg bare så det er sagt. Jeg synes objekter som speiler en tidsånd, en stemning eller whatever er, om ikke pene, så i hvert sjarmerende og nødvendige. Denne bilen er så totalt over the top at det bare blir morsomt, selv om jeg er skrekkelig glad jeg slipper å eie og/eller kjøre den og noen andre tar det ansvaret.

    Det er mulig at vi om 30 år ser på Honda Civic og tenker, den var morsom, og den representerer tidsånden i en periode som var preget av "cheap plastic til massene" ganske bra....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er full Andeby over Delahaye, og en god del andre biler fra den tiden. Som du sier, de speiler tidsånden -- disse linjene er på vei tilbake igjen, nå som effektivitet gjennom luften er i ferd med å bli avgjørende.

    Etter å ha brukt olje og gass slik fulle sjømenn går gjennom alkohol, må vi nå begynne å telle "varmekaloriene" vi forbruker når vi skal forflytte oss. Og derfor er man i ferd med å kikke på gamle dagers aerodynamiske løsninger - en av grunnene til at urSaaben er på tegnebrettet, fortsatt en ekstremt effektiv linjeføring.

    Men her er et bud på hva som kommer.



     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Når bilene får elektromotorer så åpner det jo for en mye mer fri og spennende formgivning, og man kan tillate seg å finne tilbake til de strømlinjeformede modellene og bilene som skiller seg ut fra de vanlige kassene. De nostalgiske tilbakeblikkene på gamle flotte modeller er jo også gledelig. Ser frem til den Saaben.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Vil på det sterkeste protestere og hevde at Delahaye og Talbot ( ikke alle modeller men veldig mange ) var/er vakre biler. Om man i tillegg ser på de produksjonsteknikker som var tilgjengelige den gangen blir disse bilene som rene kunstverk å regne. Arbeidskraft var en rimelig innsatsfaktor i produksjonen. Disse bilene krevde greit med "gubb" for å bli laget.

    Men igjen er det et spørsmål om smak og den er heldigvis ganske ulik. Hadde jeg noengang fått tak i en Delahaye eller en Cord for den del ville jeg nok ikke ha brukt den, men satt den innomhus og beundret linjene. En slik bil som blikkfang i hallen hadde jo vært noe det!! :D Men et eller annet sted heromkring begynner "drømmer" å bli så vidløftige at de sikkert har en diagnose, så man bør nok la det være med å konstatere at linjene må være inspirert av en av de gudene Deph ikke tror på! ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Vil på det sterkeste protestere og hevde at Delahaye og Talbot ( ikke alle modeller men veldig mange ) var/er vakre biler. Om man i tillegg ser på de produksjonsteknikker som var tilgjengelige den gangen blir disse bilene som rene kunstverk å regne.
    Ser man de som kunstverk er de langt på vei hevet over debatten pen/stygg. Og det er vel litt mitt poeng også; de representerer noe som hever de over den diskusjonen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Men et eller annet sted heromkring begynner "drømmer" å bli så vidløftige at de sikkert har en diagnose, så man bør nok la det være med å konstatere at linjene må være inspirert av en av de gudene Deph ikke tror på! ;D
    Her ser du linjer inspirert av disse... ::)

     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Men DEPH, selv du må jo forstå at om man ikke møter til frdagsbønnen så MÅ det straffes!
    Hva den stakkars bilen har gjort for noe galt er jeg likevel litt usikker på!?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    De der Delahaye-greiene er jo bløtkake delux. Ser for meg heldige Onkel Anton cruise gjennom Andeby i den.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    De der Delahaye-greiene er jo bløtkake delux. Ser for meg heldige Onkel Anton cruise gjennom Andeby i den.
    Carl Barks var utvilsomt inspirert av om kanskje ikke akkuart disse bilene så i allefall av det samme som inspirerte bildesigneren.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.924
    Antall liker
    5.598
    Sted
    Holmestrand
    Legger meg på linje med Verdensgnag her. Jaguaren er lekker!
    Selv synes jeg at Aston Martin Vanquish er bra av nyere design.

    Biler som rigga 911 eller BMW 3-serie faller vel litt utafor hvis man snakker om pen?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:
    De der Delahaye-greiene er jo bløtkake delux. Ser for meg heldige Onkel Anton cruise gjennom Andeby i den.
    Carl Barks var utvilsomt inspirert av om kanskje ikke akkuart disse bilene så i allefall av det samme som inspirerte bildesigneren.


    Say no more.....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.216
    Antall liker
    9.542


    Jeg må jo også innrømme at designet hadde litt innvirkning når jeg kjøpte denne.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Design kontra motorstørrelse er nevnt:

    Cadillac V16:






    Og motoren; også et pent design kontra dagens plastinnpakkede kaos av slanger, rør og elektronikk:






    Og så den moderne varianten:

    Cadillac Sixteen:
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Av disse bildene kan man godt skjønne hvorfor Cadillac var det det var ..... og hvorfor det ikke er det lenger.

    Kankje noe man kan si om all amerikansk bilindustri. Fra drømmenes teater til noe postindustrielt, vulgært ræl.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Dere bilentusiaster leser vel Finansavisens mådelige bilag "Motor"......
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Supertramp skrev:
    Dere bilentusiaster leser vel Finansavisens mådelige bilag "Motor"......
    Du mener vel finansavisens måtelige bilag . . .
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Neida, Finansavisens måteholdne bilag..... :)

    Morsomt....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Alfahat henvises til dertil egnet tråd!

    Har ikke noe forhold til Alfa selv men det må jo sies at enkelte av modellene er griselekre, og hvis man er i stand til å se teknologi i lys av den tid den ble kreert så var Alfa faktisk ledende eller i forkant av utviklingen på noen områder. At ikke alt fungerte like godt og at visse ting viste seg å kunne løses bedre på andre måter tar faktisk ikke noe glansen av de inovatører som gjorde et inspirert forsøk. Bedre det enn å flyte med strømmen som en død fisk!

    Etter dette lille forsøk på å forsvare en latinsk fyrrig fyr vil jeg henlede forsamlingens oppmerksomhet mot et tegneserieblad som kom i min ungdom, TEMPO. Der var det serier om bilkonstruktører som laget lekre sportsbiler for deltageøse i LeMans 24 timer og slikt. Masse lekkert av kjøretøyer i de seriene der. Dessverre har jeg ikke funnet bilder jeg kan legge inn, men om andre har mulighet ville det sikkert vært interessant for flere. Masse detaljer i tegningene der som i årene etterpå dukket opp på produksjonsbiler.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen alfahater her; kred for et originalt og særpreget merke som tør å være annerledes, og Bredaen er lekker. Men jeg mores litt av alle følelsene som settes i gang av noe som er laget for å få oss fra A til B på en grei måte, og selv om jeg langt i fra er immun mot bil så er mine to A-krav til en bil:

    1. Den skal ha plass til meg (jeg er en stor mann) og mitt pikk og pakk på en grei måte når jeg trenger transport.
    2. Den skal alltid gå og by på minimalt med overraskelser i det daglige.

    Så kommer alt det andre.

    Og dermed sier det seg selv at noen Alfa eier er det tvilsomt jeg blir.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn