Tips til basstårn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.309
    Torget vurderinger
    23
    har GPA 8 tommere?
    mvh
    Leif
    Nei dessverre, akkurat DET hadde vært bælinteressant. Samme oppbygging som 414 12" f.eks., med Alnico osv. .... sikle.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.309
    Torget vurderinger
    23
    9 stk 8" tilsvarer 2,2 stk 15".

Ikke dårlig det i refleks. Ganske voldsomt egentlig.

Hva er fordelene og ulempene med mange små kontra få store drivere i bassreflekskonstruksjoner?
    Kan ikke uten videre sammenligne areal mot areal, flere andre elementer som spiller inn i denne konstruksjonen. Sitt rolig du nå. Du har det du trenger.:)

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.488
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du kunne kanskje se på målene og danne deg et bilde av størrelser etc. Hvis du får høre dem, så får du noe erfaring av dette også. Jeg mener at et fysiske besøk ville vært verdifullt. Denne konstruktøren har vel også hodet på rett plass. Det må vel være mulig å kopiere noe ut fra dette. Det er vel ikke så langt unna det sluket foreslår.

Adyton sub! kan du kanskje få høre på oslohifisenter. Så kan du jo måle litt på den.

Fint hvis dere nevner med et ord eller to hvorfor dere anbefaler det dere gjør.

Geir, ser fin ut den. Hva er det?

Kinodyret, ser heftig ut. Har kun plass til 5 stykk 15" i høyden. Hvorfor?
    Hvorfor omtaler ikke Oslo Hificenter disse på hjemmesiden sin eller på sin massive annonsering på finn.no, har de noe å skjule? Kanskje du kan fortelle meg litt om hvordan den er konstruert og hvordan den måler eller mener du seriøst at jeg skal stille opp med målemic på Oslo Hificenter :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.309
    Torget vurderinger
    23
    Var det ikke slik at trådstarter var interessert i å BYGGE noe selv? Eller har jeg misforstått?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Var det ikke slik at trådstarter var interessert i å BYGGE noe selv? Eller har jeg misforstått?
    Hei og takk for invitasjon!
    Du har helt rett i at jeg ønsker å bygge bassene selv. Å kjøpe basstårn ferdiglagde f.eks hos Oslo Hificenter er helt uaktuelt :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    foreslår at du først bestemmer deg for om du skal beholde Respons.....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Rune mener PHL har de beste 8 tommerne........INGEN oppbrytninger overhodet!
    mvh
    Leif

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.874
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Hva er fordelene og ulempene med mange små kontra få store drivere i bassreflekskonstruksjoner?
    Jeg mener, at det er bedre med en stor subwoofer end mange små enheder. Store enheder kan noget som små ikke kan. Give den der fysiske fornemmelse, der er så skøn. Vigtigt er det med et stort kabinet. Jeg kunne godt forestille mig, at bassen blev sløv og ukontroleret i et lille kabinet.
    Jeg har jo en enkelt subwoofer, der spiller fremragende. To ville måske være bedre som stereo. Jeg ved det ikke, da jeg ikke har hørt det.
    Skulle du ikke være sikker på, om der er nok dyb bas, så kunne du jo bruge en 21 tomme, der er endnu vildere.
    Jeg kan godt forstå at du vil bygge selv. Købe subwoofere bygges for at være salgsbare og konkurencebare. Ikke for at være de bedste; men nogle der sælges godt. Hvorfor skulle de bygge bedre end konkurenterne, hvis salgkriteriet er hvad den koster. Så der bruges kun det er nødvendigt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    foreslår at du først bestemmer deg for om du skal beholde Respons.....
    Synes ikke det er så viktig. Mer vesentlig hvor man skal dele. Uansett vil alle oppsett ha fordel av en litt høy deling for å jevne ut responsen. Når man kommer ned til frekvensene hvor stående bølger blir gjeldende, så vil man uavhengig av prinsipp få ujevnheter. Derfor er det sjelden fornuftig å lage et separat bass-system som kun dekker under 100-80 Hz. Da vil fort den viktige mellombassen lide.

Angående spørsmålet til HEL. Flere små elementer i høyden vil trolig minimere den vertikale romnoden. Men jeg er rimelig sikker på at små elementer, selv med flere, vil fortere få kompresjon og ikke spille like uanstrengt som større.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men jeg synes det er viktig, nettopp for da vet man hva satellittene er kapable til i mellombassen, og det er lettere å integrere en ren sub fra under 100 og ned enn om man begynner å overlappe i øvre bassområdet
    en bass mannstemme går vel ned til rundt 125Hz
    jeg er forundret; hvordan kan du bestemme deg for hvor du skal dele, når du ikke vet mot hva
    skal du bare sette en frekvens da og tilpasse toppen?

mvh
    Leif

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for stort engasjement :)

I utgangspunktet tenker jeg at jeg beholder Respons Grande. Dette fordi matchen med Rogue M-180 i mine øyne er bra og at jeg trives med lyden. Hvis jeg nå må bytte høyttalere og forsterkere fordi jeg ønsker meg et eget basstårn, blir det fort veldig mange ukjente variabler og det blir verre å gjennomføre. Men på sikt er jeg åpen for å bytte de ut, men jeg har enda ikke funnet noen kandidater. Kanskje noen kan vise meg riktig vei?

Vet ikke hvor delefrekvensen skal være, denne kan også endre seg hvis Responsene ryker, men det er ikke noe krav at bassene skal designes for alt og alle :) Har mulighet til å teste ut delefrekvenser i Lynx Two B og kjøre rom korreksjon Audiolense XO eller lignende. Så vil lydkvaliteten vise om jeg erstatter dette med et aktivt elektronisk delefilter etter forforsterkeren, f.eks fra Dynamic Precision eller lignende.

Tangen's Ragnarok ELF basstårn med 6 stykk 12" Beyma pr side er et alternativ. Det som bekymrer meg er at jeg ikke har hørt de og at janly solgte sine så raskt.

Er det riktig som Sluket skriver at "Det finnes ikke noe slikt som overkill i ht sammenheng, spesielt ikke i bassen."

Hvilket prinsipp jeg kan leve med av bassrefleks, lukket kasse, horn, dipol eller en eller annen form for hybrid i bassen aner jeg ikke. Lite membranutsving og nok membranareal tror jeg er et mål. Vet ikke hvilket maksimalt lydtrykk + headroom jeg trenger.

Ønsker ikke å bruke mest mulig penger, men er villig til å legge litt i det hvis det bidrar til at jeg blir fornøyd over tid. Si maks budsjett på 50K for elementer, men det gjør ikke noe at elenentene lander på 10K eller 20K. Kjøper gjerne elementene brukt eller billigere fra utlandet.

Kan ikke uten videre sammenligne areal mot areal, flere andre elementer som spiller inn i denne konstruksjonen. Sitt rolig du nå. Du har det du trenger.:)
    Jeg har ikke det jeg trenger :)

Et fysisk besøk hos Oslo Hificenter for å høre Adyton sub kan bli dyrt, men jeg vet ikke om de ønsker folk innom som i utgangspunktet ikke er i kjøpsmodus for ferdigprodukter.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    om du velger å beholde Respons kan det vel være et godt utgangspunkt å finne ut hvor hans egne subber deles
    mvh
    Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    men jeg synes det er viktig, nettopp for da vet man hva satellittene er kapable til i mellombassen, og det er lettere å integrere en ren sub fra under 100 og ned enn om man begynner å overlappe i øvre bassområdet
    en bass mannstemme går vel ned til rundt 125Hz
    jeg er forundret; hvordan kan du bestemme deg for hvor du skal dele, når du ikke vet mot hva
    skal du bare sette en frekvens da og tilpasse toppen?

mvh
    Leif
    Som sagt så begynner romnodene et stykke opp i frekvens. For å få en jevn respons, vil det da alltid være en fordel å dele en del høyere enn 100 Hz. Så da blir det egentlig ikke så vesentlig hva man deler mot. Basstårn som kan deles høyt vil uansett være en fordel og gir en fleksibilitet til ulike høyttalere. Selve finpussen med nøyaktig delefrekvensen, gjør man basert på målinger og hvor behovet er for membranarealet.

Selvsagt finnes det noe som er overkill i bassen. Det er ikke så mange som trenger 120 dB ved 20 Hz. Og heller ikke membranarealet som skal fylle en utendørskonsert.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sry men din teori strider mot min praktiske erfaring, men det er jo der vi pleier å ende:rolleyes:
    basstårn som deles høyt er mildt sagt en utfordring å integrere
    trenger og trenger....det er mere snakk om headroom og reserver
    en utendørskonsert kan sikkert fylles med en masse 2226 kasser og.....
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.309
    Torget vurderinger
    23
    Orso, nå tøyser du. Du må ikke blande sammen maks. lydtrykk i PA klassen med maks. lydkvalitet til et ANSTENDIG volum i heimen. Vi som vitterligen ha holdt på med slike løsninger i en del år vet hva som kreves, og hvor altoverskyggende viktig nok headroom er. Det er først DA den berømte uanstrengte lettflytende lyden kommer... og jeg må formode at en entusiast som har dedikert nærmere 40 m2 og om nødvendig 50k på elementer vil være ute etter noe i den gata. Hva er ellrs hensikten? Respons kan trygt beholdes, så har man ikke fjernet den viktigste kjente referansen.

Så kan man ev. senere, kanskje etter å ha hørt andre DIY løsninger på satelittsiden vurdere utskifting der også. Særlig dersom det vellykkede bassprosjektet gir mersmak, DIY style.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    om du velger å beholde Respons kan det vel være et godt utgangspunkt å finne ut hvor hans egne subber deles
    mvh
    Leif
    Disse var laget til tidligere konstruksjoner fra 1997 til 2000 og ble delt på 50 hz. Respons Loudspeakers.com
    Har troen på en høyere deling enn dette. Delefrekvensen mellom 10" og 5" på Responene ligger på 350hz.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da er jo et alternativ og droppe 10 og fase inn et bass-system fra 350 og ned
    da ville jeg gått for noen høykvalitets femtentommere ala Altec eller JBL
    der finnes det jo ferdige kasser som kan prøves først feks de som brukes med Jbl 2360 horna med doble 2226
    mvh
    Leif

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.488
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mulig OT dette, men siden man er inne på delefrekvens. Jeg har et par Imagic ht'er som mange i utgangspunktet deler ved 80hz. Har målt mine ht'er i rommet mitt og funnet ut at avrullingen starter ganske bratt ved 120hz. Samtidlig viser frekvensresponsekurven to kraftige pukler ved ca 50 og 80 Hz. Ble anbefalt av produsenten å teste ut og kjøre subbene i motfase med en deling ved 130Hz og 48db linkwitz avskjæring. Jeg er ikke vant til å gjøre på denne måten, men dette låter faktisk veldig bra. Mulig du også skal lytte til produsenten og foreta noen enkle målinger. Da kan du få en enklere vei til integrasjonssuksess. Bassystemet mitt består av OB gradient sw-s og crown xti2002.

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bygger man bassløsning er det ganske lurt å være fullstendig klar på sine preferanser. Selv er jeg lite begeistret for bass som høres, den skal bare være der, selv fra ekstremt lavt volum. Reis rundt å hør der du får innpass, alle som bygger gjør det jo etter en visjon. Endte selv på en relativt moderat løsning med 2x15" tad1602 på hver side i stor nok kasse slik at det puster fritt.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Mulig OT dette, men siden man er inne på delefrekvens. Jeg har et par Imagic ht'er som mange i utgangspunktet deler ved 80hz. Har målt mine ht'er i rommet mitt og funnet ut at avrullingen starter ganske bratt ved 120hz. Samtidlig viser frekvensresponsekurven to kraftige pukler ved ca 50 og 80 Hz. Ble anbefalt av produsenten å teste ut og kjøre subbene i motfase med en deling ved 130Hz og 48db linkwitz avskjæring. Jeg er ikke vant til å gjøre på denne måten, men dette låter faktisk veldig bra. Mulig du også skal lytte til produsenten og foreta noen enkle målinger. Da kan du få en enklere vei til integrasjonssuksess. Bassystemet mitt består av OB gradient sw-s og crown xti2002.
    Når Stig Erik Tangen måtte ha 16 stykk 21" basser i H-baffel for å bli fornøyd, er jeg redd jeg ikke blir fornøyd med så mye mindre areal i OB.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.488
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Skal bli lærerikt å følge denne tråden og se hva du kommer frem til.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Bygger man bassløsning er det ganske lurt å være fullstendig klar på sine preferanser. Selv er jeg lite begeistret for bass som høres, den skal bare være der, selv fra ekstremt lavt volum. Reis rundt å hør der du får innpass, alle som bygger gjør det jo etter en visjon. Endte selv på en relativt moderat løsning med 2x15" tad1602 på hver side i stor nok kasse slik at det puster fritt.
    Tror jeg må finne bli fullstendig klar på preferanser, det er jeg ikke! Kan bli veldig feil å bygge et basssystem som jeg ikke blir fornøyd med. Tror derfor det er smart å reise litt rundt! Ser du bor et steinkast unna, alle innbydelser mottas med takk :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Litt svada - som vanlig ..

Hvis man tenker høy delehz, hva med en kombinasjon av elementer som er optimalisert til forskjellig bruk eksempel ; 2 x18 long throw og 2 x 15 midbass ? (*)

En annen ting; hvis en bruker 4x18 i refleks vil maks spl langt overstige hva som er respons sitt max. Generelt vil en lukket løsning gi mer korrekt bass ( enn refleks) og med 4x18 vil spl være mer en nok for respons sitt . OB med 4 x18 vil sannsynligvis gi et headroom mer på linje med respons , gi en mer lineær frekvens og være enklere og bygge.

Du kan spørre deg selv , er designet tenkt å fungere med mer sensitive systemer i fremtiden, hvor skal de stå ( ob må ut fra hjørnet, mens lukket/refleks gir mer forutsigbar respons i hjørnet). Generelt trenger nok også reflekssystemer en kraftigere og mer kontrollerende forsterkere.

På hæl`n ; Leser veldig mye bra om altec 416 , eller gpa 416 som de nå heter , hva med ganske enkelt 2 stk pr side i optimale kabinetter ( 2 x250 ltr refleks ? ) og brukt endel kr på forsterkeri alla Krell el.l. ( forslaget er dog ikke på linje med *)

mvh

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da jeg selv var i dine sko brukte jeg mye tid på å finne ut hvor jeg ville. Reiste rundt og hørte forskjellige tilnærminger. Vurderte forskjellige løsninger og prinsipper, men jeg hadde et par kriterier; når jeg først skulle gjøre dette og betale en del for et bass system, skulle det være fleksibelt nok til å supplere ethvert fremtidig satelittsystem. Det skulle også være av en så god kvalitet at jeg slipper å bytte det ut om fire år fordi om resten av systemet skulle bli oppgradert. Etter å ha vært på besøk hos Sluket var jeg ikke lenger i tvil og resultatet kan du lese om i tråden min. Det er ikke Slobs, men 10x16" i OB og spiller bass så liveaktig som jeg ikke har hørt fra andre bass systemer bortsett fra SLOBS da. Viktigste er uansett å finne ut hvor du vil hen. Det som er gull for andre, er kanskje ikke helt innertier hos deg. Lykke til!

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da jeg selv var i dine sko brukte jeg mye tid på å finne ut hvor jeg ville. Reiste rundt og hørte forskjellige tilnærminger. Vurderte forskjellige løsninger og prinsipper, men jeg hadde et par kriterier; når jeg først skulle gjøre dette og betale en del for et bass system, skulle det være fleksibelt nok til å supplere ethvert fremtidig satelittsystem. Det skulle også være av en så god kvalitet at jeg slipper å bytte det ut om fire år fordi om resten av systemet skulle bli oppgradert. Etter å ha vært på besøk hos Sluket var jeg ikke lenger i tvil og resultatet kan du lese om i tråden min. Det er ikke Slobs, men 10x16" i OB og spiller bass så liveaktig som jeg ikke har hørt fra andre bass systemer bortsett fra SLOBS da. Viktigste er uansett å finne ut hvor du vil hen. Det som er gull for andre, er kanskje ikke helt innertier hos deg. Lykke til!
    Hei!
    Kan jeg komme innom en dag og oppleve dette?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    No problem :) Men hør med Sluket om det ikke finnes noen nærmere deg. Du bor ikke i Stavanger området etter hva jeg har forstått?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Veldig spennende tråd - har tenkt mye på dette selv.

Jeg heller vel mer og mer mot en stabel med trykk-kammer basser - en kopi eller noe lignende 8x12.
    Det synes å være ganske safe-bet at man da oppnår meget god bass til en grei pris!

Bør man tenke på å bygge de inn i hjørnene i fronter - dersom dette blir i omtrent samme lyttevinkel som hovedhøyttalerne - da blir det jo litt mindre ruvende....

Mvh
    OMF

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Sånn skal det låte:cool:

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    389
    Torget vurderinger
    24
    Det ser ut som om du er åpen for løsninger og å gjøre dette "riktig". Tror du vil ha glede og nytte av å sette deg godt inn i hvilke følger de forskjellige bassløsningene vil ha for integrering med romakustikken. Både basstårn og distribuert bass med flere subwoofere er gode hjelpemidler for å jobbe seg frem til en naturtro bassgjengivelse som ikke er alt for farget av rommet.

Var så heldig å få høre Sluket sine SLOBs i høst, eller her må jeg bruke floskelen at jeg faktisk IKKE HØRTE Sluket sine SLOBs. Det jeg hørte var et lydbilde som totalt endret karakter etter hvordan opptakene var og instrumenter som hadde en klart definert kropp (uten overdreven HIFI-pinpoint plassering) også helt ned i den dypeste bassen. Dette var i et rom uten andre akustiske tiltak enn av strategisk plasserte DD-platespillerdrivverk.

Det nærmeste jeg har kommet selv var med 6 stk 18" som jeg raskt målte meg frem til en gunstig plassering på. Målte først hvordan det låt med to stk stablet oppe på hverandre i hvert fronthjørne. Det ble en berg-og-dalbane med en 15dB dipp rundt 50Hz om jeg minnes rett. Utrolig gøy å se at dippen ble helt fylt opp og at jeg oppnådde +/-3dB fra 40-120Hz bare ved å flytte rundt på de to resterende 18" kassene. Det var ikke bare dippen som ble fylt opp, ved den beste plasseringen jeg fant under dette raske eksperimentet så ble også to mindre topper jevnet ut. Gøy!

Alvar

Medlem
    Ble medlem
    06.12.2013
    Antall liker
    13
    Sted
    Lillekvina
    Vel, HVA er naturtro bassgjengivelse?
    Skal den være basert på hva du har hørt av akustisk formidling av musikk i ett således perfekt lokale? Eller skal den være naturtro basert på hva du får på en rockekonsert med realistisk lydtrykk? Kanskje en plass i mellom?
    Dipol er bra, bassrefleks er bra, horn er bra, lukket kasse er bra. Det hele avhenger kun av hva du selv foretrekker, det finnes heldigvis INGEN fasit. Selv sverger jeg utelukkende til bassrefleks, stacket.

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    389
    Torget vurderinger
    24
    Mange veier til mål, helt enig der. Men kapasitet må det være. Og det må spille på lag med rommet.

Jeg har begrenset erfaring med gode bassoppsett, det er ikke så ofte man møter det. Erfaringen hittils peker mot at bassoppsettene må ha så god kapasitet for å gjengi f.eks en kontrabass på en livaktig måte at de også er gode på å gjengi rockekonserter med realistiske lydtrykk.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja kapasitet som er langt over reelt behov, slik at man har headroom og systemet aldri stresses, uansett
    i mitt store volum kreves det skikkelig membranareal
    bonusen er lite roomnodes untatt under 60 og muligheten for skikkelig frigjort dypbass på livenivå (om ønskelig)

mvh
    Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alt kan spille på lag med rommet når man jobber med plassering og gjør basstiltak. Det er nok også derfor bassresponsen oppleves så god hos 8x12_TOM. Han har veldig god kontroll på tidsdomenet. Viktigere det IMO enn å bruke for mye penger på unødvendig SPL og membranarealet. Hva hjelper det med en kolonne med 18" dersom ikke basskvaliteten er god? Fire 18" bassrefleks eller seks 15" bassrefleks vil mer enn tilstrekkelig i de aller fleste rom. Eventuelt litt mer hvis rommet er svært eller hvis det er lukket kasse. Fire 12" med hornlading vil trolig være nok til å rive ned veggene. Tilstrekkelig arealet er viktig ja, men ikke noe poeng å gå fullstending overkill heller. Legg heller de pengene i basstiltak i rommet er mitt råd.

Skulle man utelukkende ha en basstøtte fra ca.80 Hz, så kunne man like godt ha brukt fire separate enheter som plasserer rundt ulike steder i rommet. Det vil være bedre enn stacking for å jevne ut responsen.
    jbell_th.jpg

dswmicropro4000A_270x220.jpg

Som tidligere nevnt er det dog mer fornuftig å bygge noe som kan deles opp til ca. 150 Hz. I alle fall noen av enhetene. Da har man dekket det vesentlige mellombassområdet også og en jevn respons og nok membranarealet der er vel så viktig som dypbassen. Mye av fundamentet ligger der og det blir kjedelig å lytte hvis ikke det sitter. For best integrering plasserer man da de bassene tett på frontene, gjerne på innsiden. Da blir avstanden til lytteposisjonen ganske lik og det fungerer i grunnen meget bra selv uten løpetidskorrigering hvis frekvensresponser er riktig. På utsiden som bilde under viser kan også fungere fint. Vesentlig er at avstanden til frontene ikke blir for stor.
    2ca7ed6e_LSAF_2011_115.jpg

Enig at alle prinsippene kan fungere. Det som virkelig skiller seg ut er dipoler slik jeg opplever det. Det trykkesetter ikke rommet på samme måte og om det er en fordel eller ikke kan være smak og behag. Personlig synes jeg at det blir for tamt og snilt til en del typer musikk, i alle fall i den størrelsen jeg har hørt det i. Fire 18" dipol var ikke nærheten av de kravene og ønskene jeg har. Så noen lytterunder, selv om rommene vil være forskjellig og påvirker resultatet, med ulike konstruksjoner er ikke dumt. Lykke til.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg liker ikke uttrykket bass-støtte
    det impliserer at det bare er en støttefunksjon, uten noen egen informasjonsverdi
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.309
    Torget vurderinger
    23
    Bass er ikke noe en bare "slenger på" for good measure - muligens i surround sammenheng men i seriøs tokanals musikk så er bassen hele fundamentet og den bør henge virkelig godt sammen med resten av systemet, aller helst sømløst opp til oppunder 200 Hz. Subber er i det store og hele noe svineri i hifi; tatt helt ut av sammenhengen og egner seg best til å riste & skrangle slik et surroundsystem mest egnet for film og effekter gjerne skal.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn