Sluket
Holistisk Hifi Helt
Nei dessverre, akkurat DET hadde vært bælinteressant. Samme oppbygging som 414 12" f.eks., med Alnico osv. .... sikle.....har GPA 8 tommere?
mvh
Leif
Nei dessverre, akkurat DET hadde vært bælinteressant. Samme oppbygging som 414 12" f.eks., med Alnico osv. .... sikle.....har GPA 8 tommere?
mvh
Leif
Kan ikke uten videre sammenligne areal mot areal, flere andre elementer som spiller inn i denne konstruksjonen. Sitt rolig du nå. Du har det du trenger.9 stk 8" tilsvarer 2,2 stk 15".
Ikke dårlig det i refleks. Ganske voldsomt egentlig.
Hva er fordelene og ulempene med mange små kontra få store drivere i bassreflekskonstruksjoner?
Hvorfor omtaler ikke Oslo Hificenter disse på hjemmesiden sin eller på sin massive annonsering på finn.no, har de noe å skjule? Kanskje du kan fortelle meg litt om hvordan den er konstruert og hvordan den måler eller mener du seriøst at jeg skal stille opp med målemic på Oslo HificenterAdyton sub! kan du kanskje få høre på oslohifisenter. Så kan du jo måle litt på den.
Fint hvis dere nevner med et ord eller to hvorfor dere anbefaler det dere gjør.
Geir, ser fin ut den. Hva er det?
Kinodyret, ser heftig ut. Har kun plass til 5 stykk 15" i høyden. Hvorfor?
Hei og takk for invitasjon!Var det ikke slik at trådstarter var interessert i å BYGGE noe selv? Eller har jeg misforstått?
Jeg mener, at det er bedre med en stor subwoofer end mange små enheder. Store enheder kan noget som små ikke kan. Give den der fysiske fornemmelse, der er så skøn. Vigtigt er det med et stort kabinet. Jeg kunne godt forestille mig, at bassen blev sløv og ukontroleret i et lille kabinet.9 stk 8" tilsvarer 2,2 stk 15".
Hva er fordelene og ulempene med mange små kontra få store drivere i bassreflekskonstruksjoner?
Synes ikke det er så viktig. Mer vesentlig hvor man skal dele. Uansett vil alle oppsett ha fordel av en litt høy deling for å jevne ut responsen. Når man kommer ned til frekvensene hvor stående bølger blir gjeldende, så vil man uavhengig av prinsipp få ujevnheter. Derfor er det sjelden fornuftig å lage et separat bass-system som kun dekker under 100-80 Hz. Da vil fort den viktige mellombassen lide.foreslår at du først bestemmer deg for om du skal beholde Respons.....
Jeg har ikke det jeg trengerKan ikke uten videre sammenligne areal mot areal, flere andre elementer som spiller inn i denne konstruksjonen. Sitt rolig du nå. Du har det du trenger.9 stk 8" tilsvarer 2,2 stk 15".
Som sagt så begynner romnodene et stykke opp i frekvens. For å få en jevn respons, vil det da alltid være en fordel å dele en del høyere enn 100 Hz. Så da blir det egentlig ikke så vesentlig hva man deler mot. Basstårn som kan deles høyt vil uansett være en fordel og gir en fleksibilitet til ulike høyttalere. Selve finpussen med nøyaktig delefrekvensen, gjør man basert på målinger og hvor behovet er for membranarealet.men jeg synes det er viktig, nettopp for da vet man hva satellittene er kapable til i mellombassen, og det er lettere å integrere en ren sub fra under 100 og ned enn om man begynner å overlappe i øvre bassområdet
en bass mannstemme går vel ned til rundt 125Hz
jeg er forundret; hvordan kan du bestemme deg for hvor du skal dele, når du ikke vet mot hva
skal du bare sette en frekvens da og tilpasse toppen?
mvh
Leif
Disse var laget til tidligere konstruksjoner fra 1997 til 2000 og ble delt på 50 hz. Respons Loudspeakers.comom du velger å beholde Respons kan det vel være et godt utgangspunkt å finne ut hvor hans egne subber deles
mvh
Leif
Er det mulig å høre på disseAnbefaler? Ja 8 stykk 12" i lukket konstrksjon er et godt kompromiss
Ja det skulle vel gå greitEr det mulig å høre på disseAnbefaler? Ja 8 stykk 12" i lukket konstrksjon er et godt kompromiss
Når Stig Erik Tangen måtte ha 16 stykk 21" basser i H-baffel for å bli fornøyd, er jeg redd jeg ikke blir fornøyd med så mye mindre areal i OB.Mulig OT dette, men siden man er inne på delefrekvens. Jeg har et par Imagic ht'er som mange i utgangspunktet deler ved 80hz. Har målt mine ht'er i rommet mitt og funnet ut at avrullingen starter ganske bratt ved 120hz. Samtidlig viser frekvensresponsekurven to kraftige pukler ved ca 50 og 80 Hz. Ble anbefalt av produsenten å teste ut og kjøre subbene i motfase med en deling ved 130Hz og 48db linkwitz avskjæring. Jeg er ikke vant til å gjøre på denne måten, men dette låter faktisk veldig bra. Mulig du også skal lytte til produsenten og foreta noen enkle målinger. Da kan du få en enklere vei til integrasjonssuksess. Bassystemet mitt består av OB gradient sw-s og crown xti2002.
Tror jeg må finne bli fullstendig klar på preferanser, det er jeg ikke! Kan bli veldig feil å bygge et basssystem som jeg ikke blir fornøyd med. Tror derfor det er smart å reise litt rundt! Ser du bor et steinkast unna, alle innbydelser mottas med takkBygger man bassløsning er det ganske lurt å være fullstendig klar på sine preferanser. Selv er jeg lite begeistret for bass som høres, den skal bare være der, selv fra ekstremt lavt volum. Reis rundt å hør der du får innpass, alle som bygger gjør det jo etter en visjon. Endte selv på en relativt moderat løsning med 2x15" tad1602 på hver side i stor nok kasse slik at det puster fritt.
Hei!Da jeg selv var i dine sko brukte jeg mye tid på å finne ut hvor jeg ville. Reiste rundt og hørte forskjellige tilnærminger. Vurderte forskjellige løsninger og prinsipper, men jeg hadde et par kriterier; når jeg først skulle gjøre dette og betale en del for et bass system, skulle det være fleksibelt nok til å supplere ethvert fremtidig satelittsystem. Det skulle også være av en så god kvalitet at jeg slipper å bytte det ut om fire år fordi om resten av systemet skulle bli oppgradert. Etter å ha vært på besøk hos Sluket var jeg ikke lenger i tvil og resultatet kan du lese om i tråden min. Det er ikke Slobs, men 10x16" i OB og spiller bass så liveaktig som jeg ikke har hørt fra andre bass systemer bortsett fra SLOBS da. Viktigste er uansett å finne ut hvor du vil hen. Det som er gull for andre, er kanskje ikke helt innertier hos deg. Lykke til!
Bor på Sørumsand, kun 50 minutter unna med flyNo problem Men hør med Sluket om det ikke finnes noen nærmere deg. Du bor ikke i Stavanger området etter hva jeg har forstått?
Ja.Er det riktig som Sluket skriver at "Det finnes ikke noe slikt som overkill i ht sammenheng, spesielt ikke i bassen."