Tips til basstårn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.684
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kombinasjon av høy følsomhet, stort membranareal og lav støy
    mvh
    Leif

8

8x12_TOM

Gjest
    Huff.. Dette er jeg redd blir dyrt, men også ekstremt bra :)
    Tiden flyr når man koser deg. Fikk 5 timer hos H.R med også 65finger på besøk, hvor jeg opplevde noe jeg aldri har opplevd før! Dette er også første gangen jeg har hørt horn som jeg har likt.
    Du vet når det på mange områder låter så bra at man får frysninger, hårene reiser seg, hjertet begynner å dunke og en tåre kommer i øyekroken.
    2 stk 15" i 500 liter i hver kanal føltes veldig troverdig med en bass som bare var der. Hurtigheten, lite forvrenging, oppløsningen og dynamikken er det beste jeg har hørt. Resten av anlegget sto i samme stil. Her låt det fantastisk både på lavt hviskenivå og på 115dB. På 115dB var det så lite forvrenging at jeg følte at vi ikke spilte så veldig høyt.. Ble også positivt overrasket over at lydkvaliteten var såpass jevn uansett hvor man bevegde seg i stuen. Og dette har han fått til uten akustikk tiltak.
    Kunne egentlig avsluttet jakten allerede her, for dette stueanlegget kunne jeg godt levd lykkelig med. Så får tiden vise om jeg vil like trykkammer eller OB enda bedre. Det er i alle fall helt klart at DIY er veien å gå.

Tusen takk for en hyggelig kveld :)

Veldig morro at du synes det spilte så bra hos HR, og ikke minst spennende, da det blir en litt annen presentasjon her hjemme.
    Kommer du innom i morgen eller har du slått deg til ro med noe i denne gaten.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    å høre en løsning med noen 15" er alt for mangelfullt før man skal bestemme seg synes nå jeg. Komme seg rundt er nok tingen.
    En dag så håper jeg at det blir en langesundstur på meg også... hadde det ikke bare vært så grusomt langt.............

S

Syncrolux

Gjest
    En ting som er meget besnærende med HR's oppsett er at det spiller fullfrekvent på lavt volum... De fleste anlegg våkner først til liv når det skrus godt opp...Hos HR spilles hele registret ifra meget lavt volum...Rett og slett en fasinerende egenskap ved anlegget til HR ..
    Alle gode anlegg skal være slik. De skal låte like bra uansett volum.

8

8x12_TOM

Gjest
    En ting som er meget besnærende med HR's oppsett er at det spiller fullfrekvent på lavt volum... De fleste anlegg våkner først til liv når det skrus godt opp...Hos HR spilles hele registret ifra meget lavt volum...Rett og slett en fasinerende egenskap ved anlegget til HR ..
    Greit nok det, men øret vil jo oppleve en ganske stor forskjell i tonalitet etter hvor man er på volumstigen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.233
    Torget vurderinger
    23
    Det som er greia med god lyd hele veien i forbindelse med veldig lave lyttevolum er selvsagt detaljeringsgraden ht er i stand til å gjengi, eller oppløsningen om du vil. Med riktig kvalitet på drivere og elementer så er dette en selvfølge. At en blir lurt til å tro at selve volumet i bassen også består selv når volumet GENERELT skrus ned, skyldes at det er langt mer overtonestruktur i de fleste bassinstrumenter enn det mange tenker på, og det er disse som gir en illusjon av at det er fullt trykk også i bassen. På engere elementer/konstruksjoner koker disse detaljene gjerne bort i forb. med lav følsomhet, tap i oppheng, spoler, filterdetaljer osv.

S

Syncrolux

Gjest
    Tja... ikke så stor som man skulle tro. Men først og fremst i den helt dype bassen ved veldig lave lyttenivåer.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.684
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    støyfritt er i alle fall førstekravet for å få den oppløsningen
    mvh
    Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Usikker på om følsomheten er så viktig når man kommer ned til 100-80 Hz. Men kapasitet og jevn stigende respons er i alle fall viktig for at bunndraget skal være der på lavt volum.

S

Syncrolux

Gjest
    støyfritt er i alle fall førstekravet for å få den oppløsningen
    mvh
    Leif
    Ja. Største utfordring for de fleste er nok selve lytterommet. Det er utrolig vanskelig å komme ned under 20 dB bakgrunnsstøy. Selv om man spiller 110 dB peak, så har man da fortsatt mindre oppløsning enn en CD.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.684
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    min erfaring er at følsomheten er like viktig der og!
    det blir en annen type lettflytende, uanstrengt dynamikk
    nettopp derfor jeg går over til horn-subber og
    samme karakteristikken over hele området
    mvh
    Leif

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Huff.. Dette er jeg redd blir dyrt, men også ekstremt bra :)
    Tiden flyr når man koser deg. Fikk 5 timer hos H.R med også 65finger på besøk, hvor jeg opplevde noe jeg aldri har opplevd før! Dette er også første gangen jeg har hørt horn som jeg har likt.
    Du vet når det på mange områder låter så bra at man får frysninger, hårene reiser seg, hjertet begynner å dunke og en tåre kommer i øyekroken.
    2 stk 15" i 500 liter i hver kanal føltes veldig troverdig med en bass som bare var der. Hurtigheten, lite forvrenging, oppløsningen og dynamikken er det beste jeg har hørt. Resten av anlegget sto i samme stil. Her låt det fantastisk både på lavt hviskenivå og på 115dB. På 115dB var det så lite forvrenging at jeg følte at vi ikke spilte så veldig høyt.. Ble også positivt overrasket over at lydkvaliteten var såpass jevn uansett hvor man bevegde seg i stuen. Og dette har han fått til uten akustikk tiltak.
    Kunne egentlig avsluttet jakten allerede her, for dette stueanlegget kunne jeg godt levd lykkelig med. Så får tiden vise om jeg vil like trykkammer eller OB enda bedre. Det er i alle fall helt klart at DIY er veien å gå.

Tusen takk for en hyggelig kveld :)

Veldig morro at du synes det spilte så bra hos HR, og ikke minst spennende, da det blir en litt annen presentasjon her hjemme.
    Kommer du innom i morgen eller har du slått deg til ro med noe i denne gaten.
    Kommer i morgen og reiser hjemmefra senest kl 0900. Mange mener at bassen hos deg er noe av det beste, skal bli gøy å oppleve :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    min erfaring er at følsomheten er like viktig der og!
    det blir en annen type lettflytende, uanstrengt dynamikk
    nettopp derfor jeg går over til horn-subber og
    samme karakteristikken over hele området
    mvh
    Leif
    Skal prøve meg på hornsuber jeg også. Det kan dog være vanskelig så lett å skille hva som er hva. Forvrengningen er jo også lavere. Ulempe med høyere følsomheten er det i alle fall ikke.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.684
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    når så Rune sa seg ville til å designe noe for meg, klarte jeg ikke å la være....
    mvh
    Leif

S

Syncrolux

Gjest
    På generelt grunnlag vil jeg vel si er det nok smart å ha samme utstrålingsmønster over hele frekvensområdet, f.eks horn hele veien, eller dipol hele veien. Begge deler baller seriøst på seg, men uten baller ingen kos.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    En hypotese / tanke om dette:

Kan dette skyldes at små høyttalere vil ha betydelig mer forvrengning i bassen enn høyttalere med store membranareal?

Si at vi voicer høyttaleren for et knippe favorittlåter med gjennomsittelig lyttevolum på 75db. Peakene i bassen vil ligge i området 95-100db. Ved et slikt nivå vil en liten to-veis med begrenset kapasitet begynne å få relativt stor lavere ordens forvrengning. Anta så at økt nivå av 2 og 3 ordens forvrengning i bassen låter som økt nivå / mer fylde.
    Når vi da skrur ned nivået mister vi da opplevelsen av fylde og nivå grunnet høy lavere ordens forvrengning og det låter tynt.

En stor høyttaler derimot vil ha mindre forskjell i forvrengning mellom høyt og lavt volum og dermed vil frekvensbalansen låte mer konstant. Voicingen som føltes korrekt ved relativt høyt volum vil i større grad også fungere ved lavt volum.

Og motsatt ved veldig høye volum hvor en liten høyttaler begynner å komprimere fordi man mister magnetkraften på spolen, spolen får økt motstand pga høyere temperatur(termisk kompresjon).

T

tce-teams

Gjest
    Til trådstarter ta ein titt på løsningen ken kreisel har gjort , det er noen heftige subwoofere så du kan stacke i høyden , til du blir sikkert øredøv. Jeg ble i hvertfall paff når jeg fikk høre ken kreisel dxd-12012 sine subwoofere , vi så på filmen super 8 og i starten i filmen , der toget sporer av. Jeg ble mektig imponert det hørtes ut som det nesten sporet av inni stuen , bedre subwoofere for den prisen og meire til skal man leite lenge etter. Jeg trur rett og slett jeg er forelsket i disse subwoofrene :)

S

Syncrolux

Gjest
    Du er nok inne på noe der FredrikC. Små høyttalere har nok også mindre nivå i bassen generelt sett.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.513
    Sted
    Smurfeland
    Greit nok det, men øret vil jo oppleve en ganske stor forskjell i tonalitet etter hvor man er på volumstigen
    Etter å ha hengt en del på forumet her så trodde jeg det var viktigere at ting måler bra, enn hva øret oppfatter. :p

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Hva legger du i "tonalitet" her ? HR's anlegg oppleves helt homogent hele veien...Fra laveste volum til det bruser i ørene...Som sagt, det er imponerende på lavt volum... At et anlegg kan spille høyt er ikke noe problem...Spille høyt og rent er litt verre.Og lavt og rent... Det er ekstremt sjelden av det jeg har hørt...

8

8x12_TOM

Gjest

Etter å ha hengt en del på forumet her så trodde jeg det var viktigere at ting måler bra, enn hva øret oppfatter. :p
    Prøver du å provosere:)
    Her er det helt klart forskjell på folk. Noe lever meget lykkelig med avvik i bassen på over 20 db, mens jeg synes en respons uten alt for stor avvik funker best

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.513
    Sted
    Smurfeland
    Prøver du å provosere:)
    Her er det helt klart forskjell på folk. Noe lever meget lykkelig med avvik i bassen på over 20 db, mens jeg synes en respons uten alt for stor avvik funker best
    Nope, var bare en blødme ikke spesiellt rettet mot deg. :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    kommentar til det med forskjell på høytt og lavt volum, min erfaring er ihvertfall at elementer med for stivt oppheng ( lav vas) har en tendens til å ikke ville våkne før volumet blir skrudd opp. Vil nok tippe tad sine 160x elementer har et rimelig ettergivende oppheng.

Som jeg messet om tidligere, hvis du likte 2xtad ; kansje 2 x altec 416 pr. side kunne fungert !

Eller så er jo det en hører egentlig ikke hele sannheten, rommet er en uhyre viktig komponent vedr. bass og på din ferd rundt har nok ikke alle jobbet like iherdig som 8x12. det håper jeg du tar med i beregningen.

mvh

8

8x12_TOM

Gjest
    kommentar til det med forskjell på høytt og lavt volum, min erfaring er ihvertfall at elementer med for stivt oppheng ( lav vas) har en tendens til å ikke ville våkne før volumet blir skrudd opp. Vil nok tippe tad sine 160x elementer har et rimelig ettergivende oppheng.

Som jeg messet om tidligere, hvis du likte 2xtad ; kansje 2 x altec 416 pr. side kunne fungert !

Eller så er jo det en hører egentlig ikke hele sannheten, rommet er en uhyre viktig komponent vedr. bass og på din ferd rundt har nok ikke alle jobbet like iherdig som 8x12. det håper jeg du tar med i beregningen.

mvh
    For å få en noenlunde tørr og nøytral bass, som er min prioritering, har jobbingen med rommet her hjemme vært en nødvendighet. 8 stk. 12" i lukket er forholdsvis mye på 60m3 volum.
    HR har vel bortimot 150m3 som bassen kan boltre seg på, noe jeg bare ser på som en fordel.
    Jeg opplevde bassen hos HR, som meget underholdene, om enn ikke helt homogen, på både lavt og på høyt volum, , så her er jeg ikke helt på linje med HCS og sikkert mange andre.
    Men likevel et oppsett som ligger helt i toppen av det jeg har hørt rundt omkring.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du vet at det du har hørt 8x12 og det hcs referer til ikke har så mye med hverandre å gjøre selv om elementene var de samme. Hadde jeg vært fornøyd da du var her tviler jeg på at jeg hadde jobbet kontinuerlig i et år til for å få ting til å henge sammen.

8

8x12_TOM

Gjest
    Du vet at det du har hørt 8x12 og det hcs referer til ikke har så mye med hverandre å gjøre selv om elementene var de samme. Hadde jeg vært fornøyd da du var her tviler jeg på at jeg hadde jobbet kontinuerlig i et år til for å få ting til å henge sammen.
    Kanskje våre preferanser er ganske like likevel.:) Har du noen form for eq i bass-systemet siden høyttalerne står på samme plass. Skal jo litt mer enn et bytte av forsterker eller en kabel for at responsen skal forandres nevneverdig

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje våre preferanser er ganske like likevel.:) Har du noen form for eq i bass-systemet siden høyttalerne står på samme plass. Skal jo litt mer enn et bytte av forsterker eller en kabel for at responsen skal forandres nevneverdig
    H.R har null EQ. Har selv opplevd å fått større kontroll på bassen ved å bytte til en dobbelt så strømsterk forsterker, forskjellen var i mine øyne dramatisk.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Korrekt - null eq.
    Derimot så er rommet bygget opp på nytt, pappveggene er byttet ut, en god del delefilterløsninger,( ca 20 bare mellom mellomtone og basser) gått gjennom og det er ikke lenger avvik i følsomhet. Det er ikke mye som skal til før nivåforskjeller mellom drivere og basser gjør at den tonale balansen endrer seg radikalt i mine ører. Med forsterkere som egner seg bedre en de jeg hadde tidligere så skjedde masse da rørene er byttet ut med transistorer.

om våre preferanser er like eller ulike ver jeg ikke da jeg aldri har hørt det du driver med.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Til trådstarter ta ein titt på løsningen ken kreisel har gjort , det er noen heftige subwoofere så du kan stacke i høyden , til du blir sikkert øredøv. Jeg ble i hvertfall paff når jeg fikk høre ken kreisel dxd-12012 sine subwoofere , vi så på filmen super 8 og i starten i filmen , der toget sporer av. Jeg ble mektig imponert det hørtes ut som det nesten sporet av inni stuen , bedre subwoofere for den prisen og meire til skal man leite lenge etter. Jeg trur rett og slett jeg er forelsket i disse subwoofrene :)
    Så bra at du har funnet en sub du er forelsket i :) Er 100% sikker på at ingen ting slår DIY i forhold til kost/nytte. Ferdigprodusenter har ofte en kalkyle på 10 ganger komponentprisen. Når jeg bygger selv kan jeg velge elementer, forsterkere og konstruksjon på øverste hylle og tilpasset mine preferanser. Skulle et slikt system bli solgt hos forhandler, ville prisen vært mange hundre tusen.

4 stykk dxd-12012 koster kr 92000,- og jeg er helt sikker på at man kan oppnå bedre bass ved å bygge selv.

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Tror vel vi overlever i beste velgående, begge to, selv om vi ikke skulle dele helt samme syn/ preferanser på dette:)

• Liker
    Reaksjoner: H.R
    T

tce-teams

Gjest
    Så bra at du har funnet en sub du er forelsket i :) Er 100% sikker på at ingen ting slår DIY i forhold til kost/nytte. Ferdigprodusenter har ofte en kalkyle på 10 ganger komponentprisen. Når jeg bygger selv kan jeg velge elementer, forsterkere og konstruksjon på øverste hylle og tilpasset mine preferanser. Skulle et slikt system bli solgt hos forhandler, ville prisen vært mange hundre tusen.

4 stykk dxd-12012 koster kr 92000,- og jeg er helt sikker på at man kan oppnå bedre bass ved å bygge selv.
    Ja det er nok sikkert , men jeg gjør det enkelt og går nok for disse :) Hvem elsker ikke fet fet bass lyd både som passer 50% på musikk og 50% på film :D

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

Ja det er nok sikkert , men jeg gjør det enkelt og går nok for disse :) Hvem elsker ikke fet fet bass lyd både som passer 50% på musikk og 50% på film :D
    Beste tipset jeg har fått er å reise litt rundt og finne ut hva jeg liker, det blir en spennende reise :)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Er der ikke noen artige bassløsninger i hønefosstraktene? Permorten og haglund gjør jo svært interessante ting...

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Er der ikke noen artige bassløsninger i hønefosstraktene? Permorten og haglund gjør jo svært interessante ting...
    Undertegnede står med hue planta inne i snekkerbua om dagen, drømmer om skikkelig bass, men tiden vil vise om det blir brukendes.

Hadde jeg hatt plass ville jeg gått for modifisert FLH ( slikt som Haglund og Prince går for) og supplert med like mange 18" i sub området. Nå har jeg riktignok ikke hørt alle de heftigste anleggene her på sentralen, men ble imponert over grelv/lmc sin løsning.

mvh

T

tce-teams

Gjest

Beste tipset jeg har fått er å reise litt rundt og finne ut hva jeg liker, det blir en spennende reise :)
    Lykke til i hvertfall på reisen , skal føge spent med på hva du ender opp med. Reiner med det blir noe fete subwoofere :D

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Undertegnede står med hue planta inne i snekkerbua om dagen, drømmer om skikkelig bass, men tiden vil vise om det blir brukendes.

Hadde jeg hatt plass ville jeg gått for modifisert FLH ( slikt som Haglund og Prince går for) og supplert med like mange 18" i sub området. Nå har jeg riktignok ikke hørt alle de heftigste anleggene her på sentralen, men ble imponert over grelv/lmc sin løsning.

mvh
    Hvilken bassløsning har du?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Lytter i dag nærfelt med Responsene 2 meter unna lytteposisjon. Disse leverer 86 bB ved 1 watt inn i 4 ohm. Til dere som er god i matte, hvor effektive måtte høyttalere vært hvis jeg skulle ha de helt i enden av rommet (9 meter unna) og fått samme trøkk med en watt inn?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Mener lydtrykket faller med 6 db når du dobler avstanden ( ? ) i frifelt, inne i en stue er det trolig noe anderledes, pga veldig mye refleksjoner . 2 -4 -8 meter skulle gi ca 12 db endring fra hvor du er idag. vi snakker da 86 +12 = 98 db , men tror nok ikke forskjellen er så stor i virkeligheten. Finnes masse fine beregningsprogrammer for slikt, som sikkert vi gi et mer realistisk svar.

mvh

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6

mvh
    Hvilken bassløsning har du?
    Bygger nye nå med 4 x jbl 2220h pr side som midbass ( ventilert 280 ltr) og subwoofere i hjørnet med 2 x2245h ( lukket 400 ltr) , allt pr kanal - selvsagt !

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn