Hyggelig å treffe på deg hos Soundgarden i går
@tkr, vi diskuterte jo litt inntrykk etter demoen og var vel samstemte om hva vi hørte. Jeg og kommenterte den skarpe harske lyden til Forte IV. Leste testen av den i Stereo+ og kan ikke se at de har samme inntrykk. Det kan jo være noe som var uheldig med oppsettet vi hørte på.
Klipsch La Scala var derimot et skikkelig rasedyr, første gang jeg hører de. Her var det musikk fra første strofe, natt og dag forskjell fra Forte IV (skulle vel bare mangle med pris på nærmere 170000 kr.) ..det bare spruter ut, ikke for kvast selv om det er fantastisk dynamikk. Det ble spilt på en Cambridge streamer og toppmodellen til Rega forsterker, det var mer enn nok til få skikkelig liv i høyttalerene, faktisk på grensen til magisk. Bassen går ikke mer ned enn til 51 HZ, men jeg savnet egentlig ingen ting i bunn der og da, det den leverer av bass/mellombass er første klasse. Første låt ut, da er det en som insisterer på å få høre Knutsen og Ludviksen, hææ, skal vi høre barnesanger på Klipsch og no? Jaja, det viste seg jo å være god lyd i den låten, greit nok, alle skal få. Så var det mitt låtvalg, Rammstein med LOS, en låt jeg kjenner svært godt. Gitarriffene spruter, ikke bare en grøt av lyd, men lyden fra strengene og egenlåten i gitarene, utrolig bra levert, og den kraftfulle stemmen til Till Lindemann, her briljerer La Scala, den er som skapt for stemmer. Dette er den beste lyden jeg noen gang har hørt i en Klipsch, så bra at de virkelig frister å ta med hjem.
Sitter og spiller litt på mitt egent anlegg nå, veldig greit å komme seg ut å høre på andre oppsett så man bedre vet hva slags lyd man har hjemme. Nå handler ikke dette om mitt, men skjemmes ikke over lyden i min egen stue.
Den Adele låten Hello som ble spilt på Forte IV hos Soundgarden avslørte en skurrende diskant, på mitt anlegg (Ø Audio Icon) skurrer det ikke på denne låten, men jeg hører den voldsomme vibratoren hun har i stemmen når hun drar på, og det skal ikke veldig mye til før det tipper feil vei her tenker jeg, problemet var at alle låtene skurret på Forte IV.
Så hva tenker jeg? jo jeg beholder mine egne Ø Audio Icon, så god er de, men ga La Scala de en kamp? ja det gjorde de til gangs, La Scala er beintøffe høyttalere som spiller magisk med lite effekt, mine egne trenger nok mer, men så gir jeg de 620 w, nok for meg.
Lånte tråden din tkr, siden det er samme tema.