tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Det er ellers ikke umulig at tkr, ved å ratte "litt" :rolleyes::LOL: på innstillingene på Haloen, kan gjøre hørbare endringer/forbedringer i musikkgjengivelsen. Hvis jeg forstod ham rett i kveld, kjørte han i all hovedsak med de samme innstillingene som han tidligere har brukt med CJ-forsterkerne.
    Hadde et annet HFS-medlem på besøk nå i ettermiddag som kommenterte på mye av det samme, og svaret er: Ja, det kan rattes inn en "Fyldigere" lyd. Det er gjort alt.

Character.png

CharacterList.png

Problem løst. Er ikke så sikker om jeg liker det helt selv, men jeg får eksperimentere litt til. "Auto Drive"- innstillingen øker vrengen ved økende signalstyrke og virker betørende ved første gjennomhøring, men kan lett bli for mye.

Mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Hva er årsaken til at du ikke er så sikker på om du liker det helt selv? Er forskjellen STOR, eller "bare" merkbar?
    Kan det hende at du trenger litt "avrusning" fra signaturlyden du har levd med i noen år nå? ;):LOL:
    Fått prøvd deg frem med/uten bånddiskanter?

mvh
    Proffen

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    1) Fordi napoleonskake helst nytes i små mengder. Det kan lett bli vel mye krem og sukker. Jeg har 21 forskjellige rørpre- transformator og FET- emuleringer liggende på Mio D3, og alle disse er trinnløst regulerbare på flere parametre. M.a.o. kan jeg ratte inn både STOR forskjell og knapt merkbar. Det betyr at ratting er en temmelig omfattende sak. Dessuten er alle opptak litt forskjellige, så det som passer for ett opptak ikke nødvendigvis passer på et annet.

2) Nei, egentlig ikke.

3) Nei. Muligens gjør jeg det, men det er kanskje vel så produktivt å ratte litt på innbyrdes volum på de 4 utgangskanalene.

Kanskje er det like greit å svare slik: Jeg har en ganske god ide hvordan jeg skal ratte for å få en lyd som du foretrekker, men jeg tror ikke jeg gider å ta jobben med noen fininnstilling nå. Dessuten er det like enkelt å bare kople opp Premier 350ene igjen. De låter fyldigere i utgangspunktet, omenn ikke så klokkerent.

Mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Greit svar det, tkr!
    Sånn bortsett fra at Napoleonskake vel strengt tatt er forbeholdt pensjonister.....:LOL:
    Og da er det jo preferenser man snakker om.
    Og siden det tross alt er deg som bor i Casa Towers, skal det jo være dine preferenser og rattinger som gjelder.
    Så får heller vi som har litt andre preferenser jobbe med å oppfylle disse hjemme hos vårs.....
    Okke som blir det spennende å se om du kommer til å ende opp med CJ eller klasse D.....

mvh
    Proffen

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Takk. I mine ører koker det ned til preferanser.

Når det er sagt, er det jo ganske greit å ha forsterkning som er så presis at du kan legge til den vrengen du vil andre steder.........Får gruble litt til. 🙄

Mvh

Nikko1966

Medlem
    Ble medlem
    05.09.2018
    Antall liker
    4

Når det er sagt, er det jo ganske greit å ha forsterkning som er så presis at du kan legge til den vrengen du vil andre steder.........Får gruble litt til. 🙄

Mvh
    Kjøpte Vera P400 for 14 dager siden. Erstattet Bryston 14b sst. Vera er rå og brutal avslørende. Men skjønner at noen bruker rør forforsterker, sånn for å krydre/pynte litt på virkeligheten.

• Liker

_RoDa_

Æresmedlem
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    5.494
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6

Mvh
    Virker jo safe hos deg, med mulighet å legge på vreng.
    Verre med Vera der vrengtillegg ikke finnes?

• Liker

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    16.331
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    20
    Hadde jeg hatt en kjede hvor det var mulighet for dsp hadde jeg ikke ville krydret noe i forsterkeriet.. Dønn nøytral gjengivelse. Så ville jeg skrudd.. Lagd min egen lyd.. Vera og rør finner jeg motstridende :giggle:. Men enhver får finne sin løsning.

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    24.787
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    38
    Slutte med nostalgi og føleri for CJ nå, tkr :cool: Du kommer til å fortsette med DSP, og da må det jo være best at det er mest mulig nøytralt frem til Haloen. I tillegg slipper du jo kink i ryggen :giggle: Uten DSP......vel det er en helt annen diskusjon :giggle:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Virker jo safe hos deg, med mulighet å legge på vreng.
    Verre med Vera der vrengtillegg ikke finnes?
    Hadde jeg hatt en kjede hvor det var mulighet for dsp hadde jeg ikke ville krydret noe i forsterkeriet.. Dønn nøytral gjengivelse. Så ville jeg skrudd.. Lagd min egen lyd.. Vera og rør finner jeg motstridende :giggle:. Men enhver får finne sin løsning.
    Slutte med nostalgi og føleri for CJ nå, tkr :cool: Du kommer til å fortsette med DSP, og da må det jo være best at det er mest mulig nøytralt frem til Haloen. I tillegg slipper du jo kink i ryggen :giggle: Uten DSP......vel det er en helt annen diskusjon :giggle:
    Jeg tror at vreng har mange kilder. En skal ikke glemme at også opptaket har sin egen vreng. Andre vrengkilder er elektronikk, høyttalere og rom. For ikke å snakke om pickup, arm og platespiller......

Hvis en tar det som et utgangspunkt, er jeg helt enig i han som skrev at alle har sin egen favorittvreng. Og alle vil jobbe med anlegg og akustikk for å komme så nære som mulig til sin egen favorittvreng. Være det seg med komponenter inkl. høyttalere og/eller med plassering/akustikk. Jeg synes at det er helt ok.

Av dette følger at begrepet straight wire with gain er en myte, IMO.

Hver og en må finne sin egen vei. Min vei går over DSP, men det er ikke til hinder for andre å bruke rør, litt spesielle høyttalerprinsipper, osv. for å oppnå sin favorittvreng. Og bruk av Vera Audio er ikke til hinder for å gjøre det.

mvh

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fine tanker og tilbakemeldinger her, tkr. Selv er jeg helt immun mot å synse noe om forsterkere så lenge jeg uansett bruker dsp for å få kontroll på romnoder og for å få litt av varmen tilbake som forsvinner i grunntone-området pga kanselleringer via vegger og gulv, men jeg leser jo inntrykk og tilbakemeldinger med interesse uansett.

Jeg bet meg merke i uttalelsen om at Vera lar deg høre etterslepet i tonene (utklinging?) lenger ut i tid, noe som gjerne er motsatt av det en del forventer når det sammenlignes klasse D med både rør og mer tradisjonelle klasse A/B forsterkere. Det var kjekt at du pekte ut dette da det er en av tingene jeg tror mange innbiller seg at er grunnen til en "tørrere" lyd fra klasse D, og noe jeg forsåvidt har lurt litt på selv når jeg leser subjektive beskrivelser av lyd.

Jeg forstår at det er mye vanskeligere å ta en avgjørelse når man har andre hensyn å ta enn bare rent praktiske, så personlig er jeg sjeleglad for at jeg utelukkende tenker pragmatisk når det kommer til elektronikk :LOL:
    Tenker at svaret på hva du vil gjøre sannsynligvis ramler inn når du klarer å slappe av og gir slipp på analytiske tanker, for det er vel først da man klarer å få med seg om man koser seg eller ei?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Fine tanker og tilbakemeldinger her, tkr. Selv er jeg helt immun mot å synse noe om forsterkere så lenge jeg uansett bruker dsp for å få kontroll på romnoder og for å få litt av varmen tilbake som forsvinner i grunntone-området pga kanselleringer via vegger og gulv, men jeg leser jo inntrykk og tilbakemeldinger med interesse uansett.

Jeg bet meg merke i uttalelsen om at Vera lar deg høre etterslepet i tonene (utklinging?) lenger ut i tid, noe som gjerne er motsatt av det en del forventer når det sammenlignes klasse D med både rør og mer tradisjonelle klasse A/B forsterkere. Det var kjekt at du pekte ut dette da det er en av tingene jeg tror mange innbiller seg at er grunnen til en "tørrere" lyd fra klasse D, og noe jeg forsåvidt har lurt litt på selv når jeg leser subjektive beskrivelser av lyd.

Jeg forstår at det er mye vanskeligere å ta en avgjørelse når man har andre hensyn å ta enn bare rent praktiske, så personlig er jeg sjeleglad for at jeg utelukkende tenker pragmatisk når det kommer til elektronikk :LOL:
    Tenker at svaret på hva du vil gjøre sannsynligvis ramler inn når du klarer å slappe av og gir slipp på analytiske tanker, for det er vel først da man klarer å få med seg om man koser seg eller ei?
    Du sier noe.....

Jeg strever fælt med å gi mine Premier 350 på båten. Det tok meg tross alt flere år å få fatt i dem.

Får bare spille musikk på Veraene noen dager, og evt. bytte tilbake til Prem 350 etterpå. Lytte litt med hjertet, ikke bare med hjernen.

Mvh

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det høres ut som en god idé! La nostalgien dø ut litt ved å lytte til Vera noen dager, så kan du skifte tilbake igjen og føle på det da.

Nostalgi skal man ikke tøyse med!

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    24.787
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    38
    Det høres ut som en god idé! La nostalgien dø ut litt ved å lytte til Vera noen dager, så kan du skifte tilbake igjen og føle på det da.

Nostalgi skal man ikke tøyse med!
    Nostalgi skal man helt klart ikke tøyse med. Heller ikke rygger som skal bære/skyve CJene tilbake i oppsettet :giggle:

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Nostalgi skal man helt klart ikke tøyse med. Heller ikke rygger som skal bære/skyve CJene tilbake i oppsettet :giggle:
    Hehe,

Skyve, Karmana, skyve! Etterfulgt av et riktig C-moment, hvor jeg forsøker å skru fast to(!) sett med (litt for korte) høyttalerkabler i blinde bak på forsterkerne....😣

Gruer meg allerede nå.

Mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Dette er jo litt I-land problematikkk. ;-) (Men ikke noe letter av den grunn)

Jeg har vel etterhvert funnet ut at man må ha litt "farging" et eller annet sted. Min testing med Plug-Ins var at (bitte)litt komprimering gjorde seg på vokal, men det skulle veldig lite til før det ble hørbart. Så jeg byttet ut horn med Magnepan for å få litt bløtere lyd.

Mangerne har noen extreme egenskaper, men er ikke extreme på lav forvrenging. Du sitter også langt unna slik at du får med ganske mye rom i din lydmiks. Så jeg tror vel ikke du trenger "farging" i amp.

Jeg synes det er morro med det Bjørn og Armand har fått til her, så gjennomført solid håndtverk finner man knap noe annet sted i verden. Og tror det er et steg i riktig retning for deg.

Leif Erntsen brukte å demonstrere DP ampene med store symfoniverk - fordi dårligere forsterkere skapte mye harmonisk forvrengning - og derfor maskerte lydbildet. Maskeringen kunnen funke fint (til og med låte bedre) på syngedamer - men når det skjedde mye i lydbildet falt det sammen. Jeg tenker vel at det er dette du hører (Høre lengre inn i innspillingen) når du nå tester noe av det som har lavest forvrengning av alt av det som finnes kommersielt i dag.

Du er jo også i den heldige situasjonen at en oppgradering (!) ikke koster deg noe - fordi du får vel omtrent like mye igjen for 2 x CJ.

(Også er jo den naturlige fortsettelsen 4003 i passende CD-horn, 2002 på toppen sparer du jo som ikke hører noe der oppe uansett ;-)

Det siste er litt en spøk - men for en som er så glad i musikk og har såpass mye tid som det du har - ville jeg jo bruk en kveld på å teste en kompresjonsdriver i toppen. Når jeg begynte å bygge meg opp igjen - så var Manger første valget mitt etter LX521. Det ble en enorm skuffelse. Den er god på dynamikkk - makro og mikro - men det er veldig mye å hente på oppløsning og forvrengning.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill, OMF! :)

Tror egentlig at de største forvrengningskildene er Snickers` gamle bånddiskanter som er satt opp til å stråle oppover på baksiden av Mangereggene.

Når det er sagt, er jeg helt enig i at en viss mengde vreng er nødvendig, og at vrengen absolutt kan være et annet sted enn i forsterkeren.

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Støtter ellers coolio`s kommentar angående økt utklinging på toner/instrumenter, glemte beint å skrive noe om akkurat den biten.
    Det var noe som jeg opplevde som positivt i løpet av den korte økten jeg var innom.
    Det henger gjerne tett sammen med at støygulvet ble lavere med Vera.....?

mvh
    Proffen

• Liker

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Har øvrige besøkende kommentert noe angående pin pointingen/plassering/skille mellom ulike instrumenter?
    Er jo litt lenge siden jeg har hørt CJ-ampene nå,så skal være litt forsiktig med å si noe om hva de makter - men med Vera var det rimelig enkelt å skille ut og pinpointe ulike instrumenter (og vokaler for den saks skyld)

mvh
    Proffen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Takk for innspill, OMF! :)

Tror egentlig at de største forvrengningskildene er Snickers` gamle bånddiskanter som er satt opp til å stråle oppover på baksiden av Mangereggene.

Når det er sagt, er jeg helt enig i at en viss mengde vreng er nødvendig, og at vrengen absolutt kan være et annet sted enn i forsterkeren.

mvh
    Vel, la oss være uenig der. De bånddiskanten er trolig det som forvrenger absolutt minst av det du hører bak Ripassoglasset.

(For ordens skyld - jada de spiller ute av sync - men det blir ikke forvrenging for de frekvensene de spiller)

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Vel, la oss være uenig der. De bånddiskanten er trolig det som forvrenger absolutt minst av det du hører bak Ripassoglasset.

(For ordens skyld - jada de spiller ute av sync - men det blir ikke forvrenging for de frekvensene de spiller)
    -Og hvilke frekvenser er det?

mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Frekvenser hvor forsinkelsen er lang i forhold til bølgelengden. Altså at refleksjonene kommer flere bølgelengder etter direktesingalet.

(På samme måte som lyden som ble sendt bakover på dine gamle Soundlab eller mine Magnepan heller ikke er "forvrengning". Hjernen vår skiller dette)

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    OK. Men jeg lurte mer på delefrekvensen. Jeg har inntrykket at den deler ganske lavt, sånn ca. 5-7 kHz.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Ut med gammel ubalansert DB 25:

u7Xv3ruRQruEtUHCI2L07g.jpg

Og inn med ny, balansert DB 25. The_Shy sendte den i slutten av siste uke, og den lå i postkassa i dag:

Kn%JAhWWQbq5QkQSt4a8rQ.jpg

Hører jeg forskjell?

Næh. Litt mer guffe, så jeg kunne ratte gain litt ned, men det var alt.

Mvh

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    2.324
    Sted
    Kongsberg
    Har du prøvd å sette gain på Vera til 12dB? Med balansert drift og de høye spenningene tilgjengelig på ULN vil dette helt klart være det optimale i forhold til støygulv. Men det kan hende støygulvet allerede er så lavt at det ikke er hørbart, og da spiller det ingen rolle.

Å gå fra RCA til balansert har ikke alltid like mye å si, men man har med balansert overføring et mer robust system.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd å sette gain på Vera til 12dB? Med balansert drift og de høye spenningene tilgjengelig på ULN vil dette helt klart være det optimale i forhold til støygulv. Men det kan hende støygulvet allerede er så lavt at det ikke er hørbart, og da spiller det ingen rolle.

Å gå fra RCA til balansert har ikke alltid like mye å si, men man har med balansert overføring et mer robust system.
    Hei, jada, jeg skrudde gain ned til 12 dB da jeg gikk over til balansert drift.

Men jeg hørte ingen forskjell. Antakelig er det som du skriver, antakelig er støygulvet så lavt at det ikke spiller noen rolle.

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    16.331
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    20
    Hva ble den endelige konklusjonen her? Sikkert vært i feriemodi , men kan ikke huske å se en utfyllende sluttrapport verdig Dr. Dyregod.. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn