Toref sitt anlegg (Audio Aero Capitole MkII, Bryston 4B-SST, ProAc D80)
Av den forrige eieren til ProAc D80-ene fikk jeg anbefalt å teste ut myke underlag til høyttalerne. Han hadde brukt et relativt sofistikert materiale, kalt Rubloc Trisolator, med stort hell. Dette er det dog bestillingstid på. I min iver etter å teste hva myke underlag kan gjøre, tok jeg en snarvei og kjøpte en rull sitteunderlag på Biltema (49,-).
Dette klipte jeg til sånn at jeg fikk et stykke som stakk omtrent 1 centimeter utenfor hver side av plinten på høyttaler kabinettet. Dette stykket klippet jeg deretter i to, sånn at jeg skulle klare å manøvrere dem under høyttalerne på egen hånd (ved å vippe dem fram- og bakover).
Dette ble seende sånn ut:
Effekten var ikke ekstrem, men absolutt hørbar. Spesielt diskanten og mellomtonen fikk mer ro, og ble bedre definert. Litt av utfordringen med skarpe sibilanter ble borte også. Det høres ut omtrent som om instrumenter slipper bedre ut av høyttalerne. I tillegg gir det litt kjærkommen beskyttelse mot støvsugeren som ellers lett kan lage riper i treverket. Jeg opplevde ingen hørbare forandringer i bassen, dog. Så utfordringen med litt svulmende partier rundt 30-35Hz består. Vi får se, men det er mulig at praten med Acoustic Tuning kan resultere i effektive remedier her.
Akustiske tiltak er 1.prioritet.
Mvh