Tråden for DIY nettstrømming.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Fantastisk tråd (dette også), kan bli spennende om bygging av streamere kan bli plankekjøring på samme måte som eksempelvis av forsterkere, i neste rekke med muligheter for "ikke-byggere" som meg til å kjøpe sånt fra dere byggegutta. Tror mange selvbyggere har tjent en slant på å bygge for ti-tommeltottere, vinn vinn for begge :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Disse audio OSene (Rune, Moode ..) er laget for f.eks RPI, men du kan jo bruke en NUC med f.eks Linux men det krever mere kunnskap å sette opp skikkelig og det blir litt dyrere en RPI. Største fordelen jeg ser med RPI er at disse spesial audio OSenen er laget for lyd og har feks Airplay, mediaspiller, støtte for lydkort, spdif kort osv ferdig konfigurert og det er mange som bruker dem så support er lett tilgjengelig. Men har du god kunnskap om Linux el annet OS og vil bruke NUC så kan du jo det.
    Trenger du et Roon end point og skal bruke USB dac så er det bare å kjøre Roon Bridge på en NUC ( Windows eller Linux).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har brukt HTPC lenge i anleggene. Ved bruk av Lynx lydkort, så har ikke merket forskjell på PSUene. Brukte tidligere en relativt støyende og billig switchmode. Byttet til en Meanwell av god kvalitet, men kan ikke si jeg merket noe lydmessig forskjell. Men pipe lyden var selve boksen forsvant og det var viktig. Min konklusjon er at et godt konstruert lydkort som Lynx er immun mot PSUen til PCen. Har også prøvd ekstern USB til digital konverter med egen linær strømforsyning og sammenlignet med Lynx digitalt ut fra HTPC. Jeg synes ikke det var bedre, tvert imot fikk jeg intrykk av det låte ørlite renere og klarere ut fra Lynxen.

    Mine HTPCer er bygget med HFX kabinett med helt passiv kjøling og er helt støyfrie. HFX sine kabinetter er kostbare, men en investering gjerne for livet. Skifter bare innmat fra tid til annen. Skal innrømme at jeg har vurdert å tilby noe slikt kommersielt via noen profesjonelle byggere. Gjerne med mulighet for Lynx kort og ferdig satt opp med Jriver. Da han man noe som også kan fungere som pre og man har avansert delefilter til f.eks integrering av subwoofer eller aktiv system. En ekstrem lydmessig transparent løsning. Jeg tviler derimot på at det er noe marked for noe slikt.

    Diverse HFXer 002 (Custom).jpg


    Diverse HFXer 004 (Custom) mini.jpg
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Så hvor bra er RPI + Hifi-berry dac målt opp mot andre ferdigbygde løsninger egentlig?

    Jeg kjørte opp en RPI i går, og det er jo utrolig lettvint! Så har jeg liggende en hifiberry dac her, så det skal vel ikke være spesielt vanskelig å koble opp denne heller regner jeg med.

    Har et hifi-berry kort liggende også, så snart får jeg testet herligheten selv håper jeg ... :)

    Edit: Tilleggsspørsmål: Er det stor forskjell på hifiberry dac+ og pro?
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    RPI er jo relativt nytt men et tilpasset lydkort med I2S fra Lynx el hadde blitt nok blitt en bra kombinasjon. Litt av poenget for meg med RPI er at den tar liten plass og er relativ rimelig da jeg enda er i test fasen når det gjelder streaming. Men med Roon og Tidal integrering samt styring av alt fra Ipad så begynner dette å bli veldig bra. Har hatt Sonos i snart 10 år men stort sett spilt cd og lper, men tror dette kommer til å forandre seg nå.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Med fare for å virke dum, er det noen grunn til at NUC ikke er nevnt?
    Gir en build med RPI bedre lydkvalitet?

    Tenker for eksempel denne NUCen med Pentium-prosessor som også har optisk utgang:
    https://www.netonnet.no/art/datakom...one/barebone/intel-box-nuc5ppyh/225619.11097/



    Vil man ikke kunne kjøre all software dere snakker om også på denne?
    Lydkvaliteten blir bedre med RPI. Det finnes dedikerte OS for Intel NUC enheter (PC) også, og de fleste OS kan installeres på de også. Men de vi snakker om her er utviklet for SOC maskinene som er billige og dedikerte enheter for enklere formål enn en fullverdig PC er designet for. En PC er i utgangspunktet designet for å gjøre ALT. I denne sammenhengen blir det desverre litt "master of none" sammenlignet med for eksempel RPI mtp lydkvalitet.

    Selv påkostede async USB enheter lyder imo ikke på nivå med en entrylevel RPI kombo (RPI3 + hifiberry DIGI i en akrylcase med switchmode PSU og volumio. Denne komboen koster omtrent 150$).

    Det som imo hadde gjort det mer attraktivt med å benytte en intel NUC hadde vært dersom noen hadde utviklet ett OS som hadde fremstilt alle dine media og strømmetjenester i ett og samme gui. Da med netflix, HBO, sumo, etc og spotify, apple music og tidal logget inn, og søkbart fra samme gui som lokalt lagret media. Men det er lite trolig at noe slikt er mulig mtp krypteringen og krav til protokoll stilt fra strømmetjenestene. De fortsetter heller med utvikling av egne apps etc (og vil aldri samarbeide eller tillate 3dje parter å se bak kulissene for å utvikle ett felles system). Vi ble jo fortalt at spotify connect skulle bli tilgjengelig for open source for ett par år siden. Det har jo aldri skjedd. Netflix på linux? Anyone? (uten å bruke google chrome = verdensmesteren i reklamesniffing) ;)

    Fantastisk tråd (dette også), kan bli spennende om bygging av streamere kan bli plankekjøring på samme måte som eksempelvis av forsterkere, i neste rekke med muligheter for "ikke-byggere" som meg til å kjøpe sånt fra dere byggegutta. Tror mange selvbyggere har tjent en slant på å bygge for ti-tommeltottere, vinn vinn for begge :)
    Jeg håper at det blir lettere for de som ikke er DIY freaks å skaffe seg en løsning ala dette. Håper også det er informativt uten å bli kjedelig for de mer drevne.

    Jeg har en baktanke om gruppekjøp av en avansert løsning etter hvert. Det høyeste nivået vil være mye mer tilpasset DAC det skal strømmes til og vil jo ikke benytte SP-DIF eller USB. Direkte tappet I2S / DSD krever endel mer når det gjelder hvordan det skal overføres fra enhet til enhet. LVDS er en metode, men det er ikke mange ferdige DAC`s som har den typen input. Og de som har det, har forskjellig type kontakt / kabling. MAO vanskelig å lage en løsning som fungerer med alt. De som har DIY DAC`s vil jo kunne tilpasse det eller eventuelt montere nettstrømmeren med veldig korte I2S / DSD linjer (under 10cm).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Så hvor bra er RPI + Hifi-berry dac målt opp mot andre ferdigbygde løsninger egentlig?

    Jeg kjørte opp en RPI i går, og det er jo utrolig lettvint! Så har jeg liggende en hifiberry dac her, så det skal vel ikke være spesielt vanskelig å koble opp denne heller regner jeg med.

    Har et hifi-berry kort liggende også, så snart får jeg testet herligheten selv håper jeg ... :)

    Edit: Tilleggsspørsmål: Er det stor forskjell på hifiberry dac+ og pro?
    Har ikke testet selv men har sett noen som mener disse ikke er så bra med strøm direkte fra RPI. (Jeg gikk for en Sabre v3 som alternativ)

    https://www.youtube.com/watch?v=ps-X4ipA_fY
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    @wikse:

    Med så lite musikk som finnes på DSD og mange som mener at PCM er minst like bra så ser jeg ikke helt poenget med å bruke mye tid/penger på en DSD løsning. Virker på meg som om bransjen hoppet på dette for å selge ny produkter da mange absolutt måtte ha en dac som støttet DSD direkte. Jeg vill heller fokusere på max lydkvalitet på 44.1/16 da 99% av min musikk og Tidal er på dette formatet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk tråd (dette også), kan bli spennende om bygging av streamere kan bli plankekjøring på samme måte som eksempelvis av forsterkere, i neste rekke med muligheter for "ikke-byggere" som meg til å kjøpe sånt fra dere byggegutta. Tror mange selvbyggere har tjent en slant på å bygge for ti-tommeltottere, vinn vinn for begge :)
    Den løsning jeg valgte krever at du tar av lokket (4 skruer) og setter i et SD kort, ellers er det bare er det "bare" sw. De aller fleste vil med litt veiledning kunne spile musikk over f.eks Airplay på 15 min, 15 min til og du har et Roon end punkt.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    @wikse:

    Med så lite musikk som finnes på DSD og mange som mener at PCM er minst like bra så ser jeg ikke helt poenget med å bruke mye tid/penger på en DSD løsning. Virker på meg som om bransjen hoppet på dette for å selge ny produkter da mange absolutt måtte ha en dac som støttet DSD direkte. Jeg vill heller fokusere på max lydkvalitet på 44.1/16 da 99% av min musikk og Tidal er på dette formatet.
    Med diy DAC så er det lett å koble både i2s og dsd når DAC chip støtter det
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jo, men om jeg har forstått rett så må designeren velge hva som skal prioriteres ved design. Vil heller ha en chip som er designet for max ytelse på PCM og grei DSD en motsatt.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jo, men om jeg har forstått rett så må designeren velge hva som skal prioriteres ved design. Vil heller ha en chip som er designet for max ytelse på PCM og grei DSD en motsatt.

    På transportsiden er det samme krav til korte ledninger etc, så fra mitt ståsted er det ingen spesielle prioriteringer som blir gjort. I2S (PCM) er nok formatet vi fortsetter med, men en vet aldri. Så frem til den siste spikeren er hamret inn i kista, så bytter ikke jeg DAC chip fra den jeg har nå til en ren i2s chip. Men som sagt, fra vårt ståsted (digital transport) er det samme krav stilt til i2s og DSD så dersom en ønsker god overføring av i2s til ekstern enhet, så kreves det lvds, det gjør det også med dsd.

    DAC`er med ekstern i2s input har lvds montert også. Rå ubufret I2S er veldig støysensitivt og kan i beste fall benytte 30cm kabel, men i de fleste tilfeller og iflg anbefalinger så er det max 10cm. Med LVDS er denne begrensningen borte.


    SP-DIF er PCM men vil ikke være like bra for en i2s input dac som rå i2s da det i praksis blir satt inn 2 ekstra konvertere, en fra i2s til sp-dif og en fra sp-dif til i2s.

    EDIT: IMO med DIY I2S input DAC`s
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Fikk samme melding på desktopen ( Linux mint), men etter installasjon av curl så gikk det fint.
    Jau, ser ut til at det fungerte nå. Prøvde å installere feil pakke først. Men "sudo apt-get install curl" fungerte.
    Må si det var enklere å sette opp RPI en jeg hadde fryktet. Prøveperioden min på Roon er ferdig i dag men jeg fortsetter og det blir nok et nytt Roon end point som blir digital hovedkilde i anlegget om litt.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    SP-DIF er PCM men vil ikke være like bra for en i2s input dac som rå i2s da det i praksis blir satt inn 2 ekstra konvertere, en fra i2s til sp-dif og en fra sp-dif til i2s.
    Det skal ikke ha noe å si for lyden så jeg er uenig i "ikke være like bra". Både I2S og SPDIF er digitale format, slik at dataene endres ikke. Nå har SPDIF noen potensielle negative egenskaper på klokkesiden, siden den pakker klokke og data sammen. Dette kan medføre jitter dersom mottageren er følsom for dette (de færreste mottagere er det i dag). Hvis man har et system som tillater klokke på egen linje utenom SPDIF, så er det ingen betydning om man overfører SPDIF kontra I2S.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    SP-DIF er PCM men vil ikke være like bra for en i2s input dac som rå i2s da det i praksis blir satt inn 2 ekstra konvertere, en fra i2s til sp-dif og en fra sp-dif til i2s.
    Det skal ikke ha noe å si for lyden så jeg er uenig i "ikke være like bra". Både I2S og SPDIF er digitale format, slik at dataene endres ikke. Nå har SPDIF noen potensielle negative egenskaper på klokkesiden, siden den pakker klokke og data sammen. Dette kan medføre jitter dersom mottageren er følsom for dette (de færreste mottagere er det i dag). Hvis man har et system som tillater klokke på egen linje utenom SPDIF, så er det ingen betydning om man overfører SPDIF kontra I2S.
    Når en kommer med bastante uttalelser så får en bastante svar (note to self; insert "IMO" og spesifiser bruk) :p

    Ja SP-DIF og rå I2s er begge gode formater, men.... I en high-end diy sammenheng er det lite vits i å benytte sp-dif fremfor i2s imo. Det beste komponentet er intet komponent. Den beste delen er ingen del. Så imo blir det en fordel å skippe i2s - sp-dif + sp-dif - i2s og heller benytte i2s - i2s der det er mulig eller hur?

    Om du mener det ikke er forskjell så har du jo full rett til det, men jeg er av en annen oppfatning (og mener bastante uttalelser er en smule arrogant... "ingen" <-seriøst?). Seperat klokkesignal på sp-dif er enda mindre utbredt enn i2s inputs, så det har imo svært liten betydning i denne sammenhengen. Videre er ikke dette aktuelt for de normale løsningene, men mer relatert til de som har diy dac`s med i2s inputs.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan har du sammenlignet gwikse?

    Du skriver blant annet:
    Lydkvaliteten blir bedre med RPI. Det finnes dedikerte OS for Intel NUC enheter (PC) også, og de fleste OS kan installeres på de også. Men de vi snakker om her er utviklet for SOC maskinene som er billige og dedikerte enheter for enklere formål enn en fullverdig PC er designet for. En PC er i utgangspunktet designet for å gjøre ALT. I denne sammenhengen blir det desverre litt "master of none" sammenlignet med for eksempel RPI mtp lydkvalitet.
    Jeg er åpen for det meste, men mener en seriøs og troverdig sammenligning bør i det minst bestå av en AB test med likt volum og kort bytting med prøving av ulikt kildemateriale. Og aller helst en blindtest.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Når en kommer med bastante uttalelser så får en bastante svar (note to self; insert "IMO" og spesifiser bruk) :p

    Ja SP-DIF og rå I2s er begge gode formater, men.... I en high-end diy sammenheng er det lite vits i å benytte sp-dif fremfor i2s. Det beste komponentet er intet komponent. Den beste delen er ingen del, så imo blir det en fordel å skippe i2s - sp-dif + sp-dif - i2s og heller benytte i2s - i2s der det er mulig eller hur?

    Om du mener det ikke er forskjell så har du jo full rett til det, men jeg er av en annen oppfatning (og mener bastante uttalelser er en smule arrogant... "ingen" <-seriøst?). Seperat klokkesignal på sp-dif er enda mindre utbredt enn i2s inputs, så det har imo svært liten betydning i denne sammenhengen. Videre er ikke dette aktuelt for de normale løsningene, men mer relatert til de som har diy dac`s med i2s inputs.
    At det ikke er vanlig å gjøre det slik er nå greit nok. Og jeg er enig i at det ikke vil være hensiktsmessig å benytte SPDIF (eller AES3 som det engentlig heter) mellom to bokser internt i et apparat. Man får to ekstra konverterledd som du skriver. Men det gjør man også hvis man omformer standard logikknivå til LVDS, ergo ingen prinsipiell forskjell her.

    Arrogant eller ikke, grunnen til mitt klare svar er at det er to ting som avgjør digital lyd: selve lyddataene og klokken. Hvis overføringen er helt korrekt bit for bit, og klokka den samme, så kan det ikke være forskjell i dataene, ergo må dem låte helt likt. Med klokkekontroll på utsiden, så er i2s, spdif, aes/ebu, aes50, dante, USB må være helt like overføringsformater. Hvis ikke må man søke etter andre forklaringer som ikke har med dataoverføringsmekanismen å gjøre.

    Det er mulig at separat klokkesignal på SPDIF ikke er vanlig, men det er vanlig i pro audio, som f.eks. AES/EBU. Her brukes dette, fordi alle klokkene i et system må være helt synkrone for at systemet skal gå sammen. Ellers må man benytte samplerate convertere, og de bruker ressurser og degraderer lyden.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hvordan har du sammenlignet gwikse?

    Du skriver blant annet:
    Lydkvaliteten blir bedre med RPI. Det finnes dedikerte OS for Intel NUC enheter (PC) også, og de fleste OS kan installeres på de også. Men de vi snakker om her er utviklet for SOC maskinene som er billige og dedikerte enheter for enklere formål enn en fullverdig PC er designet for. En PC er i utgangspunktet designet for å gjøre ALT. I denne sammenhengen blir det desverre litt "master of none" sammenlignet med for eksempel RPI mtp lydkvalitet.
    Jeg er åpen for det meste, men mener en seriøs og troverdig sammenligning bør i det minst bestå av en AB test med likt volum og kort bytting med prøving av ulikt kildemateriale. Og aller helst en blindtest.
    Hmmm, skal jeg bli provosert eller ikke av en slik uttalelse? Vi snakker om ett spesifikt tema - DIY nettstrømming. Det kommer ett spørsmål som er "litt off topic" ang intel nuc, som jeg besvarer med min mening om dette basert på ørten år med ørten forskjellige løsninger. Som du da mener jeg skal liste opp i sammenheng med ett svar som tross alt er basert på alt jeg har eid, testet, spilt på gjennom en årrekke (ofte i perioder hvor jeg har vært BLIND - blindtest :p). Hmmm, da blir det vanskelig å holde seg on topic vil jeg tro... hmmm kanskje det er ønsket av deg?

    Når det gjelder sammenligning av HTPC / PC generelt med disse DIY strømmeboksene så er det hovedsaklig pris/ytelse som spiller inn imo. Jeg har hatt ørten forskjellige løsninger og har nå en god HTPC med USB-I2S med I2S til DAC som står oppført i min signatur. Den blir parkert mtp lydkvalitet. Noe som imo forteller meg at det finnes andre måter å gjøre dette på enn å plassere en PC i nærheten av annlegget. Noe som tross alt var det han spurte om (Intel NUC). Dermed anbefaler jeg ikke å kjøpe en Intel NUC for å tilpasse til dette formålet.

    Jeg kan godt ramse opp sammenligninger, og tester gjort av meg og min familie (som ikke bryr seg katten om HIFI, men liker musikk). Men jeg går ut ifra at mine ører og meninger ikke er det som skal debatteres?

    Stiller meg også spørrende til hva en bransjeaktør finner så "spennende" med denne tråden (annet enn å sørge for dårlig stemning og kverulere).
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Når en kommer med bastante uttalelser så får en bastante svar (note to self; insert "IMO" og spesifiser bruk) :p

    Ja SP-DIF og rå I2s er begge gode formater, men.... I en high-end diy sammenheng er det lite vits i å benytte sp-dif fremfor i2s. Det beste komponentet er intet komponent. Den beste delen er ingen del, så imo blir det en fordel å skippe i2s - sp-dif + sp-dif - i2s og heller benytte i2s - i2s der det er mulig eller hur?

    Om du mener det ikke er forskjell så har du jo full rett til det, men jeg er av en annen oppfatning (og mener bastante uttalelser er en smule arrogant... "ingen" <-seriøst?). Seperat klokkesignal på sp-dif er enda mindre utbredt enn i2s inputs, så det har imo svært liten betydning i denne sammenhengen. Videre er ikke dette aktuelt for de normale løsningene, men mer relatert til de som har diy dac`s med i2s inputs.
    At det ikke er vanlig å gjøre det slik er nå greit nok. Og jeg er enig i at det ikke vil være hensiktsmessig å benytte SPDIF (eller AES3 som det engentlig heter) mellom to bokser internt i et apparat. Man får to ekstra konverterledd som du skriver. Men det gjør man også hvis man omformer standard logikknivå til LVDS, ergo ingen prinsipiell forskjell her.

    Arrogant eller ikke, grunnen til mitt klare svar er at det er to ting som avgjør digital lyd: selve lyddataene og klokken. Hvis overføringen er helt korrekt bit for bit, og klokka den samme, så kan det ikke være forskjell i dataene, ergo må dem låte helt likt. Med klokkekontroll på utsiden, så er i2s, spdif, aes/ebu, aes50, dante, USB må være helt like overføringsformater. Hvis ikke må man søke etter andre forklaringer som ikke har med dataoverføringsmekanismen å gjøre.

    Det er mulig at separat klokkesignal på SPDIF ikke er vanlig, men det er vanlig i pro audio, som f.eks. AES/EBU. Her brukes dette, fordi alle klokkene i et system må være helt synkrone for at systemet skal gå sammen. Ellers må man benytte samplerate convertere, og de bruker ressurser og degraderer lyden.
    Ja jeg vil tro at SP-DIF er det beste valget for de fleste. Det er kun når en har I2S input på DAC (som da stort sett vil være en DIY DAC) at det blir aktuelt med i2s ut eller til DAC. Er enig i at det ideelle er å skippe LVDS men om du av en eller annen grunn ønsker 32bit/384khz ut fra en transport så fungerer ikke sp-dif. Men uansett er de uttalelsene ang i2s / dsd transport relatert til det viderekomne nivå for de som har DIY I2S dac`s som f.eks DDDdac eller TPA løsninger ell. I de sammenhengene vil det nok være aktuelt å plassere i2s kilden i samme chassis med korte ledere. MAO ingen LVDS. Jeg kommer til å benytte det da jeg med mine DAC`s (TPA Buffalo2 + 3se og dual mono TPA COD) har lagt opp til i2s etter endel testing. Buffalo`ene lyder imo best uten sp-dif leddet. Videre har disse støtte for høyere bitrates og sample rates enn sp-dif kan overføre (afaik?). COD lyder også best med i2s uten sp-dif konvertering, men den har ikke mulighet for SP-dif input uten ekstern krets (wolfson 8804), så her kan det være rom for bedre sp-dif - i2s løsninger som kan forandre min oppfatning.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke alternativer er der til Buffalo og DDDdac om man vil gå for en minipc og I2S? Virker som det krever litt så sette sammen disse, men de kan kanskje også kjøpes som monterte kit?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg har deler til en B3 DAC, men har ikke chassis til den. Kunne sikkert gjort mye av loddingen uten at det skulle koste allverden. Men med mindre du trenger variabel output, så er det vel pr. i dag DDDac som er det mange velger. Jeg har ikke bygget en slik så jeg kan ikke uttale meg om vanskelighetsgrad, men du finner kanskje mer info om det i tråden for DDDac; http://www.hifisentralen.no/forumet...forsterkere-etc/77381-dddac-1794-nos-dac.html

    Det er vel kanskje mulig å oppdrive noe hjelp der. Jeg vet også at flere eiere av DDDac tenker på å skaffe seg en nettstrømmer ala det vi snakker om, så litt samarbeid fører lang vei i DIY verden vil jeg tro ;)

    Du får også DDDac i ferdige loddede løsninger. Putt de i chassis og spill musikk mon tro?

    http://www.audio-creativeshop.nl/winkel/dddac-1794-web-shop/complete-dddac-kit-usb-spdif/

    For ekstern i2s (istedet for USB) kan en jo benytte en i2s switch ala TPA`s Otto2 vil jeg tro. Min erfaring med bruk av DAC i det siste, har vært at jeg benytter Nettstrømmeren som roon end-point med musikk, og PC via USB/optisk til film.

    Edit: ser ut som jeg kan lage sketchup modeller basert på bildene av PCB her også :)

    DDDac PSU.jpg
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Så hvor bra er RPI + Hifi-berry dac målt opp mot andre ferdigbygde løsninger egentlig?

    Jeg kjørte opp en RPI i går, og det er jo utrolig lettvint! Så har jeg liggende en hifiberry dac her, så det skal vel ikke være spesielt vanskelig å koble opp denne heller regner jeg med.

    Har et hifi-berry kort liggende også, så snart får jeg testet herligheten selv håper jeg ... :)

    Edit: Tilleggsspørsmål: Er det stor forskjell på hifiberry dac+ og pro?
    Har ikke testet selv men har sett noen som mener disse ikke er så bra med strøm direkte fra RPI. (Jeg gikk for en Sabre v3 som alternativ)

    https://www.youtube.com/watch?v=ps-X4ipA_fY
    Han var jo ikke særlig positiv i utgangspunktet, nei, og mente at man måtte ha lineær strømforsyning (noe jeg egentlig ikke vet hva er, men skjønner at det ikke er 'switch mode' som er billigere men støyete?). Jeg forstod ikke helt alt han sa, men han kjørte vel heller ikke I2S eller gjorde han det? Han mente at en Chord Hugo Mojo ville være et betydelig hakk opp i kvalitet, noe som var litt skuffende sånn sett ... Jeg ser for meg at det meste av dette er mulig å gjøre selv for oss med en god del tommeltotter, men det er også en del 'praktiske' ting jeg ikke helt har forstått ennå, men det kommer forhåpentligvis sakte men sikkert det også ... :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Så hvor bra er RPI + Hifi-berry dac målt opp mot andre ferdigbygde løsninger egentlig?

    Jeg kjørte opp en RPI i går, og det er jo utrolig lettvint! Så har jeg liggende en hifiberry dac her, så det skal vel ikke være spesielt vanskelig å koble opp denne heller regner jeg med.

    Har et hifi-berry kort liggende også, så snart får jeg testet herligheten selv håper jeg ... :)

    Edit: Tilleggsspørsmål: Er det stor forskjell på hifiberry dac+ og pro?
    Har ikke testet selv men har sett noen som mener disse ikke er så bra med strøm direkte fra RPI. (Jeg gikk for en Sabre v3 som alternativ)

    https://www.youtube.com/watch?v=ps-X4ipA_fY
    Han var jo ikke særlig positiv i utgangspunktet, nei, og mente at man måtte ha lineær strømforsyning (noe jeg egentlig ikke vet hva er, men skjønner at det ikke er 'switch mode' som er billigere men støyete?). Jeg forstod ikke helt alt han sa, men han kjørte vel heller ikke I2S eller gjorde han det? Han mente at en Chord Hugo Mojo ville være et betydelig hakk opp i kvalitet, noe som var litt skuffende sånn sett ... Jeg ser for meg at det meste av dette er mulig å gjøre selv for oss med en god del tommeltotter, men det er også en del 'praktiske' ting jeg ikke helt har forstått ennå, men det kommer forhåpentligvis sakte men sikkert det også ... :)
    Har du noen bilder av kortene du har? Såvidt jeg forstår så har du en RPI2/3 og ett hifiberry DAC+ kort?

    Det skulle være mulig å få god lyd av det selv uten å benytte en oppgradert PSU (se første post - siste bilde og det som er skrevet med blå skrift).


    Om Chord Hugo Mojo er en bedre løsning vet jeg nå ikke da disse ikke akkurat har samme bruksområde såvidt jeg kan se.
    RPI + HIFIberry DAC+ er jo en nettstrømmer (med volumio, moode, etc med eller uten roon bridge), mens Chord Hugo Mojo er en DAC med hodetelefonamp. Chord enheten kan sikkert strømme fra mobiler etc via airplay / bluetooth etc, men har ingen nettverksfunksjon som jeg kan se. Blir som å sammenligne en appelsin med en fisk imo. Videre er HIFIberry DAC+ kortet en DAC med analog linjeutgang (for tilkobling til en amp i hjemmeannlegget). Chord Mojo er rettet mot ett helt annet bruksområde (bærbar lyd til hodetelefoner med mobil som kilde).
    Slike sammenligninger hjelper ikke akkurat på forvirringen som allerede er total når det gjelder nettstrømmere :p
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Så hvor bra er RPI + Hifi-berry dac målt opp mot andre ferdigbygde løsninger egentlig?

    Jeg kjørte opp en RPI i går, og det er jo utrolig lettvint! Så har jeg liggende en hifiberry dac her, så det skal vel ikke være spesielt vanskelig å koble opp denne heller regner jeg med.

    Har et hifi-berry kort liggende også, så snart får jeg testet herligheten selv håper jeg ... :)

    Edit: Tilleggsspørsmål: Er det stor forskjell på hifiberry dac+ og pro?
    Har ikke testet selv men har sett noen som mener disse ikke er så bra med strøm direkte fra RPI. (Jeg gikk for en Sabre v3 som alternativ)

    https://www.youtube.com/watch?v=ps-X4ipA_fY
    Han var jo ikke særlig positiv i utgangspunktet, nei, og mente at man måtte ha lineær strømforsyning (noe jeg egentlig ikke vet hva er, men skjønner at det ikke er 'switch mode' som er billigere men støyete?). Jeg forstod ikke helt alt han sa, men han kjørte vel heller ikke I2S eller gjorde han det? Han mente at en Chord Hugo Mojo ville være et betydelig hakk opp i kvalitet, noe som var litt skuffende sånn sett ... Jeg ser for meg at det meste av dette er mulig å gjøre selv for oss med en god del tommeltotter, men det er også en del 'praktiske' ting jeg ikke helt har forstått ennå, men det kommer forhåpentligvis sakte men sikkert det også ... :)
    Har du noen bilder av kortene du har? Såvidt jeg forstår så har du en RPI2/3 og ett hifiberry DAC+ kort?

    Det skulle være mulig å få god lyd av det selv uten å benytte en oppgradert PSU (se første post - siste bilde og det som er skrevet med blå skrift).


    Om Chord Hugo Mojo er en bedre løsning vet jeg nå ikke da disse ikke akkurat har samme bruksområde såvidt jeg kan se.
    RPI + HIFIberry DAC+ er jo en nettstrømmer (med volumio, moode, etc med eller uten roon bridge), mens Chord Hugo Mojo er en DAC med hodetelefonamp. Chord enheten kan sikkert strømme fra mobiler etc via airplay / bluetooth etc, men har ingen nettverksfunksjon som jeg kan se. Blir som å sammenligne en appelsin med en fisk imo. Videre er HIFIberry DAC+ kortet en DAC med analog linjeutgang (for tilkobling til en amp i hjemmeannlegget). Chord Mojo er rettet mot ett helt annet bruksområde (bærbar lyd til hodetelefoner med mobil som kilde).
    Slike sammenligninger hjelper ikke akkurat på forvirringen som allerede er total når det gjelder nettstrømmere :p
    Ang. Chord Mojo;
    Jeg bruker Mojo med Sonore uRendu som 'musikkserver'. Biblioteket ligger på NAS som også kjører Roon server. Man kan sette Mojo i 'Line Out' mode (2VRMS) for å drive andre ting (preamp) enn kun hodetelefoner (feks. mine Sonus Faber Pryma carbon masala), således kan kanskje noen misforståelser i nevnte tråd ryddes av veien. Lyden er top notch, men ht er litt basstunge uten EQ.
    Bare en digresjon.....
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Han var jo ikke særlig positiv i utgangspunktet, nei, og mente at man måtte ha lineær strømforsyning (noe jeg egentlig ikke vet hva er, men skjønner at det ikke er 'switch mode' som er billigere men støyete?). Jeg forstod ikke helt alt han sa, men han kjørte vel heller ikke I2S eller gjorde han det? Han mente at en Chord Hugo Mojo ville være et betydelig hakk opp i kvalitet, noe som var litt skuffende sånn sett ... Jeg ser for meg at det meste av dette er mulig å gjøre selv for oss med en god del tommeltotter, men det er også en del 'praktiske' ting jeg ikke helt har forstått ennå, men det kommer forhåpentligvis sakte men sikkert det også ... :)
    Har du noen bilder av kortene du har? Såvidt jeg forstår så har du en RPI2/3 og ett hifiberry DAC+ kort?

    Det skulle være mulig å få god lyd av det selv uten å benytte en oppgradert PSU (se første post - siste bilde og det som er skrevet med blå skrift).


    Om Chord Hugo Mojo er en bedre løsning vet jeg nå ikke da disse ikke akkurat har samme bruksområde såvidt jeg kan se.
    RPI + HIFIberry DAC+ er jo en nettstrømmer (med volumio, moode, etc med eller uten roon bridge), mens Chord Hugo Mojo er en DAC med hodetelefonamp. Chord enheten kan sikkert strømme fra mobiler etc via airplay / bluetooth etc, men har ingen nettverksfunksjon som jeg kan se. Blir som å sammenligne en appelsin med en fisk imo. Videre er HIFIberry DAC+ kortet en DAC med analog linjeutgang (for tilkobling til en amp i hjemmeannlegget). Chord Mojo er rettet mot ett helt annet bruksområde (bærbar lyd til hodetelefoner med mobil som kilde).
    Slike sammenligninger hjelper ikke akkurat på forvirringen som allerede er total når det gjelder nettstrømmere :p
    Ang. Chord Mojo;
    Jeg bruker Mojo med Sonore uRendu som 'musikkserver'. Biblioteket ligger på NAS som også kjører Roon server. Man kan sette Mojo i 'Line Out' mode (2VRMS) for å drive andre ting (preamp) enn kun hodetelefoner (feks. mine Sonus Faber Pryma carbon masala), således kan kanskje noen misforståelser i nevnte tråd ryddes av veien. Lyden er top notch, men ht er litt basstunge uten EQ.
    Bare en digresjon.....
    Ja nettopp en USB DAC...

    Neida, jeg syns bare det er rart å bringe opp en enhet som ikke har nettverksfunksjonalitet i en video om en nettstrømmer. Det er jo din uRendu som er nettstrømmeren i det oppsettet du nevner. Ikke Chord Mojo. Så da trenger en jo en nettverksstrømmer for å bruke nettverksstrømmeren Chord mojo.

    At Chord mojo også kan fungere med linjesignal ut er jo ett pluss, men... fremdeles en merkelig sammenligning fra karen i video`en. Fremdeles sammenligning av fisk og appelsin imo.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Så, grunnen til at jeg har kjøpt meg en HifiBerry DAC+ pro over den vanlige (som jeg mener har fått gode omtaler rundt omkring) eller audiophonics sin løsning for den saks skyld, er at DAC+ pro løsningen passer mitt formål bedre. Den kommer med lett tilgjengelige pinner for å lodde på en PSU header og har I2S linjer tilgjengelig for i2s DAC`s som f.eks TPA Buffalo, COD eller DDDac. Jeg har stilt meg spørrende til hvorfor HIFIberry ikke har kommet med en Digi+ pro med de pinnene tilgjengelig. Jaja, de om det.

    En sammenligning av lydkvaliteten på audiophonics DAC sammenlignet med Hifiberry DAC+ pro med lineært supply ville vært morsomt om noen hadde gjort.

    For mitt vedkommende er Analog output ikke aktuelt i lydsensitive posisjoner. Selv om det alltid er en fordel med bedre lyd (bruker det til bad-system, kjøkkensystem og utesystem etc).
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Så, grunnen til at jeg har kjøpt meg en HifiBerry DAC+ pro over den vanlige (som jeg mener har fått gode omtaler rundt omkring) eller audiophonics sin løsning for den saks skyld, er at DAC+ pro løsningen passer mitt formål bedre. Den kommer med lett tilgjengelige pinner for å lodde på en PSU header og har I2S linjer tilgjengelig for i2s DAC`s som f.eks TPA Buffalo, COD eller DDDac. Jeg har stilt meg spørrende til hvorfor HIFIberry ikke har kommet med en Digi+ pro med de pinnene tilgjengelig. Jaja, de om det.

    En sammenligning av lydkvaliteten på audiophonics DAC sammenlignet med Hifiberry DAC+ pro med lineært supply ville vært morsomt om noen hadde gjort.

    For mitt vedkommende er Analog output ikke aktuelt i lydsensitive posisjoner. Selv om det alltid er en fordel med bedre lyd (bruker det til bad-system, kjøkkensystem og utesystem etc).
    Så det er først og fremst strømmingen som er poenget, og ikke DAC-en? Jeg trodde det var at lyden ble så god på dac-delen jeg, men da har jeg altså misforstått. Jeg ser jo at RPI-en har mulighet for strømming av film også, noe jeg ikke hadde tenkt på før det dukket opp som valg på installasjon av OS på hifi-berry/RPI ...
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Så hvor bra er RPI + Hifi-berry dac målt opp mot andre ferdigbygde løsninger egentlig?

    Jeg kjørte opp en RPI i går, og det er jo utrolig lettvint! Så har jeg liggende en hifiberry dac her, så det skal vel ikke være spesielt vanskelig å koble opp denne heller regner jeg med.

    Har et hifi-berry kort liggende også, så snart får jeg testet herligheten selv håper jeg ... :)

    Edit: Tilleggsspørsmål: Er det stor forskjell på hifiberry dac+ og pro?
    Har ikke testet selv men har sett noen som mener disse ikke er så bra med strøm direkte fra RPI. (Jeg gikk for en Sabre v3 som alternativ)

    https://www.youtube.com/watch?v=ps-X4ipA_fY
    Han var jo ikke særlig positiv i utgangspunktet, nei, og mente at man måtte ha lineær strømforsyning (noe jeg egentlig ikke vet hva er, men skjønner at det ikke er 'switch mode' som er billigere men støyete?). Jeg forstod ikke helt alt han sa, men han kjørte vel heller ikke I2S eller gjorde han det? Han mente at en Chord Hugo Mojo ville være et betydelig hakk opp i kvalitet, noe som var litt skuffende sånn sett ... Jeg ser for meg at det meste av dette er mulig å gjøre selv for oss med en god del tommeltotter, men det er også en del 'praktiske' ting jeg ikke helt har forstått ennå, men det kommer forhåpentligvis sakte men sikkert det også ... :)
    Har du noen bilder av kortene du har? Såvidt jeg forstår så har du en RPI2/3 og ett hifiberry DAC+ kort?

    Det skulle være mulig å få god lyd av det selv uten å benytte en oppgradert PSU (se første post - siste bilde og det som er skrevet med blå skrift).


    Om Chord Hugo Mojo er en bedre løsning vet jeg nå ikke da disse ikke akkurat har samme bruksområde såvidt jeg kan se.
    RPI + HIFIberry DAC+ er jo en nettstrømmer (med volumio, moode, etc med eller uten roon bridge), mens Chord Hugo Mojo er en DAC med hodetelefonamp. Chord enheten kan sikkert strømme fra mobiler etc via airplay / bluetooth etc, men har ingen nettverksfunksjon som jeg kan se. Blir som å sammenligne en appelsin med en fisk imo. Videre er HIFIberry DAC+ kortet en DAC med analog linjeutgang (for tilkobling til en amp i hjemmeannlegget). Chord Mojo er rettet mot ett helt annet bruksområde (bærbar lyd til hodetelefoner med mobil som kilde).
    Slike sammenligninger hjelper ikke akkurat på forvirringen som allerede er total når det gjelder nettstrømmere :p
    Hei! Ikke meningen å forvirre andre med min egen forvirring, men jeg har altså ikke helt skjønt fordelene og bruksområdene fullt ut her ennå, så ha meg unnskyldt! :)

    Jeg har to RPI-kort, et er B+, det andre er v2B+, samt hifi-berry DAC+ standard RCA. Jeg tenkte først og fremst at dette var dac-løsninger, men det er vel også strømme-løsninger slik jeg forstår det nå, og i tillegg kapabelt til å strømme video? Det er jo storstas og snasent!

    Det kan se ut som det ene kortet mitt, RPI B+ ikke fungerer som det skal. Umulig å få det til å boote, så det må jeg muligens skrote, hvis du/noen ikke har noen tips om hva som kan være galt. Kortet lyser, men gir ingen tegn til å ville lese kortet jeg setter inn, og samme kort virker fint på den andre RPI-en ...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.343
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her er min streamer/dac løsning for tiden.

    rpi2 tilkoblet en god 5v lineær psu
    en dansk kreasjon dac - diskret oppbygget r-2r dac. Litt moddet den også men var litt krevende modding grunnet latterlig små smd komponenter.
    Koblet med korte kabler i2s mellom rpi2 og dac.
    Kan bytte digitale filtre (styres via shell via rpi). Spiller faktisk på "egenkomponert" filtre for 44.1khz materiale. Synes det er bedre enn standard filtrene som produsent har laget.

    RCA ut er direkte, ufiltrert rett etter motstandsnettverket. Det er bufre på dacen men det låter ikke så bra.
    Egentlig er spec på denne dacen sgs. likt med den nye CEC dacen til 250k men ten fancy innpakking etc.

    Bruker picoreplayer eller archphile distro på rpi2. (Liker de mye bedre enn runeaudio, volumio, moode)

    Volumkontrollen er bare et motorisert potmeter med fjernkontroll som faktisk styrer den digitale volumkontrollen i dacen.
    Dacen har fifo reklokking så i teorien skal ikke den elendige "klokken" i rpi2 være reduserende lydmessig.

    Vurderer også Odriod C2 ved neste høve.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Forøvrig en utrolig spennende og fin tråd, så bare 'keep it comming' som det heter på nynorsk! :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Her er min streamer/dac løsning for tiden.

    rpi2 tilkoblet en god 5v lineær psu
    en dansk kreasjon dac - diskret oppbygget r-2r dac. Litt moddet den også men var litt krevende modding grunnet latterlig små smd komponenter.
    Koblet med korte kabler i2s mellom rpi2 og dac.
    Kan bytte digitale filtre (styres via shell via rpi). Spiller faktisk på "egenkomponert" filtre for 44.1khz materiale. Synes det er bedre enn standard filtrene som produsent har laget.

    RCA ut er direkte, ufiltrert rett etter motstandsnettverket. Det er bufre på dacen men det låter ikke så bra.
    Egentlig er spec på denne dacen sgs. likt med den nye CEC dacen til 250k men ten fancy innpakking etc.

    Bruker picoreplayer eller archphile distro på rpi2. (Liker de mye bedre enn runeaudio, volumio, moode)

    Volumkontrollen er bare et motorisert potmeter med fjernkontroll som faktisk styrer den digitale volumkontrollen i dacen.
    Dacen har fifo reklokking så i teorien skal ikke den elendige "klokken" i rpi2 være reduserende lydmessig.

    Vurderer også Odriod C2 ved neste høve.
    Er det mulig å få tak i den dacen du har der, eller er det en helt spesiell sak? Kostbar? Specsa høres jo greit ut, liksom ... :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Her er min streamer/dac løsning for tiden.

    rpi2 tilkoblet en god 5v lineær psu
    en dansk kreasjon dac - diskret oppbygget r-2r dac. Litt moddet den også men var litt krevende modding grunnet latterlig små smd komponenter.
    Koblet med korte kabler i2s mellom rpi2 og dac.
    Kan bytte digitale filtre (styres via shell via rpi). Spiller faktisk på "egenkomponert" filtre for 44.1khz materiale. Synes det er bedre enn standard filtrene som produsent har laget.

    RCA ut er direkte, ufiltrert rett etter motstandsnettverket. Det er bufre på dacen men det låter ikke så bra.
    Egentlig er spec på denne dacen sgs. likt med den nye CEC dacen til 250k men ten fancy innpakking etc.

    Bruker picoreplayer eller archphile distro på rpi2. (Liker de mye bedre enn runeaudio, volumio, moode)

    Volumkontrollen er bare et motorisert potmeter med fjernkontroll som faktisk styrer den digitale volumkontrollen i dacen.
    Dacen har fifo reklokking så i teorien skal ikke den elendige "klokken" i rpi2 være reduserende lydmessig.

    Vurderer også Odriod C2 ved neste høve.
    Ser spennende ut. Jeg har litt sans for "plankediy" ;)

    Levde selv med en Buffalo på en planke i lange tider. Funket til sitt formål (spille musikk).

    Jeg går ut ifra at det er en modifisert Soekris r2r dac det er snakk om?

    Reference DAC Module - Discrete R-2R Sign Magnitude 24 bit 384 Khz - diyAudio

    dam1021_top.jpg


    Og du har da altså skippet op ampene (de 4 SO8 chippene til venstre i bildet)?

    Spennende løsning. Er også spent på om du får opp Odroid C2 og om det vil lyde bedre eller ikke. Jeg vil jo tro at det med on board fifo, ikke vil ha noe særlig å si. Min C2 ligger på benken her, men jeg har ikke startet med den enda. Jeg klarte å bestille uten eMMC så da ble det litt mer venting på det kortet også.

    Kanskje mest spent for min egen del på om det etterhvert blir mulig å installere ROON bridge på den og dermed unngå å bruke RPI m. volumio ell på den enheten som da vil stå i hovedsystemet.

    Edit: Ang kontrollen, er det i2c basert kontroll av registerene i dac chip? <-nei, det er vistnok seriell. Leste gjennom glt`s svært gode guide her:

    https://hifiduino.wordpress.com/2015/03/16/soekris-dam-1021-r-2r-dac-users-guide/

    https://hifiduino.wordpress.com/ <-har funnet mye spennende her mtp buffalo og annet ;)

    En arduino basert kontroller er jo uansett uaktuelt iom at du kan gjøre det som trengs fra rpi/odroid. Men men, jeg liker å ha ett dedikert display på min dac ;)

    dac display.jpg


    Edit2: display dimmer etter 8 sek uten IR aktivitet. Sort bakgrunn, men med informativt lys i ny og ne
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.343
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hva er det med Roon egentlig ? Klarer ikke å finne utav den "hypen".
    Skjønner at det er et fancy musikkbibliotet med støtte for tidal?
    LMS og kan bruke mange rpi til musikkavspilling dersom det er ønskelig foresten :) Nå kan også LMS innstalleres direkte på rpi om man ønsker (siste picoreplayer)

    Her er forøvrig webgrensesnitt for picoreplayer (LMS)
    lms.jpg



    Og her er Chimney (MPD app) jeg bruker for archphile distroen.
    chimney.jpg



    Alt selvsagt gratis.
    Software for musikkavspilling/streaming trenger ikke koste penger...
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Ikke rette tråden å diskutere dette i men jeg forstår ikke dette med at programvare og helt også musikk skal være gratis når man ser hvor mye de fleste bruker på utstyr og kabler mm.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Ikke rette tråden å diskutere dette i men jeg forstår ikke dette med at programvare og helt også musikk skal være gratis når man ser hvor mye de fleste bruker på utstyr og kabler mm.
    Open Source er Open Source, og når man har gode alternativer som er Open Source så må det vel ihvertfall være lov å diskutere forskjeller mellom gratis og betalt porgramvare? At musikken skal være gratis tror jeg ikke det er veldig mange her på sentralen som mener ...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Ang. gratis musikk er jeg totalt uenig med dag, men dropper den diskusjonen her da jeg ikke vil lage dårlig stemning i tråden.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.343
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mye handler nok om hva man er og blir fortrolig med.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    OT: Svar på hva der er med Roon er vel det man IKKE ser. Det er ikke GUI'et, men metadatabehandlingn og infrastrukturen - OT slutt
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg personlig syns roon er verd pengene (personlig preferanse pga hvordan musikken blir fremstilt og sømløs integrering med tidal).
    Picoreplayer (PCP) med LMS er jo absolutt ett godt open source alternativ for avspilling av lokale filer. Såvidt jeg vet er det ikke høye krav til maskinvare for LMS server?

    PCP vel såvidt jeg vet ikke alle informasjon-funksjonene som ROON har og krever vel mer når det gjelder hvordan filer er lagret i biblioteket for å få det fremstilt på en ryddig måte? Men hører jo absolutt hjemme i denne tråden (info om det. Diskusjon om hva som er best med fanboys på begge sider som opptar hele tråden rundt "hva er så bra med det kontra det da", "Open source rulez", "Open source stinks" etc. kan vi vel droppe eller hur?).

    Når det gjeldet ROON, så håper jeg at de kommer med løsninger for nyere utgaver av ARM, og dermed blir det mulig for de som lurer på om det er verd pengene å prøve det i ett par uker og gjøre opp sin egen formening. Pr. i dag er dette litt for begrenset imo (kun ARMv7 - RPI2, Odroid C1+, Cubox-I).

    Musikk skal koste penger, men innenfor rimelighetens grenser. Jeg har kjøpt ca 1000 cd`er oppigjennom, og har kjøpt endel musikk på nett. Jeg har også lastet ned store mengder, men det var før spotify, nå benytter jeg spofity til å høre om det er verd å kjøpe musikken eller ikke, før gjorde jeg dette ved å laste de ned fra nettet.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Forøvrig en utrolig spennende og fin tråd, så bare 'keep it comming' som det heter på nynorsk! :)

    Hehe, ja, for de som kan nok om elektronikk & loddeboltbruk :)

    Jeg også, følger den med spenning. Hvor min spenning er om noen kommer med et produkt de har bygget som funker bra og til en OK pris som de gjerne bygger flere (mot litt fortjeneste) av dersom noen spør - som ofte skjer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn