Tråden for DIY nettstrømming.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg liker veldig godt "Sonos-modell" (og Chromecast): At avspiller ikke har noe direkte brukergresesnitt, men at man bruker en webleser eller app for å styre enheten. Man kan da ofte få mer avanserte grensesnitt på denne måten, da våre vanlige bruksenheter gjerne har mye bedre oppløsning og kvalitet. Finnes det noe slike løsninger i Pi-miljøet?

    Selv har jeg impementert styringen i hjemmekinoen ved å kjøre en liten web-server på Raspberry Pi som styrer lys og av/påslag av elektronikk. Jeg bruker da nettbrett og mobil etter ønske og får opp en enkel side hvor jeg kan trykke kommandoer, som å slå av alt, skru på til film, sette volum, osv.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.343
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ellers er det jo kanskje mulig å lage en standalone digital avspiller med eget touch screen interface med f.eks denne?

    Vis vedlegget 381742

    http://digitalimpuls.no/PC-komponen...ry-Pi-7-Touchscreen-Display137832-p0000136689

    Da med RPI sin offisielle touch screen. Burde jo kunne virke. Men jeg har ikke sett hvor god / dårlig skjermen er. Er det noen som har sett den IRL?

    Vis vedlegget 381750

    http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Enkortsdata/Raspberry-Pi/Skjerm/Raspberry-Pi-7-Touch-Screen-LCD-Raspberry-Pi-touch-screen-LCD136065-p0000126518

    Vis vedlegget 381752

    Picoreplayer har jo støtte for denne.

    Jeg liker veldig godt "Sonos-modell" (og Chromecast): At avspiller ikke har noe direkte brukergresesnitt, men at man bruker en webleser eller app for å styre enheten. Man kan da ofte få mer avanserte grensesnitt på denne måten, da våre vanlige bruksenheter gjerne har mye bedre oppløsning og kvalitet. Finnes det noe slike løsninger i Pi-miljøet?
    Picoreplayer nok engang ;) Bruker LMS sitt grensesnitt innstallert en eller annen plass.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg liker veldig godt "Sonos-modell" (og Chromecast): At avspiller ikke har noe direkte brukergresesnitt, men at man bruker en webleser eller app for å styre enheten. Man kan da ofte få mer avanserte grensesnitt på denne måten, da våre vanlige bruksenheter gjerne har mye bedre oppløsning og kvalitet. Finnes det noe slike løsninger i Pi-miljøet?

    Selv har jeg impementert styringen i hjemmekinoen ved å kjøre en liten web-server på Raspberry Pi som styrer lys og av/påslag av elektronikk. Jeg bruker da nettbrett og mobil etter ønske og får opp en enkel side hvor jeg kan trykke kommandoer, som å slå av alt, skru på til film, sette volum, osv.
    Ja, jeg er av samme oppfatning, men er alltid nyskjerrig på andre løsninger. Jeg benytter også RPI og arduino`er til allverdens "behind the scenes" ting. Deriblandt IP til digital audio og tiltenkte enheter for: dørklokke-ir-kommando til hifi (mute) + lys/dingdong, PC on/off/leds via cat5 til naborommet etc (ATX 4sek svenskeknappen er kjekk når PC ikke står i samme rom).

    Når det gjelder det med webinterface for styring så er det jo det disse OS`ene gir deg. Volumio, moode, picoreplayer etc.
    Grensesnittet er imo litt så som så, og ideelt sett fra mitt ståsted er det noe ala roon som er det ideelle (ref bilde). Med både tidal og lokalt lagret musikk vist samlet med en liten indikator for om det er lokalt lagret eller tidal (tidal ikon i hjørnet på albumcover).

    rtidalnas.jpg


    Disse enhetene er/blir bortgjemt/plassert ett eller annet sted det er plass. Men er kanskje endel som vil ha en mer direkte kontakt med enheten. Ala SB touch (noe jeg vil tro er mulig å lage en "DIY" versjon av med dette display).

    Ellers er det jo kanskje mulig å lage en standalone digital avspiller med eget touch screen interface med f.eks denne?

    Vis vedlegget 381742

    http://digitalimpuls.no/PC-komponen...ry-Pi-7-Touchscreen-Display137832-p0000136689

    Da med RPI sin offisielle touch screen. Burde jo kunne virke. Men jeg har ikke sett hvor god / dårlig skjermen er. Er det noen som har sett den IRL?

    Vis vedlegget 381750

    http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Enkortsdata/Raspberry-Pi/Skjerm/Raspberry-Pi-7-Touch-Screen-LCD-Raspberry-Pi-touch-screen-LCD136065-p0000126518

    Vis vedlegget 381752

    Picoreplayer har jo støtte for denne.

    Jeg liker veldig godt "Sonos-modell" (og Chromecast): At avspiller ikke har noe direkte brukergresesnitt, men at man bruker en webleser eller app for å styre enheten. Man kan da ofte få mer avanserte grensesnitt på denne måten, da våre vanlige bruksenheter gjerne har mye bedre oppløsning og kvalitet. Finnes det noe slike løsninger i Pi-miljøet?
    Picoreplayer nok engang ;) Bruker LMS sitt grensesnitt innstallert en eller annen plass.
    Jau, tenkte meg at det var mulig med PCP ;) Vil jo se ut som en DIY SB touch også da vil jeg tro. Har du testet det? Jeg er litt spent på hvordan det ser ut IRL. Jeg får vel ta meg en tur innom ett sted de har en løsning med den PI skjermen.

    Edit*10 elns: hmmmm, dobbelposting, feilquotes, etc. jaja blir vel orden på det "in the end".

    Edit11: legger inn flac / mp3 biblioteket på PCP nå, så får vi se hvordan det blir mtp brukergrensesnittet. Regner med det blir bra når en benytter godt "tagget" musikk.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Bare en liten kommentar ang. Linn Kazoo som jeg har nevnt et par ganger. Både Moode og Volumio fungerer med UPnP aktivert på RPI fra Ipad appen, men oppdaterte OSX appen nå og verken RPI eller atven min ser ut til å fungere lenger?

    Edit: Om du ikke har tenkt å bruke Roon så trenger du bare å velge dac på Volumio (med usb dac trenger du ikke gjøre noe), reboot og den er klar som Airplay mottaker g som avspiller med Lumin. (en mediaserver ala. minimserver må kjøre på en server,pc eller NAS i nettverket)


    lumin 1.jpg


    lumin 2.jpg


    lumin 3.png
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ja det virker ganske greit med mange slike løsninger. Jeg bruker også bubbleupnp på android for å strømme til alle mulige slags utenheter. Alle micropc`ene jeg har hatt så langt med diverse OS har fungert feilfritt med det. Bubbleupnp funker dog best med "rootet" telefon. Da kan en benytte det med diverse andre apps, som f.eks tidal og spotify etc.

    Men nå har jeg roon, og da blir det til at jeg bruker det ;) Jeg savner dog "Focus" funksjonen fra android appen (sikker gjort for å ikke "rote" til med masse ekstra knapper etc). Men dette blir fort veldig OT.

    Roon:

    Screenshot_2016-05-18-22-16-44.jpg


    Edit: testet minim + linn kinsky og det ser jo også veldig bra ut. Alle microputerene (Cubox I, RPI1 etc) og Sonos enheten i huset dukket opp som mulige utdataenheter, noe de ikke gjorde sist jeg testet linn appen (Sonos). Så noe har blitt bedre med årene (Bror min har diverse sonos og linn majik dsm, så dette må sjekkes ut nermere). Biblioteket mitt som ikke var fremstilt på en ryddig måte med PCP var fremstilt perfekt med minimserver og denne appen.

    Som du sier Minutten så er dette enkelt å få opp å gå. Og IOM at Linn Kinsky har apps for alt av kontrollenheter så skulle det være veldig universelt. Det at mitt svært så uryddige bibliotek av WAW ble fremstilt bra, så vil jeg tro at det er lite problemer med tagging for andre (regner med at dette er minim server-appen på NAS som finner ut av det). Syns dog at android appen er noe uryddig/knotete sammenlignet med appen til roon. ROON appen har dog diverse funksjonelle mangler som nevnt over (mangler "focus" funksjonen i android appen).

    Har ikke hørt på lydkvalitet enda, men men.

    Edit2:

    Noen vil kanskje dra kjensel på dette interfacet.

    Det er J.River`s Gizmo satt til å spille til Moode

    Gizmo (android):

    Screenshot_2016-05-19-05-25-29.jpg


    På websiden til moode ser det da slik ut (albumcover blir vist på samme måte når en benytter metoden til Minutten):

    gizmomoode.jpg


    Det kan gjøres fra NAS, men er ikke like lett som den løsningen som Minutten nevner. Gizmo er ikke mulig å kjøre uten JRMC på en eller annen enhet i nettverket (AFAIK).
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Ja det virker ganske greit med mange slike løsninger. Jeg bruker også bubbleupnp på android for å strømme til alle mulige slags utenheter. Alle micropc`ene jeg har hatt så langt med diverse OS har fungert feilfritt med det. Bubbleupnp funker dog best med "rootet" telefon. Da kan en benytte det med diverse andre apps, som f.eks tidal og spotify etc.

    Men nå har jeg roon, og da blir det til at jeg bruker det ;) Jeg savner dog "Focus" funksjonen fra android appen (sikker gjort for å ikke "rote" til med masse ekstra knapper etc). Men dette blir fort veldig OT.

    Roon:

    Vis vedlegget 381832

    Edit: testet minim + linn kinsky og det ser jo også veldig bra ut. Alle microputerene (Cubox I, RPI1 etc) og Sonos enheten i huset dukket opp som mulige utdataenheter, noe de ikke gjorde sist jeg testet linn appen (Sonos). Så noe har blitt bedre med årene (Bror min har diverse sonos og linn majik dsm, så dette må sjekkes ut nermere). Biblioteket mitt som ikke var fremstilt på en ryddig måte med PCP var fremstilt perfekt med minimserver og denne appen.

    Som du sier Minutten så er dette enkelt å få opp å gå. Og IOM at Linn Kinsky har apps for alt av kontrollenheter så skulle det være veldig universelt. Det at mitt svært så uryddige bibliotek av WAW ble fremstilt bra, så vil jeg tro at det er lite problemer med tagging for andre (regner med at dette er minim server-appen på NAS som finner ut av det). Syns dog at android appen er noe uryddig/knotete sammenlignet med appen til roon. ROON appen har dog diverse funksjonelle mangler som nevnt over (mangler "focus" funksjonen i android appen).

    Har ikke hørt på lydkvalitet enda, men men.

    Edit2:

    Noen vil kanskje dra kjensel på dette interfacet.

    Det er J.River`s Gizmo satt til å spille til Moode

    Gizmo (android):

    Vis vedlegget 381841

    På websiden til moode ser det da slik ut (albumcover blir vist på samme måte når en benytter metoden til Minutten):

    Vis vedlegget 381842

    Det kan gjøres fra NAS, men er ikke like lett som den løsningen som Minutten nevner. Gizmo er ikke mulig å kjøre uten JRMC på en eller annen enhet i nettverket (AFAIK).
    Jeg må innrømme at jeg er forvirret med hensyn til alle disse 'kombo-løsningene', og skjønner ikke helt opp og ned på de. For meg ville kanskje sånn sett Roon vært det beste. Hadde det vært mulig å lage en liste med oversikt over hva som er hva og fungerer med den og den osv? Volumio, BubbleUPNP, Linn Kinsky (Kazoo?), Gizmo, Minim, LMS, Moode ... Jeg tester ut litt selv også, men det er mye prøving og feiling blandet med famling i mørket ... :) Akkurat nå er Volumio oppe og går hos meg, og fungerer helt greit, men mangler litt av dette med coverbilder og annen info ...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    For å ta det litt trinn for trinn etter installasjon av volumio.

    1. Legg inn Minimserver på den enheten du har musikkfilene lagret. Her er link: MinimServer downloads Edit: sjekk NAS`et ditt sin APP store.

    2. Følg guiden på siden til minim om hvordan den skal konfigureres

    3. Gå inn på Volumio websiden og aktiver UPNP (1-2-3)Edit: og 4 (ikke markert i bildet) - klikk på APPLY knappen. Reboot RPI

    123.jpg


    4. Last ned Kinsky : Linn — Software

    5. Start Kinsky og sett den opp (velg bibliotek til venstre og avspiller til høyre).

    kinsky.jpg


    6 Bla i biblioteket og spill musikk. Du kan avslutte kinsky uten at det stopper avspillingen. Kinsky viser deg biblioteket og lar deg legge til filer i spillelisten til volumio. Data`ene går fra NAS (biblioteket) og til Volumio og ut til ditt stereosystem (og ikke via mobilen eller enheten du starter kinsky fra).

    Edit: Det er 3 ledd i dette:

    Mediabibliotek på NAS (Minimserver). <- Der filene dine er lagret og strømmer fra.
    Avspilleren (RPI) <- Der filene blir strømmet til.
    UPNP kontrollsoftwaren. F.eks. Linn Kinsky (eller Kazoo, J.River Gizmo etc) <- kontroller for visning av bibliotek og valg av Avspiller (Volumio) og mediaserver (minimserver).
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Med UPNP Gizmo så ser det slik ut:


    Med ROON så ser det slik ut fra mobilen (håper app blir bedre etterhvert. Den mangler endel funksjoner jeg bruker mye i PC appen):


    Edit: For meg er Android appen fremdeles altfor dårlig. Det føles ikke sømløst mellom tidal og lokalt lagret, det er tregt (ujevn scrolling), og den mangler det som for meg er den mest brukte funksjonen; "sorting using Focus". Kan godt hende dette er bedre på nyere mobiler og eller nettbrett. Samt apple enheter vil nok ha en bedre app vil jeg tro.
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Takker for forklaringer angående bibliotek, avspiller og kontrollpunkt! Det ser ut til at Kinsky klarer seg bedre med mitt Synology-bibliotek enn det gjør med LMS-server (som også ligger på Synology-systemet), men det spiller vel liten rolle, da det funker helt fint(?). Jeg hadde minim-server på Synology'en før også, men den trenger en oppgradering som ikke virker å være så enkel å få til akkurat nå. Litt usikker på om jeg egentlig trenger Minim heller? Nå har jeg Kinsky både på iPhone og MacBook ... :)

    Tok forøvrig en liten A/B-test av streamer/DAC i dag, og det var ganske tydelig at lyden var bedre med BlueSound + NAD1050-dac enn RPI + hifiberry. Jeg mener fortsatt at det er veldig god valuta for pengene med RPI++, og alle mulighetene de små boksene gir oss ... :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Takker for forklaringer angående bibliotek, avspiller og kontrollpunkt! Det ser ut til at Kinsky klarer seg bedre med mitt Synology-bibliotek enn det gjør med LMS-server (som også ligger på Synology-systemet), men det spiller vel liten rolle, da det funker helt fint(?). Jeg hadde minim-server på Synology'en før også, men den trenger en oppgradering som ikke virker å være så enkel å få til akkurat nå. Litt usikker på om jeg egentlig trenger Minim heller? Nå har jeg Kinsky både på iPhone og MacBook ... :)
    Merkelig AB test du har gjort her imo. HIFIberry med Analog ut vs. Bluesound til ekstern dac.
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Takker for forklaringer angående bibliotek, avspiller og kontrollpunkt! Det ser ut til at Kinsky klarer seg bedre med mitt Synology-bibliotek enn det gjør med LMS-server (som også ligger på Synology-systemet), men det spiller vel liten rolle, da det funker helt fint(?). Jeg hadde minim-server på Synology'en før også, men den trenger en oppgradering som ikke virker å være så enkel å få til akkurat nå. Litt usikker på om jeg egentlig trenger Minim heller? Nå har jeg Kinsky både på iPhone og MacBook ... :)
    Merkelig AB test du har gjort her imo. HIFIberry med Analog ut vs. Bluesound til ekstern dac.
    Hæ? Begge deler er jo streamer til dac --> amp, så hvorfor er det en merkelig A/B test? Du kan kanskje si at det er mer en test av dac enn av streamer, men det er nå akkurat det jeg testet nå, da ... En annen gang kan jeg teste A/B-teste streamer --> Dac --> Amp, og det er sikkert interessant det også, men jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg skal få til det med den RPI/hifiberry-saken jeg har nå. Tips for det?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Er vel bare å koble til dacen med en usb kabel og velge usb som output i OS?
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Er vel bare å koble til dacen med en usb kabel og velge usb som output i OS?
    Altså usb ut på RPI-en og inn på ekstern dac? Jeg har Volumio på RPI-en nå; har jeg mulighet for å velge USB ut direkte i web-grensesnittet mon tro?

    Edit: Velge 'none' her kanskje?

    Screen Shot 2016-05-19 at 23.44.33.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Sett den til none og gå inn i MDP menyen og velg usb som output.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    1. Sett I2S DAC - none
    2. Slå av RPI.
    3. Koble til USB DAC
    4. Sett på strøm til RPI
    5. Gå inn i MPD setup og velg USB kortet fra output listen
    6. Restart RPI.


    Ang kommentar om test, jeg syns det var merkelig pga 2 ting: 1. Du nevner ikke at det er Analog HIFIberry (HIFIbery DAC(+)), 2. Det ville vært mer logisk å teste 2 strømmer-systemer mot hverandre med så like oppsett som mulig. Såvidt jeg vet så har vel bluesound en analog utgang den også? Og for meg virket det merkelig at den ene løsningen skulle ha 2 enheter (bluesound + dac) mens den andre kun har 1 (som også er en veldig billig / entrylevel løsning).
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    1. Sett I2S DAC - none
    2. Slå av RPI.
    3. Koble til USB DAC
    4. Sett på strøm til RPI
    5. Gå inn i MPD setup og velg USB kortet fra output listen
    6. Restart RPI.


    Ang kommentar om test, jeg syns det var merkelig pga 2 ting: 1. Du nevner ikke at det er Analog HIFIberry (HIFIbery DAC(+)), 2. Det ville vært mer logisk å teste 2 strømmer-systemer mot hverandre med så like oppsett som mulig. Såvidt jeg vet så har vel bluesound en analog utgang den også? Og for meg virket det merkelig at den ene løsningen skulle ha 2 enheter (bluesound + dac) mens den andre kun har 1 (som også er en veldig billig / entrylevel løsning).
    Ah, min feil, jeg tenkte/trodde at hifi-berry mer eller mindre betydde dac i denne sammenhengen ... men, jo, det er altså en hifiberry dac+ som jeg har testet på, og som i og for seg gir god lyd, men ikke så bra som BlueSound Node + NAD1050 dac --> amp. BlueSound innebygd dac er grei, men det blir bedre med ekstern dac på den også ...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Er det den isolerte I2S controlleren som er poenget med denne? (bortsett fra nativ DSD)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Er det den isolerte I2S controlleren som er poenget med denne? (bortsett fra nativ DSD)
    Ja og nei.

    Dette kortet isolerer datalinjene fra RPI/Odroid fra HAT som er montert oppå denne igjen (stacked).
    Det betyr optisk isolerte I2S / DSD og optisk isolert I2C.
    Det betyr også at en kan benytte ett bedre PSU til HAT ved siden av high-current supply til RPI.
    Så i mitt tilfelle så blir det:

    RPI - med sitt powersupply (LM317 basert lineær PSU)
    Dette kortet + eventuell Digital HAT (Hifiberry DIGI+/DAC+pro m.i2s out) med power fra seperat PSU.

    Edit: Sketchup modell er underveis. Lastet den opp i 3dwarehouse nå, vil oppdatere modellen når jeg har tid. NB. Dette er kun en 3dmodell laget fra bilder. Den er ikke nøyaktig og kan i utgangspunktet kun benyttes for å visualisere case-layout ell.

    rpiI2Siancanada.jpg


    Søk etter "gwikse" i 3dwarehouse.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Fikk nå Tidal til å fungere fra Lumin/Kazoo med BubbleUPnP Server. Ikke like elegant integrering som Roon men helt OK og gratis...

    Her fra Kazoo desktop (mac) med Nye plater fra Tidal.

    Skjermbilde 2016-05-21 kl. 14.45.56.jpg


    NB! Spiller her med en gammel Apple TV1 og ikke RPI.
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Fikk nå Tidal til å fungere fra Lumin/Kazoo med BubbleUPnP Server. Ikke like elegant integrering som Roon men helt OK og gratis...

    Her fra Kazoo desktop (mac) med Nye plater fra Tidal.

    Vis vedlegget 382253

    NB! Spiller her med en gammel Apple TV1 og ikke RPI.
    Jeg la merke til dette, gikk inn på bubbleupnp sine sider. Driver å leter etter en mulighet for å installere det på NAS. Jeg la også merke til at Bubbleupnp også kan gi Google Chromecast audio UPNP støtte. Noe som vil åpne disse enhetene opp for UPNP/Openhome avspilling ;)

    BubbleUPnP Server
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Ja Sonosene mine dukker også opp.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har testet litt og Kazoo fungerer mye bedre med Tidal en med lokal musikk hos meg (mye rar metadata). Både desktop og nettbrett app fungerer veldig bra og foreløpig ingen problemer eller dropouts på atv1, rpi eller Sonos. Nesten så jeg ikke hadde hadde trengt Roon, og det er en fordel at jeg kan styre alt inkludert Sonos fra samme program på mobil, nettbrett og pc.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jau, mtp prisen til roon, så ble det en nedtur imo at det er såpass mange enheter som ikke er direkte støttet med full roon-raat integresjon. Om ROON-ratt hadde vært kompatibel med alt av enheter så ville det vært en vesentlig mer gunstig løsning for de som jeg anser som kundegruppen til ROON. Kan være det er noen som får til å lage en løsning som vil gjøre alle upnp enheter i nettverket tilgjengelig i roon som roon-raat devices. Men men, utviklingen på roon vil avgjøre om jeg fortsetter etter 1 år eller ikke.

    Edit: jeg bruker roon til multirom avspilling, noe som fungerer bra, men det gjenstår endel ting for at det skal bli mer IRL brukervennlig. F.eks switching mellom multirom avspilling (group) og enkelrom avspilling må gjøres 100% manuelt hver gang. Regner med det blir mulig å ha forhåndsinstilte grupper ved siden av individuell sonekontroll etterhvert.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har brukt penger på mer unyttig hifi en Roon så jeg bruker det neste året før jeg bestemmer om Roon er "it". Må si jeg er imponert over hvor bra Bubble server foreløpig fungerer med Kazoo/Lumin.
    Edit: Har bare sjekket funksjonalitet til nå.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Da er det bare å prøve, eller hadde du prøvd?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Da er det bare å prøve, eller hadde du prøvd?
    Nei, jeg har ikke prøvd. Men la nå inn en bestilling på en BBB (som jeg til nå har unngått pga at jeg har trodd det ikke var kompatibelt med kode utviklet for armv7).

    Edit: Jeg har nå oppdaget at jeg har tatt totalt helt totalt idiotisk feil mtp BBB. Den er ARMv7 men har benevning som gjør at det lett kan leses som ARMv8 (ARMv7 Cortex-A8 ). Ofte står det ikke annet enn Cortex-A8. Det betyr i praksis at den er kompatibel med mye mer enn jeg har trodd og virker på meg som en veldig god løsning dersom ekstern master clock er ønsket (da den har pin tilgjengelig for dette i motsetning til RPI/Odroid).
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Mye å følge med på. Jeg har heller ikke prøvd å få Tidal til å fungere med Lumin/Kazoo fordi jeg trodde det ikke fungerte p.g.a hardware støtte. Det stemte sikker tidligere men i mellomtiden er det noen luringer som har fått det til å fungere.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Her er min streamer/dac løsning for tiden.

    rpi2 tilkoblet en god 5v lineær psu
    en dansk kreasjon dac - diskret oppbygget r-2r dac. Litt moddet den også men var litt krevende modding grunnet latterlig små smd komponenter.
    Koblet med korte kabler i2s mellom rpi2 og dac.
    Kan bytte digitale filtre (styres via shell via rpi). Spiller faktisk på "egenkomponert" filtre for 44.1khz materiale. Synes det er bedre enn standard filtrene som produsent har laget.
    [....]
    Beklager å fortsette å stille helt elementære spørsmål, men jeg forstår det slik at en god strømforsyning er viktig. Har du (eller noen andre) forslag til hvor man får tak i en sånn? Jeg trenger i første omgang en til RPI + hifiberry dac+ pro ...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Minutten: jeg har nok bommet litt med min anbefaling til deg. Da din Audiophonics Sabre RPI løsning (V3) anbefales det 6V inn. Ikke 5V som den supply du linker til. For de som har RPI eller andre 5V løsninger så vil den PSU`n være god. Men i ditt tilfelle er den nok feil. Sjekk adapteren som fulgte med (den er nok 6V).

    I-SABRE-V3_FR_1.jpg


    Edit: på kjøpesiden til din er denne listet opp som "tilbehør": http://www.audiophonics.fr/fr/alime...re-regulee-double-2x-6v-29a-25va-p-10254.html
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Ja jeg så det, men jeg tror de leverte med 5V tidigere så jeg tester med min Aqvox når jeg får kablene. Om den må ha 6V så regner jeg med at Audiophonics kommer med en 6V utgave snart.

    Edit: Står 6V øverst, men 12V i beskrivelsen på den du linket til.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ja jeg så det, men jeg tror de leverte med 5V tidigere så jeg tester med min Aqvox når jeg får kablene. Om den må ha 6V så regner jeg med at Audiophonics kommer med en 6V utgave snart.

    Edit: Står 6V øverst, men 12V i beskrivelsen på den du linket til.
    Hmmm, er det rart jeg mister oversikten (fransk med linker under produkter som ikke akkurat er det som står i beskrivelsen - se bilde). :p

    Untitled.jpg


    Det var den linken jeg la inn over. Hmmm, google translate igjen da :p

    Edit: det ser ut som de benytter ett bilde av en enhet som er satt opp til 5V, 9V, 12V eller 24V, men jeg håper da at det er 6V ett eller annet sted :confused:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Du har så mange prosjekter på gang og jeg har ikke helt oversikt, men holder du på med en komplett spiller basert på DDDac, BBB pc og psu?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ja, eller leser meg opp på den og lager sketchup modeller for det i det minste. Fikk tips av DDDac mannen om denne guiden: http://www.dddac.com/documents/dddac1794_pbt_construction_manual_en_v2.pdf

    Som er oversatt versjon av denne som er satt sammen av en Nederlender: http://www.audio-creativeshop.nl/wp-content/uploads/DDDAC1794-Tent-module-montagehandleiding.pdf

    Så ja, det er endel prosjekter på gang her i gården. Akkurat nå sitter jeg å lager sketchup modeller av RPI/odroid isolasjonsmodul og DDDac hovedkortet. Men ja, endel baller i luften atm.

    RPI2, BBB og Hifiberry DAC+ pro er på vei, men posten har rotet med RPI2 så da ble det litt tid til overs ;)
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Til å ha så pass store utfordringer med synet, så har du et, veldig mildt sagt, imponerende aktivitetsnivå. Bøyer meg i støvet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn