Tråden for DIY nettstrømming.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Om du ikke skal ha high end så finnes det som nevnt før kit der du monterer selv eller kjøper ferdig som jeg. OK løsning koster ca. er par tusenlapper og så kan du oppgradere med psu osv etterpå.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Forøvrig en utrolig spennende og fin tråd, så bare 'keep it comming' som det heter på nynorsk! :)

    Hehe, ja, for de som kan nok om elektronikk & loddeboltbruk :)

    Jeg også, følger den med spenning. Hvor min spenning er om noen kommer med et produkt de har bygget som funker bra og til en OK pris som de gjerne bygger flere (mot litt fortjeneste) av dersom noen spør - som ofte skjer.
    Hvordan skal det brukes?

    Digitalt ut til DAC (ekstern DAC)?

    Analogt ut til Pre-amp/integrert (intern DAC)?

    Analogt ut til Effekt-trinn (intern DAC med volumkontroll)?
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hva er det med Roon egentlig ? Klarer ikke å finne utav den "hypen".
    Skjønner at det er et fancy musikkbibliotet med støtte for tidal?
    LMS og kan bruke mange rpi til musikkavspilling dersom det er ønskelig foresten :) Nå kan også LMS innstalleres direkte på rpi om man ønsker (siste picoreplayer)

    Her er forøvrig webgrensesnitt for picoreplayer (LMS)
    Vis vedlegget 381598


    Og her er Chimney (MPD app) jeg bruker for archphile distroen.
    Vis vedlegget 381599


    Alt selvsagt gratis.
    Software for musikkavspilling/streaming trenger ikke koste penger...
    Jeg har Picoreplayer installert på en RPI1 model B, men det ser ikke ut som den er egnet for det (er jo ikke akkurat kraftig den lille tassen fra ørten år tilbake :p ). Web henger titt og ofte. Skal teste dette mer når jeg får andre enheter jeg kan kjøre det på. Da blir det kansje en sammenligning av Picoreplayer med LMS vs ROON systemet jeg har (ROON Core på en stasjonær maskin og ørten end-points, deriblandt enheten med picoreplayer men da styrt av roon).

    Picoreplayer V2.05 har støtte for NAS disker, USB disker etc. Tideligere versjoner har kun støtte for USB disk.

    Edit: Det er sikkert mulig å installere ROON bridge på den PI du har, så dersom du ikke allerede har testet ROON, så vil jeg anbefale å teste det. 14dager prøvetid er jo mulig, selv om du må oppgi betalingsinformasjon (noe som desverre er normen i disse dager).

    Edit2: Da kan det virke som jeg har funnet en feil i roon.

    Når en benytter end-points som f.eks min RPI1 med Hifiberry DIGI og picoreplayer og stanser avspillingen, så fortsetter roon å legge beslag på enheten. Med det mener jeg at dersom du forsøker å gå inn på avspilleren`s web side (picoreplayer) så er ting EKSTREMT tregt etter at du har benyttet den som roon end-point. Det kan virke som at roon ikke avslutter og frigjør enheten. I det sekundet du stenger roon-core, så går alt som normalt i web interfacet til enheten igjen.
    Det samme gjelder enheten jeg nå benytter som roon-raat end-point med volumio + roon bridge installert. Airplay til volumio er da ikke mulig så lenge roon core kjører.

    Jeg tar det opp på roon sine sider, så regner jeg med at det blir fikset. Men de av dere som muligens vurderer å legge til roon-bridge for å teste er hermed informert om denne feilen.

    Problemene jeg nevner (kursiv tekst) over er dermed ikke relatert til picoreplayer og dens krav til hardware etc, det er roon som forårsaker det problemet.
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Noen ganger tenker jeg; hva skal vi med hi-fi blader som sitter på rævva og venter på en nyhet skal tikke inn til dem...?!

    ...Så mange usedvanlige oppegående kunnskapsrike engasjerte folk som er på dette forumet her :)

    Tenker også at så lenge man får streaming produkter som eksempelvis Bluesound - billig & bra - trenger man egentlig dyrere saker så lenge de (i de aller fleste tilfeller) skal tilkobles en DAC?

    Eller kan streaming på DIY vis by på enda billigere & bedre produkter?

    Jeg, vet ikke, skal selvfølgelig følge tråden med spenning!
    Nå har jeg i alle fall, etter et par timer med prøving/feiling fått opp en streamer/DAC-løsning som funker lydmessig svært bra. Det er på brukervennligheten det foreløpig skorter; der er f.eks. BlueSound langt foran etter min mening. Når det er sagt; løsningen som er oppe å går hos meg her nå koster omtrent 1/10 av hva BlueSound + DAC gjør, og for meg låter det faktisk temmelig likt. Litt tidlig å si så mye om lyd ennå, men for et ekstra anlegg (kjellerstue, soverom, bad, ungdomsrom, terrasse osv) er dette helt glimrende! Jeg benytter nå 'Raspberry PI mod 2B+' samt HifiBerry DAC. Totalsummen blir ca 1000 med strøm og minnekort og kanskje noe mer hvis du mangler RCA-kabler.

    Edit: Som det kommer frem i tråden er det mange forskjellige løsninger for avspilling av musikken, og jeg har så langt bare fått testet en variant som heter 'Kodi'. Ikke så fornøyd med den, så jeg må prøve flere ... :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Om du ikke vil betale for Roon så synes jeg at Lumin på ipad med minimserver er veldig bra på musikk fra server: LUMIN - App. Testet nettopp med min RPI og Moode (veldig lett å sette opp) og det fungerte fint.

    luminappmitlautstaerke_309309.png


    Edit: Hadde jeg hatt musikken min på NAS el. så kunne jeg har levd bra med denne løsningen. For Spotify/Tidal/Youtube så bruker du Airplay.
    Har du ikke Apple produkter så kan du prøve Linn sin app men jeg synes ikke den er så bra.
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Noen ganger tenker jeg; hva skal vi med hi-fi blader som sitter på rævva og venter på en nyhet skal tikke inn til dem...?!

    ...Så mange usedvanlige oppegående kunnskapsrike engasjerte folk som er på dette forumet her :)

    Tenker også at så lenge man får streaming produkter som eksempelvis Bluesound - billig & bra - trenger man egentlig dyrere saker så lenge de (i de aller fleste tilfeller) skal tilkobles en DAC?

    Eller kan streaming på DIY vis by på enda billigere & bedre produkter?

    Jeg, vet ikke, skal selvfølgelig følge tråden med spenning!
    Nå har jeg i alle fall, etter et par timer med prøving/feiling fått opp en streamer/DAC-løsning som funker lydmessig svært bra. Det er på brukervennligheten det foreløpig skorter; der er f.eks. BlueSound langt foran etter min mening. Når det er sagt; løsningen som er oppe å går hos meg her nå koster omtrent 1/10 av hva BlueSound + DAC gjør, og for meg låter det faktisk temmelig likt. Litt tidlig å si så mye om lyd ennå, men for et ekstra anlegg (kjellerstue, soverom, bad, ungdomsrom, terrasse osv) er dette helt glimrende! Jeg benytter nå 'Raspberry PI mod 2B+' samt HifiBerry DAC. Totalsummen blir ca 1000 med strøm og minnekort og kanskje noe mer hvis du mangler RCA-kabler.

    Edit: Som det kommer frem i tråden er det mange forskjellige løsninger for avspilling av musikken, og jeg har så langt bare fått testet en variant som heter 'Kodi'. Ikke så fornøyd med den, så jeg må prøve flere ... :)
    Velg en annen software på SDkortet, følg guidene til utviklerene. Da mener jeg volumio, moode etc. Som ett utgangspunkt ville jeg valgt moode. Eller whatever, anything but Kodi for audio. Deretter er det nødvendig å legge inn info om NAS share, og la den oppdatere music library mens du tar deg en kaffe / øl eller ..... og du er oppe å går. Alternativt kan du benytte Airplay fra ipad/iphone og benytte den app som er der for avspilling.

    Edit: tror jeg må lage en flash-guide. Da det ser ut som om moode ikke har en trinn for trinn guide ala volumio sin: https://volumio.org/get-started men men
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.343
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vei ikke om det kommer helt fram eller om det er krystallklart for alle. Med rpi eller tilsvarende og lagring på NAS er det veldig enkelt å "mounte" opp eventuelle "share" for enkel tilgang til hele musikkbibliotek. Har selv en ca 12000 album og 150000 låter lagret på det ene NASet.
    LMS scanner alt på nytt hver eneste natt. Funker glitrende. Alt lagret på NAS inkl. LMS server og musikk databasen.
    Jeg har i tillegg mountet andre mapper med innhold som jeg føler er nyttig mtp. fjernstyring av dacen (filtre, firmware etc. )Den tilkobles via seriell interface (også via GPIO pinner på rpi) slik at det er eneste enhet tilkoblet. Bruker da et seriell program (minicom for min del).

    Tidligere versjoner av Moode bl.a. hadde store problemer med å scanne så store bibliotek.

    For archphile (mpd basert) tar jeg ved jevne mellomrom en ny database oppdatering og tar backup av den etterpå. På den måten slipper jeg å skanne alt på nytt når nye distroer testes. Bare å kjøre en kjapp restore.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Picoreplayer med LMS imponerer ikke her i huset. Dersom din musikksamling først og fremst består av mp3, flac og du har 100% kontroll over tags, så er det nok en god løsning. For de som har benyttet SB enheter i alle år er det nok også kjekt å benytte det.

    Men hos meg er det ikke aktuelt, da min musikk / tags ikke er helt standard. Og LMS fant ikke ut av det. ROON behandler biblioteket på en helt annen måte, så de fant ut av alt uten at jeg måtte gjøre annet enn å peke på mappen med musikken og dermed var det gjort.

    Edit: om du (bambadoo) mener det er lett å legge til bibliotek fra nas i web interfacet her (med picoreplayer og LMS) så har vi også forskjellig oppfattelse av hva som er enkelt ;)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Basert på en tråd her så tenkte jeg å teste ut Moode sin spiller men det skulle jeg ikke gjort. La inn samme sti jeg bruker på Roon men var litt kjapp og la ikke inn bruker og passord før jeg lagret. Etter dette kommer jeg ikke inn noen av config menyene, har restartet men det hjelper ikke. Det sto at den ville oppdatere MPD databasen etter "save" men det virker som den er gått i heng. Ikke noe problem å spille musikk men får ikke gjort noen nye innstillinger. Noe tips?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Basert på en tråd her så tenkte jeg å teste ut Moode sin spiller men det skulle jeg ikke gjort. La inn samme sti jeg bruker på Roon men var litt kjapp og la ikke inn bruker og passord før jeg lagret. Etter dette kommer jeg ikke inn noen av config menyene, har restartet men det hjelper ikke. Det sto at den ville oppdatere MPD databasen etter "save" men det virker som den er gått i heng. Ikke noe problem å spille musikk men får ikke gjort noen nye innstillinger. Noe tips?

    Dersom du bruker eller har brukt den med roon... så lukk roon core på maskinen det kjører. Som nevnt, det ser ut til å være en bug med at roon legger beslag på enheten helt til roon core er avsluttet.

    Eventuelt om det ikke fikser problemet så slå av strømmen til RPI (trekk den ut)? Reboot fra webgui fungerer ikke alltid. Og å oppdatere bibliotek gjør at alt går sirup i de fleste sammenhenger.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Måtte bruke svenske knappen men det er ikke bare bare å få fjernet mountet. Fant etter noen forsøk en remove this NAS sourse, men det ser ikke ut til at det fungerer da den bare står å venter etter confirm.

    Skjermbilde 2016-05-17 kl. 20.19.51.png
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Forøvrig en utrolig spennende og fin tråd, så bare 'keep it comming' som det heter på nynorsk! :)

    Hehe, ja, for de som kan nok om elektronikk & loddeboltbruk :)

    Jeg også, følger den med spenning. Hvor min spenning er om noen kommer med et produkt de har bygget som funker bra og til en OK pris som de gjerne bygger flere (mot litt fortjeneste) av dersom noen spør - som ofte skjer.
    Hvordan skal det brukes?

    Digitalt ut til DAC (ekstern DAC)?

    Analogt ut til Pre-amp/integrert (intern DAC)?

    Analogt ut til Effekt-trinn (intern DAC med volumkontroll)?


    Digitalt ut til DAC. Som jeg tror vil gjelde de fleste.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Om du ikke vil betale for Roon så synes jeg at Lumin på ipad med minimserver er veldig bra på musikk fra server: LUMIN - App. Testet nettopp med min RPI og Moode (veldig lett å sette opp) og det fungerte fint.

    Vis vedlegget 381639

    Edit: Hadde jeg hatt musikken min på NAS el. så kunne jeg har levd bra med denne løsningen. For Spotify/Tidal/Youtube så bruker du Airplay.
    Har du ikke Apple produkter så kan du prøve Linn sin app men jeg synes ikke den er så bra.
    Den der ser veldig tiltalende ut. La inn 'musicbox' nå, og den er super-enkel i grensesnittet. Den blir nesten for enkel, og jeg savner mer av 'cover-art' slik som Moode tydeligvis har ... :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke Moode som har cover art som i vedlegget det er Lumin. Du trenger Moode, Rune el. slike at Lumin appen ser en spiller (openhome).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Måtte bruke svenske knappen men det er ikke bare bare å få fjernet mountet. Fant etter noen forsøk en remove this NAS sourse, men det ser ikke ut til at det fungerer da den bare står å venter etter confirm.

    Vis vedlegget 381651
    Vet ikke om det MPD databasen som er så treg å oppdater men jeg måtte tvinge av igjen. Ble ikke kvitt moutet men resten virker da nå.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Måtte bruke svenske knappen men det er ikke bare bare å få fjernet mountet. Fant etter noen forsøk en remove this NAS sourse, men det ser ikke ut til at det fungerer da den bare står å venter etter confirm.

    Vis vedlegget 381651
    Vet ikke om det MPD databasen som er så treg å oppdater men jeg måtte tvinge av igjen. Ble ikke kvitt moutet men resten virker da nå.
    Hvordan spiller du av dersom den ikke har lagt til musikk i biblioteket? Airplay?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.985
    Antall liker
    7.108
    Sted
    Kongsberg
    Da er en en hfiberry dac+ pro bestilt. Jeg har et par gamle RPI liggende som snart får nye spennende oppgaver.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Klokkesignalet blir generert av RPI (støy inn i klokkegenerator er omtalt i mange seriøse sammenhenger rundt omkring). Er det natt og dag.... vel det kommer ann på bruksområdet. Er RPI i seg selv det beste alternativet mtp klokkegenerering? (hell no...). Der er BBB overlegen mtp at den kan benytte ekstern klokkekrets. Jeg tror at svært mange som snakker om at det ikke har noe å si, vil ikke bli sagt imot grunnet dette. De fleste som har kunnskap om dette har gått over til å benytte BBB fremfor RPI og gidder ikke prøve å overtale de som ikke ser at generering av klokkesignalet er viktig for lydkvaliteten.
    Ser at TCXO klokken på Audiophonics dacen står som optional i Moode. Kan jeg gå utifra at den ikke bruker klokken fra RPI da? (alternativ hvordan sjekker jeg dette)

    Skjermbilde 2016-05-17 kl. 20.58.22.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Måtte bruke svenske knappen men det er ikke bare bare å få fjernet mountet. Fant etter noen forsøk en remove this NAS sourse, men det ser ikke ut til at det fungerer da den bare står å venter etter confirm.

    Vis vedlegget 381651
    Vet ikke om det MPD databasen som er så treg å oppdater men jeg måtte tvinge av igjen. Ble ikke kvitt moutet men resten virker da nå.
    Hvordan spiller du av dersom den ikke har lagt til musikk i biblioteket? Airplay?
    Cd og lp :) Hadde jeg giddet å rippe alle cdene og ikke hadde behov for integrert musikk streaming (nå Tidal) så kunne jeg levd fint med gratis appen til Lumin.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Forøvrig en utrolig spennende og fin tråd, så bare 'keep it comming' som det heter på nynorsk! :)

    Hehe, ja, for de som kan nok om elektronikk & loddeboltbruk :)

    Jeg også, følger den med spenning. Hvor min spenning er om noen kommer med et produkt de har bygget som funker bra og til en OK pris som de gjerne bygger flere (mot litt fortjeneste) av dersom noen spør - som ofte skjer.
    Hvordan skal det brukes?

    Digitalt ut til DAC (ekstern DAC)?

    Analogt ut til Pre-amp/integrert (intern DAC)?

    Analogt ut til Effekt-trinn (intern DAC med volumkontroll)?


    Digitalt ut til DAC. Som jeg tror vil gjelde de fleste.
    Nja, det som jeg akkurat har satt sammen nå, som var lettere enn Lego™, var jo nettopp en streamer (Raspberry PI) med DAC på toppen (HifiBerry), som da gir deg en komplett streamer-løsning hvor du bare kjører RCA rett inn i en forsterker eller et par aktive høyttalere ... Denne lille boksen, en litt stor fyrstikk-eske, kan altså styres eksternt fra brett, pc og mobil. Genialt enkelt, og OBS! ingen lodding overhodet! :)

    Edit: Nå skal jeg se etter wifi-løsninger for denne saken ... :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Du kan f.eks bruke Lumin appen på lokal musikk og streame Tidal fra Iphone/Ipad. Alternativ installere Picoreplayer da den vil oppføre seg som en SB.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Om du installerer et av disse audio osene Moode, Rune eller Volumio, så kan du teste ut Lumen, Linn , Roon osv. samtidig. Kan selvfølgelig og spille av fra disse osene direkte ( er det de er laget for).
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.371
    Antall liker
    5.103
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Picoreplayer med LMS imponerer ikke her i huset. Dersom din musikksamling først og fremst består av mp3, flac og du har 100% kontroll over tags, så er det nok en god løsning. For de som har benyttet SB enheter i alle år er det nok også kjekt å benytte det.

    Men hos meg er det ikke aktuelt, da min musikk / tags ikke er helt standard. Og LMS fant ikke ut av det. ROON behandler biblioteket på en helt annen måte, så de fant ut av alt uten at jeg måtte gjøre annet enn å peke på mappen med musikken og dermed var det gjort.
    Høres nesten ut som om du overså at LMS muliggjør navigasjon ikke bare i henhold til tags, men også i henhold til mapper/filnavn. Men det er selvfølgelig en hel del nyttig funksjonalitet som forsvinner dersom du ikke har styr på dine tags.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Basert på en tråd her så tenkte jeg å teste ut Moode sin spiller men det skulle jeg ikke gjort. La inn samme sti jeg bruker på Roon men var litt kjapp og la ikke inn bruker og passord før jeg lagret. Etter dette kommer jeg ikke inn noen av config menyene, har restartet men det hjelper ikke. Det sto at den ville oppdatere MPD databasen etter "save" men det virker som den er gått i heng. Ikke noe problem å spille musikk men får ikke gjort noen nye innstillinger. Noe tips?


    Dersom du bruker eller har brukt den med roon... så lukk roon core på maskinen det kjører. Som nevnt, det ser ut til å være en bug med at roon legger beslag på enheten helt til roon core er avsluttet.

    Eventuelt om det ikke fikser problemet så slå av strømmen til RPI (trekk den ut)? Reboot fra webgui fungerer ikke alltid. Og å oppdatere bibliotek gjør at alt går sirup i de fleste sammenhenger.
    Har du oppdatert MPD databasen med Volumio? Den dukker ikke opp som ompenhome render lenger så jeg prøver å fjerne nas stien. Kommer en meling om at nas stien er fjernet og den oppdater MPD databasen men den har holdt på over en time nå. Alt har fungert helt fint med Moode til jeg skulle teste dette, men det virker jo helt håpløst at det skal ta så lang tid.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Basert på en tråd her så tenkte jeg å teste ut Moode sin spiller men det skulle jeg ikke gjort. La inn samme sti jeg bruker på Roon men var litt kjapp og la ikke inn bruker og passord før jeg lagret. Etter dette kommer jeg ikke inn noen av config menyene, har restartet men det hjelper ikke. Det sto at den ville oppdatere MPD databasen etter "save" men det virker som den er gått i heng. Ikke noe problem å spille musikk men får ikke gjort noen nye innstillinger. Noe tips?


    Dersom du bruker eller har brukt den med roon... så lukk roon core på maskinen det kjører. Som nevnt, det ser ut til å være en bug med at roon legger beslag på enheten helt til roon core er avsluttet.

    Eventuelt om det ikke fikser problemet så slå av strømmen til RPI (trekk den ut)? Reboot fra webgui fungerer ikke alltid. Og å oppdatere bibliotek gjør at alt går sirup i de fleste sammenhenger.
    Har du oppdatert MPD databasen med Volumio? Den dukker ikke opp som ompenhome render lenger så jeg prøver å fjerne nas stien. Kommer en meling om at nas stien er fjernet og den oppdater MPD databasen men den har holdt på over en time nå. Alt har fungert helt fint med Moode til jeg skulle teste dette, men det virker jo helt håpløst at det skal ta så lang tid.
    Ja, det skal ikke ta så lang tid (med mindre du har 10K + sanger elns).
    Jeg vil tro det er pga at du bruker flere forskjellige løsninger som kanskje kan forårsake samme problem som jeg får dersom jeg har roon core åpen og prøver å benytte end-point til noe annet (som å oppdatere musikkdatabasen eln). Da tar alle klikk 1minutt eller mer fra nivå til nivå (jeg får assosiasjoner til 90tallets modem - en kan sveive fortere...).

    Jeg vil anbefale deg å slå av alle nettverkbaserte audio løsninger med unntak av mpd clienten og NAS boksen som filene ligger på og se om det har noe å si. Da jeg gjorde dette før i dag i sammenheng med picoreplayer var det ingen tvil, det sekundet jeg avsluttet roon-core på PC`en så var siden lastet i web gui på laptoppen.

    Det å benytte flere forskjellige styringsløsninger er nok ikke så lurt da hver enkelt ofte legger beslag på enheten og det virker på meg som om de ikke gir slipp på enheten før en slår de av (mer pause enn stopp).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har prøvd å slå av alt. Problemet var at jeg ikke fikk lagt til nas stien og den kommer opp med et rødt x foran. Slår jeg av RPIen så kommer jeg inn på config, men prøver jeg å fjerne stien så låser den seg og blokker alle config menyene.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Prøv med nas av også. Ellers er jeg tom for ideer.

    Edit: og da blir jo neste stopp å flashe SDkortet på nytt iom at du ikke kommer inn i setup. Kanskje mulig å fikse i SSH (revert to basic config), men jeg er ikke så dreven at jeg hadde giddet kontra å bare flashe SDkortet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kommer inn på setup etter at jeg slår av rpien.. Går jeg inn og prøver å fjerne den så starter den oppdateringen og blokker setup igjen.
    Fant ut jeg hadde lagt til stien der jeg skulle ha lagt inn et navn, burde jo fått en feilmelding men i stedet har den fucket opp både openhome og Airplay. Tror jeg gir opp og flasher kortet på ny, egentlig helt håpløst dårlig løsning.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg kommer inn på setup etter at jeg slår av rpien.. Går jeg inn og prøver å fjerne den så starter den oppdateringen og blokker setup igjen.
    Fant ut jeg hadde lagt til stien der jeg skulle ha lagt inn et navn, burde jo fått en feilmelding men i stedet har den fucket opp både openhome og Airplay. Tror jeg gir opp og flasher kortet på ny, egentlig helt håpløst dårlig løsning.
    Enig i dette, virker svært merkelig at det å skrive inn feil i nas konfig delen skal F!"# det hele opp på denne måten. Har aldri vært borti lignende med volumio, har som sagt funnet at volumio henger når andre programmer ikke gir slipp, men ikke noe slikt som dette. Har skrevet feil i nas konfig ørten ganger på volumio og det har aldri gjort at jeg ikke får korrigert og prøvd på nytt uten å måtte starte helt fra begynnelsen (med å flashe os).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Prøvd å oppdatere MPD mot SDkortet men den står bare å venter der også. Vurderer om jeg skal prøve Volumio
    kan du sjekke om det er støtte for Audiophonics DAC I-Sabre V3 ES9023 TCXO i I2S menyen?

    Skjermbilde 2016-05-18 kl. 01.02.05.jpg
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Er det ikke volumio de viser brukt på audiophonics.fr ?

    Edit: Ok, jeg har den ikke i listen min. Men generic i2s er jo en mulighet om den ikke er direktekompatibel med hifiberry dac kortene. Jeg ville ha forsøkt det. Det koster deg ikke mange minuttene å sjekke om du først må flashe på nytt.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jo men de bruker vel samme bilde på alle modellen (det med mobilen). Tror dacen ble lagt til siste versjon av Moode i slutten av februar.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan høres ut som at en Node fra Hifiklubben (egentlig) er et greit kjøp :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Det er mer en Sonos konkurent (som jeg har brukt i snart 10 år).
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Jo men de bruker vel samme bilde på alle modellen (det med mobilen). Tror dacen ble lagt til siste versjon av Moode i slutten av februar.
    Jeg har Node 1 og er veldig fornøyd med den. Dette blir i tillegg, og mest for moro, men kan også vise seg å ha god nytteverdi etterhvert ... :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Kan høres ut som at en Node fra Hifiklubben (egentlig) er et greit kjøp :)
    Ja det vil jeg tro. Men vil tro at mtp lydkvalitet så vil en DIY løsning tilpasset den tilkoblingen du trenger inn på systemet ditt være bedre. Med mindre en snakker analog lyd, der kan det virke som om disse diy løsningene kan være litt hit and miss. Men som du nevnte tideligere så er det digitalt inn du trenger så da vil jeg tro at den ferdige løsningen som minutten nevnte til ett par laken er hakket over lydmessig.

    Jeg sitter nå med to av disse OS`ene på hver sin versjon av disse micropc`ene.

    Volumio har jeg innstallert på Cubox-I, dette fungerer til det de har lagt opp til. Er en standalone spiller med web-side for styring, eller kan styres fra forskjellige programmer på pc. Er også mulig å bruke som en airplay reciever for din dac om den ikke har det bygget inn. Det lyder bra nok for mange med tidal på mobilen via volumio med airplay til dac.

    Moode er installert på min RPI1b med hifiberry digi, det ser ut til å fungere nå etter endel kludring med å få moode til å gjenkjenne hifiberry kortet som utenhet. Moode har endel jobb å gjøre imo. Mange av innstillingene må gjøres i en spesifikk rekkefølge som ikke er logisk lagt frem for sluttbruker. Med mindre en gjør ting i den rekkefølgen, så vil det ikke virke og sannsynligheten er stor for at en prøver mye på en gang som igjen fører til at hele OS henger og en får ikke tilbakestilt (kommer ikke inn i setup). Jeg har flashet kortet på nytt 3 ganger før jeg nå endelig fikk det til å fungere med musikken fra NAS og de andre innstillingene for airplay, dlna og webradio slik jeg vil ha det. Webradio ser ut til å være litt mer gjennomtenkt på moode enn det er på volumio, det samme er biblioteket. Det blir fremstilt mer intuitivt på websiden til enheten.

    Det er litt for tidlig å si noe om hvilken av disse som er best mtp å være en standalone enhet, men ved første øyekast er det imo moode som er best når det først er oppe å går. Dersom du vil bruke maskinen som en ut-dataenhet som er totalt kontrollert fra ekstern løsning og du ikke benytter webgrensesnittet til enheten for å bla i musikken etc, så vil jeg gi en forløpig seier til volumio som jeg også har brukt på denne måten i flere år uten nevneverdige problemer (airplay reciever). Nå med ROON vil jeg også si at volumio ikke bød på noen problemer i det hele tatt sammenlignet med raspian jessie lite som ROON guiden er lagt opp rundt. Jeg har ikke fått testet dette på moode, da moode kun fungerer med RPI enheter (og jeg har ikke en armv7 RPI atm).

    Picoreplayer vil ta over RPI1b HifiberryDIGI hardwaren når jeg får en RPI2 og HIFIberry kortet til denne. Da legger jeg inn Moode og ROON bridge på den (RPI2).

    Edit: moode test-release: http://moodeaudio.org/docs/relnotes-r26-tr4.txt
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ellers er det jo kanskje mulig å lage en standalone digital avspiller med eget touch screen interface med f.eks denne?

    Vis vedlegget 381742

    http://digitalimpuls.no/PC-komponen...ry-Pi-7-Touchscreen-Display137832-p0000136689

    Da med RPI sin offisielle touch screen. Burde jo kunne virke. Men jeg har ikke sett hvor god / dårlig skjermen er. Er det noen som har sett den IRL?

    WEB_Image Raspberry Pi 7  Touch Screen LCD Raspber800216257.Png


    http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Enkortsdata/Raspberry-Pi/Skjerm/Raspberry-Pi-7-Touch-Screen-LCD-Raspberry-Pi-touch-screen-LCD136065-p0000126518

    USB_power.jpg

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn